سایر خبرها
احمدی نژاد: اشتباه محاسباتی کردم!
سال از انقلاب، این موضوع بسیار عمیق تر از سال 57 بر دل ملت است. وی با اشاره به ایستادگی انقلاب در برابر نظام سلطه اظهار کرد: متاسفانه به این سوال که چرا نباید زیر بار سلطه برویم به درستی پاسخ داده نشده است. نظام سلطه معتقد است که ایران نمی تواند کشورخود را اداره کند و با تراشیدن دشمن های بیرونی سعی دارد مردم را از موضوعات داخلی غافل کند. متاسفانه برخی از افراد داخلی نیز همین فکر را دارند ...
قافله غائله "حسین فریدون" به منزل آرامش می رسد؟
او واریز شده است. مگر می شود فردی که مشکل دارد، در جای دیگری مشکل ایجاد نکند؟" این مسئله واکنش تند و تیز برخی از نمایندگان مجلس را در پی داشت و بی محابا دست آنان را در اعتراض و افشای آنچه اسرار فریدونش خواندند، بازتر کرد. سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، درباره اخبار منتشره مبنی بر لابی گری حسین فریدون دستیار رئیس جمهور در انتصاب مدیران عامل میلیاردی بانک ...
عرصه دفاع مقدس عرصه رقابت سیاسی نبود
انقلاب و آینده کشور خواهد خورد که جبران آن امکان پذیر نیست. صمدی لرگانی: اعتقاد داریم که همه موفقیت ها و دستاوردهای موجود کشور مدیون خون شهدای گرانقدر است و میزبانی آنان افتخار بزرگی است که نصیب این دانشگاه شده است و به یمن برکت آن برای نخستین بار 2 نماز جمعه در این واحد برگزار شد که در نوع خود و استقبال مردم بی نظیر بود و تاثیر حضور دو شهید خوشنام در دانشگاه بسیار مشهود و در رفتار ...
فقط 30 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم است/ اعتماد مسئولان به کدخدا در مذاکرات هسته ای ثمره ای نداشته ...
خود مدیریت کرده و در بزنگاه های مختلف، انقلاب و مسیر انقلاب را حفظ می کنند. وزیر سابق اطلاعات با اشاره به راهپیمایی عظیم و بیست میلیونی مسلمانان در اربعین سال گذشته، خاطرنشان کرد: این حضور پرشکوه و بی سابقه مردم در کربلا، دنیای استکبار به خصوص آمریکا و اروپا را دچار تزلزل کرد که این یک نمونه بارز از مدیریت شهدای مظلوم دشت کربلا است. حجت الاسلام مصلحی تشییع شهدای غواص در ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
وزیر سابق اطلاعات: درباره برجام فقط شاهد وعده بودیم
از کارهای مهمی که دشمن برای ایجاد اشتباه محاسباتی در مسؤولان می کند وعده دادن است که در سه سال گذشته در رابطه با برجام از طرف مقابل فقط شاهد وعده بوده ایم. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره از مسؤولان و مردم خواسته اند که اتکا به توان داخلی داشته باشند و به وعده های طرف مقابل اعتماد نکنید و راه اقتصاد مقاومتی را در جامعه در ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
...> درهم و دینار مزّه کرده است تا هیا هوئی بپاشد جا زدند نیشتر بر پیکر آقا زدند مصلحت اندیشی آخر تاکجا دشمنی با خط رهبر تاکجا بشنود هر کس که باشد اهل خیر آن تباهی های فرزند زبیر پور نااهل،عمر خاکستر کند سیف الاسلام زمان کافر کند ای که بر حفظ ولایت عاشقید جمله شاگرد امام صادقید حوزه های ...
امروز خاک ریز دشمن در اتاق نوجوانان و جوانان ایرانی است
...؛ زیرا جوانان تحت الشعاع تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند و باید کاری کرد که از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دور نشوند. توسلی پور با اشاره به اینکه باید اصول انقلاب را به طور دائمی یادآور شد، تأکید کرد: مقام معظم رهبری نسبت به جهاد کبیر برای مقابله با دشمن تأکید دارند؛ پنجم مرداد نیز عملیات مرصاد در غرب کشور کلید خورد. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پردیس با ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
...> و تا دلتان بخواهد، دسته بندی از این مسئله می توان ذکر کرد! قانون گریزی و قانون شکنی! همان عنکبوتی که هزاران دست و پا دارد که مدام در حال تنیدن تارهایی به دور زندگی بشر است تا در یک بی نظمی و نابسامانی، استعدادهای جامعه را به دام بیاندازند و سرمایه ها را هرز ببرد! اما این عنکبوت در کشور ما ایران چطور راه خودش را پیدا کرد؟ چه می شود که تخلفات غیرقانونی هم در بین مردم ما ...
فائزه هاشمی باید از قشر دانشجو عذرخواهی کند/ تفکرات سیاسی هاشمی متزلزل شده است
سخنان فائزه هاشمی در خصوص کمرنگ شدن حجاب در بین زنان جامعه اشاره کرد و گفت: کسی که در دوران نمایندگی در مجلس مهمترین دغدغه اش دوچرخه سواری و اسب دوانی بانوان با هرنوع حجابی بوده و در زمان ریاست جمهوری پدرش کم کاری فرهنگی به اوج رسیده است نمی تواند منتقد رواج بی حجابی در جامعه باشد. وی افزود: فائزه هاشمی سنجش دینمداری مردم را به روزه داری دانشجویان دانشگاهی که خود درآن فعالیت دارد محدود کرد ...
اعتراض 15 عضو شورای اصلاح طلبان گلستان به صدور بیانیه های انفرادی علیه استاندار
باید بر مردم حکومت کند و دراین راستا تلاش کرده اند با درک صحیح از نیازهای واقعی جامعه، بیانگر آمال و آلام سرزمین خود باشند و نقشی موثر در توسعه و پیشرفت داشته باشند. اکنون در شرایطی که دولت تدبیر و امید با درآیت جمعی اصلاح طلبان کار خود را آغاز کرد و توانست اقدامات گسترده ای را در طول 3 سال گذشته صورت دهد. بنظر می رسد همانگونه که در سطح ملی عده ای تلاش دارند عملکرد دولت را زیر سوال ...
بغض حافظ ناظری در جشن تولدش +عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یادآوری رامبد جوان برای حمایت از تولید داخلی و نوید راه اندازی کمپینی با این عنوان آغازگر خندوانه ای دیگر بود. در ادامه هم کمدین جدید خندوانه رضا احسان پور آمد و با شعار ساندویچ کثیفش می چسبد ، خاطره رفتن به یکی از همین ساندویچی های کثیف را با آب و تاب فراوان و به شکل تصویری توضیح داد. اما اتفاق جذاب شب گذشته حضور حافظ ناظری آهنگساز و خواننده به نام کشورمان در این برنامه بود. وی پس از این که در جایگاه مهمانان حاضر شد ابتدا از 16 سال زندگی در خارج از کشور گفت و اظهار کرد که از 19سالگی این هجرت را انجام داده است. ناظری در مورد دلیل اینکه توانسته این هم سال از کشور و خانواده اش دور بماند، گفت: وقتی انسان هدفی داشته باشد همه چیز را برای رسیدن به آن تحمل می کند. من در این 16 سال 10 سال ایران نیامدم و حدود 9 سال پدر و مادرم را ندیدم. حتی جالب است که در این مدت 9سال مریض هم نشدم و همه این ها نتیجه وجود همان نیرویی است که گفتم. وی درباره پدرش اظهار کرد: پدر من شبیه هیچ کسی نیست و هنرمندی است که از لحاظ تفکر و همه چیز متفاوت است و من شانس این را داشتم که به واسطه او در منزلی بزرگ شوم که مثل دانشگاه بوده و مدام میزبان شعرا، فلاسفه و هنرمندان بزرگ بوده است. ولی هر دو ما لیدر هستیم و رهبری می کنیم به همین جهت وقتی که با هم همکاری داریم گاه اتفاقاتی میافتد که به خاطر تفاوت دو نسل متفاوت است و این مورد گاه با موضوعات مختلفی خود را نشان می دهد. یکی دیگر از صحبت هایی که در ادامه این گفتگو مطرح شد به کم کاری فعالان موسیقی ما برمی گشت، موضوعی که حافظ راجع به آن عنوان کرد: من خودم را جزو خوش شانس ترین هنرمندان می دانم. چون ایرانیم و مردمی داریم که بی توقع حمایتت میکنند، این در حالی است که در کشورهای دیگر دوبار که اثر و اجرای بدی از خواننده مورد علاقه ات ببینی دیگر به کنسرتش نمی روی ولی اینجا به لطف مردم این طور نیست. با همه این ها من فکر میکنم هنرمندان ما تنبل اند و دنبال تحقیق، مطالعه، نوآوری و ... نیستند. در حالی که پیام هنر مهم است و نباید به آن تنها به چشم پول نگاه کرد. اینگونه وقتی شما حرف جدیدی برای گفتن در کنسرتت نداری نباید بیایی و این یکی از مسائلی است که زیاد به چشم می خورد. وی ادامه داد: خیلی ها به من می گویند کم کار می کنی و فقط یک ناگفته دادی و تمام، اما نمی دانند 15 سال روی این ناگفته مطالعه و فکر شده است. پس از این او در پاسخ به رامبد در مورد خواسته اش اظهار کرد: خواسته های من مثل پوست مار هستند، مدام نو می شوند و در یک موضوع نمی مانم چرا که نباید به چیزی که بدست می آوریم بسنده کنیم. این نگاه باعث می شود تا ابد مدام بالا و بالاتر بروی. اما در 10 ثانیه لبخندی که برگزیده این بارش حسن رفیعی شده بود ناظری سعی کرد متفاوت این کار را انجامد دهد و با چشمش این خنده را به مردم برساند. حافظ ناظری همچنین در ادامه گفت که من خیلی موسیقی گوش نمی کنم چرا که دائم در مغزم آهنگ است و حتی برای خواب باید نیم ساعت چراغ ها خاموش باشند تا این سرو صداها آرام شوند! جوان هم در این راستا از او خواست تا یکی از همان صداهای داخل مغزش را بیرون بریزد و این بهانه ای برای اجرای قطعه کوتاهی از وی شد. در این بین رامبد از شکل گیری ناگفته ای پرسید که با یک کمپانی معروف کار شده و ناظری هم بیان کرد: .جهان غرب از ایران تصویر درستی ندارد و ما باید کاری کنیم تا این نگاه تغییر کند. این همان نیرویی بود که من را آن جا کشاند. او در ادامه از بتهوونی گفت که هنگام تهیه موسیقی کلاسیک و در دوران دانشکده، مدام عکسش را روی سی دی های کمپانی سونی تجسم می کرد و او را به این فکر وا می داشت که آیا می شود روزی عکس یک ایرانی روی این سی دی ها نصب شود. وی اضافه کرد: چند سال بعد این اتفاق افتاد و آن زمانی بود که با پدرم کنسرتی داشتیم و از ما خواستند تا پروژه ای را با هم انجام دهیم. کار به این جا که رسید گفتم باید برای کشور بهترین کار را ارائه دهم برای همین سعی کردم با کمک سونی بهترین ستاره های دنیا را برای ایران جمع کنیم، به همین دلیل ساخت این مجموعه و ارائه آن 5 سال طول کشید. من با دقت و سختگیری که داشتم کاری کردم که همه قطع ارتباط کردند. بهترین موسیقیدان ها می زدند و می گفتم فلان جا مشکل دارد و این دست حساسیت ها تا این حد وجود داشت تا بالاخره بعد از 5 سال منتشر شد و توانست در مجله بیلبوردی که هر 7 هفته پر بازدیدهای موسیقی کلاسیک جهان را معرفی می کند جزو سه موسیقی برتر کلاسیک جهان قرار بگیرد. حافظ همچنین از توانمندی های انسان گفت و اظهار کرد: اگر آدم واقعا به خودش و درون خودش باور داشته باشد امکان ندارد به جایی نرسد. خود من واقعا از زیر صفر شروع کردم، همیشه مثل سرباز و جنگجو بودم، الان روزی 22 ساعت کار می کنم. حال بازهم می گویم هیچ وقت یاس و ناامیدی ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
دهد و حسین آغاز می شود. فرزند اول خانه کوچک محمدحسن بصیر و سیده سکینه بیگم طیبی نژاد را حسین نامیدند، دست های پینه بسته پدری دین دار و کوشا و دامان تربیت مادری عفیف، سنگ بنای زیستن حسین گونه را به کودک می آموزند. * نان حلال پدر روزهای شیرین کودکی در خانه پدری زحمتکش که کارش زراعت و کشاورزی در زمین دیگران بود سپری شد، آن سال ها قانون ارباب و رعیتی در همه جا حاکم بود ...
سردار شادمانی: منافع آمریکا زیر چکمه های نیروهای مسلح ایران است/اجازه قدرت نمایی به رژیم صهیونیستی نمی ...
شناساندن راه آن ها به مردم دانست و عنوان کرد: جمهوری اسلامی و ملت ایران در پرتو فرهنگ عاشورا و هدایت گری های امام(ره) و مقام معظم رهبری توانسته اند در کارنامه 38 ساله خود میراث شهادت را برای خود حفظ کنند. وی همچنین با تأکید بر لزوم دشمن شناسی افزود: دشمن شناسی موضوعی است که ما باید به آن توجه داشته و شاخص های آن را در شرایط کنونی جامعه براساس آیات قرآن کریم شناسایی و ازریابی کنیم. افرادی ...
برخی مصاحبه های کتاب جنبه تبلیغاتی دارند/ لزوم بررسی نحوه رسیدن زنان نماینده به خواسته هایشان
اجتماعی مشخص می شد، دلیل حضور زنان حکومتی نیز روشن می شد. پس از انقلاب هم باید به جمله امام خمینی (ره) که می گویند مگر مردان حق رأی دارند که زنان داشته باشند؟ پرداخته شود؛ زیرا دیدی ایدئولوژیک دارد. بعد از انقلاب هم همین موضوع را داشتیم. مطمئناً با توجه به حاکمیت کشور و قوانین، لازم و ضروری بود که موانع حضور زنان در عرصه های قانون گذاری بررسی می شد. همچنین چند مورد در ارجاعات مشکلاتی وجود دارد ...
رسالت همه ما، وفادار بودن و وفادار ماندن به انقلاب است/ جبهه ای که خواستار اصلاحات در مسیر انقلاب است، ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، دکتر علیرضا زاکانی نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه همایش مسئولین و استادیاران سازمان بسیج رسانه، بابیان اینکه انقلاب اسلامی پنج مرحله دارد و ما در مرحله سوم آن هستیم، اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور عده ای معتقدند که انقلاب تمام شده و ما اکنون جمهوری اسلامی را به عنوان یک حکومت در دست داریم و ...
امام جمعه شاهرود: ورزش با نگاه فرهنگی روح و جسم را تقویت می کند
کشورحفظ شود. رئیس هیات تکواندوی شاهرود گفت: با هدایت مربیان خوب و دارای درجه های علمی بالا ، آموزش های مستمر و جذب علاقمندان به این رشته ورزشی ادامه دارد . نظارت افزود: ورزشکاران تکواندوی شهرستان شاهرود در دوران دفاع مقدس 30شهید را به ایران اسلامی تقدیم کرده اند که سردار شهید حسین غنیمت پور یکی از این شهدای ارزشمند است. حجت الاسلام عباس امینی حدود 10 روز پیش با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به امامت جمعه شاهرود منصوب شدند. 46 ...
دفاع واقع بینانه و نقد منصفانه حق خبرنگاران است
...: امام جمعه دیر با اشاره به اهمیت بالای حضور در نمازجمعه، گفت: دفاع واقع بینانه و نقد منصفانه حق خبرنگاران است. به گزارش اتحادخبر به نقل ازمهر، حجت الاسلام سید علی حسینی عصر پنجشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته گرامیداشت نماز جمعه اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی برکت و ثمره ای جز اقامه نماز جمعه نداشت، همین کافی بود. امام جمعه دیر خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای ...
