منظر نهایی آیت الله مازندرانی درباره فرجام مشروطه
سایر منابع:
سایر خبرها
قهرمان سربدار مشروطه مشروعه
اصل ورود ایشان به مشروطه به خاطر شیخ بوده." شیخ فضل الله نوری(نفر دوم از سمت چپ). حضور علمای بلاد و مراجع نجف در نهضت مشروطه بخاطر شیخ فضل الله بود در حالی که علما و مردم راهی قم بودند، برخی دیگر از مشروطه خواهان که عمدتا وابسته به جریانات روشنفکری و بابی مسلک ها بودند، در سفارت انگلستان تحصن کردند. انجمن های مخفی و غیبی که عمدتا ریشه های فراماسونری داشتند یا اعضای دو فرضه ...
مشروطه خواهان حوزوی با لوازم سیاست مدرن بیگانه بودند
مشروطه و سال های پس از آن زندگی می کردند، بدفهمی ها و تلخی های دوره مشروطه و سپس جنگ جهانی سبب شد که آن فضای با مملو از نشاط علمی تا چندین دهه متوقف شود. مذهب در اندیشه مشروطه خواهان ایرناپلاس: به نظر شما چرا برخی روشنفکران عصر مشروطه تاکید ویژه ای بر مذهب گریزی یا مذهب ستیزی داشتند؟ فتحی: در یکی از لوایح شیخ فضل الله نیز به همین نکته اشاره شده که دو گروه در حال ترویج مشروطه ...
هزارتوی مشروطه ایرانی
غربی و سکولاریست بود، مجبور شد از لابه لای فقه سیاسی شیعه استناداتی علیه مشروطه خواهان جمع آوری و تدوین کنند اما در مبارزه قدرت و در انتهای بازیگری، علما شیعه در مظان بی حرمتی قرار گرفتند و برای نخستین بار تعدادی از علماء کشته و ترور شدند و به ویژه شیخ فضل الله نوری که از نظر آگاهی به مبانی فقهی سرآمد زمان خود بود، اعدام شد. یکی از مهمترین مشکلاتی که در دوره قاجار و در جریان انقلاب ...
انتشار 18 عنوان کتاب درباره شیخ فضل الله نوری در 10 سال اخیر
سیدعبدالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی به مبارزه علیه استبداد مشغول بود؛ اما پس از پی بردن به مبانی تفکر مشروطه خواهان، در صدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد و بر این اساس، مسیر خود را از مسیر مشروطه خواهان جدا کرد و از موضع خود، یعنی تطبیق قوانین با شرع، دست برنداشت. وی از روحانیونی بود که قید مشروعه را به مشروطه افزود. شیخ فضل الله نوری با حکومت مشروطه مخالفتی نداشت ...
رؤیای مشروطه خواهان
. البته بنیان این کار را روشنفکران گذاشته بودند که سبب تقلیل یافتن برخی مفاهیم و کوتاه آمدن از اصول نیز می شد. در مقابل روحانیونی مانند شیخ فضل الله نوری سعی در نشان دادن تناقض های مشروطه با شرع داشتند و در این راه تا تشویق شاه به مبارزه با مشروطه خواهان هم پیش رفتند. مفاهیم امروز در مشروطه برای درک بهتر عصری که مشروطه در آن رخ داد، می توان نگاهی به معنای مفاهیم امروزی در آن دوره انداخت ...
گزارش| خفته گان مقبره باغ شاه؛ بابی های وابسته یا شهیدان مشروطه؟/ اصلاح طلبان بر مرمت قبر چه کسی اصرار ...
حکومت “بیان”(نام کتاب مقدس بابی ها) کرده بودند و اگر میرزا تقی خان امیرکبیر نبود، مسلما به مقصود خود می رسیدند.” با شروع انقلاب مشروطه در سال 1284 شمسی که پیش قراول آن دو سید مجتهد تهران یعنی آیات سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی و مجتهد اول تهران شهید شیخ فضل الله نوری بودند و حمایت مراجع نجف اشرف آخوند خراسانی و میرزای نائینی را به دنبال داشت، بابی ها و ازلی ها شرایط را مناسب دیدند ...
