پیوند با گذشته در ادبیات کودک و نوجوان نادیده گرفته می شود
سایر منابع:
سایر خبرها
آثار تالیفی در حاشیه قرار گرفته است
بدون آگاهی و شناخت گذشته ذوقی و فکری مردمانمان بی بضاعتیم و این همان توشه راه ماست. البته ادبیات ما در این مساله قدری دست انداز دارد اما بطورکلی ما بدون آشنایی با دست آوردهای فکری و فرهنگی مان وجود نداریم و در هر زمینه ای حق داریم با پیش زمینه ذهنی مان وارد شویم. امروز ما باید با گذشته مان پیوند داشته باشد درغیراین صورت هر فرهنگی می تواند ما را ببلعد و این مساله در ادبیات کودک و نوجوان نادیده ...
شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان جدی گرفته نمی شوند
صرفاً هنری باشیم؛ که دارای ارزش های هنری است، باید بیشتر به جنبه های تربیتی و آموزشی مسئله توجه کنیم؛ چون کودکان ما پیش از دریافت جنبه های هنری، دوست دارند که یادبگیرند. جنبه های آموزشی آن را خواسته و ناخواسته در نظر می گیرند. بسیاری از کتاب های موجود یا شعرهایی که خودمان می سراییم با محوریت آموزش سروده می شوند که نهایتاً یک جهان بینی کودکانه را برای کودک و نوجوان ایجاد می کنند. چه در شعر، چه در قصه ...
به گیرنده دست نزنید فرستنده مشکل دارد
داشته و جایزه 20سال ادبیات داستانی را برای مجموعه داستان ما سه نفر هستیم گرفته که مخصوص بزرگسالان است اما نام او به عنوان یکی از مؤثرترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان شناخته می شود. او بیش از 25اثر برای این گروه سنی نوشته و چه بهانه ای بهتر از روز ادبیات کودک و نوجوان، برای گفت وگو با این نویسنده. گفت وگوی ما را با این نویسنده، درباره نوشتن برای کودکان و نوجوانان بخوانید. چرا سراغ نوشتن ...
تقدیر از دو شاعر و نویسنده حوزه کودک
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، در مراسمی که مناسبت 18 تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان،به همت اداره کل استان در مرکز شماره دو بجنورد برگزار شد، از نوشین شعبانی و زهرا داوری، دو شاعر و نویسنده ادبیات کودک،تجلیل شد. در این نشست فرهاد آقابیگی مدیر کل کانون استان با اشاره به اینکه کانون تلاش می کند تا با حمایت از شاعران ونویسندگان به غنای ...
کتاب کودک به ویترین و یک عزم ملی نیاز دارد
مردم نیوز : ویترین یکی از دغدغه های جدی کتاب کودک در تمام این سال ها بوده است. از آنجا که بیشتر کتاب هایی که برای این گروه سنی منتشر می شود، عطف ندارند، نیازمند فضای بیشتری برای نمایش هستند. فضایی که کتاب، خودنمایی و مخاطب اصلی خود را تشویق کند تا آن را در دست بگیرد و ورق بزند و بخواند. اما چنددرصد ناشران در این اوضاع و احوال اقتصادی می توانند چنین فضایی را به کتاب کودک اختصاص دهند ...
حال ادبیات کودک و نوجوان خوب است؛ اما تو باور مکن!
.... کتاب در سبد خانوار جایی ندارد و ناشرها از رمق افتاده اند. نویسندگان کودک و نوجوان، آثار شایسته و درخور توجهی خلق کرده اند، اما کتاب های تألیفی مسیر راحتی تا رسیدن به دست مخاطب پیش رو ندارند. ناشر و نویسنده ایرانی بازار جهانی را هم از دست داده و ادبیات کودک و نوجوان کشور سهم ناچیزی در بازار کتاب سایر کشورها دارد، در حالی که استقبال از چند کتاب و نویسنده در کشورهای دیگر نشان داده ...
از شنگول و منگول تا کتاب های صوتی کودک و نوجوان
کودک و نوجوان در کشور با توجه به امکانات و ظرفیت های داخلی مقداری عقب است ولی نسبت به شرایط ایده آل خیلی خیلی عقب قرار دارد. وی ادامه می دهد: البته این عرصه ادبی نسبت به وضعیت گذشته ای که در ایران داشته است و همچنین با توجه به مسیری که طی کرده است هم از نظر کیفیت و هم کمیت آثار تولیدی خیلی جلو است. نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان اذعان می کند: تصویرگری آثار تولیدی این ...
