سایر خبرها
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
خود را تشنه آموختن و مطالعه می داند، مردی که این روزها در حال نوشتن کتابی درباره وضعیت جامعه شناختی ورزش در ایران و جهان است، پاسخ های جالبی به پرسش های مطرح شده داد. مجری مراسم صبحگاه با آرزوهای بزرگ علاقمندی به اجرا و گزارشگری از همان دوران تحصیل ابتدایی در تهران و در دهه 1350 در دبستان جیحون، در وجودش قرار داشت. مجری مراسم صبحگاه مدرسه و گزارش تمرین ورزش صبحگاهی برای همه مدرسه، آغاز مسیر تحقق ...
با انفعال نمی توان سرافراز شد
انفجار موسیقی در صدا و سیما، بودجه ی سریال هایی مثل کلاه فرمزی را تأمین کرد و از کارگردان هایی مثل جعفری جوزانی و حسن فتحی و میرباقری حمابت کرد. نباید فراموش کرد که با رعایت تقوا و احکام الهی نیز می شود رسانه ای داشت که در میان رسانه های جهان سرافراز باشد. وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا طلاق،آیه ی 2 ...
خسارت های محض دو و سه و چهار
برای نظم ظالمانه جهانی کم خطرتر کنند و می خواهند با برجام های بعدی این روند ادامه داشته باشد. امسال پس از اوباما رئیس جمهور آمریکا که چندین سال است اقدام به ارسال پیام نوروزی خطاب به مردم ایران می کند، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و شیمون پرز رئیس جمهور سابق رژیم صهیونیستی نیز خیمه شب بازی پیام نوروزی را تکرار کرده اند. آیا دشمن در به سرانجام رساندن استراتژی خود امیدوارتر و در رسیدن به نتیجه مصمم تر شده است؟! اما اینها ملّت ما را هنوز نشناخته اند... ملّت ایران ملّت فهیمی است... دشمنان خودش را می شناسد، شیوه های دشمنی را هم می شناسد. 1/1/95 منبع:هفته نامه خط حزب الله ...
باید به ایران بی اعتماد باشیم؛ اروپا از اتحادیه عرب تبعیت کند و حزب الله را تروریست بخواند
پرداخت و گفت: نمی توانیم فراموش کنیم که رد پای ایران در همه ناآرامی های منطقه دیده می شود؛ سپاه پاسداران و نائبانش در منطقه، به تروریست های فلسطینی و حزب الله لبنان کمک می کنند . در حال حاضر به غیر از چند کشور عربی، هیچ کشوری حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی نمی داند ولی هیلاری کلینتون در همین خصوص سخنانی گفت و از نقشه خود برای حزب اللهی ها پرده برداشت . اروپا از اتحادیه عرب ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
واحد پولی دلار انجام می شود و اگر با این واحد پولی معامله کنید، نمی توانید خطر مشارکت با ایران را بپذیرید. از میان تراکنش هایی که اکنون با ایران انجام می شود، برخی از آنها با استفاده از واحد پولی یورو یا دیگر واحد های پولی است. این موضوع بر اساس توافق های کنونی، مجاز شمرده می شود. جیمز کیدول James Kidwell مدیر اجرایی گروه کشتیرانی برائمار Braemar در این باره گفت: با وجود بهتر ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
...، آمریکایی ها را با اعطای وام های کلان، مورد حمایت و کمک خود قرار دادند؛ اما پس از 50 سال، در پی مهاجرت های انبوه و گسترده یهودیان اروپا و به ویژه آلمان به آمریکا، تعداد آنها به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر رسید. عامل اصلی جریان سیل مهاجرت یهودیان به آمریکا این بود که سرزمین جدید را محیطی امن و راحت و بکر برای زندگی و توسعۀ فعالیتهای اقتصادی خود یافتند؛ بنابراین چندان عجیب ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
به گزارش “گذارنیوز” تلاش عربستان سعودی در عملی ساختن رویکرد تغییر رژیم در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی و معارض با دولت اسد، با توجه به ابعاد و اهمیت منطقه ای و استراتژیک سوریه، نوع روابط دولت بشار اسد با آل سعود و به خصوص جایگاه سوریه در محور مقاومت قابل تحلیل است. پشتیبانی مالی و اختصاص دلارهای عربستان برای تهیه سلاح و قاچاق اسلحه به داخل سوریه، ارائه راهکارهای عملیاتی به افراد ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
تیزی خنجر داعش بر گردن غرب چه می کند؛ بخش دوم
