مردمی بودن حلقه گمشده امروز سینمای ایران است
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم آپاراتچی | ماجرای دلباختگان سینما
سرگذشت زندگی مردی به نام جلیل طائفی دارد؛ مردی عاشق و پیگیر سینما که تمام زندگی و درآمد خود را صرف سینما کرده است. حسین تراب نژاد (فیلمنامه نویس) و قربانعلی طاهرفر (کارگردان) با اقتباسی آزاد از کتاب آپاراتچی (نوشته روح الله رشیدی) علاوه بر نمایش زندگی سخت، باورهای غلط،گرایشات فرهنگی و اقتصادی و تمایلات اجتماعی مردم در دهه شصت، در این فیلم به نوعی ادای دینی به سینما می کنند و با رویکردی ...
نشست خبری شمشیر و اندوه برگزار شد/ شمشیر و اندوه اولین انیمیشن هایپر رئال
، در کنار مزایایی که دارد، محدودیت هایی هم برای ما به وجود آورد. ما نیز تمام تلاش مان را کردیم تا جایی که ممکن است نقصی در اثر نباشد. وی درباره وجود گروه کارگردانی در این اثر توضیح داد: جدا از شعار دادن، تولید انیمیشن واقعا یک کار تیمی است و اینگونه نیست که فردی باشد. همه اعضای گروه برای تکمیل پروژه تلاش کرده اند که روند تولید پیش برود. جعفری افزود: انیمشین ایران میتواند وارد ...
روایت متفاوت و جذاب میرو از غیرت و همبستگی در سیستان وبلوچستان
و در محصولات مختلف تصویری مشاهده کردیم. عوامل فیلم میرو در جشنواره فجر از سوی دیگر از نکات منفی که در محصولات فرهنگی بارها و بارها شاهد بوده ام، این بود که سیستان و بلوچستان را بر خلاف امنیت و روحیه نشاط و سرزندگی که دارد به عنوان استان جرم خیز و مملو از آسیب های اجتماعی و فقر معرفی می کنند؛ این واقعا کم لطفی محض در حق مردم شریف و متمدن این سرزمین و به ویژه نسل جوانی است که ...
فوتبال روی پرده فجر
سنگینی کند. در سینما ونوس محل اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر، اولین فیلم بلند سینمایی محسن جسور با نام شکار حلزون روی پرده رفت که نتوانست در جلب رضایت تماشاگران موفق باشد. اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در ادامه به تماشای قلب رقه ساخته خیرالله تقیانی پور نشستند که هم قصه عاشقانه ای را در دل جنایت های داعش روایت می کند و هم نفوذ عمیق و دقیق فرماندهان ایرانی در میان نیروهای داعشی را ...
داستان، تاریخ را برای همیشه در ذهن ها ماندگار می کند / ادبیات تألیفی ریشه در زیست بومِ نوجوان دارد
اسطوره های نسل امروز شوند. این داستان نویس تصریح کرد: مشکلی که در رمان های با موضوعات این دست مشاهده می شود، وجود شخصیت ها و فضاهای داستانیِ دور از ذهن نوجوانان امروزی است. آنچه نیازِ نوجوان امروزی است، وجود شخصیت هایی است که نوجوان امروز با آن ها ارتباط برقرار کنند و خود را از آن روزها و اتفاقات و نقش آفرینی ها دور نبیند. وی بیان کرد: نه تنها انقلاب ما، تمام اتفاقات مهم دنیا ...
قوی دل ؛ مستندی که داستان می گوید/ بازخوانی یک پرونده جنجالی
طرحی به جایی ارایه می شود در آن شک و شبه نباشد و با دوستان روی طرح ها و فیلنامه ها مختلف کار می کنیم. در دوره ای هستیم که مرزهای تلویزیون، مستند، داستانی و ... محو شده است و قوی دل هم همین نگاه را دنبال کرده است چرا که اگر قرار است حسی به مخاطب منتقل کنیم پس شاید نیاز نباشد حتماً به قواعد مستند کلاسیک پایبند باشیم و امروز در کارهای بین المللی کارهای بسیاری وجود دارد که همگرایی بین این حوزه ...