از قصه نوشتن برای کودکان خسته نمی شوم/ بیشتر ناشران دینی نگاه هنری ندارند/ کتابخانه مدارس پاسخگوی نیاز ...
استقبال خارجی آشنا می شوند و آنها را انتخاب می کنند. همین! *به نظر شما آثار نویسندگان ایرانی به اندازه نمونه های خارجی توان جذب مخاطب دارند؟ این توانایی وجود دارد اما داشتن توانایی تازه اول راه است. یک راه سخت و پر فراز و نشیب! * کتاب های ترجمه ای چه آسیب های فرهنگی می توانند برای مخاطب کودک و نوجوان ایرانی داشته باشند؟ ببینید گذشته کودک و نوجوان ما با گذش ...
خوزستان با کمبود فضا و ناشر کتاب کودک مواجه است
های آخر ناشرین شده است و جز برخی ناشران نامدار کتاب کودک در پایتخت دیگر ناشری به این حوزه به صورت جدی نمی پردازد و همه به سراغ کتاب های پرفروش تر که ریسک کمتری دارند رفته اند. کاظمی کاهش رونق نشر کتاب را از مشکلات و دغدغه های اجتماعی و اقتصادی خانواده ها عنوان کرد و گفت : از سکه افتادن رونق کتاب کودک و نوجوان ناشی ازعوامل متعددی چون کاهش سرانه مطالعه ، کم بودن تقاضا در بازار ، مشکلات ...
اصفهان| رشد تکنیکال نویسی و تالیف آثار مناسب کودکان و نوجوانان از دهه 60 شمسی آغاز شد
عنوان یک گونه ادبی در جامعه مطرح شد اما پویایی لازم را نداشت و نویسندگان این حوزه بسیار انگشت شمار بودند. نخستین خواندنی ها برای کودک و نوجوان در مجله کیهان بچه ها و آثار داستانی مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب نوشته مهدی آذریزدی بود. پس از آن در دوران بعد از انقلاب حوزه کودک و نوجوان حجم گسترده ای از نویسندگان و تیراژ را در خوی جای داد که با فراهم شدن فضایی باز همه کسانی که دغدغه مند ...
سکوت فارسی زبانان درباره بهترین شاعر پارسی سرای هند
مردی سرشناس در عهد کهن بوده، بلکه آن کس که امروز نیز اشعارش در جوامع پارسی گو خوانده و به آواز شنیده می شود. نویسنده کتاب خود را با نگاهی به زندگی امیرخسرو آغاز می کند و در ادامه به طرح مباحثی چون ادبیات پارسی در هند، ادبیات دنیاگرا و معنوی، افسانه و تاریخ در شعر داستانی، بررسی آثار منثور، امیرخسرو و سنت های فرهنگی در هند مانند موسیقی، قوالی و شعر هندوی می پردازد و در نهایت جایگاه این شاعر ...
آثار ترجمه ای ضعیف سطح ذائقه کودکان را پایین آورده است
: البته این به معنای بی اهمیتی ترجمه نیست زیرا ترجمه پل ارتباطی بین فرهنگ ها و بسیار هم ضروری است اما در رده کودک و نوجوان به دلیل عدم آشنایی بچه ها با فرهنگ جامعه خود، حتماً باید انتخاب صحیحی صورت گیرد. سردبیر مجله رشد نوآموز با اشاره به اینکه ترجمه آثار ادبی در گذشته به اندازه یک چهارم آثار تألیفی بود گفت: میزان ترجمه ها تا سال 1395 متأسفانه به 70 درصد هم رسید درصورتی که اگر ممیزی ها محتوایی تر ...
تخیل؛ عنصری که پرداخت به آن باید دغدغه شاعر و نویسنده کودک و نوجوان شود
کودک و نوجوان آثاری کلیشه ای هستند. دیگر دست شاعران ونویسندگان آثار کلیشه ای برای مخاطب امروز روشده است و جایگاه ادبیات کودک و نوجوان مار ا میان مخاطبانش کاهش داده است این مسئله باعث شد استقبال از کتاب های ترجمه در حوزه کودک و نوجوان بیشتر از کتاب های خالقان آثار این حوزه در کشورمان باشد. این شاعر کودک و نوجوان اظهار کرد: وقتی به ناشر می گویی کتاب فلان نویسنده را از فلان کشور ترجمه کرده ...
