سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم: عرصه های جهاد گسترده هستند/اگر مردم به میدان بیایند پیروزی ها قطعی ...
به طور قطع به پیروزی خواهد رسید. وی افزود: علامه طباطبایی نیز فرمودند مجاهدت به معنای استفاده از تمام توانایی انسان است و اگر انسان تمام تلاش خود را در راه مقاومت به کار گیرد به پیروزی خواهد رسید؛ عرصه های جهاد گسترده هستند و به طور مثال می توان به جهاد نظامی، جهاد با نفس، جهاد سازندگی، جهاد فرهنگی و... اشاره کرد. حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه عقب ...
مرز کفر و ایمان در پذیرش ولایت است
شود آن است که حجت خدا در زمین و شاهد او بر خلقش را که امر به اطاعت او نموده و ولایتش را واجب کرده نشناسد. کسانی که خداوند ایشان را با خود و پیامبرش قرین نموده و فرموده است: أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ [2] آنان که پیامبر (ص) در آخرین خطبه ای که خواند و همان روز از دنیا رفت چنین فرمود: من در میان شما دو چیز باقی گذاردم که تا به آن دو تمسک کرده اید ...
جامعه نسبت به مفاسد و جنایات بی تفاوت نباشد|سلطه استکبار بر جامعه بی تفاوت
کند که از جمله احکام فردی است همچنین اصل احکام خوردن گوشت در سوره های انعام و بقره نیز آمده است و در آیه 5 سوره مدثر منع خوردن این گوشت ها را به علت رجس و پلیدی آن بیان می کند، در سوره مائده خداوند در انتهای آیه شرایط اضطرار را مستثنی می کند و به شرطی که فرد خود را به صورت عمدی در اضطرار قرار ندهد، آن ها را برای او مجاز بیان می کند. امام جمعه مشهد ادامه داد: اصل حکم حلال و حرام خوردن ...
شرح فرازهایی برگزیده از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم
... مجاهدة یعنی به کار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهری، جهاد با شیطان و جهاد با نفس.(1) جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست کنایه از این است که جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در اموری است که متعلق به خداوند متعال است. سُبُلَنَا؛ راه های خدا عبارت است از راه هایی که آدمی را به سوی او هدایت و به او نزدیک می کند؛ چون به عنوان مثال وقتی ...
مخالفت با نفس برای کسب رضای الهی و بستن راه های نفوذ شیطان
قاضی حَوائِجَ الطّالِبین بیان داشت: امام(علیه السلام) عرضه می دارند: خداوندا در این روز برایم راهنما و نشانه ای به سوی خوشنودی هایت قرار ده و برای شیطان بر من راهی قرار مده و بهشت را برایم منزل و آسایشگاه قرار ده ای برآورنده حاجات جویندگان. هوای نفس آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند متعال طلب یک نشانه و راهنما برای جلب رضایتش داریم، پیش از این در این ایام پیرامون رضای الهی ...
چهار توصیه حضرت علی ع به مالک اشتر در باب حکومتداری
؛ میگوید محبوب نباشد، مورد علاقه تو نباشد. بهترین ذخیره برای تو ذخیره عمل صالح باید باشد. بعد میفرماید که مالک هوای خودت باش. نسبت به آن هویت و شخصیت خودت شح بورز؛ بخل همراه با حرص نسبت به او داشته باش برای حفظ خودت یعنی آنچه را برای تو حلال نیست در اختیارش نگذار. بهای نفس شما جز بهشت چیز دیگری نیست؛ به غیر بهشت مفروشید این نفس را. اگر دلی پندپذیر باشد، مرگ برای پنددهی کافی است. خود اینکه ...
مقاومت و برائت از دشمنان عمل به سیره علوی است
شب قدر به کار می برند و خطاهای خود را جبران می کنند، ما نیز باید به دنبال جبران خطاهای خود باشیم و اگر دل کسی را شکستیم باید دلجویی کنیم. تولیت حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: باید در پیشگاه الهی اقرار به گناه کنیم و به دنبال جبران آن باشیم، البته انسان نمی تواند در برابر انسان های دیگر اقرار به گناه داشته باشد و خود را ذلیل کند و آبروی خود را ببرد، دیگران هم نباید درباره گناهان مردم ...
تازده دامادی که در محرم به وصال رسید
بنده حقیر شده، من را در زمره شهداء قرار دهد. من شهادت را رفتنی نو برای زیستن در عالم نو می دانم و رفتنی برای تکامل انسانیت. من از آن زمان که خود را شناختم آرزوی یک همچنین روزهایی را کرده ام که شهید شوم. مخصوصا که معلم شهید ایت الله مطهری می فرمود : اگر کسی به مرگ طبیعی بمیرد همچون گوسفندی است که حرام گشته است و اگر شهید شود حلال می شود و من این ننگ حرام بودن را نمی خواستم و از خدا می خواهم شامل ...
