سایر منابع:
سایر خبرها
امام جمعه بناب بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی در جامعه تاکید کرد
خاطرنشان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی با راه اندازی وقایع 18 تیر و فتنه سال 88 از طریق سایت های خبری و رسانه های خود با بزرگ نمایی این حوادث قصد داشتند با امنیت روانی مردم بازی کنند تا ایران را از ادامه پیشرفت باز دارند . رئیس شورای فرهنگ عمومی بناب با تأکید بر ضرورت ایجاد وحدت و یکدلی بین تمام آحاد و گروه های سیاسی جامعه تصریح کرد: بر این اساس است که مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر مسائلی چون ...
امام جعفرصادق(ع) نجات دهنده اسلام ناب محمدی بودند
تقوا بیان کرد: خداوند برای اینکه جامعه سالم بماند و انسان ها هدایت شوند، آنها را به رعایت تقوا امر کرده است. وی تصریح کرد: یکی از اموری که متأسفانه در جامعه امروز رنگ باخته است، فریضتین امر به معروف و نهی از منکر است که باید در این امر فعالیت چشمگیری صورت بگیرد تا این واجب فراموش شده احیا شود. سالمی خاطرنشان کرد: مسؤولان نیز در بحث امر به معروف و نهی از منکر دست از شعار دادن ...
رازی که جز پس از ظهور، آشکار نمی شود/ امام صادق و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت
که در مدت افاضه امام از او علم فراگرفته اند نه اینکه همه آنها هرروز در محضر ایشان حاضر شوند. [1] همان گونه که از این نقل به دست می آید ٬ تعداد کسانی که از ایشان نقل قول کرده اند ٬ چهار هزار نفر بوده اند و این لزوماً بدان معنا نیست که تمام این افراد ٬ شاگرد حضرتشان (به معنای واقعی کلمه) بوده باشند بلکه ممکن است بسیاری از آنان تنها مدت بسیار کوتاهی امام را دیده و از ایشان خبر نقل کرده ...
صحیفه امام راحل چراغ راه انقلاب است/ مردم با نشاط در مسیر امام و انقلاب گام بردارند
. وی یاد و خاطره آیت الله مشکینی را گرامی داشت و گفت: مرحوم آیت الله مشکینی یکی از یاران صدیق، مخلص، وفادار وهمراه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و باید یاد و خاطره ایشان برای همیشه گرامی داشته شود. آیت الله علی اکبر فیض معروف به مشکینی در سال 1300 هجری شمسی در روستای اَلنی از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود. وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام ...
حقوق های نجومی تبلیغات علیه نظام اسلامی را زیاد کرد/دستگاه های متولی جامعه را عفت زدایی و گناه زدایی کنند
افراد مریض و کم خون را نجات دهند، از این عمل خداپسندانه دریغ نکنند. نماینده ولی فقیه در گیلان تاکید کرد: با وجود کمبود خون در جامعه، انجام حجامت به دلیل دور ریخته شدن خون، حرام است و همه باید بدانند خون ارزشمند است و می توان یک انسان را نجات دهد. خطیب نماز جمعه رشت به روز جهانی شیر مادر اشاره کرد و اظهار کرد: دنیای غرب، مادرها را از وظیفه مادری بازداشته است و 54 درصد بچه ...
گناه و فساد سبب ناکامی و نابودی ملت ها می شود
همچنین ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دلایل شیوع گناهان است. وی افزود: برخی از افراد بدون آنکه احساس انزوا و خجالت داشته باشند در جامعه اسلامی دست به گناه و معاصی می زنند در صوتی که این امر خلاف شریعت است. امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان تصریح کرد: انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فقط وظیفه علما و ائمه جماعات نیست بلکه تک تک مسلمانان باید به اندازه توانایی خود انسان ...
مناظرات و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی یک مطالبه برجا مانده است
، افزود: متاسفانه گاهی در مراکز علمی شاهد هستیم که افراد به جای گفتگو و بحث و برگزاری کرسی آزاد اندیشی خصوصاً در زمینه مسائل سیاسی همدیگر را تکفیر می کنند که این در شأن جمهوری اسلامی نیست. حجت الاسلام دلدار با اشاره به اینکه گاهی مسئولان و سیاست مداران به نفی همدیگر مشغول هستند و از خدمت به مردم غافل می شوند، ادامه داد: همه باید به تبعیت از امام صادق علیه السلام بیشتر با هم گفتگو کنند و ...
