سایر خبرها
رشیدی ، تولستوی و دختران سینما
گروه فرهنگ تبیان ادبیات و کتاب تولستوی با تفکرات روشنفکری زمانه اش موافق نبود(مصاحبه) همه چیز درباره تولستوی، در گفتگو با علی تاجدینی همزمان با سالروز تولد تولستوی به سراغ علی تاجدینی رفته ایم. محقق پیشکسوتی که زندگی، اندیشه و شخصیت تولستوی را در چهار بخش در قالب کتابی با عنوان تولستوی مورد نقد و بررسی موشکافانه قرار داده است. انتشار رمان مصور انیمیشن ...
رقص خاک با آهنگ آفتاب/ تمدن بیابانی ایران در موزه هنرهای معاصر
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موزه هنرهای معاصر تهران در کنار نمایش آثار گنجینه و آثار هنرمندان خارجی به ایده های هستی شناسی فرهنگ ایرانی با نگاه معاصر نیز توجه می کند. از این رو، این مجموعه برپایی نمایشگاه های پژوهش محور را در برنامه هایش تدارک دیده است. نمایشگاه آهنگ آفتاب که از سه شنبه در موزه هنرهای معاصر برپا شده، به بهانه ثبت جهانی قنات، خاک و بیابان را موضوع اصلی کار خود قرار ...
ضرورت ساماندهی وضعیت سردیس ها و تندیس های شهری بررسی شد؛
این نشان دهنده شکل گیری جریانی جدید است که اگر از بالادست کنترل نشود بعدها در آموزش هنر دچار مساله خواهیم شد و عملا با کلاس های آموزشی و در بخش های آکادمیک هم به معضل برمی خوریم. حال در نظر بگیرید زمانی که نصب یک مجسمه مجوز دارد و حتی مدیران زیباسازی و مشاوران ارشاد هم در این امر حضور دارند و وجهه ای کاملا قانونی دارد اما در نهایت با چنین مشکلاتی روبه رو می شود. این هنرمند توضیح می دهد: تنها مدیریت ...
600 نوازنده در پنجمین جشنواره تک نوازان شهر تهران دف می زنند
که از ساعت 9 صبح روز شنبه سیزدهم شهریور ماه در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن برگزار می شود، مهرداد کریم خاوری، استاد فرزاد عندلیبی، استاد بابک ربوخه و مهدی غلامی به عنوان هیأت داوران حضور دارند. براساس برنامه اعلام شده از سوی دبیرخانه این جشنواره از ساعت 9 تا 11 شیرین سرحدی و نجمه ربیعی از اصفهان، لبیب جذبانی از گلستان، عطا سبزواری و علی محمدی از زنجان، مصلح حسینی، شاهو رستمی راد، ثنا ...
توقف پروژه مجتمع فرهنگی و هنری قوچان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات ماده 180/ نیاز 10 میلیون تومانی برای ...
فرهنگ عمومی در سطح شهرستان برگزار کنیم. صادق تیتکانلو، موسیقی مقامی و خوشنویسی را دو رشته منحصر به فرد در این شهرستان دانست که هنرمندان فعال در آن درخشش های کشوری و بین المللی داشته اند و تصریح کرد: برگزاری ششمین جشنواره پیران چنگی چراغ موسیقی مقامی را دوباره روشن که می توان آن را دنبال کرد و نخستین همایش ملی میرزا سنگلاخ قوچانی در سال گذشته نیز به تجلیل از بزرگان معاصر این هنر دارای ...
بهترین سن و موقعیت آموزش قرآن
می شود که باید با ارائه گزارشات شفاف سازی انجام گیرد و یا اینکه بیایند در فضایی انسجام واحدی پیدا کنند و یک سازمان بزرگ به عنوان متولی امور قرآنی کشور حتی در قالب وزارتخانه داشته باشیم. وی عنوان کرد: این امری خوشایند است چون آن هنگام، بودجه مشخصی نیز تخصیص داده می شود، ارکان قرآنی کشور تعیین می شود و همه به این مسئله می پردازند البته گام اول و پیشنهادم در این زمینه ایجاد نهاد و مؤسسه ای در ...
