سایر منابع:
سایر خبرها
خدمات رایگان بهداشتی به سه میلیون افغان بار سنگینی به کشور تحمیل می کند
بشری وظیفه خود را در قبال پناهندگان انجام نمی دهند و در این زمینه ناکارآمد هستند و نه تنها به پیشگیری توجه ندارند که به عکس، صاحبان قدرت در پی گسترش نا امنی و افزایش پناهندگی در کشورهای منطقه خاورمیانه هستند. وزیر بهداشت گفت: در مورد عراق این امیدواری وجود دارد که امنیت، ظرف چند سال آینده حاکم شود و پناهندگان عراقی بتوانند به کشورشان برگردند اما در مورد پناهندگان افغان، امید چندانی به ثبات در ...
بیمه ایران 6500 میلیارد تومان غرامت داد
کرده است. مدیرعامل بیمه ایران در خصوص سیاست های بیمه ایران در سال 95 خاطرنشان کرد : با تامین منابع مالی بیشتر، ارائه پوشش های بیمه ای متنوع وپرداخت به موقع وسریع خسارت به زیان دیدگان ، با قوت هر چه بیشتر تلاش می کنیم زمینه و بسترلازم را برای فعالان بخش های مختلف اقتصادی به وجود آوریم ،تا این بخش از فعالان اقتصادی که به علت های مختلف خسارت دیده اند واز پوشش های بیمه ای بیمه ایران نیز ...
چالش فیش های حقوقی برای همه مدیران
وضعیتی را در جامعه بگیرد و به مردم اطمینان داد که هیچ یک از قوانین و مقرراتی که طبق آن این حقوق های بالا پرداخت شده، مصوب دولت یازدهم نبوده است. باید به این مساله نیز توجه داشت که موضوع دستمزدهای چند ده میلیونی برخی مدیران دولتی، همچنان سوژه منتقدانی است که آن را دستمایه ای برای سیاه نمایی علیه دولت قرار داده اند که همین منتقدان در دولت های گذشته در قبال این پرداخت ها به مدیران وقت، سکوت کرده بودند ...
پروژه های عمرانی مصوب سفر دولت به خراسان شمالی 60 درصد پیشرفت دارد
محمدحسین علی نیا در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: در سفر کاروان دولت، اجرای 25 پروژه در حوزه اجرایی و توسعه ای مصوب شد. علی نیا با اشاره به تخصیص 20 درصدی اعتبارات مصوب سفر کاروان دولت در سال 94 افزود: در سال مالی 94، تنها 20 درصد از اعتبارات سفر کاروان دولت به دست رسیده است و 80 درصد از آن تخصیص پیدا نکرد. وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح های عمرانی مصوب سفر ...
پزشکان از تعرفه های ابلاغی متضرر می شوند
نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، معتقد است هر دو بخش دولتی و خصوصی از تعرفه های پزشکی سال 95 متضرر می شوند. به گزارش مهر، دکتر محمد صاحب الزمانی با اشاره به اینکه هرگونه افزایش تعرفه یا افزایش قیمت در کشور مستلزم یکسری کار کارشناسی و علمی است؛ بیان داشت : اگر مبنای افزایش یا کاهش قیمت کار کارشناسی نباشد این بیراهه رفتن است و افزایش 10 درصدی تعرفه ها که هیئت دولت تصویب کرده هیچ ...
ساختار نظام تصمیم گیری و سیاست گذاری
ساختار تصمیمات بلندمدت خود نداشته اند. دولت قادر به انجام چه اقداماتی است با توجه به چنین پس زمینه ای، حال سوال این است که دولت یازدهم در سال آخر حیات خود چه کارهایی را می تواند در پهنه اقتصادی کشور انجام دهد؟ اتفاق اخیر در خصوص ارائه طرح قانون بانکداری توسط نمایندگان محترم مجلس، به عنوان یکی از بنیادی ترین و اصولی ترین پایه های قانونی اداره نظام اقتصادی و مالی کشور و پافشاری ...
چرا رکود همچنان پابرجاست؟
اصل 44 قانون اساسی به عنوان عالی ترین سند اقتصادی کشور موفق نبوده است؟ از آن مهم تر اینکه چرا اندازه دولت کوچک نشده و همچنان قوه مجریه نقش بسیار پررنگی در اقتصاد ایران دارد؟ چرا بیش از 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام روی دست دولت مانده است؟ رنج آورترین سوال به تولید انبوه قوانین و مقررات در اقتصاد ایران مربوط است. چرا در هر دوره مجلس، صدها قانون جدید وضع می شود، بدون اینکه عملکرد و نتیجه ...
