سایر منابع:
سایر خبرها
نقش سحر و جادو برای جذب افراد در فرقه های گمراه کننده نوپدید
به گزارش قدس آنلاین ، یکی از ابزارهای جذب در عرفان های گمراه کننده استفاده از سحر و جادو است. برخی از مبلغان شبه معنویت های نوپدید با استفاده از سحر و جادو، دادن اذکار و اوراد استفاده از چشم بندی، کف بینی، رمالی، احضار اجنه و... بر روی بعضی افراد تأثیر گذاشته، آن ها را به سوی خود جذب می کنند. نمونه بارز این شبه معنویت ها، عرفان حلقه، کابالا، پائولو کوئیلیو، عرفان سرخ پوستی، دالایی لاما، شیطان ...
سهم توده ها و نخبگان برای کمک به نهضت حسینی در دنیای معاصر
...> نگاه تمدنی ما را متوجه این نکته می سازد که امام حسین علیه السلام بارها از اهمیت امت در قیام خود سخن گفته است و حتی به صراحت بیان داشته که: إنما خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی، یعنی امام علیه السلام، گستره حرکت اصلاحی خود را امت اسلامی معرفی کرده است، پس ما هم وظیفه داریم که همه کارهای علمی و مناسکی عاشورایی خود را همسو با منافع و مصالح امت اسلامی صورت دهیم و از پاره ای اقدامات محدود کننده پیام این ...
حجاب مبتدای ارزش های دینی است
در اندیشه دینی به دلیل گستردگی دستگاه تبلیغاتی یزید اثری باقی نمی ماند. ربّانی با اشاره به نقش حضرت زینب سلام الله علیها در نگهبانی از کودکان امام حسین علیه السلام و حمایت و یاری امام سجاد علیه السلام پس از واقعه عاشورا گفت: حضرت زینب سلام الله علیها ضمن نگهبانی از خانواده امام حسین علیه السلام و یاری امام سجاد علیه السلام با سخنرانی و بیان کلمات و احساسات آتشین در مقام مادر و خواهر ...
چرا در گرفتاری امن یجیب می خوانیم
رسیده متوجه می شویم که نمونه ی مضطرّ واقعی، امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) است و بدترین سوء وَ یَکْشِفُ السُّوءَ ، سلطه ی کفّار است که در زمان آن حضرت برطرف می شود و نمونه ی یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ حکومت صالحان در آن زمان است. در این تفسیر مراد از اجابتِ مضطرّ، کاری الهی است ولی سنّت الهی را تغییر نمی دهد. مثلًا سنّت خداوند آن است که مردم به نحوی باید از دنیا بروند و همه ی انسان ها ...
دفاع مقدس و عقلانیت
انتخاب کند، راه را درست برود تا به هدف برسد. حضرت علی علیه السلام در حکمت 421 نهج البلاغه می فرمایند: کَفَاکَ مِنْ عَقْلِکَ، مَا أَوْضَحَ لَکَ سُبُلَ غَیِّکَ مِنْ رُشْدِکَ؛ از عقلت تو را همین بس که راه و بیراهه را بر تو روشن سازد. همان امام همام در حدیث 4589 غرر الحکم می فرمایند: ثَمَرَةُ اَلْعَقْلِ اَلاِسْتِقَامَة؛ میوه عقل، استقامت و پایداری در راه حق است. اگر سه ...
مهدی مهریزی: آیت الله صانعی در غالب موارد مربوط به حقوق زنان به بازنگری های فقهی در چارچوب فقه سنتی و ...
الظاهر القاصر و من أتباع الهوی الفاسد و الحاسدین الذین یحسدون -کیف و کان الأستاذ الإمام(سلام اللّه علیه) خائفاً منهم- لکتبت ما هو الحقّ فی المسأله ؛ اگر نبود ترس از ظاهرگرایان، حسودان و کسانی که به دنبال امیال خویشند و حضرت امام هم از آنان هراس داشت، حق در مسأله را بیان می کردم. آنگاه به لختی از آنها اشاره می کنند و آن، این است که از ادله استفاده می شود آنچه دین بیان کرده، برای انسان است للعباد من دون ...