نقش نرم هنر در رفع ایران هراسی در جهان/ حضور هنرمندان ایرانی در سن پترزبورگ روسیه
و توانمندند. امانی در پایان با اشاره به تأثیر اقدامات و برنامه های این چنینی روی هنر و هنرمندان کشورمان، یادآور شد: به نظر من از هر زاویه ای که نگاه کنیم، چنین رویدادهایی بسیار سازنده و مفید و کمترین فایده آن پویایی است. این اتقافات هنرمندان دیگر را نیز تشویق می کند که این تابو را شکسته و پنجره هنر ایران زمین را به روی دنیا بگشایند. ...
برگزاری نمایشگاه عکس "از فرش تا عرش " برای کمک به کودکان سرطانی
چنین نمایشگاه هایی، ترویج فرهنگ انسان دوستی و کمک به همنوع با همراهی یاوران هنرمند است. گفتنی است این نمایشگاه عکس خیریه از تاریخ 13 الی 18 شهریور ماه،در سالن استاد یاسمی واقع در اداره کل فرهنگ وارشاد استان آذربایجان شرقی و از ساعت 15 الی 20 برگزار می شود. لازم بذکر است، جمعیت خیریه قلبهای سبز بعنوان نخستین موسسه خیریه با اهداف آموزش – تحصیلی در تبریز، به عنوان یک تشکل غیر انتفاعی ...
اثر هنری بر روی سقف در بیجار پرده برداری شد
شهرستان بیجار در این خصوص با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این اثر هنری استاد علیارپور به خبرنگار ایرنا گفت: این یک اثر هنری بی همتا است و در تاریخ دیارگروس همانند آثار هنری دیگر هنرمندان این خطه به یادگار خواهد ماند. حسین زنجانی افزود: هزینه کردن حدود 300 میلیون ریال توسط یک موسسه بخش خصوصی برای خلق این اثر، نشان از نهادینه شدن هنر در دیار هنرخیز گروس دارد. وی اظهار کرد: امید است فرصتی ...
از اکران مردمی "فروشنده" تا جشن امضای "سی سالگی" احسان خواجه امیری/ "لبخند رخساره" جلوی دوربین میرود + ...
امیری با عنوان "سی سالگی" با حضور مخاطبان کارهای این خواننده پاپ برگزار شد. به گزارش خبرنگار میزان، مراسم جشن امضا و آئین رونمایی از جدیدترین آلبوم احسان خواجه امیری با عنوان "سی سالگی" در کاخ نیاوران برگزار شد. در این برنامه هنرمندان مختلفی حضور داشتند که از جمله آن ها می توان به همکاران خواجه امیری در روند آلبوم "سی سالگی" اشاره کرد. در این مراسم زهرا عاملی ...
شش کتاب درباره زندگی دانشجویی به انتخاب گاردین / رمان هایی درباره فضای دانشگاهی
معرفی می کنیم تا برای رفتن به دانشگاه در فصل پاییز آماده شوید: تاریخچه پنهان نوشته دونا تارت این کتاب ماجراجویانه جنایی در دنیا بسیار شناخته شده است. اولین رمان تارت که در سال 1992 منتشر شد قصه چند جوان است که وارد دانشگاه هنر ورمانت می شوند که البته بسیار کوچک است. دانشجویان علاقه ای متظاهرانه به یونان و هنر دارند. اما یکی از افراد دانشگاه عقاید متفاوتی دارد و ...
نگاهی به حمله مغولان به ایران و عراق، بر اساس یک متن تازه یاب
تخصّص مؤلّف در ادب عربی در حدّی است که شاید درجه اول نباشد، اما تسلّط او را هم بر متون کهن و هم بر نگارش یک متن ادیبانه نشان می دهد. با این همه، تاریخ را فدای ادبیّت نکرده و تا آنجا که دوست داشته و علاقه مند بوده تا مروری جامع بر احوال مغول از آغاز قدرت گرفتن تا سقوط بغداد داشته باشد، این کار را انجام داده است. حرفه ای نبودن نویسنده احوال در تاریخ، شاید سبب اعتماد وی به برخی از روایات ...
