سایر منابع:
سایر خبرها
گفتگوی خواندنی با مادر غواص شهید بالویی
! آه فرزند عاشق من ! دوری تو و چشم به راهی ما ، قصه بلندیست که خدا از همه لحظات آن ، خوب باخبر است. شاید این ، تمام آن چیزیست که تا ابد آرام مان می کند. تمام عاشقانه ای که اجازه می دهد امروز ، جسم معصوم و بی وزن تو را در آغوش بگیریم و شیون نکنیم. لباس سیاه نپوشیم و به زار ننشینیم و بدانیم شهدا زنده اند. شاید 29 سال چشم به در دوختن ، حالا از ما بندگان صبورتری ساخته که می دانند جز خدا و جز ...
پشت پرده گروه های خودرو نخرید در تلگرام؟
آوره که این خودرو رو هنوز تولید می کنیم.یا پژو 405 که 30 سال پیش تولید می شده هنوز تولید می کنیم.یعنی این همه مهندس و طراح و.. در خودروسازی ها فعال هستند تا حالا نتونستن یه خودرو طراحی کنند یا دست کم کیفیت همین ها رو بالا ببرند؟ در بازار انحصاری این سه دهه هر چهار چرخه ی بی کیفیتی رو به نام خودرو به مردم تحویل دادن و به علت نبود حق انتخاب ،مردم ناچار به مصرف بودند و خودروسازان هم سرمست از فروش بالا ...
هشت حکایت الهام بخش از منش و سبک زندگی امام صادق علیه السلام
گذشت حضرت صادق علیه السلام به او تسلیت بگویم، شروع به گریه کرد، من نیز از گریه او اشکم جاری شد. گفت: اگر امام را در هنگام شهادت می دیدی، چیز عجیبی را مشاهده می کردی. گفت: امام صادق چشم باز کرد و فرمود: بگویید هر کس با من نسبت خویشاوندی دارد، بیاید. همه را جمع کردیم، نگاهی به آن ها نموده و فرمود: ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة شفاعت ما به کسی که نماز خود را سبک بشمارد نخواهد رسید. (ثواب الاعمال ص ...
نگاهی اجمالی به دوران زندگی و شهادت حضرت امام صادق(ع)
. نام اصلی امام صادق(ع) جعفر است، واژه جعفر معانی متعدد دارد، یکی از آن معانی، نام نهری است در بهشت، از این رو امام باقر(ع) نام ایشان را جعفر نهاد چرا که و جود پُربرکت او همچون آب زلال نهر بهشت، حیات بخش و پر ثمر است. روایات مختلفی در رابطه با ماه وفات امام صادق(ع) آمده که برخی بیست و پنج شوال و برخی نیمه رجب را روایت کرده اند، ولی مورخان شیعه و سنی اتفاق دارند که سال شهادت امام، سال 148 ...
سیل اشک اصفهانی ها مرهمی بر دل خشک زاینده رود
گویا پدران و مادران به جستجوی فرزند گم شده خود آمده بودند و بوی فرزندشان را از این تابوت استشمام می کردند. برخی هم آمده بودند تا جای خالی مادرانی را پر کنند که از فرط چشم انتظاری اجل مهلتشان نداد. احساس عجیبی دارم. احساسی ناشناخته. احساسی غریب از پایان یک دلخوشی نمناک. گویا دست شوق در آستین روزگار، متوسل به پرستوهای دست بسته ای بود که امروز بر دوش مردم شهیدپرور مردم استان اصفهان، خیابان های شهرهای ...
دعوت مدیر شبکه مستند از نخبگان و نامداران عرصه مستندسازی برای بازگشت به رسانه ملی
سرویس فرهنگی و هنری بی باک ؛ بخش سینما، تئاتر و تلویزیون: امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، امروز دوشنبه 19 مرداد در سرمقاله ای که برای روزنامه جام جم نوشته است، بر لزوم دعوت از همه سلیقه ها و گرایش های برای حضور در رسانه ملی مطابق خواست تمامی ملت ایران تأکید کرده است. وی همچنین به برخی حاشیه سازی های اخیر نسبت به رویه جدید و خلاق پخش مستندهای متنوع در شبکه واکنش نشان داده و امساک ...
