سایر منابع:
سایر خبرها
تغییر ذائقه فرهنگی در عصر پهلوی دوم به دنبال نظریه توسعه شکل گرفت
تصاویری که امروزه از بدن انسان در عرصه های مختلف مجازی و واقعی وجود دارد، می بینیم. یعنی آن چیزی است که مطابق میل ما باید باشد نه آنچه در حقیقت وجود دارد. ما هرگونه که میلمان بکشد، به بدنمان شکل می دهیم. بنابراین از نیمه دوم قرن بیستم تاکنون آنچه در ذهن انسانِ مدرن از بدن انسان و نوع پوشش آن شکل گرفت، آن چیزی است که در حال حاضر در جهان غرب به صورت بسیار افراطی و در سایر جوامع به شکل ضعیف ...
آسیب شناسی برنامه ریزی
برنامه ها وجود دارد و می توان از افلاطون و ارسطو تا فارابی و ابن سینا، از جان استوارت میل تا مارکس و همه فلسفه ها استفاده کرد در ایران تنها وجوه الهیات سوسیالیستی در قبل و بعد از انقلاب مبنای برنامه ها قرار گرفته است. ساخت جامعه ای آرمانی و اخلاقی با انسان هایی متعالی که جوابی به غرب و سرمایه داری باشد و فلسفه لذت، قدرت و ثروت فایده گرایان را نفی کند. این برنامه ها به لحاظ فلسفی به سمت آرمان گرایی ...
شلیک دقیقِ درساژ به هدف
آیا سال گذشته میلادی نقطه اوج سقوط آمریکا بود؟
تامین اشتغال و بهبود اوضاع اقتصادی طبقه متوسط جامعه، هزینه های امنیتی مناطق مختلف جهان نظیر شرق و غرب آسیا و ناتو را به کشورهای دنباله رو و بومی تحمیل کرده و در عین حال وابستگی جدیدی را در عرصه نظامی ایجاد کند. می توان گفت با روی کار آمدن دونالد ترامپ که درس خوانده مدرسه اقتصاد دانشگاه پنسیلوانیاست، نوعی راهبرد نو انزواگرایی در سیاست های امنیتی و سیاسی آمریکا حاکم شد تا سودهای امنیتی با ...
آیا قانون بایستگی ماده وجود خالق هستی را نفی می کند؟
، می بینیم که بعد از چند روز بوی تعفن می گیرد؛ همان طور که در مورد مرده همه ی ما دیده ایم. با همه ی این تفاسیر، قانون بقای ماده و انرژی در مورد روح انسان چه نظری می تواند داشته باشد؟ در مورد ادراک و شعور انسان چه نظری دارد؟ در مورد اراده و محبت او که ا ز جنس ماده نیستند ، چه حرفی می تواند بزند؟ معنی حرف مادی گرا ها، این است که ماده می تواند ازلی و ابدی باشد و حال اینکه با دلایل محکم ...
نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در رفع چالش های فقهی در جمهوری اسلامی
به گزارش شبکه اجتهاد ، بیست وششمین نشست از سلسه نشست های علمی موسسه مفتاح کرامت با موضوع آیت الله ها شمی رفسنجانی و چالش های فقهی در جمهوری اسلامی ایران و با حضور دهها تن از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی از اساتید حوزه علمیه قم به ایراد سحنرانی پرداخت که متن آن بدون هیچ دخل و تصرف و داوری تقدیم می گردد: آیت الله ها شمی رفسنجانی شخصیتی است که باید از ابعاد مختلف موضوع توجه و پژوهش قرار داد و یکی از آنها نقش ایشان د ...
چرا نمی توانیم فیلسوف تربیت کنیم؟
شعار سال : او در کارنامه کاری خود دادستانی شهر گلاسکو در دهه 1990، وکیل دادگاه عالی اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپایی، مدیر مؤسسه دایرةالمعارف ایران و مدیرمسئولی ماهنامه حافظ را نیز دارد. هفتاد عنوان کتاب و بیش از دویست مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی از او منتشر شده است. اما از جمله آثاری که او در زمینه فلسفه، ترجمه و تألیف کرده است می توان به کتاب افکار و احوال حاج ملاهادی سبزواری؛ تاریخ فلسفه اسلام از اسلام تا عصر حاج ملاهادی سبزواری ، شکوه و شکایت از بی عدالتی در جهان در قالب تفکرات فلسفی و تأملات نابهنگام نیچه: فلس ...
