سایر منابع:
سایر خبرها
مراسم تحلیف رئیس جمهور به زمان دیگری موکول شد/ ناگفته های وزیر اطلاعات / اگر عربستان اقدامی علیه ایران ...
. وی ادامه داد: نقاط تجمع سرکردگان داعش توسط وزارت اطلاعات در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفت و موشک های ظفرآفرین سپاه آن ها را نشانه گرفتند، حسب اطلاعات متقن ما موشک ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زیادی از عناصر جنایتکار داعش، چند تن از سرکردگان و فرماندهان آن ها از جمله ابوعاصم لبیبی به هلاکت رسیدند. وزیر اطلاعات تاکید کرد: هماهنگی و هم افزایی نیروهای اطلاعاتی، امنیتی ...
محجوب: مسوول کمیته مجریه در دولت سایه بودم زنان وفاق کامل نداشتند
هاشمی رفسنجانی که آن زمان به دلیل موضع امام (ره) از بنی صدر حمایت می کرد گفت: آقای بنی صدر می گوید از دزفول به صورت زمینی به دشمن حمله کنیم و فرماندهان را تحت فشار قرار می داد که این عملیات را طراحی کنند و همه فرماندهان جنگ می گفتند این شدنی نیست چراکه عراق در بلندی است و ما با این کار همه تانک ها و نیروهای خود را از دست می دهیم اما او به علت همان کیش شخصیت گفت من به عنوان رئیس شورای دفاع می گویم ...
غبارروبی مزار شهدای گمنام همراه با گرامیداشت شهید چمران در واحد شیراز
است که در جامعه ما باید به نحو جدی مورد توجه قرار گیرد. همانطور که در قرآن کریم درباره مترفین و شاخصه های آنها آمده است بی توجهی به ارزش کار پیامد های بسیار بدی را برای یک جامعه به همراه دارد. مسئول بسیج اساتید دانشگاه های استان فارس با تبریک حمله موشکی سپاه به مواضع گروهک تروریستی داعش گفت: این حمله دارای منافع و مزایای فراوان داخلی و خارجی برای ملت و دولت ایران است. ...
سخنی با آمریکا: از جنگ جهانی سوم بترس
...> اکنون برای کاهش تنش ها با روسیه چه باید کرد؟ چشم انداز کلاهک های هسته ای روسیه در چند مایلیِ سواحل آمریکا تهدید استراتژیک بزرگی بود.آمریکا در سوریه نه تنها تهدید استراتژیک ندارد، بلکه چشم انداز واقع بینانه و مشخصی هم ندارد. اما روسیه یک هدف مشخص دارد: تحکیم دولت اسد بدون درگیری بیش ازحد در کشمکش ها. تا آنجا که همه می دانند آمریکا با داعش مبارزه می کند، تلاش دارد بدون حملات مستقیم رژیم اسد ...
پیام صریح موشکی سپاه به ترامپ
و هنگامی که نیروهای ارتش سوریه در حال حرکت به سمت گذرگاه التنف بودند، جنگنده های آمریکایی مواضع ارتش سوریه را بمباران کردند که در آن روز هم روسیه این تجاوز را محکوم کرد، اما این بیانیه صادره، آمریکا را از سرنگون کردن جنگنده سوری باز نداشت. وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت: ما شاهد جنگ و طرح آمریکایی صهیونیستی با هدف تجزیه منطقه هستیم که محور مقاومت با هدف حفظ وحدت ارضی سوریه و نابودی ...
عربستان ، پ.ک.ک را به خدمت می گیرد
نمایندگانی از آمریکا، عربستان سعودی، انگلستان، امارات و اردن در یک منطقه کردنشین در شمال شرق سوریه نشستی مشترک برگزار کرده اند. بر پایه این گزارش در این نشست از دو نیروی شبه نظامی تحت کنترل پ.ک.ک در سوریه یعنی یگان های مدافع خلق به نام YPG و نیروی سوریه دمکرات (HSD) خواسته شده پس از پایان عملیات آزاد سازی شهر رقه، کنترل سراسر مرز سوریه و عراق حد فاصل منطقه الشدادیه تا التنف را به دست گیرند ...
کنش مخرب پاکستان علیه عملیات های ضد تروریستی ایران + تصاویر
-17 " ارتش پاکستان هدف قرار گرفته و ساقط شده است. از اینرو باید متذکر شد که این اقدام دولت پاکستان از چند جهت قابلیت تامل و بررسی دارد: 1- در پی وقوع حملات خونین عناصر گروه تروریستی داعش به مرقد امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی، طی روزهای گذشته نیروهای نظامی و امنیتی ایران عملیات های گسترده ای بر علیه گروه های تروریستی در استانهای مرزی ایران آغاز کرده اند که موجب دستگیری و انهدام ...
