سایر منابع:
سایر خبرها
فرار از زندان بعثی ها
گیری این اثر چقدر بوده است. فیلم شمارۀ 10، از جهاتی به فیلم سال گذشتۀ جناب اصغری به نام تک تیرانداز (به کارگردانی علی غفاری) شبیه است. هر دو فیلم، بر اساس یک داستان واقعی از دوران دفاع مقدس ساخته شده اند اما هویت خاص رزمندگان ایرانی، در آنها مغفول است. فضاسازی و رنگ هر دو فیلم با الگوبرداری از فیلم های هالیوودی بوده. باید تأکید کرد که این عوامل ظاهری، باعث جهانی شدن یک فیلم نخواهند شد. به قول سید ...
جدول تکرار فیلم های سودای سیمرغ فجر 41 منتشر شد
جدول تکرار نمایش فیلم های چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در خانه رسانه (پردیس سینمایی ملت) منتشر شد. خبرگزاری میزان – طبق اعلام روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تکرار نمایش فیلم ها از روز شنبه 15 بهمن ماه در خانه رسانه (پردیس ملت) در سالن شماره 8 آغاز می شود. در روز نخست تکرار نمایش آثار، فیلم سینمایی شماره 10 ساخته حمید زرگرنژاد در ساعت 13: ...
وقتی آشپز چند تا می شود
بعنوان مشاور کارگردان و تهیه کننده و غیره بعد از تماشای استاد این سئوال را به ذهن متبادر می کند که نکند استاد، حاصل کار چندین آشپز بوده که هر کدام با مشورت اثر گذار خود سهمی در شور شدن نخستین ساخته کارگردان جوان سینمای ایران سید عماد حسینی داشته اند؟ لاله محمودی شرق-عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ...
رونمایی از پوستر استاد در آستانه فجر چهل ویکم
...> استاد اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند عماد حسینی است و به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می پردازد. او عضو هیئت علمی دانشگاه است که کارگردانی سینما تدریس می کند و تاکنون در جشنواره های سینمایی متعددی حضور داشته است. یکی از شاخص ترین آثار او تهران، خانی آباد، 1366 نام دارد که در جشنواره های سینمای پنهان نیویورک، اکشن آن فیلم کالیفرنیا، جشنواره فیلم ایرانیان لندن، جشنواره ...
رستگاری در قفص آمن
از مخمصه که به زیبایی و جذابیت اثر کمک و مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند، شخصیت پردازی و روابط انسانی هم برجسته است و هرکدام از شخصیت های اصلی در اسارت به نوبه خود جنبه های معرفتی خود را عیان و قهرمانی می کنند. در راس آن ها شخصیت شماره 10 با الهام از شخصیت های واقعی قرار دارد که با گریزی قهرمانانه (یادآور فرار های بزرگ نقش اول های فیلم های فرار از زندان) و تصمیمی پهلوانانه (یادآور مرام و ...
اقتباس از هالیوود با چاشنی دفاع مقدس
ساخته شده است اما واقعیت این چنین نیست. به نظر می رسد فیلم بیشتر از اینکه برگرفته از زندگی اسرای ایرانی باشد نگاهی به فیلم های هالیوودی در سبک فرار از زندان دارد. پلان های زیادی از فیلم شبیه فیلم های رستگاری از شاوشنگ ، بازداشتگاه شماره 17 و یک محکوم به مرگ گریخت است. هر چند نمی توان گفت صددرصد کپی است اما این شباهت ما را به بیشتر به یاد فیلم های هالیوودی تا فیلم های دفاع مقدس می ...