جذب بیش از 11 هزار دانش آموز آذربایجان شرقی در فعالیت های اشتغالزایی
مشترکی را نیز اجرا نموده اند که می توان به اجرای طرح حیاط پویا در سطح مدارس و المپیاد های ورزشی دورن مدرسه ای و .... اشاره نمود . کسب 22 رتبه کشوری در مسابقات قرانی امسال طاهر علمی در خصوص عملکرد حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی در خصوص قران و نماز گفت: افزایش آمار موفقیت ها در مسابقات قرانی نشانگر برنامه ریزی و جدیت این معاونت در حوزه قرانی و نماز می باشد که نتیجه آن کسب هشت رتبه ی ...
هنر تبریز و آذربایجان با نام استاد بخت شکوهی گره خورده است
شهردار تبریز همزمان با دهمین سالگرد درگذشت استاد زنده یاد ابراهیم بخت شکوهی، در منزل این هنرمند فقید حضور یافته و از مجموعه آثار وی بازدید کرد . به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، صادق نجفی در این بازدید با بیان این که هنر تبریز و آذربایجان با نام استاد بخت شکوهی گره خورده است، خاطرنشان کرد: استاد بخت شکوهی، با هنر متعالی و منش اخلاقی خود، چهره های سرشناسی را به جامعه هنری معرفی کرد ...
پذیرایی با شیشلیک جهادی تا تقدیر از ژنرالی با اشعار خدمت رسانی
قفل تکراری ها رهانیده است. شاید زیباترین ابتکار، رونمایی مستند آبرومندان تاریخ باشد که در 8 قسمت 15 دقیقه ای به بیان محرومیت های باورنکردنی منطقه ی احمد فداله ی دزفول و مجاهدات فرزندان ولایت در خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب پرداخته است وقتی همه ی چشم ها به سکو و جایگاه مراسم خیره شده بود آن هنگام که مجری خوش سابقه ی رسانه ملی سید کمال هاشم زاده برنامه ی رونمایی را اعلام کرد؛ ناگاه سه جوان یکی با ...
رد ادعای 11سال برگزار نشدن کنسرت در مشهد
آنها فراهم باشد. اگر به این موارد پرداخته شود، بسیاری از معضلاتی که امروز در بحث برگزاری کنسرت ها وجود دارد، حل خواهد شد. چون بعضی از این کنسرت ها، اصلا شرایط و شأن برگزاری کنسرت را رعایت نمی کنند؛ چه آن گروهی که اجرا می کند و چه مخاطبی که در آنجا حضور پیدا می کند. اگر همه این موارد را در کنار هم قرار دهیم، بهانه ای به دست بسیاری داده ایم که موسیقی را مستمسکی برای بعضی از خواسته های خود ...
پیام آقای علی اکبر جعفری و بیان یک خاطره از زنده یاد ” داود رشیدی “
کاخ هنر نادره کاران همه رفتند افسوس که افسانه سرایان همه خفتند اندوه که اندوه گساران همه رفتند فریاد که گنجینه طرازان معانی گنجینه نهادند به ماران، همه رفتند یک مرغ گرفتار در این گلشن ویران تنها به قفس ماند و هزاران همه رفتند خون بار، بهار! از مژه در فرقت احباب کز پیش تو چون ابر بهاران همه رفتند استاد فرزانه عرصه هنر و هنرمند ارزنده تئاتر ، سینما و تلویزیون ” آمد ، دید و رفت ...
قدر مفاخر فرهنگی خراسان را نمی دانیم
. وی افزود: تا سال ها پیش مرحوم استاد محمد قهرمان این برنامه را میان داری می کرد و چند سالی است که در موسسه فرهنگی سرای فردوسی به کمک اداره کل میراث فرهنگی استان برای این روز برنامه ریزی می کنیم. عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: می دانیم که طبق قانون هیچ کس را نمی توان در محوطه آرامگاه بزرگان دفن کرد و این قانون درباره آرامگاه فردوسی نیز صادق است، اما اگر اخوان ثالث ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
آنچه در مراسم بزرگداشت پدر روابط عمومی ایران مطرح شد
به گزارش کاوشگران روابط عمومی به نقل از ایسنا، مراسم گرامی داشت زادروز زنده یاد پروفسور حمید نطقی با حضور اساتیدی همچون محمد مهدی فرقانی، علیرضا کاظمی دینان، گیتا علی آبادی، دکتر زارعیان، دکتر قاسمی، دکتر هوشمند سفیدی و جمعی از اساتید دانشگاه عصر امروز 10 شهریورماه در سالن شهید قندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر زارعیان در سخنانی درباره استاد ...
