سایر منابع:
سایر خبرها
چرا باید "سپاه قدس" داشته باشیم؟/ تلاش "امپریالیسم" برای اتهام زنی به "نیروی قدس" در "اتفاقات بالکان" + ...
....در دوران جنگ تحمیلی نقش مهم نیروی قدس در جلوگیری از حملات صدام بخصوص در سال های آخر دفاع مقدس کاملا مشخص است. پس از جنگ تحمیلی هم کمک های مستشاری و معنوی به مسلمانان بوسنی در "بالکان" برای مبارزه با "قصاب" این منطقه حائز اهمیت بود. البته رسانه های وابسته به ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش تلاش می کنند تا کمک های مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به "مسلمانان بالکان" زیر ...
آزادسازی قریب الوقوع شهر باستانی تدمر/دور جدید جنگ داخلی کفتارها در جنوب سوریه/پاتک خونین نظامیان سوری ...
سوری تنها در یک محور منطقه "الدوه" صورت می گرفت که این موضوع موجب شد تا داعش با تمرکز توان نظامی خود بر آن مقاومت شدید از خود نشان داده و تلفات و خسارات زیادی بر نیروهای ارتش سوریه وارد آورد. لازم به ذکر است که تلاشهای ارتش سوریه برای بازپس گیری تدمر از چند ماه پیش بصورت غیر رسمی آغاز شده بود اما استفاده داعش از بافت خاص منطقه حاشیه تدمر و استفاده از تاکتیک دفاع چند لایه از طریق ایجاد ...
واکنش ها به نظریه جدید هاشمی علیه توان موشکی کشور
...: آزمایش های اخیر آمریکا و برخی کشورهای دیگر روی سلاح های هسته ای، به علاوه بررسی بودجه نظامی و هزینه تسلیحاتی سالانه برخی کشورها مانند ایلات متحده آمریکا که امروز قریب به هزار میلیارد دلار در سال است و این رقم بسیار جالبی است که اتفاقاً بیشتر مربوط به سلاح های پیشرفته ای است که برای جنگ های آینده در نظر گرفته اند، نشانگر بر برنامه ریزی بلندمدت آن ها برای آینده نظامی خود است. این ...
تاکید - بان کی مون - بر تعیین رئیس جمهور لبنان در سفر به بیروت
منطقه ای به چه نحو بر این موضوع اثر خواهد گذاشت. بان کی مون همچنین پس از این دیدار به محل وزارت دفاع لبنان رفت و در آنجا با سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان و جان قهوه چی فرمانده ارتش لبنان دیدار و گفتگو کرد. دبیرکل سازمان ملل پس از این دیدار اظهار داشت: چالش هایی که لبنان به دلیل بحران در سوریه با آن مواجه است و چگونگی حمایت از این کشور در مواجهه با تروریسم به همراه تداوم همکاری ها میان یونیفل و ارتش لبنان برای تضمین اجرای قطعنامه 1701 محور مذاکرات بود. ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
رو تأکید می کنم که باید امتیاز صدور اسکناس از این بانک ها سلب و در اختیار ملت یعنی صاحبان اصلی آن قرارگیرد.” دامنه و عمق نفوذیهود اسرائیلی در جامعه آمریکا سابقه نفوذ یهودیان در آمریکا به سال 1790 باز می گردد ؛ در این سال یهودیان نخستین ارتباط رسمی خود را با رییس جمهوری آمریکا، جرج واشنگتن برقرار کردند. این مکاتبه میان رهبران یهود و اوّلین رئیس جمهور آمریکا، سرآغاز روابط ...
سوریه؛ تعدد منافع – تعدد بازیگر/ سرکشی کردستان، سناریوی تجزیه عراق
ادامه حضور داعش در عراق و سوریه، صحنه سیاسی و میدانی این دو کشور را در سال 1394 همانند سال های قبل با مشکلاتی روبه رو کرد و در نقاطی شاهد پیشروی داعش و در مناطقی نظاره گر عقب نشینی آنها و سایر تروریست ها بودیم. انتشار تصاویر مختلف از اعدام های داعش با رنگ و لعاب و کادر بندی غربی در سال گذشته تعجب جهانیان را تا جایی برانگیخت که تنها یک سیگنال از آن فیلم ها به جامعه جهانی ارسال شد و آن هم حمایت بی ...
رهبر معظم انقلاب: نباید فریب لبخند دشمن یا مساعدت کوتاه مدت او را خورد/ رژیم صهیونیستی تا 25 سال دیگر در ...
...> حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز سه شنبه – 2 تیر 94 - در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام، ضمن تبیین پیامدهای مثبت، چالش ها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی ، درباره روند مذاکرات هسته ای نکات تعیین کننده ای بیان کردند و با اعلام و تشریح صریح خطوط قرمز هسته ای ایران تأکید کردند: امریکایی ها به دنبال نابود کردن صنعت هسته ای ایران هستند در مقابل همه مسئولان ...
از کودتا در دربار سعودی تا ماجراجویی های "دو محمد"/ عربستان در سالی که گذشت
عربستان سعودی در چند دهه اخیر از هیچ اقدامی برای ترویج فرقه گرایی در منطقه استراتژیک خاورمیانه فروگذار نکرده است. با این حال اقدامات آل سعود در یک سال اخیر و با روی کار آمدن ملک سلمان و شاهزادگان جوان، عربستان سعودی را در آستانه آینده ای مبهم و نه چندان خوشایند قرار داده است. از این رو، روزنامه ایران با برگزاری میزگردی با حضور محمدعلی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، رضا میرابیان ...
آمریکا کاری که در برجام1 با ایران کرد، در برجام های بعدی تکرار خواهد کرد
همچنین گفت: عده ای امروز همین رویکرد را ادامه می دهند، در موضوع هسته ای همین رویکرد را اتخاذ کردند و انجام دادند و رفتند آمریکا را راضی کنند و آمریکا با همه مصلحت اندیشی هایی که داشت، به این راضی شد که ما عملاً فعالیت هسته ای خودمان را تعطیل کنیم، مثلاً اراک را بتن ریزی کردند و تقریباً تعطیل شد و نطنز هم به نوع دیگری نیمه تعطیل کردند و تعهد دادیم که طی 15 سال آینده به حالت نیمه تعطیل یا تعلیق ...
شرایط جدید روابط عمومی در فضای مجازی
داخلی و بین اللملی که با واقعیت مجازی فراگیر روبرو می باشند، به ناگزیر گامی برای محسوس سازی حضور در آسمان مجازی را آغاز کرده اند. با در نظر گرفتن اقدامات و رفتارهای بی امان برندها و همچنین مشتریان، سران و پشگامان تبلیغات، صنعت چاپ و روابط عمومی اختصاص مقادیری بسیار بیشتری از بودجه خود به دنیای مجازی را آغاز کرده اند. با در نظر گرفتن اولویت و برتری دنیای دیجیتال در زندگی روزانه، نیروهای ...
نقش بسیج در بحران سوریه
شکل گرفته اند. جوانان و نیروهای داوطلب برای دفاع از نظام سوریه زیر نظر دولت در مناطق مختلف آموزش های نظامی را دیده و مسلح شده اند. جیش الشعبی با برپایی ایست های بازرسی و گشت در شهرها امنیت را بالا برده اند و مانع از ورود افراد مسلح به برخی مناطق شده اند. به عنوان مثال امنیت محله زینبیه نیز با جیش الشعبی است که با توجه به حضور شیعیان در آن منطقه، جوانان شیعه در آنجا با برپایی ایست بازرسی ...
فراز و نشیب های بازار سرمایه در سال 95*
کارگزاری حافظ در پاسخ به این سوال که آیا بورس تهران در سال 1395 به روزهای رویایی خود در سال 1392 باز می گردد؟، گفت:بالاخره انتظارها به سررسید، مذاکرات هسته ای به سرانجام و برجام به فرجام رسید. این خبر خوش و شاید غیرقابل باوری بود که بعد از ماه ها و سال ها مذاکرات فشرده و فرسایشی، با هنر دیپلماسی دولت دهم و در راس آن آقای روحانی و وزیر خارجه شایسته آن آقای ظریف به بار نشست و بزرگ ترین ریسک سیاسی ...
از شکایت احمدی نژاد تا دیدار موگرینی با رئیس جمهور
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مهم ترین عناوین اخبار دولت در مرداد ماه سال 94 به شرح زیر است: حضور در صحنه بین المللی را مدیون مقاومت مردم می دانیم وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر توانستیم در حوزه بین الملل کاری انجام دهیم و در این صحنه حضور داشته باشیم، همه را مرهون حضور مردم در صحنه و مقاومت آنان می دانیم. بزرگترین بیمارستان هسته ای غرب ...