نویسنده ایرانی تریبونی برای جذب مخاطب ندارد
ایرانی در ان اقیانوس مدفون شوند. به قدری کارهای ترجمه ای نازل در بازار وجود دارد که هیچ فرصتی برای دیده شدن نویسندگان داخلی نیست؛ تعداد مخاطبان در کل نیز محدود است و همین تعداد هم به روش های عجیب و غریب ناشران مذکور جذب آثار زرد می شوند. نویسنده کتاب خیال باز افزود: در مقابل شما کمتر نویسنده ای را سراغ دارید که ابزاری برای تبلیغ خودش در اختیار داشته باشد و اگر هم داشته باشد بسیار محدود و ...
نوشتن برای کودک به مراتب سخت تر از نوشتن برای نوجوان و بزرگسال است
می گذرد. شناخت مخاطب، به خصوص در بخش ادبیات کودک و نوجوان چقدر اهمیت دارد؟ یکی از مهمترین کارهایی که نویسنده باید انجام بدهد، شناخت مخاطب و توجه ویژه به جهانِ دغدغه ها و مشکلات آنهاست. مثلا جذابیت متن از ویژگی های ادبیات کودک و نوجوان است. نویسنده باید به اهمیت این موضوع واقف باشد و این عنصر را همیشه همراه خودش داشته باشد تا بتواند عمیق ترین مفاهیم را با مخاطب خودش مطرح کند ...
مردم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آگاه تر شده اند
سن و سال تر فعالیت داشته ام. وی ادامه داد: کتاب قیچی که دنبال کار می گشت از بنده در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به چاپ پنجم رسیده است، به زبان انگلیسی ترجمه شده و حق انتشارش را چند کشور از کانون خریده اند. در زمینه کتاب های شعر کودکان نیز با انتشارات بسیاری همکاری و در جشنواره های مختلف ادبی نیز فعالیت داشته ام که در 2 دوره از جشنواره شعر فجر برگزیده بوده ام و اکنون نیز چند کتاب در دست چاپ دارم. انتهای پیام ...
مجلات کودک و نوجوان کم رمق تر از گذشته / پیشنهاد یک شاعر به ناشران برای فاصله گرفتن از کتاب کاغذی
10 هزار نسخه منتشر می شد امروز به 500 نسخه رسیده است یا تعداد افراد جامعه کاهش یافته است و بچه ها به مدرسه نمی روند یا نه وضعیت نشر به گونه ای است که هرروز کتاب های کمتری منتشر می شود. این شاعر کودک و نوجوان بیان کرد: اگر ناشران نمی توانند کتاب کاغذی منتشر کنند به عرصه های دیگری از جمله فضای مجازی بروند و از امکانات بچه های امروز برای انتشار کتاب های کودک و نوجوان بهره ببرند. انتهای پیام/ ...
حال پدیدآورنده، کتاب و مخاطب تعریفی ندارد
چون دقیقا مصادف با زمانی است که همه مدارس تعطیل است و جشنی در مدارس گرفته نمی شود و نویسندگان نمی توانند با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. وی در ادامه می افزاید: روز ملی که برای ادبیات کودک و نوجوان انتخاب شده، بسیار سهل انگارانه و با بی سلیقگی بوده. و با وجود بدنه نحیفی که ادبیات کودک و نوجوان دارد و مورد بی توجهی قرار گرفته روز ملی اش هم به گونه ای انتخاب شده که باز هم مورد توجه قرار ...
کتاب کودک و نوجوان، محتوا یا ظاهر؟ تولید یا ترجمه؟
فراگرفته بلکه به لحاظ دنیای واژگان و تصاویر ذهنی نیز دچار تحول شود. وی ادامه می دهد: در حال حاضر مجرای درستی برای معرفی کتاب حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد و در تولید محتوای حوزه کودک و نوجوان با ضعف روبه رو هستیم بنابراین مخاطب ملاک مناسبی برای انتخاب کتاب ندارد و آنچه مشتری را به سمت خود می کشد رنگ و لعاب کتاب است که اغلب از انیمیشن های خارجی الگو گرفته شده است. حسین مافی ...