تقوا، مکانیسم جامعه پردازی و ترقی اجتماعی در اسلام است
ایمان آورده اید، آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! در این آیه شریفه سقف انتظار از مؤمنان خیلی بالاست یعنی خداوند متعال از ما می خواهد حق تقوا را ادا کنیم. ادا کردن حق تقوا کار بسیار دشوار و فوق طاقت انسان های معمولی است لذا در روایات هست که بعد از نزول این آیه شریفه، صحابه نزد پیامبر اکرم (ص) آمدند و گفتند: یا رسول الله ما طاقت ...
رفت آن یتیم پرور و عالم یتیم گردید/ 20 سخن خواندنی از امیرالمومنین(ع)/ چرا باید در شب قدر بیدار بمانیم؟ ...
دشمنان شما، او بهترین حکم کنندگان است. پس رو کرد به امام حسین علیه السّلام و فرمود: ای ابو عبد الله تویی شهید این امّت، پس بر تو باد به تقوی و صبر بر بلا . لحظه شهادت امام علیه السلام پس از این سخنان امام بیهوش شد، وقتی به هوش آمد فرمود: در این وقت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و عمویم حمزه و برادرم جعفر به نزد من آمدند گفتند که: زود بیا به نزد ما که ما مشتاقیم بسوی تو ...
خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین علی (ع)در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی
...، حضرت گفت از این ده هزار نفر هرکسی که بیاید این طرفِ این پرچمی که من نصب کرده ام، ما با او جنگ نداریم؛ آمدند، اکثر [آنها] آمدند این طرف. حضرت فرمود بروید، رهایشان کردند. بله، آنهایی که ماندند و لجاج کردند و تعصّب کردند، با آنها جنگید؛ بر آنها هم غلبه پیدا کرد. یعنی تدبیر در اداره ی کشور؛ شناختن دشمن، شناختن دوست؛ همه ی دشمنان یک جور نیستند؛ از بعضی ها صرف نظر کرد. بعضی ها با امیرالمؤمنین همان ...
سناریوی دشمن برای تضعیف مرجعیت علمی امام علی (ع) / قرآنِ مهجور امت در بیان امیرالمؤمنین
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، حجت الاسلام کاشانی در برنامه سحرگاهی "ماه من" در بیان برخی گزاره های غربت امیرالمؤمنین علیه السلام سخن گفت. وی با بیان اینکه عبد خدا اگر به او ظلم هم نشود، باز هم غریب است، افزود: زیرا عبد مخلص خدا در افقی سیر می کند که دیگران او را نمی توانند درک کنند؛ اما در عین حال به امیرالمؤمنین علیه السلام ظلم زیادی از سوی امت شد و دچار غربت فراوانی ...
غفلت از خداوند باعث پشیمانی در قیامت می شود
غافل بودیم و به خودمان ستم کردیم. کارشناس مذهبی، غفلت را به معنی بی توجهی دانست و تصریح کرد: انسان جاهل چیزی را نمی داند اما انسان غافل می داند اما توجه نمی کند و خودش را به خواب زده است. وی بیان کرد: پنج نوع غفلت وجود دارد که نخست غفلت از خود و شناخت حقیقت بندگی و دومین مورد نیز غفلت از آیات و نشانه های الهی و سومین مورد غفلت از شیطان و دشمنی آشکار او با انسان است. ...
آداب دعا در شب قدر
شد عبدالله، بعد شد نبی الله، بالاتر رسول الله، بالاتر خلیل الله، بالاتر إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً وقتی درجه اعلی را گرفت رهبری بشر نه برای یک زمان خاص و در یک منطقه خاص، رهبری بشریت برای کل تاریخ، إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً (بقره/124) ناس یعنی همه مردم بشر. حضرت ابراهیم گفت: قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی خدایا این مقامت را به ذریه من می دهی؟ خدا فرمود: قالَ لا یَنالُ عَهْدِی امامت عهد من ...
مازندران، سوگوار در غم شهادت مولای متقیان علی (ع)
داد و او را به بهشت آسمانی بالا برد و علی علیه السلام در آن روز سی و سه ساله بود، و بیست و چهار سال و چند ماه حق او را از ولایت غصب کردند و او را از تصرف در امور بازداشتند، و آن حضرت در این دوران با تقیه و مدارا می زیست، و پنج سال و چند ماه خلافت را به دست گرفت و در این سال ها گرفتار جهاد با منافقان از ناکثین و قاسطین و مارقین (اصحاب جمل و صفین و نهروان) بود چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و ...
