خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می دانیم/ می خواهیم به والت ...
سایر منابع:
سایر خبرها
یادداشتی بر فیلم مردی بدون سایه / سمپات خشونت و ابتر
است که بعید نیست این نوع از تفکرات و ذهن شکاک او در مورد کاراکترهای فیلم خود در عمل نیز نسبت به افراد پیرامونش رخ دهد. ماهان از کار بیکار می شود و سایه در هلدینگی مشغول به کار می شود. روند روایت داستانی و حتی اخراج ماهان به گونه ای است که حتی مخاطب را توجیه نمی کند که چرا باید ادامه فیلم را تماشا کند. قصه فیلم در سینمای دهه هشتاد و تم خیانت پرداخته شده است. تمی که آنقدر نخ ...
درباره بیست و سه نفر ساخته مهدی جعفری/ تاریخ در چهره امروز
ابزاری می شود و از جایی که به این مهم آگاه می شوند بنا را به مقاومت می گذارند تا آرمان خود را نجات بدهند. فیلم تلاش کرده تاریخ را فضاسازی و حس آمیزی کند و برای این حس آمیزی اضافه کاری نکرده است. اخلاق را در روایت حفظ کرده و برای بدست آوردن دل مخاطب پیاز داغ قصه را زیاد نکرده است. حس آمیزی فیلم بر اساس نوع چیدمان وقایع داستان و تحمیل نکردن زوایای دوربین، گوشه نشستن و دوربین را در جای ...
نگاهی به سه فیلم سال دوم دانشکده من ، معکوس و بنفشه آفریقایی
می آیند. درباره کارگردان : رسول صدرعاملی نخستین کسی بود که داستان دخترهای نوجوان را به عنوان موضوعی مهم و قابل اعتنا وارد سینمای ایران کرد و با به سه گانه معروف خود با نام های دختری با کفش های کتانی 1377 ، من ترانه 15 سال دارم 1380 و دیشب باباتو دیدم آیدا 1383 نام خود را بعنوان فیلمساز دغدغه مند اجتماعی مطرح کرد. این مسیر بعد ها توسط فیلمسازانی دیگری چون پرویز شهبازی نیز پیگیری و ...
"مردی بدون سایه" با معضلات اجتماعی دست و پنجه نرم می کند
...، فضایی پلیسی پیدا می کند. این در حالی است که ضعف شخصیت پردازی در عمده زمان ابتدایی فیلم و عدم ایجاد کشش و جاذبه در بخش دوم قصه، تماشاگر را عملا بی نصیب از هیجان می کند. همچنین گرفتار شدن فیلمساز داستان، در معضلی که خود برای هشدار دادن درباره آن به ساخت مستند روی آورده بود (سوء ظن و خشونت)، اثرگذاری اجتماعی فیلم را هم خنثی و اتفاقا مواردی نظیر سانسور و توقیف را که برای اثرش پیش ...
روزِ فیلم هایی که از جشنواره اعتبار می گیرند
قانون - حسام نصیری یلدا (مسعود بخشی) فیلمی که حتی ضد مضمون محوری اش (لذت عفو و بخشش) عمل می کند. شخصیت گناهکار فیلم آن قدر آنتی پاتیک و طلبکار است که حتی مخاطب شاید بدش هم نیاید که قصاص شود. فیلم در کلیت به شدت بی هدف و بی منطق است و با اطلاعات غیرواقعی چون 20 میلیون شرکت کننده پیامکی کمی جهت دار به نظر می رسد. جُنگ ماه عسل در سینما که گویا این بار نه برای مخاطب داخلی بلکه ...
