ایده آپاراتچی یک دهه زمان برد/ موضوعی که مساله نسل جوزانی است
سایر منابع:
سایر خبرها
قوی دل ؛ مستندی که داستان می گوید/ بازخوانی یک پرونده جنجالی
تغییر شد؟ علی رستم آبادی: فارغ از اینکه روایت ما چه باشد اجازه دادیم آقای قوی دل تمام صحبت های خود را انجام دهد و پس از آن سراغ ساختار روایت رفتیم و حدوداً 6 ماه با کارگردان در قالب جلسات مختلف برای جمع بندی قالب و مدل روایت گفت وگو کردیم. با توجه به اینکه بیش از 20 سال از موضوع و مساله گذشته است متریال آرشیوی وجود ندارد و همچنین نمی توان با دوربین سراغ افراد رفت لذا بازسازی ...
هاشمی: سینمای ایران یک سیمرغ به شهرام حقیقت دوست بدهکار است
بندی زیادی می خواهد. باید گفت که قصه انیمیشن در استوری ریل درمی آید و اگر استوری ریل نباشد با کار رئال تفاوتی ندارد. توقع مدیران این است که ساخت انیمیشن سه ماه طول بکشد اما از نظر من اینکار سه سال زمان می خواهد. بخش بعدی برنامه نقد سینما ، به گفت وگو درباره فیلم نپتون با حضور محمدابراهیم غفاریان کارگردان و آرمین رحیمیان بازیگر نقش اصلی اثر اختصاص یافت. محمدابراهیم غفاریان ...
گزارشی از سومین رویداد ربط سینمایی با اکران چهار فیلم کوتاه
...> جسارت بچه های امروز شگفت انگیز است فیلم کوتاه رای ساخته سپیده برنجی چهارمین اثر کوتاه به نمایش درآمده در این برنامه بود که نشست نقد و بررسی آن با حضور کارگردان برگزار شد. سپیده برنجی درباره این فیلم گفت: از زمان ساخت این فیلم مدت زیادی گذشته است و مربوط به دورانی است که من در ترم دوم فیلمسازی تحصیل می کردم. این فیلم ساخته شد تا بگویم که بچه ها و نوجوانان را جدی بگیرید. رویا و ...
نگاهی به فیلم احمد |حاج احمد کاظمی، مسئله ی والایی و قاب سینما
از دقایقی، تعلیق چندانی هم در فیلم نبینیم و مخاطب هم بعضاً با بی حوصلگی به تماشای فیلم ادامه دهد. به هر صورت، احمد موضوع بسیار مهم و سوژه ی خاصی دارد ، اما کار علیرغم قابل تقدیر بودن، کامل درنیامده است؛ شاید با کمی اغراق بتوان گفت که سوژه، یعنی احمد در این فیلم شهید شده است و می تواند فیلم بهتری درباره این شهید والامقام ساخت. انتهای پیام/ ...
روز چهارم اکران جشنواره بین المللی فیلم فجر در سینماهنر یاسوج /نقش آفرینی بازیگرگچسارانی در فیلم صبح ...
گذرد و ایران به عنوان یکی از کشورهایی که درگیر این پدیده شوم بوده است همواره تحت تاثیر کینه و اقدامات این گروه تروریستی بوده. اما با همه این ها و حضور مستشاری ایران در منطقه هنوز هم یک اثر درخور توجه درباره این اتفاق ساخته نشده است. بسیاری از فیلم ها و سریال ها یک دورنمای کلی از این پدیده دارند که حتی فاصله ساخت فیلم اول تا همین فیلم قلب رقه هیچ تغییری در دیالوگ ها و فیلمنامه ها و انگیزه ها و حتی ...
تأملی در باب قصه گویی فیلم و نسبتی که با تاریخ برقرار می کند
ندای اصفهان- عادل شکیبایی تابستان همان سال فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی، محصول سال 1402 است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور دارد. این اثر سومین ساخته محمود کلاری در مقام کارگردانی است. خلاصه داستان: عطای 7 ساله را پیش یک رمال آینه بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه اش را در آینه شناسایی ...
قصدم الگو کردن حبیب ممدآقا برای قشر کارگر بود/ نباید در زندگی نامه شهدا تحریفی صورت بگیرد
وگو کردیم که بخش دوم این گفت وگو در زیر می آید. به نظرتان اگر به سوریه می رفتید و در فضا قرار می گرفتید در لحن کتاب تاثیر داشت؟ بله، من به سوریه نرفتم، اما اطلاعات زیادی درباره سوریه گردآوری کرده و خاطرات بسیاری از آنجا خوانده بودم. هر چه فیلم درباره اوضاع سوریه ساخته شده بود چه فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شد و چه مستندهایی که در فضای مجازی بارگزاری شده بود. بچه های مدافع ...
نمی گذارم که فیلمم یا خودم را مصادره کنند | فیلمم تحت تاثیر مستندهای روایت فتح است
در جشنواره تحسین شد، انتظارها از فیلم هایی که درباره سرداران جنگ ساخته می شود بالا رفته است. با چنین انتظاری برای شما سخت نبود که در تجربه اول تان سراغ این سوژه بروید که فیلم جنگی است و دکوپاژ خاص خودش را می خواهد و تدارکات سختی دارد؟ اصلا چی شد که این سوژه را برای فیلم اول تان انتخاب کردید؟ من سال ها فیلم مستند ساختم، فیلم سینمایی مستند که در جنگ واقعی بوده و در وضعیتی قرار گرفتم که ...
فیلم ملکه آلیشون با استفاده از الگو های اصیل ایرانی ساخته شد
سال درگیر این فیلم بوده است، عنوان کرد: آرزوی خیلی هاست که روی این صحنه باشند و من امروز بابت این حضور، خیلی خوشحالم. مهدیه قاضی میرسعید بازیگر این فیلم نیز گفت: باتوجه به اینکه ساخت این فیلم زمان زیادی برد، تیم دوبله آخرین تیمی بود که به این پروژه اضافه شد. کار دلی و یک انگیزه قوی باعث شد که ما از پس این کار بربیاییم. فاطمه زحمتکش در بازیگر فیلم ملکه آلیشون اظهار کرد: من از 9 ...
سلطنت ملکه آلیشون با کمک سفید برفی در فجر
حوزه کودک شاید بتوان گفت سینمای ایران بیش از همه بی توجه به کودکان بوده است.در سال ها ی اخیر حرکت ها یی از سوی فیلم سازان برای ساخت اثر در حوزه کودک دیده می شود اما واقعیت این است که همین بی دقتی در پرداخت سوژه و ضعف نویسندگی تمامی زحمات کارگردانان را به اثری که کودک نمی پسندد تبدیل می کند. تا جایی که کودکان ایرانی حتی یک قهرمان در فیلم ها و انیمیشن ها ی خود ندارند اما در نمونه ها ی خارجی ...
نقد فیلم ظاهر؛ 2 دهه تاخیر برای تولید یک فیلم کانونی
این شیوه فرمی و ساختاری برای آنکه در این روزگار مورد توجه مخاطب قرار گیرد نیاز به مضمونی تاثیرگذار دارد. درواقع نمی توان منکر این نکته بود که فیلمی با این شیوه ساختاری و محتوایی، دو دهه دیرتر ساخته شده و برای تولید فیلم هایی درخشان با مضمونی مشابه با این الگو، نیاز به دقت نظر بیشتر و پرداختی دقیق تر دارد. ظاهر، بخش قابل توجهی از نیاز مخاطب برای رویارویی با فیلم را به دست طبیعت می سپارد و ...
نگاهی به فیلم تمساح خونی جواد عزتی | فیلمی خوش آب و رنگ، مخاطب پسند و خوش ساخت است
جانب جهان پرشور و سرحال و شاد مورد علاقه اش را بگیرد. اکران تمساح خونی به تمام این سوالات پاسخ داد؛ عزتی در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی اش نشان داد که همچنان جانب لذت بردن از سینما و توجه به مخاطب را می گیرد. او همزمان نشان داد که علاوه بر مهارت در عرصه بازیگری، در بخش کارگردانی هم نگاه دقیق و نکته سنج دارد. عزتی در تمساح خونی سراغ ساخت یک کمدی اکشن جذاب، پر تب و تاب و ...
مجنون؛ شمایل یک قهرمان در معرکه ای سخت
است که در چند سال اخیر، حتی به نقد فیلم ها هم وارد شده. با این همه، به جرأت باید گفت آرایش صحنه و تولید سنگین این اثر کاملاً در خدمت پیام فیلم است و رضایتمندی مخاطب را به دنبال دارد. به ویژه آنکه در جریان فیلم و به دلیل نمایش چارچوب دار موقعیت نیروهای ایرانی و امکانات دشمن، مخاطب کاملاً خود را در میانه میدان حس می کند و مرتباً ریل بعدی روایت را طلب می کند. با این همه، شاید ...
بازیگران صبحانه با زرافه ها همه منفعت طلب هستند
فیلمسازی در اقلیم سیستان و بلوچستان گفت: این کار یک اراده جمعی می طلبد چرا که زیرساخت های ساخت فیلم در استان ها تامین نشده است. در بخش بعدی برنامه نقد سینما ، امیررضامافی میزبان مهرداد کوروش نیا و سجاد نجفی فیلمنامه نویسان آغوش باز ساخته بهروز شعیبی شد تا درباره فیلم با آن ها گفتگو کند. سجاد نجفی درباره ایده آغوش باز بیان کرد: در ابتدا یک خطی قصه درباره چند جوان بود که می خواستند ...
کارگردانان دو فیلم آسمان غرب و احمد در گفت وگو با جام جم از آثارشان روایت کردند
بخش های فنی دیگر، سعی کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. به عنوان یک فیلمساز، تمام دغدغه ام معطوف به سوژه بود تا بتوانم حق احمد را ادا کنم. شاید چیزهایی در گوشه ذهنم آلارم می داد که اگر در فلان قسمت این کار را انجام دهم، جذاب است اما سعی کردم این وسوسه را از خودم دور کنم؛ یعنی به جای این که احمد را در روایت نشان دهم و برجسته کنم، حضورم به عنوان فیلمساز بیشتر به چشم آید. تمرکزم روی این بود که تمام ...
اهمیت دادن به مردم جان مایه فیلم احمد
به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین ، امیرعباس ربیعی اوایل دهه 90 فیلم کوتاه ملاقات را با موضوع حقایق تلخ جنگ اشغال عراق توسط امریکا ساخت. ولد عنوان دومین اثر کوتاه این فیلمساز بود که روایت از سرنوشت یک میهمان تازه در بیمارستان کوچکی در شهر غزه دارد که زیر بمباران هر بار قسمتی از آن خراب می شود. سومین تجربه او با عنوان ماه در خانه سال 94 ساخته شد که درباره رابطه یک مادر و فرزند و سوژه آن مرتبط با ...
سودای سیمرغ/ سرافرازی مجنون در روز پنجم
ساخته کیومرث پوراحمد، خائن کشی مسعود کیمیایی حالا نوبت جوزانی بود که با بهشت تبهکاران ثابت کند که راهِ رفقای قدیمی را در پیش گرفته و قصد نداشته با ساخت اثری خوش ساخت روی دست دوستان بزند. اثر تا دلتان بخواهد باگ دارد، از دیالوگ نویسی گرفته تا بازی ها و تدوین و صداگذاری! جعفری جوزانی با این میزان آگاهی و زیست در زمانِ خلق فیلم نامه باید بیشتر به جزئیات توجه می کردو اثری شسته رفته تر را ...