نشست بررسی کنوانسیون پالرمو برگزار شد
هویت دچار پارادوکس شده ایم و برای خارج شدن از این پارادوکس نیاز به تعامل با غرب داریم. در ادامه حجت الاسلام باقر زاده با بیان این که کشورهای مختلفی به کنوانسیون پالرمو پیوسته اند، اظهار داشت: به منظور رسیدن به پاسخ این پرسش که یک کنوانسیون بین المللی فی نفسه تهدیدی برای کشور های تازه پیوسته به آن محسوب شود یا خیر، بایتی بین کشورهای عادی با کشورهای در حال جنگ با استکبار تفاوت قایل شد ...
مطالب برجسته تارنماها: دستگیری خبرنگار پرس تی وی در آمریکا
متهم و با زبانی مملو از عقده گشایی مطرح می کند؛ حال آنکه محصول جلسات تفسیر او افرادی بودند که که با تندروی های کم سابقه دست به ترور رهبران انقلابی از جمله خود هاشمی رفسنجانی زده بودند. موسوی خویینی ها اما هیچ گاه در مورد اتهامات مربوط به جلسات قرآن خود و تفاسیر مارکسیستی از قرآن که محصول آن به دو ترور هاشمی انجامیده، سخنی نگفته است. محصول آن جلسات، باعث شد یکبار هاشمی در 4 خرداد 58 توسط گروهک فرقان ...
بازی را کی شروع کرد: خویینی ها یا واعظی؟
یست اختلاف با خویینی ها به خاطر عباس عبدی است یا اختلاف با عباس عبدی به خاطر خویینی ها؟ خواننده این سطور احتمالا می گوید: عجب شیر تو شیری شده یا می خواهد بداند چرا این طور شده است؟ در پاسخ به این پرسش سه نکته را می توان مطرح کرد: اولی همان که در ابتدا مطرح شد. هر قدر هم من و شما با هم اختلاف داشته باشیم وقتی رقیب یا دشمنی از بیرون همه ما را تهدید می کند متحد می شو ...
بزدلان سیاسی به بهانه حفظ نظام، ترمز جمهوری اسلامی شده اند/ عده ای که منافع شان با عدالت به خطر می افتد، ...
در خصوص این سه دهه و تأثیرش در چرخش از آرمان های انقلابی سال 57 موافقید؟ واقعیت های کشور را نمی توان نادیده گرفت. رویکرد انتزاعی به مسائل هنر نیست؛ هنر این است که بین ایده آل ها و واقعیات پیوند برقرار کنیم. شما می دانید که چهل سال است غرب با محوریت امریکا با همه امکانات علیه انقلاب و جمهوری اسلامی جنگ به راه انداخته و تا الان از هیچ اقدامی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی کوتاهی نکرده ...
اخلاق دینی و اخلاق فرادینی هردو به پایانی مشابه منتهی می شوند
شما حد آزادی را تعیین می کند. جایی که این حد را زیرپا می گذاریم درواقع از عقل مان فاصله گرفته ایم و به سمت امیال مان کشیده شده ایم. دقیقا جایی که می گوییم اخلاق با آزادی شخصی در تضاد است آن جایی ست که امیال مان ما را هدایت می کنند. هرچه هست به نظر می رسد در ترویج امر اخلاقی چندان گشایشی نداشته ایم بلکه در دنیای مدرن نظام ارزشی و اخلاقی وارونه شده و ارزش های درجه چندم جای ارزش ...
کنوانسیون پالرمو به دنبال دوشیدن ایران است/ از آیت الله آملی لاریجانی می خواهیم نظر هیأت نظارت و مراجع و ...
کنوانسیون نبودیم، امروز چیزی را از دست نداده بودیم؛ این کنوانسیون هیچ وضعیتی را برای ما بهتر نکرده است. همینکه شورای نگهبان پالرمو را رد می کند، غیرشرعی است و الان نیز برای این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، آیا وضعیت ما به گونه ای است که آنقدر محذور و لابد باشیم که بپیوندیم یا نه؟!. آیا وضعیت آنقدر بد است که علیرغم غیرشرعی بودن، بپیوندیم یا نه؟ با ملاحظه مواد این کنوانسیون ...
جریان انحرافی در لیبرالیسم
است که می توان بر این وضعیت غلبه کرد. بحث فوکویاما این نیست که از لیبرال دموکراسی خارج شویم، چون که لیبرال دموکراسی فرصت های برابر آموزشی می دهد، ولی نابرابری اقتصادی ایجاد می کند. این بحث بسیار مهمی در فلسفه سیاسی است و شما باید مشخص کنید در کجای این طیف چپ تا راست قرار می گیرد؛ بنابراین خود لیبرال دموکرات ها متوجه این نقیصه هستند، اما مدام در حال یافتن چاره برای حل این معضل هستند. ...
