قیصر امین پور؛ شاعری که سروده هایش انعکاس زبان توده مردم است
سایر خبرها
نگاهی به روش سهل ممتنع گویی و جایگاه سعدی در آن
: یکم) آنکه هرکس معانی مربوط به حوزه دانش خود را می داند و معانی مطرح شده در مدح و ذم را که در روزگار حافظ دستمایه کار شاعری شاعران بود، معانی ای است که همگان از آن آگاهند و بیان این معانی هم از سوی مردم و از زبان مردم دارای ارزش هنری نیست، اما همین معانی آنگاه که از زبان شاعر و با شیوه های شاعرانه بیان شود ارزش هنری می یابد و ماندگار می شود. فی المثل همه می دانند که برگ های درخت چنار به ...
سرنوشت حافظانه سهراب
کلمات که روی هم می ریزد و می شود شعر سپهری. آقای دستغیب به تمسخر می گفت که سهراب سپهری می گوید بر لب شبنم ایستاده ام و می گفت آدم باید خیلی کوتاه قامت باشد تا بر لب شبنم ایستاده باشد. خلاصه کلام این که سپهری را شاعر جدی نمی دانستند تا درباره ی شعرش حرفی جدی بزنند. اما مردم به طور عام شعرهای سپهری را می خواندند و دوستدارش بودند. همان سالی که شعر حجم سبز سپهری منتشر شد (سال 46) یک کتابی ...
هیچ سالی چنین بهار نداشت!
.... البته، سهراب سپهری(شاعر و نقاشِ لطیف طبع و عرفان گرای ای ایران در سده بیستم) نیز با آن که در خزان 1307 چشم به جهان گشوده بود، در بهار 1359 زندگی را بدرود گفت. سپهری با آن که از هنر و ادب و فرهنگ ژاپن و چین و هند تاثیرهای بسیار زیادی گرفته بود، با شعر و نثر عرفانی ایران و زبان فارسی هم بسیار الفت داشت. در اواخر دهه 1360 در گفت وگویی با زنده یاد عبدالغفّار طهوری(بنیادگذار کتابخانه ی ...
شعر نظامی پروازدهنده روح است
روزگاران با آفرینش آثاری کم نظیر ظهوری تازه داشته است. این استاد دانشگاه اظهار کرد: همواره کشورهای فارسی زبان به عنوان یک کشور سرافراز که از کیان ایران دفاع می کنند از اشعار گنجوی استقبال کرده اند چراکه اشعار او چنان است که زبان قاصر از بیان زیبایی هایش است. ماحوزی توضیح داد: موضوع پنج گنج نظامی گنجوی تصویری از 5 گنج او در قلمرو ادب غنایی و خط منحنی است. باید بگویم در دایره ...
سعدی؛ معلمی ماندگار در حافظه تاریخی جهان است
این نشان می دهد که افکار سعدی، از مرزهای زبان پیش رفته و با قلب و فکر انسان ها ارتباط برقرار می کند. احسانی همچنین تصریح کرد: با پرداختن به جزئیات اشعار سعدی و اجرایی کردن آن می توان مشکلات و ناهنجاری های متعددی را در بخش های مختلف برطرف کرد و جامعه را به سمت رشد معنویت و انسانیت پیش برد. وی گفت: شاعران نسل امروز با بهره گیری از هنر، ذوق و سلیقه سعدی در سرودن شعر و نگاشتن نثر، می توانند ذهن خود را پرورش دهند و در دوره معاصر نیز، آثار ماندگار خلق کنند. ...
همدردی استادان زبان فارسی با مردم هند همزمان با شیوع کرونا
بیماری منحوس پاک گرداند، و روابط دوستانه و صمیمانه دو ملت ایران و هند را همچون هزاره های پیشین مستدام بدارد. به امید فردایی روشن و طرب انگیز برای شما مردم خونگرم و عزیز. سروده ای از بیدل دهلوی شاعر بزرگ هندوستان را حسن ختام این محبت نامه قرار می دهیم که گفت: ز امتحان محبت درآتشیم همه چو عود، سوختن ماست آزمودن ها جمعی از استادان و نخبگان ایرانی 1- دکتر قاسم ...