از واکنش دبیر نسبت به انصرافی ها تا اعلام جدول تکرار فیلم ها و حضور دبیر موسیقی فجر در سینمای رسانه
رسانه (پردیس ملت) در سالن شماره 8 آغاز می شود، فیلم سینمایی شماره 10 ساخته حمید زرگرنژاد در ساعت 13:30، فیلم سینمایی استاد ساخته سید عماد حسینی ساعت 15:30و فیلم سینمایی آه سرد ساخته ناهید عزیزی صدیق ساعت 17:30 به نمایش در خواهد آمد. این نمایش ها تا 21 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. پاسخ دبیر جشنواره درباره انصرافی های جشنواره چهل و یکم در روز سوم، نمایشگاه عکس 40+1 افتتاح شد که ...
روز اول جشنواره فجر چهل و یکم در سینما رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
صالحی اشاره کرد، اما فیلم بیشتر دنبال فضا و ساحت فیلم های هالیوودی جنگ جهانی دوم است، ای کاش به جای این کار، خود زبانی ویژه و جدیدی پیدا می کرد برای بیان این قصه منحصربفرد. (امتیاز 1.5 از 5) حاشیه های روز اول در سینما رسانه در دو هفته گذشته یکی از چهره های جنجالی و خبرساز سینما بهروز افخمی بود آن هم به خاطر مصاحبه ای که در ایسنا داشت و اظهارنظش در درباره وقایع اخیر ...
کم نفس و کاملا تاریخ مصرف دار
علیرضا نامزدش بازگو می کند و پای علیرضا به شکل جدی به داستان باز می شود. دیگر شاهد رویارویی ادریس و علیرضا و زورآزمایی مردانه هستیم. زورآزمایی ای که سبب می شود نقش محوری گلنوش نادیده گرفته شود و مورد بی توجهی تمام و کمال قرار گیرد. زیرلایه های پنهان متن نیز موید این ادعاست که فیلمنامه نویسان (پیام لاریان و عماد حسینی) بیشترین تاثیرپذیری را از جنبش به اصطلاح می توی ایرانی گرفته اند و اشارات ...
نگاهی به فیلم های روز نخست جشنواره: شماره ده و استاد
اما در کارگردانی و فیلمنامه پر قدرت ظاهر شد و بی نقص بود. نقد و بررسی فنی و بررسی جزئیات را به زمان انتشار نسخه خانگی موکول خواهم کرد. خدا قوت به کلیه عوامل فیلم. شماره ده ، پای انگلستان را در جنایت علیه اسرای ایرانی به وسط می کشد! فیلم شماره ده، نقش انگلستان را در همکاری با صدام نشان می دهد، که آگاهانه زندانی غیرقابل نفوذ و غیر قابل فرار برای استخبارات عراق ...
بازی متفاوت از مجید صالحی که ذهنیت ها را تغییر می دهد!
فیلمنامه جدیدترین ساخته حمید زرگرنژاد ترکیبی است از چند داستان واقعی؛ بنابراین آقای شماره 10 اشاره مستقیم به یک قهرمان مشخص ندارد و ترکیبی از چند آدم واقعی دوران جنگ است. رگه هایی از رفتار های قهرمانانه هالیوودی را در این فرد می شود مشاهده کرد. او یک تنه به جنگ مشکلات می رود و همه موانع را از سر راه برمی دارد. هم آن قدر قدرت بدنی دارد که در کانال آب شنا کند و میله های فلزی را ببرد و هم ...
خلاصه داستان و نقد فیلم شماره 10+ بازیگران
کنیم و منتظر درخشش او در دیگر نقش های متنوع باشیم . نقدی بر فیلم شماره 10 خبرگزاری فارس در نقد این فیلم نوشت: فیلم های فرار از زندان طرف داران پروپاقرصی دارند. علاقه به این دست از آثار آن قدر زیاد است که گاهی اوقات حتی با وجود بعضی ضعف های فنی صرفاً به دلیل مضمون، آن ها را تماشا می کنیم. عموما در فیلم های فرار از زندان باشخصیت یا شخصیت هایی طرفیم که بر اساس یک نقشه ...