حکایت تمساح خونی که تاریخ مصرف ندارد
جمله زمان، هزینه و مسایل دیگر البته این موارد به جز چالش هایی ست که ممکن است در قصه وجود و نیاز به راهکار داشته باشند. من در تمساح خونی چالش عجیب و غریبی نداشتم و خوشبختانه با چالشی که راه حل نداشته باشد، مواجه نشدم. تمامی لوکیشن ها بازسازی شدند، هیچ کدام وجود خارجی نداشتند و ما باید آن ها را ایجاد می کردیم؛ به جز فضاهای خارجی و خیابانی که آن ها هم بر اساس قراری که با کارگردان گذاشته بودیم، انتخاب ...
علیرضا برازنده: بهروز شعیبی می خواست فیلمی سرگرم کننده بسازد
این هنرمند پرداختیم که در ادامه می خوانید. تمام کسانی که با بهروز شعیبی کار کردند، می دانند او همیشه وسواس و دقت بی اندازه ای درکارش دارد. بهروز شعیبی مدل خاص خودش را در کارگردانی دارد و تمام وسواس هایی که در ساخت فیلم رعایت می کند به خروجی بهتر اثر کمک می کند. تا به امروز تجربه های زیادی با هم داشتیم. بنا بر همین تجربه متوجه می شوم دغدغه هایش نسبت به فیلم و اتفاقات جاری در آن چیست ...
187 هزار نسخه کتاب در راه کتابخانه های عمومی کشور است
دیجیتال برخی از عناوین این بسته است. بسته نورسیده 80 بسته نورسیده 80 حاوی 54 عنوان کتاب در 59 هزار 400 نسخه از 23 ناشر از جمله افق، آفرینگان، چشمه، برف، به نشر، پیام آزادی، رشد، تسنیم، سایان، سوره مهر، عرفان، کتاب آبان، مروارید، نشر شهر و قطره، خریداری و به هزار و 100 باب از کتابخانه های اصلی استان ها، شهرستان ها و شهرها، ارسال شده است. هنر می تواند کمک کند ، آلیس ، قصه هایی ...
در جستجوی فریده جستجویی برای کشف هویت را دنبال می کند
جستجویی بود که او برای هویتش داشت و تعلق خاطری که به کشورش احساس می کرد. قصه فریده و این مستند می توانست در هر جای جهان رخ دهد و مهم تلاش او برای پیدا کردن هویتش بود. این کارگردان در پایان درباره بازخوردها از سوی مخاطبان این مستند اظهار کرد: خوشبختانه از همان ابتدا که مستند در جشنواره سینماحقیقت اکران شد بازخوردهای خوبی شاهد بودیم و در اکران هنر و تجربه نیز بسیاری با قصه آن ارتباط برقرار ...
درباره آپاراتچی که یک کمدی نوستالژیک است/ دلنشین و بی ادعا
حاکم در آن دهه را به خوبی نشان می دهد، فضای تهییجی و شعاری و هنجارها و ناهنجارهای آن دوره که امروز بخشی از خاطرات نوستالژیک ما را شکل می دهد در این اثر عیان است. پیش از این هم فیلم های کمدی با موضوع اتفاقات دهه شصت و جنگ ساخته شده بود اما تفاوت آپاراتچی با اخراجی ها و فیلم هایی مشابه آن را می توان در سیر منطقی روایت دانست. در آپاراتچی آدم ها یک شبه متحول نمی شوند حتی ناصر که شخصیتی ل ...
اگر با آبی روشن دل تان لرزید، کارم را کرده ام/ فیلم های فرهادی هم گره گشایی تصادفی دارد
... ابیلی: من واقعا فیلم آبی روشن را دوست دارم و نگارش آن هم تجربه بسیار خوبی برای من بود. هم قصه آن را دوست داشتم و هم الان خروجی آن را دوست دارم. همکاری با بابک هم اتفاق بسیار خوبی برای من بود. به خصوص که بابک فیلمنامه نویس بسیار خوبی هم هست. نگاه ما به جهان خیلی به هم نزدیک است و به دلیل همه این موارد، تجربه فیلمنامه این اثر، برای من بسیار دل نشین بود. از آنجایی که تجربه قبلی من هنوز اکران نشده ...
