سایر منابع:
سایر خبرها
روی سنگ قبرشان بنویسید شهید/ گفت وگو با خانواده سربازان پادگان 05 کرمان که در واژگونی اتوبوس کشته شدند
؛ اون جا بود، در سردخانه دارالرحمه. منصور صفری؛ 25 ساله از وقتی به دنیا اومد، تا وقتی که از دست مون رفت؛ جز آرامش چیزی ازش ندیدم. مادر و خواهر منصور آمده اند خانه ی پدری امین و از آن روز می گویند. بچه ا م درسش خوب بود، راهنمایی و دبیرستان رو مدرسه نمونه اندیشه بود، بعد هم مهندسی سخت افزار دانشگاه صنعتی همدان قبول شد. 4 سال رفت همدان و اومد، همیشه هم در رانندگی احتیاط می کرد ...
دعوت از دانشگاهیان و اقشار مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس
زورگویان جهان ربود و بارقة امیدی شد نه تنها برای ملت مظلوم فلسطین، بلکه برای همه مستضعفین و ستمدیدگان جهان. آن امام همام با این فرمان ابدی خود، مرزهای جغرافیایی را در هم شکست و بار دیگر امت اسلامی را متحد ساخت به امید آن روزی که قبله اول مسلمین به دست مسلمانان آزاد مرد، آزاد شود. حضرت امام خمینی(ره) با نامگذاری و اعلام روز جهانی قدس، یک تکلیف اسلامی_ انسانی را برای همه مسلمانان و مردم آزاده ...
روزهایی که برای از دست دادن یک قبضه سلاح، عزا می گرفتیم
.... *یعنی این عملیاتهای اول، همه اش، از اولین عملیات تا سال 1993 به اسم [سازمانِ] شهید عبدالله عزام انجام می شد؟ -در شمال [اینطور اعلام می کردیم] *در شمال. -در شمال کرانه ی باختری ولی در جنوب... *در جنوب [کرانه ی باختری] و در غزه [چطور؟] -[در آنجاها با نام] گردان های عزالدین قسام [انجام می شد] تا این که توانستیم برادرانمان در ...
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
...، دیداری و نوشتاری ایران و جهان نیز به خوبی پوشش دادند اما آنچه در 23 خرداد چند روز بعد از خون رنگین شهیدان این حادثه و ضجه خانواده های داغدیده، روزنامه وقایع اتفاقیه با نگرش روزنامه نگاری بحران تیتر کوردستان سومای چاوی ئیرانه ، (کردستان نور چشم ایران است) به کردهای همیشه عاشق ایران هدیه داد در خاطره ها می ماند، بعد از چاپ این شماره از روزنامه وقایع اتفاقیه ، فضای مجازی مشحون از صفحه نخست این ...
روز قدس نماد آزادی فلسطین از چنگال صهیونیزم(نگاه)
...> اعلام روز قدس به طور عملی نشان داد که مشکلات مسلمانان مانند دانه های زنجیر به هم پیوسته اند و اجازه نمی دهند که دشمنان امت اسلامی با استفاده از تفاوت های مذهبی و نژادی توسط جریان های تکفیری و سلفی امثال داعش، طالبان، النصره، بوکوحرام، جریان های نفاق و حامیان و اربابان شان، تفرقه اندازی کرده و توطئه های سوء خود را پیش برند؛ چنان که امام امت مطرح کردند: روز قدس یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط ...
تهران تا شمال از 5 سال تا 5دهه
و تلاش بیشتر در هر کاری خواهد شد بنابراین در شرایطی که بعد از این همه سال خبرهای خوبی از اتمام 85 درصد از قطعه 2 این آزادراه به گوش می رسد باید به جای انتقاد، فرهنگ تشکر را جا بیندازیم. نظر مخالف عدم زیرساخت در شهرهای شمالی مشکل ساز خواهد شد عزت الله یوسفیان ملا- نماینده کمیسیون برنامه و بودجه مجلس| آزادراه تهران- شمال هم مثل خیلی از پروژه های ناتمام دولت های احمدی ...
راهپیمائی روز قدس تا نابودی اسرائیل ادامه دارد/ صهیونیست بداند فلسطین تنها نیست
: به فرمایش مقام معظم رهبری اسرائیل تا چند سال دیگر به دست مسلمانان همه ی جهان نابود می شود که رمز این نابوی هم اتحاد و همدلی همه ی مسلمانان جهان است. وی گفت: در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان همه ی مسلمانان دست در دست هم خواهیم داد و برای نابودی اسرائیل شعار می دهیم. انتهای پیام/
شمع و پروانه در زندگی چمران
توان حدس زد او روشنگری در ظلمات را هدف خود برگزیده بود. او تا پایان عمر 49 ساله اش تلاش کرد هر جا که هست، منشأ خیر باشد. هر چند اکنون و با گذشت چنددهه از آن سال ها، برخی معتقدنددر برهه هایی قضاوت تاریخ با آنچه او می اندیشیده است، تفاوت دارد. مصطفی چمران در سال 1311 در بازار آهنگرهای محله پامنار دنیا آمد. بعد از دوره ابتدایی به مدرسه دارالفنون و سپس به دبیرستان البرز رفت. در رشته ریاضی ...
