سایر منابع:
سایر خبرها
سازمان بهینه سازی انرژی؛ گام تازه برای مهار ناترازی برق
هزار مگاوات رسید و تنها در یک سال بعد، این عدد به 80 هزار مگاوات افزایش یافت. این رشد فزاینده در حالی رخ می دهد که ظرفیت نیروگاه های کشور حدود 95 هزار مگاوات است و بخش عمده ای از آن به نیروگاه های حرارتی وابسته است. به گفته احمدی، تداوم این روند به معنای آن است که در تابستان 1404 نیز کشور با شکاف قابل توجهی میان تولید و مصرف روبه رو خواهد شد. او افزود: ناترازی برق از مرز 12 هزار مگاوات در
خاموشی ها تا کی ادامه دارد؟
. در سال های اخیر رشد مصرف بیشتر از رشد تولید بوده است. برنامه جامعی برای مدیریت مصرف برق نداریم. یکسری تداخلات مدیریتی در صنعت برق هم وجود دارد. دولت دوازدهم به هشدارها گوش نداد علی رضا کفش کنان، مدیرعامل شرکت افق تامین انرژی پارس: از زمانی که طرح تثبیت قیمت حامل های انرژی از دهه 80 اجرا شد، روند افول سرمایه گذاری در صنعت برق شروع شد. در سال های 97 و 98 بخش خصوصی به دولت
یزد؛ پرچم دار توسعه انرژی های پاک
در این استان، زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است. حسینی با اشاره به سیاست های کلان وزارت نیرو یادآور شد: بنا بر اعلام مسئولان ساتبا ، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور هم اکنون بیش از 2100 مگاوات است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این رقم باید تا سال آینده به حدود 7000 مگاوات برسد. در همین راستا عملیات اجرایی ساخت نیروگاه های خورشیدی در بیش از
چالش خوراک در صنعت پتروشیمی؛ 22 درصد ظرفیت خالی است
14 میلیون مترمکعب خوراک گاز آزاد و با اصلاحی که انجام شد در زنجیره ارزش قرار گرفت. وی با اشاره به بهینه سازی مصرف گاز و با بیان اینکه در کشور حدود 700 میلیون متر مکعب منابع گازی مصرف می شود، تصریح کرد: از این مقدار، 47 تا 48 درصد در بخش خانگی و 24 درصد در نیروگاه ها به برق تبدیل می شود که مجموعاً حدود 80 درصد را شامل می شود. در مقابل خوراک پتروشیمی ها تنها حدود 4.5 درصد است که با چالش
کاهش 25 درصدی ظرفیت تولید فولاد
، 4 درصد آن را نیز خود تولید کرده و تنها یک درصد کسری با برنامه ریزی قبلی مدیریت می شود. صنایع فولادی بیش از 60 درصد محدودیت های اعمال شده را تحمل و بخش اعظم برق مورد نیاز خود را نیز تولید می کنند. بنابراین فولادسازان نه تنها سهم عمده ای در تامین برق داخلی دارند بلکه بیش از 15 درصد از درآمد فروش داخلی برق کشور را نیز فراهم می کنند اما عجیب آنکه بیشترین فشار ناشی از قطعی های برق و گاز بر این صنعت
چرا برق بعضی خانه ها هیچوقت قطع نشد؟ | پیگیری شهرآرانیوز برای چالش فیدرها در شبکه برق استان
به گزارش شهرآرانیوز ، به احتمال زیاد خبر دارید که موسم قطعی های منظم و نامنظم برق در بخش خانگی تقریباً به انتهای خود رسیده است. گمانه زنی های متعددی مطرح است که بازه زمانی نیمه شهریور تا اول مهر، نقطه پایانی بر این کابوس تابستانه خواهد بود تا با فرارسیدن فصل پاییز و کاهش میانگین مصرف برق، دیگر لازم نباشد از صبح چشم بکشیم تا در ساعت 10 یا 12 یا 14، برق خانه و محل کارمان قطع شود. حالا با گذر از این
زنگ خطر سراشیبی انرژی
هاست. مسائلی می گوید: برای نوسازی و ارتقای صنعت برق، هم سرمایه داخلی و هم ارتباطات بین المللی ضروری است. تحریم ها باعث شده اند که دسترسی صنعتگران و شرکت های پیمانکاری به ارز و تجهیزات خارجی محدود شود و این امر مستقیما بر کاهش راندمان و افزایش ناترازی شبکه تاثیر گذاشته است. علاوه بر کمبود تولید، مدیریت مصرف انرژی نیز یک چالش مهم است. کارشناسان تاکید می کنند که صرفه جویی در مصرف برق، استفاده بهینه از
وزیر نیرو: مادر مشکلات در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است