متفاوت ترین نشست رسانه ای جشنواره فیلم فجر
گردید و نهایتاً با نامه سید علی اکبر ابوترابی فرد روحانی آزاد شده از اسارت بی گناهی وی اثبات شده و از وی رفع اتهام می شود. ملا صالح قاری مترجم زندان، خود به تنهایی نقطه عطفی در این داستان به شمار می آید و نقش مهمی در روایتگری فیلم 23نفر دارد. ملاصالح قاری (متولد 1328 در آبادان) زندانی سیاسی در ایران قبل از انقلاب، ایران بعد از انقلاب، و اسیر جنگی در عراق بوده است. او از مبارزان علیه حکومت ...
سبقت سینمای سیاسی از سینمای اجتماعی
رویاهای مان را بتراشیم و نقطه ایده آل را تا آنجا که می توانیم پایین بیاوریم، باز هم نمی شود از کلیت وضعی که سینمای ایران در این روز و روزگار دارد راضی بود. اصلی ترین علت بحرانی شدن وضع سینمای ایران، مماس نبودن فیلمسازانش با آن چیزی است که در متن و بطن جامعه می گذرد. فیلم ها اصلا قصه ندارند چه اینکه روی هر ماجرایی نمی شود اسم قصه گذاشت، قصه اساسا چیزی است که تمام می شود. در هیچ جای دنیا چنین وضعی ...
نشست خبری فیلمهای کوتاه جشنواره فیلم فجر| محمد کارت: ایجاد محدودیت زمانی برای فیلمهای کوتاه جشنواره کار ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری 2 فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم برگزار شد. ندا جرائیلی بازیگر فیلم رورانس درباره این فیلم گفت: به خاطر علاقه به فضای قصه فیلم رورانس نوشته شده است و یک فضای بینابین بین تئاتر و سینماست و رضوانی می خواست از فضای فعلی سینما فاصله بگیرد. معین طراح دکور رورانس درباره دشواری کار این فیلم توضیح داد: یکی از ...
هنرمندان از ارزش ها و مفاهیم اصیل این مرز و بوم فاصله گرفته اند/ شهرستان دورود سالن تئاتر ندارد
شهاب امرایی، کارگردان نمایش افسانه امیل و ممیل در گفت گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز گفت: امروزه با وجود هجمه رسانه های گوناگون، شاهد الگوبرداری های گاها ناآگاهانه هنرمندان ایرانی از فرهنگ های غربی هستیم و این رویکرد تا بدان جا پیش رفته و حمایت شده است که خطری جدی برای ارزش ها و میراث کهن فرهنگی ما محسوب می شود. درباره افسانه امیل و ممیل بگویید چگونه شکل گرفت؟ همانطور ...
به پیشواز حادثه
بهره گرفته شده است که اصلا بولد و نمایشی نیستند و همچون "شیار 143" از آنها بسیار خوب استفاده شده است. موسیقی در "شبی که ماه کامل شد" راوی است، دل به دل تماشاگر می دهد و پا به پای قصه جلو می آید حتی گاهی جلوتر از آن گام برمی دارد تا دانای کل بودنش را رعایت کرده باشد. مثلا در صحنه ای که زن از کشته شدن برادرش باخبر می شود، ما ابتدا مویه های زنانه را می شنویم و بعد تلفنی که در آن این خبر شوک آور به او ...
فیلم جمشیدیه ؛ نقد و بررسی و هر آنچه درباره آن باید بدانید
.... آن فیلم هم چنگی به دل نمی زد، ولی حداقل مضحک از کار درنیامده بود. بهترین سکانس فیلم همان تولد ابتدای کار است که سارا بهرامی (در نقش ترانه) و حامد کمیلی (امیر) اتفاقی را که صبح آن روز افتاده برای رفقایشان تعریف می کنند. این تنها سکانس مفهوم فیلم است. بقیه اش یک سری شعار و پلان های بد بی هدف است که معلوم نیست کارگردان دقیقا قصد داشته کدام موضوع را چالش فیلمش قرار بدهد: قصاص؟ بخشش؟ خشونت در جامعه ...
متری شیش و نیم و سرخپوست مدعیان جدی جشنواره / درخشش نوید محمدزاده / مسئول آرای مردمی جشنواره فجر: تیک ...
