محمود کلاری کارگردان خودخواهی که محتوا را فدای تصویر کرد
سایر منابع:
سایر خبرها
اقبال عمومی گیلانی ها به تابستان همان سال
...، سارا حاتمی، روح الله زمانی، علی اکبر اصانلو و کاظم هژیر آزاد تشکیل می دهند. تابستان همان سال می داند که از مخاطب چه می خواهد تابستان همان سال به کارگردانی کلاری که در مقام کارگردان نیز نشان داده است که سینمای قصه گو را به خوبی می شناسد و طعم لذت دیدن پلان های خود را به دل مخاطب می گذارد، دوربین کلاری به شدت مستحکم است و چیدمان عناصر صحنه به گونه ای است که همه چیز در ...
کاش تابستان همان سال یک اقتباس ادبی بود
سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی: فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری فیلمبردار باسابقه سینمای ایران به مانند دانه های تسبیح یاقوتی خوش آب و رنگ است که نخ تسبیحی ندارد. فریم ها و قاب هایی خوش آب و رنگ که ارتباطی قوی باهم ندارند و عجیب است که فیلمبرداری با بیش از چهاردهه فعالیت در سینمای ایران هنوز نمی داند پاشنه آشیل سینمای ایران فیلمنامه است! شاید فیلم ...
قصه بی رمق آقای فیلم بردار
به گزارش اصفهان زیبا ؛ فیلم سینمایی تابستان همان سال یکی از فیلم های مطرح در چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. محمود کلاری که پیش از این به عنوان یک مدیر فیلم برداری بسیار خوب و حرفه ای سینما در جشنواره فجر حضور می یافت، این بار در قامت کارگردان و با فیلم تابستان همان سال به جشنواره چهل و دوم آمده است تا فیلمش را در معرض دید منتقدان و تماشاگران قرار دهد. تهیه ...
ادامه متلک پرانی نمادین در تابستان همان سال
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - محمود کلاری یکی از شناخته شده ترین فیلمبرداران سینمای ایران است و برای دومین بار با ساخت فیلم تابستان همان سال به حوزه فیلمسازی ورود کرده است اما کلاری با دومین فیلم خود، نتوانسته اثری قابل اعتنایی را به اتمام برساند که منتقدان و مخاطبان به آن اقبال نشان دهند. دومین تجربه کلاری در سینما از تجربه نخست او به مراتب ضعیف تر است. فیلمی که با صدای کلاری آغاز می شود ...
سیمرغ42| نگاهی به تمساح خونی ؛ سرگرمی و قصه گویی با رگه هایی از دغدغه اجتماعی
آنها در قالب های سینمایی پاسخ دهد جواب می دهد، شاید این تنها ضعف روایت گری فیلم جواد عزتی است. نگاهی به محتوا شخصیت های اصلی فیلم جواد عزتی می خواهند با قمار کمبودهای زندگی گذشته خود را جبران کنند، تمامی جزئیات فیلم به کمک می آید تا این عمل را به عنوان راهی اشتباه برای به هدف رسیدن معرفی کند. تمساح خونی تمامی ویژگی های یک اثر مخاطب پسند را دارد؛ کمدی قصه گو با رگه ...
اشک های تماشاگران گیلانی برای احمد / اکران 6 فیلم در رشت
این نکته صحه می گذارد. در استان گیلان که هیچگاه در جذب مخاطب برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری خود مشکلی نداشت امسال در روزهای نخست به دلیل کیفیت پایین آثار و عدم جذابیت داستان فیلم ها شاهد سردی سالن سینما 22 بهمن و سپیدرود و حضور اندک تماشاگران بودیم. تماشای تابستان همان سال همچنان در صدر بر اساس اعلام مسؤولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان گیلان تا روز گذشته بیش از ...
تأملی در باب قصه گویی فیلم و نسبتی که با تاریخ برقرار می کند
ندای اصفهان- عادل شکیبایی تابستان همان سال فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی، محصول سال 1402 است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور دارد. این اثر سومین ساخته محمود کلاری در مقام کارگردانی است. خلاصه داستان: عطای 7 ساله را پیش یک رمال آینه بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه اش را در آینه شناسایی ...
صبح اعدام | خوش مضمون اما خاص پسند
خبرنگار روزنامه ی کیهان قاب می گیرد. همان طور که انتظار می رود، ریتم فیلم کند است و سکانس ها کش دار به نظر می رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد. آن چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می کند دیالوگ ها و رفت وبرگشت های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن ها و ریتم ...