قدردانی ما از بزرگان علم یعنی هنوز مشمول رحمت خداوند هستیم
در مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی، استاد پیشکسوت فلسفه که در انجمن مفاخر فرهنگی، با حضور استادان و متفکران رشته فلسفه برگزار شد، عنوان گردید که قدردانی ما از بزرگانی چون اعوانی نشان می دهد هنوز مشمول رحمت خداوند هستیم.
قدردانی ما از بزرگان علم یعنی هنوز مشمول رحمت خداوند هستیم
دانستند که این تنها عشق به دانایی است، آن را نکوهش نمی کردند. دکتر اعوانی فیلسوف است و طرفدار خرد جاودان، عقل معال دارد و همه چیز نابود می شود اما عقل هرگز نابود نمی شود. دینانی افزود: وجه حق تعالی، آگاهی مطلق است، علوم امروز خیلی کار کرده ، کارهایی که شبیه معجزه است اما با همه عظمتش و کارهایی که کرده، از ظاهر فراتر نمی رود و از حس فراتر نرفته، فلسفه می کوشد بشر را از حس بالاتر ببرد. شعر که ...
بازخوانی انتقادی روایت سید جواد طباطبایی از دلِ ایرانشهر
را به درستی تفسیر نکند و به غلط بگوید چون ... بحث ... شریعتی وجهی علمی [ندارد] ... نمی توان ... درباره ایدیولوژی شریعتی گفتگوی علمی کرد (طباطبایی، 1397. 10). در حالیکه واقع امر این است که درباره تمایزات مفهومی در باب ایدیولوژی در سنت فرانسوی و آلمانی و در فلسفه مارکس و اندیشه دی تریسی باید گفتگوی علمی کرد و پیامد این پژوهش های علمی را در نسبت با اندیشه شریعتی به عنوان یکی از مهمتر ...
مگر قرار نبود آموزش رایگان باشد؟/ کارگران بیکاری که فرزندانشان از تحصیل محروم می شوند!
سرمای استخوان سوز ِامسال، عجین شده است. ابتدای صحبت، خودش را معرفی می کند؛ از همان قدیمی هاست؛ از کارگران فولاد زاگرس در قروه کردستان؛ از همان هایی که آوار تلخ بیکاری، بعد از تعطیلی نابهنگام کارخانه، بر سرشان آوار شد و خودشان آواره شدند. همان ابتدای صحبت، قبل از اینکه یاد کارخانه ی منحل شده و آوارگی چهارصد کارگر متخصصِ آن، زنده شود، از مصائب تلخ زندگی در روستای آونگان انتقاد می کند؛ از ...
اعوانی فلسفه اسلامی را جهانی کرده است/ نیاز تاریخی به فلسفه داریم
امر را محقق کرده که از دو سال پیش به چین برود و در آنجا کاری کرده کارستان، او فلسفه، عرفان و مولانا را در آنجا درس می دهد که مورد استقبال همگان قرار گرفته است. امیدوارم دکتر اعوانی در این کار و در کارهای دیگر بتواند قدم های مؤثری در آنجا بردارد. عزت اعوانی و عزت همه کسانی که در راه علم و فلسفه قدم برمی دارند، این است که انتساب به حق هستند و این انتساب به حق است که انسان را بزرگ می کند. ...
روشنفکران عمومی یا ژیژک های ایرانی؟!
گراست و هرجا نشانی از فاشیسم ببیند فریاد می زند. ثالثاً رابطه خوبی با ژورنالیست ها دارد و در مورد هر موضوعی از 11سپتامبر گرفته تا بحران اقتصادی سال 2008، بهار عربی، بحران پناهندگان و برجام اظهار نظر کرده است. حتی در جست و جوهایش برای پیداکردن راه سوم بین نئولیبرالیسم و بنیادگرایی، که دغدغه اصلی اش هم هست، اتفاقات بعد از انتخابات سال 1388 در ایران را تحلیل کرد. حتی در سال 2013 در یک اقدام نادر با ...