چرا این داستان در زمان پهلوی اتفاق افتاده گفت: از یک تاریخی به بعد دوربین های مداربسته در زندان ها می آید و وقتی دوربین باشد قصه و منطق این فیلم درنمی آید. مجبور شدیم به قبل از آن تاریخ برگردیم. وقتی به آن رسیدیم دیدیم به لحاظ سیاسی تاریخی است که شهرستان ها اصلا زندانی سیاسی نداشتند و برای همین به عقب تر برگشتیم. ستاره پسیانی هم درباره نقشش در این فیلم گفت: من اول باید یک تشکر خیلی ...
نشست خبری فیلم های 23 نفر ، پالتو شتری ، دیدن این فیلم جرم است و مستند نت های مسی یک رویا در هفتمین روز ...
برای 23 نفر. آنقدر جهان داستان بزرگ و گسترده بود که خودم معتقدم در هر شکلی چه سینمایی و چه تلویزیونی قابل پخش است. جعفری گفت: نمی خواستم این توقع ایجاد شود که یک فیلم جنگی می سازیم. سهم جنگ در این فیلم به همان اندازه کفایت می کرد. قصه ما پیچیده بود یک بخش داستان ملاصالح بود و بخش دیگر آن 23 نفر که هر کدام به تنهایی یک فیلم است و من تلاش کردم یک نسبت برابر ایجاد کنم و باید مراقب باشم که هر ...
نقد و بررسی آثار اکران شده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر/ 23 نفر یکی از برترین فیلم های حوزه دفاع مقدس/ ...
. تا این جا مشکلی نیست. اما همه این ها روی کاغذ است. مشکل این جاست که پالتو شتری بعد از این که مخاطبش را تعیین می کند هیچ تلاشی نمی کند که همان مخاطب را سرخوش کند. حالا فیلم شبیه آدمی شده که به خاطر لحن بیان و جمله بندی های خاصش، یک جوک خیلی بامزه را به بی مزه ترین حالت ممکن تعریف می کند. نتیجه ای هم که فیلم می گیرد مشابه بازخوردها نسبت به همان آدم است: لبخندهایی که روی لب مخاطبانش می ماسد. ...
تحسین قمی ها از فیلم رد خون / نمایش جنایت منافقین در مرصاد
انگیز است که همین طور هم می شود و فیلم در اواسط خود وارد ژانر جنگی تمام عیار می شود. اعضای مجاهدین خلق که در عراق و پادگان اشرف لانه کرده بودند عملیات مرصاد یا همان فروغ جاویدان را در سال 67 با هدف فتح کرمانشاه و تهران طراحی می کنند که مهدویان در فیلم رد خون جزئیات این عملیات را که تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه 598 روی داده را به تصویر کشیده است. مهدویان در فیلم رد خون ...
(تصاویر) نشست خبری سیاسی ترین فیلم جشنواره فیلم فجر
شخص خاصی نیست. شفاه در پایان در مورد کاپیتولاسیون گفت: کاپیتولاسیون یک قانون است که ایرانی بودن را یک ننگ می داند. قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب هم وجود دارد. این که اگر امروز نتوانسته اند این را به قانون تبدیل کنند به خاطر ایستادگی مردمی است که در این کشور زندگی می کنند. سوال بعدی درباره اسم فیلم پرسیده شد و اینکه آیا این اسم برای جذب مخاطب بوده، رضا زهتابچیان در پاسخ ...
روز هفتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
فیلم کمدی در مورد یک دانشجوی فلسفه است که پالتویی را از پدرش به ارث برده است و با پوشیدن آن، افکار وسوسه آمیز و موذیانه ای به سراغش می آید. پالتو شتری فیلمی است که برخلاف ظاهر کمدی آن اساسا کمدی نیست و در واقع یک قصه ای را روایت می کند که شاید در طول کل فیلم سه، چهار بار موفق شود لبخندی بر روی لبان مخاطب بنشاند. فیلمی که زیاد درباره آن نمی توان نوشت چون اساسا نکته ای برای نوشتن ندارد ...