توصیۀ امام رضا(ع) به استفاده از "سلاح انبیاء"/ صفتی خدایی که باید در وجود مؤمن باشد
حجت الاسلام حسن شریعت زاده کارشناس مسائل دینی در گفت وگو با تسنیم گفت: امام رضا علیه السلام فرمود: در مؤمن باید از صفات پروردگار باشد و آن صفت ستارّیت و پوشاندن اسرار مردم است. سینه او محور اسرار عباد خداست. پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله می فرمود: مؤمن هیچ گاه هتاکی و بی حرمتی نمی کند و با حیا زندگی می کند، ممکن است گاهی اوقات زندگی او دچار مشکل شود اما هیچ گاه عفت خود را از دست نمی دهد ...
رئیس مرکز تخصصی مهدویت: قدرت و حکومت دنیایی در نزد علی(ع) هیچ ارزشی نداشت
ل می کردند. اما اولین دشمن انسان، هوای نفس است که بیشترین ضربه را به انسان می زند و حضرت علی(ع) آنچنان نفس را مهار کرده که می فرمایند، شما نمی توانید با من مبارزه کنید، چرا که حضرت نفس را در درون مهار و تحت کنترل درآورده و به هیچ یک از کنش های نفسانی تمایلی نشان نمی دهد، مال و مقام برای او ارزشی ندارد. وی اظهار داشت: ابن عباس به محضر امام علی (ع)رسیده دید که حضرت مشغول پینه زدن می باش ...
خوارج مذاکره ناخواسته ای را بر امام علی(ع) تحمیل کردند/ اشرافیتِ صحابه، اسلام علی(ع) را به قتلگاه کشاند
دشمنان خبر داده بود. همین سستی مردم سبب شد معاویه به مقر خلافت حضرت و شهرهای نزدیک به مرکز خلافت نزدیک شود. در کتاب "الغارات"، از کهن ترین متون تاریخی شیعه می خوانیم معاویه و هوادارانش به این شهرها حمله می کرد، اما مردم از خود دفاع بایسته انجام نمی دادند. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمود "دشمن را دفع کنید"، اما زیر بار نمی رفتند. دل ایشان از دست کوفیان خون شد. این مسئله نتیجه تبلیغات مسموم ...
مقامات امیر مومنان(ع) در بیان پیامبر امین(ص)
روبه رو است؛ زیرا آن حضرت(ع) به عنوان نفس پیامبر(ص) است؛ در حالی که پیامبر(ص) خود در جایگاه مظهر تمام و کمال خدا و اسماء و صفات او قرار دارد؛ این بدان معناست که برای شناخت، امیرمومنان علی(ع) لازم است تا ما نسبت به پیامبری شناخت به دست آوریم که لازمه آن شناخت خدای تبارک و تعالی و صفات و اسمای حسنای اوست. با این همه، شرایط به گونه ای برای انسان فراهم آمده است تا دست کم در سطح آیات و نشانه ها ...
اگر حقیقت محرومیت از شب قدر را می دانستیم جان می دادیم
قیمتی دارد که در پرهیز و خویشتنداری و کاستن از خواب و خور قرار داده شده است. نمی شود هم جای پای شیطان و نفس اماره بگذاری و هم از آن سو شاهد طلوع آن شاهد ربانی در درون خویش باشی. نمی شود هم در قفس ماند و به قفس چنگ زد و هم توفیق پرواز در ملکوت را به دست آورد. اگر ما می دانستیم در این شب ها چه فرصت های عظیمی برای رسیدن به حقیقت وجود دارد به واسطه محرومیتی که به خود می دهیم جان می دادیم. امیدواریم ما هم ...
هاشمیان: رمضان ماه لبیک گفتن به خدا است
نعمت خودش دعوت کرده است. آن وقت خداوند می فرماید پاداش روزه را من می دهم؛ یا به تعبیری، پاداش روزه من هستم. هرچه می توانیم روزه ماه رمضان را بگیریم. این روزها طلایی است؛ هرچند طلا قیمتی ندارد در برابر این شب ها و ما فقط به خاطر نداشتن واژه مناسب می گوییم طلایی است. سخنران مراسم احیای حرم مطهر امام خمینی(س) در پایان گفت: پیامبر(ص) فرموده رمضان ماهی است که خداوند وعده کرده نفس روزه دار را تسبیح و خواب روزه دار را عبادت حساب می کند و همه دعاها مستجاب است. در این ماه قرآن نازل شد. نزول دفعی قرآن در ماه رمضان و شروع نزول تدریجی آن به قلب پیامبر(ص) از 27 رجب بود. انتهای پیام ...