تریبون مداحی،رسانه بصیرت بخشی است نه دکان کاسبی!
راه ایثار و شهادت می گردد. صبح امروز مراسم وداع با پیکر پاک شهید "رحمت الله عربلو" در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با حضور خانواده های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم ولایی و انقلابی دیار کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد که سید رضا جدا از مداحان بااخلاص و شناخته شده شهرمان در آن به مرثیه سرایی و شعرخوانی پرداخت. با توجه به این که در آستانه شهادت امام صادق(ع) هستیم با وی گپ و گفتی ...
دیروزجبهه، امروز خیریه
. اما باید در مقابل ماشین جنگی دشمن ایستادگی می کردیم و طبق فرمایش حضرت امام که فرمودند اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد ما می ایستیم، ایستادگی می کردیم. از زمانی که پا به جبهه گذاشتم سعی کردم از خودم خلاقیت نشان بدهم. هر روز یک نفر شهردار می شد. من چون ژولیده می گشتم و در پی شکار قورباغه و مارمولک و جانور بودم همه می گفتند تو شهردار نشو! یک روز بچه های اعزامی از بانک صادرات را با خود به خط بردم موقع ...
پیام کوتاه است: شهدا در راهند
اینکه هم زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) سه شهید گمنام در بوستان مردم شهر همدان تشییع و به خاک سپرده می شوند، افزود: شهردار و مجموعه شهرداری همدان از حضور 3 شهید والامقام در فضای عمومی و در یکی از بزرگترین و پر ترددترین اماکن تفریحی شهر به خوبی استقبال می کند و در این راستا شهرداری همدان متولی برگزاری مراسم است. محمدرضا بیاناتی عنوان کرد: بازدید از محل خاکسپاری سه شهید گرانقدر ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
گذاریم که راهتان گم شود. امروز به پاس داشت سال های دفاع مقدس، میهن مان به سان کشتی ای بزرگ ولی آرام در اقیانوس پر تلاطمی لنگر انداخته است که سکاندار آن رهبری آگاه، ساکنان آن مردمی صبور و قواعد آن درس های مردانگی، ایستادگی و شجاعت شما است. انشالله که نخواهیم گذاشت کشور به دست نااهلان رنج ناکشیده بیفتد تا شهادت شما را سفره سوء استفاده و فساد خود کنند و در دریای پر تلاطم روزگار، امنیت و آرامش ...
خاطرات شفاهی باید به تاریخ شفاهی تبدیل شوند
که برای هر چیزی متد علمی حاکم شود و رشته دفاع مقدس در دانشگاه پا بگیرد. زمانی که پایان نامه 2000نفر مرتبط با این موضوع باشد همه این حقایق افشا می شود و شما اگر امروز این مسائل را حل نکنید و ممکن است در آینده با تحقیقات علمی از دفاع مقدس و مسائل حاشیه ای آن، چیزی جزء پنبه ای پشمالو نماند. برخی از شخصیت ها در آن دوران افرادی انقلابی و آرمان گرا بودند امروز شاید آن نگاه را نداشته باشند ...
حال همه ما خوب است اما...
امید مافی روزنامه نگار-در انبوه رویاهای مچاله و کبود ژورنالیسم، غوطه ور شده بودیم که روز خبرنگار ناگهان رسید. وما در هروله یک روز مردادی که کمی بوی غربت می داد، سر از روی شانه های کاغذ کاهی برنداشتیم و بازهم نوشتیم تا از چهره زادروز آرزوهایمان، چیز زیادی در ذهنمان نماند،جز اینکه باز هم ملالی نیست جز گم شدن خیالی دور و خالی شدن و پر شدن جوهر خودکار برای مهیا کردن صفحات مطهری که هر روز در قاب چشم ...