رونمایی از دیدن این فیلم جرم است ، 23 نفر و پالتو شتری / رقابت هفت فیلم برای یک سیمرغ بلورین / دیدن این ...
در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، مستند نت های مسی یک رویا ، دیدن این فیلم جرم است ، 23 نفر و پالتو شتری به نمایش درآمد. به گزارش تابناک ؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولی ها) رقابت می کنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخش های فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلم ...
گزارش یک جشنواره با پایان باز
به زنی برمی گردد که به دلیل درگیری با یک مرد میانسال دچار عذاب وجدان شده و چند روز بعد متوجه می شود که پیرمرد ساعتی بعد از درگیری فوت کرده است؛ بنابراین با تصور این که ضربه های او باعث مرگ مرد میانسال شده، با ماجراهایی روبه رو می شود. البته آن چه در توضیح داستان این فیلم آمده این است: ترانه و امیر (زن و شوهر 34 و 37ساله) در شب تولد امیر، درگیر حادثه ای شده و برای کشف حقایق نهفته در دل این حادثه ...
نقد روند انتخاب و داوری آثار در جشنواره فیلم فجر
جهت همراهی و همیاری فیلم سازان جوان و سرمایه های فرهنگی کشور و از سوی دیگر با هدف توجه به دغدغه ها مسائل و آسیب ها و دل نگرانی های جوانان در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. با پیشنهاد فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورینی به بهترین فیلم در حوزه مسائل مرتبط با جوانان تعلق می گیرد. نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس نه دولتی کردن سینما بلکه همراهی ...
عاشقانه های یک تروریست
...> منبع: دیجی مگ مطلوب و اثرگذار و شیرین فریبا اشوئی نرگس آبیار در این فیلم نیز مانند چند فیلم گذشته اش راوی قصه ای از زنان این سرزمین است. فیلم، با ریتمی آرام وجذاب از نظربازی های عاشقانه استارت می خورد. (پرده اول) پس از آن مخاطب درمیانه داستان زندگی این زوج با جغرافیا وآداب ورسوم ملت بلوچ آشنا می شود. همین جا عبور از داستان های تکراری وآپارتمان نشینی ورنگارنگی زندگی ...
متری شش و نیم ؛ روایتی از زیر پوست شهر/ پشت ظاهر آرام شهر، فاجعه ای در جریان است
فیلم متری شش و نیم دومین ساخته سعید روستایی پس از ابد و یک روز بود که این فیلم نیز تحسین مخاطبان را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به همراه داشت. نقد فیلم متری شش و نیم به گزارش روز نو :داستان متری شش و نیم درباره یک سرگرد پلیس مبارزه با مواد مخدر بنام صمد (با بازی پیمان معادی) است که به دنبال توزیع کننده دانه درشت مواد مخدر بنام ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمدزاده) است. ...
23 نفر روایت اقتدار ایران در اوج مظلومیت است
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس رسول حسنی؛ اینکه فیلمی در ژانر دفاع مقدس ساخته شود و در عین حال در ژانر کودک و نوجوان هم بگنجد کار سخت و طاقت فرسایی است. اما سختی فیلم به همین جا ختم نمی شود. 23 نفر از طرفی مانیفست جنگ تحمیلی است. فیلم جهان بینی رزمندگانی است که وارد معرکه ای می شوند که درک آن دشوار است. در ژانر دفاع مقدس آثار متعدد بسیاری ساخته شده که به دلیل نداشتن داستان و شعار زدگی با بی ...
کشتی پهلو گرفته؛ روضه خوان فاطمیه
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - روزگار غریبی ست دخترم و دنیا از آن غریب تر. این چه دنیایی ست که دختر سول خدا را در خود تاب نمی آورد. این چه عالمی ست که دردانه خدا را از خویش می راند... آنچه خواندید بخشی از کتاب کشتی پهلو گرفته بود که با محوریت زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) ، سبک زندگی ایشان و هرآن چیزی که باید درباره آن حضرت بدانیم نوشته شده و ازجمله کتاب هایی است که از همان ابتدای نشر، عجیب بر دل ...
نشست خبری عوامل سه فیلم اکران شده در هفتمین روز جشنواره
به او تعلق نداشت و برای تلویزیون بود. از ابتدا هم در جلسه ای که داشتیم گفتیم شما حقوق مادی ندارید و حقوق معنوی شما را حفظ خواهیم کرد. او هم بعد از این اتفاق چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که البته ما محکوم نشدیم. تهیه کننده این فیلم درباره زمان اکران این اثر بیان کرد: ترجیح می دهیم اکران ما یا در زمان عید فطر باشد یا پاییز. مخاطب اصلی فیلم جوانان هستند و دوست داریم ...
ایده های هدر شده : بخش دوم / نگاهی به شبی که ماه کامل شد
از کودکی در روزهای جنگ تا رفیع ترین جایگاه سینمای جهان
فرهادی که خود در مسائل بشری چیره دست است و فیلم های پایانِ بازش که سرشار از جزئیات و ریزه کاری درباره گسست های فرهنگی است و از طرف مخاطبان ایرانی و همینطور تماشاگران جهانی مورد تشویق قرار گرفته، فرمان ترامپ هم از نظر اخلاقی و هم از نظر عقلانی توهین آمیز به حساب می آمد. در بیانیه ای که دو روز بعد منتشر شد، او تصمیمش را مبنی بر عدم حضور در مراسم اسکار اعلام کرد و همچنین به تاریخچه "تحقیر متقابل ...
می خواهند ریشه کیمیایی را بزنند
سکانس های خوبی در فیلم داری مثل همان مسابقه ماشین سواری ولی کلیت فیلم و دیالوگ ها یک قصه روان نساخته و در نیامده است دیگر! چرند می گویند. کجای دیالوگ ها بد است؟ خود آقای سعید قطبی زاده در برنامه هفت گفت که یک روند نگارش دارد این فیلم . فکر شده درباره گفتارش. چرا این ها دیده نمی شود؟ نه این ها دیده می شود ، نمی خواهند بگویند. می خواهند عکسش را بگویند. در طول این سال ها مدام گفتند پدرش ، پدرش ...
درباره خون خدا....
مسیرِ حرکتِ کُند و ضعیفِ قصّه را پیش می بَرند. تنها و تنها با سکوتِ بی معنای علی و پُرگویی های دیگر کاراکترها روبه روییم (البته تلاش شده همه ی مونولوگ ها به شیوه ی دیالوگ ها و تک گویی های فیلمِ انزوا حالتی نمایشی داشته باشند و در برخی صحنه ها هم بد نوشته نشده اند) که حتّی اطّلاعات و داده های موردِ نیازِ جهانِ داستان و مخاطب را هم منتقل نمی کنند. در این میان و در لابه لای همین موقعیت های ...
از فروش بلیت سینما توسط خبرنگاران تا حضور افراد بی ربط در سینمای رسانه ها/ روزی که از فیلم ها آبی برای ...
نقش قابل توجهی در تولیدات مهم سال های اخیر داشته. او با آخرین روزهای زمستان جان تازه ای در پرداختن به شخصیت های ملی بخشید. با ایستاده در غبار احمد متوسلیان را در روایتی مستندگونه به نمایش گذاشت و بعد از آن در ماجرای نیمروز با کمی فاصله از آن فضای مستندگونه بیشتر به دل داستان رفت و جریان موسی خیابانی و انفجار دفتر نخست وزیری در سال 60 را به نمایش گذاشت. مهدویان امسال در ادامه ماجرای ...