عاشقانه ای از محمود کلاری با حضور علی شادمان و تک سکانس مهران مدیری
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، این فیلم محصول سال 1402 است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور دارد. این اثر سومین ساخته محمود کلاری در مقام کارگردانی می باشد. داستان فیلم درباره ی عطای 7 ساله است که او را پیش یک رمال آینه بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه اش را در آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن ...
18 ساعت دلهره همراه با قهرمان بم
. طبیعی ا ست حتی اگر یک مساله اجتماعی را پیگیری کنم، رگه های سیاسی آن را هم دنبال می کنم. شاید برای همین است که وقتی به سراغ یک موضوع اجتماعی می رود باز هم نگاه سیاسی اش به دنبال او می آید و زلزله بم را با احمد کاظمی روایت می کند. یکی از نقاط قوت احمد فیلمبرداری آن و هنرمندی دوربین است که با چرخش های مداوم مخاطب را میخکوب می کند. قاب بندی، رنگ و نور همه در خدمت محتوا قرار گرفته تا مخاطب بتواند ...
اهمیت دادن به مردم جان مایه فیلم احمد
هم که شده، از چهره استفاده می کردید؟ استفاده از بازیگران تئاتر برگرفته از ذهنیت من است و اساساً مخالف استفاده از بازیگران برای فروش فیلم هستم چراکه معتقدم فیلم باید آنقدر ظرفیت داشته باشد و جذاب ساخته شود که روی پای خودش بایستد و مخاطب برای دیدن و درک سوژه فیلم و قصه به سینما بیاید نه به دلیل اسم بازیگر، قاب های فلان فیلمبردار، صحنه های فلان طراح صحنه و... مخاطب باید یک مواجهه واقعی با ...
"آغوش باز" و "تابستان همان سال" خوش اقبال های نخستین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد
مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلم "تابستان همان سال" به کارگردانی محمود کلاری، مضمونی اجتماعی با قصه خانوادگی دارد. علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاویدنیا، مهرو نونهالی و نیز صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و مهران مدیری (در نقش آینه بین و رمال) بازیگران فیلم تابستان همان سال هستند. ...
تابستان همان سال؛ روزگار کودکی بر نگردد...
او آنقدر در نقش خود جاافتاده که گویی این نقش را فقط برای او نوشته اند! داستانک های کوتاه داستان هم در کل فیلم جا افتاده اند اما نقطه عطف اصلی داستان همان طور که قبلا هم گفتم بی رمق است و بیننده از همان ابتدا فکر می کند چرا باید این ماجرا اینقدر در ذهن عطا رسوب کرده باشد؟ یعنی وقتی بزرگتر شد هم نفهمید که او فقط یک بهانه بود و مرضی دست آخر کار خودش را می کرد؟ و البته انتخاب سال کودتای ...
اینجا چراغی روشن است!
با رویکرد صرفا سینه فیلی و علاقه به سینما توجیه منطقی دارد. تابستان همان سال یک تابستان عاشقانه [سیدمهرزاد موسوی] فیلم تابستان همان سال قاب های خوبی دارد، بازی ها هم اغلب استاندارد هستند، سوتی مهمی در طراحی صحنه و لباس دهه 30 دیده نمی شود، همه چیز خیلی خوشرنگ و دوست داشتنی است، اما همه اینها بدل به یک قصه پرکشش و همراه کننده نشده است. در واقع فیلم در جا انداختن منطق اتفاقش ...
استقبال زیاد تماشاگران از فیلم تابستان همان سال
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، اولین روز از اکران همزمان چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان روز دوشنبه 16 بهمن ماه 1402 با استقبال بی نظیر تماشاگران از فیلم " تابستان همان سال " به کارگردانی محمود کلاری همراه بوده است . فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری به شدت اثری آرام بخش است و ریتم و ضرباهنگ فیلم می تواند فضایی برای تأمل در ...
روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش 5 فیلم
بزرگ شهر است را وارد مسیر مخاطره آمیزی می کند. فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری به شدت اثری آرام بخش است و ریتم و ضرباهنگ فیلم می تواند فضایی برای تأمل در مخاطب خود ایجاد کندپ . کلاری در دکوپاژ خود در مقام کارگردان نیز نشان داده است که سینمای قصه گو را به خوبی می شناسد و طعم لذت دیدن پلان های خود را به دل مخاطب نمی گذارد، دوربین کلاری به شدت مستحکم است و چیدمان ...