این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر
گزارش مرکز پژوهش های مجلس چالش صنعت برق
به گزارش صدای بورس ، این گزارش نشان می دهد با وجود اضافه شدن 2,188 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه، فاصله میان تولید و مصرف برق در تابستان 1403 نسبت به سال قبل بیشتر شده و چشم انداز رسیدن به اهداف تعیین شده با چالش هایی روبه رو است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تازه ترین گزارش خود را با عنوان پایش شاخص های کلان بخش برق سال 1403 منتشر کرد. این گزارش که به بررسی وضعیت تولید، مصرف و اقتصاد صنعت برق در
سازمان بهینه سازی انرژی تا پایان شهریور 1404 تشکیل می شود
1403 به 17500 مگاوات افزایش یافت. وی تأکید کرد: این ناترازی به بخش کشاورزی آسیب زده و باعث خاموشی های برنامه ریزی شده و نشده در بخش خانگی شده که رفاه مردم را کاهش داده است. وی در پایان گفت: گرچه دولت تلاش های شبانه روزی برای مدیریت تقاضا و افزایش ظرفیت تولید انجام داده، اما رفع ناترازی برق نیازمند اقدامات جدی تر و برنامه ریزی بلندمدت است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در 17 درصد از ساعات سال گذشته، ناترازی برق بیش از 10 هزار مگاوات بوده است.
علی آبادی: 14 پروژه کلان صنعت برق در حال اجراست
مهم، ناترازی در بخش آب است که ناشی از تغییر تقاضا و مصرف ها در برابر منابع آب تجدیدشونده است. همان گونه که نمودار های مرتبط نشان می دهند، با افزایش جمعیت کشور در 7 دهه گذشته و کاهش منابع آب، سرانه منابع آب از حدود 6800 مترمکعب در سال 1335 به حدود 1300 مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است. پیش بینی می شود که این سرانه تا سال 1420 به حدود 970 مترمکعب برسد. وزیر نیرو تصریح کرد: ضعف در استف
جلوگیری از گسترش ناترازی برق مستلزم اقدامات جدی تر در مصرف است
حوزه مصرف نیز در سال 1403 بیش از 340 میلیارد کیلووات ساعت برق در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته که صنایع کشور با 122 میلیارد کیلووات ساعت سهم 36 درصدی از مصرف دارند و بخش خانگی نیز با 105 میلیارد کیلووات ساعت سهم 32 درصدی و بخش کشاورزی با 46 میلیارد کیلووات ساعت سهم 14 درصدی دارد. وی ادامه داد: باوجود تلاش های صورت گرفته در دولت و وزارت نیرو همچنان ناترازی برق یکی از جدی ترین چالش های کشور
ناترازی برق بیش از 5000 مگاوات کمتر از پارسال بود
بینی ها نشان می دهد که اگر الگوی مصرف فعلی ادامه یابد، حتی با اضافه شدن واحدهای جدید نیروگاهی، در سال های آتی همچنان شکاف ناترازی پابرجا خواهد بود. در سناریوی پایه، تولید برق تا سال 1407 حدود 110 هزار مگاوات برآورد می شود. کارشناسان تأکید دارند که حل این بحران نیازمند دو اقدام همزمان است؛ نخست، توسعه سریع نیروگاه های جدید و سرمایه گذاری در ظرفیت تولید، و دوم، اجرای برنامه های جامع مدیریت
جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی ها در تابستان 1404
مگاوات اعلام شد. در سال های 1401 و 1402، سیاست های مدیریت بار و مصرف عمدتاً با اعمال محدودیت و خاموشی در بخش صنعت دنبال گردید؛ اما از سال 1403 به دلیل تشدید ناترازی، خاموشی ها به بخش خانگی نیز تسری یافت. برخلاف سنوات گذشته که خاموشی ها معمولاً از خردادماه آغاز می شد، در سال جاری (1404) قطعی های برق از اواسط اردیبهشت ماه بروز کرد. دلایل این امر را می توان در چند محور اصلی برشمرد:
کارنامه ناترازی در بهارستان
