سایر منابع:
سایر خبرها
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
درنیاورده و نشان مردم نداده است تا آنها را بترساند و مصداق اخاف الناس(ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه. سؤال من از ...
محاربه در فقه و قانون ؛ گزارشی از مناظره جلیل محبی و محسن برهانی + صوت
به گزارش شبکه اجتهاد ، دکتر برهانی در ابتدای این نشست گفت: دوست داشتم در فضای آرامی خدمت دانشجویان باشم اما اکنون درگیر التهاب و بحرانی اجتماعی هستیم. وی خاطر نشان کرد: نباید موضوعات را بر اساس احساسات و گرایشات خاص فکری و سیاسی نگاه کرد ولو اینکه هزینه زیادی برای ما یا برای جایگاه اجتماعی داشته با ...
واکنش محبی به اعدام محسن شکاری؛ از قوه قضاییه التماس می کنم مفاد پرونده را منتشر کنید!
شخص خاص موضوع جرم است؟ وی با استناد به گفته های محسن شکاری ادامه داد: مأمور می آید چاقو را می کشم و ضربه را وارد می کنم. اگر هدف ترساندن مردم است چرا زودتر چاقو را در نیاوردم؟ مجری محترم گفتند که اطلاعات از جزییات پرونده نداریم و تنها اطلاعات ما همین کلیپ است، تردید نکنید اگر سر سوزن مطلب دیگری در تایید محاربه وجود داشت، حتماً منتشر می کردند. این حقوقدان با بیان اینکه اگر می ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
سرقت مسلحانه، جرح عمدی با چاقو که کیفیت مشدده آن ذیل ماده 614 است، جرم قدرت نمایی با چاقو و البته جرمی به نام محاربه، افزود: متاسفانه بر اساس رویه اشتباهی که در بعضی از دادگاه های انقلاب تحقق پیدا کرده و هزینه های بسیاری برای کشور و نظام و فقه و مکتب ایجاد کرده است، این جرم به مواردی که اساسا از لحاظ شرعی و حقوقی تخصصا از حیطه ماده خارج است، توسعه پیدا کرده است. در این بخش از سخنان دکتر ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
السلاحی محاربه نیست و اگر سلاح برای ایجاد فساد در زمین باشد محاربه است. قبل از تخصصی تر شدن بحث برایتان بگویم که مطابق با ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه از جرایم علیه امنیت و نظم عمومی است که عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین تا اینجا طبق کلام آقای برهانی خدا در قران محاربه را وضع کرده و حکمی نیست که توسط ...
ویدیو / بخشی از مناظره محسن برهانی و جلیل محبی درمورد محاربه
انتخاب نظریه فقهی موجود کتاب های فقهی که فقها نظر می دهند قانونگذار یکی از آن ها را انتخاب می کند. وی افزود: ادبیات مربوط به قانون جرم و مجازات محاربه فقهی است و بسیاری قانع شده بودند که متن فقهی باشد، بسیاری از ما می گفتیم که علاوه بر فقه نیاز به ادبیات جدیدی هم هست. وی گفت: ماده 279 قانون مجازات اسلامی چند عبارت اضافه کرد که در آنچه ما به آن محاربه می گوییم افساد فی الارض هم می گوییم. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک کوتاه کپی لینک ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
اختصاصی شبکه اجتهاد: بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه در پنج بخش چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه ، نگاه تاریخی به حد محاربه ، نسبت سنجی مفهومی و جرم شناختی بین “محاربه” با پدیده های بغی، افساد فی الارض، “نافرمانی و اخلال مدنی ، مبانی و معیارهای محاربه و آیا استفاده از سلاح در تحقق محاربه، شرط شده است؟ با معرفی 30 مقاله علمی از سوی حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ...
پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب
قصد جان و مال و ناموس، جرم محاربه را محقق می کند. از این رو نبودن قصد ارعاب و اخافه نافی جرم نیست زیرا قصد جان یا مال یا ناموس کماکان می تواند موجود باشد که در ما نحن فیه محصَل است. اشکال موجود در تحلیل برخی از حقوق دانان، نشات گرفته از آن است که قانون سابق (که صرفاً قصد اخافه و ارعاب در ماده 183 قانون مجازات 1370 در قالب کلماتی مانند از بین بردن آزادی و امنیت مردم ذکر کرده بود) را ملاک ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
حجت الاسلام و المسلمین محبی:در پرونده محسن شکاری نمی توان گفت قاضی خلاف قانون حکم داده است/ به هیچ دلیلی ...
