سایر منابع:
سایر خبرها
کدام آیه از گنجینه های عرش الهی است؟ + صوت
.... پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما. فایل صوتی تلاوت آیه 286 سوره بقره کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه 286 سوره بقره پیامبر (ص) خداوند تعالی به من فرمود: من به تو و به امّت تو، گنجینه ای از گنجینه های ...
ملاک امیرالمومنین (ع) برای فرزند صالح چیست؟ + صوت
پرهیزکاران قبل از خود اقتدا کنیم و پرهیزکاران بعد از ما به ما اقتدا نمایند. بیشتربخوانید درخواست اهل علم برای هدایت از پروردگار چیست؟ + صوت آیه ایمان باید بر اساس آگاهی وبصیرت باشد. در قرآن می خوانیم: وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً ؛ یعنی مؤمنان خردمند، ابتدا در آفرینش آسمان ها و زمین فکر می کنند، سپس اقرار می نمایند ...
ویژگی فرشتگانی که مومنان را به دو دست دعا نگه می دارند / بنیان غزلیات حافظ بر قرآن
دعای بنده ای صالح برای مؤمنان و بندگان خدا با دعای فرشتگان می پردازد. به تعبیر شیخ، عبدصالح حق در این دعا پروردگارا، اگر آنان را عذاب کنی، از بندگانت هستند و اگر آنان را ببخشایی، پس تو عزیز حکیمی (آیه 118 سوره مائده)، بسیار مؤدبانه سخن می گوید و بنا بر اینکه می داند رحمت حق بر غضب خداوند سبقت دارد، به حضرت حق عرض می کند که؛ اگر آنان را عذاب کنی، بندگانت هستند و اگر آنان را بیامرزی، تو عزیز و حکیم ...
نور خدا در خانه ای است که در آن قرآن تلاوت شود
که خودش را به وجود بیاورد و خودش را به ما نشان بدهد. حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: رحمت خداوند آنقدر واسعه و گسترده و آماده است که بدون بهانه نعمت های خود را به بندگانش می دهد، به طوریکه برخی اوقات بدون اینکه از او درخواست شده باشد رحمت خدا برای بندگانش نورافشانی می کند. وی افزود: وسیله آتش و نوردهی خدا به اندازه ای آماده نوردهی است که حتی اگر آتشی به آن نزدیک نشود خود به ...
نیرومند ترین انرژی را از آن زندگی خود کنید
... بسیاری از مردم دعا را پناهگاه ضعیفان یا درخواست کودکان برای به دست آوردن خیرات مادی تصور می کنند . این تصور به همان اندازه نا به جا است که کسی تصور کند باران ابزار پر کردن آبخوری مرغان است . اگر بخواهیم درست سخن بگوییم، باید دعا را فعالیتی به شمار آوریم که برای تکامل صحیح شخصیت و آخرین مرحله کمال ملکات انسانی ضرورت دارد . اجتماع کامل و هماهنگ بدن و فکر و روح تنها در دعا و نماز پدید می آید ...
سیره رفتاری پیامبر اکرم (ص) با خانواده (قسمت دوم)
پناه می برم. سپس دست بر پشت تو زد و گفت: مواظب باش تو آن شخص نباشی؟! ... عایشه گفت: بله به یاد می آورم. (8) قبل از بررسی کلام ابن ابی الحدید، نکته ای را که در مقدمه بیان شد، یادآوری می کنیم و آن اینکه: گاه شخصی با هدف و قصدی خاص کاری را انجام می دهد، ولی چون زمینه ای برای بروز آن حالت ایجاد نمی شود، علت و انگیزه آن کار و حادثه برای دیگران مخفی می ماند. جلوگیری عایشه ...
راه های مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع
متکلمین معتقدند که بررسی دقیق تاریخ جوامع اسلامی نشان می دهد که اصل امامت همیشه در میان امت اسلامی وجود داشته است و زمانی نبوده است که مسلمین از این اصل غافل بوده و بدون آن زندگی کرده باشند. این خود به معنای سیره متشرعه است و سیره متشرعه یکی از اصول علم اصول است که از آن برای اثبات فقهی بسیاری از احکام الهی استفاده شده و می شود. بنابراین در اثبات وجوب امامت هم می توان به آن استناد کرد. اگر ...
سیره رفتاری پیامبر اکرم (ص) (قسمت چهارم)
رفع پاسخ به برخی پرسشها، آیه 37 سوره احزاب را توضیح می دهیم: وَ اِذْ تَقُولُ لِلَّذی اَنْعَمَ اللّه ُ عَلَیْهِ وَ اَنْعَمْتَ عَلَیْهِ اَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللّه َ و تُخْفی فی نَفْسِکَ مَا اللّه ُ مُبْدِیهِ و تَخْشَی النّاسَ وَ اللّه اَحَقُّ اَنْ تَخْشاهُ فَلَمّا قَضی زِیدٌ مِنْها وَطَرا زَوَّجْناکها لِکَیْ لا یکونُ عَلَی المؤمنینَ حَرَجٌ فی اَزواجِ اَدْعِیائِهِم اِذا ...
