سایر منابع:
سایر خبرها
جان هیک، مسئله شرور
جان هیک معتقد است که مسئله شر امری ضروری برای تکامل انسانهاست. هیک می گوید که شر بر اساس اراده الهی در جهان وجود دارد. هدف خداوند از وجود این شرور این است که نشان دهد مسیر تحمیل شده ای در زندگی انسان ها از سوی خدا وجود ندارد. بر این اساس در نظر جان هیک “شر” امری وجودی است. وی با معیار قرار دادن بحث آزادی انسان، ماجرای شرور را تحلیل می کند. جان هیک بیان می کند که انسان مخلوقی است که ...
کرونا و مسئلهٔ شر ؛ غیبت خدا ممکن است
.... اما جبران کردن چیزی از مسئولیت خدا در قبال ایجاد شر کم نمی کند، شری که می توانست وجود نداشته باشد و آدمی در آن نقشی ندارد. از طرف دیگر شاید فلان طفل معلول، فراتر از جبران کردن، خواهان اجرای عدالت هم باشد و بخواهد خداوند را در وضعیتی رنج آور و ناتوان مشابه خودش قرار دهد . – بله شرّ می توانست وجود نداشته باشد اما در آن صورت انسان مختار هم وجود نمی داشت. صِرف وجود شرّ کسی را ...
مسئله شر و عصمت طبیعت در قرآن
شکل گیری شر علیه انسان است. بی هیچ تردیدی شب نه تنها شر نیست بلکه از بزرگترین آیات خداست. چگونه ممکن است در ده ها آیۀ کریمه شب از آیات دال بر خدا و حکمت و علم و قدرت و رحمت او باشد و در عین حال شر؟ طبعاً چنین تفسیر و فهمی مخدوش و متناقض خواهد بود. و، اما واژه ما خلق عام و کلی است. شامل انسان و قوای شهوانی و جن و همه منابع دیگر شر می شود. بی تردید انسان ها بزرگ ترین عامل شکل گیری صور مختلف شرور در زندگی ما هستند. در نتیجه این عبارت صرفاً برای گسترده دیدن دامنۀ شر علیه انسان است و دلالتی بر شرپنداری طبیعت در آن نیست. انتهای پیام ...
پیتر کریفت؛ عشق و معنای زندگی
، خدایی که امروزه از آن سخن به میان می آید، صرفاً یک شیء است که در تملّک انسان قرار گرفته است. این خدایی مجازات کننده و یا بهشت دهنده است نه خدایی که مورد عشق و دوستی انسانهاست. پیتر کریفت بر این باور است که خدایی که بتوان به او عشق ورزید یک پدر واقعی است. اما خدای جامعه و دوران مدرن، خدایی پدرنماست. این خدا فقط به مانند پدر است، در حالی که پدرِ واقعی نیست. این خدا نمی تواند به زندگی انسان ...
تبیین، هدایت و نصرت؛ سه رسالت امام در جامعه
به گزارش ایکنا، آیت الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، 9 اردیبهشت ماه، در ادامه مباحث خود در مورد تبیین اندیشه امامت گفت: بحث امامت برخاسته از اراده خداوند و نوعی اعمال ربوبیت الهی است و اگر بحث امامت را از ربوبیت جدا کنیم، راه را بر اعمال ربوبیت خدا بسته ایم. وی با بیان اینکه حق اطاعت، امر، نهی، کیف رکردن و ... مختص ذات خداوند و حق خدا بر بندگان است، افزود: در طرف مقابل هم ...
بیدارباش پنجم؛ خواب، برادر مرگ است
خودخواهی باز داد، روزه ای که از آن، فقط رنج و درد تشنگی، عایدمان نشود، روزه ای که همراه عطش و گرسنگی، چشم و گوشمان از گناه، دست و پایمان از معصیت، نیّت و اراده مان از آلودگی و شرّ و بدی و قلبمان از بدخواهی و حسد و کینه مصون باشد، زبانمان، به گفتن ناروا نچرخد، چشممان، به گناه و حرام ننگرد، قدرتمان، در راه باطل، به کار گرفته نشود.[2] از خدا ...
ماه رمضان، فرصتی برای خودسازی و خودشناسی
...، خود سازی، مغفرت و آمرزش گناهان دانست و گفت: امید به خدا داریم با بهره گیری از فیوضات این ماه عظیم الشان، مورد رحمت خداوند قرار گرفته و سرنوشت خود را با سعادت و عاقبت به خیری عجین سازیم. او افزود: انس با قرآن، انسان را از شر شیطان و نفس سرکش حفظ کرده و او را در برابر لغزش ها و خطا ها مصون و آسیب پذیری ها را به حداقل ممکن می رساند. سرهنگ جمالوندی با اشاره به راه ها و ...