الله شاهرودی تهیه شده است. وی افزود: قانون در بخشی محاربه را به اخافه الناس ترجمه کرده است از طرفی قوانینی نیز وجود دارد که قانون بدون استفاده از سلاح فرد مرتکب جرم را محارب دانسته است. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده قانونی 279کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم است. شما نمیتوانید قانون قبلی را با قانون فعلی مقایسه کنید. وی افزود ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
...، بشناسیم. اصطلاح محاربه به عنوان یک جرم، ذیل فصل هشتم کتاب دوم قانون مجازات اسلامی (حدود) تعریف شده است. مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
چند روز پس از اجرای حکم اعدام محسن شکاری و یک روز پس از توقف اجرای حکم ماهان صدرات، مجیدرضا رهنورد در ملأ عام در مشهد اعدام شد. اگرچه برخی سعی در همسان سازی اتهام این افراد دارند اما واقعیت این است که بین اتهام شکاری، صدرات و رهنورد تفاوتی اساسی و مهم وجود دارد. مجیدرضا رهنورد دو نفر را به قتل رسانده بود. درهمان روزهای اول وقوع این فاجعه، فیلم آن منتشر شده بود. ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
گیل خبر/ جماران نوشت: این روزها با صدور حکم اعدام برای برخی بازداشت شدگان حوادث اخیر به جرم محاربه، بحث های فقهی و حقوقی زیادی در خصوص این عنوان در گرفته است و جمع زیاد از حقوقدانان و فقها با دیدگاههای مختلف نظرات خود را در این خصوص بیان کرده اند. در فقه منظور از محاربه، محاربه با مردم است، نه درباره کسی که مقابل حکومت ایستاده محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است ...
مقابله با محارب لازمه توسعه است
نیز اعدام است. از دیگر عناوینی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد، محاربه است، اگر فرد سلاح سرد داشته باشد و امنیت عمومی مردم را به هم بریزد، شامل عنوان محاربه می شود که در تعریف آن گفته شده هر کسی که در راه ها و شوارع موجب ناامنی شود و سلاح سرد و گرم به همراه داشته باشد، شامل یکی از چهار مجازاتی می شود که در قرآن، فقه و ماده 282 قانون مجازات اسلامی آمده است. از نظر فقهی عقبه ...
بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعدام های اخیر
قانع کند. این بیانیه سپس در تعریف حقوقی محاربه نوشته است: محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
نه آنکه فقط کسی معترض باشد یا حتی مثلا گاهی زد و خوردی انجام دهد. به گزارش ایلنا، آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد ...
افکار عمومی را بی پناه رها نکنید | واکنش یک روزنامه اصولگرا به اعدام محسن شکاری
محل اشکال است. نظری که با انتقاداتی همراه بود. محمدحسین فرحزادی، حقوق دان در پاسخ به توییت برهانی نوشت: اگر کلاس جزای اختصاصی سه شرکت کرده باشید، می دانید که جرم محاربه مقید به نتیجه است و نه مقید به انگیزه که هدف در آن شرط باشد و اگر جزای عمومی دو لیسانس را سرسری پاس نکرده باشید می دانید که ماده 144 ق م ا علم به وقوع نتیجه را هم عرض قصد نتیجه دانسته و مشخص است کسی که قمه می کشد می داند که مردم ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
مصلحت اقتضاء می کند از روش هایی که به خشونت دامن می زند،اجتناب کنند
علما از این باب است که بارها از آنها خواسته شده حمایت کنند، اما حمایت نکردند؛ این قدم مثبتی است، اما این اندازه کفایت نمی کند. با این مقدمه به سراغ اصل بحث می روم. در فقه منظور از محاربه، محاربه با مردم است، نه درباره کسی که مقابل حکومت ایستاده محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند حداقل افکار عمومی و مردم ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
محفلی کرمان هم اشاره کرده بودند. تحقق جرم محاربه یکی از مهمترین مسائل درباره حکم اعدام محسن شکاری، تحقق محاربه بود. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی آمده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح ( به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که ...
شروط محاربه و باغی
فائزه صدر: اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که به اتهام محاربه اعدام شد، واکنش های گسترده داخلی و خارجی در پی داشت. این اعدام برخی از فقها و حقوقدانان را بر آن داشت که به تفسیر حکم محاربه و شروط و مصادیق آن بپردازند. از جمله این فقها آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی است. ایشان در خصوص شروط محاربه گفته: "حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل، اعدام ...
واکاوی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ چرا محسن شکاری اعدام شد؟
تهدید مردم با سلاح سرد و نیز درگیر شدن با برخی از نیرو های حافظ امنیت و مجروح کردن آن ها با سلاح سرد از مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس) یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره ازاین جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا به استناد بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری تأیید و ابرام می شود. در حالی که دیوان عالی به روشنی دلیل اجرای حکم اعدام محسن شکاری را توضیح داده است، برخی وکلای ...
مناظره محسن برهانی و جلیل محبی درباره محاربه
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284
مجیدرضا رهنورد به اتهام محاربه اعدام شد
متهم پرونده به اتهام محاربه و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب مشهد خبر داد. براساس کیفرخواست، مجیدرضا رهنورد متهم بوده به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و مجروح شدن 4 نفر دیگر شد. همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده است اقدامات متهم موجبات ناامنی در محیط را فراهم آورده است. پس از صدور ...
دو یادداشت از عماد الدین باقی
دیگر با تیتر اعدام با نتیجه معکوس! نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 ق.م.ا اصلاحی 1399/02/23حبس بود نه اعدام. اعدام یک انسان به جرم قمه کشی و راه بندان، عقوبت دارد. گشاده دستی در صدور احکام محاربه که قطعا بسیاری از آنها با عقل و شرع هم منطبق نیست اگر با هدف ارعاب باشد اما نفرت درو می کند. راه حل در تحبیب قلوب است نه تنفیر قلوب. متن ماده 614 قانون ...