سایر منابع:
سایر خبرها
سازمان بهینه سازی انرژی؛ گام تازه برای مهار ناترازی برق
سال 1402 به حدود 17 هزار و 500 مگاوات در سال 1403 رسید. این اختلاف نه تنها بخش کشاورزی را تحت فشار قرار داد، بلکه خاموشی های برنامه ریزی شده و ناگهانی در بخش خانگی، رفاه عمومی را نیز مختل کرد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان بهینه سازی انرژی فرصتی برای بازطراحی سیاست هاست. این سازمان باید نگاه بلندمدت به توسعه انرژی های تجدیدپذیر، ارتقای بهره وری صنعتی و اصلاح الگوی مصرف خانگی داشته باشد. تنها با این رویکرد می توان از چرخه ناترازی خارج شد و امنیت انرژی کشور را در سال های آینده تضمین کرد. ...
ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور از 2 هزار مگاوات عبور کرد/ یزد پیشتاز توسعه انرژی های پاک
سید عباس حسینی ضمن اعلام خبر عبور ظرفیت نصب شده نیروگاه های تجدیدپذیر کشور از مرز 2 هزار مگاوات، گفت: طبق آماری که ابتدای شهریور سال جاری جمع بندی شده است، ظرفیت نیروگاه های خورشیدی کشور به 1228 مگاوات رسیده و سهم اصلی را در میان تجدیدپذیرها دارد. وی افزود: همچنین 370 مگاوات از برق تولیدی کشور از طریق نیروگاه های بادی، 250 مگاوات از طریق سامانه های خورشیدی پشت بامی، 106 مگاوات از
خاموشی ها تا کی ادامه دارد؟
برنامه جامعی برای کنترل مصرف و تأمین انرژی وجود داشته باشد. با حدود 42 میلیون مصرف کننده و کسری 16 هزار مگاواتی در لحظه پیک، کارشناسان معتقدند که وضعیت برق کشور همچنان شکننده است و خاموشی ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این بحران نشان می دهد که عبور از بحران های برق، بدون اصلاح ساختار مدیریت و برنامه ریزی بلندمدت ممکن نیست. در میزگرد اقتصادی تلویزیون همشهری این موضوع را با
سازمان بهینه سازی انرژی تا پایان شهریور 1404 تشکیل می شود
جاری حدود 95 هزار مگاوات است که 84 درصد آن به نیروگاه های حرارتی و کمتر از 1.7 درصد به نیروگاه های تجدیدپذیر اختصاص دارد. وی افزود: در سال 1402، مصرف برق کشور بیش از 640 میلیارد کیلووات ساعت بود که بخش صنعت با 36 درصد، خانگی با 32 درصد و کشاورزی با 14 درصد بیشترین سهم را داشتند. احمدی با اشاره به ناترازی برق تصریح کرد: در سال 1402 ناترازی در اوج مصرف حدود 12 هزار مگاوات بود که در سال
پیش بینی افزایش 5 درصدی مصرف برق در استان کرمانشاه/ تامین برق صنایع دغدغه اصلی برق غرب است
دولت 9 هزار مگاوات برق به شبکه اضافه گردید. مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب بیان کرد: ظرفیت تولید برق کشور 93 هزار مگاوات می باشد پیش بینی می شود که در سال جاری بالغ بر 75 هزار مگاوات برق در پیک اوج مصرف شود که مصرف شبکه در حال حاضر که در ابتدای پیک قرار داریم حدود 70هزار مگاوات است. وی افزود: در جریان پیک مصرف اولویت صنعت برق بر عدم خاموشی در بخش خانگی بوده که نیازمند برنامه
جلوگیری از گسترش ناترازی برق مستلزم اقدامات جدی تر در مصرف است
بوده و میزان آن در حال افزایش است کما اینکه در سال 1402 میزان تقاضای برق در اوج مصرف 74 هزار مگاوات بوده که 58 درصد رشد داشته است و در مورد رشد تولید و مصرف چه تناسبی وجود داشته که امروز با این مشکلات مواجه هستیم. رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در سال 1403 میزان تقاضا 6.7 درصد رشد نشان می دهد که به حدود 80 هزار مگاوات رسیده است و با توجه به افزایش تعداد مشترکان و روند سالانه موجود به نظر می رسد این عدد
حسینی: احتمال استیضاح وزیر نیرو زیاد نیست؛ حل مشکلات زمان می برد