نقش اسباب در مرگ و زندگی
علی جواهردهی تعالیم قرآن صراحت دارد که مرگ و زندگی دست خداست؛ بنابراین، اسباب طولی چون بیماری، جراحت به اعضای حساس بدن از سر و قلب، سیل، زلزله، جنگ و بیماری و مانند آنها علت مرگ نیستند؛ چنانکه کشت و زراعت یا لقاح جنسی علت زندگی نیست؛ بلکه اینها همه اسباب الهی است که بر اساس مشیت و اراده الهی عمل می کند؛ بر این اساس، ممکن است اسباب به سبب عدم تعلق مشیت و اراده الهی به مرگ کسی، موجب مرگ نشود ...
نوبهار: آیت الله صانعی برای رسیدن به یک نظام عادلانه کیفری گامهای مهمی برداشتند/ 5 مولفه برای رسیدن به ...
هست و در برخی از نوشته ها اشاره کرده ام این است که قاعده، احترام خون مطلق انسان جز انسان مهاجم و محارب ، است. ایشان در مساله زنای مطاوعی ذمی با زن مسلمان می فرمایند: این روایت، موثقه است، ولی حتی اگر صحیح هم بود، نمی توانستیم به استناد آن فتوا به قتل دهیم. این گونه مبانی و فتاوی از آن دست مبانی است که برای طراحی یک نظام عدالت کیفری، به آن نیاز داریم؛ یعنی مسأله احترام به خون مطلق انسان، جدا از ...
استخراج طلا از زباله های الکترونیکی
زباله های الکترونیکی همراه بقیه ی زباله ها جمع آوری می شود، خیلی تأسف برانگیز است؛ بنابراین با مسئولان شهرداری تماس گرفتم؛ اما پاسخی که گرفتم این بود: امکان تفکیک زباله با توجه به هزینه ی بالای خرید سطل های زباله وجود ندارد و فعلا هم در استان ما دفع این گونه زباله ها تعریف نشده است. به همین سادگی موضوع از طرف شهرداری مسکوت ماند و این در حالی است که جمع آوری زباله های الکترونیکی یعنی ثروتی هنگفت که از ...
پاسخ به برخی شائبه ها درباره مدرنیته رضاخانی/ پادشاهی که به مرزهای ایران بی تعصب بود/ گرایش رضاخان به ...
مناطق حاشیه ای و محلی هیچ نقشی در سیاست گذاری ها ندارند و همه چیز از پایتخت اعمال می شود. این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به دوازده وزارتخانه دوره رضاشاه گفت: از نظر کمی تعداد وزارتخانه افزایش یافته یعنی بروکراسی نظام اداری عصر رضاشاه بزرگ می شود و همین یک سری مشکلاتی را ایجاد می کند که از جمله سلطه سیاست بر اداره و دوم تصدی گری دولت در نظام دیوان سالاری است. وی با توضیح این ...
شهیدی که در حال تلاوت قرآن عروج کرد
تمام هستی اش در عشق به ماترک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله خلاصه شده. این عشق نه تنها در کلام؛ بلکه در کردارش نیز هویداست. می گوید برای امام زمان(عج) و در راستای ظهور ایشان زندگی می کنم و در عمل هم همین گونه است. همه شیعیان را پرتویی از نور حضرت فاطمه(س) می داند و مبنای زندگی اش رحمت و مودت است. قرآن لحظه ای از او جدا نمی شود و در تمامی مسائل زندگی جویای نظر قرآن است. گویا خداوند نوری را ...
عملکرد شهید حاج قاسم سلیمانی در تحولات امنیتی و سیاسی منطقه
گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز - کمتر از چهار ماه دیگر به دومین سالگرد شهادت مظلومانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و یاران دلاورشان در حادثه تروریستی بامداد سیزدهم دیماه سال 98 باقی است. طی این مدت، یاد مجاهدت های خالصانه این قهرمانان جبهه مقاومت، به طور ممتد در جامعه جریان داشته و هر هفته لحظات و دقایق بامداد جمعه، معطر به خاطره قافله شهدایی است که به جوار سیدالشهداء علیه السّلام ...
آزمون مسلمانان در آخرالزمان
(مگر کسی که پروردگارت به او رحم کند و (خداوند) برای همین (رحمت)، مردم را آفرید). منظور از کلام پروردگار در این آیه، آن است که انسان ها آفریده شده اند تا مشمول رحمت خداوند قرار گیرند. دومین تعبیررا خداوند از آفرینش انسان عبادت و بندگی خود می دانند چنانچه در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ (من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه ...
