سایر منابع:
سایر خبرها
تکاپوی واشنگتن برای تحریم تسلیحاتی ابدی تهران
چند بند مندرج در برجام پیروی نمی کند، دولت آمریکا معتقد است که این تحریم هم نباید برچیده شود. از سوی دیگر مایک پمپئو، در گفتگو با وزیر خارجه فرانسه بر مسئول نگه داشتن ایران در مورد نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرده است. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته هشتم اردیبهشت در بیانیه ای اعلام کرد که مایک پمپئو در گفتگو با ژان ایو لو دریان در مورد برداشتن گام
قطعنامه 2231 توصیه است یا تصمیم؟
اثبات ادعای نقض قطعنامه 2231 توسط ایران به مفاد مختلفی از این قطعنامه استناد می کنند کما اینکه آزمایش موشکی یا پرتاب ماهواره نظامی نور را در مغایرت با پاراگراف 3 از پیوست B عنوان می کنند که در این پاراگراف از ایران درخواست می شود هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند، نداشته باشد. ادعای امروز امریکا و اروپا مبنی بر اینکه ایران ناقض قطعنامه 2231 است و
جک استراو: اقدام آمریکا برای تمدید تحریم ایران نتیجه نخواهد داد
جک استراو روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در لندن، با یادآوری گزارش اخیر نیوریوک تایمز در این زمینه گفت: آمریکا می خواهد با استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان ابزاری خام، استدلالی را علیه ایران مطرح کند که می داند با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد. وی افزود؛ این کشور قصد دارد طرف های اروپایی برجام را تحت فشار قرار داده و آنها، دموکرات ها و رقیب خود جو بایدن را
قطعنامه آمریکا در شورای امنیت فورا از طرف روسیه و چین وتو می شود
چین و روسیه و یا هر کشور دیگری به راحتی تحریم های سازمان ملل و شورای امنیت و قطعنامه های پیشین را ضد جمهوری اسلامی ایران احیا کنند. اما در خصوص واکنش اروپایی ها به این قطعنامه هم باید گفت که بر خلاف روسیه و چین، ارواپایی ها در نهایت به این قطعنامه رای مثبت خواهند داد. چون اگرچه تروتیکای اروپا و اتحادیه اروپا در برخی مسائل به خصوص توافق هسته ای و برجام مخالف عملکرد ایالات متحده آمریکا و شخص ترامپ
آمریکا پیش نویس تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برد!
برجام خارج شده، با این ترفند، بر اساس قطعنامه ی که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده، تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و به یک معنا مکانیسم ماشه را فعال کند. وزیران خارجه ایران و روسیه روز گذشته (سه شنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر طرح آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مردود و غیر عملی ارزیابی کردند. یک دیپلمات اروپایی به شرط ناشناخته ماندن به آسوشیتدپرس گفت که طرح
قطعنامه های شورای امنیت سوا کن، جدا کن نیستند
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته ای معتقد است که امریکا با خروج از برجام اصولا حق اعتراض را به عملکرد ایران در این توافق از خود سلب کرده است. بهشتی پور می گوید اگر امریکا بخواهد تحریم های قبلی را علیه ایران دوباره برقرار کند، باید با واسطه به متحدان دیگرش رجوع کند که هنوز در برجام هستند. به اعتقاد بهشتی پور هر اقدام رادیکالی علیه ایران ازسوی امریکا یا دیگر کشورهای متحدش، با پاسخی رادیکال از سوی
جناب پمپئو شما از برجام خارج شدید، دیگر نمی توانید مدعی باشید!