سودای سیمرغ/ سرافرازی مجنون در روز پنجم
مجنون به کارگردانی مهدی شامحمدی روایتی است از عملیات آزادسازی جزیره مجنون به فرماندهی شهید مهدی زین الدین که از ابتدا تکلیف اش با خود و مخاطب مشخص است. با این که سوژه به مانند بسیاری از آثار در این سبک به نظر می رسد ولی مجنون مسیر خود را به خوبی می شناسد. به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ روز پنجم جشنواره حداقل در دو اثر نوید روزِ پرباری را می داد و انتظار می رفت ...
اکران 5 فیلم در نخستین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان
دیدن پلان های خود را به دل مخاطب نمی گذارد ، دوربین کلاری به شدت مستحکم است و چیدمان عناصر صحنه به گونه ای است که همه چیز در خدمت ساختار و محتوای اثر است . فیلم میرو به کارگردانی حسین ریگی یک فیلم مادرانه است ، این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم های تحسین شده لیپار و هوک است که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ...
روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش 5 فیلم
نوجوان تولید شده و در بستر قصه ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه 60 روایت می شود. فیلم آغوش باز به کارگردانی بهروز شعیبی به عنوان فیلم سازی با دل مشغولی های اجتماعی و آثاری اغلب شخصیت محور، در ششمین تجربه سینمایی خود نگاهی جدی تر به مخاطب عام و همکاری با بخش خصوصی دارد. شعیبی در آغوش باز همچنان راوی دل مشغولی های اجتماعی و انسانی خود باقی می ماند. ولی این بار ضمن طرح مضامین ...
اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوق العاده با چه فیلم هایی؟
...> آپاراتچی (قربانعلی طاهرفر)، قلب رقه (خیرالله تقیانی پور)، آسمان غرب (محمد عسگری )، احمد (امیرعباس ربیعی)، آبی روشن 2 سانس (بابک خواجه پاشا) در سینما رسم است که مخاطب عام یا جذب قصه و ساختار فیلم می شود یا جذب نام سازنده؛ با در نظر گرفتن این نکته که بحث کیفیتِ قابل قبول با عناصر پرفروش دو مقوله جداست، الان این فیلم ها یکی از این دو عنصر جذب مخاطب را دارند؟ و واقعا به لحاظ جذب مخاطب عام به سانس ...
کارگردان "آپاراتچی": فیلم سازان شهرستانی مهجور هستند
... حسین عابدینی دیگر بازیگر فیلم آپاراتچی عنوان کرد: زمانی که آقای طاهرفر فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به دلیل آذری بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم. نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد/ کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + فیلم وی اضافه کرد: من جوان ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است. در ترکیه ...
آغاز چهل ودومین جشنواره فیلم فجر در قم/ قمی ها از پرویز خان استقبال کردند
های جذب مخاطب را رعایت می کند. آپاراتچی ساخته قربانعلی طاهرفر فیلمساز تبریزی از دیگر آثار شب اول جشنواره بود که در دو سینمای تربیت و بازار شهر به روی پرده رفت و فضای مفرح و نوستالژی دارد و مخاطب با حال خوب از سالن سینما خارج می شود. آپاراتچی در رثای عشق به سینما ساخته شده و قهرمان فیلم در دل هیاهوهای دهه 60 به دنبال معشوق خود یعنی سینماست. پردیس سینمایی بازار شهر در ...