پرداخت تفکر رادیکال ضد انسانی اش با حمایت پیدا و پنهان غرب شکل گرفته است. ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه ای به داعش و تفکر تکفیری اش می تازد. بسیاری از دولت های عربی منطقه اما به جای جنگ جدی با داعش در تروریست خواندن حزب الله و فشار بر کنفدراسیون فوتبال آسیا! برای بازی نکردن تیم های فوتبالشان در ایران به بهانه ی واهی نا امنی! از یکدیگر گوی سبقت می ربایند. حتی در این شرایط ملت و دولت ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
افزایش پیدا کرده است. امسال اما مدیترانه خون بارترین سال تاریخ جدیدش را طی کرد. 3هزار و 770 نفر پناهجو در آب های این دریا غرق شدند، به امید دنیای بهتر راهی اروپا شدند و حالا 3هزار و 770 خانواده به سنت شرقی، سنت برخی از پناهجویان عبورکرده از این منطقه، اولین عید بدون عزیزشان را داغدار می گذرانند و جشن نمی گیرند. فرصتی برای جشن نیست و اگر هم بود حس و حوصله ای نمانده بود. بیشتر این پناهجویان در کشوری ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
انتخابات شهرستان ها را با تهران مقایسه کنیم. همه جای دنیا هم کم و بیش این طور هست. یعنی وقتی مبارزه انتخاباتی در سطح مسائل ملی نباشد و در سطح خرد مسائل منطقه ای باشد ویژگی های شخصی و منطقه ای نامزدها اهمیت بیشتری پیدا می کند. مثلا ممکن است من اصولگرا باشم و شما اصلاح طلب، یک جا با هم رقابت کنیم و شما برنده شوید اما اگر چنانچه اصلاح طلبی تواناتر از بنده باشد و بیاید ممکن است به شما پیروز شود. ...
نشست ائتلاف ملی عراق با حضور عبادی/تازه ترین موضع گیری حزب الدعوه
آوارگان را فراموش کرده است. تازه ترین موضع گیری حزب الدعوه خبر دیگر این که حزب الدعوه برخی گروه های سیاسی را متهم کرد برای دور کردن آن از روند سیاسی از طریق سرنگونی دولت کنونی تلاش می کنند. در بیانیه حزب الدعوه آمده است برخی گروه های سیاسی برای دور کردن حزب الدعوه و دولت قانون از صحنه سیاسی تلاش می کنند، تشکیل دولت کنونی به ریاست حیدرالعبادی با هدف دور کردن نوری المالکی ...
با عربستان چه باید کرد؟
...، اخلال در مذاکرات صلح گروه های سوری و مهم تر از همه همنوایی و همکاری آشکار با رژیم اسرائیل از جمله مهم ترین اقدامات عملی عربستان در مواجهه با ایران نوین است. سه. طی سالیان اخیر، به رغم افزایش سطح تقابل سیاست های اعلامی و اعمالی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران، کشورمان با نگاهی راهبردی معطوف به منافع کلان سیاسی و امنیتی منطقه و جهان اسلام، تاکنون سیاست خویشتنداری، مدارا و مدیریت روابط ...
پایان السفیر لبنان؟!/ پنجشنبه آینده شماره خداحافظی
به گزارش ایرنا، به نظرمی رسد بحران های بزرگ مالی رسانه ها و روزنامه های لبنانی، کار را به جایی رسانده که برخی از روزنامه های وزین ، کثیرالانتشار و با سابقه درخشان و طولانی به ویژه السفیر را درمسیر تعطیلی قرار داده که خسارتی بزرگ برای جهان رسانه به ویژه در جهان اسلام است. مدیر دفتر طلال سلمان در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با وی ضمن تایید خبر تصمیم سردبیر روزنامه السفیر، گفت: تصمیم برای توقف ...
ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است
همان زمان به دمشق پیشنهاد کرده بود که با تاخیر اجرایی شد. مسئله اساسی اینجاست که طراحان اصلی جنگ سوریه عملیات روانی وسیعی در سوریه انجام دادند تا دولت بشاراسد ساقط شود. هجمه رسانه ای صورت گرفته علیه کشور سوریه در دو بعد عملیات شد ، قسمتی از آن معطوف به مسائل سیاسی بود که پشتوانه فکری گروه های معارض سوریه شد. بخش عمده برنامه های پخش شده توسط رسانه های سعودی با نگاه سلفی گرایانه تکفیری بود ...
از افت سال تا یاغی سال/ بومی زدایی عباسی به ماشین سواری ختم شد/ کارت قرمزی به سرخی دل های شکسته ...
سایر بازیکنان از همان ابتدا موردحمایت هواداران پرشور آذربایجانی قرار گرفت ولی بااین همه لطف، آن طور که بایدوشاید برای تراکتورسازی بازی نکرد که همین موضوع باعث پدید آمدن حواشی و اختلاف وی با سکوها شد. البته با گذشت زمان بختیار بهتر از قبل ظاهر شد و به ویژه در چند دیدار گذشته یکی از بهترین های تیمش بوده است و اگر او از همان ابتدا این چنین محکم و جدی کار می کرد - یا به تعبیر برخی ناسپاسی نمی کرد- شاید ...
