سایر منابع:
سایر خبرها
حکومت؛ امانتی از سوی خداوند، حاکمان و مردم
...، سیاست، نمایندگی، حاکمیت، قدرت مؤسس و حق را به عنوان مبانی حقوق عمومی مطرح کرده است (مارتین لاگلین، 1395، ص44). در همین راستا می توان برای نظام حقوق عمومی در سپهر اندیشه اسلامی و بر اساس بنیان های فکری و اندیشه ای اسلامی، مبانی ای را از منابع و نصوص دینی و البته با روش شناسی منطقی و معقول استخراج و استنباط نمود که اصل رحمت (ارسطا و حبیب نژاد، 1394، ص192-171) و قاعده امانت می تواند ...
پیامدهای ناگوار اختلاف در رؤیت هلال
و تلاش های پیامبر(ص) و ائمه و اصحاب آن حضرت و نیز زحمات هزار ساله فقیهان و محدثان، امروز در قالب دانش فقه در اختیار ما قرار دارد. بنابراین فقه، علمی نوپیدا و نوپدید نیست و بدون تسلط، اشراف و احاطه نمی توان از موضع فقه اظهارنظر نمود. در نتیجه، حفظ و حراست از این گنجینه ی پربها و ترمیم و باروری و توانا کردن آن برای پاسخ گویی به معضلات امروز اهمیت زیادی دارد. یکی از وظایف این علم در روزگار ...
فلسفه مجازات و نظریه های مرتبط با آن در حدود
است که از دید اسلام عبارت است از هرکاری که به سود و صلاح مادی و یا معنوی فرد و جامعه باشد. بی شک حدود الهی بر اساس مصالح تنظیم شده اند و هدف از اجرای احکام، دستیابی به مصالح است و آن مصالح عبارتند از مصلحت نفس، دین، عقل، ناموس و مال که این مصالح، حصری نیستند. به نظر می رسد امروزه حاکم اسلامی می تواند با استفاده از احکام ثانویه و عنصر مصلحت، برخی حدود را اجرا نکرده و برای برخی ...
تقریر نگرش متفاوت آیت الله سبحانی و دکتر داوری در باب علوم انسانی اسلامی/ محمد محمدرضایی
به عبارت دیگر وصف دینی نمی تواند صفت ذاتی علم باشد . آنگاه می افزایند: هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید، چنانچه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان متدلوژی علم جدید اعتبار و وجهی ندارد. البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به علوم انسانی و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و سپس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل ...
مهندسان ایرانی باهوشترین متخصصان دنیا هستند
. او خواندن و نوشتن، قرائت قرآن، قواعد زبان فارسی و عربی، بخشی از علوم منقول در دوران کودکی و نوجوانی از قبیل حدیث و... را نزد پدر خود فراگرفت، پس از مدتی به نیشابور و مدرسه ی سراجیه رفت و در آنجا از محضر عارفانی چون عطار نیشابوری بهره برد. خواجه نصیر الدین طوسی پس از گذراندن دوره ی سطح عالی در نیشابور، ابتدا به شهر ری و سپس به قم و پس از آن به عراق رفت. وی در عراق در درس اصول فقه علامه ...
برای طلبه شدن نه خوابی دیدم؛ نه برایم جذابیتی داشت/ مهریه همسرم 3500 تومان است
برخی از اعلامیه ها را امضا کرده بودم این طور که شنیدم حضرت امام(ره) به جامعه سفارش کرده بود که بعضی افراد دیگر را هم به جمعتان بیافزایید و از باب مثال نام آیة الله مکارم را هم برده بودند از این رو آقایان از چند نفر در دو مرحله برای عضویت در جامعه دعوت کردند در مرحله دوم که ظاهراً سال 60 بود آیة الله مظاهری، آیة الله مصباح و شاید برخی دیگر را در نظر گرفتند و چون آیة الله روحانی و آیة الله احمدی ...