شکوه امام زمان(عج) از فراق اجداد معصوم خود
السلام بیست سال پس از حادثه کربلا به هر مناسبتی گریه می کرد. پرسیدند چرا این همه گریه می کنید؟ فرمود: یعقوب یازده پسر داشت، یکی از آن ها غایب شد، با اینکه زنده بود، چشمانش را از گریه از دست داد، ولی من در برابر چشمان خود دیدم پدر و برادرها و هفده نفر از خاندان نبوّت شهید شدند، چگونه گریه نکنم؟ 6. امامان معصوم مصداق های کامل انسان صالح و صادقی هستند که در قرآن به آن اشاره شده است. امام باقر ...
توصیه های چهارده گانه آیت اله قرائتی به مدیران حوزه های علمیه
معلم قرآن چند نکته را از این کتاب آسمانی برای همکاران و طلاب عزیز بازگو کنم. همه ی ما نیاز به تذکر داریم. روز عاشورا، ابوثمامه وقت نماز ظهر را به امام حسین علیه السلام یادآوری کرد، و امام به او دعا کرد. امیدوارم این یادآوری ها نیز ما را مشمول لطف الهی قرار دهد. 1. از یک سو اکثر مردم دنیا یا اهل تولیدند یا توزیع و یا مصرف! طلبگی نیز از این سه حالت خارج نیست: * یا به انسان ...
تمام نکات و حقایق باطنی اسلام در واقعه عاشورا متجلی است
...> اولین شاخصه بصیرت آگاهی و عمل است ، اینکه انسان نسبت به مسایل روز دین و دنیا آگاه باشد، نسبت به حل مسایل دینی و علمی روز جاهل نباشد. امام خمینی (ره) فرمودند: فقیه باید جامع الشرایط باشد، باید به نقش زمان و مکان در اجتهاد دقت داشته باشید؛ بنابراین اولین مورد این است که هم به مسایل روز و هم به دین عالم باشد؛ این امر هم از خصوصیات مجتهد است، فردی که می خواهد شخصی را به عنوان الگو (مرجع تقلید) انتخاب ...
دلائل انحلال ارتش رضاشاهی چه بود؟
، متاثر کرد. وی افزود: این روند به این گونه بود که کشاورزی ایران نیازهای کارخانه جات و نیازهای نظام صنعتی غرب را تامین می کرد و با تحمیل نیاز صنعتی و تجاری، ایران نظام اقتصادی برخود متکی را تحت تاثیر این سیاست ها از دست داد و رقابت موجب شد تا تراز تجارت ایران روند نزولی پیدا کند تا جایی که در سال 1279 تراز تجارت ایران منفی 108 است که به تدریج با نفوذهای صورت گرفته به منفی 443 رسیده و در ...
آیا رجوع به مجتهد، رجوع به متخصّص است؟| محمّدرضا ایران منش
بودند که پذیرفتن هر باوری بدون دلیل، خلاف اخلاق است. امروزه پذیرفتن تعبد به ویژه برای انسان مدرن امری حداقلی است به گونه ای که می تواند تعبد را از زندگی خودش حذف کند گرچه شاید نتواند، اطاعت را حذف کند، مانند اطاعت از قانون. نتیجه این که تعبدی که در رابطۀ مجتهد- مقلِّد وجود دارد چنان وسیع است که نسبتی با رجوع به متخصص ندارد. تعبد و اطاعتی که به گستردگی تمام زندگی یک فرد یا حتی ...
بیماری تیفوس در تاریخ ایران؛ چرا تیفوس در زمان جنگ جهانی دوم شیوع پیدا کرد؟
تا فوریه 1942 م. بود. در این زمان، از وجود تیفوس در همه نقاط کشور گزارش می شد، اما روند شیوع این بیماری از بندر پهلوی تا رشت، قزوین و تهران بود که واقع مسیر عبور اسرای لهستانی را در بر می گرفت. در تهران تراکم زیاد جمعیت، باعث شد که این بیماری به صورت یک فاجعه بروز نماید و انتشار بیماری تیفوس به صورت اپیدمی افسارگسیخته ای باشد. شیوع تیفوس به این شکل و با این گستردگی در ایران ...