مبنای نظری و فلسفی موعودگرایی و منجی گرایی ملل منتظرالظهور در پارادایم ...
سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام آزادمنش اصفهانی تبیین کرد: در حقّ حوزه انقلابی و حوزه بعد از انقلاب در گفتار و عمل جفا شده ...
برای سخنرانی شود. بنده این اعتقاد را ندارم. البته طلبه هایی که در دانش تفسیر یا دانش کلام و سایر معارف قصد ورود و تخصص و تمحض دارند، به نظر بنده حدود ده سال باید در مباحث فقهی و اصولی کار کنند اما کسی که بخواهد متخصص در دانش فقه بشود حداقل 15 الی 20 سال نه اینکه به صورت تخصصی کار کند بلکه باید ممحض شود. بنده معتقدم اگر کسی بخواهد به فلسفه و عرفان ورود پیدا کند و منحرف نشود ...
ربیعی: آمریکا راهی جز بازگشت به برجام ندارد
جمهوریت است که هر کسی که با آرمان های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی کند. سخنگوی دولت ادامه داد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال 92 به میدان رفع تحریم ها از راه مذاکرات چندجانبه با 1+5 قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته ای به این بحران جعلی خاتمه می داد و ...
بصیرت، مواسات، مساوات از خصوصیات مهم جامعه مهدوی است
امید است که گمان نشود انسان در آخرالزمان چاره ای جز پناه بردن به فساد و فتنه ندارد بلکه پایگاه های امن انسان های خوب در همین روزنه های امید بیان شده است. مدینه فاضله یا جامعه آرمانی پس از ظهور شکل می گیرد کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه جامعه پس از ظهور سرشار از عدالت، دادگری، زیبایی و روشنی است، عنوان کرد: در روایات فراوانی آمده است که امام مهدی ( عج ) جهان را پر از عدل ...
منجی عالم سمبل مبارزه با طاغوت و ظالمان عالم و مظهر برقراری قسط و عدالت است
مورد اتفاق و ضروری امت ها است. وی افزود: امروزه بشر به نقطه ای رسیده است که هر گاه امید و انتظار دارد که ظلم به پایان برسد و عدالت بر جهان بشریت گسترش یابد و ارزشهایی در جامعه حاکم شود که مردم به رفاه و آسایش دست یابند. وی ادامه داد: ملت ها اکنون انتظار صلح و امنیت را در جوامع دارند؛ همه این مسائل نشان از این مهم دارد که بشر بیش از هر زمان دیگر احساس به یگانه منی عالم بشریت ...
پیچ تاریخی ملّت ایران در 1400
.../سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت نیمه شعبان، ورود به سال جدید را مورد اشاره قرار داده و آن را پیچ تاریخی ملّت ایران نامیده است. متن کامل این یادداشت بدین شرح است: با سلام و درود به پیشگاه مقدس آخرین ذخیره امامت حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم، ستم ...
در باب ویتگنشتاین، مسیحیت و یهودیت| محمدسعید عبداللهی
می توان ادعا کرد که توجه ویتگنشتاین بیش تر معطوف به ادیان الهی است. در حالی که او از مسیحیت و یهودیت سخن گفته است، اما هیچ گاه نامی از اسلام به میان نیاورده است. البته او، تا اندازه ای رویکردی یهودی ستیز دارد و نسبت به مسیحیت تمایل بیشتری نشان می دهد. برخی نیز به مسیحی بودن او اعتقاد دارند و اینکه زندگی ویتگنشتاین یاد آور افرادی چون تولستوی و آگوستین است و تا اینجا پیش می روند که می گویند ویتگنشتاین معلم شد تا کلام عیسی را به بچه ها آموزش دهد و در تمام عمر پیرو مسیح بود. براین کلک هم نسبت به مسیحی بودن ویتگنشتاین نظر مثبت ...
حکومت عدل جهانی؛ نقطه اشتراک ادیان الهی و مذاهب/ چگونه محبوب امام زمان (عج) شویم؟
ادامه داد: طبق جریان ادیان الهی، ختم عالم موضوع بسیار روشن و زیبایی است که جامعه بشری از نور، عدالت و معنویت آن زمان برخوردار می شود. بزمانی اضافه کرد: جامعه اسلامی نیز به این که فرزندی از فرزندان پیامبر (ص) جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، اعتقاد دارند و آیات قرآن نیز به این موضوع اشاره کرده است که اسلام آیینی تمام گستر خواهد شد و تمام عالم را خواهد گرفت و بوی اسلام و معنویت در همه خانه ...