نگاهی به فیلم شماره 10 / فرار بزرگ از دست کلیشه های رایج
اکبری در این مسیر حوادث زیادی را پشت سر می گذارد. فیلم های فرار از زندان طرف داران پروپاقرصی دارند. علاقه به این دست از آثار آن قدر زیاد است که گاهی اوقات حتی با وجود بعضی ضعف های فنی صرفاً به دلیل مضمون، آن ها را تماشا می کنیم. عموماً در فیلم های فرار از زندان باشخصیت یا شخصیت هایی طرفیم که بر اساس یک نقشه قصد فرار دارند؛ اما در برابرشان دیوارهایی نفوذناپذیر یا زندانبان هایی ...
نشست تخصصی فیلم شماره 10
هم بخوانید. این کارگردان سینما در ادامه افزود: این فیلم از خاطرات 25 اسیر دوران 8 سال دفاع مقدس اقتباس شده است. این فیلم در دل خود مجموعه ای از خاطرات تمام اسرا را دارد و قصه تنها فرار موفق تاریخ دفاع مقدس را روایت می کند. ابراهیم اصغری تهیه کننده این فیلم هم گفت: شماره 20 بر اساس پژوهشی چند ساله و مستندات موجود شکل گرفته است. این فیلم قصه قهرمانان این آب و خاک را روایت می ...
نشست خبری فیلم شماره 10 / اصغری: سعی کردیم قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم
با حمایت بنیاد فارابی ساخته شده است، این فیلم در مقایسه با سایر فیلم های دفاع مقدسی که امسال خواهید دید بسیار کمتر است. کاوری بازیگر فیلم شماره 10 بیان کرد: روزی که وارد فضای ساخت این فیلم شدیم، شرایط سختی در انتخاب بازیگر داشتیم. به دو دلیل در این نقش بازی کردم و سعی کردم به گونه ای بازی کنم که برای مخاطب تکراری نباشد. محمدرضا شجاعی طراح صحنه فیلم شماره 10 گفت: شرایطمان برای انتخاب لوکیشن سخت بود، پیدا کردن و آماده کردن این اردوگاه دشوار بود و نتیجه گرفتیم که از اردوگاه موقعیت را به سمت یک کارخانه متروکه ببریم. ...
تحریمی هایی که شانس آوردند!
روزهای جنگ و در تیرماه 1367 به اسارت درآمد و خیلی زود متوجه شد که در اردوگاه های خاص اسرای امنیتی محبوس شده و دشمن خیالات دیگری درباره آنها دارد. فیلم شماره 10 برخلاف نام و عنوانش، به شدت فیلم پاپیون ساخته فرانکلین جی شافنر و شخصیت های آن را تداعی می کند و خصوصا بازی مجید صالحی در یک نقش متفاوت و دشوار ، می تواند یکی از موارد قابل قبول فیلم شماره 10 باشد. فیلمساز توانسته نمای یک ...
هدفم به تصویر کشیدن تنها فرار موفق اسرای ایرانی از زندانهای رژیم بعث عراق بود
اطلاعات بهتری تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به دلایل انتخاب سوژه این فیلم سینمایی گفت: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد؛ من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش بروم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. این تهیه کننده تصریح کرد: قصه شماره 10 براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و ...
نگاهی به شماره 10 تازه ترین اثر حمید زرگرنژاد
...،به ارائه نشانه های متعددی درباره شخصیت اصلی قصه خود و اراده اش به فرار نشان می دهدتا مخاطب از همان ابتدای داستان به هدف رضا زاگرس، بازیگر نقش اصلی فیلم پی ببرد؛ نشانه هایی که بار بخشی از آن به دوش نقشه های عمل گرایانه بازیگر نقش شماره 10 است و بخشی دیگر به بازی خوب مجید صالحی باز می گردد. زرگرنژاد با گذر از القای حس تعلیق به مخاطب،سعی دارد تا صرفا ذهن تماشاگر را معطوف به چرایی ...