سیداسماعیل حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به دفاعیات دیروز وزیر نیرو در صحن علنی مجلس در دفاع از عملکردش تصریح کرد: ریشه های ناترازی برق متعدد است و به این دولت و وزیرش برنمی گردد. در دولت های گذشته در بخش های مختلف از جمله تولید و انتقال توزیع و مصرف، ترک فعل ها، سوءمدیریت ها و سوءنظارت هایی وجود داشته است. همه این عوامل دست به
نطق جنجالی علی آبادی درباره وضعیت دولت تحویل گرفته از دولت رئیسی
از 20 درصد بوده و برای اولین بار مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفت. گزارش های غلط علی آبادی به امروز ختم نمی شود و پیشتر پزشکیان نیز گفته بود که درباره مازوت سوزی به او اطلاعات غلط دادند. 20 هزار مگاوات ناترازی در تابستان 1403 علی آبادی درباره سرایت ناترازی اقتصادی به حوزه انرژی گفت: ناترازی اقتصادی موجب شده است طی سالیان گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق به
آزادی خواه: 31 هزار ماینر در سال گذشته کشف شده است / در این کشور چه خبر است؟! + فیلم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در صحن علنی مجلس گفت: میزان مصرف تمام چاه های کشاورزی که 900 هزار حلقه هستند به 4 هزار مگاوات نمی رسد یعنی نیمی از مصرف تمام چای کشاورزی که 2000 مگاوات می شود توسط ماینر ها استفاده شده است که نگران کننده است. وی افزود: ما سالانه 80 میلیارد متر مکعب حداقل آب داریم مصرف می کنیم؛ کل آب تجدید پذیر کشور 114 میلیارد متر مکعب است این یعنی فاجعه. کد ویدیو دانلود ویدیو فیلم اصلی
خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد
دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشده است. این در حالی است که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است و عملاً عمر مفید خود را از دست داده اند
جدال برق در بهارستان
ارتقا یافته است. کاهش 5000 مگاواتی یا بازی با اعداد؟ در مقابل این انتقادات، عباس علی آبادی با دست پر به مجلس آمد. او اینفوگرافی هایی نشان داد که براساس آن، ناترازی برق کشور از حدود 20 هزار مگاوات در سال1403 به 14 هزار و 919 مگاوات در سال جاری کاهش یافته است یعنی حدود پنج هزار مگاوات بهبود. وزیر تاکید کرد که با اجرای برنامه های مدیریت مصرف، بهینه سازی الگوی مصرف و تلاش برای
تابستان گرم و برق محدود؛ چرا محدودیت های برقی همچنان ادامه دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال جاری، به ویژه در ایام اوج بار شبکه، به یکی از مهم ترین دغدغه های بخش انرژی کشور تبدیل شده است. وزارت نیرو ماه ها قبل از شروع اوج مصرف برق و فصل گرم سال با اجرای 36 بسته مدیریت مصرف برق به استقبال روزهای اوج گیری مصرف برق رفت و نهایت تلاش خود را بکار گرفت تا علاوه بر حفظ پایداری شبکه، ناترازی برق کشور را به
فرسودگی نیروگاه ها و تلفات شبکه؛ ناترازی 22 هزار مگاواتی برق کشور
بر اساس سناریو خوش بینانه، ناترازی برق سال جاری 17 هزار و 600 مگاوات، بر اساس سناریو واقع بینانه، 22 هزار و 500 مگاوات و براساس سناریو بدبینانه حدود 26 هزار و 900 مگاوات ناترازی وجود دارد. فاصله معنادار ارقام واقعی و ارقام اعلام شده توسط وزارت نیرو، بیانگر ناترازی شدید در شبکه برق کشور است. مطابق آمار ارائه شده باید گفت کمبود برق در کشور، در اوج پیک مصرف به 26 هزار مگاوات نیز می رسد.
ناترازی برق در تابستان امسال چقدر بود؟
ناترازی برق که به معنای فاصله بین ظرفیت عملی تأمین برق و میزان تقاضای آن است، در تابستان 1403 به اوج خود رسید. ناترازی برق که در تابستان 1403 به مرز 20 هزار مگاوات رسیده بود، در تابستان امسال با اجرای برنامه های مدیریت مصرف، به حدود 15 هزار مگاوات کاهش یافت. اینفوگرافی که وزیر نیرو امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، از رسیدن ناترازی برق در تابستان امسال به 14 هزار و 919 مگاوات حکایت دارد.