چرا غیبت امام زمان (عج) طولانی شده است
نازنین دادور، خبرگزاری دانا، سرویس راهبرد؛ یکی از مسائل مهم دنیای امروزی بحث از منجی عالم بشریت است. کسی که انسان ها را از چنگال ظلم و ستم رهانیده و جهان را پر از عدل و داد می کند. ادیان و مذاهب مختلف برای پاسخ به این خواسته درونی، تمام تلاش خود را کرده اند تا با معرفی آن شخص، امید را به پیروان خود هدیه کنند. شیعیان نیز با اعتقاد به منجی موعود، با ادله ای محکم بر این باورند که آن شخص یازدهمین ...
بایدها و نبایدهای انتظار مهدی(عج) / تفاوت مدینه فاضله شیعی و غربی
نزدیک کند. وی افزود: علت دوم اینست که چون آنها به ظهور منجی الهی معتقد نیستند و اینگونه فکر می کنند که در راس آن مدینه فاضله یک انسان عادی و نه نماینده خدا می نشیند، (به عقیده آنها) آن انسان عادی (نمی تواند) عدالت کامل را محقق کند. وی ادامه داد: در فرهنگ شیعه باور ما اینست که در روی زمین ولی الله ظهور خواهد کرد و تمام کارهایش اعم از سخن گفتن، راه رفتن، شمشیر زدن، عفو و قصاص ...
استکبار از باور جهانی مقابله با زر و زور وحشت دارد
قدرت حاکمیت زر و زور نجات دهند. نماینده ولی فقیه در خراسان با اشاره به اینکه امروز ما تنها منتظران ظهور نیستیم که در اینجا گرد هم آمده ایم، بلکه دنیای بشریت منتظر است، ادامه داد: مشیت ذات مقدس پروردگار در کمال وجود و هستی و زندگی بشر اقتضا می کند که یک روزی در عرصه کمال انسانی در جریان زندگی انسان ها این مسئله پیش بیاید که دیگر زور و پول بر بشر حاکم نباشد و همه انسان ها در همه ملل و جوامع منتظر آن ...
امید و عدالت دو بال غیر قابل تفکیک از حیات دین داران در عصر غیبت
ق ( ع) با بیان اینکه هدف ما تنها شلوغ کردن محافل مهدوی نیست، گفت: هدف اصلی از محافل مهدوی باید بازگشت امید و عدالت به زندگی انسان در پرتو توحید باشد. وی با بیان اینکه بزرگ ترین چالش رسانه ها نسبت به دین و دینداری فقدان محتوا، خلاقیت و نوآوری نسبت به معارف و ضرورت بازتولید فرهنگی دین است، عنوان کرد: اگر ما نمی توانیم فرهنگ دین و دینداری مردم را باز تولید کنیم به علت فقدان محتوا است اینجا مساله ...
تربیت نسل ظهور لازمه ظهور مهدی موعود
همه موجودات از وجود او بهره مند می شوند و منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد، چون قدرت شرور شکسته خواهد شد و صالحان مورد تأیید خداوند قرار خواهند گرفت. در دین مسیحیّت نیز عقیده به انتظار و ظهور موعود نسبت به سایر ادیان توحیدی بیشتر به چشم می خورد و بشارت های روشن تری درباره موعود آخرالزمان رسیده، در اناجیل (متی، لوقا، مرقس، برنابا) مطالب زیادی در این باره وجود دارد، که بیانگر اعتقاد آنها بر ...
چند نکته پیرامون دغدغه حضرت مهدی(عج) برای رشد توحیدی جامعه
حضرت قائم (ع) را می بینم که بر شرق و غرب عالم سُلطه یافته اند و دیگر چیزی وجود ندارد که مطیع و تحت فرمان آنان نباشد . ***مسیر حرکت جامعه منتظر حسینیان پیرامون زمینه سازی برای ظهور خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) منتظر اراده اجتماعی انسان ها برای بستر سازی مهدویت و زمینه ظهور هستند همانگونه که خدواوند متعال در آیه 11 سوره رعد فرموده اند لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ ...
نجات بشریت از جهالت مهم ترین فلسفه انتظار / براساس اصلاحات حضرت مهدی(عج) جامعه ای براساس اخلاق، عقلانیت ...