نقش سازنده و مخرب رسانه
هست یا لعنت الله علیه؟! و امام باقر(ع) اقدامات مجاهد فی سبیل الله، شهید والامقام و قتله شهیدان کربلا، جناب مختار را مورد تائید قرار داد. کارکرد رسانه آنقدر زیاد است که در انقلاب اسلامی فردی در جایگاه مرجع تقلید (آیت الله شریعتمداری) فتوای انفجار جماران و به شهادت رساندن امام خمینی را صادر نماید! رسانه انقلابی از میلیونها انسان متقی، پاکباخته و شجاع در طول 8 سال دفاع مقدس انسانهای را ساخت ...
نامه انجمن اسلامی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به سرافراز
...، همه این کلمات نقشه است برای اینکه شما را از کار جدی عقب بیندازند .این که می گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند بگذارید از جای دیگر بگیرند.شما عجالتا آلوده مباشید آنها کم کم برمی گردند به اینجا . این عذر نیست که اگر موسیقی نباشد در رادیو آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند حالا اگر از جای دیگر می گیرند آیا ما باید به آنها موسیقی بدهیم! ما باید ...
خطر تحریف اقتصاد مقاومتی توسط دولت
اجرای این سیاستها ندارند. سال 94 و اوج گرفتن رکود در اقتصاد شرایطی را فراهم کرد که رهبری چندین بار صراحتا از دولت روحانی بخواهد که تن به اجرای این سیاستها بدهد. اصرارهای معظم له برای پیشبرد فرامین اقتصاد مقاومتی تا جایی پیش رفت که ایشان حتی تاکید بر ایجاد قرارگاهی برای اجرای اقتصاد مقاومتی کردند. بعد از تاکیدات فراوان رهبری، این قرارگاه یا همان ستاد فرماندهی تشکیل شد و برنامه ای برای اجرای ...
شیخ حسین راضی؛ از یادگیری قرآن تا قیام علیه آل سعود
با اسرائیل و تکفیری ها است، ما با آن هاییم. حزب الله عزت و کرامت را به اسلام، مسلمانان، عربیت و عرب ها بازگردانده است و حق ملت ها است که این حزب را گرامی داشته و به عنوان یکی از افتخاراتشان و میراثی فرهنگی به آن افتخار کنند. بازداشت به اتهام حمایت از حزب الله آل سعود در واکنش به موضع گیری های صریح حسین راضی تلاش کرد صدای او را خاموش کند؛ بنابراین با ممانعت شیخ از اقامه نماز در ...
مسئولین هشدارهای رهبر انقلاب را درباره اقتصاد مقاومتی و نفوذ جدی بگیرند
مقاومتی هم، ده راهکار عملی جلوی راه مسئولین گذاشته اند و امید است با توجه آحاد ملت به این راه کاره و کارکردها مشکلات و گرفتاری کشور برطرف شود. آیت الله ممدوحی اظهار داشت: رهبر انقلاب به همه توجه دادند که تا کار عملی درباره اقتصاد مقاومتی در کشور شکل نگیرد، کارخانه ها راه نیافتد، توان داخلی کشور به کار گرفته نشود، از ظرفیت و استعدادهای نیروی جوان استفاده نشود، مشکلی در جامعه برطرف نخواهد ...
پیام تسلیت لاریجانی در پی حوادث تروریستی اخیر در بروکسل
وتسلیت خود را با جناب عالی، نمایندگان محترم پارلمان، دولت و ملت بلژیک و خانواده های مصیبت دیده ابراز می دارم. در بخش دیگر پیام رییس مجلس آمده است: حوادث تروریستی اخیر بار دیگر نشان داد تروریسم تهدیدی مشترک برای امنیت، آرامش و پیشرفت همه ملت ها در نقاط مختلف جهان بوده و مبارزه با آن منوط با اقدام جمعی و یکپارچه جامعه جهانی علیه این پدیده شوم و پشتیبانان مالی، سیاسی و اطلاعاتی آن است. وی در ...
محسن باقری(حزب اتحاد ملت): برداشت ما با سوسیال دموکراسی غربی متفاوت است/با حزب مشارکت متفاوت هستیم
سطوح مختلف حاکمیت و بوجود آوردن همدلی و رسیدن به راهی برای هماهنگی همه نیرو هایی که در سپهر سیاسی کشور در حال فعالیت هستند در جهت دفاع از منافع ملی کشور ، دومین وجه تمایزی که در نحوه رفتار این دو حزب لازم به ذکر است ؛ بحث برنامه محور بودن حزب اتحاد ملت است. مهمترین کمیسیون و مهمترین قسمت داخلی حزب اتحاد ملت اکنون کمیسیون برنامه ریزی منطقه ای است. که به اقتضای هر منطقه مشکلات همان منطقه را ...