مکان یابی 32 کانی زیر سایه استراتژی اکتشافات معدنی
برای بودجه را به خاطر ندارم اما به طور کلی رقم تخصیص یافته مهم است نه رقمی که اعلام می شود. با توجه به اینکه تخصیص بودجه هنوز آغاز نشده در نتیجه نمی توان نظری درباره آن مطرح کرد اما به طور کلی بودجه مصوب شده، رقم خوبی است. محمدتقی کره ای در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حوزه ژئوفیزیک هوایی چیست؟ توضیح داد: سال گذشته 2 گروه هلی کوپتری در مناطق ...
حال وهوای صنعت خودرو یک سال پس از کمپین خودرو نخریم
دولت از هسته مدیریت اجرایی این صنعت و محدود شدن در هسته تصمیمات کلان می تواند شروع شود، گامی ساده که با خروج مدیران دولتی از شرکت های خودروسازی نمود خواهد داشت. او خاطرنشان کرد: واگذاری مجوز تصمیم گیری به مدیران بخش خصوصی با هر کیفیتی، نهایتاً منجر می شود صنایعی که واقعاً توان رقابت دارند و ارزش افزوده واقعی ملی ایجاد می کنند در چرخه اقتصاد بمانند، سایرین که بیشتر منابع ملی را تلف می ...
گفتگوی قدیمی از رهبرانقلاب درباره شریعتی
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم ...
اجرای اصلاحات نهادی
برجام شد. در شرایط امروز با توجه به ساختاری شدن فرهنگ غلط یادگار سال های گذشته، شرایطی پیش آمده که همه جناح ها متفق القول به فساد سیستم اداری و نیاز به اصلاح ساختاری اشاره دارند. در مقاله ای در همایش چشم انداز اقتصادی ایران در سال 1395 پنج مورد اقتصاد کلان ، ساختاری ، نهادی ، حاصل از رکود جهانی و کاهش قیمت نفت به عنوان لایه های رکودی حاکم بر اقتصاد ایران نام برده شد که مورد اول در اختیار دولت، موارد ...
بستر سیاسی تغییرات اقتصادی
مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن برجام پس از حدود 3 سال مذاکرات سنگین و مستمر تیم هسته ای، اهداف اقتصادی دولت را به تعویق انداخت. این شرایط برای هر دولتی که در انتخابات سال 92 به پیروزی می رسید وجود داشت و فقط دولت یازدهم را نمی توان بابت شرایط اقتصادی امروز سرزنش کرد. چرا که برون رفت از شرایط رکود تورمی اقتصاد ایران در سه سال گذشته، تا زمانی که تحریم ها لغو نمی شدند و ثبات نسبی بر اقتصاد ایران حاکم ...
بن بست تامین مالی بنگاه های کوچک
کشور وجود دارد. مبلغ 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحرک بخشی به فعالیت های بنگاه های راکد و نیمه راکد مورد نیاز است. همچنین کل تسهیلات پرداختی بانک مرکزی در سال 94 را 417 هزار میلیارد تومان با رشد 76 درصدی نسبت به تسهیلات پرداختی سال 93 و افزایش 22.2 درصدی بوده است. سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سال گذشته 122 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 93، 15.5 هزار میلیارد ...
سرنوشت مسکن با سود بانکی
سود سپرده بانکی را از سقف 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار به 16 درصد کاهش داد و قرار شد سایر بانک نیز از ابتدای تیر ماه سطح فعلی نرخ سودشان را با سه واحد درصد کاهش به 15 درصد برسانند و در عمل، به نرخ تورم نزدیک کنند. بررسی های دنیای اقتصاد درباره تحولاتی که به واسطه کاهش نرخ سود بانکی در بازار ملک اتفاق خواهد افتاد، حاکی است: تغییر غیر دستوری نرخ سود، در نقش گسل جدید پولی، می تواند بخش ...
پشت پرده رواج بازار موقت اشتغال/ غارت بیکاران در آژانس های خصوصی
... 4 بر اساس مقاوله نامه شماره 181 دولت می تواند استفاده از آژانس های کار موقت را در جهت محافظت از منافع گسترده تر اجتماعی، محدود یا ممنوع کند. 5 در صورتی که آژانس های خصوصی استخدام مجاز به فعالیتند، دولت باید مقررات و شرایط جوازدهی دقیقی برای فعالیت آنها وضع کنند. به نظر می رسد ایجاد یک نظام صدور مجوز برای شرکت های پیمانکاری در قانون الزامی است. ایجاد یک نظام صدور مجور که هم نیاز ...
