سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی مقایسه ای حجیت قاعده لطف از منظر ملااحمد نراقی و استاد جعفر سبحانی
معلوم نکرده ایم، چراکه این قاعده مربوط به مقام اثبات است نه ثبوت؛ و آنچه دیگران برای اثبات نبوت و امامت و امثال آن از طریق قاعده لطف انجام داده اند، در حقیقت پس از اثبات این قضایا از طرق دیگر بوده است و رأساً از طریق این قاعده اثبات نشده اند. نتیجه با توجه به آنچه در زمینه لطف و حجیت آن ایراد شد، می توان وجوه اشتراک و اختلاف نراقی و سبحانی در این زمینه را در فقرات ذیل چنین ...
شب جمعه ای با نام و یاد یتیمان
اما ساکن روستا هستند، زن ها دست به کار می شوند و با سر زدن به همسایه غریبه و خوردن یک لیوان چای از نیازشان مطلع می شوند . عساکره ادعا می کند او و چند نفر دیگه جمع شده اند و یک گروه برای کمک به نیازمندان، ایتام و خانواده هایی که فرد معلول در خانه دارند را تشکیل داده اند و با کمک گرفتن از خیران روستا و شهر برخی از نیازهای اساسی این افراد را اعم از هزینه درمان و یا وسایل منزل را هم تامین می ...
عطاری مخدر فروش در کرمانشاه پلمب شد
نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. این مقام انتظامی دلایل بیشتر مراجعان به مرکز مشاوره کلانتری مرکزی این فرماندهی را درگیری های خانوادگی زوجین، مشاوره تحصیلی دانش آموزان و برخی از مزاحمت ها ذکر کرد. وی با بیان اینکه ارتقای فرهنگ استفاده از مشاوره موجب جلوگیری از تراکم ارجاعات به مراجع قضائی می شود، افزود: نیروهای دوایر مشاوره کلانتری ها از بهترین نیروها و همگی دارای تخصص در ...
شناسایی شبکه زمین خواری در قزوین/ 20 نفر دستگیر شدند
پیشگیرانه و درمانی در خصوص مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه اقدامات پیشگیرانه و درمانی در خصوص مواد مخدر هم قزوین جزو استان های برتر است به طوری که درمان واقعی را با استفاده از ظرفیت های بیرونی داشتیم و حتی برای خانواده های این افراد کلاس هایی را برگزار کرده و مراقبت بعد از خروج از مراکز نگهداری را به طور جدی مدنظر قرار دادیم و در خصوص اشتغال شان هم برخی از این افراد در مراکز صنعتی و کشاورزی به کار گرفته ...
کسیه مراد بر دستان بانوان شاهرودی/ وقتی حاجت یک سال روا می شود
دوخته شود مریم موسوی ادامه داد: با موشکافی برخی اعتقادات وعقاید قدیمی ها متوجه خواهیم شد که بر پایه درستی بنا شده برکت رزق و روزی، توجه به مال حلال همواره مورد تاکید آنها بود و همین امر باعث شد تا معنویت بیشتری در روح آنها دمیده شود و یک گام به خدایی شدن نزدیک تر باشند لذا قرار دادن سکه درون کیسه نیز بر طبق همین باور صورت گرفته است. وی افزود: دعا و نیایش زمانی به صورت دسته جمعی ...
گفتگوی خانه فرهنگ دشتستان با عباس رحیمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با موضوع خانواده و زناشویی
شمار می رود . به عنوان مثال : زن و مرد که جزیی از اجزا هستند با هم نقش والدینی رو ایفا می کنند . پس اگر اجزا که تشکیل کلیت رو می دهند از هم جدا عمل کنند در واقع کلیت خانواده را خدشه دار کرده و آسیب می بینند . پس خانواده ای که از لحاظ روانشناختی با هم ارتباط داشته اند؛ اگر بهم پیوسته و کلی از اجزا نباشند روح و روان یکدیگر را تحت تاثیر قرار داده و آسیب می بینند. ⬛ و اما ساخت : هر ...
مناقشه نمایندگان رشت و انزلی بر سر کمک منطقه آزاد انزلی به ملوان بالا گرفت
کمک که از جانب سازمان منطقه ازاد به تیم فوتبال ملوان صورت میگیرد به همان اندازه باید به تیم فوتبال سپیدرود رشت نیز کمک شود. کوچکی نژاد در ادامه افزود: در صورتی که مشاهده شود که در حق تیم فوتبال سپیدرود نسبت به تیم فوتبال ملوان از جانب سازمان منطقه ازاد اجحافی صورت پذیرد از طریق وزیر اقتصاد موضوع را پیگیری خواهم کرد. این درخواست کوچکی نژاد با واکنش خسته بند نماینده انزلی روبه ...
پرسش و پاسخ درباره آرتریت
شبیه به مواد جامد است که به روان شدن مفاصل کمک میکند). در حقیقت مطالعه ای جدید نشان داده است که چون تزریق استروئید باعث تسکین درد به صورت فوری و در کوتاه مدت میشود، ویسکوزیته میتواند برای تسکین درد به صورت طولانی مدت نتایج بهتری داشته باشد. 4- پرهیز غذایی برای کمک به آرتریت به وسیله یک رژیم ضد التهابی، نه تنها احساس و تناسب اندام بهتری خواهید داشت، بلکه ممکن است به مفاصل خود ...
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
انسانی از بحران هویت نوجوانی توسط گروه های خاص و تکفیری غافل بود. به گفته این روان شناس در این دوران، هیجان جوانی، سردرگمی و چالش در تعصب های کورکورانه در ابعاد ایدئولوژیک دستاویز خشونت طلبانه شده و آنها را طعمه حریق می کنند که این منطقه از سایر مناطق و حتی جهان منفک نیست. دکتر امانی می گوید: اغلب این افراد که در تله های غیر انسانی گیر می کنند در ساختار شخصیت خود دارای طرحواره ...
تبیین و تحلیل ازخودبیگانگی
الیناسیون مطرح است، در قرون گذشته نیز به همین شیوه ظهور یافته است؛ اما با توجه به ویژگی های مشترک انسان ها، این موضوع یکی از دغدغه های دائمی صاحب نظران و دانشمندان در گذشته و حال بوده است؛ تا آنجا که این مسئله توسط اندیشمندان غربی، به ویژه از قرن 18 میلادی به بعد بسیار مورد کاوش قرار گرفته (Ibid) و راهکارهایی نیز جهت درمان آن ارائه گردیده است (تیلیش، 1376، ص121؛ نوالی، 1373، ص126-124). ...
کمک های مردم در برنامه "ماه عسل" منجر به آزادی 20 زندانی در استان گلستان شد
نائب قهرمانی فوتبال ادارات را بدست آوردیم. وی یادآور شد: کسب عنوان برتر در تشویق سوادآموزی، کسب 20 عنوان هنری در بین مددجویان استان گلستان در شیراز، کسب عنوان خوشنویسی برتر، کتابت قرآن توسط یکی از خوشنویسان از دیگر افتخارات امور زندان های استان گلستان است. رضوانی به حضور مستمر روانشناسان در زندان و پاسخگویی به مددجویان و خانواده های آنها اشاره کرد و گفت: مددجویان نیاز به ...
ستایش گر زندگی
داخلی می خواندند و فیلم هایش را با انگ سیاه نمایی رد می کردند اما همین فیلم ها که در داخل طرد می شدند و جدی گرفته نمی شدند، در فستیوال های جهانی مخاطبانی جدی پیدا کردند و جوایزی بی مانند همچون کن را گرفتند. فیلم های کیارستمی در شرایطی در جهان مورد توجه قرار گرفتند که ایران بعد از انقلابی مثال زدنی، گرفتار جنگی تخریب گر شده بود و رسانه های جهانی، چهره ای جنگ طلب و یاغی و خشونت طلب از ایران به ...
دعوت مراجع عظام تقلید از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
پروردگار متعال نابود خواهد شد. * حضور همه در راهپیمایی روز قدس تضمین کننده امنیت کشور است آیت الله جوادی آملی نیز با دعوت از عموم مردم تاکید کرد: بهترین حمد و ثنا، مخصوص ذات اقدس اله است و بهترین تحیت و درود به روان پاک انبیاء و اولیاء و اهل بیت عصمت و طهارت و صدیقه کبری صلوات الله علیهم اجمعین است و سلام و تحیت الهی نسبت به روح پاک امام راحل و شهداء انقلاب و جنگ تحمیلی! ...
بهانه دولت برای تفکیک وزارتخانه ها انحرافی است/ تغییر چندباره اسم طرح های اشتغالزایی دولت / صاحبخانه ها ...
جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است. اما شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: به اندازه کافی دستورالعمل وجود دارد اما باید ببینیم آیا به دستورالعمل ها توجه می شود و آیا با دارندگان اطلاعات نهانی برخورد می شود؟ بحث اطلاعات محرمانه به معضلی در بازار سرمایه تبدیل شده؛ یعنی گردش اطلاعات پیش از آنکه روی سایت های رسمی سازمان بورس قرار گیرد در میان برخی افراد وجود دارد. مدیرعامل ...
تصویر عشق عرفانی در آثار سعدی
در آثار سعدی هدف این بخش از مقاله، تبیین مشرب عرفانی سعدی است که ظهور آن در آثار او است. توجه به این نکته مهم است که برخلاف اشعار و خصوصاً غزلیات سعدی که محل مناقشۀ عارفانه یا عاشقانه بودن است، در رسالات نثر او مخصوصاً، جوهر و روح تعلیم صوفیه، بیشتر انعکاس دارد (زرین کوب، 1362: 230). در میان رساله های به نثر او رساله ای موسوم به مجالس پنج گانه بیش از بقیه از عرفان سعدی پرده برمی گشاید ...
دست اندازهای فرهنگی اقتصادی و لزوم اصلاح ساختارهای مدیریتی در بروجرد
نزاع های محلی با تانکر آب رسانی می شود. کورانی فر در مقام پاسخگویی به مسائل مطرح شده توسط اساتید حوزوی این شهر بیان کرد: کار فرهنگی با مشارکت مجموعه ای از افراد انجام می شود و جهت دهی، بتن ریزی، ریل گذاری و موتور محرکه آن نخبگان فکری و مسئولان فرهنگی هستند که اگر این دو طیف به هم متصل شوند کار فرهنگی اثرگذار انجام می شود. وی افزود: کار فرهنگی نیازمند اثرگذاری بسیاری از مؤلفه ...
دعوت علما و مراجع عظام تقلید برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله نوری همدانی در بیانیه خود آورده است: همان طور که امام راحل اعلی الله مقامه، مساله قدس را نخستین مساله جهان اسلام دانستند ما نیز بر این موضوع تاکید داریم، به این معنا که تا این غده سرطانی در منطقه وجود دارد منطقه آرامش نخواهد دید، امروز جریان های که در شرایط فعلی جهان از طرف آمریکا، و رژیم صهیونیستی و ایادی آن ها صورت می گیرد، برای این است که رژیم صهیونیستی ...
خال هایی که دردسر ساز می شود/ اما و اگرهای بلیچینگ و سفید کردن دندان ها/ رکورددار اهدای خون در ماه رمضان ...
علائم سرطان پوست در افراد گفت: توجه به این علائم بسیار حائز اهمیت بوده و فرد را از مرگ حتمی نجات می دهد. ارتباط مستقیم تلویزیون با سرطان مثانه نشستن طولانی مدت و تماشای تلویزیون با افزایش خطر سرطان مثانه و کلیه مرتبط است. بلیچینگ دندان چیست؟ در سال های اخیر محصولات زیادی برای سفید کردن دندان ها در داروخانه ها و سوپرمارکت ها عرضه می شود که استفاده از آن ها می ...
دیدگاه امام خمینی(س) درباره جایگاه رأی مردم در حکومت چیست؟
عصر خبر: در روزهای اخیر بخشی از سخنان رئیس جمهور روحانی در مورد جایگاه رأی مردم در حکومت مورد توجه و نقد شماری از مراجع عالیقدر تقلید، علما و روحانیون و فعالین سیاسی قرار گرفته است. وی در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان گفته بود، انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم ...
کارنامه تحصیلی انیشتین/گرانترین بازیکن تاریخ لیگ کیست؟ /قانونی جدید در آرایشگاه های مردانه/شیوه رفتاری ...
.... آیا این افراد برای تغییر وضعیت خود به مواد مخدر روی می آورند؟ گاهی برخی از افراد، برای درمان وضعیت خود به مصرف مواد پناه می برند و از عوارض مصرف تریاک، هروئین و حشیش بی خبرند. عوامل محیطی دومین علت اساسی است. وقتی فرد در محیطی زندگی کند که مواد به آسانی دراختیارش قرار گیرد یا با دوستانی در ارتباط باشد که مصرف کننده ی مواد هستند، طبعا استفاده از مواد امری طبیعی و بدیهی خواهد بود ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
فلوکستین و لاغری از واقعیت تا خیال
متخصصان هم گاهی از روی سهل انگاری این دارو را برای درمان چاقی بیماران خود تجویز می کنند. اطلاعات برخی از اعضای جامعه علمی کشور هم درباره این دارو ناقص است تا جایی که اگر کلمه فلوکستین را در موتور جست وجوی گوگل جست و جو کنیم می بینیم که در مقالات علمی منتشرشده توسط برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فلوکستین یک درمان بی ضرر برای چاقی معرفی شده که صد البته این تحقیقات از نظر علمی معتبر نیستند زیرا با ...
شکنجه و مرگ به جای ترک
معرفی می شوند. وی ادامه داد: مرکز کمپ اعتیاد پس از هماهنگی های لازم با مراجع بهزیستی راه اندازی می شود که اغلب خصوصی بوده و توسط افراد اداره می شود . حتی برخی مواقع خود افراد معتاد بهبود یافته نیز در این مراکز برای درمان دیگر معتادانی که به آن منتقل می شوند داوطلبانه به مسئولان کمپ کمک می کنند. علایی اصل ثمرین افزود: هردو هفته در میان نماینده مرجع قضایی در این کمپ ها حضور می ...
افسردگی، بیماری خاموش و خطرناک مردان ایرانی
، همواره شیوع اختلالات روانی را در زنان بالاتر از مردان گزارش کرده است. همچنین تحقیقات نشان می دهد زنان بیشتر از مردان تمایل به فاش کردن مشکلات بهداشت روانی خود دارند و از پزشک درخواست کمک می کنند که این امر به بهبود سریع تر آنها کمک می کند. در حقیقت، وقتی صحبت از سلامت روان می شود، زنان به دلیل ابراز عواطف، احساسات و دغدغه های روانی خود بیشتر از مردان مورد توجه قرار می گیرند، غافل از ...
ضعیف ترین خدمت بیمه ای
بیماری ها نه تنها جراحی بلکه درمان دارویی نیز جوابگو نیست و حوزه مهم و تاثیرگذاری به نام توانبخشی تکمیل کننده اقدامات پزشکی و دارویی است. عضو کمیته مشورتی وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به روند روبه رشد پیر شدن جمعیت کشور، نیاز به توانبخشی و توانمندسازی سالمندان روزبه روز افزایش می یابد. اما به دلیل کم توجهی به توانبخشی شاهد برخی کاستی ها در روند درمان افراد سالمند هستیم، هر چند با رویکرد ...
من هیتلر هستم! /خصوصیات هندوانه شیرین به هنگام خرید را بدانید/بوی سیری که حکم یک عمر خانه نشینی ...
شهید پروتکل مورد نظر، توسط کارشناسان و پزشکان متخصص و فوق تخصص تنظیم و به طور دقیق نیازهای جانبازان شیمیایی در هر گروه چشمی، اعصاب و روان و یا شیمیایی دیده شده است. مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران تصریح می کند: در مورد گروه های مختلف جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان نیز برنامه های درمانی تدوین می شود تا هنگام مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی خدماتی که در این پروتکل قید شده است به این ...
تامین بودجه مشکل اصلی بیمه مشاوره ازدواج است
های پایه و تکمیلی اشاره شده است. علی رغم لحاظ شدن بیمه خدمات مشاوره در قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به رویه همیشگی سازمان های بیمه گر که همواره سعی دارند زیر بار هزینه های این خدمات نروند، باید دید در زمان اجرای این قانون، این سازمان ها، تا چه حد به تعهدات خود پایبند خواهند بود و چه درصدی از این خدمات، مشمول بیمه می شود. منبع: مهرخانه ...
چرا شریعتی تمام نمی شود؟
را شریعتی کرد قرائت متفاوتی از اسلام بود که موتور اتقلاب را روشن کرد و ادبیات او چنان فراگیر شد که امام خمینی (ره) هم از برخی عبارات او استفاده می کرد. در حالی که برخی مراجع و علما آشکارا علیه شریعتی موضع می گرفتند و حتی گاه کار به تکفیر هم می کشید، رهبر فقید انقلاب اما گر چه در ستایش او سخنی نگفت اما با جریان ضد شریعتی نیز همراهی نکرد. اهمیت نوع مواجهه امام را هنگامی بیشتر درمی یابیم که بدانیم ...
تالان روایت اوضاع اجتماعی زاغه نشینان و روستائیان هرات
و سخنگوی رئیس جمهور پیشین افغانستان است که پس از رمان های همچون گرگ های دوندر و سرزمین جمیله نوشته شده است. در نخست باید گفت که تمام رمان های هروی با محوریت داستان ها و افسانه های ولایت هرات نوشته شده و سبک نوشتاری و استفاده واژگانی آن نیز بیشتر به همین ولایت وابسته است. نویسنده با توجه به اطلاعات کافی از وضعیت اقلیمی، جو اجتماعی و برخوردهای مردمی که داشته تلاش کرده تا حقایق ...
بررسی عوامل ترس از مرگ
به بقا را در معرض خطر قرار نمی دهد. 2. توجه به زیبایی ها و جلوه های زندگی پس از مرگ: انسان ها علاقه مند به زیبایی ها، راحتی ها و دلبستگی های میان فردی هستند و فکر می کنند مرگ بر همه این امور خوشایند خط بطلان می کشد؛ اما آموزه های دینی افراد را به این حقیقت متوجه می سازد که زیبایی ها و دلبستگی های این دنیا، قابل مقایسه با جلوه های زیبای زندگی بعد از مرگ نیست و زندگی دنیا در برابر حیات ...