تاکید امام خامنه ای بر نگارش تاریخ مشروطه/ تطهیر پهلوی ها در مراکز علمی و دانشگاهی
دانشگاهی مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت گفت: یکی از درس های بسیار مهمی که می توان از مطالعه تاریخ مشروطه داشت، ایجاد اختلافی است که در بین علما انجام شد. پس از اختلاف هایی که انجمن های سری بین علمای تهران و مراجع نجف ایجاد کردند بود که توانستند شیخ فضل الله نوری را در تهران و در جلوی دیدگان مردم به دار بزنند. این یکی از درس های بسیار مهمی است که می توان از وجود نفوذی هایی گرفت که به ...
ماجرای تلگراف ثقه الاسلام به محمدعلی شاه/سال 1289 مردم تبریز عید نداشتند
محمدعلی میرزا که روحیه مستبدی داشت آهنگ مخالفت با مشروطه خواهی را آغاز کرد و برخلاف سوگندی که در مجلس مشروطه خورده بود که تمام همّ خود را مصروف حفظ استقلال ایران نماید و قانون اساسی و مشروطیت ایران را نگهبانی نماید عمل کرد تا اینکه در سال 1326 قمری شاه با همراهی لیاخوف روسی، مشروطه و مجلس را به توپ بست و این را به عنوان پایانی برای دوره اول مشروطیت محسوب میکنند. مقاومت رشت سه روزه بود اما ...
این منورالفکران خناس و مکاره...
، هم زندگی روزمره و اقدامات مبتلابه ایرانیان از قبیل ازدواج، معامله، محاکمه و غیره در کف روحانیت قرار داشته و هم به سبب روحیه جمعی مذهبی تقویت شده، مراجع و به تبع آن روحانیت از محبوبیت قابل توجهی در جامعه برخوردار بودند. در نتیجه با توجه به نفوذ گسترده گروه های مختلف و ممانعت آنان از اعمال اقتدار مشروع دولت بر جامعه به سان ابرهای مقابل آفتاب، اصلاحات از دوره امیرکبیر بیش از دوره های پیش ...
خاطراتی زنده از زندگی علما/ جزوهای خوانده شده قرآن، تقویم ماه آیت الله حسن زاده آملی بود
نبود اما در شان ایشان نبود به دادگاه بروند و به من فرمودند به دادگستری برو که رفتم و حل و فصل شد. بسیار تاثیرگذاری اخلاقی و رقت قلب داشتند. به معصومین اعتقاد شدید داشتند؛ با این که این حد علاقه به فیلسوف نمی آید. حتی شعرهای محقق اصفهانی را در درس از حفظ می خواندند... درس ایشان فقط درس نبود. درس های جانبی و متفرقه و نکته های ادبی و مباحث ریاضی را خدمت آیت الله حسن زاده آملی ...
صبغه دینی به علوم ره به ناکجاآباد می برد
نشست که اساتید و محققان مختلفی از گروه های علمی فلسفه، اخلاق، قرآن، علوم سیاسی، تاریخ، تمدن، و مطالعات جهان اسلام حضور داشتنند، دبیر جلسه حبیب الله بابایی، به فلسفۀ این سلسله نشست ها و ضرورت گفتگو در موضوعات انضمامی تمدنی پرداخته و آنگاه مسئله تمدنیِ آب در جهان اسلام و سئوالات محتمل در این راستا را مورد اشاره قرار داد . در این مقدمه آنچه که بابائی برآن تأکید داشت، نه صرفا نسبت بین آب و ...
چهره ها
سیستان رسیده و به آن دیار انتقال یافته و از آن پس، او و خانواده اش در همان جا سکنا گرفته اند. در اوایل سال 1371 هجری قمری آیت الله سیستانی، شهر مقدس قم را به قصد اقامت در نجف اشرف، ترک کرد. وی در مدرسه علمیه بخارائی اقامت گزید. در نجف اشرف، حوزه درس فقه و اصول دو تن از بزرگان یعنی آیت الله سید ابو القاسم موسوی خوئی و شیخ حسین حلّی (قدس سره) را درک کرد و زمانی طولانی را در محضر ایشان گذراند و در ...