در نشست با کارشناس روانشناسی مطرح شد؛ واقعیت هایی درباره پورنوگرافی/ مبتلایان به هرزه نگاری بخوانند
؛ نباید در سن جوانی بگوییم چرا فرزندم مبتلا شد؟ اگر از کودکی او را معتقد بار بیاورم، این آسیب ها کمتر خواهد شد. باید به نوجوان کمک کنیم که هویت پیدا کند؛ البته نظارت هم همیشه نیاز است؛ نگوییم چون جوان ما نمازخوان است، پس منحرف نخواهد شد؛ حتما باید نظارت وجود داشته باشد؛ البته نظارت باید درست باشد. باید آسیب ها را مدام تأکید کرد و اجازه نداد در هر شبکه اجتماعی حضور پیدا کند ...
محمدرضا شجریان: انتقادم به اشتباه یک فرد بود، با نظام مخالف نیستم
اقتضای سیاست است که صدای من را به هیچ صورتی پخش نکنند، خودشان می دانند ولی دروغ نگویند که رَبَّنا را من نگذاشته ام پخش کنند! – من به شاگردان خواندن مذهبی را یاد می دادم چون از بچگی خوانده بودم، این خواندن را هم بلد بودم و همه از من می خواستند که اذان های مختلف را یاد بدهم و دعاهای مختلف را به آنها یاد می دادم. در مورد رَبَّنا می گفتم این کار من نیست و شانه خالی می کردم... سوره بقره و آل ...
رهایی از بند گناه در حوزه آنلاین
از روش های ترک گناه بود. یکی از دیگر نکات و روش های ترک گناه این است که انسان حضور و وجود خدا را در تمامی لحظات احساس کند و البته باور داشته باشد. اعتقاد به این مسئله که هیچ ذره ای در این جهان بدون اذن پروردگار جابه جا نمی شود باعث می شود تا انسان دیگر هیچ مکانی را خلوتگاه خویش برای انجام گناه پیدا نکند. توصیه می شود تا انسان با انجام دادن اعمال خداپسندانه و گفتن ذکر همواره به یاد خدا ...
تلاوت جزء به جزء قرآن مجید/ صفحه 431
کَلَّاۚ بَلۡ هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡحَکِیمُ 27 باز بگو: شما به من آنان را که به عنوان شریک به خدا بستید نشان دهید (چه قدرت و اثری در عالم دارند؟) هیچ و هرگز، بلکه خداست آن که مقتدر (بر جهان) و با علم و حکمت (در ایجاد) است وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰکَ إِلَّا کَآفَّةٗ لِّلنَّاسِ بَشِیرٗا وَنَذِیرٗا وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعۡلَمُونَ 28 و ما تو را جز برای اینکه عموم بشر را ...
نگاهی که باید به منحوس بودن ایام تغییر داد
نشوند باید علم شان را گسترش دهند. حجت الاسلام مومنی با تاکید براینکه باید در علوم الهی و طبیعی علم و آگاهی خود را افزایش دهیم، یادآور شد: باید درباره ی همه اتفاقات عالم و رحمت خدا خوش بین باشیم؛ زیرا هر اتفاقی در این عالم رخ می دهد بر اساس دلایل علمی و حکمت خداوند است که قطعا منفعتی برای انسان به همراه دارد؛ زیرا خداوند همانند مادری مهربانی است که انسان را پرورش می دهد و گاها این خطرات برای هشدار به انسان است که نباید به چشم نحوست به این وقایع نگریست. انتهای پیام ...
عوامل و نشانه های سربلندی در آزمون های الهی
رو خداوند در آیه 102 سوره آل عمران از حق تقاته سخن می گوید و خواهان رسیدن شخص به این مرتبه از تقوا می شود که در ادامه همین آیه این گونه توضیح و تبیین شده که حق تقوای الهی همان تسلیم محض در برابر خداوند بودن است. بنابراین حقیقت تمام و کمال تقوای الهی تسلیم محض در برابر خداوند بودن است و اینکه شخص جان خویش را به خداوند واگذار کند و تسلیم او باشد. این گونه است که در مقام قرب نوافل و قرب فرائض می نشیند ...
مستمند و ثروتمند
انشقاق ها است. اما روایات در این باره نزدیک به تواتر است، به خاطر رعایت اختصار به بعضی از روایات اشاره می کنیم: در تفسیر قمی آمده است که منظور از وانشّق القمر این است که قریش از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله وسلم) نشانه ای درخواست کردند. پیامبر اکرم(ص) از خداوند درخواست کردند. پس ماه به دو نیم شد تا اینکه قریش این صحنه را دیدند، سپس ماه به حالت اول بازگشت. پس قریش بلافاصله ...
گوشه ای از زندگی نامه پیامبر اکرم (ص) از ولادت تا رحلت
به گزارش کرج رسا؛ حضرت محمد (ص)، آخرین پیامبر الهی در جامعه مُشرک شبه جزیره عربستان به دنیا آمد، و با استقامات در مسیری که پای در آن نهاده بود، توانست آیین یکتا پرستی را در یکی از جاهل ترین جوامع آن زمان گسترش بدهد و در دوره های بعد، اسلام به یک دین جهانی تبدیل شد؛ در ادامه این مطلب، خلاصه ای از زندگی پیامبر رحمت از تولد تا وفات را بخوانید. ولادت سال دقیق ولادت حضرت محمد(ص ...