با عربستان چه باید کرد؟
...، اما با توجه به پیچیدگی تحولات در منطقه، درایت دولتمردان ایرانی و نیز بافت قومی و جمعیتی کشوری چون عراق، تهدید حضور مستقیم نظامی امریکا در کنار مرزهای ایران به فرصتی برای قدرتمند تر شدن ایران با حذف دو دشمن اصلی ایران در مرزهای شرقی (طالبان) و غربی (رژیم صدام) تبدیل شد و پس از آن بود که زنگ خطر ها و هشدار ها مبنی بر تسلط ایران شیعه بر منطقه به گوش رسید. روی کار آمدن دولتی با اکثریت شیعه ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94/بلای نفت ارزان و شفای توافق با جهان
این گشایش ها، چالش های داخلی دولت در حوزه اقتصاد بیش از پیش فضا را متفاوت کرد و البته برنامه ریزی ها را سخت تر. در واقع یک طرف فشارهای ناشی از قیمت نفت بود که کار را برای دولت سخت می کرد و از سوی دیگرگشایش های اقتصادی هر روز دولت و بخش خصوصی راسورپرایز می کرد. شاید همین ثابت نبودن شرایط هم بود که باعث می شد دولت در برنامه ریزی هایی مانند تهیه لایحه بودجه کمی با مکث اقدام کند. حتی حسن ...
پیام نوروزی اوباما در کنار تهدیدها نشانه بلاتکلیفی آمریکایی هاست
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه شنبه سوم فروردین ماه در ارتباط مستقیم از مشهد با برنامه زنده "تیتر امشب " شبکه خبر ، با تبریک سال نو و نوروز و آرزوی سالی پر از شکوفایی اقتصادی و پیشرفت و سربلندی برای ملت ایران گفت : ملت بزرگوار ما به خوبی می دانند که ما مدت هاست با آمریکایی ها مسئله داریم و داریم دست و پنجه نرم می کنیم. آنها حاضر نیستند که انقلاب ما را در عمل به رسمیت بشناسند. می ...
تلاش سپاه برای ایفای نقش بیش تر در اقتصاد
هسته ای در سال گذشته بود و خواستار جذب سرمایه گذاری های خارجی بیش تر و باز کردن درهای بازار ایران به سوی شرکت های خارجی است. به گزارش خرداد، رویترز در ادامه می نویسد:"سرتیپ مسعود جزایری معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است که مخاطب اصلی اقتصاد مقاومتی و پیام مقام معظم رهبری دولت است. رویترز از او به عنوان یکی از مهم ترین اعضای سپاه یاد می کند و درباره این نهاد نظامی می نویسد: ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
یافته و هم افزا دارند. هدف این است تا طرح اعتلا به مثابه شیرازه برنامه توسعه پژوهشگاه عمل کند و بر این اساس توان پژوهشگاه به صورت هم افزا ارتقا یابد. نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی قبادی با تاکید بر اهمیت آمار و اطلاعات در حوزه علوم انسانی، نداشتن آمار متقن در حوزه علوم انسانی را یکی از معضلات پژوهشی در کل کشور دانست و یادآور شد: از این رو این پژوهشگاه با ...
اقتصاد مقاومتی مسیر دستیابی به اقتصاد پررونق
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز : پیام های نوروزی مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال جهت گیری کلی آن سال را مشخص می نماید. در این پیام ها بنابر نیاز کشور و یا ضعفی که در کشور به دلایل مختلفی شکل گرفته است خط مشی کلی اعلام می گردد. از این رو، رهبر معظم انقلاب از سال 88، شعار های سال را شعار های اقتصادی قرار داده اند، علت این اقدام آن بوده است که دشمن در ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
استان در طول جنگ محسوب می شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است. این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد. این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد. یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
هفته نامه مثلث گفتگویی مفصل با عباس عبدی داشته که در ادامه می آید: در سال 92 و در حالی که کمتر از چند روز به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده بود ما متوجه تغییر فضا شدیم. از همان زمان اندک قبل انتخابات برخی تحلیلگران گمانه زنی می کردند که آقای روحانی ممکن است رای بیاورد. در انتخابات اخیر هم برخی تحلیلگران از چرخش فضا و شرایط سیاسی آن هم چند روز مانده به انتخابات خبر می دادند. شما ...
ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است
داشته اند. جبهه صهیونیستی- عربی تمام تلاش خود را در حمایت از مخالفین مسلح به کار گرفته است، از سوی دیگر محور ایران، روسیه و چین بر راه حل سیاسی تاکید می کنند. در این میان کش و قوس های موجود درباره سوریه ، ایران به عنوان تنها کشور اسلامی که به صورت قاطعانه بر حمایت از حق تعیین سرنوشت توسط مردم سوریه تاکید می کند در این کشور نقش ایفا می کند. برای بررسی اقدامات ایران به عنوان یک بازیگر ...