تبدیل ماده ضایعاتی به محصولی منحصر به فرد
ابراهیم عابدی، مؤسس انجمن مخترعین کشور خلاقیت یکی از خصوصیات انسان ها بوده که تمدن آنها در طول دوران ناشی از همین خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت در توانمند سازی و رفع نیاز های انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. خلاقیت انسان ها را برای حذف مشکلات موجود و آسان زیستی و رسیدن به شرایط مناسب تر و بهزیستی رهنمون می کند. آثار اختراعات در توسعه علمی و فناوری و توسعه صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و ...
ارائه الگویی عملیاتی حذف ربا در نظام بانکی کشور از سوی دو اقتصاددان
نسبت مدت و مبلغ در کل وجوه به کار گرفته شده، تقسیم می شد و اگر تخصیص منابع براساس ضوابط و قواعد مندرج در قانون انجام می گرفت، ربا از نظام بانکی کشور ریشه کن می شد. در شرایط فعلی این ریشه کنی ربا مستلزم یافتن و ارایه یک سازوکار اجرایی متناسب با قانون می باشد. با بررسی و غور بیشتر در قانون عملیات بانکی بدون ربا مشخص می شود که قانون یک سازوکار اجرایی برای قانون در نظر گرفته است. در واقع ...
آغاز مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان
گرفته می شود و بنابراین این سنت دیرینه باید تداوم یابد. چون اگر به تاریخ تمدن ها نگاهی بی اندازیم، می بینیم که با توسعه گفتگو، آن تمدن دوران درخشانی داشته است و لذا برای نمایش تمدنی مان راهی جزء گفتگو نداریم. گفتگو عنصر گمشده اندیشه ورزی در جامعه ما است حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم که به همت سازمان دانشجویی برگزار می شود گفت: عنصر گمشده اندیشه ورزی در جامعه ...
زورگویی به مردم، توجه نکردن به خواست مردم و ...
نظر دارند. ابدا.در اصل حجاب اختلافی نیست؛ حجاب واجب است و جزو ضروریات اسلام است اما آیا هر واجبی را با اجبار باید اجرا کرد و به چه شیوه ای؟ آیا اجرای واجبات منطق ندارد؟ اسلام دین اقناع و منطق است. عده ای می گویند حجاب اجباری نیست و وظیفه حکومت نیست که نظارت کند و عده ای می گویند که وظیفه حکومت اقامه اجباری حجاب در جامعه است. همیشه حرف هست. اسلام این را نمی گوید ...
دلیل هشدار مکرر امام نسبت به اسلام آمریکایی | عالم دینی انقلابی یعنی تولید گر اندیشه اسلام ناب
روحانیت باید نبض تفکر جامعه را در دست بگیرد و به همین جهت همیشه باید چند قدم جلوتر محیای عکس العمل باشد. امروز رهبر معظم انقلاب نیز از واژه حوزه و روحانی انقلابی یاد کرده اند که به معنای همان اسلام نابی است که بر اساس تفکر انقلابی امام در میدان شکل گرفت، به این معنا که از روحانیت و حوزه انقلابی توقع نداریم دائما شعار بدهند بلکه باید در مقام عمل این گونه باشد. عالم دینی انقلابی یعنی ...
آغاز مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران
در برهه ای باید مناظره را همانند کارگاه هایی که در دانشگاه ها برگزار می شوند مورد تمرین قرار داد. وی در ادامه به فواید ترویج مناظره در جامعه پرداخت و تصریح کرد: اولین فایده مناظره این است که انسان ها با صحبت، افکار و مسیر را از لحاظ کمی و کیفی به هم نزدیک می کند و در این خصوص علما، دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار برای مناظره سزاوارتر هستند چون مناظره نیاز به علم دارد. بنابراین ...