نگاهی به رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان
کابل - ایرنا - سقوط شهرستان درزاب استان جوزجان به دست مخالفان مسلح، کشته شدن روزانه 140 غیرنظامی بر اثر انفجار بمب های کنار جاده ای، ممنوعیت فروش مواد منفجره به کودکان، برگزاری شب شعر با نام هلال رمضان در کابل، انفجار بمب در کابل، کشف محموله مواد مخدر در سرپل و کشته شدن 6 پلیس در انفجاری در هلمند ، رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان است. **سقوط شهرستان درزاب استان جوزجان برخی ...
زخم رودبار هنوز درد دارد
مانده . مردم می گویند اگر همان شب کسی به داد می رسید خیلی ها زنده می ماندند. در برخی نقاط سازمان های امداد 48 ساعت بعد رسیده بودند و مردم خودشان اجساد را درآورده و دفن کرده بودند. مواد غذایی موجود را توزیع کرده بودند و بعضی ستادهای معین 77 روز بعد از حادثه اعزام شدند. ** 2600 کودک والدین شان را از دست دادند 500 هزار نفر بی خانمان به جا ماند. مدارس استان گیلان و ...
آقای روحانی و مسئولیت های جهانی او
دلارهای نفتی سعودی ها و سربازی تکفیری های وهابی قتل عام می شوند و امنیت آنها حتی در خانه های خود مورد تعرض داعشی ها قرار می گیرد و با سبعانه ترین شیوه سلاخی می شوند و هیچ صدایی از مجامع حقوق بشری دنیا به گوش نمی رسد. امریکا با فروش پیشرفته ترین سلاح های کشتار جمعی به عربستان، اولن مجرم جنایات سعودی هایی است که مثل سگ هار پای همه مسلمانان را در منطقه می گیرد. فروش موشک های فوق پیشرفته ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
چالش های بین المللی، خبرنگاران جنگی، تحلیلگران و اندیشمندان مرتبط در دستور کار اسلو فروم است . کوفی عنان، جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق امریکا، آنگ سان سوچی، کاترین اشتون، خاویر سولانا و جری آدامز ، نمایندگانی از دولت های افغانستان، سوریه ، فیلیپین و نیز نمایندگان طالبان، مخالفان سوریه، جدایی طلبان فیلیپین و ... از جمله شرکت کنندگان در نشست های پیشین اسلو فروم بودند. از ایران در نشست سال 93، 94 و ...
دیدنی های درگز | شهر باستانی زادگاه نادرشاه
دست آمده از این شهر نیز به دوران نادرشاه و افشاریه مربوط می شود. در بین آثاری که از دوره نادرشاه به جا مانده می توان به پلکان نادری و کلات نادری اشاره کرد. در مورد نامگذاری این شهر باستانی صحبت های زیادی شده است. برخی اعتقاد دارند به خاطر وفور تعداد درخت گز در این منطقه، به آن دره گز هم می گویند. اما نقل قول صحیح تر، به سده سوم پیش از میلاد برمی گردد. یعنی زمانی که اشکانیان بر علیه ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
شما جاری شد، بدانید این همان جواب خداست و جواب بعدی هم اجابت است؛ ان شاءالله. 73/11/14 ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:00] [ Photo ] پست جدید اینستاگرامی عراقچی: این ثمره سال ها تحریم سپاه است ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 10:01] [ Photo ] رهبرمعظم انقلاب: همه باید خود را زیر بار منّت شهیدان ...
خون را قانون می شوید، نه خون
عرفان 3 ساله بود که بدترین و تلخ ترین خاطره زندگی اش رقم خورد، مردان مسلح کوچه را به رگبار بستند و مادرش را برای همیشه از دست داد. حالا او 5 سال دارد و هنوز آن صحنه ها را در کابوس شبانه می بیند. گاهی از پدر و خواهرهایش می پرسد چرا مادرش را کشته اند؟ او مثل همسن و سال هایش بازیگوش نیست که غرق در بازی های کودکانه باشد. کودکی به افسردگی عرفان را در این شهر نمی شود پیدا کرد. او این حادثه را تا آخرین روز عمرش به یاد خواهد داشت. ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
7بحرانی که افغان ها و عراقی ها را به ایران کشاند/ایران چهارمین کشور دارای جمعیت پناهنده در جهان
چاره ای نداشتند جز این که جسد آنها را همان جا بگذارند و بروند. برخی از مادران باردار، بین راه زایمان کردند. به گفته او، این بحران ها در دنیا یا نادر است یا اصلا اتفاق نمی افتد. اما ماجرا تنها به بحران حلبچه محدود نمی شود، بحران سال 1370 هم ماجرای دیگری داشت: در سال 70، بعد از اخراج رژیم عراق از کویت، بحرانی ایجاد شد که منجر به آواره شدن یک میلیون و500 هزار نفر شد. استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه ...