10 نکته استراتژیک عملیات موشکی سپاه پاسداران
به گزارش دیدبان ، احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در یاداشتی که در اختیار پایگاه تبیینی-تحلیلی دیدبان قرار داد ابعاد مختلف عملیات موشکی سپاه پاسداران بر علیه مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه را در در قالب 10 نکته استراتژیک متذکر شده است. متن یادداشت به شرح ذیل از نظر می گذرد: 1 ) جمهوری اسلامی ایران با شلیک این موشک ها نشان داد که حتی درشرایط بسیار خفقان ...
میهن صنعت و مسئولین
هم در داخل ایران قدرت مقابله با آن را داریم و برخورد اینچنینی می کنیم. وی افزود: تروریست ها نتوانستند طرح های خود را با عملیات تروریستی در مجلس و حرم امام (ره) پیاده کنند و نیروهای امنیتی ما خیلی خوب عمل کردند. اینکه توانستیم به این خوبی جواب عملیات تروریستی آنها را بدهیم نشانگر قدرت بالای کشور و اشراف کامل اطلاعاتی بر مواضع این گروه هاست. در عین حال به سایرین نیز نشان داد که ما موشک هایی داریم که نقاط تعیین شده را هدف قرار می دهند. به نظر من این کار یک عمل مقتدرانه بود. ...
پیام های حمله موشکی ایران به داعش
، هرگونه اقدامی را با مشکل مواجه می کرد. ازاین رو اقدام تلافی جویانه نیازمند گذشت زمان و تعیین مواضع دقیق تروریست ها برای اقدام متقابل بود. این انتظار به سر آمد و در روزهای گذشته و با استفاده از موشک های میان برد نیروی موشکی سپاه، برخی از مراکز این گروه تروریستی در استان دیرالزور در منطقه مرزی عراق و روسیه هدف گیری و مورد اصابت قرار گرفت. این اقدام را می توان در ذیل چند پیام تحلیل و درک کرد. نخستین پیام ...
تقدیر شخصیت ها و چهره های سرشناس از "ضربتِ ذوالفقار سپاه"
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: یکشنبه 28 خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی گروه تروریستی- تکفیری داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل، طی عملیات لیله القدر، با شش موشک بالستیک میان برد "ذوالفقار و قیام" ، مواضع تروریست ها در استان دیر الزور سوریه را مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن مراکز تجمع، مقرهای فرماندهی، محل تجمع امکانات لجستیک و مراکز ساخت ...
راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟
یافتن خانواده هایی با ریشه های عربی – یهودی جهت پذیرفتن این کودکان به فرزند خواندگی خبر داد و اعلام کرد تا یافتن این خانواده ها و اعلام آمادگی آنها برای پذیرش این کودکان، آنها سه ماه اول راهی مدارس شبانه روزی می شوند تا در آنجا تحت آموزش های لازم قرار گیرند و پس از آن در نهادها و مراکز تربیتی وابسته به وزارت آموزش و تربیت اسرائیل نگهداری خواهند شد. در پی درج این خبر، خبرگزاری آسوشیتد ...
آرایش نظامی ساکت ترامپ در خاورمیانه بوی جنگ می دهد
.... دولت ترامپ در پنج ماهی که روی کار آمده است، در میدان های متفاوت رزم عراق، سوریه، یمن و سومالی، نیروهای آمریکایی را تا مرز خط مقدم جبهه به پیش برده است. ترامپ در افغانستان تمام مسئولیت را بر عهده وزارت دفاع (پنتاگون) قرار داده است تا خود در مورد تعداد و سطوح نیروها و لزوم کاربرد حملات هوایی تصمیم بگیرد. در یمن، تعداد حملات هوایی آمریکا در دولت ترامپ فقط در ...
تحلیل رسانه های غربی از یک رویارویی نظامی
نظامی با ابعاد و تبعات بیمن المللی می روند... یکشنبه هفته جاری یک هواپیمای جنگنده آمریکایی یک فروند جنگنده سوخوی ارتش سوریه را در مناطق نزدیک به محل استقرار نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا – در اطراف رقه – سرنگون کرد. در همان روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تلافی حملات تروریستی دو هفته پیش داعش در تهران، مقر این گروه تروریستی در شهر دیرالزور سوریه را با 6 موشک میانبرد هدف قرار داد. ...
محورهای سه گانه مقاومت، منطقه بیر القصب دمشق را آزاد کرد/ ناکامی گسترده تکفیری ها در دیرالزور، تلفات ...