دو نگرش متفاوت در باب علوم انسانی اسلامی/مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید
می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به علوم انسانی و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و سپس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود در مباحث آن علوم چون و چرا کنند. امّا این چون و چرا در نقد علم است نه این که علم تازه باشد . سپس درباره فعالیت های غربیان درباره علوم انسانی چنین می نویسند: در 300 سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم ...
هرجا فضول باشی ها کمترند،حجاب خانم ها بهتر است/بسیج مردمی را برای مقابله با مردم استفاده کردن و مردم را ...
عبدالحسین سبزواری، آیت الله حسن قمی، آیت الله سید محمد هادی میلانی و آن زمان پیام هایی بود که با دیدار علماء می آمدند. آقای کفایی نامه اول را خواند و در حضور همین آقایان این حرف را زد که به نظر من این حرکت خوب نیست و سرانجام خوبی ندارد. پس اصل ماجرا در تغییراتی بود که همه پیش بینی می کردند. چون امام، با آن قدرت روحی که داشت، همین کلماتش توانمندی او در کارها را نشان می دهد و همین کلمات را از ...
نباید بین علم دینی و غیردینی خلط کرد/ معیار علم دینی روشن شود
حجت الاسلام سبحانی گفت: معیار دینی و غیردینی بودن چیست؟ این معیار باید روشن شود. به گزارش پرس شیعه ، دومین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش وپرورش در سوم اسفندماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در شهر مقدس قم، برگزار شد. در این جلسه به بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی، پرداخته شد، حجت الاسلام حمید پارسانیا و حجت الاسلام محمدتقی ...
نشست علمی انقلاب اسلامی و دنیای معاصر در مدرسه علمیه نورالرضا(ع) برگزار شد
أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ ، اهداف کلان جامعه اسلامی شامل ترویج روح پرستش و عبادت بطور کلی در جامعه، تدبیر ثروت جامعه برای رسیدن به افراد ذی حق بر اساس عدالت، و تربیت الهی افراد و اقامۀ امر به معروف و نهی از منکر می باشد. این استاد حوزه علمیه مشهد با بیان شاخصه اصلی دنیای مدرن که اعمال ارادۀ حداکثری انسان است ...
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ظرفیت بزرگی برای تمدن اسلامی دارند
علوم اسلامی منحصر به افراد خاصی نیست. ما نیروهایی داریم که قوت حوزوی و دانشگاهی خوبی دارند و از اساتید مشهور دانشگاهی کم ندارند بلکه به مراتب از آنها دقیق تر هم مطالعه کرده اند و به یک سری از نظریات رسیده اند. علیدوست اضافه کرد: اگر این مولفه ها را بخشی از فرآیند رسیدن به تمدن حساب کنیم به مرحله خوبی رسیده ایم. در این عرصه پژوهش هایی انجام شده در حالیکه چند سال قبل درباره این موضوعات ...
آب پاکی داوری اردکانی بر علم دینی یا اعتراف به امکان و مطلوبیت آن
.... سه. دکتر داوری معتقدند: هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید. چنانکه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان متدولوژی علم جدید اعتبار و وجهی ندارد. . امروزه علوم میان رشته ای جدید، مرزها را درنوردیده و افق های تازه ای را پیش پای بشر گشوده است. مثلاً کاوش هایی که در حوزۀ روانشناسی صورت گرفته منجر به بازنگری در حقوق و جزا شده و روانشناسی اخلاق نیز می تواند دستمایه ...
جهاد سازندگی به مثابه یک فناوری پیشتاز اجتماعی
در این کتاب پنج اصل کلان در مدیریت اسلامی مطرح کرده اند؛ اصل وحدت و هماهنگی (اصل سوم)؛ اصل اعمال مدیریت بر اساس اختیار نیروها (اصل چهارم) و اصل اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها (اصل پنجم) از این جمله اند. متأسفانه اینجا مجال توضیح و تشریح بیشتر این اصول نیست. آنچه در اینجا مدّ نظر نویسنده است این است که جمع سه اصل بالا در یک سازمان نیازمند طرح، نسخه و فناوری است که چندین گام از آنچه دغدغه ی اصلی ...