بیوک ملکی: باید تلاش کرد تا دوباره کتاب خوانی در وجود بچه ها نهادینه شود
امانت می گرفته و تا برسد به خانه، کتاب ها را خوانده است. شاعر وچه دریچه ها بعد از مرور خاطرات کودکیش در کانون، به اهمیت کار مربیان اشاره کرد و گفت: اگر مربی بر کار خود تسلط نداشته باشد، گرایشی هم از جانب مخاطب برای حضور در کانون وجود ندارد. در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی، بی توجهی به فرهنگ و کتاب و شیوع کرونا، کتابخانه ها رونق گذشته را ندارد اما باید به عنوان مربی و مسئول فرهنگی برای ...
نشست تخصصی ادبیات برای کودک و نوجوان برگزار شد
هایی که در این حوزه منتشر می شود، مسئله بسیار مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند. شانه ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از نهادهای مروج کتابخوانی از جمله خود نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این زمینه پیشتاز هستند و با انتخاب کتاب های مناسب آن را در سراسر کشور در دسترس کودکان و نوجوان قرار می دهند. این موضوع باعث می شود که این گروه سنی در مواجهه با این آثار مناسب دایره لغات گسترده تری داشته ...
پرسش های یک نویسنده در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان
...، نوشتن و انتشار و دریافت حق التالیف در درصدهای پایین، است؟ آیا بر فعالیت برخی ناشران سودجو و بی انصاف و کاسب کار که از قِبل انتشار آثار بی ارزش محتوایی و ظاهری برای کودکان و نوجوانان، به موفقیت های مالی کلان رسیده اند، نظارتی جدی وجود دارد؟ بحران کتاب سازی و تولید آثار بازاری در ادبیات کودک و نوجوان کی به پایان می رسد؟ دلایل عدم توفیق نویسندگان و شاعران و تصویرگران ادبیات کودک در ...
شاعران و نویسندگان، امنیت شغلی می خواهند
البته ناشران بخش خصوصی در این میان آسیب بسیار دیدند. این نویسنده کرمانشاهی ادامه داد: با وجود مشکلات پیش آمده ناشی از بحران کرونا بر هنر-صنعت نشر از دریافت حق التالیف چند عنوان کتاب از ناشران بخش خصوصی، صرف نظر کردم تا کمکی به اقتصاد ناشر کرده باشم، زیرا در شرایط فعلی شکست مالی ناشران خصوصی و تحمیل مشکلات عدم دریافت حق التالیف یک وظیفه است. این روزنامه نگار حوزه ادبی ضمن تبریک ...
نشاط و التذاذ ادبی، اولویت خانواده ها در انتخاب کتاب برای فرزندانشان باشد
که موسیقی و آوای بسیار دارد و گاهی هم فاقد معنا و آموزش است و همین ویژگی ست که عامل جذب مخاطب مورد نظرش شده است. این گروه از شاعران معتقدند که در این التذاذها، خلاقیت بیشتر از آموزش های مستقیم رخ می دهد. نظر شما درباره کتب تالیفی و ترجمه ای در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان چیست و چه نقاط قوت و ضعفی و ضرورت هایی را در این حوزه لازم می دانید که باید بدان توجه نشان دهیم؟ ترجمه ...
نگاه سنتی مانعی بر سر راه پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان
و نوجوان دانست. در این دوره اهمیت ادبیات کودک در رشد فکری و پرورش اندیشه و تخیل از دوران کودکی و نوجوانی در ایران شناخته شد. ویژگی عمده این دوره توجه به نیازهای کودکان و رشد ادبیات ویژه آنان در برابر آثار ترجمه شده است. در آثار منتشر شده در نیمه دوم دهه چهل و نیمه اول دهه پنجاه به تدریج شاهد ظهور تحولات کیفی در ارایه اندیشه ها هستیم و چهره کودک و نوجوان ایرانی را بیشتر می توان در این آثار مشاهده ...
راه و بیراهه های ادبیات کودک و نوجوان
فکری کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه می دهد: ادبیات کودک و نوجوان گونه های متنوعی دارد؛ از داستان های مصور گرفته تا داستان های فانتزی که امروزه از رایج ترین گونه ها در این حوزه است. شعر و ادبیات منظوم نیز بخش گسترده ای از ادبیات کودکان و نوجوانان را می سازد. همچنین افسانه های کهن، گونه ای گسترده است که به فراوانی در اختیار این گروه سنی قرار می گیرد. قلمکاریان با اشاره به نقش کانون پرورش ...