4 کاندیدای زن احتمالی انتخابات 1400 | ریاست جمهوری زنان؛شاید وقتی دیگر؟
استفاده شده است مانند آیه 37 سوره نور رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّه و آیه 46 سوره اعراف وَعَلَی الْأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیمَاهُمْ که در این آیات نیز به معنای شخصیت است و نه مرد بودن. مضاف بر این علم رجال، علم شناسایی راویان احادیث بوده و در کتاب های رجالی نام زنان برای راوی حدیث امده است شجاعی ادامه داد: درمذاکرات قانون اساسی در مجلس ...
شجریان در آخرین مصاحبه خود چه گفت؟
.... در مورد ربنا می گفتم این کار من نیست و شانه خالی می کردم. بالاخره آن شعر مثنوی را هم انتخاب کردند و من ظهر به خانه رفتم. سوره بقره و آل عمران بود فکرکنم. چند آیه آن را قبلاً مرحوم ذبیحی خوانده بود. من می خواستم چیزی نزدیک به آنچه ذبیحی خوانده باشد اما مهر خودم روی آن بخورد و صدا و حال و هوای خودم باشد. چون مردم به آن عادت کرده بودند و نمی خواستم خلاف عادت مردم حرکت کنم. مردم با ذبیحی ...
شجریان در آخرین مصاحبه خود چه حرف هایی گفت؟
محمدرضا شجریان در آخرین گفت وگوی خود که در 17 خرداد 1395 با روزنامه ایران انجام داد، درباره برخی اظهار نظر های پیشین خود توضیحاتی داده است. او به مواردی در قبل و آغاز انقلاب اشاره و می گوید: من نمی خواستم کار سیاسی بکنم ...
اقدامات مامون علیه امام رضا(ع)
دوشنبه صبر کن و آن گاه جهت نماز استسقاء به بیابان بیرون شو که خداوند برای آن ها باران خواهد فرستاد و به مردم هم اطلاع ده تا بیشتر از فضل و عظمتت و جایگاهت نزد خداوند با خبر شوند. پس حضرت روز دوشنبه از خانه خارج گشت و پس از نماز و دعا از خدای خواستند که باران رحمت را بر مردم فرو فرستد اما تا موقع رفتن به خانه هایشان بارش نکند و از منبر پائین آمد و به خانه برگشت. همین که مردم به خانه های خود ...
کس چو حافظ نگشود از رُخِ اندیشه نقاب
ی زبان چنین نیست. این قبولی عام از چیست ؟ قطعاً ، تنها از شریعت و مذهب یا طریقت و مَسلک حافظ نیست و اگر هم باشد ؛ سهمی ، از این مقوله در دیوان حافظ است. حافظ پژوهان و هرکسی که اندک ارتباطی با دیوان حافظ و فهم سخن او داشته باشد ؛ یکی از دلایل توجه به حافظ و ترجیح وی بر دیگر شاعران نغز گفتار در زبان فارسی را روحیه ی تساحل و تسامح و به دور از تعصّب او می داند که در دیوان غزلیات و اندک آثار ...
اخلاق کارگزاران نظام اسلامی / گزیده نامه 53 نهج البلاغه این عهدنامه طولانی ترین عهدنامه و از جهت ...
...> خود را در موقف جنگِ با خدا قرار مده، که تو را تحمّل کیفر او نیست، و از عفو و بِک عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ. وَ لاتَنْدَمَنَّ عَلی عَفْو، وَ لاتَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَة، رحمتش بی نیاز نمی باشی. از گذشتی که ازمردم کرده ای پشیمان مشو، و برکیفری که داده ای شاد مباش، وَ لا تُسْرِعَنَّ اِلی بادِرَة وَجَدْتَ مِنْها مَنْدُوحَةً، وَ لا تَقُولَنَّ اِنّی مُؤَمَّرٌ و ...
درجه بالای انحطاط فکری در آرمان شهر غرب زده ها
کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بی عمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم. آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که تُکادونَ وَ لا تَکیدون ؛ آن ها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آن ها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعه ی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آن ها ...
محمدرضا شجریان: ما با روحانیت و دین کنار آمده ایم اما بخشی از افراطیون ما را قبول ندارند/ اینکه به رئیس ...
.... آن آیات را خودتان از سوره های مختلف انتخاب کردید؟ بله. آیاتی از سوره بقره و آل عمران بود. چند آیه از آن را قبلاً مرحوم ذبیحی خوانده بود. من می خواستم چیزی نزدیک به آنچه ذبیحی خوانده باشد را بخوانم اما مُهر خودم روی آن باشد و صدا و حال و هوای خودم را داشته باشد. چون مردم به آن عادت کرده بودند و نمی خواستم خلاف عادت مردم حرکت کنم. مردم با ذبیحی ارتباط برقرار کرده بودند و ...