هر جا ملیت را محور قرار دادیم ناکام ماندیم
. علاوه بر این مرحوم آیت الله العظمی آقای سیدحاج محمدتقی خوانساری (رضوان الله علیه) هم در حد یکی از مراجع دوم قم (چون مرجع اول آیت الله العظمی بروجردی بودند) در مبارزه حضور داشتند و وارد شده بودند، اما نه در نقش کارگردانی. کارگردانی از ناحیه روحانیت در دست مرحوم آیت الله کاشانی در تهران بود. ما به اعتبار طلاب جوانی که به این مسائل علاقه داشتیم و عشق می ورزیدیم، حضور در صحنه ها برایمان مطلوب بود و به ...
گفتگو| تبریزی: نقش "بابیه" و "تقی زاده " ها در انحراف مشروطیت/ مستبد خواندن شیخ فضل الله خیانت برخی ...
...: قاسم تبریزی با بیان اینکه متاسفانه یکی از خیانت های برخی تاریخ نگاران این بود که شیخ فضل الله را مخالف مشروطه جلوه دادند و خط کشی بین مشروطه خواهان و مستبدین کردند، گفت: حتی در شهرهایی مانند تبریز محلات را به دو دسته مستبدین و محله مشروطه خواهان تقسیم کرده بودند. این جریان تاریخ نگاری، مشروطه خواهان را با آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی و از طرفی تقی زاده، ولی ...
ایده شورا البرز حبیبی | دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
... با مطرح شدن خوانش هایی نو از اسلام در دوران مشروطه، مسئله شورا، به تدریج وارد ادبیات سیاسی روشنفکران دینی شد. از طرفی، با اوج گیری نهضت مشروطه که تأسیس عدالت خانه و مجلس شورای ملی در رأس مطالبات آن بود، مراجع و روحانیون مشروطه خواه از جمله آیات ثلاثه مشروطه -آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی- با ارجاع به متون دینی و از موضعی فقهی، در ضرورت نفی استبداد و مشارکت ...
خبرگزاری رسا مورد تأیید بزرگان و علما است | رسانه ها مروج اسلام ناب باشند
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا ، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در جریان بازدید از خبرگزاری رسا ضمن تجلیل از زحمات این رسانه حوزوی گفت: خبرگزاری رسا به عنوان یک خبرگزاری حوزوی، مورد توجه و تأیید غالب علما، بزرگان و شخصیت ها است و بحمدالله در جهات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوزوی کوشا و فعال است. وی با اشاره به ضرورت جمع آوری و جمع بندی آرای مراجع ...
خریدارِ سرِ دار شدن
بلده آغاز کرده بود. نوجوان مازنی، هوش و استعداد خوبی داشت؛ آن قدر که والدین و استادانش او را به تهران فرستادند تا در مدرسه علمیه مروی شاگرد میرزا ابوالقاسم خان کلانتری شود و تا پایان دوره سطح را ادامه بدهد. دایی اش علامه حسین محدث نوری او را همراه خود به نجف برد تا طلبه جوان نزد میرزا حبیب الله رشتی و محمدتقی نجفی اصفهانی درس بخواند و بعد هم بشود شاگرد سرشناس جلسات درسی میرزای شیرازی و حتی ...
نفوذ مجتهد ملکم خانی در بیت آخوند خراسانی
اجتهاد نایل شده بود و در میان روحانیون حوزه علمیه و طلّاب نجف، احترام بسزایی داشت و از علوم جدید بهره مند بود و از سیاست جهان و فلسفه نوین اطّلاع کامل داشت. سیداسدالله بدون فوت وقت به نجف رفت. خرقانی درواقع، نماینده ی مشروطه خواهان روشنفکر تهران در میان طلاب نجف و همچنین در میان حجج اسلام (مراجع تقلید) به شمار می رود. او تلاشش برای همراه نمودن علمای بزرگ نجف که بالطبع آخوند خراسانی در صدر ...
شیخ فضل الله نوری؛ پرچمدار دفاع از دین و مدافع مشروطه مشروعه
که در تاریخ معاصر ایران تالیفاتی دارد، می گوید: علت مخالفت شیخ فضل الله با مشروطه این است که مشروطه با وضع قانون اساسی و وضع نهادی به نام پارلمان یا مجلس در حقیقت اختیار سلطان اسلام را محدود می کند و شیخ فضل الله نفرین می کند به مجلس و مشروطه خواهان که شما قدرت سلطان اسلام را دارید محدود می کنید او این کار را حرام می دانست. البته باید اذعان داشت که شیخ فضل الله در پاسخ به اتهام طرفداری ...