مستشرقان و تاریخ گذاری روایات
رویداد هایی که در تاریخ اسلام رخ داده اند، مانند وقایع سیره پیامبر (ص) و یا تاریخ علوم اسلامی مانند علم فقه، کلام، اخلاق و تفسیر قرآن و .... به همین دلیل عناوینی که در رشته علوم قرآن و حدیث با آن ها برخورد می کنیم، مانند تاریخ قرآن و تاریخ تفسیر، اساسا یک خاستگاه غربی دارند. وی در ادامه با اشاره به منابع مستشرقان برای شناخت تاریخ اسلام افزود: در واقع خاورشناسان برای کسب شناخت در مورد ...
خانیکی: همایش امید اجتماعی ربطی به اعتراضات اخیر ندارد/ دهمین سالگرد تاسیس موسسه رحمان
دنبال شود. به این اعتبار است که تصمیم به برگزاری این همایش، اسفندماه سال گذشته گرفته شد و بنا شد در دهمین سالگرد تاسیس موسسه رحمان برگزار شود. به عبارت دیگر تصمیم برگزاری همایش امید اجتماعی ربطی به اعتراضات اخیر ندارد. مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: به خاطر فقر و ضعف توانایی و مهارت گفت وگو در جامعه ما خلائی شکل گرفته که در فرایند گفت وگو مشخص نیست که چه کسی با ...
ملاک تشخیص احکام فقه کلان از فقه خرد/ اولین مسئولیت ولی أمر، اقامه فقه کلان است
.... ما این روایات را در گذشته به مناسبتِ شرط اصل علم و فقاهت بحث کردیم اما در این جلسه می خواهیم با یک نگاه دیگری به این روایات توجه می کنیم؛ با نگاه به دلالتشان بر شرط اعلمیت. اولین روایت را ظاهراً در جلسه پیش بحث کردیم که صحیحه عبدالکریم بن عتبة هاشمی بود. روایت دوم، روایتی است که مرحوم شیخ طوسی به طرق متعدد روایت کرده است، به همین مضمون مرحوم بَرقی در محاسن روایت کرده است، همچنین ...
حوزه های علمیه نیازمندتکاپوی فقهی جدید است/ روحانیت به قدرت، معنویت ببخشد
داشته باشیم و به نظام مالی حوزه های علمیه سامان دهیم. اشکالی ندارد که با اجتهادی متناسب با زمان بتوانیم اسلام را در دنیا عرضه کنیم. امروزه شدیدا به شخصیت هایی نظیر مرحوم موسی صدر، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری و بهشتی نیاز داریم؛ فقهایی که با در نظر داشتن فقه سنتی و با فقهی عملی، زندگی مردم را بهبود بخشیدند. علی رغم همه تلاش ها و دلسوزی ها در حوزه علمیه، اما اکنون حس می کنیم که حوزه ...
ابن خلدون و تبار تفکر
اصل و اساس تفکر ابن خلدون، که توجه و تامل در تاریخ و جامعه و سیر اجتماعات است، نسبت وثیق و رابطه ی عمیق دارد. گویی، تبار شناسی تفکر، تاریخ شناسی و تاریخی اندیشی، در خصوص، تفکرات و اندیشه ها و متفکران و دانشمندان است؛ ابن خلدون، متفکر و موسس، علم تاریخ و فلسفه تاریخ و علم عمران و اجتماع است؛ بنابراین، اندیشه ابن خلدون، با تبارشناسی و تاریخ کاوی، رابطه ی وجودی و اثری دارد. کتاب العبر و خصوصا، مقدمه ...
اولویت امروز دانشگاه ها، کارآفرینی است
...، اگر از این قدرت برای توسعه سلطه بر دیگران استفاده شود، این علم اسلامی به حساب نمی آید. رئیس جمهور اظهار داشت: علم مطلوب در خدمت رفاه و پیشرفت بشر و حل مشکلات جامعه است و به دنبال شناخت خالق جهان قواعد طبیعت و روابط صحیح میان انسان هاست و به این معنا هر علمی که در خدمت به تعالی بشر باشد، اسلامی است. دکتر روحانی تصریح کرد: خداوند در قرآن آنجا که می خواهد مزیت انسان بر ...
سخن را چنین خوار مایه مدار
جناب آقای حجه الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (من بعد، برای اختصار، از آوردن عناوین و نام کوچک ایشان صرف نظر می کنم)، رئیس محترم فعلی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، آثار بسیاری منتشر کرده اند. ارزیابی این آثار می تواند سودمند باشد. من در اینجا به بررسی بخش هایی از مهم ترین اثر ایشان بر اساس اولویت آن در فهرست آثارشان می پردازم: نظریه ها و دیدگاه های اختصاصی استاد خسروپناه، عبارتند از 1. نظریه فلسفه فلسفه اسلامی که در هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی به عنوان نوآوری پذیرفته شد ...
رعایت حقوق مصرف کنندگان، بستری برای توسعه
کودکانمان "جشن حقوق" هم می گیریم؟ آیا به آنان می آموزیم که به عنوان انسان حقوقی دارند و حتی قبل از این که به دنیا بیایند صاحب حق و حقوقی شده اند؟ به نظر می رسد نمره جامعه ما در عرصه آموزش و آشنا کردن افراد به حقوق انسانی خود چندان رضایت بخش نیست. 2 – 2 – طی چندسال گذشته تعداد سمن ها در جامعه ما افزایش چشمگیری داشته است. بااین حال هنوز آثار حضور این تشکل ها در حوزه های مختلف چندان ...
روحانی: سخت گیری های بی جا باید کنار برود
که در نتیجه رشد علمی حاصل می شود در چه جهت و به چه منظوری استفاده می شود، اگر از این قدرت برای توسعه سلطه بر دیگران استفاده شود، این علم اسلامی به حساب نمی آید. رییس جمهوری یادآور شد: علم مطلوب در خدمت رفاه و پیشرفت بشر و حل مشکلات جامعه است و به دنبال شناخت خالق جهان قواعد طبیعت و روابط صحیح میان انسان هاست و به این معنا هر علمی که در خدمت به تعالی بشر باشد، اسلامی است. ...
پاشنه آشیل سبک زندگی اسلامی
دکتر امانلو در یادداشتی به تبیین مفهوم سبک زندگی اسلامی پرداخته است، متن کامل یادداشت در ادامه می آید:انقلاب اسلامی ایران در حالی ظهور کرد که سیطره و سبک جهانی لیبرال دموکراسی غرب بر پیکره فرهنگ، اقتصاد، سیاست و رفتار و منش ملت ها سایه افکنده و رشد، توسعه، پیشرفت و تمدن خود را به رخ می کشید سبک زندگی و عمل ملتها در سایه سبک زندگی غربی به محک گذاشته می شد. در حالی که تمدن 1400 ساله اسلام و عظمت و مجد مسلمانان مورد تهدید جدی قرار گرفته بود. انقلاب اسلامی ای ...
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تمدن نوین اسلامی
مثبت نشان می دهد یعنی در شرایط عادی، جامعه ریاست ظالمانه را بر نمی تابد. اصل بعدی امر و نهی و جزا و مُزد است. در واقع، در دیدگاه علامه، وابسته کردن اراده به فعل دیگران، نوعی اعتبار است. اصل دیگر، تساوی طرفین است مانند اقسام مبادله ها، ارتباطات و غیره که افراد بر اساس دو طرف مساوی مناسبات و قواعدی را بین خود اعتبار می کنند. بر اساس نظر مرحوم علامه طباطبایی، اولاً اعتباریات تابع ...