کنسرت قابلیت سیاسی شدن ندارد
ارشاد اسلامی باتوجه به تبعات منفی کنسرت های خارج، در نزدیک مرزها برای جوانان، شرایط را تسهیل کرده تا حتی هنردوستان خارج از مرزها که ثابت کرده اند ذائقه شان هنر ایرانی داخلی است، از هنر جوانان ایرانی بهره مند شوند و اکنون مجوزها بسیار راحت تر از گذشته برای هنرمندان صادر می شود. این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولید ثروت از طریق هنر و فرهنگ متمرکز ...
وقت آزاد مرد آهنی
به نوشته رسانه های جمعی، با اعلام خبر همکاری تازه این دو هنرمند، منتقدان و تماشاگران رسانه کوچک، چشم انتظار کاری قوی و محکم همچون کار قبلی مشترک تلویزیونی آنها هستند. همکاری مشترک تازه داونی جونیور و پیزولاتو با نام موقت وقت آزاد جلوی دوربین می رود. شبکه تلویزیونی اچ بی او که تا به حال چندین مجموعه پرطرفدار را تولید کرده، تهیه کننده کار جدید رابرت جونیور است. این شبکه امیدوار است، وقت آزاد بتواند موفقیت کلان مجموعه بازی تاج و تخت را برای آنها تکرار کند. از آن جا که این درام تاریخی سال آینده آخرین فصل خود را به نمایش خواهد گذاشت، مدیران شبکه اچ بی او باید یک کار جایگزین مقبول و پرسروصدا برای آن داشته باشند. تا به حال، اطلاعات زیادی در باره مجموعه تازه اچ بی او ارائه نشده است. از یک سو گفته می شود، این مجموعه در مراحل مقدماتی تولید است و به همین دلیل، خبر زیادی در باره اش موجود نیست. از سوی دیگر گفته می شود سازندگانش قصد دارند این سریال را در سکوت خبری تهیه کنند. تا این جای کار مشخص شده که مجموعه، یک کار درام خواهد بود و داونی جونیور در کنار تهیه آن، نقش اصلی داستان را به عهده خواهد گرفت. از داخل شبکه اچ بی او هم خبر می رسد که او در قالب کاراکتر مرد مرموزی ظاهر می شود که گذشته ای تاریک و پررمز و راز دارد، اما این که گذشته او چه بوده و حالا قصد انجام چه کاری را دارد، موضوعی است که باید صبر کرد و دید، تهیه کنندگان مجموعه چه اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. شبکه اچ بی او قصد دارد در قدم اول، یک فصل 13 اپیزودی از وقت آزاد را تولید کند. در صورت موفقیت این فصل و استقبال خوب تماشاگران، تولید فصل های بعدی در دستور کار سازندگان قرار خواهد گرفت. با توجه به توصیفات اندکی که از حال و هوای مجموعه شده، به نظر می رسد استقبال تماشاگران خوب خواهد بود. اپیزود آزمایشی مجموعه که قسمت اول آن خواهد بود، تا دو ماه دیگر جلوی دوربین می رود. این اپیزود به صورت یک فیلم سینمایی 70 دقیقه ای تولید می شود. در حالی که هنوز کارگردان و فیلمنامه نویس این اپیزود آزمایشی انتخاب نشده، زمزمه هایی شنیده می شود که پل فیگ آن را کارگردانی می کند. فیگ از فیلمسازان سرشناس دنیای سینما و از دوستان نزدیک داونی جونیور است. نیک پیزولاتو در این باره می گوید: معمولا این گونه مواقع، گمانه زنی ها شروع می شود، اما یک نکته را به علاقه مندان یادآوری کنم. خود ما بیشتر از هر کس دیگری نگران مجموعه ای هستیم که می خواهیم تولید کنیم. به همین دلیل، مطمئن باشید بهترین های دنیای سینما و تلویزیون را دعوت به همکاری خواهیم کرد تا یک مجموعه سطح بالا و با کیفیت در معرض دید تماشاگران کنجکاو و نکته سنج قرار گیرد. مهبد آستانی - جام جم ...