اس ام اس شهادت امام جعفر صادق(ع)
...، تنها واژه ای است که برازنده نام توست. تو از زلالی آینه، هر آینه فراتری. ******************************** **************** در تو کرامت باران موج می زند. با تلاوت قرآن هم آغوشی و دست هایت، مونس آسمان مدینه اند ******************************** **************** 65سال، عاشقانه زیستی و 34 سال را صادقانه امامت کردی تا پر پر دانه های نجابتت ...
گوش جانم ناشنواست به گلبانگ حق!/ نرم افزار پرنده های خشمگین و یک توطئه
املایی و اشتباهات خط قرمزی دارد . کارگردانی در آن دور دست ها شاید هم همین دور و بر همه را کنترل می کند، نکند رشته ای از این فضا پاره شود و ارتباط سرد در یک نقطه از این کانون به ظاهر پایدار گسسته شود. چشم و گوش کوچک تر ها بدجور باز شده و حریم امن عفت و شرف شکسته شده نمی دانیم چه کنیم چرا که گاهی فرهنگ استفاده را نداریم و فقط می نازیم به این که پولش را داریم پس استفاده می کنیم ...
حضور شهدا اتمام حجتی برای مسئولین است/در تمرینات کربلای 4 پوست بدن غواص ها همراه لباس کنده می شد
. از همان عصر وارد اسکله شدیم و بعد از مغرب به سنگر ها رفتیم و حدود یازده شب عملیات شروع شد. حدود چهل دقیقه شنا کردیم و همانجا درگیری آغاز شد.بعضی دوستان موانع میلگرد هشت پری را با بدن خودشون کنار زدندو بقیه از روی این شهدا رد شدند. نظرتون درباره کلمات زیر: اروند: رودخانه وحشی غواص: از جان گذشنته دست بسته: اسیر دشمن یادواره شهدا: پیچاندن گوش ما نسل اول انقلاب: نسل سوخته نسل سوم انقلاب: نسل پرهیاهو و پر هیجان آخرین حرف دلتون: هرچه داریم از شهدا داریم گفتگو: حمید مرادی ...
تفصیل توحید در توحید مفضّل!
العوجاء و یارانش وارد شدند و در کناری نشستند و شروع به صحبت کردند.آنان از حضرت رسول خدا(ص) به عنوان یک فیلسوف، که با زیرکی فراوان نام خود را در جهان زنده نگه داشت، نام بردند و گفتند، این جهان خدایی ندارد و همه چیز خود به خود به وجود آمده و این جهان همیشه بوده و خواهد بود. من نتوانستم خشم خود را فرو بنشانم و بر سر آنها فریاد زدم و گفتم: ای دشمنان خدا آیا کافر شده اید؟! آنان در پاسخ من گفتند: اگر تو از ...
نسخه امام سجاد(ع)برای طلب رزق و روزی
عقیق :عبادت، اظهار عبودیّت در پیشگاه ربوبی است خواه با توجه قلبی، خواه با اظهار زبانی یا نشان دادن با اعضا و جوارح. بنابراین جوهره دعا، عبادت است. شخصی که دستش را پیش خداوند منّان دراز می کند، چه در ظاهر دست خود را بلند کند و یا در دل به خدا توجه پیدا کند و درِ خانه خدا گدایی نماید، عبادت کرده است؛ چرا که این اعمال، همانا اعتراف عملی به عبودیّت خود، و ربوبیّت الهی است. دعا گرچه در ظاهر درخواست ...
اساس تفکر سیاسی شیعه در کلام امام صادق (ع)
.... اطلاعات شناسنامه ای: نام: جعفر (جعفر در لغت به معنی رود پر آب است. آری وجود نازنین آن حضرت که محل اسرار و علوم الهی است همچون رودخانه ای پر آب به عالم اسلام حیاتی صادقانه، طاهرانه و جاودانه بخشید) نام پدر: امام باقر(ع) نام مادر: ام فروه دختر قاسم ابن محمد ابن ابی بکر القاب: صادق، طاهر، فاضل، صابر، کامل، منجی، کلمه الحق، لسان الصدق، مصدق ...
