راهیابی تیم بسکتبال واحد اهر به مسابقات سراسری دانشجویان دانشگاه آزاد
سایر منابع:
سایر خبرها
تیم جودو کارگران کشورمان قهرمان مسابقات جهانی شد
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پایان مسابقات کارگران جهان، تیم ملی جودو کارگران کشورمان در مسابقات تیم به تیم با غلبه بر تمامی حریفان برای سومین سال متوالی قهرمان مسابقات شد. تیم ملی جودو بانوان کارگری هم در مسابقات تیم به تیم توانست به مقام سوم دست پیدا کند. *ترکیب تیم مردان در مسابقات تیمی به شرح زیر است: حمیدرضا پاپی محمدعباس نژاد حیدرزحمتکش ...
زمان مصاحبه دوره های دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد
از تاریخ و زمان مصاحبه خود مطلع شوند. مصاحبه تمام رشته های دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از روز شنبه 22 تیرماه در واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار می شود. داوطلبان لازم است در زمان حضور جهت مصاحبه و ارزیابی تخصصی، مدارک شناسایی (اصل شناسنامه و کارت ملی)، تمام سوابق علمی، آموزشی، تحقیقاتی شامل مقاله، پروژه، ترجمه، تالیف، گواهی ثبت اختراع و یا کسب مقام در جشنواره های ...
49 سالگی کنکور چگونه گذشت
به گزارش روز شنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، نزدیک به یک میلیون و 51 هزار داوطلب از میان یک میلیون و 119 هزار و 154 داوطلبی که در کنکور سراسری سال 98 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ثبت نام کرده بودند، کارت ورود به جلسه را دریافت کردند. این آمار را حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار ایرنا گذاشت و گفت: حدود 94 درصد داوطلبان، کارت ورود به جلسه آزمون سراسری را دریافت ...
استقبال دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا از همکاری با تهران
همکاری و مشارکت متقابل دارد و از گسترش همکاری ها با ایران استقبال می کند. این مقام چینی تصریح کرد که در زمینه برگزاری دوره های آموزشی، تبادل نیروی انسانی و همچنین تبادلات دانشجویی، ایران و این سازمان می توانند همکاری های مثمرثمری داشته باشند. لی گفت که در آینده، نسل جوان و فعالیت های آن و همچنین همکاری و تبادلات دانشگاهی و تبادل دانشجو جزو فعالیت های بسیار مهم خواهد بود. ...
اقدامات فراتر از انتظار پارک علم و فناوری یاسوج/تحسین قائم مقام وزیر علوم از پارک
در پارک های علم و فناوری است. وی در پایان سخنان خویش تعامل پارک های علم و فناوری با دانشگاهها را مهم و ارزشمند دانست و افزود: پارک های علم و فناوری، باید پاتوق علمی دانشجویان عضو انجمن های علمی شود.رئیس پارک علم و فناوری استان نیز خواستار توسعه زیرساختی پارک علم و فناوری استان از قبیل اختصاص زمین شد. دکتر هاشمی فرایند تحویل سوله خریداری شده دانشگاه پیام نور را فرسایشی دانست و ...
هدف دانشگاه های نسل چهارم، تأثیرگذاری بر جامعه است
وی اضافه کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا به دور از هرگونه شعار و بزرگنمایی شناخت خود به نقاط ضعف و قدرتمان را واقعی و براساس نقاط قوت و توانمندی هایمان برنامه ریزی و پیشروی کنیم. معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موفقیت ها و افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی در 37 سال گذشته بیان کرد: توانمندی ها و افتخارات هریک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی محصول تلاش، تعصب ...
نیک روش: هنوز سند 2030 در کشور در حال اجراست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، محمدجواد نیک روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی در دوره آموزشی حمات (ویژه دانشجویان جهادی) با اشاره به جایگاه الگوهای مردمی در نظام امام و امت گفت: یکی از حوزه های اساسی این مسئله نهاد تأمین مالی است. نهاد تأمین مالی رکن رکین هر اقدامی است، حال این ابزار چه اقدام اقتصادی و چه اقدامی از جنس خیریه و چه فرهنگی باشد این مسئله پشتوانه مالی یک مسئله جدی است. ...