شمشیر و اندوه ؛ از شهادت امام حسن علیه السلام تا ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
یلم هم با بهره مندی از بروزترین تکنولوژی های انیمیشن سازی و وسواس و هوشمندی کارگردان به خوبی روایت را تصویرسازی کرده است. روایت وقایع تاریخ اسلام در دنیای انیمیشن می تواند اثرگذاری فراگیر در تمام گروه های سنی داشته باشد، به گونه ای که بزرگسالان را هم پای خود بنشاند. مهدی جعفری تهیه کننده شمشیر و اندوه درباره تولید این اثر گفته است: شمشیر و اندوه با این هدف ساخته شد که ضمن بازروایت ...
آثار افخمی و شعیبی هم چنگی به دل شیرازی ها نزد
در جلسه نقد نبود، خیلی زودتر از پایان فیلم، سالن را ترک می کردم. سعید ذوالنوریان گفت: اولین نکته منفی و آزاردهنده فیلم، بی توجهی کارگردان به بحث زمان بود. وقتی در ابتدای فیلم، نشانه ای مثل برج آزادی را می بینیم و متوجه می شویم شهر تهران به عنوان یک شخصیت در فیلم حضور دارد، دیگر درک نمی کنیم که چطور در طول کمتر از 24 ساعت که کل فیلم در این بازه زمانی می گذرد، شخصیت های فیلم این همه در ...
چند نقد بر فیلم سینمایی آپاراتچی
به این مساله اشاره می شود که شهید مدنظر، در بین مردم به بی رحمی معروف است و او را به عنوان قاتل می شناسند. درحالی که هیچ مردم ی در فیلم نمی بینیم و ارجاع اثر به مردمی است که در سال 1402 فیلم را تماشا می کنند. شخصیت ها بی آنکه چیزی در فیلم ببینیم، مرتب به موانع فیلمسازی اشاره می کنند اما تنها نماینده خشکه مذهب های ضدسینمای دهه 60، یک پیرمرد چلاق سنتی است که پسرش -نقش اول فیلم- را مرتب از فیلمسازی ...
خیانت جای عاشقانه های شعیبی را گرفت!
در فیلم ها و سریال هایش عاشقانه هایی مختص به خود را داشته که مخاطب را با خود همراه می کند، اما این بار به جای عاشقانه به سراغ خیانت رفته و چون از این فضا اطلاعات کافی نداشته، نتوانسته است آن را به تصویر بکشد. باید امیدوار بود که این کارگردان که جزو سرمایه های سینمای ایران است، دوباره به گذشته خود در فیلمسازی رجوع کرده و سراغ سوژه ها و داستان هایی برود که در ساخت آنها تبحر خود را نشان داده است ...
جلوه ایران زیبا در فجر 42
تا چند سال پیش درگیر آثاری بود که به اسم سینمای اجتماعی به شکلی گزینشی سراغ سوژه هایی تلخ و ملتهب می رفت و این جنس از سینما از ایران به عنوان یک کل تصویری اغراق گونه و ملتهب به نمایش می گذاشت، اما به نظر می رسد آثار جشنواره فجر در این دوره تصویری واقعی تر از ایران در معرض دید مخاطب قرار داده است. فیلم ها صرفاً در آپارتمان های تنگ و تاریک گرفتار نمانده اند و در نشان دادن حقیقت گزینشی و اغراق گونه ...
کارگردان مشهدی: نپتون فیلمی مستقل و دغدغه مند است | مشهد زیرساختی ندارد که بتوان در سینمای حرفه ای ...
.... غفاریان از هنرجویان هنرستان سینما و تئاتر شمایل بوده و زیرنظر استادانی، چون محمدرضا رفائی زوارزاده و علیرضا فتحی نجفی آموزش دیده است. او فعالیت حرفه ای اش را به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان در مرکز سیمای خراسان آغاز کرده و از سال 1385 به بعد بیشتر در عرصه مستندسازی فعال بوده است. این فیلم ساز چندی پیش، بعد از حدود بیست سال فعالیت در عرصه فیلم سازی مشهد، برای ساخت فیلم نپتون ...