نگاهی به فیلم شماره 10 | الگوبرداری عالمانه با کمی بازگشت به تنظیمات کارخانه
زنی ، برف آخر و اینک شماره 10 از بازیگری طنز که اغلب و همواره بر پایه بازی بداهه استوار بود، به سمت بازیگری جدی و اثرگذار حرکت کند. داستان درباره ماه های آخر جنگ ایران و عراق و رنج های اسرای ایران در اردوگاه های عراق است. عمده اتفاقات فیلم، در اردوگاهی به نام قفص آمن که فارسی اش شده است قفس امن می گذرد. مجید صالحی تازه به اسارت در آمده و میل عجیبی به فرار دارد. طراحی صحنه ...
شماره 10 ؛ اثری تکنیک زده همراه با ضعف در شخصیت پردازی/ استاد ؛ سوژه ای تکراری که حرفی برای گفتن ندارد
این وجود اما اشکالات مشخصی در کارگردانی اثر به چشم می خورد. شاید مهم ترین ایراد در این بخش دوربین لرزان روی دست آن است که مخاطب را آزار می دهد. از طرفی استاد اثری است که در روایت خود دارای لکنت است. نه شخصیت متجاوز به خوبی ساخته می شود و نه قربانی! روند داستان در دو سوم آغازین فیلم به گونه ای پیش می رود که سمپات مخاطب با شخصیت متجاوز داستان است و حتی پایان داستان نیز نمی تواند به طور کامل مخاطب را از شخصیت متجاوز جدا کند. انتهای پیام/ ...
استاد درافتادن با مقدسات روشنفکری
که از این طریق می تواند معرفی نامه اش را بگیرد. درخواست استاد از شاگرد، محترمانه مطرح می شود و گلنوش هم آن را رد می کند. عصر روز بعد وقتی استاد در همین خانه قجری دارد با همان لحن متکبرش برای چند دانشجو درباره معماری آن دوره توضیح می دهد، پسر جوانی از در وارد می شود. ادریس یا همان استاد معماری، به پسرک می گوید فعلا سر کلاس هستم و اگر با من کاری داشته باشی، باید خیلی معطل بمانی. او منتظر می ماند و ...
(3) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ استاد
دیگر ناموفق می نماید؛ صرفاً مجموعه ای از دیالوگها است که در پروسه میان سه کاراکترش رد و بدل می شود. مشخص نیست که نوع نگرش استاد به گُلنوش از حیث احساسی برآمده از یک نگاه زودگذر و جنسی است یا یک علاقه فراتر را شامل می شود که این خود یکی از کاستی های فیلمنامه در مرحله پردازش و معرفی آنها است که همین اَمر را می توان برای سایر آدم های فیلم نیز مثال آورد. بخش قابل توجهی از فیلم با انتظار ...
معرفی فیلم استاد با کارگردانی سید عماد حسینی
توجه قرار گرفته، در فیلم سینمایی استاد نقش متفاوتی را ایفا کرده است. در خلاصه داستان آمده: گلنوش حدادی، دختری 24 ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند... تدوین فیلم سینمایی استاد توسط هانیه جلوخانی انجام شد و این اثر که به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می پردازد. محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان این پروژه را ...
سه نقد برای دو فیلم جشنواره41
*نقد اول استاد ؛ کشدار و خالی از داستان مجتبی اردشیری نخستین ساخته سینمایی عماد حسینی، سوژه خوبی دارد، ترجیح می دهد ورود منعطفانه ای به موضوع داشته و از بیان دراماتیکی برخوردار نباشد، عنصری که در طول اثر نیز اصرار بیش از اندازه ای روی آن صورت می گیرد. فیلم در شرایطی دست بر روی بیان رئالیستی می گذارد که به دلیل نبود این همانی، بیشتر به سمت درام می غلتد. مشکل استاد از ...