، بیانگر ناترازی شدید در شبکه برق کشور است. این ارقام نشان می دهد که شکاف تولید و مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها جبران نشده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. ناترازی برق همچنان در سطحی قابل توجه پابرجا خواهد بود و نیازمند برنامه ریزی جامع و فوری است. براساس این گزارش، ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور در پایان سال گذشته حدود 94هزار و 579 مگاوات بوده است؛ بااین حال، ظرفیت عملی شبکه تولید تنها
خاموشی ها زیر ذره بین مجلس
صرفه جویی انرژی تعیین کرده، تاکید کرد. او یادآور شد: در دوره مجلس یازدهم تصمیم سختی برای افزایش قیمت برق گرفتیم تا منابع لازم برای اصلاح ساختار ایجاد شود. امروز حدود 40 همت درآمد حوزه انرژی افزایش یافته، اما باید دید این منابع چگونه هزینه شده و چه خروجی داشته است. رئیس مجلس تاکید کرد: انتظار ما از کمیسیون انرژی و وزارت نیرو این است که براساس سند برنامه هفتم، موضوع صرفه جویی و ضمانت تولید از طریق بخش
چرا محدودیت های برقی همچنان ادامه دارد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال جاری، به ویژه در ایام اوج بار شبکه، به یکی از مهم ترین دغدغه های بخش انرژی کشور تبدیل شده است. وزارت نیرو ماه ها قبل از شروع اوج مصرف برق و فصل گرم سال با اجرای 36 بسته مدیریت مصرف برق به استقبال روزهای اوج گیری مصرف برق رفت و نهایت تلاش خود را بکار گرفت تا علاوه بر حفظ پایداری شبکه، ناترازی برق کشور را به حداقل برساند.
انتقاد نماینده مجلس از وزارت نیرو /کشاورزان قربانی قطعی های مکرر برق شدند
عباس بیگدلی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین،با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در یک سال گذشته اظهار کرد: با وجود گذشت یک سال از اجرای برنامه هفتم توسعه، متأسفانه هنوز شاهد برنامه عملیاتی مشخصی از سوی وزارت نیرو در حوزه ساختار و اساسنامه منابع آب کشور نیستیم. وعده هایی که در خصوص اجرای 14 مگاپروژه برق داده شد، قرار بود منجر به اضافه شدن 10 هزار مگاوات
جدال برق در بهارستان
گیرنده ماندن یا رفتن او هستند را هم قانع نکرده است. ناترازی برق امسال براساس گزارش های رسمی با کاهش 5000 مگاواتی نسبت به سال گذشته 14هزار و 919 مگاوات گزارش شده است، با این حال قطعی برق از بخش صنعت عبور کرده و به بخش خانگی رسیده است. قطعی هایی که گاه چهار تا شش ساعت گزارش می شود. عباس علی آبادی می گوید که محدودیت ظرفیت نیروگاه ها، فرسودگی شبکه برق، کاهش بارش و منابع آبی و
برنامه های دولت چهاردهم در استان یزد
کرده ایم. این ساختگاه ها به دلیل نیاز به پست های برق برای انتقال برق تولیدی، ضروری هستند. وی در پاسخ به گلایه بخش خصوصی استان مبنی بر نبود برنامه راهبردی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر، اظهار داشت: ما برنامه داریم. الان با مازاد تقاضا مواجهیم. 7000 مگاوات مجوز از ساتبا (سازمان انرژی های پاک) صادر شده و 12000 مگاوات تقاضا روی میز مدیران زیرمجموعه من است. اما ما فقط 3000 مگاوات را هدف
اقتصاد بیمار انرژی، محصول ناکارآمدی مدیریتی
باید مطابق ماده 46 قانون برنامه هفتم توسط سازمان بهینه سازی مدیریت شود اما تصویب قانون مانع زدایی صنعت برق کار ارزشمندی بود که انجام شد؛ کما اینکه امسال 150 همت درآمد داشتید، 120 همت از صنایع و 30 همت بخش خانگی که زیان انباشته شما را کاهش داده است. محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا وزارت نیرو با اجرای ماده 10 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق راندمان
قطعی مکرر برق و آب چراغ استیضاح وزیر نیرو را روشن کرد
جوان آنلاین: قطعی مکرر برق در تهران و سایر استان ها و روستا ها که روزانه به چهار تا شش ساعت افزایش یافته، طاقت مردم را طاق کرده است. علاوه بر این کاهش فشار آب در لوله ها و قطعی همزمان آب و برق در بخش خانگی و کشاورزی، هم زندگی مردم را مختل و هم اینکه قیمت محصولات کشاورزی، میوه و صیفی را به شدت گران کرده، این در حالی است که پیک مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 هزار مگاوات کمتر، اما شدت قطعی
نطق جنجالی علی آبادی درباره وضعیت دولت تحویل گرفته از دولت رئیسی
از 20 درصد بوده و برای اولین بار مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفت. گزارش های غلط علی آبادی به امروز ختم نمی شود و پیشتر پزشکیان نیز گفته بود که درباره مازوت سوزی به او اطلاعات غلط دادند. 20 هزار مگاوات ناترازی در تابستان 1403 علی آبادی درباره سرایت ناترازی اقتصادی به حوزه انرژی گفت: ناترازی اقتصادی موجب شده است طی سالیان گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق به
پایان خاموشی ها!
مادر مشکلات لااقل در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است ، ریشه اصلی بحران را در قیمت گذاری تکلیفی دانست؛ سیاستی که طی سال ها مانع بازگشت سرمایه، توقف پروژه های توسعه ای و دلسردی بخش خصوصی شده است. به گفته علی آبادی، بدهی های انباشته به تولیدکنندگان، فرسودگی تجهیزات و رشد بی رویه مصرف، فشار بی سابقه ای بر شبکه تحمیل کرده است. او یادآوری کرد که ناترازی پیک مصرف در سال 1403 به رکورد 20 هزار
وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب و برق برنامه و راه حل دارد / تمامی برنامه ها منطبق با برنامه ...
سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت یک و نیم درجه افزایش یافته که این امر اثر مستقیم بر مصرف برق در ساعات پیک داشته است. متأسفانه در برنامه ششم توسعه هیچ قرارداد تضمینی خرید برای احداث نیروگاه منعقد نشده است. علی ابادی افزود: فرسودگی نیروگاه ها نیز یکی دیگر از دلایل ناترازی است. بیش از 15 هزار مگاوات نیروگاه کشور فرسوده شده و عمر مفید خود را از دست داده
وزیر نیرو: شبکه برق کشور فرسوده است/ انتقاد نمایندگان از خاموشی ها در تابستان 1404/ ویدئو
نیرو در حال پیگیری اصلاحات جدی در این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و
ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال از 7 هزار مگاوات عبور می کند/ رشد مصرف برق برای نخستین بار کاهش ...
به گزارش خبرگزاری توانیر، عباس علی آبادی امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های صنعت برق گفت: ریشه اصلی مشکلات این صنعت اقتصادی است و قیمت های تکلیفی مانع از سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت های تولیدی شده است. این موضوع در سال های گذشته ناترازی مصرف و تولید را تشدید کرده و خاموشی های ناخواسته را به دنبال داشته است. وی با اشاره به اقدامات اخیر وزارت نیرو افزود: با اجرای برنامه
عامل اصلی مشکلات صنعت آب و برق، ناترازی مالی است
بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته که این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است. وزیر نیرو در ادامه، گفت: در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشد، در حالی که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده و عملاً عمر مفید خود را از دست داده است. همچنین بخشی از شبکه انتقال و توزیع برق کشور
تلاش های شبانه روزی دولت برای مدیریت ناترازی برق ادامه دارد
ناترازی برق را کنترل کند. احمدی افزود: با وجود افزایش مصرف برق در سال های اخیر، وزارت نیرو با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از ظرفیت های موجود، شرایط را مدیریت کرده و از بروز بحران های جدی جلوگیری کرده است. رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور گفت: در سال جاری ظرفیت اسمی نیروگاه ها حدود 95 هزار مگاوات است که 84 درصد آن مربوط به نیروگاه های حرارتی و سهم نیروگاه های