بنیاد در آینه مطبوعات
چند سطر را می نویسم در زیر نخلستان های زیبای کنار اروند رود هستم و سنگرهای دشمن را در آن سوی رود به تماشا نشسته ام اگر خدا توفیق داد و ظرفیت و لیاقت شهادت داشتم، هیچ وقت اندوهگین مباش و بدان که دیر یا زود همه ما در قیامت همدیگر را ملاقات خواهیم کرد و من زودتر می روم و اگر آدم های خوبی بودیم و کارهایم مثبت و برای خدا بود به بهشت وگرنه... درست را خوب بخوان، کمک مادرت کن، حجابت را رعایت کن تا ان شاءا... در آینده مادری باشی که علی اکبر و علی اصغرها را در دامان خود بپرورانی.... "انتهای پیام" ...
بجنگید؛وگرنه سازمان مللی ها بر شما مسلط خواهند شد!
شهدای ایران : سردار نام آشنای دفاع مقدس، حاج سعید قاسمی، در دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم مهدی عزیز در بهشت زهرا (سلام الله علیها) که روز 15 مرداد سال جاری برگزار شد، به نکات مهمی درباره شرایط روز پرداخت. حاج سعید قاسمی ضمن انتقاد از عدم پرداخت رادیو و تلویزیون و رسانه ها نسبت به قطعنامه 598 گفت: همین چهار پنج روز گذشته فصل قطعنامه و زهرنامه 598 است که رادیو و تلویزیون از آن دم نزد و کلامی نگفت. مثل ...
نگاهی به سبک زندگی رئیس مکتب شیعه در آیینه روایات
بود و گاهی موافق اهل مدینه و گاهی مخالف جمیع و یک یک را جواب داد تا چهل مسأله تمام شد و در جواب یکی از آنها اختلال ننمود. آن وقت ابوحنیفه گفت: پس کسی که اعلم مردم باشد به اختلاف اقوال، علمش از همه بیشتر و فقاهتش زیادتر خواهد بود. یکی از سبک های زیبای زندگی امام جعفرصادق(ع) که امروزه باید به آن توجه خاصه نشان داد، توجه ایشان به دادن حق الزحمه کارگر در اول وقت فراغت از کارش است در این ...
آثار دنیوی و اخروی ذکر لاحول ولا قوة الا بالله /ذکری که شیطان را از انسان دور می کند
خداوند گناهان صد ساله اش را می آمرزد و برای هر حرفی از آن یک صد حسنه می نویسد و یکصد درجه به او می دهد. و در جایی دیگر می فرماید: وقتی بنده ای بگوید لا حول ولا قوه الا بالله معنای آن این است که خدایا صاحب قدرتی در عالم وجود ندارد، تو صاحب قدرتی و همه کارها محول به توست و وقتی فردی این ذکر را بگوید سزاوار است که خداوند تمام حاجت های او را روا کند. در هر کاری که اندک مشکلی برایمان وجود ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
بخش جنوبی ایران را خواهد گرفت. عملاًً همه دیدیم که تا امروز نزدیک به دو ماه و چند روز از مقاومت دلیرانه نیروهای مسلمان ایران گذشته است و هر روز برای او روشن تر می گردد که کارش بسیار اشتباه بوده است. در تحلیل هایی که از کار او صورت می گیرد تا به امروز در جاهای فراوانی شما هم دیده اید که همه جا به همین لحن از کار و حرکت او صحبت شده است یعنی اینکه او نیروهای ایران را درست برآورد نکرده بود. دقیقاً ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
عنوان نمونه، بنی الحسن(علیه السلام) را به دامی که در آن گرفتار شده اند، توجه می دهد و در جلسه ای که میان بنی العباس و بنی الحسن(علیه السلام) برای بیعت با نفس زکیه تشکیل یافته و از امام(علیه السلام) نیز برای بیعت با نفس زکیه دعوت شده بود، امام به عبدالله بن حسن پدر نفس زکیه می فرماید: این (حکومت) نه به سوی تو خواهد آمد و نه برای دو فرزند توست. این (حکومت) مال بنی العباس است و دو فرزند تو نیز کشته ...