این مسیر مصمم ساخت، مخابره ی پیامهای غلط از داخل کشور و تهییج او از جانب رژیم صهیونیستی، ریاض، ابوظبی و تندروهای آمریکا (تیم بی) بود. با این خروج و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، ترامپ سیاست فشار حداکثری یا همان تروریسم اقتصادی علیه ایران را در پیش گرفت و تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه ای را علیه کشورمان تحمیل کرد. ترامپ، بولتون جنگ طلب و پومپئو وزیر امور خارجه نفرت پراکن رژیم آمریکا، با
وجوه بدبینانه و خوش بینانه ایده پمپئو
آورد. حال آنکه این راهکار که امریکایی ها برای اجرایی کردن آن به طراحی های حقوقی غیرقابل استنادی روی آورده اند، به آسانی امکان پذیر نیست. امریکا به عنوان عضو سازمان ملل می تواند خواستار اجرای قطعنامه سازمان ملل شود ولی زمانی می تواند این خواسته را مطرح کند که خود اولین ناقض آن نبوده باشد. در حقیقت، امریکا با خروج از برجام عملاً از استفاده از حقوق خود در این توافق و قطعنامه انصراف داده است. از
آمریکا حق استناد به مکانیسم ماشه را ندارد
ملل تمدید کند. با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا برجام را نقض نموده و از آن خارج شده است، آیا می تواند از نظر قانونی چنین درخواستی داشته باشد؟ اینکه با خروج از برجام، ایالات متحده آمریکا بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کرده است، قطعنامه ای که به اتفاق آرا تصویب شده و حاوی هیچ گونه مفادی در مورد خروج یکجانبه نیست، کاملاً درست است. بر اساس این قطعنامه
رایزنی پامپئو با همتای فرانسوی درباره پرتاب ماهواره نور
تحریم ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر. تردیدی وجود ندارد که ایران در حال نقض توافق هسته ای است ولی این تصمیمی است که آنهایی که داخل توافق هستند باید بگیرند. مکانیسم ماشه چیست؟ منظور از مکانیسم ماشه همان ساز و کار حل اختلافات
گفتگوی پامپئو با وزیر خارجه فرانسه درباره ماهواره نور
روز شنبه نیز در بیانیه ای با تکرار اتهامات واهی علیه کشورمان و با استناد به پرتاب اخیر یک ماهواره نظامی در ایران خواستار تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران شده بود. به دنبال توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 در سال 2015، مقرر شد تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اواخر اکتبر سال 2020 (مهر 99) منقضی شود. وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر از اتحادیه اروپا خواسته
شریک بازی امریکا در پاییز برجام
به گزارش افکارنیوز ، بند 5 ضمیمه B قطعنامه 2231 شورای امنیت که به قطعنامه تأیید برجام معروف شده، به صراحت می گوید که همه دولت ها می توانند در زمینه عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات با ایران همکاری کنند. این بند فهرستی از تسلیحات را مشخص کرده که از فروش تانک جنگی و خودرو های رزمی زرهی شروع شده و به سامانه های توپخانه ای سنگین، هواپیما های رزمی، بالگرد های تهاجمی، ناو های جنگی، موشک ها یا سامان
قطعنامه آمریکایی تحریم تسلیحاتی ایران از بدو ورود در شورای امنیت رد خواهد شد
روز گذشته ادعا های مقامات آمریکا برای استناد به یکی از بند های توافق هسته ایران، برجام، برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را زیر سوال برد. اوایل روز دوشنبه ریچارد گلدبرگ، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل امکان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه را برغم خروج از برجام می دهد. مقامات آمریکایی امیدوارند با توسل به بند موسوم به مکانیسم ماشه یا
آمریکا به دنبال مکانیسم ماشه؛ ترامپ به برجام بازمی گردد؟
گزارشی به قلم دیوید سنگر، خبرنگار شناخته شده آمریکایی، اطلاعاتی را منتشر کرده که نشان می دهد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و تیمش طی روزهای اخیر در اقدامی غیرمنتظره، مشغول بررسی گزینه های پیش روی آمریکا برای بازگشت به برجام بوده اند. همزمان، از سوی آمریکا پیش نویس قطعنامه ای در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع شده که کشورهای جهان را از فروش تسلیحات متعارف به ایران منع خواهد کرد. این درحالی
تحلیلگر آمریکایی پمپئو را بخاطر توسل به مکانیسم ماشه به سخره گرفت
عنوان کند و محدودیت های وضع شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند. وزیر خارجه آمریکا، اخیرا نیز طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد. پس از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، قطعنامه 2231 ذیل این توافق در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه خرید تسلیحات از سوی ایران را تا
خواب دولت آمریکا تعبیر نمی شود / لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران طبق قطعنامه 2231
ایران اقدام کنند. این پاراگراف تا پنج سال بعد از اولین روز اجرای برجام کاربرد دارد. پرتاب ماهواره ایران بهانه جدید مقامات آمریکایی برای افزایش فشار بر اساس مفاد برجام و بند مذکور قطعنامه مشخص است که دولت آمریکا خلاف مقررات و قطعنامه شورای امنیت به دنبال اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران است. دولتمردان آمریکایی حتی پرتاب ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط نیروی هوافضای سپاه