راهکارهای کلیدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ از حرف تا عمل چقدر راه باقیست؟
اقتصاد مقاومتی رشد و حرکت رو به جلو نخواهد داشت و باید معیار و راه عمل دولت و ملت در همه فعالیت های اقتصادی، تحقق واقعی این کلیدواژه باشد تاجاده ناهموار اقتصاد به سوی پیشرفت و توسعه و سربلندی تغییر مسیر دهد .
تانک k2؛ پیشرفته ترین تانک رزمی جهان + تصاویر
شاسی تانک نگهداری می شود. توپ اصلی تانک به وسیله این اتولودر پیشرفته دارای ریتم آتش 15 گلوله در دقیقه است و می تواند هر 4 ثانیه یک گلوله شلیک کند. بد نیست بدانید لکلرک دارای ریتم آتش 12 گلوله در دقیقه و تی 90 دارای ریتم آتش 6 الی 8 گلوله در دقیقه می باشد. کی2 می تواند از همه مهمات 120 میلیمتری استاندارد ناتو استفاده کند. به جز این مهمات، یک مهمات جدید با نام KSTAM و یا همان (Korean Smart Top-Attack ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشت و با اهتمام به حقوق خود در برابر قدرتهای بزرگ استقلال و عزت ایران دو چندان شد. به سرانجام رسیدن برجام، شکوه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مشارکت حداکثری مردم از دستاوردهای سال 94 بود. امید می رود سرمایه های گرانبهایی چون بیانات و حمایت های مقام معظم رهبری و پشتیبانی ملت از دولت توشه گرانبهایی شود برای تداوم راه پیشرفت همه جانبه اجتماعی، اقتصادی، تجاری ...
زیارت با معرفت در راهیان نور ثواب زیارت عرش الهی را دارد
.... وی در ادامه خاطرنشان کرد: روحیه ای که امام خمینی(ره) در بین جوانان ترویج داد باعث شد در زمان دفاع مقدس مردم تا پای جان ایستادگی کنند و زمانی که رزمنده ای شهید می شدند برادرش اسلحه او را بر می داشت و به جای او می جنگید این روحیه در زمان امام بود و بحمدالله بعد از امام، مقام معظم رهبری همان روحیه را در امت حزب الله و جوانان روحیه انقلابی، روحیه ایثار، روحیه جهاد و شهادت را حفظ کردند ...
سیاست ترکیه بر پایه منافع است نه باورها/ بازی های پیچیده ای در انتخابات اخیر ترکیه رخ داد/ مردم جایگزینی ...
جدی که همه قشرها به این حزب دارند، اما دوباره به همین حزب رای می دهند و وقتی از آنها پرسیده می شود که چرا دوباره به این ها رای داده اید، گفته می شود برای اینکه جایگزین مناسبی برایشان پیدا نمی کنیم. چون ما احزاب دیگر را هم آزمایش کرده ایم، فلذا مهم ترین اتفاقی که افتاده است همین مسئله است که بیان شد و به صورت جدی مشارکت سیاسی قشر متدین ترکیه رقم زده شده است. اگر تا دیروز همه امید شان به حضور در مسائل ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
جایگاه راهبردی و به تعبیر رایجْ موقعیت استراتژیکی، یک کشور بی نظیر است؛ از لحاظ منابع فراوان نفت و گاز در همه ی این منطقه و با یک نگاه از همه ی دنیا امتیاز دارد؛ غیر از نفت و گاز، منابع فراوان دیگری هم هست. کشوری است بزرگ، با جمعیتی مستعد و مردمی بااستعداد، با تاریخی غنی. اینجا گُل منطقه است؛ این گُل منطقه یک روزی یکجا و به طور کامل در قبضه ی آمریکا بوده است و هر کاری آمریکایی ها میخواستند نسبت به ...
مرداد 94 / سفر فابیوس و سایه خون های آلوده
ریال تنها در 4 قلم دارویی با شرکت سنوفی اونتیس معامله کرد و سنوفی اونتیس در واقع چهره و نام جدید همان شرکت مریو است! بازی با خون های الوده اما نگرفت و به جای خانواده های قربانیان پرونده نهایتا 20 نفر از مخالفان برجام در اعتراض به سفر فابیوس تجمع کردند. مخالفت هایی از این دست معاون اول رییس جمهوری را به واکنش واداشت تا بگوید: مخالفان برجام تنها 4 درصد پایگاه دارند ...