حضرت آیت الله، بسط هفتصد هزاری استان در ید اقتدار توست!
! میر النقی هم در آرزوی فاتحه! مائیم که وارثان پهنه سیاهی هستیم؟ و ما نه بر کرسی اصلاح طلبی ارثی خواهیم داشت چون یا فتنه و یا فتنه گر خواهیم بود و یا خواهیم شد و یا دست بسته بر گردنه مایون! بگذارند خس پاک شود و خاشاک پهن، آنقدر پهن و پهن و پهن که بچسبد بر کف قابلمه هایی که هنوز چکش نخورده اند! شاید همین طفلان سرمایه های آینده این دیار باشند! ما وارثان تدبیری خواهیم ...
فهم صحیح از دلایل پیروزی زود هنگام فاتحان
دجله عبور کرده اند. سعد هم برای تعبیر آن، دستور عبور داد. (18) رویای همسر ابوعبیده ثقفی در آستانه نبرد جسر نیز شنیدنی است. او در منطقه مروحه به خواب دید از آسمان مردی فرود آمد که جامی پر از شراب سرخ و شیرین به دست داشت و ابوعبیده را گفت، بنوش که این شراب بهشت است. او و چند تن دیگر از خاندانش از آن جام نوشیدند. چون این رویا را برای ابوعبیده تعریف کرد وی گفت این شهادت است. سپس تعدادی از ...
سرباز عراقی ای که عاشق خمینی بود
! پیرمردی جلوی مرا گرفت و ناگهان دستم را بوسید و به فارسی گفت: پسرم، اجازه بده من اینجا بمانم. گفتم: مگر شما ایرانی هستی؟ گفت: من در کربلا مغازه پارچه فروشی دارم. قرار بود پسرم به جبهه بیاید. چون دانشجو بود گفتند، اگر تو به جای او بروی او را نمی بریم و من برای اینکه پسرم درسش را بخواند خودم آمدم . من اصلاً چیزی بلد نیستم، ما را آوردند آموزش بدهند که از اینجا سر درآوردیم. ولی من عاشق خمینی ام. گفتم ...
مروری بر زندگی اسدالله علم
توده مردم مسلمان به شما بدبین گردند. علم در جواب ضمن تصدیق صحبتهای وی اظهار می دارد که اقدامات گذشته وی صحیح نبوده و نباید چنین اعمالی انجام می داده. در پایان جلسه آیت الله نوری بطور خصوصی اظهارنموده است که شخص موصوف در لفافه بیانات خود می خواست که بفهماند که کاندید نخست وزیری است و انتظار کمک روحانیون را دارد. بر طبق گزارشی در سال 1340 آقای علم در نظر داشته سازمانی به نام سازمان ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
از شایعه بازگشت برادر محسن به سپاه تا واقعیت!!!محسن رضایی در بازگشت به سپاه دنبال چیست؟
کسب مجوز هجوم از شیطان بزرگ و اسرائیل غاصب به یمن تاخته اند به شما تبریک می گویم. هرچند که دیپلماسی مقاومت درکنار فداکاری درجبهه های دفاع از شرف و حیثیت و حقوق مردم، امری پسندیده و بلکه جزیی از آن است ولی امروز برای آنکه جاهلان متجاوز بر سرعقل آیند مقاومت از دهانه تفنگهای غیرت و شهادت طلبی جوانان برومند یمنی می گذرد. با مقاومت درصحنه نبرد است که میزهای دیپلماسی فعال خواهد شد. بعید نیست در پی آن ...