تعبیر تأمل بانگیز نماینده روسیه از رفتار آمریکا در قبال ایران
میخائیل اولیانوف یکشنبه شب در توئیتی اظهار داشت: آمریکایی ها معتقدند که پرتاب ماهواره نظامی از سوی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است اما نکته اصلی تلاش واشنگتن برای لطمه وارد کردن به همین قطعنامه(با خروج از برجام) است. وی افزود: این اقدامات و اظهارات نشان می دهد که آمریکا رویکردی ریاکارانه دارد و معیاری دوگانه را (در روابط بین المللی) دنبال می کند. پیشتر نیز
آیا پرتاب ماهواره نور با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد؟
پرتاب موشک نور در فضای حقوقی بین المللی به ویژه موافقت نامه برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده و نتیجه می گیرد که اقدام ایران در پرتاب ماهواره نور و استفاده از موشک بالستیک قاصد برای چنین هدفی، هرگز مغایرتی با موافقت نامه برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نداشته، بلکه با اصول ساختاری حقوق بین المللی در راستای حاکمیت و استقلال کشورها، حفظ امنیت ملی کشورها، ارتقای سیستم دفاعی و
پرتاب ماهواره ای که آمریکایی ها را برآشفت
پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که پرتاب ماهواره نظامی ایران هیچ تناقضی با تصمیمات سازمان ملل در رابطه با برنامه هسته ای این کشور ندارد. (بیشتر بخوانید) *فواد ایزدی: برآشفتگی آمریکا کاملا قابل درک است در همین خصوص فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار فارس درباره واکنش
پومپئو با استدلال عضویت آمریکا در برجام به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی است
. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مورد این اقدام سپاه ابراز نگرانی کرده و آن را پوششی برای برنامه های موشکی بالستیک ایران می دانند. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام تصویب شد، هرگونه فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای را ممنوع می کند. اما در حالی که سپاه تاکید دارد ماهواره نظامی به مدار زمین فرستاده، مقامات تهران می
مسکو: پرتاب ماهواره نظامی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست
جمهوری اسلامی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است. شایان ذکر است، ترامپ در 8 ماه می سال 2018 میلادی (18 اردیبهشت ماه سال 97) با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأئید برجام)، از توافق هسته ای کشورهای 1+5 با ایران خارج شد. منبع خبر : خبرگزاری مهر
مسکو: ادعای آمریکا درباره پرتاب ماهواره ایران نادرست است
خصوص برنامه هسته ای ایران ندارد. پیش از وی نیز رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه در واکنش به اتهام زنی های واشنگتن به ایران گفته بود که پرتاپ ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه) از ماهواره بر سه مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت./فارس
شباهت فنی ماهواره بر قاصد با موشک قاره پیما چقدر است؟
این مسئله از منظر تأمین منافع امنیتی اتحادیه اروپا نیز پذیرفتنی نیست. وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به پرتاب ماهواره نور مدعی شد که برنامه موشکی ایران عامل نگرانی برای امنیت منطقه ای و بین المللی است. اما در حالیکه این کشورها، پرتاب این ماهواره را مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید کننده برجام) می دانند سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری
عبور بی ضرر و صلح آمیز ماهواره نور از قطعنامه ها/ کشورهای غربی حق دخالت ندارند
خبرگزاری میزان - ناگهان صبح روز چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 جهان با خبر حیرت انگیزی روبه رو شد به طوری که کشورهای مدعی حتی نتوانسته بودند ماهیت آن را رصد کنند؛ خبر کوتاه اما برای هر ایرانی وطن دوستی مسرت بخش بود: نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از کویر مرکزی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام به سرعت با واکنش منفی کشور های غربی
آمریکا به دلیل خروج از برجام قادر به استفاده از مکانیسم ماشه نیست
آمریکا درباره آن چند پیام توئیتری منتشر کرد؛ پیام هایی که واکنش نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل و سفیر اسبق پاریس در آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. ریچارد گلدبرگ عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: (این) قطعنامه الزام آور در موضوع اعمال مجدد (مکانیسم ماشه) ایالات متحده را به صورت دائمی "شریک برجام" معرفی می کند .
ابوالفتح: آمریکا توان تصویب قطعنامه علیه پرتاب ماهواره نور در شورای امنیت را ندارد / ادامه تلاش آمریکا ...
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره همنوایی مقامات انگلیسی و فرانسوی با آمریکا مبنی بر اینکه پرتاب ماهواره نظامی نور با استفاده از فناوری موشک های بالستیک و نقض قطعنامه 2231 بوده است، گفت: به هر حال در همه قطعنامه هایی که سازمان ملل منتشر می کند ممکن است تفاسیر مختلفی از سمت کشور ها مطرح شود حتی ممکن است برخی از کشور ها بخشی از قطعنامه های