تاثیر سعدی بر عرب زبان ها
ویژه بخش های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های عرب صورت گرفته است. شعر معاصر ایران نیز، نه به صورت متمرکز، بلکه پراکنده ترجمه و منتشر شده اما باید اعتراف کرد که هنوز چشم اندازی مناسب برای شناخته شدنش فراهم نشده است. در این پراکندگی ها، نیما، شاملو، اخوان، شفیعی کدکنی، احمدرضا احمدی، منوچهر آتشی، طاهره صفارزاده و دیگران حضور دارند. در میان این شاعران، دو نام تا حدودی شناخته شده اند اول ...
مشاهیر ایرانی که در خارج از ایران به خاک سپرده شده اند
آرامگاه خواجه عبدالله انصاری واقع در محل تولدش یعنی شهر هرات می باشد . آرامگاه رودکی در تاجیکستان رودکی در قرن چهارم هجری قمری زیسته است و نخستین شاعر پارسی گوی حوزه تمدن ایرانی در دوره سامانی بوده است رودکی پدر شعر فارسی می باشد که به سبک خراسانی شعر می سروده است و در دنیای موسیقی تبحر خاصی داشت. آرامگاه رودکی در روستای بنجرودک پنجکنت در 170 کیلومتری شهر دوشنبه و در جمهوری ...
ادب و شرم، تو را خسرو مه رویان کرد
.... امین پور در سال 1368 جایزه نیما یوشیج را از آن خود کرد؛ جایزه ای که به مرغ آمین بلورین معروف بود. عضویت پیوسته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سمت های او بود. او کتاب های متعددی داشت که از آنها می توان به آینه های ناگهان، به قول پرستو، گزینه اشعار، گل ها همه آفتابگردانند، ... و دستور زبان عشق اشاره کرد. به مناسبت زادروز قیصر امین پور سه تن از شاعران و دوستانش در قالب گفتارهایی ...
یکی از رموز موفقیت قیصر امین پور شناخت او از ادبیات پیشین بود
جمع شعر و شخصیت قیصر امین پور سبب محبوبیتش شد/ تاریخ ادبیات شاعران را فارغ از فضای مجازی غربال می کند
خیلی مهم تر است الان مطرح کنم این است که معمولاً مردم، به ویژه در فرهنگ ایرانی برای پذیرفتن شعر یک شاعر، شعر را با خود شاعر جمع جبری می کنند و خروجی آن را می پذیرند. قاعدتاً نباید این جور باشد و شعر یک هنر مستقل است ولی در جامعه ما این گونه است و کاری نمی شود کرد. شعر قیصر شعر مهربان و خوبی بود و شخصیت خود او هم همین طور بود و جمع این دو و خروجی آن مخاطب را راضی نگه می داشت. این شاعر ...
صنایع آسان فهم در آثار شیخ اجل/ ارادت قلبی سعدی به زاهد تبریزی
...! بفرمایید چرا باگذشت بیش از هفت قرن از روزگار سعدی، مکتب ادبی او و کتاب هایش جزو پرمخاطب ترین گونه و کتاب های پدید آمده در تاریخ ادبیات فارسی است؟ سعدی مدیون انوری و متبنی است نقش سعدی در تاریخ ادبیات از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست این که سعدی زبان شعر را به زبان عامه مردم نزدیک کرد. البته در این راه مدیون دو شاعر قبل از خود است؛ یکی انوری و دیگری شاعر عرب زبان متنبی است ...
که آواز او در جهان فرخ است
.... پدرش سیداحمد جواهری، متخلص به دانا نیز از شاعران و ادیبان خراسان و نخستین استاد او بود. محمود فرخ از کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و در ایام جوانی به شاعری مشهور بدل شد و در روزگار پختگی نیز خود را به عنوان یکی از ارکان شعر سبک خراسانی در دوران معاصر به ادبیات ایران معرفی کرد. او در طول حیات پربرکت خویش مشاغلی همچون متصدی امور اداری آستان قدس رضوی، کفالت استانداری خراسان، نمایندگی مردم در ...