آسیب شناسی برنامه ریزی
و آلترناتیو بودن برای ماتریالیست ها در مقدمه سند و برنامه قید می شود. در حالی که فلسفه های زیادی برای برنامه ها وجود دارد و می توان از افلاطون و ارسطو تا فارابی و ابن سینا، از جان استوارت میل تا مارکس و همه فلسفه ها استفاده کرد در ایران تنها وجوه الهیات سوسیالیستی در قبل و بعد از انقلاب مبنای برنامه ها قرار گرفته است. ساخت جامعه ای آرمانی و اخلاقی با انسان هایی متعالی که جوابی به غرب و سرمایه داری ...
نخست وزیری بهایی درلژفراماسونری /حکمرانی 13 ساله هویدا و نفوذ فرهنگی یک فرقه +عکس
عوامل دست به دست هم داد و به حزب قدرتی واقعی بخشید... بی شک مهم ترین مصداق قدرت نهادینه شدة هویدا، همان تسلطش بر تشکیلات حزب ایران نوین بود. " بعد ها وقتی در سال 53، شاه به تقلید از حزب بعث در کشور های عربی وابسته به بلوک شرق، دستور همه احزاب مجاز از جمله حزب ایران نوین و تبدیل آن به حزب رستاخیز را صادر کرد، باز هویدا نقش کلیدی در این حزب داشت که قرار بود وجه ایدئولژیک سلطنت محمدرضا را ...
پیدایش حقوق مدرن، شاهان را زمینی کرد
یک امر فراگیر اجتماعی برای همه نبوده و فقط به حقوق تجارت ختم می شده است؟ خیر. مثلا آزادی ادیان، آزادی سفر و البته خیلی چیزها را از این دست داشته ایم. به طور مثال در بحث مالیات، این که دولت بیش از یک حد معینی از رعایا مالیات نگیرد برای صد سال پیش تا پانصد سال پیش است. به این دلیل نمی توانیم رد کنیم و بگوییم نبوده است. من معلم تاریخ هم هستم. آیا شما فکر می کنید دولت های باستانی قوانین و ...
جریان انحرافی در لیبرالیسم
حتما منظورش از بازگشت به سوسیالیسم به معنای ایدئولوژی مارکسیسم نیست. مبانی فکری فوکویاما اساسا مبانی لیبرال است و خود لیبرالیسم هم در مبانی فردگرایی با سوسیالیسم اشتراک نظر دارد. این اشتراک نظر سوسیالیسم و لیبرالیسم در تاکید بر اهمیت فرد به جای جمع باعث سوءتفاهم در برداشت برخی ها از حرف های فوکویاما شده است. چیزی که فوکویاما در کتاب جدید خود سیاست هویت می گوید این مساله است که هویت های جدید جمع گرا هستند و جمع گرایی اولویت را به جمع می دهد تا فرد. درحالی که مدرنیسم و دوران صنعتی شدن مبتنی بر فردگرایی بود. آن چیزی که اکنون به عنوان ناسیونالیسم و مذهب در عرصه سیاسی بروز پیدا کرده، جریان های ناسیونالیستی همچون ترامپ، پوتین، اردوغان و همین طور جریان های مذهبی مثل سلفی گری جهادی اند که مخالف فردگرایی هستند. پس فوکویاما بحث را از اینجا شروع می کند که این فردگرایی در واقع مبنای مدرنیسم و صنعتی شدن بوده و لیبرال دموکراسی هم پایه های خود را بر این فردگرایی گذاشته است. اما در نقد درونی از لیبرال دموکراسی معتقد است که لیبرال دموکراسی برخلاف وعده ای که داده نتوانسته آن فردگرایی و برابری افراد را در عمل محقق سازد و مهم ترین مساله و مانع در این راه بازتوزیع نادرست درآمدها بوده است. فوکویاما در کتاب سیاست هویت اشاره می کند که در 20 سال گذشته و به واسطه جهانی شدن اقتصاد، بیشترین سود را اقشار تحصیلکرده برده اند و کمترین سود را اقشار پایین و طبقات کارگری و این خود نابرابری در توزیع ثروت را موجب شده است. یعنی همان انتقاد سنتی که به لیبرال دموکراسی و اقتصاد بازار آزاد می شد، فوکویاما درصدد است تا آن را با جسارت بیشتر مطرح کند. از این منظر نقد فوکویاما به لیبرال دموکراسی یک نقد جدیدی نیست. لیبرال دموکراسی می گوید شما آزادید و از نظر حقوقی همه افراد را به عنوان شهروندان دارای حقوق برابر به رسمیت می شناسد، اما اقتصاد بازار در عمل باعث می شود که داراها حقوق بیشتری نسبت به ندارها داشته باشند و جهانی شدن و ماشینی شدن و کاهش نیاز به نیروی کار یدی نیز نابرا ...