...> التزام به احکام شرعی و اعتقاد به وجود حضرت مهدی(عج)، دو شرط یک منتظر است او درباره ویژگی های یک منتظر واقعی در مکتب شیعه گفت: امام زمان(عج) وقتی ظهور خواهند کرد که ظرفیتی برای تحقق حکومت جهانی فراهم شده باشد و حکومت حضرت بر پایه احکام و عدالت اسلامی شکل بگیرد؛ در واقع انتظار فرج این است که شیعه معتقد به آن حضرت در درجه اول ملتزم به احکام شرعی باشد، چون در واقع کاری که حضرت خواهند کرد این است ...
تحقق عدالت اجتماعی، جوهره اصلی وعده الهی در ظهور و قیام مهدی موعود(عج)
تا اینگونه با گسترش عدل و عدالت انسان را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. ایشان یگانه فرزند امام عسگری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که در نیمه شعبان 255 هجری در سامرا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگی به دنبال شهادت پدر بزرگوارشان در سن کودکی به امامت رسید. نام بزرگوار ایشان محمد بن الحسن است و ابوالقاسم کنیه و مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح از القاب حضرت مهدی ...
حضرت مهدی در نگاه علامه حسن زاده آملی
بقای انسان کامل است؛ چون انسان کَوْن جامع و مظهر اسم جامع است و تمام اسما در ید قدرت اوست. صورت جامعه انسانی و غایت غایت های تمام موجوداتی که امکان وجود دارند، اوست. بنابراین دوام مبادی غایات، دلیل استمرار بقای علت غائیّه است. پس به بقای فرد کامل انسان، بقای تمام عالم خواهد بود.[4] مقام قطب همان رتبه امامت و مقام خلافت است که تعدد و انقسام به ظاهر و باطن در آن راه ندارد. امام در هر عصر بیش از یک شخص ...
یابن الفاطمه،شیعیان منتظرند العجل /ظهورت شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است
(عج) شاهد ایجاد جامعه اخلاقی و بر پایی عدالت در جهان باشند و انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار دارد و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمی شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد. همه انسان ها بر اساس فطرت ذاتی خود مایل هستند تا روزی فرا برسد که جهان در پرتو ظهور رهبری الهی و ...
نمازی که در شب نیمه شعبان حاجت فراوان برآورده می کند/ مبنای نظری و فلسفی موعودگرایی و منجی گرایی ملل ...
منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) طی یادداشتی با عنوان مبنای نظری وفلسفی موعودگرایی، منجی گرایی ملل منتظرالظهور درشرق اسلامی، غرب اسلامی و غرب مسیحی در پارادایم فارابی پرداخته است. متن کامل این یادداشت بدین شرح است: اعتقاد مشترک به منجی نماد همیشه سبز آرامش و پیوستگی در صلح جهانی است و کار علوم انسانی تبیین عدالت و سعادت، موضوع تولیدات رسانه ای جهان 2021 است، فلسفه سیاسی فارابی یکی از آثار ...
نیمه شعبان و انتظار حضرت مهدی (عج) در نگاه دکتر شریعتی
صدای ایران - انتظار هم یک اصل فکری اجتماعی و هم یک اصل فطری انسانی است؛ به این معنا که اساسا انسان موجودی است منتظر و هر که انسان تر، منتظر تر، و همچنین جامعه بشری، به معنای اعم، دارای "غریزه ی انتظار" است، چه جامعه ی طبقاتی، چه جامعه ی ملی و چه جامعه ی گروهی و بر اساس همین اصل است که اعتقاد به مسیح از ابتدا در جوامع بشری وجود داشته و به همین دلیل است که تاریخ می گوید همه ی جامعه ها بزرگ جامعه ...
سال1400 استقرار حکومت عدل در نظام مقدس اسلامی است
مقدس اسلامی است، ادامه داد: سال 1300 شمسی آغاز دیکتاتوری رضاخان و کودتاها و ستم ها و ظلم ها و جنایت ها بود اما آغاز سال 1400 دمیده شدن صبح امید و باز شدن شعاع فکری و عملی و ارتقای علم و دانش و عدالت در مسیر ساختن تمدن اسلامی است. امام جمعه شهرستان نورافزود: ویروس کرونا بهانه ای بود تا ضعف حکومت های پوشالی استکبار جهانی و درماندگی اروپا و امریکا و دولت های بزرگ را شاهد باشیم . ...