بازیگران شماره10 به جای ملت به میلاد رفتند/ فیلمی که با حمایت کامل فارابی ساخته شد
خواند و تا وقتی نقش را درک نکرد وارد فیلم نشد. وی درباره حضور پیدا نکردن بازیگران گفت: به دلیل تشابه برنامه برج میلاد و پردیس ملت برخی از عوامل به اشتباه به برج میلاد رفته بودند. اصغری در پاسخ به این پرسش که آیا در ژانر دیگری هم حاضرید سراغ فیلم های قهرمان محور بروید یا صرفا در ژانر دفاع مقدس فعالیت می کنید گفت: هر قهرمان ایرانی لیاقت این را دارد که فیلمی برای او ساخته شود من حتی ...
بی طرف نبودی استاد
برگه معرفی، همه حرف ها و کنایه های استادش را تحمل کند. تا جایی که کار به ابراز علاقه استاد متاهل به شاگرد مجرد می کشد. ابراز علاقه ای که با واکنش منفی و عصبانیت دانشجو روبه رو شده و وی تصمیم به ترک محل می گیرد. داستان اما کجا شکل می گیرد و به اوج می رسد؟ آنجایی که چند روز پس از ماجرا سجاد بابایی در نقش علیرضا، نامزد دخترک دانشجو، به اندرونی استاد می رود تا به قولی حساب استاد را کف دستش بگذارد ...
حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه ها فیلم را غیرقابل پخش می کرد
اما این فیلم نسبت به فیلمهای دفاع مقدسی همین امسال با بودجه بسیار اندکی ساخته شده است. در ادامه احمد کاوری گفت: با حضور آقای زرگرنژاد اطمینان داشتم که نقشم تکراری نمی شود. ما شرایط سختی داشتیم و در روز اول اصلا قصد نداشتم بازی کنم و بعد انتخاب بازیگر بر عهده من گذاشته شده بود و برای این نقش گزینه های دیگری داشتیم. در ادامه حسن حاجی ابراهیمی طراح صحنه فیلم گفت: شرایط ما سخت ...
تصویرگری از قهرمانی واقعی در فیلم شماره 10
به گزارش ایکنا، شماره 10 چهارمین فیلم حمید زرگرنژاد در مقام کارگردان است. این فیلم را می توان تا در کارنامه این فیلم ساز یکی از آثار موفق در نظر گرفت. قصه درباره اسیری ایرانی است که موفق به فرار از زندان بعثی ها می شود. فیلم برگرفته از واقعیتی تاریخی است. داستان شماره 10 قصه اسیری ایرانی است که مجید صالحی آن را بازی می کند. وی به اتفاق یکی از همرزمانش از زندان فرار کرده و ...
منتقد سینما در گفت گو با حیات : شماره 10 فیلمی اکشن با مبنای دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات ؛ روز گذشته نخستین روز چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، با نمایش فیلم شماره 10 با داستانی پیرامون روز های پایانی دفاع مقدس در پردیس ملت و برج میلاد آغاز شد. حسین سلطان محمدی منتقد سینما درباره فیلم شماره 10 گفت: در ابتدا به نظر می رسید فیلم شماره 10 نوعی داستان پردازی است؛ اما در تیتراژ، زمانی که صحبت های یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس یا ...
آغاز جشنواره با فیلمی با مضمون می تو / بهروز افخمی: استخاره کردم، فیلم ساختم!
ی دانشگاهی در اتریش اپلای کند... نکته قابل توجه: بازی حسن معجونی عماد حسینی: برای استاد از سوی برخی بازیگران تهدید شدم / افخمی فیلم را نجات داد عماد حسینی از جمله کارگردانان فیلم اول است که برای اولین بار با فیلم سینمایی استاد در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی که یک موضوع ملتهب اجتماعی را سوژه کار قرار داده که نه تنها در ایران بلکه در دنیا مورد توجه قرار ...