اشعار امین پور برآمده از فطرت انسانی است
به گزارش خبرنگار ایمنا ، قیصر امین پور به دقت و هوشیاری شناخته می شود. او از جمله شاعرانی است که برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای قائل بود. امین پور به علت استفاده از وزن ریتمیک کلامی خوش آهنگ دارد، همچنین از شاعران متعهد پس از انقلاب اسلامی بشمار می رود. دوم اردیبهشت در تقویم رسمی به عنوان روز بزرگداشت این شاعر خوش ذوق معاصر نامگذاری شده است. رسول حیدری عضو هیات علمی گروه زبان و ا ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
اقبال لاهوری، احیاگر سترگ افکار دینی در مشرق زمین
فرهنگی روز است. در یک کلام شعر اقبال، شعری بیدارگر، پوینده و گویا از عصر و زمان شاعر متعهد امروز است که انسانیت در محور اساسی آن قرار دارد. زندگینامه اقبال لاهوری دوران کودکی محمد اقبال لاهوری، دوره پرفراز و نشیب و بس آموزنده ای است. او در 1877 میلادی در سیالکوت پاکستان چشم به جهان گشود. پدرش در همان کودکی او را به مکتب مولانا غلام حسن سپرد و او آموزش قرآن را در مکتب و مسجد ...
بیوگرافی قیصر امین پور به بهانه روز تولدش
مجموعه شعر خود را در سال 1363 منتشر کرد. اولین مجموعه او در کوچه آفتاب دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن تنفس صبح تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی را در بر می گرفت که البته بعضی به اشتباه این اشعار را سپید می پندارند. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. امین پور هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد. ...
مگر می شود با سعدی امیدوار نبود؟
ایستاده و به دور از تفاخر و فضل فروشی می خواهد با زبان آنان صحبت کند. زبانی ساده و صمیمی و به دور از پیچیدگی و دست انداز های زبانی. همین ویژگی او را از دیگر شاعران ممتاز و مردم را به او نزدیک تر می کند. در نگاه سعدی، شعر رسانه ای برای ترویج فضیلت های انسانی و اخلاقی است. او رسانه شعر را رسانه ای قدرتمند برای ترویج فضایل اخلاقی می داند و در قالب شعر آموزه های اخلاقی، دینی و کرامات ...
بهار در میانه سنت و تجدد
دگی و آثار محمدتقی بهار به مناسبت شصت و نهمین سال درگذشتش زیستن همانند محمدتقی بهار، ملقب به ملک الشعرا، صبر و حوصله می خواهد که در کمتر شاعر و ادیبی آن را می توان یافت. او که در سال 1265 خورشیدی در مشهد متولد شد مانند بسیاری از شعرای نامور فارسی زبان از کودکی با شعر و ادبیات مأنوس بوده است. همین انس و الفت او را پیش تر از هر چیزی به عنوان یک شاعر جریان ساز به دنیای ادبیات فارسی ...
چرا قیصر همچنان محبوب است
ممتنع است و شعرش پیچیده نیست که مخاطب آن را نفهمد. چه مخاطب عام و چه خاص قیصر را پذیرفته است و به نظرم مجموعه آثار قیصر امین پور ادبیات بعد از انقلاب را نمایندگی می کند. هم جنگ را داریم، هم بعد از جنگ. شعر عاشقانه و شعر اعتراضی به نسبت متعادل در شعر قیصر امین پور دیده می شود. افشین اعلا: شاعرانه زندگی می کرد اعلا درباره راز محبوبیت این شاعر معاصر ایران معتقد است: یکی از ...
قیصر امین پور از سروش نوجوان تا ماجرای تصادف شمال + زندگینامه و اشعار
، غوغای کربلا و تنهایی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر می گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان گزیده دو دفتر شعر از وی منتشر شد. وی در سال 1367 تدریس به عنوان استاد دانشگاه را از دانشگاه الزهرا آغاز کرد و در سال 1369 توانست در دانشگاه مشغول به تدریس شود. مجموعه آینه های ناگهان که گزیده شعرهای بین سال های 1364 تا 1371 قیصرامین پور است، وی را ...