عدم توانایی غیر خدا برای ایجاد امید و آرامش
نمی تواند آن را برطرف سازد، اگر خیری به تو برساند، (بدان که) او بر همه چیز تواناست (هیچ کس بازدارنده بخشایش او نخواهد شد) و او بر همه بندگانش تسلط کامل دارد؛ مشابه این آیه در آیات دیگر قرآن نیز وجود دارد. این آیه مفهوم بسیار بلندی را به انسان گوشزد می کند و آن اینکه بشر باید بداند که امور در ید قدرت الهی است و هیچکس جز او قدرت برجلب خیر و دفع شر ندارد و از غیر خدا کاری ساخته نیست. ...
امیر جماعت اسلامی پاکستان اقدامات حوزه علمیه در مبارزه با کرونا ستودنی است
به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه ، سناتور سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان با ارسال نامه ای به آیت الله اعرافی از تلاش ایشان برای عدم توقف فعالیت های علمی و آموزشی قدردانی کرد. ترجمه متن نامه به شرح زیر است: آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه سلام علیکم و رحمة الله و برکاته سلامت و عافیت شما را در همه حال از درگاه خداوند متعال ...
اثرگذاری منفی فضای مجازی ناشی از ضعف دینداری افراد است / انسان موحد کنترل زبان دارد
است و انبیاء و ائمه برای آشناکردن مردم با خدا آمده اند؛ توحید یعنی اینکه عالم را یک ذات مستقل اداره می کند. وی افزود: در دو قرن اخیر مدرنیته مطرح شده است که همان نوگرایی و نواندیشی است؛ مدرنیته محور عالم را انسان معرفی کرد و خواست تا خدا را حذف کند حتی یکی از فلاسفه گفت که انسان، همان خداست. این تفکر، الهیات مسیحی و اسلامی را کنار زد تا خدا را هم عرض بشر قرار داد. رفیعی بیان ...
کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (3)
همه تعلقات انسان به خدا معطوف می شود، اینجاست که دولت عشق مورد نظر قرار می گیرد و انسان به خدا می گوید: از دولت عشق تو زیانم همه سود است/ با سود و زیان دو جهان کار ندارم! 13- انسان فهمید که در صید و کمند خداست؛ به قول خواجوی کرمانی، چون شدم صید تو برگیر و نگه دار مرا/ مگذر ای یار و در این واقعه مگذار مرا هرچند برای انسان، گذر از باد غرور و نفس شرور و صلح و سازش و دوستی عاشقانه با خدا بسیار ...
نقص انسان با الله تکمیل می شود
اوج اندیشه بشری است و همه صفات خدا در الله یکجا جمع شده است و به این معنا است که ای بشر، هر آنچه از کمال می خواهی تصور کن که این کمال را با بالاترین درجه های آن در الله می بینی. در ادامه هم نکات بیشتری در مورد این بحث مطرح می کند. حتی در مورد کرات آسمانی بحث می کند که با توجه به بی نهایتی که در آنها است و علم جدید هم نمی تواند نهایت این اشیاء را ببیند، این الله به این معنا است که خداوند ...
شکایت از نفس اماره و شیطان در مناجات الشاکین / مرا جز جودت در معرض چیزی قرار نده
، آزمند بر نافرمانی و عصیان خداوند، در معرض خشم خداوند، کشاندن انسان به سمت هلاکت، توجیه گر در اطاعت نکردن از خداوند، بی تاب در برابر شر و بدی، خودخواه در احسان به دیگران، پیوسته متمایل به لهو و لعب، غرق در غفلت و فراموشی، سرعت در کشاندن انسان به گناه و به تاخیر انداختن انسان از توبه. بیان دشمنی های شیطان با انسان: گمراه ساختن انسان، ایجاد وسوسه و خطورات قلبی در دل انسان، استفاده از هوای ...
امام موسی صدر تحدی قرآن را در تمام زمان ها مستمر می داند
تکذیب کنند. لذا ایشان از این جهت معتقد است قرآن کلام خداوند و اعجاز زمان پیامبر است. ایشان همچنین اعتقاد دارد این اعجاز همواره وجود دارد و قرآن این مبارزه طلبی را همواره مطرح می کند و در همه زمان ها و مکان ها این تحدی وجود دارد تا هر کس معتقد است قرآن کلام خدا نیست، یک سوره مانند آن بیاورد. انتهای پیام ...