موسسات مالی غیرمجاز عامل جهش نقدینگی هستند
بیژن بیدآباد در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد رشد مؤسسات مالی غیرمجاز طی سال های گذشته اظهار داشت: طبق قوانین کشور، هر مؤسسه ای که اقدام به فعالیت های پولی و عملیات بانکی و یا شبه بانکی کند باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد. وی افزود: زمانی که مؤسسه ای فعالیت بانکی می کند عملا اقدام به خلق پول می کند. یعنی هر بار که منابع نزد آن مؤسسه سپرده گذاری می شود و آن مؤسسه وام می پردازد، به میزان ...
نرخ سود سپرده کاهش یافت، اما سود تسهیلات خیر!
به 12 درصد از ابتدای تیرماه امسال تا 15 درصد کاهش می یابد، اما با ادامه کاهش نرخ تورم نرخ سود سپرده باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. این اقدام با این استدلال نظام بانکی صورت گرفته که فضای بهتر تامین مالی برای بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد شود. اما آیا واقعا چهارمین مرحله کاهش نرخ سود بانکی از سال 1393 به سود بنگاه ها و صنایع کشور تمام شد و یا این که تسهیلات گیرندگان همچنان در کش و قوس سودهای ...
خیز ژاپن برای سرمایه گذاری در بخش بکر و پرسود مسکن هند
10 تا 15 سال آینده باید هر سال 40 میلیارد دلار دراین بخش سرمایه گذاری شود. تشکیل صندوق های سرمایه گذاری در املاک یکی از راههای مورد نظر برای تامین منابع مالی است که می تواند با جمع کردن منابع به اشخاص امکان دهد با پول های اندک خود ازسود بازار املاک استفاده کنند.هدف دیگر از تشکیل این موسسات تامین مالی مسکن است که وام هایی 15 تا 20 ساله با سود پایین پراخت کند. دولت ،یکپارچه سازی توسعه ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
تأثیرگذاری عربستان بر انتخابات آمریکا
آمریکا و لابی یهودی تمام شود یا به سود عربستان. از این رو می توان گفت اگر دلارهای سعودی در تعیین نوع دولت آینده آمریکا موثر باشد، کانون های متعدد قدرت و ثروت در آمریکا، از جمله لابی یهودی، نمی گذارند عربستان سود چندانی از این هزینه کردها ببرد و آنان خود را در این سود شریک می دانند. 3- بن سلمان امیدوار است با اعلام حمایت مالی از هیلاری کلینتون، در صورت پیروزی او در انتخابات، خود را در ...
اخراج کارگران بنام تعدیل نیرو و بهانه های دیگر حفظ حقوق کارگر است؟
آستانه واپسین سال خدمت دولت تدبیر و امید، مسائلی ناخوشایند در فضای کاری کشور پیش آمده است که ما دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر را بر آن داشت تا نکاتی را از محضر دولت و وزارت معظم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جویا شویم. سه سال پیش در چنین ایامی شعارهای امیدبخش آقای روحانی مردم را ترغیب کرد با انتخاب وی، هم قفل زنگار گرفته اقتصاد و معیشت را به کلید تدبیرش گشوده شود و هم چرخ کارخانه و ...
حبس ابد سرمایه سپرده گذاران ثامن الحجج
وجود نخواهد داشت. پور ابراهیمی تاکید کرد: زمانی که مردم در این گونه موسسات غیر مجاز سرمایه گذاری می کنند باید اینگونه ریسک ها را نیز پذیرا باشند. وی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری حتما توجه به مجوز ها و نوع فعالیت موسسه مذکور باید از سوی سپرده گذاران صورت گیرد واگر اطمینانی از این گونه موسسات ندارند فریب سود های کلانشان را نخورده و به اصطلاح "روزه شک دار نگیرند." این ...
استاندار قزوین: طرح های اقتصاد مقاومتی نیازمند سرعت عمل مدیران است
خواهند شد. استاندار گفت: علاوه بر آن با تلاش و پیگیری مدیریت استان مجوز حمایت از 363 واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد اخذ شده که از منابع بانکی استان مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همتی در ادامه گفت : برای سال جاری ایجاد 20هزار فذصت شغلی جدید در استان پیش بینی و تعریف شده که تحقق این هدف نیازمند جلب مشارکت مردم و انجام مجموعه ای از اقدامات در حوزه های مختلف صنعتی ، کشاورزی ...