مواجهه قیصر با سیاست، ادبی و منطبق بر سیره حضرت علی (ع) بود
...> بسم الله الرحمن الرحیم با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه انقلاب دکتر قیصر امین پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله های این هنر بزرگ پیش می رفت. درگذشت او آرزوهایی را خاک کرد ولی راه فتح قله ها را امید است دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویش های ...
سرودن از حماسه و ایثار
س به خاطر کارکرد آن و محدود شدن به مرزهای جغرافیایی یک کشور مشخص، از گستره محدودتری نسبت به شعر مقاومت برخوردار است. اما شعر مقاومت و پایداری، از سوی دیگر از جامعیت بیشتری برخوردار است، ضمن این که ساختار آن بر بنیادهای زیباشناسانه متفاوت تری استوار است.در شعر پایداری، شاعر با رویکردی عمیق تر، فلسفی تر و انسانی تر، به پدیده ای به نام جنگ می نگرد. در شعر مقاومت، رفتار شاعر با زبان، رفتاری فر ...
شعر سعدی بر مقبرۀ بهاءالدین زکریا نقش بسته است
منتسب است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه فخرالدین عراقی شاعر بزرگ ایرانی، شاگرد و داماد بهاءالدین زکریا بوده افزود: عراقی اشعار زیادی در مدح و رثای بهاءالدین زکریا سروده است. گفتنی است مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381 روز اول اردیبهشت ماه را روز سعدی شاعر و نویسندهٔ پارسی گوی ایرانی اعلام کرد و در اول اردیبهشت ماه سال 1389 و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد. اشتراک گذاری در: ...
سفیر ایران: شاهکارهای سعدی، مرزهای نژاد، قومیت و زبان را فتح کرده است
رشید حسن پور روز دوشنبه ضمن تبریک به همه اصحاب ادب، هنر، فرهنگ و معرفت و با اشاره به اینکه روز اول اردیبهشت روز صاحب گلستان و بوستان این دو منبع بزرگ انسانی و اخلاقی است که ریشه در ارزش های متعالی انسانی و اسلامی دارد، افزود: امروز روز تولد شخصی است که به شیخ اجل و استاد سخن لقب گرفته و این شاعر و نویسنده بزرگ پارسی گوی ایرانی و اسلامی با این اندیشه سترگ و معارف بزرگ، جهانی و جاودانه شده است. ...
سعدی شناسی در روز بزرگداشت شیخ اجل
...> آثار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع بند و تک بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده است. گلستان و بوستان به عنوان کتاب های اخلاقی شناخته می شوند و علاوه بر فارسی ...
شعر سعدی چگونه به سر در سازمان ملل رسید؟
داشته است، اما آن چنان که باید در جایگاه واقعی اش شناسانده نشده است . شاعری که حتی به نسبت همشهری خودش؛ حافظ شیرازی و نزد مردمان امروز مهجور مانده است. نوشته های سعدی پس از چندین قرن شباهت بسیار نزدیکی به فارسی امروزی دارد و سال ها از آثار او برای آموزش زبان فارسی در مدرسه ها و مکتب خانه ها استفاده می شده و حتی بسیاری از ضرب المثل های رایج در زبان فارسی از آثار او اقتباس شده است. ...
سعدی پرچمدار الهیات عاشقانه
. شاعر در روزگار خودش تصرف می کند. شاعر و هنرمند اصیل بسی بیش از آینه است. او کسی است که در مقابل آلام و دردهای روزگارش قرار می گیرد، چون حساس است، چون بعد عاطفی اش قوی است، ولی به نحوی درونی و خلاقانه به جای انعکاس دردها، درمان را نشان می دهد. شاعر ماندگار در تاریخ کسی است که نسخه ای دارد و می خواهد شفایی بدهد وگرنه به تعبیر مولوی تو در بیابان داد بزنی که مردم بیایند، کجا بیایند؟ اگر به آبی رسیده ای ...