فیلم بردار- کارگردانی که محتوا را فدای تصویر می کند
اقتصاد24- سؤال اصلی اینجا است که چرا باید داستان ها و وقایع فیلم در دل یک فضای تاریخی رخ دهد؟ هیچ کجای داستان تأکیدی بر لزوم بروز وقایع درزمان مشخص تاریخی داده نمی شود. حتی ارجاعات خاص تاریخی هم ارئه نمی شود. اتفاق های فیلم ازجمله داستان دزدی طلا و جواهرات ، فال بینی، آینه بینی و رمالی هنوز هم در کشور رایج است و پدیده و معضل اجتماعی نیست که فقط در سال های 30 و 40 شمسی رخ بدهد و اکنون مردم جامعه به بلوغی در این زمینه رسیده باشند. اگر کارگردان قصد دارد تا ...
بی بدن قصه مستقلی دارد
غزاله و آرمان ساخته شده، حتماً شکایت خواهیم کرد. کارگردان فیلم معتقد است این اثر بدون موضع گیری در این مورد و درباره روابط اجتماعی آدم ها و همچنین اتفاقی جنایی در دل جامعه است. با مرتضی علیزاده درباره جزئیات بیشتر ساخت بی بدن گفت وگو کردیم که می خوانید. چه شد که برای ساخت فیلم اولتان، فیلم نامه ای از کاظم دانشی را کارگردانی کردید؟ آقای دانشی دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر با اثر ...
بی بدن ؛ یک فیلم جسورانه
.... که اگر ارغوان دختر گمشده پ یدا می شد، این شاکردوست و تلاش هایش بود که از دست می رفت. درست است که انتخاب سروش صحت، ساده لوحی پدر را تا حدودی القا می کند اما گزینه درجه یکی برای این نقش نیست و با توجه به عدم شخصیت پردازی کامل آن، به تاثیرگذاری قصه کمک چندانی نمی کند حتی با وجود ترسیم صحنه آرزوی پدر... در مورد پژمان جمشیدی هم شیمی بازی اش تاثیرگذار است اما فیزیک بازی اش چندان ...
بیست ویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد در پله دوم
را با خلق موقعیت هایی طنز می خنداند و هم زوایایی از زندگی یک شهید خالص در اوایل انقلاب اسلامی را به چشم می نشاند. تحقیق و بازنویسی فیلمنامه آپاراتچی یک سال و نیم زمان برده است. در همین رابطه علی طاهرفر کارگردان این فیلم در نشست خبری گفته است: سلیقه شخصی من این است که قهرمان قصه از دل مردم بجوشد و محصول تخیل نویسنده نباشد. در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: التفات، بتونه ...
باغ کیانوش ، روایتی نو از مقاومت نوجوانان در دل یک روستا
خود یعنی نوجوانان را با خود همراه می کند و همان طور که رضا کشاورز حداد، کارگردان این فیلم معتقد است که به نظر من صداقت و راست گویی خاصی که در دنیای کودکان است را هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد. زبان کودکان و نوجوانان، زبان تخیل و قصه است که سینما چیزی نیست به جز همین دو عنصر تخیل و قصه. فیلم های دنیای امروز، باید ریتم خاصی داشته باشند که بتوانند مخاطب را ترغیب به تماشا کنند. در این مسیر مفاهیمی از ...
سریال تاریخی سنجر خان از شبکه یک سیما؛ به زودی
مصادف با زمان پادشاهی احمد شاه قاجار، زمان حمله روس ها و انگلیس ها به ایران، که خیلی از ایالات و ولایات و طوایف بر اثر ضعف حکومت مرکزی، گا ها تشکل هایی ایجاد می شد، از جنوب رئیسعلی دلواری از شمال میرزا کوچک خان جنگلی و غرب سنجر خان وزیری، این اتفاقات موجود واقعی و سنجر خان شخصیت مبتنی بر تاریخ است و مثل خیلی از پروژه های دیگر فیلمنامه نویس و کارگردان، چون کار صرف تاریخی ممکن است در حوصله مخاطب امروز ...