درخشش ستارگان ایرانی در آسمان علم دنیا
های بعد تعداد افرادی که موفق به احراز شرایط لازم برای دریافت این جایزه شده بودند افزایش پیدا کرد. سال 94 این جایزه به چهار محقق از کشورهای ایران، آمریکا، روسیه و کنیا اهدا شد. این جایزه شامل مدال، دیپلم افتخار و یک لوح تقدیر است. دستاورد محقق ایرانی در کاهش عفونتهای بیمارستانی با ابررایانه ها سالانه هزاران تن به دلیل ابتلا به عفونتهای بیمارستانی جان خود را از دست می دهند و این ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
پنج سال اخیر، پرچالش ترین موضوعات را در حوزه غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا داشتیم. اگر امروز در این حوزه شاهد آن هستیم که این چالش ها هنوز ادامه دارد، به عوامل مختلفی برمی گردد. اولین موضوع به عنوان یک موضوع ریشه دار و اساسی به تحولات عراق برمی گردد. برخی از کشورها ازجمله عربستان هنوز نتوانسته اند عراق جدید را در عرصه سیاست خارجی خودشان هضم کنند. تحولات بیداری اسلامی یا بهار عربی که ...
پادگان ابوذر زخمی کهنه از دفاع مقدس در دل سرپلذهاب / میعادگاه شهدای دفاع مقدس پذیرای رهروان شهداست
، تانک های دشمن دشت ذهاب را در نوردیده و راه سر پل را در پیش گرفتند، اما در مسیر با مقاومت های سرسختانه نیروهای بومی منطقه مواجه شدندکه یکی از کانون های مقاومت در روستای زرین جوب و سه راهی آن شکل گرفت. از چند روز قبل، کسانی که قدرت برداشتن سلاح داشته اند به سپاه پاسداران مراجعه و خواهان مسلح شدن بودند که پاسداران انقلا ب با آغوش باز آنها را پذیرفته و در حد وسع و توان مسلح می نمایند. هسته های مقاومت ...
سال 1394 و زیرسازی جاده اقتصاد مقاومتی
شعار سال: پارسال با وجود تنگناهای بین المللی، تحریم های گسترده و بسیاری نابسامانی های داخلی در حوزه اقتصادی، دولت یازدهم توانست گام هایی بلند رو به جلو بردارد. اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها را می توان مهمترین دستاورد سیاسی- اقتصادی دولت طی یک سال اخیر دانست. هر چند در سال 94 قیمت هر بشکه نفت حتی به زیر 30 دلار هم رسید اما با توافق میان ایران و کشورهای 1+5 در گفت وگوهای هسته ای و در نهایت اجرای ...
سیاست خارجی در سالی که گذشت
حکام از مهمترین محورهای پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرونده پی ام دی در روز سه شنبه 24 آذر ماه سال جاری بود . علاوه بر موارد فوق در این قطعنامه برای اولین بار با لحنی مثبت در مورد همکاری ایران به منظور حل و فصل موضوعات هسته ای صحبت کرد و تاکید کرد هیچ نکته یا عبارت پردازی منفی همچون ابراز نگرانی و ... در آن وجود ندارد.از سوی دیگر قطعنامه هیچ درخواستی از ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
...> کتاب و کتابخوانی سال 1394 برای کتاب و کتاب خوان ها سال خوبی نبود، گرانی کتاب و دشواری نشر و نبود کتاب خوان. اینها سنگ های گران باری است بر پیکر فرهنگ کتاب. در این شرایط اما چند خبر خوب از کتاب نسیمی به این پیکر خسته وزید: این کتاب شیمیایی است... لطفاً دست نزنید نوشته اسماعیلی سادیانی رتبه چهارم شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس را از آن خود کرد. (28/1/94) ...
خاطرات و اعترافات، کتاب هایی آمریکایی از جنس افشاگری+عکس
، این تصمیم کاخ سفید عمدی و بررسی شده بود و سند محرمانه سرویس اطلاعات وابسته به وزارت دفاع DIA که شخصاً آن را در سال 2012 خوانده و بررسی کرده بر این واقعیت صحه می گذارد و حاکی از حمایت غرب از داعش است . چیزی که جای تعجب دارد، اینکه به نظر می رسد فلین در این گفت وگو در پاسخ به سؤالات مجری الجزیره به عمد تلاش داشت درباره سیاست هایی که موجب تشکیل و ظهور گروه تکفیری داعش شد، توضیح بدهد . ...