اکران 5 فیلم در نخستین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان
این فیلم سینمایی آمده است : کشف یک فیروزه کمیاب زندگی یونس که صاحب معدن ، معتمد و بزرگ شهر است را وارد مسیر مخاطره آمیزی می کند . فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری به شدت اثری آرام بخش است و ریتم و ضرباهنگ فیلم می تواند فضایی برای تأمل در مخاطب خود ایجاد کند . کلاری در دکوپاژ خود در مقام کارگردان نیز نشان داده است که سینمای قصه گو را به خوبی می شناسد و طعم لذت ...
معرفی تمام فیلم های حاضر در جشنواره فجر 1402 + بازیگران و خلاصه داستان
...، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی و... است. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال 1329 روایت می شود. معرفی کامل فیلم بهشت تبهکاران را در مطلب زیر بخوانید: در ادامه حتما بخوانید معرفی فیلم بهشت تبهکاران اثر محمود جعفر جوزانی+بازیگران، عکس و تیزر 8- معرفی فیلم دروغ های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم فیلم دروغ های ...
مجنون؛ سردرگم در قصه گویی و بیان روایت
را به دوش می کشد. اما ضعف در شخصیت پردازی در مابقی کاراکترها باعث می شود که هویت شکل نگیرد، حسن پورِ داستان معرفی نمی شود و لحظه شهادتش سینمایی نیست. وقتی از سینما حرف می زنیم، در میزانسن ها و خلق درام هم باید تاثیرگذار بود اما مجنون این کار را با مخاطب نمی کند. با تمام این ضعف هایی که گفته شد این فیلم را باید کلان دید و به این موضوع فکر کرد برای شهدا فیلم ساختن کار بزرگی است و هدف را گم نکرد. اوج، کار مهمی کرده است اما مجنون حق مطلب را به درستی و در شان شهید زین الدین ادا نمی کند. ...
میرو ؛ ادای دینی به شهدای سیستان + فیلم
بینیم با آثار دیگر متفاوت است و تماشاگر با زوایای جدید از دفاع مقدس آشنا می شود. قصه هایی چون میرو به مخاطب نشان می دهد درباره دفاع مقدس حرف برای زدن بسیار است کافیست بخواهیم در این حوزه کمی چشمان خود را باز کنیم. درضمن این فیلم به ما می گوید که هر آنچه در جنگ رخ داده تنها محدود به تهران و چند شهر دیگر نیست بلکه تمام جغرافیای ایران در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند. داستان از افت و خیز ...
نقد و بررسی انیمیشن شمشیر و اندوه
ظاهرا همسرش است، نزدش آمده و طی چند جمله که به فلش بک های طولانی مدت ختم می شود، از پیشینه شخصیت ها اطلاع کسب می کنیم. کارن، شخصیت محوری داستان، قصد انتقام از حکومت اموی را دارد چرا که معاویه، دستور قتل علویان مدائن را صادر کرده که خانواده کارن هم در میان آنان بوده اند. اما مسئله اینجاست که در طول این سال ها، جز همان اتفاق، هیچ نشانه دیگری از درگیری میان کارن و امویان وجود ندارد تا آتش این معاندت ...
خانه مادربزرگ/ نگاهی به فیلم تابستان همان سال
سینماسینما ، نغمه خدابخش تابستان همان سال ساخته نابغه سینمای ایران در حرفه فیلمبرداری، محمود کلاری، اثری است قصه گو از جنس سینما. فیلمی که آشفته بازار این روزهای سینما بشدت به آن نیاز دارد و از مهمترین فیلم های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به حساب می آید. حدیث نفسی است از سازنده که مخاطب هم نسل او را به گذشته های دور برده و خاطراتی که دیده و تجربه کرده و یا از زبان بزرگترها شنیده را در ...