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: گاهی یک لبخند، مردم را به نظام اسلامی علاقه مند می کند
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در برنامه تفسیر سوره انبیاء که به صورت زنده از رسانه ملی منعکس شد، به مناسبت روز ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) به روایاتی در فضیلت آن حضرت اشاره کرد. وی با بیان اینکه فضائل امیرالمؤمنین(ع) حتی از زبان دشمنان و مخالفان ایشان بسیار ذکر شده است، گفت: حتی معاویه به فضائل امام علی علیه السلام بارها اشاره کرده است و گاهی به کسانی که ...
از نوای جوشن کبیر تا ادعیه ویژه شب نوزدهم
است که بنده با قطع تعلّقات حیوانی بر شدت اتّصال خود با پروردگار می افزاید و این موقعیت در سایر زمانها کمتر نصیب خواهد شد و لذا بزرگان از اهل معرفت تمامی سه ماه رجب و شعبان و رمضان را به روزه می گذراندند، چنانچه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این مطلب نقل شده است. آمادگی انسان و استعداد برای جذب نفحات قدسیه الهی در این شرائط حاصل می شود. چنانچه پرهیز از گناه و انحراف از رضای الهی ...
جهاد دری است از درهای بهشت که مخصوص اولیای خداست
نفس را با انبردست ایثار و خداجویی برید. شب حمله، شب شکستن آیینه های فریبنده ای است که وابستگی به زندگی دنیایی را زیبا، جلوه گر می کند. کسی که در شکستن این خطها ناتوان باشد. در شکستن خط دشمن در جبهه های غرب و جنوب هم ناتوان است. کسی که نتواند بر نفس اماره ی خود غلبه کند، نمی تواند فاتح فاو و قهرمان مهران شود. آن کس که در پیچ و خم جهاد با نفس و فراز و نشیب ها ستیز با خودخواهی و ...
اعمال توصیه شده در هنگام افطارچیست؟
، خداوند، روزه او را قبول می فرماید. گفته شد: ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ فرمود: شهادت به کلمه لا اله الا الله و عمل صالح خارج کردن فطریه از مال خویش است. 4- افطار کردن با: الف- خرما: پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله) فرمودند: کسی که با خرمای حلال افطار کند، ثواب نماز وی، چهار صد برابر خواهد شد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه ...
بیدارباش هجدهم؛ قدر روشن این شب ها
، آنکه خواب را در دیدگانش می شکند و چند مشت از آب بیداری به صورت می زند، خواب را از چشم خویش گرفته و بیداری را در آن می نشاند، آشنا با برکات سحرگاهی است. آنکه کام را با یاد خدا شیرین می کند و دل را با ذکر حق آرامش می بخشد و صورت را در برابر پرتو معارف قرآن و معنویات رمضان می گیرد و دست و زبانش را خدایی می کند، آنکه از بستر گرم و نرم خواب ناز برمی خیزد، و شب تار را با زمزمه ...
دین، جان را آباد می کند
به گزارش ایکنا، مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب گذشته، 23 اردیبهشت ماه، در هیئت بنیاد زینب کبری(س) به صورت مجازی با سخنرانی ناصر مهدوی، دین پژوه، برگزار شد که در ادامه مشروح این سخنان را می خوانید؛ ادعای بنده این است و بارها هم گفته ام که عقیده باید در خدمت آدمیان باشد و دین برای این است که رنج انسان ها کم شود و قرآن فرمود لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ ؛ یعنی پیامبران مأمور شدند برای نجات و رهایی و ...
شرح فرازهایی برگزیده از آیات جزء نوزدهم قرآن کریم
ای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده ایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می گوییم: چون دلم می خواهد نه چون خدا می خواهد چقدر از مال خود را انفاق کنیم؟ وَ ...
رجبی دوانی: ادعای سازشکاری در صلح امام حسن(علیه السلام) تحریف تاریخ است
...: در زمان رسول اکرم (ص) چه قبل از هجرت و چه بعد از هجرت سابقه داشته است که زمانی که رسول خدا می دید قدرت دشمن به گونه ای است که قادر است اسلام را نابود کند، در آن جا از سیاست نرمش قهرمانانه استفاده کرده است. زمانی که پیغمبر در مکه بودند چون در آن سرزمین امکان تشکیل دولت و داشتن قوای مسلح وجود نداشت و مشرکان دست برتری بر ایشان و مسلمانان داشتند، برای دفع شرّ مشرکان سوره کافرون به رسول گرامی ...