خاموشی ها زیر ذره بین مجلس
مازاد آن را به شبکه تزریق می کنند، اما هنگام مصرف دوباره با قطعی های پیاپی مواجه می شوند. به گفته او، عدم النفع حوزه برق به هفت هزار همت رسیده که خسارتی زیان بار برای تولید محسوب می شود. حسینی کیا هشدار داد که ادامه این وضعیت منجر به کاهش تولید، تعدیل نیرو و در نهایت کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد که زنجیره ای از نگرانی ها را در حوزه صنعت و اقتصاد ایجاد می کند. فرهاد شهرکی، دیگر نماینده مجلس
عبور تولید انرژی تجدیدپذیر خراسان رضوی از مرز 200 مگاوات
کند. برنامه ریزی ما این است که سال آینده مشکل کمبود و ناترازی برق در استان به طور کامل برطرف شود. استاندار خراسان رضوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطع برق صنایع علی رغم تأمین 80 درصد نیاز خود با انرژی های تجدیدپذیر تصریح کرد: از امروز به بعد دیگر قطعی برق در این واحدها نخواهیم داشت. این اتفاق باید رقم بخورد، مخصوصاً برای واحدهای صنعتی. البته همه افرادی که این مسئولیت را پذیرفتند و به دولت
پایان خاموشی ها!
مادر مشکلات لااقل در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است ، ریشه اصلی بحران را در قیمت گذاری تکلیفی دانست؛ سیاستی که طی سال ها مانع بازگشت سرمایه، توقف پروژه های توسعه ای و دلسردی بخش خصوصی شده است. به گفته علی آبادی، بدهی های انباشته به تولیدکنندگان، فرسودگی تجهیزات و رشد بی رویه مصرف، فشار بی سابقه ای بر شبکه تحمیل کرده است. او یادآوری کرد که ناترازی پیک مصرف در سال 1403 به رکورد 20 هزار
گزارش مرکز پژوهش های مجلس چالش صنعت برق
نیروگاه برقابی با 11 مگاوات به مدار تولید پیوستند. با وجود این افزایش، شکاف میان تولید و تقاضا همچنان رو به گسترش بوده است. از منظر مصرف، بخش صنعت با سهم 36 درصدی بزرگ ترین مصرف کننده برق در سال 1403 بوده و پس از آن بخش خانگی با 32 درصد قرار دارد. مجموع مصرف برق کشور در این سال 340 میلیارد کیلووات ساعت برآورد شده که نسبت به سال 1402 رشد 2/2 درصدی داشته است. هم چنین، حداکثر نیاز مصرف برق در اوج بار
ناترازی برق بیش از 5000 مگاوات کمتر از پارسال بود
بینی ها نشان می دهد که اگر الگوی مصرف فعلی ادامه یابد، حتی با اضافه شدن واحدهای جدید نیروگاهی، در سال های آتی همچنان شکاف ناترازی پابرجا خواهد بود. در سناریوی پایه، تولید برق تا سال 1407 حدود 110 هزار مگاوات برآورد می شود. کارشناسان تأکید دارند که حل این بحران نیازمند دو اقدام همزمان است؛ نخست، توسعه سریع نیروگاه های جدید و سرمایه گذاری در ظرفیت تولید، و دوم، اجرای برنامه های جامع مدیریت
وزیر نیرو: اقتصاد ناسالم، ریشه اصلی ناترازی آب و برق در کشور است
برنامه جامع راهبردی رفع ناترازی آب با پنج سرفصل تأمین و عرضه آب، مدیریت مصرف، حفاظت از منابع، مدیریت مخاطرات و ارتقای حکمرانی طراحی و عملیاتی شده است. علی آبادی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش های وزارت نیرو در کمیسیون های تخصصی انرژی، عمران و کشاورزی بررسی و از سوی مرکز پژوهش های مجلس منطبق بر برنامه هفتم توسعه تأیید شده است. همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه صنعت برق اجرایی شده و مجموعه ای از برنامه های یک ساله و چهارساله برای رفع ناترازی آب و برق به تصویب رسیده است.
اینفوگرافی وزیر نیرو در صحن علنی مجلس درباره ناترازی برق
به گزارش بازار ، ناترازی میان تولید و مصرف که در سال 1403 به 20 هزار مگاوات رسیده بود، با مدیریت مصرف به حدود 15 هزار مگاوات در سال جاری کاهش یافت. تداوم سیاست های مدیریت مصرف و تقاضا می تواند شکاف میان تولید و مصرف را در سال های آینده کاهش دهد.