اصلاح وضع اجتماعی در آیینه روزه داری؛ بخش چهارم سلسله نوشتارهایی ازحضرت آیت الله صافی گلپایگانی
...> پس، روزه دار هم به عزّت نفس و شرافت فقرای فاضل آگاه گشته و هم از سختی و رنج آن طبقه محروم اجتماع، خبردار می شود و به فکر کمک به آنها می افتد. در حدیث است که “حمزه بن محمّد” به حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام نوشت: چرا خدا روزه را واجب فرموده؟ پاسخ رسید: لِیَجِدَ الغَنِی مضَضَ الجُوعِ فَیَحنُو عَلَی الفَقِیر(2)؛ برای این که توانگر درد گرسنگی را بیابد و به فقیر عطوفت نماید. ...
معارفی از جزء 4 قرآن کریم
قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است. یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: کسانی که اموال یتیمان را به ناحق تصرف می ...
آیا موضوعات آیات قرآنی همه تکراری است؟
سوره ابراهیم دانست و گفت: حضرت ابراهیم (ع) کسی بود که تمام وجودش در راه خدا بود و یک انسان خدایی بود. در بحث های آینده عرض می کنیم که یکی از محورهای اساسی سوره ابراهیم این است که چگونه انسان، انسانی خدایی و صِبْغَهَ اللَّهِ ، شود. و همچنین بوی الهی در او تجلّی کند؛ که این یکی از محورهای اساسی این سوره است و محورهای دیگری هم دارد. مفسر تفسیر هدایت با طرح این سؤال که آیا موضوعات آیات قرآنی ...
کتاب ژیژک در مورد کرونا: همه گیری، کرونا جهان را تغییر می دهد
ایرادی ندارد، سوالی مطرح می کند که حالا فایده این کتاب چیست؟ بخشی از کتاب را قابل توجه می داند و می نویسد: ژیژک این دیدگاه را که همه گیری کرونا مجازات بشر برای استثمار طبیعت است، رد کرده و تاکید می کند این ویروس هیچ معنی عمیق تری را در دل خود پنهان نکرده است. این فیلسوف معاصر معتقد است مهم ترین وظیفه اخلاقی طی این همه گیری کاستن از رنج است نه کاهش هزینه ها و نظام ها باید در برابر میل ...
قرآن کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت می کند
نیز در این بخش مطرح می شود، برخی تصور می کنند بهانه ای برای اینکه زیر بار دین خاصی مثل اسلام نروند تنوع و تعدد دین توصیه می شود، قرآن در این جا سوره شورا را نازل می کند و به چنین ادعایی پاسخ می دهد، تنوع ادیان وجود دارد ولی ریشه به خدای واحد برمی گردد،مثلا مشرکین می خواهند از مساله عیسی به عنوان فرزند خدا در مسیحیت استفاده کنند و فرشتگان را دختران خدا می دانند که اگر فرشتگان را به صورت تمثال می ...
ماه رمضان زمینه ایجاد جامعه توحید محور است/ لزوم شخصیت سازی فردی در رمضان
وجود بیماری کرونا این نعمت حضور در بیت الله را مدتیست ازدست داده ایم و باید برای یک مومن و انسان متقی سخت باشد و امیدواریم به برکت این ماه عزیز، شر این ویروس منحوس هرچه زودتر از شر کشور ما دفع شود. آیا در منابع دینی و روایی ما مطالبی داریم که بر لزوم استفاده از فرصت عظیم رمضان تأکید کرده باشد؟ ماه رمضان بهترین فرصت بندگی در طول سال بشمار می رود و انسان نباید براحتی این فرصت را ...
انس با قرآن مهدوی راد: حداکثر به 200 آیه از قرآن عمل کنیم / در کنار اعضای خانواده به تلاوت قرآن ...
که قرآن می خوانیم به ترجمه آیات توجه کنیم و دقت داشته باشیم که قرآن با ما چه می گوید. وی با بیان اینکه باید در مقابل سختی ها و رویدادها صبر و شکیبایی داشته باشیم، گفت: بیماری کرونا به همه ما فهماند که هیچ هستیم. چقدر دنیا ادعا کرد که به علم، دانش و تکنولوژی دست پیدا کرده، اما نتوانست از علم و تکنولوژی برای مهار این بیماری استفاده کند، انسان هر چه باشد در مقابل خدا و پدیده های خدا حقیر ...