الهام چرخنده: سفیر حجابم
...> راهپیمایی یا تجمع همان موقع صدای دختری شنیده می شود که با داد و بیداد از مغازه ای بیرون می آید و به سروصداها اعتراض می کند. کم کم خیابان بسته شده شلوغ می شود. الهام چرخنده برای بار آخر همراهانش را چک می کند که مشکلی نداشته باشند. بعد از آن جلوتر از همه آنها به سمت خیابان می رود. بنری را با دست شان نگه داشته اند که روی آن نوشته شده: حجاب مصونیت است نه محدودیت . نزدیک صد متر راه پیمایی می کنند ...
خاطره گویی نجفقلی حبیبی از حال و هوای شورای بازنگری قانون اساسی
مراجع که اکثریت مردم به وی گرایش دارند یا اگر چنین شخصی پیدا نشد بین 3 تا 5 نفر که مجموعا واجد آن شرایط باشند،رهبری جامعه را به عهده گیرند. یعنی شورای رهبری. این هم یک نظریه قدیمی است و فارابی در قرن سوم هجری بر اساس نظریه افلاطون که صحبت از مدینه فاضله و حاکمیت فلاسفه می کند، آن را در مبانی اسلام می گنجاند و می گوید یک شخص که واجد همه شرایط باشد و اگر یک نفر پیدا نشد چندین نفر رهبر باشند. مثلا یک فرد ...
تمجید یک استاد انگلیسی از شیخ عیسی قاسم
به انجام اقدامات خشونت آمیز و تهدید امنیت ملی دست به این اقدام زده است. " رودنی شکسپیر " پژوهشگر و استاد دانشگاه در انگلیس در مصاحبه ای به تشریح موارد نقض حقوق بشر و اقدامات آل خلیفه علیه مردم بحرین پرداخت. وی در این مصاحبه گفت: رژیم آل خلیفه هیچگونه اهمیتی به جامعه بین الملل نمی دهد و به طور گسترده ای به استفاده از خشونت و اعمال زور علیه مردم خود وابسته است. من تمایل دارم به این نکته ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
منصور دوانیقی هم عصر بودند. از این که در مدت سی وچهار سال، هفت خلیفه اموی و عباسی زمام امور را به دست گرفتند، پژوهشگران خارجی آن را حاکی از تسلط یک نوع تشنج و اضطراب و عدم ثبات بر جامعه اسلامی می دانند. تشنجی که موجب شد * 50 سال زندگی با حگومت اموی حکومت دودمان اموی، در سال 132 هجری منقرض شود و زمام امور به دست فرزندان عباس بیفتد که آنان نیز در ظلم و ستم کمتر از ...
نگاهی انفسی به فلسفه سهروردی - تحول نوری در سهروردی مقدمه فهم است
.... ظاهر قرآن از برای فرد پایین دستِ نوع و ظاهر و باطن آن برای فرد قوی تر نوع و باطنی ترین آن از آن برترین فرد نوع انسانی، یعنی انسان کامل و امام است. از اینرو، ضمن پذیرش تفسیر عقلی و غیرمأثور، ضرورت مراجعه به امامان معصوم (ع) در فهم لایه های باطنی تر، رخ می نماید. دقیقاً به همین دلیل در می یابیم که چرا سهروردی توصیه می کند: قرآن را طوری قرائت کن که گویی در شأن تو نازل شده است. (5) یعنی فهم و ...
آغازِ "پایان خویشتن داری" نیروهای ایرانی+فیلم و عکس/ سرلشکر جعفری: منتظر دستوریم/ فاز جدید جنگ ایران و ...
گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان ، با اشاره به صحبت های روز گذشته سردار مجید ارجمندفر جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) شمالغرب کشور که گفته بود "گروهک های تروریستی شمالغرب کشور توسط عربستان و آمریکا پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی می شوند"، ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان در قبال این موضوع اظهار کرد: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما هنوز به عربستان و آمریکا خوشبین است درحالیکه ...