حملاتی را به مرکز مناطق توزیع نیروی داعش در شرق سلمیه صورت دادند. به دنبال حملات هوایی جنگنده های سوری و آتش توپخانه ارتش این کشور علیه مواضع دیگر داعش در دیرالزور، ده ها نفر از عناصر داعش به هلاکت رسیدند. در این حملات شماری از عناصر تکفیری به هلاکت رسیده و 3 خودروی مختلف آن ها در "حویجه کاطع" و محلات "الصناعه، الحمیدیه و لواء التامین" منهدم شد. جنگنده های ائتلاف ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
از تهدیدهای شناخته شده در میدان نبرد اعلام کرد. سخنگوی پنتاگون می گوید خلبان های آمریکایی در صورت مواجهه با حمله جنگنده های روس بر فراز خاک سوریه، از خود دفاع خواهند کرد. یک فروند اف-18 آمریکایی دیروز عصر یک جنگنده ارتش سوریه را که از عملیات علیه داعش بازمی گشت، هدف قرار داده بود. روسیه در واکنش به این اقدام آمریکا که کمک به تروریست ها بود، اعلام کرد توافقنامه هماهنگی امنیت ...
توضیحات واعظی درباره مزایای شبکه ملی ارتباطات
ایران قدرت مقابله با آن را داریم و برخورد اینچنینی می کنیم. وی افزود: تروریست ها نتوانستند طرح های خود را با عملیات تروریستی در مجلس و حرم امام (ره) پیاده کنند و نیروهای امنیتی ما خیلی خوب عمل کردند. اینکه توانستیم به این خوبی جواب عملیات تروریستی آنها را بدهیم نشانگر قدرت بالای کشور و اشراف کامل اطلاعاتی بر مواضع این گروه هاست. در عین حال به سایرین نیز نشان داد که ما موشک هایی داریم که نقاط تعیین شده را هدف قرار می دهند. به نظر من این کار یک عمل مقتدرانه بود. ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
قضاوت درباره همکاری پکن و واشنگتن زود است/پرونده بحران قطر دست تیلرسون است
هدف شان در سوریه همانند ما مقابله و شکست داعش است. هدف معین ما از میان برداشتن داعش در رقه و جنوب سوریه است و ما برای احیای کاهش تنش و تخاصم در ساعات آتی همکاری خواهیم کرد. ژنرال دانفورد ادامه داد: من مطمئنم که نیروهای ما قابلیت و توانایی محافظت از خودشان را دارند. دانفورد تاکید کرد: عملیات ما در رقه و موصل تاکتیکی است و جنگ ما علیه تروریسم طولانی خواهد بود. رئیس ...
جهان به اقتدار ایران اعتراف کرد
محمدرضا شریف بیانی امروز در خصوص اقدام سپاه در هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه در گفت وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتدار جمهوری اسلامی ایران، اقتدار و توانمندی ها را مرهون جانبازی و فداکاری رزمندگان 8 سال دفاع مقدس هستیم. مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام گفت: به منظور دفاع از حریم و کیان نظام مقدس ...
پاکسازی دهها شهرک و روستای رقه از عناصر داعش + نقشه
غرب رقه، تاکنون مساحت حدود 1370 کیلومتر مربع از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی شده است. در این عملیات حدود 26 تانک و خودروی انتحاری و 15 سکوی پرتاب خمپاره و موشک تروریست ها منهدم شده است. در حال حاضر نیروهای مقاومت از محور شمالی الرصافه با شهر الرقه حدود 32 کیلومتر فاصله دارند. در عملیات دو هفته گذشته، نیروهای جبهه مقاومت موفق شدند بخش جنوبی فرودگاه الطبقه را پاکسازی و راه ...
دوباره ایران، دوباره اتحاد
ارضی کشور کنار یکدیگر ایستاده اند. تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی تهران هم با حضور آحاد مردم برگزار شد تا بار دیگر ملت فریاد یکپارچگی سر دهند. اما شامگاه یکشنبه 28 خرداد بود که سپاه پاسداران شش موشک میان برد را به سمت اهدافی در دیرالزور سوریه پرتاب کرد. یعنی مقر تروریست های داعش که فرمان حمله تروریستی تهران را صادر کرده بودند هدف قرار گرفت. با اصابت موشک ها به اهداف و هلاکت تعدادی از ...
آمریکا به دنبال شکست اسد است نه داعش
سرنگونی غیرقابل پیش بینی جنگنده سوریه توسط آمریکا در روز یکشنبه ارتباط اندکی با هدف این جنگنده سوری در صحرای سوریه داشت بلکه بیش از این واکنشی به نزدیکی ارتش سوریه به نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا در اطراف رود فرات بود. به گزارش ایسنا، رابرت فیسک، تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت در گزارشی درباره اقدام اخیر آمریکا در هدف قرار دادن جنگنده سوری در نزدیکی شهرک رصافه، در استان رقه نوشت: مقامات ...