بیدارباش سوم: چگونه می توان ذهن روشن و آگاهی مستمر داشت؟
که او با نور الهی می نگرد) در همین رابطه است. ذهن و تنبیه ، دو نعمت گرانقدر و پربرکت است که در این دعا از خدا می خواهیم. اگر این دو نباشد، دیگر کدام آینده نگری و روشن بینی و خودآگاهی و توجّه و بصیرت پیدا می شود که دستگیر انسان باشد؟ اگر از خداوند، این دو مشعل روشنگر و راهگشا را می طلبیم، باید از هرچه که خرد را تیره و جان را آلوده می کند و از هرچه غفلت آور است خود را دور بکشیم ...
رمضان ماه توبه از هرچه ما را به غیر خدا وابسته می کند
ستی ها و لذت بردن ها برای خود را نیز برای خودت کن. ماه رمضان، بهشت الهی است که انسان در آن باید خودش را از همه خودپرستی و خودمحوری ها و خانوادگی پرستی ها و هر آنچه او را متوجه غیرخدا می کند توبه کند. در ادامه نیز فرمود: وَ اغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ ، یعنی خدایا، ما را در تحت پرده رحمتت قرار بده که می توانی این کار را بکنی. بنابراین، این مورد عمده دستور امام سجاد(ع) برا ...
خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان ها را می دهد
نسیم آنلاین : اصغر طاهرزاده در این قسمت از برنامه سوره در ادامه سخنان روز گذشته خود گفت: سلمان و ابوذر به دنبال چیز برتری نسبت به آنچه داشتند بودند. آیا خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان ها را می دهد یا آن ها را معطل می گذارد؟ ما تا نشسته باشیم نمی دانیم چه باید بکنیم. تو پای به راه در نه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید کرد. برای دیدن نور آیا از کسی می پرسیم که چگونه باید ببینیم و یا ...
فلسفه روزه و ماه رمضان در ویکی آنا
را از شرّ نفس مصون دارد و جامعه هم از شرّ او محفوظ شد، از زمره متّقین خواهد بود، و این معنی از جمله لعلکم تَتَّقون استفاده می شود. معنی لَعَلَّ آمادگی و مهیّا شدن است. هرگاه روزه دار توانست به هنگام روزه به خاطر خدا از گناهانی که برایش پیش می آید دوری جوید و نفس خود را به صبر و شکیبایی در برابر تمایلات نفسانی و شهوات حیوانی ملزم نماید و احساس کند که خداوند به احوال او آگاه است و اسرار و رازهای ...
در کنار هر ترس، امید زاده می شود/فراگرفتن راه مواجهه با درد و رنج
؛ چون آن ها نیز مثل شما درد و رنج می کشند و شما هم درد و رنج می کشید اما یک تفاوت وجود دارد و همه نکته ی آیه اینجاست: شما امیدی به خدا دارید که آن ها ندارند. همه آن چیزی که در یک بیماری برای مؤمن اتفاق می افتد، اینست که امیدی در یک فضای خوف آلود –که در کلام امیر گفته شد- شکل گرفته و مؤمن کسی است که معتقد است ورای این عالم، عالم معنا وجود دارد. وی تاکید کرد: وقتی خوف سراسر این عالم را فرا ...
فیرحی: حکومت عصر انتظار مخالف شرع نیست ولی شرعی هم نیست/ کلباسی: انسان عصر غیبت تکامل پیدا کرده است/ ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، نشست علمی مجازی انسان عصر انتظار به همت خبرگزاری رسا، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی های فعالیت های مهدوی کشور و مرکز تخصصی مهدویت عصر روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی استاد دانشگاه تهران در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث پیرامون انسان عصر انتظار به بیان دیدگاه های خود پرداخت و نظریات چهارگانه این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داده و حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر ...
ویروس کرونا مدرنیته را به چالش کشید/تأکید بر توجه به توحید افعالی
عنوان کرد و افزود: توحید بر همه چیز مقدم است و تمامی انبیا و ائمه نیز برای آشنایی مردم با خداوند آمده اند بنابراین باید معتقد شویم که عالم را یک ذات بی نظیر و بی تشبیه که به هیچ چیز وابسته نیست، اداره می کند. وی با اشاره به مطرح شدن بحث مدرنیته به معنی نوگرایی و نواندیشی از قرن 19 میلادی تصریح کرد: مدرنیته محور عالم را انسان نامید تا خداوند را حذف کند. این کارشناس مسائل مذهبی ...