نقد از جایی که نقطه قوت ارتش است
قانونی دارد. آیا منظور او این است که نیروهای ارتش به خیابان ها بیایند و مشغول فریضه امر به معروف و نهی از منکر شوند؟ احتمالا منظور او چنین چیزی هم نبوده است چرا که هم اکنون نیروی انتظامی و دیگر ضابطان قضایی بار انجام چنین مسئولیتی را به دوش می کشند و تا کنون گلایه ای هم از کمبود نیروی انسانی نداشته اند. پس اگر اینها نیست باید پرسید که آیا در سابقه فعالیت ارتش جمهوری ...
بعد از جنگ بهترین افراد در جایگاه مدیریت قرار نگرفتند/ فیش های نجومی به اصل نظام ضربه می زند
: درهمه حوزه ها تحریم مطلق بوده ایم اما به پیشرفت فروانی در عرصه های علمی و ..داشته ایم که نشاندهنده عمل به اندیشه های بنیانگذار کبیر انقلاب است. مسؤول قرارگاه خاتم اوصیاء استان مازندران ادامه داد: مدیران دست پاک زیادی در کشور خدمت می کنند اماجای تاسف دارد عده ای اندک از مدیران آرمان های امام(ره) و اندیشه های شهدا را با دریافت حقوق های میلیونی زیر سوال بردند. انگیسه تصریح کرد ...
زنان نیمه لخت در خیابان های تهران
باد این تصاویر در شبکه ای اجتماعی دست به دست می چرخد. کمی این طرف تر اما مردی جا افتاده می خواهد جلو برود تذکر بدهد اما می ترسد که یکی از شهروندان معترض او شود و بگوید آقا به تو چه ارتباطی دارد و کسی چه می داند شاید قمه ای زیر آستینی مخفی باشد تا گلوی معترض را بشکافد و فردا تیتر روزنامه ها بشود که آمر به معروف بر اثر اصابت ضربات قمه جان خود را از دست داد. چه شده؟ این همه ...
امام جمعه شیراز: قاچاق به هر شکل آن حرام است
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تاکید دارد که قاچاق به هر شکل آن حرام است و مسئولان باید هرچه سریع تر برای مقابله با این اقدام غیرقانونی و اقدام کنندگان آن، راهکاری عاجل بیندیشند و اجرایی کنند. به گزارش جماران، آیت الله اسدالله ایمانی در خطبه های نماز جمعه 8 مرداد، گفت: برخی فکر می کنند که تنها قاچاق مواد مخدر اشکال دارد و حرام است. قاچاق در هر شکل آن، از پوشاک و دارو ...
چگونه عربستان در پوشش بنیادهای خیریه، تروریست پرورش می دهد؟
دانشجویان عربستانی آن منطقه کمک می رسانده است. بنا بر اطلاعات اف بی آی، وی از مقامات سعودی کمک مالی دریافت می کرده است. در گزارش اف بی آی، دلایل دیگری وجود دارد که نشان می دهد ممکن است افرادی از دولت سعودی به شبکه های تروریستی کمک کرده باشند. برای نمونه، اف بی آی مسجد ابن تیمیه در کالور سیتی را، چه قبل و چه بعد از 11 سپتامبر، محلی برای انجام اقدامات افراط گرایانه تشخیص داده بود. پیش از ...
قدردانی رهبری پشتوانه خوبی برای ثریا است/ دستمریزاد به سازندگان یک برنامه غنی
دنبال پایان بخشیدن به برخی معضلات و جایگزین ساختن شرایط بهتر در جامعه هستند. وی افزود: علی القاعده دست اندرکاران این برنامه کارمندان عادی یک دستگاه نیستند که صرفاً یک وظیفه اداری را انجام می دهند بلکه رسالت و مسؤولیت خطیری را مدنظر دارند و از فرصت این برنامه برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قالبی جذاب ؟ استفاده می کنند. حسینی ادامه داد: همانطور که اشاره شد هدف اصلاح ...
علائم ایدز , پیشگیری از ایدز , درمان ایدز و همه چیز در مورد ایدز
می شود، نمی توان غافل شد، چرا که این مراکز با انجام محرمانه مشاوره با افراد و انجام تست HIV از آنان بصورت رایگان، نقش مهمی در شناسایی و کنترل این بیماری در جامعه و در میان افراد دارند. ——————————————————————————– علائم بیماری ایدز چگونه ظاهر می شود؟ ویروس HIV در ابتدا در ظاهر هیچ فردی مشخص نیست و ماهها طول می کشد تا این ویروس تکثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در ...
حل مشکلات اقتصادی برای اقتدار کشور لازم است
به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان حجت الاسلام عباس رمضانی پور ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر با تسلیت شهادت امام صادق(ع) به روایتی از آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: علمای شیعه مرزبانان مرزهای اعتقادی هستند و ابلیس از همین مرزهای اعتقادی وارد می شود. وی بیان داشت: برخی مواقع در جامعه از سوی نشریات و رسانه ها اقدام به تخریب روحانیت می شود اما مردم بصیرت دارند و اینکه پشت سر ...