عبور صنعت برق از تابستان سخت
دستگاه خواهد رسید. وی گفت: هوشمندسازی نقش کلیدی در مدیریت بار و شناسایی مصرف های غیرمجاز دارد. رشد بی سابقه تجدیدپذیرها مدیرعامل توانیر اظهار داشت: ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر کشور طی یک سال گذشته از 1200 مگاوات به بیش از 2000 مگاوات افزایش یافته است. به گفته وی، برنامه ریزی شده تا پایان سال 1404 ظرفیت تجدیدپذیرها به پنج هزار مگاوات برسد و تا پایان دولت
تلاش های شبانه روزی دولت برای مدیریت ناترازی برق ادامه دارد
ناترازی برق را کنترل کند. احمدی افزود: با وجود افزایش مصرف برق در سال های اخیر، وزارت نیرو با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از ظرفیت های موجود، شرایط را مدیریت کرده و از بروز بحران های جدی جلوگیری کرده است. رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور گفت: در سال جاری ظرفیت اسمی نیروگاه ها حدود 95 هزار مگاوات است که 84 درصد آن مربوط به نیروگاه های حرارتی و سهم نیروگاه های
وزیر نیرو: شبکه برق کشور فرسوده است/ انتقاد نمایندگان از خاموشی ها در تابستان 1404/ ویدئو
ضعف داشت. رشیدی بیان کرد: سال گذشته پیک مصرف 80 هزار مگاوات بوده که امسال به 77 هزار مگاوات رسد پس چرا با کاهش 3000 مگاوات پیک مصرف، شدت قطعی برق بیشتر شده است؟ این نشان دهنده درست نبودن برنامه ریزی در وزارت نییرو است. این نماینده مجلس یادآور شد: مطابق با ماده 17 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و ماده 48 قانون برنامه هفتم، باید برای تجدیدپذیرها مجوز می دادید که به آن عمل
برق در تله رشد؛ وعده ها عقب ماند
طبق گزارش پایش شاخص های کلان بخش برق مرکز پژوهش های مجلس، سال 1403 که آغاز اجرای برنامه هفتم توسعه بود، تصویری واقعی از وضعیت صنعت برق کشور ترسیم کرد. بر اساس این گزارش، ظرفیت نیروگاه های نصب شده از 92 هزار و 393 مگاوات به 94 هزار و 579 مگاوات افزایش یافت؛ اما این رشد محدود تنها بخش کوچکی از نیاز واقعی را پوشش داده و در عمل تحقق هدف تعیین شده در برنامه هفتم، در سال نخست، به کمتر از یک سوم میزان مورد انتظار رسیده است. این روند محدود نشان می دهد که برنامه ریزی ها برای افزایش ظرفیت نیروگاهی با تأخیر روبه رو ...
ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال از 7 هزار مگاوات عبور خواهد کرد / 3 برابر ظرفیت انتقال آب ...
کمیسیون با این داده ها متفاوت باشد، اما واقعیت ها قابل بررسی است. علی آبادی اضافه کرد: مشکل خشکسالی یکی از مسائل جدی است که در گزارش کمیسیون هم به آن اشاره شده و واقعاً مشکل بزرگی است. ما 3 هزار مگاوات افزایش اسمی نیروگاه های حرارتی داشتیم، اما به دلیل کمبود تولید نیروگاه های برق آبی نتوانستیم ناترازی برق را جبران کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خوشبختانه در سال جاری، به دلیل
وزیر نیرو: خاموشی های خانگی به زودی برطرف می شود
و گفت وزارت نیرو مسئول تولید، تأمین و توزیع انرژی است؛ اما مدیریت مصرف طبق ماده 46 قانون برنامه بر عهده سازمان بهینه سازی مصرف است. او با اشاره به درآمد 150 هزار میلیارد تومانی قانون مانع زدایی از صنعت برق گفت: این قانون فرصت ارزشمندی در اختیار وزارت نیرو قرار داده، اما بخشی از تکالیف آن، از جمله اصلاح راندمان نیروگاه ها، همچنان اجرا نشده است. رشیدی افزود با وجود کاهش 3 هزار مگ
وعده وزیر نیرو برای برطرف شدن خاموشی ها
کامل از مدار خارج شوند که این مسئله اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد. وزیر نیرو گفت: موضوع چهارم، گرمای بی سابقه هوا در سال جاری است. بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه
وزیر نیرو: مطلقا نمی خواستم وارد دولت شوم چون مخازن خالی و صنایع خاموش بودند/ خاموشی های خانگی به زودی ...
نیروگاه کشور فرسوده است علی آبادی گفت: به نظر بسیاری از کارشناسان، بزرگ ترین مشکل و شاید مادر همه مشکلات در صنعت آب و برق ایران، ناترازی اقتصادی است که طی سالیان گذشته موجب شده است بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران به موقع پرداخت نشود، قیمت های تکلیفی تشکیل سرمایه متوقف شود و مصرف برق و آب به صورت غیرهدفمند و غیر بهره ور رشد یابد. وزیر نیرو بیان کرد: در تابستان 1403، ناترازی به