معاون وزیر صمت از اجرای طرح تاپ خبر داد/ توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار
حمایت از مالکیت صنعتی این چهار دفتر هستند. 3 پروژه اساسی در سال 1398 در برنامه کاری داریم و رابطه صنعت و دانشگاه مهمترین محور آن با اجرای طرح تاپ است. تاپ به اختصار طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است. موضوع بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت دیگر طرح امسالمان است . صنعت، معدن و تجارت بیش از 30 درصد gdp کشور را به خود اختصاص داده است. ...
آمریکا با برجام 2 و 3 به دنبال نابودی توان موشکی ایران است/ عده ای در داخل کشور تطهیرکننده آمریکا هستند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ، سومین رویداد توانمندسازی فعالان انقلاب اسلامی شب گذشته با نام خط روشنگری و دروغ دموکراسی با موضوع بازخوانی نقش آمریکا در مقابله با مردم سالاری در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این رویداد اظهار کرد: آمریکا در موضوع سیاست خارجه ...
استقبال از خادمان حرم امام رضا(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی صفاشهر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از صفاشهر ، صبح امروز خادمان حرم شریف امام رضا(ع) در راستای ترویج فرهنگ ناب رضوی در شهرستان خرم بید حضور یافتند و در مسجد شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر مورد استقبال مسئولان شهرستان و جامعه استادان، کارکنان و دانشجویان واحد صفاشهر قرار گرفتند. در این مراسم فلسفه برنامه آفتاب رضوی توسط یکی از خادمان امام رضا(ع) برای استادان و دانشجویان تبیین و ...
درخشش دوچرخه سواران آذربایجان شرقی از ورای نامهربانی ها
شرقی در رقابت با حریفان خود برتر ظاهر شدند و توانستند سکوهای اول و سوم را به خود اختصاص بدهند. هر چند تیم اعزامی آذربایجان شرقی به مسابقات مشهد، با توجه به پیشینه درخشان و بی مانند دوچرخه سواری این خطه در کشور، شایسته جایگاهی بهتر از نایب قهرمانی در بخش استقامت و سومی در بخش پیست بود، اما کسب همین مقام ها نیز در شرایطی که باشگاه دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز در سایه بی تدبیری این مجموعه و ...
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنان در انتظار بودجه
داد و در هیئت امنای آن، علاوه بر شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و زیرمجموعه آن یعنی حوزه هنری سازمان تبلیغات، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و همچنین رئیس شورای فرهنگی ...
روح زندگی در لبخند بانوان کرمانشاهی
، اندکی نرمش کن در ادامه یک جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده توسط جامعه شناسان و روانشناسان جهان، خنده درمانی تا حدودی مؤثر بوده و نتایجی در پی داشته و اکنون خنده درمانی به عنوان راهکاری برای افراد مبتلا به افسردگی و فشارهای روحی پیشنهاد می شود. علیرضا قاسمی با بیان اینکه خنده چه با دلیل و چه بی دلیل از تأثیرات مثبتی بر ارگانیسم فرد ...
شناخت برترین تیراندازان انتخابی نوجوانان خوزستان
این رقابت ها 14 تیرماه جهت انتخاب نفرات برتر برای حضور در رقابت های المپیاد نخبگان کشور به میزبانی اهواز برگزار شد. 30 تیرانداز نوجوان از سراسر استان در دو بخش پسران و دختران با هم به رقابت پرداختند که در بخش تفنگ بادی پسران، محمدامین رهسپار، علیرضا خردمند و داوود افشاری هر سه از آبادان به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند و در بخش تپانچه نیز علیرضا اسد و شایان تمدن هر دو از ...
سومین دوره لیگ ستارگان بورس آغاز شد
ستارگان بورس بزرگ شدن آن است تیم های خارجی که در این رقابت ها حضور دارند سرمایه گذاران بالقوه بورس ما هستند این افراد با واحد پولی و سامانه معاملاتی کشورمان معامله می کنند. پس ما آموزه های بورسی مان را به دانشجویان کشورهای دیگر انتقال می دهیم. این افراد در آینده می توانند سرمایه گذار بورسی کشور شوند. دانشجویانی که در این مسابقات حضور دارند از دانشگاه های سلطان قابوس در عمان، صلاح الدین در ...
تا رانت و فساد هست، مالیات چه کاره است؟!
.... فقط در صورت استفاده از ابزارهای قانونی و مقرراتی همچون مالیات بر عائدی سرمایه است که دولت ها می توانند جلوی فعالیت های اختلال زا در اقتصاد را بگیرند. با این حال هوشنگ شجری - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان - در گفت وگو با ایسنا، معتقد است بازار سرمایه در ایران که نمود آن را در بازار بورس می توان دید یک بازار جوان است که نمی توان به این راحتی ها درباره بستن مالیات بر آن تصمیم گرفت و به ...
سازمان علمی دانشجویی مهندسی کشور برای همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد
اختراع اثباتی، تقویت رشته های علوم پایه، کارگاه ملی جهادی و پژوهانه دانشجویان دکتری پرداخت. عاملی در دیدار با دانشجویان: تشکیل کمیسیون معین دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه لذا از همین جهت با تعصی به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص نقش آفرینی تشکل های علمی دانشجویی، بدینوسیله آمادگی خود را جهت همکاری با شورا در هر یک از موارد بیان شده و همچنین موضوعات ...
مهران غفوریان مجری تلویزیون می شود
شبکه نمایش است. وی خبر داد: اخیرا برنامه ای با همکاری دانشکده صداوسیما تولید شده که مربوط به هنرمندانی است که خاستگاهشان دانشگاه صداوسیما بوده است. مثلا شاید خیلی ها ندانند زنده یاد علی معلم دانشجوی این دانشکده بوده، یا محمدحسین مهدویان و جواد افشار که این شبها سریال گاندو را دارد. مدیر شبکه نمایش با اشاره به پخش برنامه ای درباره موسیقی فیلم و برنامه هایی از این دست که مکمل پخش ...
حرکت دانشگاه یزد به سمت تحقق اهداف دولت الکترونیک
به گزارش ایسنا، یکی از فعالیت های دانشگاه یزد در زمینه الکترونیک کردن فرآیندها که گامی مؤثر در پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی است، اتوماسیون اداری و بخش IT دانشگاه است و تقریباً 138 ماه است که اتوماسیون اداری در دانشگاه یزد در حال بهره برداری است در این مدت بیش از 1 میلیون فرم در سازمان الکترونیک، ثبت شده و حداقل ارزش تولیدشده بالغ بر یک میلیارد بوده است. طی این مدت، ماهیانه 16 هزار ...
انتخاب مدیران با مبنای علمی خطرپذیری برای توسعه را سرعت می بخشد
احمد همتی روز شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری افزود: به کارگماردن افرادی که از تشکیلات سازمانی و قوانین اطلاع کافی ندارند در پست های مدیریتی موجب اتلاف وقت و مانع سرعت بخشی به پیشرفت و توسعه استان می شود. وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری، ادامه داد: حفظ محیط زیست در داخل و مناطق بیرونی شهر باید در اولویت باشد و همه برای حفظ محیط زیست کمک ...
تکواندوکاران دانشگاه در جام جهانی 2019
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از فدراسیون تکواندو، مسابقات جام جهانی 2019 تکواندو از 19 تا 21 شهریور در "ووشی" چین برگزار می شود. در این دوره، رقابت های قهرمانی تیمی جهان و تیمی گرنداسلم (جایزه بزرگ) با هم ترکیب شده است که با پیشنهاد کمیته فنی فدراسیون تکواندو، تیم دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به قهرمانی در مسابقات تیمی 2017 جهان و قهرمانی در جام باشگاه های 2019 آسیا به عنوان نماینده ...
11 سلاح مخفی ژاپن طی جنگ جهانی دوم!(+تصاویر)
از بمب های طراحی شده در واحد 731، حملات بیولوژیکی مختلفی را انجام دادند که منجر به آلودگی زمین های کشاورزی، منابع غذایی و حتی چاه های آب شده بود. بنابر گفته های شلدون اچ. هریس تاریخ دان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ، بیش از 200000 چینی در جریان تحقیقات میدانی واحد 731 کشته شدند. همچنین مطالعات وی نشان داده است که آزادسازی حیوانات آلوده شده به طاعون، منجر به شیوع این بیماری و کشتار حداقل 30000 نفر از ...