نماز بیشترین سفارش امام صادق(ع) به پیروانش بود
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام سیدمحمد موسوی در آیین نماز جمعه سلماس با گرامیداشت سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: ششمین امام شیعیان جهان بنیانگذار اصلی حوزه های علمیه تشیع و تسنن محسوب می شود که عالمان مختلف و برجسته هر دو مذهب از محضر امام کسب علم و کسب فیض کرده اند. وی صداقت و ایمان راستین و بالای آن حضرت را مثال زدنی عنوان کرد و افزود: تمام رفتار و سیره ...
ریشه مفاسد اقتصادی را برای همیشه باید خشکاند/ قاچاق هرچه باشد حرام است
به گزارش شیرازه ، آیت الله اسدالله ایمانی در خطبه های نماز جمعه امروز سومین حرم اهل بلیت (ع) با بیان سخنی از مولا علی (ع) مبنی بر این که پرهیزکاران به فکر جامعه خود هستند و فقط در عبادات محدود نمی شوند اظهار داشت: پرهیزکاران تحمل سخن دیگران را کرده و در مسائل درون جامعه خود دانش و آگاهی لازم را دارند. وی افزود: پرهیزگار انسان پاکی است که به فکر کمک به دیگران است و همواره خود را از ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
فرزندی را تشکیل می دهد. چرا که وظیفه بارداری یک امر زیستی و بر دوش زنان است و زنان دهه های پیشین که بیش از 2 یا 3 فرزند داشتند در معرض سوءبرداشت هایی نسبت به تفکر خود قرار می گرفتند و به سطح پایین بودن متهم می شدند. این نوع ذهنیت که حاصل تبلیغات گسترده در معنای وسیع و همه گیر یعنی ابعاد آموزشی آن از رسانه های عمومی تا مدارس و دانشگاه ها و درمانگاه ها و غیره است به زمان حال هم تسری پیدا کرده و اتفاقا ...
پرداخت زکات بسترساز تحقق عدالت اجتماعی است
...: از پیامبر خاتم نقل شده که هر مسلمانی که برای نیازمندی لباسی تهیه و او را پوشش دهد در قیامت پاداشش برتن کردن لباس بهشتی خواهد بود. ماموستا خدایی با بیان اینکه انسان ها به انداز وسع و توانشان باید به نیازمندان کمک کنند و در همین سطح نیز در قیامت از آنها سوال و جواب خواهد شد، گفت: هرکدام از ما به عنوان یک مسلمان باید در حد توان مالی خود به افراد نیازمند جامعه کمک کنید و بستر را برای ...
سابقه حقوق های نجومی به دولت کارگزاران می رسد/برجام یک فریب بزرگ برای کشور ما بود
را تقویت و در راستای انقلاب و اهداف آن قدم بردارند و نسبت به نظام متعهدانه عمل کنند تا در آینده شاهد مدیران خوب و کارآمد باشیم. این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: باید حس عدات خواهی در فضای دانشگاه ها زنده شود و با احیای امر به معروف و نهی از منکر در فضای جامعه از بروز فساد جلوگیری نمود چرا که اگر کاری نکنیم فساد در جامعه و خانه و خانواده ها به مانند موریانه ای وارد شده و دامن گیر همه ما خواهد شد. انتهای پیام/ ...
دهه کرامت بهترین فرصت برای توجه بیشتر به سبک زندگی رضوی
دیگر را ببینند و درس عبرت از رفتار آنان داشته باشند. نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات مردم در بحث اقتصاد مقاومتی، افزود: مبارزه با فساد اقتصادی و رفع گرفتاری های مالی از جمله خواسته های مردم است چرا که نباید هر روز شاهد اعلام یک سوءاستفاده مالی در رسانه ها باشیم. وی ادامه داد: قوانین باید اصلاح شود، اجرا به درستی انجام گیرد و ...
ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در زمینه کیفیت انتقال خون است
کلیدی و مهم دانست و یادآور شد: نقش و همکاری سازمان انتقال خون و نهادهای فرهنگ سازی، همچون رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه ها در این امر بسیار مهم است و حاصل این همکاری افزایش اهداکنندگان به عنوان شهروندان موثر و سلامت در جامعه به شمار می رود و این عمل به فرهنگ سازی در جامعه می انجامد. مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در پایان با اشاره به همکاری این نهاد و سازمان جهانی بهداشت، گفت ...