سیمرغ 42| به بهانه آغوش باز ؛ نگاهی به رابطه بهروز شعیبی با سینما
ندارند ولی او میخواهد نشان بدهد اینطور نیست. شعیبی خانواده را دوست دارد او در فیلم های گذشته خود هم دغدغه مند بوده است و با فکر و موضوع سراغ ساخت فیلم میرود و این برای سینمای ما نعمت است حالا شاید در ساخت بعضی وقت ها ضعف هم داشته باشد ولی باید قدر آن را دانست که به هر بهانه ای و یا دیالوگی نمیخواهد مخاطب را به سینما بکشد. . هادی مقدسیان ...
فیلم پروین با بازی مارال بنی آدم به همراه نقد و تیزر
سنی - سال ساخت 1402 تاریخ اکران بهمن 1402 توزیع کننده بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در فیلم پروین داستان فیلم پروین داستان فیلم پروین درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی او از دوران جوانی تا لحظه درگذشتش سرشار از اتفاقات است. اکران فیلم پروین زمان ...
بهشت تبهکاران؛ قربانی دیگری برای یک مشکل تاریخی
ساخت فیلم با موضوعاتی چون حوادث ملتهب انقلاب، همواره کاری دشوار در سینمای جهان به حساب می آمده است. این گونه آثار به لحاظ محتوایی، تلفیقی از خط وربط های چند گونه سینمایی به حساب می آیند و به همین دلیل باید نهایت تبحر در نگارش و موقعیت سنجی فیلمنامه های این آثار لحاظ شود. بهشت تبهکاران دقیقا از همین ناحیه ضربه می خورد؛ درست مانند خائن کشی مسعود کیمیایی که با همین سوژه ساخته شد و هر دو ...
نقد فیلم دروغ های زیبا؛ تلاش های بی فایده برای جذب مخاطب
مضمونی انسانی و عاشقانه دارد. عشق به هم نوع عشق به زندگی عشق به همسر، که با امید به آینده در هم آمیخته شده است. این اثر با چنین مضمونی می توانست زبانی جهانی داشته باشد اما دچار ضعف هایی در فیلم نامه و ساختار است که همین ضعف ها سبب شده تا دروغ های زیبا در حد یک فیلم زیر متوسط و ضعیف جلوه کند. قصه در یکی از شهرهای بنگلادش اتفاق می افتد و همین جا نخستین چالش مطرح می شود که انتخاب بنگلادش چه ...
صبحانه با زرافه ها؛ تناقض نقد انتزاعی جهان پست مدرن با مرگ 2 شخصیت اصلی
به گزارش رکنا، جدیدترین ساخته ، به نوعی در امتداد همان نگاه ساختاری وی تعریف می شود. نقد جهان پست مدرن با تکیه بر نگاهی انتزاعی. فیلم با این محوریت، مفهوم خود را به خوبی به مخاطب منتقل می کند اما اشکالی که در این فیلم احساس می شود، عدم تبیین ساده تر وقایع در ریتمی تندتر است. در جهان با من برقص، اگرچه همین نگاه چیستی انگارانه بر کلیت فیلم مستولی است اما کارگردان موفق می شود تا با ...
نقد فیلم پرویز خان ؛ برانگیخته کردن غرور ملی در درامی ورزشی-تاریخی
اهداف سینمای راهبردی و استراتژیک ساخته شده و حس غرور ملی را در مخاطبانش برانگیخته می کند. بدیهی است مفهوم غرور ملی سال ها است در سینمای کشورمان مهجور بوده و اینک ثقفی توانسته با اولین اثر سینمایی خود در قالب روایتی تاریخی ورزشی مخاطب را با آن درگیر کند. معرفی فیلم پرویز خان ؛ فوتبال از نگاه سینما در این روزگار که سینمای ایران یا پر شده از روایت های جشنواره پسند و روشنفکرانه یا ...