روایت حسن عباسی از سیلی سخت سپاه به داعش
آهنینی بالای شهر تل آویو و هیفا ایجاد کرده اند که همان پروژه STA (ابتکار دفاع استراتژیک) یا جنگ ستارگان ریگان است تا هیچ موشک و مرمی نتواند وارد آن شود. در تابستان سال 1393 از مجموع 4 هزار فروند راکت فجر 333 میلی متری شلیک شده از غزه از هر هفت فروندی که به تل آویو خورد ضد موشک های آرو و پاتریوت توانستند یک فروندش را بگیرند. کاریکاتورهای زیادی در دنیا کشیده شد که این گنبد آهنین سوراخ سوراخ شده است و ...
صلح نامه ای برای جلوگیری از جنگ آب
حقوقی تعیین و تنظیم حقابه ها برای رودخانه های مرزی و بین المللی چگونه تعریف شده است؟ نخستین کشوری که از حدود 3000 سال قبل قنات را تأسیس کرد و از همان زمان حقابه را نیز به رسمیت شناخت ایرانی ها بوده اند. آثار وجودی این حقابه ها از سال 1285 شمسی به بعد در قوانین و مقررات ما شناسایی شده اند. البته شروع بین المللی و جهانی این امر به کنفرانس بین المللی آب و محیط زیست در ژانویه 1992 در ...
آتش به اختیاران ادبی
جهاندار که اخیراً غزلش با موضوع فتنه مورد استقبال قرار گرفته، غزلی با موضوع اقتدار نظامی سروده است. در قد و قامت حَلّت بفِناها فانی عاشق خط مقدّم حسن تهرانی الذینَ بَذلوا مُهجَتهم آنانند که رسیدند به پاکوبی و دست افشانی ما که سهلیم، ز ما خوبتران جا ماندند آه آه از غم بی نانی و بی ایمانی عارفان طفل دبستان جنونند همه بنشین تا بنشینند به ابجد خوانی ...
رویترز: ترامپ موضع سختی در برابر “پاکستان” اتخاذ می کند
کاهش نقش پاکستان بعنوان متحد آمریکا است. به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، بسیاری از مقامات آمریکا در مورد موفقیت این سیاست در عدم حمایت پاکستان از شبه نظامیان شک دارند و می گویند این گونه سیاستهای شکست خواهد خورد. البته مقامات آمریکا اعلام کردند که در بررسی استراتژی این کشور در مورد جنگ 16 ساله در افغانستان، همکاری با پاکستان افزایش خواهد یافت. مقامات کاخ سفید در ...
تبریز شهر نمونه گردشگری جهان اسلام/ تبریز در انتظار میهمانی بزرگ
2018 را مغتنم بدانند که این جا نه فقط در سال میلادی آینده بلکه تا سال های سال قطب گردشگری باشد. باید نواقصمان را برطرف کنیم با وجود همه امکانات و هیاهویی که از سوی مسئولان شهری و استانی در شهر به راه افتاده، به گفته شهرتی فر هنوز نواقصی وجود دارد که باید رفع شود: کارگروه های مختلفی تشکیل شده تا از بهداشت خیابان ها و سرویس های بهداشتی تا اتمام پروژه های بخش خصوصی را پیش بگیرند ...
چگونگی کسب درآمد از مزرعه ای کوچک/ مردم محصولات غذایی باکیفیت می خواهند، پس باید زندگی بهتر برای حیوانات ...
تا کنون فکر کرده اید ، چگونه می توانید از مزرعه کوچک خود پول بیشتری به دست آورید؟ چنانچه از پایین زنجیره عرضه، واسطه ها را در نظر نگیرید، ایجاد یک نام تجاری و فروش با کیفیت بالا و عرضه محصول باکیفیت به طور مستقیم به خریداران می تواند راهی سودمند باشد. به گزارش ایانا از وبسایت ویکلی تایمزناو، یک نام تجاری و فروش محصولات به مصرف کننده نهایی، می تواند راهکاری برای افزایش درآمد مزرعه کوچک ...