فیلم تابستان همان سال امروز در نوبت اول اکران سینما سیمرغ مشهد
فیلم ماردل پلاتا آرژانتین موفق به کسب جایزه Ombay de Oro شد . فیلم تابستان همان سال که در جشنواره چهلم ودوم فجر رونمایی می شود، سومین تجربه کارگردانی اوست . محمود کلاری، کارگردان هفتاد و سه ساله فیلم تابستان همان سال در چهلمین سال فعّالیّت حرفه ای اش در عرصۀ فیلم برداری سینما در حال وهوای ساخت فیلم هنوز نو نوار است. امّا در تازه ترین ساخته اش، امضای او به عنوان فیلم بردار قابل اغماض نیست ...
باید تاریخ را برای نسل جوان مرور کنیم
و30 مرتبط بود.کمی درباره این آثار صحبت کنیم؟ بله، فیلم اولی که دوسه روز پیش اکران شد به نام تابستان همان سال اثر محمود کلاری که خیلی برای آن زحمت کشیده شده بود، متن جذاب، طراحی صحنه و فیلمبرداری خوبی داشت. من فیلم را ندیدم اما در حین فیلمبرداری دیدم که پلان های خوبی گرفته شد و امیدوارم اثر برای مخاطب هم جذاب بوده باشد. فیلم دوم هم بهشت تبهکاران ساخته آقای جعفری جوزانی است که من در نقش احمد ...
از اکران فیلم تنها کارگردان زن جشنواره تا حضور مهمان سرزده در برج میلاد
:30 سینما مگامال، فیلم آغوش باز به کارگردانی بهروز شعیبی در سانس ساعت 23 سینما فرهنگ، فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری در سانس 22 پردیس زندگی، فیلم مجنون به کارگردانی مهدی شامحمدی در سانس 23 سینما اطلس مال و همچنین در سانس 23 سینما مرداس فیلم احمد به کارگردانی امیرعباس ربیعی در سانس 23:30 سینما هروی سنتر و فیلم آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا در سانس در سانس 23:30 سینما کوروش به ...
بی بدن قصه مستقلی دارد
اشاره کردم چون ضریب رسانه ای فلان پرونده بیشتر بوده، عده ای به دنبال انطباق یابی عناصر فیلم با آن پرونده خاص هستند. تأکید می کنم فیلم نامه بی بدن قصه مستقلی برگرفته از پرونده های جنایی دارد و از هیچ پرونده خاص مفردی الهام نگرفته بلکه از چندین پرونده جنایی، داستان خودمان را ساختیم. سال هاست در سینمای جهان، ساخت فیلم و سریال درباره پرونده های جنایی جنجالی و رسانه ای، باب شده ولی در کشور ...
نبود تجهیزات فیلمبردار را خلاق می کند/ چالش های تولید احمد
برای شما در اولویت قرار دارد؟ توجه به قصه یا ثبت قاب و تصویری زیبا؟ قصه برای من اولویت اصلی است. من معتقدم که قاب بندی، رنگ و نور همه در خدمت محتوا است و در واقع دوربین و همه عوامل باید در خدمت شخصیت ها و داستان باشند. من فیلم های لباس شخصی ، ضد ، احمد به علاوه چند فیلم کوتاه را با امیرعباس ربیعی کار کرده ام. اگر شما مجموع این آثار را کنار هم بگذارید به لحاظ رنگ، نور و قاب بندی متفاوت از ...
بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد با اکران پنج فیلم آغاز شد
سال دومین فیلم اکران شده در پردیس سینمایی سیمرغ بود، این فیلم به کارگردانی محمود کلاری، تهیه کنندگی علی اوجی و بازی سمیرا حسن پور، فریبا نادری، رایان سرلک و رونیکا بهرام زاده ساخته شده است. این فیلم در ژانر ملودرام به داستان یک خانواده در دهه 30 می پردازد. نبودنت فیلمی که در جذب مخاطب ضعیف عمل کرد فیلم سینمایی نبودنت اولین فیلمی است که در جشنواره فیلم مشهد در ...
فیلم آبی روشن امروز در دو سینمای مشهد اکران می شود
از شخصیت های قصه هم ایجاد می شود. یعنی هم شناخت کسانی که سفر می کنند و هم کسانی که این مسافران به دنبال شان می گردند، بهتر معرفی می شوند . فیلم سینمایی آبی روشن گذشته از هر قضاوتی راجع به کیفیت آن در زمینه های مختلف مثل کارگردانی، فیلمنامه، بازی ها و موسیقی، از این جهت مورد توجه است که جزو اولین قدم های سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی با هدف گیری مخاطب عام محسوب می شود و مخاطب با قصه ...