استاندار کرمان: بنگاه های تولیدی و صنعتی اشتغالزا حمایت می شود
شده است، این شهرک صنعتی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و راه اندازی کسب و کار، ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و صرف منافع حاصل از آن برای پیشبرد امور فرهنگی راه اندازی شده است. شهرک صنعتی سدید کرمان محلی برای فعالیت و اشتغال ده ها جوان فعال و خلاق کرمانی است و تاکنون 14 واحد صنعتی در این شهرک به بهره برداری رسیده و 22 واحد نیز در حال احداث است که روند اجرایی آنها بیش از 80 درصد رشد ...
غفور: باید به رویای بزرگمان دست پیدا کنیم
دور از دسترس نیست. غفور درباره اینکه جزو امتیازآورترین بازیکنان دور مقدماتی و بهترین اسپکر مسابقات بود، گفت: والیبال ورزش تیمی است. پشت خط زن هم وظیفه اش این است بیشترین امتیاز را کسب کند. اینکه من چنین عنوانی را کسب کردم، عجیب و غریب نیست. شاید هر کسی جای من بود، این عنوان را کسی می کرد. زمانی چنین عنوانی برای من جذاب است که عنوان تیمی هم به دست آوریم. در تیم ملی ایران، هر بازیکنی در پست خودش بهترین است. مقام انفرادی برای من در کنار مقام تیمی خوشایند است. بیشتر بخوانید: خوش خبر: یک حرکت کوچک می تواند ما را تاریخ ساز کند ...
80 میلیارد تومان به تکمیل فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان اختصاص یافت
مهرالله رخشانی مهر روز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان در زابل تکمیل طرح های نیمه تمام را یکی از اولویت های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: در 2 سال اخیر اعتبارات حوزه نوسازی به رشد سه برابری دست یافته است. وی از آماده سازی سند توسعه فضاهای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: امسال اعتبار پیش بینی شده و اختصاص یافته به موضوع تکمیل فضاهای نیمه تمام ...
مصوبات اجرا نشده در دانشگاه ها ملغی شود/ ردیف بوجه مستقل برای دانشکده نمین ایجاد شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما ،محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس ورای اسلامی دز نشست هیات امنای دانشگاه محق اردبیلی با نمایندگان مجلس با بیان اینکه متاسفانه تبعیض هایی در ارائه برخی از رشته های دانشگاهی به ویژه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته علوم انسانی در اردبیل دیده می شود، گفت: این تبعیض ها باید برطرف شود. وی افزود: توجه به درآمدزایی دانشگاه ها و ...
تأکید بر حضور رسمی نمایندگی جامعة المصطفی در عراق
. نمایندگی های المصطفی اختصاص به کشورهای اسلامی ندارد، بلکه در برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان نیز حضور داریم. وی حضور طلاب عراقی را در جامعة المصطفی ارزشمند توصیف کرد و گفت: جامعة المصطفی علاقه دارد واحد رسمی خود را در عراق راه اندازی نماید تا خدمات علمی این دانشگاه، به عنوان شعبه المصطفی در عراق به دانشجویان ارائه گردد. حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: البته در سنوات ...
ایجاد کمیسیون های تخصصی لوایح و مقررات قضایی گام نخست در تحقق برنامه های تحولی است/ ضرورت توجه به ارزش ...
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه در آیین معارفه اعضای کارگروه های تخصصی لوایح و مقررات قضایی اظهار کرد: ایجاد این کارگروه ها از نخستین گام های معاونت در اجرا و تحقق برنامه های تحولی دستگاه قضا است. حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق افزود: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و ریاست دستگاه قضا بر لزوم ایجاد تحول در قوه قضاییه ...
موفقیت فرهنگی هم استانی در مسابقات قرآن و عترت کشور
در 4 رشته قرائت وحفظ قرآن ، نهج البلاغه و روش تدریس احکام برگزار شد 150 نفر با هم رقابت کردند که 6 نفر به مرحله کشوری راه یافتند. ایمان قنبری درچهل وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز صاحب مقام برترفیلم مستندشد. انتهای پیام/پ مسابقات قرآن و عترت کشور
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...