باهنر مواضع انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین را رسانه ای می کند
و در راستای تعهدات و شعارهای انتخاباتی کنترل کنند. بحرینی پیرامون علت رصد منتخبان افزود: یک حزب معتبر و شناسنامه دار همواره دغدغه رصد عملکرد گزینه هایی را که به مردم معرفی کرده دارد،از این رو در صورتی که این افراد به تعهداتشان عمل نکنند، اعتبار آن حزب در جامعه زیر سوال خواهد رفت. عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در پایان خاظر نشان کرد: برای جامه عمل پوشاندن این خواسته لازم است نهادهای تصمیم گیر و مکانیزم های قانون گذار این قدرت را به احزاب بدهند. ...
فیلمهای سینمایی تلویزیون در تعطیلات آخر هفته
خواهد تا قالیچه را به حرم امام رضا (ع) برساند اما نادر برای حل مشکلات مالی خود درگیری های دیگری دارد. او که در شکار غیرقانونی گرگ دست دارد توسط یک گله دار اجیر می شود تا گرگ بزرگی را شکار کند. نادر راهی کلات می شود اما در می یابد که حیوان مورد نظر گرگ نیست بلکه یک پلنگ است. ماجرای در کلات می پیچد و ماموران محیط بانی متوجه می شوند که نادر برای شکار پلنگ راهی کلات شده است. آنها به تعقیب او پرداخته و ...
بزرگترین چالش امروز وجود برخی مسئولان بی باور به مکتب امام است
مسئولان بی باور به مکتب امام خمینی (ره)، فاصله گیری جامعه از آرمانها، ارزشها و بی برنامگی در جبهه انقلاب است. نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت رجوع به مکتب امام خمینی(ره) اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته در سالگرد ارتحال امام(ره) خطاب به مردم گفتند که اگر به مکتب امام(ره) رجوع نکنید سیلی خواهید خورد در حالی که امسال در همین مراسم متذکر شدند اگر به مکتب امام ...
فاطمیون برای صیانت از جمهوری اسلامی خون می دهد/قلم های مسموم، سخنان ناشایست به مهاجران افغان نسبت می دهند
.... کجای دنیا این تفکر وجود دارد که دو ملت به ظاهر جدا جغرافیایی را برادر معرفی کند غیر از قرآن؟ ما مومن مسلمان و برادر یکدیگر هستیم. هاشمی ارزگانی تصریح کرد: پاسخ به یک سوال و اعتراض روشن می شود که ایرانی و افغانستان و پاکستان را چه به سوریه و یمن؟! به قدری بیگانگان در گوش ما خواندند که ما ارزش های خودمان را از دست دادیم. تاریخ معاصر ملت ایران و افغانستان در تعامل و همکاری بسیار سرنوشت ...
استمرار در حرکت جهادی رمزی است که ما را به پیروزی می رساند/ سرنوشت شیعیان شهادت بوده و هست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز، مراسم تشییع شهدا عصر روز گذشته با حضور آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، جمعی از نظامیان و نیروهای مسلح اصفهان به همراه خیل عظیمی از مردم در فلکه فیض اصفهان برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت قرآن، حجت الاسلام مهدی نیلی پور پیرامون شهدا و ادامه راه و اهداف ...
فلسطینی ها با کمک های تسلیحاتی ایران رژیم صهیونیستی را زمین گیر کرده اند/صهیونیست ها توان مقابله با ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از " آرمان کرمان " پیرامون مسائل فلسطین در منطقه گفتگویی با سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید. حمایت از مردم فلسطین چه مبنایی دارد و چرا باید ادا مه داشته باشد؟ -در طول سالیان طولانی به مردم فلسطین ظلم شده است، و وظیفه ما دفاع از مظلوم است، امام علی علیه السلام نیز در آخرین وصیت خود به موضوع ظلم ستیزی اشاره کردند. نمونه هایی از این ظلم ها در کشورهای ...