انتصاب یک فرد بدسابقه به سرپرستی اداره کل ارشاد/ مجوز دولت به سپاه و ارتش برای برخورد با شناورهای متخلف
مسلمانان و محراب نیایش های خونین حق جویان فلسطینی بوده است. امام خمینی(س) رهبرکبیرانقلاب اسلامی و پرچمدار مبارزه با ظلم و ظالم در جهان معاصر، در روز شانزدهم مرداد سال 1358، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه مستضعفان و آزادیخواهان جهان را به پاسداری از قداست قدس و بزرگداشت آن فراخواندند و با تعمیم آن به روز همگرایی جهان اسلام در دفاع از فلسطین و مستضعفین جهان فرمودند روز قدس ...
پیام های شلیک موشک از خاک کشور به مواضع داعش
حمایت بی قید و شرط از اسراییل در تقویت این تروریسم بسیار موثر بود، ولی همه این مسائل در برابر فروپاشی دولت های منطقه و شکل گیری مناطق امن برای این گروه ها در لیبی، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و سومالی و حتی صحرای سینا در مصر، ظرف جغرافیایی لازم را برای شکل گیری، آموزش و انسجام تشکیلاتی این نیروها فراهم کرد. اکنون نیز اولویت اول در مبارزه با تروریسم، کوتاه کردن دست آنان از این جغرافیاست. اگر چنین ...
شهیدی که مسیر عبور اسرای کربلا مقتلش شد
کد خبر: 244404|| تاریخ: 30 خرداد 1396 به گزارش دفاع پرس از مشهد، فرمانده جبهه مقاومت شهید سید حسین حسینی با نام جهادی سید ، در تاریخ 1 فروردین 1345 در منطقه ارزگان افغانستان به دنیا آمدند. پس از تولد، همراه با خانواده به نجف اشرف هجرت کرد. پدرش سید حیدر از علمای نجف بود. در سن هفت سالگی پدرش را از دست داد و با وفات پدرش دوباره به افغانستان بازگشت. در سن 15 سالگی به ایران مهاجرت ...
دستگاه دیپلماسی بر ایجاد منطقه قوی تمرکز کند
فروپاشی شود و تجزیه کشورها مطرح می شود اینها را چقدر جدی می بینید آیا دستگاه دیپلماسی آماده مواجهه به چنین اتفاقی هست؟ ملکی: نیروهای فراوانی در کشورهای منطقه به دنبال تغییر و تحول در مرزهای کشورها هستند. این مرزها بر اساس شکل طبیعی و یک خواست عمومی در میان قبایل و نژادهای مختف در همه جای دنیا به وجود نیامده است.مرزهاعموما بعد از جنگ ها و براساس مصالحه بین نیروهای مختلف و تفوق نیرویی که ...
کودتا نگرش سیاسی حکمران ها را آشکار می کند
برخی روابط میان نیروهای داخلی و بیگانگان آورده است: آیا انحلال مجلس دوم را می توان کودتا دانست؟ مدتی بود که بختیاری ها در خفا از توسل به کودتا دم می زدند. چندخان بختیاری دست کم سه بار با وزیر مختارهای روسیه و انگلیس درباره نقشه خود صحبت کرده بودند. آن ها در سی ام ذیقعده، ششم و سیزدهم ذیحجه 1329 گفته بودند که مجلس را می بندند، قدرت کامل را قبضه می کنند و رضایت دو دولت بزرگ را فراهم می سازند. در ...
گفتگو با بزرگان طوایفی که در رامهرمز درگیر شدند
خیلی ها زخمی شدند و این زخم همینطور دهان باز کرد تا اینکه طایفه محمدی 8 زن و مرد از ما راکشتند و بعد از آن مجبور شدند زندگی شان را بار کنند و بروند. این اتفاق باعث شد بعضی از جوان های ما احساساتی و غیرتی شوند و دست به انتقامگیری بزنند .برخی از جوان ها با تعصب بیجا وضعیت را بغرنج تر کرده اند و قانون باید با آنها برخورد شدید کند و اگر از همان ابتدا چند نفر بازداشت می شدند، مطمئناً کار به ...
آتش به اختیاران ادبی
تدبیر ایرانی برای دیدن ما چشم هایی نو فراهم کن نگاهی نو برای دیدن تصویر ایرانی ببین تاریخ را عمری رها بودیم و آزاده نبوده حلقه زنجیر در تقدیر ایرانی ببین تاریخ را هر جا که دشمن پای کج کرده نشسته بر تنش ناگاه داغ تیر ایرانی ببین تاریخ را ما پهلوانان دماوندیم هماره بوده دست دیو در زنجیر ایرانی به روباهان بگو از گوش هاشان ...