آموزه مهدویت ظرفیت تقویت صلح بین المللی را دارد
خبرگزاری رضوی . ساحل عباسی. در ایام میلاد سراسر سعادت منجی عالم بشریت امام زمان علیه السلام هستیم. نجات بخشی که جهان بعد از ظلم و جور فراگیر، منتظر عدل و عدالتی است که با دستان و نگاه پرمهر و دستان پر از انصاف و مهربانی او به ظهور می رسد. باور به موعود و متجی در میان تمامی ادیان و آیین ها به گونه ای متجلی است. درباره ظرفیت ها و چگونگی بهره مندی از این اعتقاد مشترک در جهت اتحاد میان ملل با حجت ...
چند نکته پیرامون هدایتگری و سعادت ظهور حضرت مهدی(عج) برای بشر
درست را از نا درست تشخیص داده و به آن سمت حرکت کنیم ائمه همواره انسان ها را به مسیر درست رهنمون می کنند و از آنان ملتمسانه می خواهند تا قدم در مسیر درست بردارند. ***امربه معروف و نهی از منکر؛ رویکرد سیدالشهدا (ع) برای ظهور این کارشناس علوم قرآنی رویکرد ظهور حضرت مهدی(عج) را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: امام زمان (عج) مظهر رفعت هستند ایشان ادامه دهنده راه پیامبر اکرم (ص ...
ویژگی ها و وظایف منتظران واقعی حضرت مهدی (عج)
حجت الاسلام علی ناصر امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اشاره به ویژگی های منتظران واقعی امام زمان (عج)، اظهارداشت: یکی از جلوه های ویژه ماه شعبان به عنوان ماه جشن و سرور ائمه اطهار (ع)، میلاد با سعادت حضرت بقیه الله اعظم (عج) است و قرن ها منتظر و غمگین و چشم به راه ایشان هستیم. وی با بیان اینکه از دیدگاه حضرت محمد (ص) با فضیلترین اعمال امت من انتظار فرج است، ادامه داد: حکومت حضرت ...
مهمترین عناوین روزنامه های ترکیه
میدان ها فریاد زدند: مسالۀ کنوانسیون استانبول هنوز پایان نیافته است وزیر شهرسازی: طرح اسکان مربوط به کانال استانبول به تصویب رسید کانال استانبول، خنجری بر قلب استانبول معلم ها منتظر واکسن هستند، مدارس یکی پس از دیگری بسته می شوند کنوانسیون استانبول حزب سعادت را دو دسته کرد ترکیه: راه ابریشم سرآمد خواهد شد؛ ترکیه، مطمئن ترین مسیر در تجارت جهانی ینی ...
پیام تبریک مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان به مناسبت ولادت با سعادت امام زمان(عج)
...> هزاران درود و سلام به آن امام غایب از نظر و یاران و منتظرانش و بشریتی که در طول تاریخ در پی برپایی زندگی عدالت محور توأم با آرامش و مقرون به سعادت بوده است. این جانب تولد قرار بی قراران را به جملگی به ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، دولتمردان تدبیر و امید، فرهنگیان فرهیخته، دانش آموزان عزیز و اولیای ارجمند تبریک و شادباش عرض می نمایم؛ به امید روزی که حضرت بقیةالله به مصداق "وَلَقَدْ ...
وجود منجی، بشریت و عالم را عاقبت بخیر خواهد کرد
حجت الاسلام مهدی ستوده در آستانه نیمه شعبان در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: بزرگترین خطا و گمراهی ناامید کردن بشریت از اصلاح امور است در حالی که انسان معتقد به منجی با امیدواری می تواند نشاط اخلاقی، علمی و همچنین اجتماعی داشته و به سمت اصلاح حرکت کند. وی به فلسفه وجود منجی در جهان خلقت اشاره کرد و گفت: انسان هایی که به منجی اعتقاد دارند، قطعاً به حیات طیبه و به دور از فساد و ...
ضرورت توجه به بستر تاریخی برای مواجهه با روایات خشونت آمیز از ظهور منجی/ وظیفه مومنان به ادیان ابراهیمی، ...
...، کیفیت دین داری هم در جوامع در حال تغییر است و به نظر می رسد تا سال 2050 مسیحیان، مسلمانان و هندوها 75 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند. لشکربلوکی در پایان به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: استراتژی لایه اول توسعه منجی گرایی، باید روی سرچشمه ها یعنی حفظ خداباوری و تدین با تمرکز بر نسل جوان استوار باشد، و تبدیل موعودناآگاهان و موعودناباوران به منتظران هم استراتژی لایه دوم است که در ...