فعالیت در حوزه مسجد آسیب کمتری برای مخاطبین جوان و نوجوان دارد
...: در مبارزات قبل از انقلاب و فعالیت های فرهنگی و سازندگی پس از انقلاب مسجد مورد توجه بود تا جاییکه امام خمینی فرمودند: مسجد سنگر است، سنگرها را پر کنید و این پیام در شرایط کنونی جامعه بیش از پیش بایستی مورد توجه قرار گیرد. معتمدی با اشاره به اتفاقات اخیر تصریح کرد: همانگونه که قدرت و عظمت ایران با هدف قرار دادن مواضع داعش توسط سپاه مقتدر جمهوری اسلامی موجب خرسندی هر ایرانی می گردد ...
حمله ی سپاه فراتر از انتقام گیری از داعش بود/ هدف شلیک به ادراک عوامل اروپا و آمریکا یعنی عربستان و ...
حسن رحیمی روشن، استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت وگو با خبرنگار استادنیوز به تحلیل حمله موشکی سپاه به مواضع داعش و پیامدهای این موضوع برای جمهوری اسلامی پرداخت. رحیمی روشن درخصوص اقدام متقابل سپاه در برابر تجاوز داعش و پیامدهای این اقدام در جامعه بین المللی برای ایران، افزود: اقدامی که توسط گروهک تروریستی داعش در مجلس و حرم امام اتفاق افتاد بسیار با آن چیزی که مجریان آن هدف ...
اقدام موشکی ایران و سه هدف راهبردی
تعارف ندارند و داعش را هم همچون سایر گروه های تروریستی نابود خواهند کرد. موشک های شلیک شده نقطه زن بوده و از دقت بالایی در هدف قرار دادن مواضع دشمن برخوردار بودند. تصاویر پخش شده از صداوسیما نیز از دقت بالای این موشک ها در برخورد با مقر ایجاد تجهیزات انتحاری، مقر فرماندهی، مقر دپوی تجهیزات و محل تجمع نیروهای داعش حکایت داشت که نشان از توان عملیاتی بالای نیروهای ایرانی دارد. هدف میان برد این ...
روایت لاوروف از هدف مهم ایران، روسیه و ترکیه
وزیر امور خارجه روسیه گفت: با به نتیجه رسیدن اقدامات ایران، روسیه و ترکیه، هدف بسیار مهمی به دست خواهد آمد و آتش بس بین نیروهای ارتش سوریه و معارضان جدا شده از تروریست ها کامل برقرار می شود . پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه به نقل از سخنان لاوروف در دیدار با ژان ایو له دریان وزیر خارجه فرانسه نوشت: اگر ابتکار ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه تحقق یابد، برای ...
کابوس همیشه زنده آمریکا و اسرائیل+ عکس
به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، در یکی از غافلگیرانه ترین عملیات های نیروهای مسلح پس از پایان جنگ تحمیلی، سپاه پاسداران در پاسخ به حمله تروریستی گروهک تکفیری داعش به تهران و شهادت جمعی از مردم بی گناه و بی دفاع کشورمان، مواضع این گروهک را در منطقه دیرالروز در شرق سوریه آماج حمله موشکی قرار داد. این حمله واکنش های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشت. یکی از موضوعاتی ...
اقدام سپاه تنبیهی بود برای طراحان و حامیان تروریست/عربستان دست از پا خطا کند جواب سنگینی خواهد گرفت
نداشتند بلکه طی این 5 سال اخیر ایران کشور هدف برای نا امن سازی از سوی این گروهک ها و حامیان تروریسم بوده است. سخنگوی سپاه با اشاره به حمله تروریستی اخیر گروهک تکفیری داعش به حرم مطهر و ساختمان پارلمان ایران گفت: اغلب گروهک های تروریستی بارها برای ضربه زدن و انجام عملیات های تروریستی اقدام کردند و موفق نشدند و پس از 5 سال توانستند از یک حفره اطلاعاتی وبا چند نفری که در تور خود قرار ...
روایت حسن عباسی از سیلی سخت سپاه به داعش
از 200، 300 فروند از آنها توسط عراق در شهر دزفول که معروف به عنصر مقاومت و ایستادگی در برابر حملات موشکی بود فرود آمد. مردم تهران بیش از 200 فروند موشک بالستیک روسی و بهینه سازی شده اسکاد بی و اسکاد سی را که از سمت خانقین شلیک می شد تحمل کردند. هواپیمای A6 امریکایی با شلیک موشک هارپون ناو سهند را در تنگه هرمز هدف قرار داد. از دیگر موشک هایی که در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد ...