سایر منابع:
سایر خبرها
زیرساخت های شخصیتی پیامبر اکرم(ص) از زمان تولد تا قبل از بعثت و بررسی معتبرترین تاریخ ولات حضرت محمد(ص) ...
شریکان خداوند قرار داده شده اند. این نصرانی می گوید، یک نشانه از نشانه های منطبق با پیامبر آخرالزمان این است که اظهار توحید، برائت و بیزاری از دینی می کند که در میان قوم و قبیله خود رایج بوده است که همان دین بت پرستی باشد. استاد برجسته تاریخ اسلام در مورد نشانه ها و امتیازات حضرت محمد(ص) در سن نوجوانی، اظهار کرد: در سن نوجوانی امتیازاتی از حضرت ظاهر می شود که خدیجه(س) شیفته این امتیازات ...
تحلیل گفتمان احتجاجات و مناظره های امام صادق(ع)
ادبی و بلاغی در مناظرات امام، فرع بر اصل استدلال و استحکام کلام است. با این حال، توجه به محتوای کلام، امام را از زیبایی آن غافل نمی ساخت؛ کما اینکه بلاغت، همان درستیِ معنا و رساندن مقصود است و لذا اقتصاد در بیان، به معنای عمق و ایجاز کلام است. بنابر این، تصور امام از بلاغت، تصوری متعهدانه است و در درجۀ اول، مضمون را مورد توجه قرار می دهد.(اختری و عابدی، 1384: 159) شیوة مناظرات ...
رسانه ملی در حال اصلاح سلبریتی زدگی گذشته است + فیلم
. اما به دلایل مختلف دوباره شاهد هستیم که این ذائقه به تدریج به سمت قشری گری و تنزل نگاه ها سمت و سو پیدا کرده است؛ به شکلی که به نوعی با عادات انسانی بیشتر تناسب دارد؛ به هر حال در همه دوره ها، در همه جوامع، عامه مردم نگاه خودشان را تنزل می دهند یا نگاهشان در این حد هست که به عادات و همان نیازهای اولیه ای که در سلسله نیازها هست اکتفا کنند، کمتر به خود شکوفایی و رأس هرم توجه می کنند. ...
بین علم و جامعه یک دور هرمنوتیکی برقرار است
مبنای آن انسان چند ساحتی باشد که متشکل از بدن و روح است.) طبق این تلقی از علم دینی، بدون تحقق جامعه اسلامی هم می توان از علم دینی سخن گفت. مثلا می شود نظریه رشد یا رابطه کارگزار و ساختار را از منظر اسلام بیان کرد ولو اینکه جامعه، جامعه دینی نباشد و جامعه ای کاملا الحادی باشد. عمدتا افرادی مثل سید محمد نقیب العطاس، اسماعیل فاروقی، سید حسین نصر، مهدی گلشنی و اساتید ما استاد مصباح یزدی و ...
محسن آرمین: نقد و تحلیل اندیشه بزرگان را زنده نگه می دارد
می داند و معتقد است اگر این نیاز نبود، جامعه شکل نمی گرفت، که می توان این نظر را جزو نظریه قرارداد اجتماعی دانست. مرحوم مطهری، منتقد این نظریه است و مقاله اعتباریات علامه را در مجموعه رئالیسم شرح نمی کند. آرمین با اشاره به اینکه در نگاه علامه، منشأ قانون همان منشا حکومت است یعنی ضرورت و نیاز انسان برای زندگی جمعی؛ ادامه داد: علامه ماموریت دین را رفع اختلاف در جامعه می داند و البته این ...
اتول نامه
جهان شمول است و هر گونه که باشد، این هم بخشی از گفتمان ایرانی است، گرچه به نظر برخی؛ این نوشته ها اهمیتی ندارند و نباید مورد بررسی قرار بگیرند اما به جهت بیان بخشی از خصوصیات فردی و در حالت کلی، بخشی از اجتماع و زبان ارتباط آنها، قابل تامل است. به بیانی ساده، این تنوع شعری و کلامی؛ حتی کم مایه و ضعیف، نوعی گپ و گفت تنهایی های آدمیانی است که خواسته یا ناخواسته، روزهای عمرشان را بر چارچرخی می گذرانند ...
طرح ملی مسکن گران! / مسکن ملی کپی ضعیف مسکن مهر
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598 ، به تازگی دولت برای حل مشکل مسکن به تکاپو افتاده و طرحی را در قالب مسکن ملی ارائه کرده است. این طرح که می توان گفت کپی شده طرح مسکن مهر است قرار است دهک های یک تا 7 جامعه را صاحب خانه کند. ساخت 400 هزار واحد مسکن با توجه به بی عملی دولت قدم خوبی به شمار می رود اما شرایط اعلام شده آن از سوی وزارت راه وشهرسازی نشان می دهد متقاضیان برای خانه دار شدن از مسیر طرح ...
آموزه های پیامبر(ص) برای امروز ما در گفت وگو با پنج تن از استادان و کارشناسان دینی/ در سه آموزه مهم ...
خاطرنشان کرد: تحقق دو اصل اخلاق و عدل نیازمند فهم عالمانه است که این فهم عالمانه کمک می کند به اینکه انسان ها هم عادلانه زندگی و هم اخلاقی رفتار کنند. اگر این امر رخ دهد به نظر من جوهره و باطن دین در جامعه انسان و جهان محقق می شود و همانطور که می دانیم آخرین پیامبر الهی مبعوث شدند تا همین جوهر و باطن دین در دنیا نهادینه شود. عباس جعفری فراهانی: محبت پیامبر(ص) به امت یکی از درس های مهم ...
■ هنر در مساجد
با دید حسی طبیعت را تقلید می کند. نگاه افلاطون به حکمت نوعی شناخت عمیق از جهان هستی و حقیقت است. ارسطو شاگرد مکتب افلاطون نیز همانند اساتید خود به مبارزه با دریافت های حسی می پردازد و در راه این مبارزه به مفهوم حکمت دست پیدا می کند. در واقع ارسطو حکمت و فهم ماوراء الطبیعه را یکسان می داند. ارسطو معتقد است فیلسوف یا دوستدار حکمت کسی است که خواستار معرفت دربارة علت نهایی و ماهیت اشیاء و ...
چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه ای وجود ندارد؟
مکارم شیرازی نیز معتقد است: با توجه به این که قرآن کتاب تربیت و انسان سازی است که برای تکامل فرد و جامعه در همه جنبه های معنوی و مادی نازل شده است، منظور از جامعیت؛ تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است، نه این که قرآن یک دائرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و مانند آن در آن آمده است. [10] با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه ...
بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد مرحوم علامه طباطبایی برگزار شد
ادامه آیت الله غروی با تأکید بر این که علوم عقلی از ضروریاتی است که باید بر آن سرمایه گذاری کرد، اظهار داشت: در آیات و روایات توجه ویژه ای به عقل شده است و باید به مباحث عقلی اهتمام داشت، ممکن است برخی افکار فلسفی مورد نقد و دارای ایراد باشد اما باید از ظرفیت عقل که حجت باطنی است استفاده کنیم. وی ادامه داد: نمی توانیم نسبت به عقل بی تفاوت باشیم، تبیین و استدلال بسیاری از معارف بلند اسلامی ...
آیا تمام آیات قرآن دارای شأن نزول است یا نه؟ و جایگاه شأن نزول در فهم قرآن کریم به چه میزان است؟
آن نازل شده است، سبب و شأن نزول می گویند.[2] در مورد جایگاه شأن نزول در فهم قران کریم چند دیدگاه وجود دارد: برخی از دانشمندان اسلامی هر گونه تفسیری را بدون شناخت شأن نزول آیات، ناممکن می دانند. واحدی می گوید: آگاهی از سبب نزول آیات، مهم ترین امری است که شناخت صحیح آیات قران بدون اطلاع از آن ممتنع است.[3] جلال الدین سیوطی نیز همین سخن را مورد توجه قرار می دهد. ...
معنای نزول قرآن و فلسفه تدریجی بودن نزولش چیست؟
تعبیر به" تنزیل" شده است، و از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که" تنزیل" معمولا در جایی گفته می شود که چیزی تدریجا نازل گردد، ولی" انزال" مفهوم وسیعتری دارد که نزول دفعی را نیز شامل می گردد . این تفاوت تعبیر که در آیات قرآن آمده می تواند اشاره به دو نزول فوق باشد. [15] مرحله و مرتبه نزول قرآن همان طور که برای هر چیزی چهار نحوه وجود است: وجود لفظی، وجود کتبی، وجود ذهنی و ...
بازخوانی میراث طالقانی؛ فراخوان به اسلام اجتماعی سارا شریعتی
. در کشورهای اسلامی، سید جمال با نقد خرافات و اندیشه قضا و قدری، عبده با نقد نظام آموزش دینی، حسن البنا با نقد مشاجرات انتزاعی کلامی که راه را برای عمل و تغییر بسته است. طالقانی هم با ذکر این نکته که "بی دینی امروز جهان، عکس العمل دستگاه های دینی دیروز است" (ص 401) و با سخن گفتن از "اجتهاد زنده". با نقد "تحجر و تنگ نظری و فرمالیسم". مبنای اجتماعی درک دینی وی را نیز می توان از تفسیر ایشان از توحید ...
پشت دیوارهای ضخیم شهر
شهرداری ها، در ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت کشور عمل می کنند و بجای اینکه از طریق دیدگاه ها و خواسته های خود در نظام بین الملل وارد عمل شوند، سعی می کنند خود را به وزارت امورخارجه نزدیک کنند، تا بتوانند روابط بین المللی ایجاد کنند. مادامی که شهرداری ها برای برقراری ارتباطات بین المللی، خود را به حکومت متصل می کنند نمی توانند، دیپلماسی شهری را محقق کرده و در فضای بین الملل برای شهر خود جاذبه ایجاد کنند؛ چون تقلیدکننده و صدای همان دیپلماسی رسمی هستند. ...
غرب ستایی، جوهره منورالفکری ایرانی
سرویس اندیشه جوان آنلاین: روشنفکری از آن دست واژه هایی است که مفهوم آن در 200 سال اخیر چندین بار دستخوش تغییر قرار گرفته است. طبعاً مفهوم اولیه آن که مترادف با آگاهی و روشن بودن نسبت به محیط پیرامونی و مسائل و مقتضیات زمان در نظر گرفته شود، بدون تردید سابقه ای دیرینه در تاریخ و ادبیات ایران دارد. اما در مفهوم جدیدی که به آن اطلاق می شود، می توان ردپای ارتباطش با غرب را مشاهده کرد. این ...
توسعه، دولت و محیط زیست|محمد فاضلی|تلگرام
محیط زیست است. ⭕️ گیدنز ابتدا مفهوم تناقض گیدنز را تعریف می کند: این تناقض می گوید از آن جا که خطرات گرمایش زمین در جریان زندگی روزمره ملموس، فوری و مشهود نیست، ممکن است بسیاری از افراد دست روی دست بگذارند و هیچ کار خاصی درباره آن انجام ندهند. (ص. 24) این همان نادیده گرفتن آینده یا تنزیل کردن آینده است. او راه حل تناقض گیدنز را در ترکیب نوینی از نقش دولت، بازار و جامعه مدنی جست وجو می ...
گونه شناسی مواجهه شهید بهشتی با بنی صدر
.... دید یک انسان این است که مقام در همکاری است... من به عنوان نخستین رئیس جمهور انتخاب نشده ام تا روش شاه را در ایجاد اختلاف در کشور دنبال کنم و مظهر برخوردها و اختلاف ها، ستیزه های گروه ها، قشرها و افراد با هم باشم، بلکه انتخاب شده ام با معرفت و دید اسلامی و معرفت و دید انقلاب، محور وحدت کشور باشم. جالب آنکه ابوالحسن بنی صدر در همان اولین نطق، نخستین وظیفه خود را به عنوان رئیس جمهور ایجاد ...
مثل دیگران زیستن از رمزهای محبوبیت طالقانی است
اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، سخنان خود را با اشاره به آیه مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا آغاز کرد و گفت: امروز کسانی که با نام مجاهد نستوه آیت الله طالقانی خو گرفته اند در این همایش شرکت کرده اند، کسانی که به آیت الله طالقانی به عنوان تجلی گر خلق حسن و مروج سیر و سلوک علوی و نبوی علاقه دارند. وی افزود: فراگیری پدری آیت الله طالقانی هیچ حد و ...
ادامه دردسر مونوریل احمدی نژاد برای دولت روحانی
جناح و مردم تبدیل شده است. در آن زمان انتقادات و هشدارها مورد توجه قرار نگرفتند. پرسش این است که بدون ساختار حزبی و با وجود احزاب فله ای که شاید تعداد خیلی از آنها به اندازه نگهبانان ساختمان های احزاب در جوامع توسعه یافته نباشد، چه نهاد و احزابی می خواهند نمایندگی پذیرش مردم را بر عهده بگیرند. پرداختن به سازوکارهای میانی در یک ساختار حزبی، قبل از ایجاد اساس کار که همان احزاب واقعی است، آب در ...
خدمات رایگان پرستاری و روانشناسی و سلامت روان به محرومان ارائه می دهیم/ خدمت به امام رئوف تنها در آستان ...
در کلاس های آموزشی ندارند قرار می دهند و حتی در میان انسان های دیگری وجود دارند که با شغل های متفاوت برای رضایت امام و محبان ایشان تلاش می کنند. خدمت به ائمه همراه با برکت های آشکار و پنهان است وی ادامه می دهد: خدمت به اهل بیت(ع) یک مسئله معرفتی است و اهل معرفت برای خدمت به زمان و مکان معینی اکتفا نمی کنند. مسیر خدمت به روی همگان باز است و اهل معنا که خود را درجایگاه خادم ...
بررسی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و مسئله فرهنگ
خودفرختگی انسان ها. یک سیر تاریخی است که آن را طی کرده ایم. مدرنیته یک امر عارضی نیست و جهان کنونی همان جهان گذشته نیست که به مدرنیسم مبتلا شده باشد. حتی عقل کنونی هم با عقل گذشته تفاوت کرده و نمی توان در مقابل این تفاوت ها مقاومت کرد. مسئله ما همین تاخر تاریخی است و اینکه به موضوعاتی می اندیشیم و اصرار داریم که به زندگی واقعی جامعه امروز ارتباطی ندارد. عالم سنت چند قرن است که به زیر آب رفته. ...
چرا خدا در آیه 38 از سوره نحل می فرماید: اکثر مردم درباره معاد چیزی نمی دانند؟چرا خدا در آیه 38 از سوره ...
کردن به آنها نتیجه فطری علم است. البته برخی از آیات قرآن کریم، ناظر به دانستن و شناخت و معرفت اجمالی نسبت به خدای متعال بوده، اما ناظر به عمل نمی باشد؛ مانند: آن خداوندی که زمین را چون فراشی بگسترد، و آسمان را چون بنایی بیفراشت، و از آسمان آبی فرستاد، و بدان آب برای روزی شما از زمین هر گونه ثمره ای برویانید، و خود می دانید که نباید برای خدا همتایانی قرار دهید .[9] همان طور که در جای دیگر ناظر به ...