منطق اجتهاد باید ارتقاء پیدا کند تا بتواند از عهده مسائل پیچیده فقه نظام بربیاید/ منظور امام از فقه سنتی ...
اینها یکی است اما در حال تکامل است. خب حالا از حضرت امام (ره) سوال می شد که آقا شما بعید می دانید که به واسطه مواجهه با مسائل پیچیده حکومتی ما نیاز به اصول کامل تری داشته باشیم؟ مثلا قواعد اصولی مان سه برابر شود یا نحوه حل مسائل و ورود و خروج ها یمان متفاوت شود؟ کامل تر شود؟ قطعا امام جوابشان مثبت می بود و مجاز می دانستند این اتفاق را. منظور امام از فقه سنتی خیلی وقت ها در مواجهه با جریان ها ی روشنفکری بود یعنی با این رویه ای که روشن فکر ها در پیش گرفته اند نمی شود دین را فهمید دین را باید بر اساس آن بینات و محکماتی که در اجتهاد شیعی وجود دارد فهمید. ...
یوونتوس آلگری؛ ایده های یک ذهن درخشان
به شدت یک راز پایه ای برای موفقیت دفاعی است. یک راز مدرن و خوب دلیل دوم هم یک راز کلاسیک می باشد که آلگری با دانایی و حرفه ای گری دست به تلفیق آنها، دست به تلفیق سنت و مدرنیته زده است. راز دوم به این صورت که بازیکنان بلوک دفاعی یووه به طور ویژه و کاملی بازیکنان با قدرت بدنی بالا هستند و خوب مدافعی که قدرت بدنی نداشته باشد مانند مار بدون زهر می ماند. اما در تیم یوونتوس زهر مدافعان به اندازه ای عالی ...
مروری بر 4دهه داستان نویسی ایرانی؛ازسوررئالیسم تاسانتی مانتالیسم
عقب مانده را دیده و پس از برگشت اش از فرنگ، اوضاع را دگرگون می بیند. دختران ایرانی را دیدم که حجاب به یک سو نهاده اند و ... . استاد با رفتن به غرب و غربزده شدنش به درک جدیدی درباره زن و نقش اش در جامعه می رسد. در این میان، راوی داستان از نظر خندان، دختری است که موضعی محافظه کارانه درباره مقولات خانواده و عشق دارد. همان طور که به نظر نگارنده این مطلب هم رسید، منتقد هم در نقدش اشاره می ...
من های فراری از ما !
...> وی با اشاره به عوامل موثر در شکل گیری فرهنگ صحیح می گوید: آنچه به نظر می رسد موجب اشکال در فرهنگ ما شده است، فرهنگ غرب است که از آن به عنوان مدرنیته یاد می شود و جنگ و مقابله بین سنت و تجدد را مطرح می کند و گفته می شود که ما در حال گذر هستیم و کشورهای جهان سوم در حال گذر از سنت به مدرنیته هستند. وی خاطرنشان می کند: فرهنگ غرب، مدرنیته و تجدد شاید به نظر خیلی از افراد، دارای نکات برجسته و ...
چیستی و چرایی فلسفه هنر در نظام حکمت اسلامی
؟ ابتدا روشن باشد که فلسفه یک سنت فکری است و فلسفه اسلامی تا اندازه ای به افلاطون و ارسطو مدیون است. به نظر بنده رویکرد و مبانی فلسفه اسلامی در هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی با مبانی فلسفه هنر در غرب، از گرگیاس (در رساله درباره هلن ) تا نظرات جرج دکیی که آخرین نظریه بنیادی در تبیین ماهیت هنر را ارائه می دهد و هم چنین فلسفه هنر در شرق مانند کنفسیوس، بودیسم ...
زنانه پنداری زمین و مردانه پنداری آسمان قدمتی تا اسطوره های یونان باستان دارد
دارد که به غلط مردانه تلقی شده اند اما مصادیق جنسیتی عقل عملی مستلزم تفاوت هایی بین شیوه تفکر مردانه و زنانه است که باید مواظب بود بین این دو حوزه خلط نشود. وی ادامه داد: اندرسن که کتابش را پس از لوید نوشت زن ستیزی فلسفه غرب را تا اسطوره های یونان باستان رد یابی کرده است. می توان در یک نشست دیگر از ریشه های اسطوره ای مردمحوری فلسفه یونان باستان سخن گفت اما به طور خلاصه هومر و هزیود، اس ...