درباره فیلم نبودنت / نگاهی نخ نما به مهاجرت
را از اثر گرفته است. اگرچه ناپدید شدن ناگهانی فرهاد و تلاش مرضیه برای یافتن شوهرش، تعلیقی است که از ابتدا تا انتهای فیلم وجود دارد اما اتفاقات فیلم تا یک سوم پایانی، اطلاعات افزوده ای به مخاطب نمی دهد و قصه های فرعی هم به منطق روایی درام کمک نمی کنند. گاهی بی دقتی در برخی جزئیات به اثر ضربه می زند مثلا پسر نوجوانی که رپر است و با وجود یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، پول ...
بازگشت دایناسورها با کارگردانی دیوید لیچ
پیشکسوت سینما درباره فیلم پرویز خان گفت: این یک فیلم جدی است که اتفاقا به لحاظ تاریخی درست انتخاب شده و روایت قصه اش نیز درست است. محمدتقی فهیم در گفت وگو با ایرنا درباره فیلم سینمایی پرویز خان از تولیدات سازمان اوج در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بیان کرد: فیلم ساختن درباره ورزش جذاب فوتبال کار ساده ای نیست. اساسا در سینمای ایران فیلم درخوری تا به حال در این باره نداشته ایم و در ...
ایده آپاراتچی یک دهه زمان برد/ موضوعی که مساله نسل جوزانی است
راه به نتیجه نرسد. در یک بازنگری مجدد ما تصمیم گرفتیم به سراغ غیرچهره ها برویم؛ باید بگویم که این غیرچهره ها برای ما آورده زیادی داشت. طاهرفر درباره زبان فیلم بیان کرد: در نگاه اول به نظر می رسید که فیلم باید با زبان ترکی ساخته شود اما می ترسیدیم که زیرنویس باعث شود مخاطب خط اصلی را از دست بدهد. برای همین لهجه ترکی را با گویش فارسی مدنظر قرار دادیم و بازیگران را از افرادی انتخاب کردیم که ...
معرفی فیلم باغ کیانوش؛ روایتی جنگی برای مخاطبان نوجوان
. زبان کودکان و نوجوانان ، زبان تخیل و قصه است که سینما چیزی نیست به جز همین دو عنصر تخیل و قصه. فیلم های دنیای امروز، باید ریتم خاصی داشته باشند که بتوانند مخاطب را ترغیب به تماشا کنند. رضا کشاورز حداد در ادامه افزود: باعث افتخار من است که برای فیلم می سازم. سینمای کودک و نوجوان در کشور ما، متاسفانه مظلوم واقع شده و توجه کافی به آن نشده است. هرچند کشور در حوزه انیمیشن در حال رشد است؛ اما ...
نگاهی به آبی روشن / از ملودرام اخلاقی تا موسیقی که میزانسن می چیند
های مورد نظرشان را پیدا کنند و رفته رفته با استقبال از این نوع فیلم ها نشان بدهند که این ژانر در ایران جای کار دارد، در اولین گام به دست نهاد یا سازمانی امکان پذیر است که ذی نفع جشنواره های خارجی یا مدل بفروش امروز در سینمای ایران نباشد؛ مشابه کارکرد حوزه هنری در دهه شصت و هفتاد. به همین دلیل ورود سازمانی مثل اوج در تولید چنین فیلم هایی موجه می شود. چنین سازمان هایی اساساً وظیفه دارند که خلاها را پر ...
اخوان را ترمیم کننده شعر معاصر می دانم/ شعر اخوان هم حسرت دارد و هم خشمی فروخورده
اتفاقات بزرگ اجتماعی معاصر بوده است؛ از بدو کودکی فضایی را تجربه می کند که هم شاهد کودتا است و هم شاهد انقلاب! هم شاهد سرکوب است و هم شاهد زمزمه های استقلال! در این بین او خودش به دنبال عدالت است. این عدالت در او گم شده ای است که به انحا مختلف به مخاطب یادآور می شود. اضافه کنید ارادت مریدگونه شاعر به فرهنگ باستان و ایران قدیم؛ با این حساب عدالت خواهی او شکلی نوستالژیک هم می یابد تا شعر در سه ضلع مثلث ...