تغییر نام جبهه النصره حرکتی راهبردی برای نجات تروریست ها است
الاسلام غلامی گفت: علیرغم تلاش های غول های رسانه ای و دنیای کفر برای به انحراف کشاندن انسانها، گرایش و استقبال جوانان به سوی معنویت چشمگیر است. وی، عدم رعایت حق دیگران را از مصداق های بارز عدم آمادگی افراد برای ظهور فرج دانست و ابرازداشت: مصداق های زیادی مبنی بر عدم آمادگی بسیاری از دوستداران امام زمان (عج)برای استقبال از ظهور آن حضرت وجود دارد. خطیب جمعه جاسک از پیاده روی اربعین ...
مبنا و معنای ملاکات قانون گذاری در شریعت
تصحیحات اخلاقی در آنها ایجاد کرد. شبستری اذعان می کند که هدف پیامبر از بعثت، این نبوده که مثلاً یک طرح نو و سیستم نوین زندگی اجتماعی سیاسی بدهد. اینها را جزو نبوت پیامبر نباید دانست. نتیجه ای که شبستری از این مقدمات می گیرد این است که احکام اجتماعی که مربوط به زندگی های اجتماعی سیاسی و ارتباط انسان ها با یکدیگر که درقرآن وارد شده و در سنت رسول (ص) هم به آن عمل شده، همه اینها عبارت بودند از یک سلسله ...
ضرب و شتم پزشک متخصص توسط همراهان بیمار با لگد
ممکن است شرایط را برای جامعه پزشکی بدتر کند. به گفته علیزاده در رسانه هایی که این خبر منتشرشده بود مردم پیام های خوبی نگذاشته بودند. آن ها توهین کرده اند و حتی برخی حق من دانسته اند که این اتفاق برایم بیفتد. این متخصص داخلی در پایان گفت: ترجیح می دهم سکوت کنم و اجازه بدهم دادگاه مسئله را حل کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تائید این خبر گفت: متاسفانه دکتر علیزاده پزشک ...
رئیس انجمن مددکاری: سال ها جرات حرف زدن درباره آسیب ها را نداشتیم
اختیارات بیشتر قرار می گیرد. ما شتابزده داریم تصمیم می گیریم. یک متولی برای پیگیری وظایف و اختیارات و بودجه ها باید داشته باشیم. در حوزه تقسیم وظایف، برخی مسایل به ستاد امر به معروف نهاده شده و درباره طلاق شورای عالی انقلاب فرهنگی کار می کند. این شورا در این آسیبها می خواهد چه کند؟ محبویی: این سازمان در حوزه صف نباید وارد شود. در حوزه صف، بسیج، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادها باید ...
مشکلات حفظ قرآن برای روشندلان/ اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت
حفظ برای من نیز وجود داشت اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی امروز نرم افزارهای طراحی و ساخته شده اند که شرایط را برای افرادی که می خواهند به امر حفظ بپردازند ساده و آسان کرده است. وی اضافه کرد: امسال سطح مسابقات بالا بود و رقبایم از شهرهای خوزستان و قم در سطح بالایی قرار داشتند، استان های دیگر مانند بوشهر و آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی نیز ...
تایید بازداشت پهلوان
برای حل مشکلات آنان قدم بردارند، گفت: اگر تأخیری در رسیدگی به اتهامات فرد و یا افرادی در این پرونده صورت گرفت تنها به خاطر حفظ مصالح و حقوق سهامداران و مردم بود که اقدامات قضایی سریع موجب تضییع حق و حقوق آنان نشود اما از این پس، پرونده پدیده روند قانونی و قضایی خود را که خواست مردم و مسئولان است در دادسرای مشهد طی خواهد کرد و با همه عواملی که نقشی در بروز جرم داشته باشند برخورد قاطعی صورت می گیرد. وی در پایان تصریح کرد: در صورت صلاحدید قاضی حیدری (قاضی رسیدگی کننده به پرونده پدیده) اقدامات انجام شده و جزئیات بیشتری از این پرونده در طول رسیدگی قضایی به اطلاع شهروندان خواهد رسید. ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
مجذوب کند و براحساس درونی آنان تأثیر صادقانهی بگذارد، بلکه بالعکس تأثیر منفی را در درون و اذهان مردم به جا می گذارد، در نتیجه جامعه بیشتر راه انحراف و آلودگی را می گیرد، و وضعیت بیراهی و الحاد و فساد اجتماعی با تهور بسیاری حکم فرما می شود، و ندی داعیان امر به معروف و نهی از منکر در قالب شعار و تظاهر منحصر می گردد. در فراز سوم، اعلام اسلامیت ومسلمانیت است، یعنی نشان و علامت هر مسلمانی در ...