پزشکان از تعرفه های ابلاغی متضرر می شوند
به گزارش شفا آنلاین ،دکتر محمد صاحب الزمانی با اشاره به اینکه هرگونه افزایش تعرفه یا افزایش قیمت در کشور مستلزم یکسری کار کارشناسی و علمی است؛ بیان داشت : اگر مبنای افزایش یا کاهش قیمت کار کارشناسی نباشد این بیراهه رفتن است و افزایش 10 درصدی تعرفه ها که هیئت دولت تصویب کرده هیچ گونه مبنای کارشناسی ندارد . وی با بیان اینکه وقتی هیئت وزیران مطلبی را مصوب می کند ، قانون می شود که قابل ...
خدمات پرستاری به نام پزشکان نوشته می شود
عالی سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص چگونگی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اینکه پرستاران تنها خواستار احقاق حق قانونی خود هستند توضیحاتی ارائه داد و گفت: طبق قانون مصوب مجلس، تعرفه خدماتی که صرفا توسط پرستاران در مراکز درمانی در حال انجام است باید به پرستاران تعلق گیرد که متاسفانه هم اکنون این حق قانونی به پزشکان تعلق می گیرد بدون آنکه در انجام آن نقشی داشته باشند. در ادامه این ...
نیروی قدس سپاه چگونه آمریکا را در عراق زمین گیر کرد
سیاسی و مذهبی. گرچه برخی تلاش های ایران پوشیده نبود، اما بسیاری از آنها احتمالا مورد توجه قرار نگرفته اند، و آمریکا هیچ گاه قادر به توقف ایران از اجرای طرح های خود نبوده است . این گزارش استراتژی ایران در عراق را از سال 2003 الی 2011 جدای از این که به دقت طراحی شده بود یا خیر را مانند استراتژی چین در دریاهای چین شرقی و جنوبی، و یا همانند استراتژی روسیه در اوکراین در سال های 2014 و 2015 ...
هوا شدن 14هزارمیلیارد به خاطر عبارت مجاز است
میلیارد تومانی که طی چند سال اخیر بر رقم آن افزوده می شود. اما امروز دولتمردان می گویند آنچه شهرداری مدعی است از منظر دولت اختیار بوده است نه تکلیف و دولت نه تنها بدهکار نیست بلکه این شهرداری است که رقمی بالغ بر سه هزار میلیارد تومان به نظام بانکی دولت بدهکار است. تفاوت مجاز با تکلیف از منظر قانون نویسی تفاوت مجاز با تکلیف چیست؟ حسن خوشپور عضو انجمن خبرگان برنامه ریزی و یکی از ...
نمره فعالان اقتصادی به تیم اقتصادی کابینه/ رکود عمیق تر می شود
عمل کند. 15 5 نمره که کم کردم، به خاطر سرعت عمل دولت است. دولت قول داده بود تا اردیبهشت ارز را تک نرخی کند، اما به این وعده عمل نکرده، یا در مورد کاهش نرخ سود، کند عمل می کند و در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار آن را مسکوت گذاشته است. به هرحال روند کند است و اگر می خواهیم تورم تک رقمی شود، دولت با نرخ بالای بهره نمی تواند کار را پیش برد. دولت به دلیل برخی مسائل سیاسی، در اقتصاد کند عمل می ...
وجوب و اندازه زکات اساسی ترین راه برای ریشه کنی فقر است
اصلاح سیستم آبیاری اقدامات بزرگتری انجام دهد. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه ها از نمایندگان مجلس که طرح اصلاح قانون بانک داری بدون ربا را به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده اند تجلیل و آنرا اقدامی بسیار شایسته و ضروری و تأثیرگذار در اصلاح اقتصادی کشور دانست. امام جمعه اردبیل بخاطر باور سوزی که هر از چند گاهی در کشور صورت می گیرد، از امکان راه افتادن ...
داستان ادامه دار پرداخت های نجومی به مدیران دولتی/ حقوق 60 میلیونی برای مدیر یک صندوق راهبردی دولت
این فرد پرداخت شده است. حقوق میلیونی برای این مدیر دولتی بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی است که قطعا با اضافه شدن این موارد، میزان حقوق وی بالاتر خواهد رفت. همچنین قائم مقام این مدیر دولتی نیز در سال 94 مجموعا بیش از 500 میلیون تومان حقوق دریافت کرده که معادل پرداخت میانگین حدودا 45 میلیون حقوق خالص بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی، در ماه است. پرداخت ...