نامه هایی برای جان اسمیت
عنوان اولین گام برای تغییرات، سالی مک براید جوان را نامزد مدیریت پروشگاه می کنند و... . دشمن عزیز، آخرین اثر جین وبستر بود. او یک سال بعد هنگام تولد فرزندش درگذشت. از داستان بابالنگ دراز چند اقتباس سینمایی ساخته شده که یکی از آنها فیلمی به همین نام محصول کره جنوبی است که سال 2005 ساخته شد. جدیدترین اقتباس نمایشی از آن نیز در برادوی سال گذشته روی صحنه رفت که یک اثر موزیکال بود. لادن بهبودی - جام جم ...
عاشق پیشه نیستم!
امیرمحمد زند در رشته سینما تحصیل کرده، یک فیلم بلند به نام یک آن اشتباه را ساخته و بازی در چند فیلم سینمایی از جمله اتوبوس شب ، تقاطع ، رخ دیوانه و سریال هایی چون ستایش ، زمین انسان ها ، سری دوم عملیات 125 ، ما چند نفر ، هزاران چشم ، او یک فرشته بود و چرخ فلک را در کارنامه دارد. با این بازیگر جوان که این روزها مشغول بازی در سریال ملکا است، گفت وگویی داریم. دوست نداشتید نقش محمود در سریال چرخ فلک ، بلندتر باشد؟ به نظرم کوتاه نبود؛ اپیزود هستی سه قسمت داشت و چند نقش اصلی که یکی از آنها نقش من بود. یک نقش خوب و چالش برانگیز، احسان عبدی پور به عنوان یک کارگردان جوان اما کاربلد و توانا بعلاوه قصه جذاب، بازیگران خوب و مواردی از این دست باعث شد که بازی در این نقش را دوست داشته باشم. ضمن این که حسن کارهای اپیزودیک این است که بازیگر خیلی درگیر نمی شود مثلا بعد از 20 روز کار تمام شده و می شود سراغ پروژه های بعدی و کارهای دیگر رفت. این روزها نقش های متعدد و متنوع را به بازی در سریال های بلند ترجیح می دهم. من نقش های اصلی سریال 26 قسمتی به دنیا بگویید بایستد را به عهده داشتم، همین طور سریال زمین انسان ها و سریال عملیات 125؛ درنتیجه برای من خیلی مهم نیست که ایفاگر نقش های طولانی و اصلی باشم؛ برایم مهم این است که نقش را خوب بازی کنم و پروژه و نقش اجازه بدهد کارهای تازه ای ارائه کنم. مثل نقش محمود که متفاوت بود؛ البته دوست داشتم متفاوت تر از چیزی می شد که دیدیم اما نشد. دوست داشتید چطور باشد؟ اگر توضیح بدهم؛ می شود گلایه کردن و من نمی خواهم این کار را بکنم. یکی از دشواری های نقش این بود که می توانست براحتی تبدیل به تیپ بشود، اما از پس کار برآمدید. من بازیگر تیپ سازی نیستم و این کار را اصلا بلد نیستم. دوست دارم به ویژگی های شخصیتی نقش نزدیک بشوم تا کلیشه های ظاهری. حتی به گریم و لباس هم خیلی تکیه نمی کنم و می کوشم به لحاظ روحی خودم را به شخصیت نزدیک کنم که توان لازم را داشته باشم. البته این نقش هم از یک زاویه به بیشتر شخصیت هایی که بازی کرده اید شباهت داشت و آن هم عاشق پیشگی است؛ نگران نیستید که در این نقش کلیشه بشوید؟ از همین بابت نقش محمود چالش برانگیزتر از نقش های دیگرم بود. نمی دانم متاسفانه یا خوشبختانه، نقش آدم های عاشق پیشه زیاد به من محول می شود! در حالی که خودم در زندگی واقعی آدم عاشق پیشه ای نیستم؛ اما چالشی که این نوع نقش ها برای من ایجاد می کند برآمده از تفاوت نگاه آدم ها به عشق است. آدم های مختلف با شخصیت های متفاوت به شکل های گوناگون عاشق می شوند. بنابراین تلاش کردم در این سریال، روی بوم کوچک این نقش، تصویری خلق کنم که عاشقی هایش با آدم های دیگر کمی متفاوت باشد. عاشقی محمود چه تفاوتی با بقیه داشت؟ سادگی و نوعی کودکی در عشق او دیده می شود. جوان هایی که معمولا خودشان را بچه های پایین خطاب می کنند، این صداقت و صمیمت و بکری را در عشق دارند. یکی مثل محمود ممکن است چک هم نقد کند، اما خیلی نگاه های محجوب و ماخوذ به حیایی دارد. کدام ویژگی او را بیشتر دوست داشتید؟ محمود آدم مسئولی بود و مسئولیت پذیری را می فهمید و عواقب کارها و انتخاب هایش را می پذیرفت. مثلا مسئولیت بیماری پدر، نگهداری مادر و خواهرش، عشقی که دچارش شده و مسئولیت کاری که با رفیقش کرده بود. از جایی که محمود ناخواسته دوستش آرش را مصدوم می کند و او را ته چند قدمی مرگ می فرستند، من سعی کردم کاراکتر را بشکنم و با این شکاندن و برون ریزی حسی نشان بدهم که جوان لات و مغروری مانند او وقتی احساس قصور و اشتباه می کند به عجز و زاری می افتد ؛ چون کسی این عجز را تجربه می کند که آدم مسئولیت پذیری باشد. شاید اگر محمود شخصیت دیگری داشت در آن لحظه که آرش به دلیل ضربه به سرش بیهوش می شود، من در ایفای این صحنه سکوت می کردم یا بهت زده می شدم یا به هر شیوه دیگری احساسات محمود را نشان می دادم اما بر اساس مسئولیت پذیری او ترجیح دادم که این طوری باشد. این واکنش ها را شما به عنوان بازیگر انتخاب می کنید یا در فیلمنامه ذکر می شود؟ جنس بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی واقعا مطمئن نیست فردا قرار است چه بکند! از طرف دیگر، وقتی شغلی بدون امنیت داریم، تکلیف مان را نه خودمان می دانیم و نه دیگران. با این حساب یعنی اصلا برنامه ریزی نمی کنید؟ در کار هنری نمی توان برنامه ریزی کرد، اصلا در کار هنری هیچ هدف غایی نمی توان تعیین کرد؛ چون هنر غایت و نهایت ندارد. مثل این است که شما در حال شنا کردن در دریا باشید و بگویید من می خواهم یک متر یا ده متر جلوتر بروم! در حالی که ممکن است موجی بیاید و شما را پنج کیلومتر جلو بیندازد یا بادی بوزد و شما را پنج کیلومتر عقب ببرد، یا گردابی شما را غرق کنند یا حتی شکار کوسه بشوید. یعنی هیچ استراتژی مشخصی نمی توان داشت؟ من بعید می دانم بشود. حداقل بازیگر مستقلی مثل من که عضو هیچ دار و دسته ای نیست و همیشه از شروع کارش بر اساس توانایی خودش، کمک خدا و محبت مردم کار کرده است، نمی تواند استراتژی مشخصی داشته باشد. بازیگری می تواند استراتژی داشته باشد که رقم کلانی در یک فیلم سرمایه گذاری می کند و نقش اول آن را به عهده می گیرد. من فقط می توانم چیزی را که می دانم و می توانم و تا به حال انجام داده ام پیاده کنم و این که اجازه ندهم تبدیل به کلیشه بشوم. هیچ ژانری را در نظر نمی گیرم و در انتخاب هایم به این توجه دارم که هر نقش با نقش ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
گفت وگوی فرصت امروز با محمدرضا خجسته، طراح پارچه و هنرمند ایکات بافی / ایکات بافی، هنری رو به فراموشی
نمایندگی از ایران برای شرکت در نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت به آلمان رفتیم. این نمایشگاه 40 سال است که برگزار می شود و بسیار معتبر است و از همه جای دنیا شرکت می کنند. ما تازه به آنجا راه پیدا کرده بودیم و بعد از این همه غیبت به زحمت یک نمایندگی داشتیم. در حالی که پاکستان پنج غرفه و ترکیه 20 غرفه داشتند. تازه حضور ما فقط معطوف به همان سال شد و ادامه پیدا نکرد. ما از پتانسیل بسیار خوبی برخورداریم و استعدادهای زیادی داریم که می توانند کمک حال صنایع دستی باشند، ولی مدام فرصت سوزی شده و کار سخت تر می شود. ارتباط با نویسنده : ali_elmi1361@yahoo. ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه هایی با رویکرد هیجان بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می سازد. در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه چند درجه از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه ای که سعی در معرفی جاذبه های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد. برنامه چند درجه از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده دار است. برنامه ای با فضای مستند غلامرضا بختیاری، تهیه کننده چند درجه درخصوص چگونگی شکل گیری این برنامه به جام جم می گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه ای بود تا در این ایام بتواند به عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این که رسالت شبکه مبنی بر هیجان بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه ای و رقابتی آن را اجرا می کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته ها و شاخه های ورزشی جذاب پرداختیم. این تهیه کننده همچنین درخصوص تفاوت های سری اول و دوم برنامه توضیح می دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده دار بود، بیشتر در استودیو می ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می پرداختیم؛ اما هنگام برنامه ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده ایم. توجه به ایجاد اشتغال بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت های مختلف این برنامه تصریح می کند: شاید این طور به نظر برسد که ما در قسمت های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته های مهیج ورزشی رفته ایم. بله، خب رشته هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک نفره کایا یا مسابقات ماشین سواری در پیست های مخصوص از جمله رشته هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است. سری سوم در راه است توجه به قاب بندی های درست و استاندارد و جلوه های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است. بختیاری در این خصوص می گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه هایی هم دیده ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. تلفیق برای نوآوری امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت کننده های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش های هیجان آور برنامه حضور پیدا می کند. وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی های آن می گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال ها تدوین و کارگردانی برنامه هایی را در شبکه های مختلف عهده دار بوده ام؛ لذا با سختی های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم های حرفه ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد ب ...
متهمی که ملکه ایران شد + عکس
سال 1343، دوران نفوذ و افزایش قدرت فرح و حلقه اطرافیان وی نیز بیش از پیش افزایش یافت. همانطور که در آخرین سطور قسمت قبل عنوان شد، تصمیمات فرح در این برهه از زمان دایره بسیار گسترده ای به خود گرفته بود تا جایی که بسیاری از پستهای مهم حکومتی و درباری به وسیله باند یاران وی تسخیر شد. افرادی که عموما یا فساد اخلاقی داشتند یا فساد مالی و یا هردوی اینها. در ادامه تلاش می کنیم با مهمترین این افراد آشنا ...
هیچ هنری بی ارتباط با جامعه نیست
نقاش در فیلم زیبای ژاک ریوت؛ با این همه جستجوی شخصی هنرمند جستجوی جامعه هنرمند هم هست. معنی، چیزی است که آدمی به امور می بخشد یا در آنها کشف می کند، بر این مبنا هنر همواره معنی دار است و معنی داری همواره امری است اجتماعی. پس همانقدر که هیچ هنری نمی تواند مرتبط با کل یک جامعه باشد هیچ هنری هم نمی تواند بی ارتباط با یک جامعه باشد. این ارتباط می تواند دو جنبه داشته باشد. از یک جنبه ممکن ...
مطالعه را با پرسه زنی در اینترنت اشتباه نگیرید
ندارم و این حرف ها... پس می شوی آدمی با داشته های گذشته. خواندن یعنی تغذیه و تقویت فکر و روان. به هرحال روزگار ما با شتابی که دارد، اگر نجنبیم خیلی چیزها را از دست می دهیم. اگر نخوانی، حاصلش یک کم شعوری یا جاماندگی از اجتماع خواهد بود. همین روزگار به قول شما پرشتاب، ادواتی دارد مثل اینترنت که عصای دست است. خود شما هم که کم توی فضای مجازی نیستی. هستم چون منافاتی ندارند. حتی ...