سایر خبرها
قزوین| بیشترین هجمه های فرهنگی به اسلام در عصر حاضر انجام شده است
توانمند در این دوره به مردم ایران کمک های فراوانی کرد. استاندار قزوین اظهار کرد: امروز نیز مردم ایران در شرایطی مشابه به سر میبرند چرا که هجمه های فرهنگی دشمن به بالاترین شکل ممکن خود رسیده است و بر اساس تجارب مادر انقلاب اسلامی امروز زمان تقویت حوزه های علمیه برای حضور روحانیون با سواد، فرهیخته و امروزی برای مقابله با این هجمه های دشمن است. انتهای پیام/ ...
تلاش و خلاقیت؛ از شاخصه های تمدن نوین اسلامی
شاهد نمی گیرد، سوم مردی که زن خود را نفرین کند، چهارم دعای فرزندی که به پدر و مادر نفرین کند و پنجم کسی که در خانه خود نشسته و دست به دعا برمی دارد که خدایا روزی من را برسان؛ چراکه خداوند متعال می فرماید: برو تلاش و کوشش کن که روزی در سایه تلاش و کوشش است. انتهای پیام
دانشگاه پزشکی فسا و دانشگاه پواتیه فرانسه تفاهم نامه امضا کردند
به این ترتیب با امضای این تفاهم نامه، دانشگاه علوم پزشکی فسا همکار علمی رسمی دانشگاه پواتیه فرانسه شد. زمینه های همکاری مورد نظر دو دانشگاه بررسی عوامل خطر بیماری های مختلف غیر واگیر و بیماری های اعصاب و روان با تمرکز بر روش های مدرن علمی و آزمایشگاهی عنوان شده است. دکتر علی اصغر خالقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه پواتیه یکی از چند مرکز اصلی تحقیقاتی کشور ...
روز فرشتگان و ثبت خاطره واقعی از ایران برای توریست ها
می شود، چه بسا جاهلیت مدرن لباس و شیوه اش را عوض کرده و چه بسا ملیتی هایی که تولد و داشتن دختر را عامل شر و بدبختی خود می دانند و نسبت به اصل وجود این گل آفرینش خشم پیدا می کنند. وقتی دختران چادری هدیه می دهند اخوان با اشاره به اجرای طرح فرشتگان سرزمین من افزود: در اسلام به بهانه های مختلف از مقام زن و جایگاه مادر، حمایت و قدردانی می شود و نمونه این حمایت، همین پویش خودجوش و مردمی ...
آلزایمر در همین نزدیکی هاست، خود را به فراموشی نزنیم
.... رو به مادر بزرگ کردم و گفتم "آماده هستی مادر جون که بریم؟ " با تعجب یک نگاه غریبی به من کرده و می گوید: من که گرسنم نیستم تو اگر گشنه هستی می توانی غذای من را هم بخوری؟ یادم افتاد که باید قبل از رفتن قرصش را بهش می دادم. بعد از اینکه قرصش را بهش دادم، گفتم بیا مادر بزرگ این چادرت، بلند شو بریم آژانس آمده منتظر دم درب خانه! مادر بزرگ گفت: "کیا منتظرن؟ آنها که اصلاً منو نمی شناسند ...
آقاتهرانی: بی حجابی ها به خاطر لقمه حرام است
می دادند قطعٱ به نتیجه واحدی نمی رسیدند؛ لذا در یک کشور امام جمعه، فرماندار، نماینده و ... همه باید در راستای یک هدف واحد تلاش کنند و این همان اتفاقی است که در زمان انقلاب رخ داد. * (با بیان اینکه اگر خانه پدر، مادر و فرزندان همه خدایی باشند به نتیجه می رسیم): در عبادت، توکل و محبت یکی را انتخاب کنید اگر مال و فرزندانتان را بیشتر و یا برابر خدا دوست دارید مرتکب شرک شده اید؛ بنابراین سعی ...
مادر شهید یوسف دانشخواه درگذشت
به گزارش ایسنا، حاجیه ستاره دانشی به علت بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. حاجیه ستاره دانشی مادر شهید معلم یوسف دانشخواه از شهدای هشت دفاع مقدس است که در سال 1364 در منطقه فاو به شهادت رسید و در گلزار شهدا شهر قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا آرامیده شد. پیکر این مادر اسوه صبر و استقامت عصر جمعه ،14 تیر ماه در قبرستان شهر قلعه رئیسی تشیع و تدفین شد. شهید دانشخواه از معلمان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد است. انتهای پیام ...
همراه با برنامه های دفتر تخصصی بانوان آفتاب در فصل تابستان
اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه “الماس های محبت” به مناسبت دهه کرامت، میلاد حضرت معصومه (س) و روز ملی دختران اظهار داشت: این برنامه با مشارکت بنیاد آلاء، 15 تیرماه برگزار می شود که در این برنامه از دخترانی که از پدر و مادر مبتلا به سرطان خود پرستاری می کنند تقدیر خواهد شد. لندی اصفهانی افزود: لوح فشرده “مادران آینده” از تولیدات دفتر تخصصی بانوان آفتاب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ...
آزمون آسکی جایگاه برجسته ای در برنامه های آموزشی دانشگاه دارد
بخش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان به آنا گفت: تعداد 38 نفر از دانشجویان پرستاری در دو قسمت کتبی و عملی در این آزمون شرکت کرده اند. حمیرا اسماعیلی ادامه داد: آزمون آسکی شامل دروس داخلی جراحی، کودکان، بهداشت و بهداشت مادر و کودک با حضور استادان مربوط در دو روز برگزار می شود. انتهای پیام/4103/4062/ ...
کارگران آذرآب اراک خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند
می کند اما حل ریشه ای مشکلات صنایع آذرآب منوط به حمایت های همه جانبه از سوی سهامداران اصلی در راستای جذب کار و مدیریت فروش و بازرگانی است. شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در سال 1364 در اراک آغاز به کار کرد. این شرکت مادر تخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد ...
مَردُم؛ جای پژواک محبت خالی است
... پس بگذار از زبان سهراب آغاز کنم این قصه پر غصه را، قصه آن هایی که هنوز پس از سالیان سال از تأسیس فلان سازمان و نهاد و خیریه و فلان و بهمان اجاره خانه می دهند، نه! نه! اصلاً خانه ای ندارند که اجاره اش را هم بدهند و به ملک استیجاری هم راضی بودند اما ... امان از روزگاری که سقفی هم برایشان نگذاشت، آن هم برای یک مادر ... سهراب گویی می خواهد دل مادر قصه ما را شاد کند، می خواهد برایش ...
کسی آمده به اسم احمد متوسلیان، پدر ما را درآورده!
از ما می خواست که از بالا روی برف ها تا پایین غلت بخوریم. او می گفت: فکر نکنید که من می خواهم شما را اذیت کنم، می دانم که شما را پدر و مادر، بزرگ کرده و اینجا آمده اید اما باید ورزیده شوید تا در شرایط سخت، بتوانید مقاومت کنید. همین هم شد، در مریوان، پاوه، بچه ها از کردها هم جلوتر بودند. شاید کردها خسته می شدند اما بچه ها نه خستگی سرشان نمی شد، هدفشان دفاع از اسلام و ولایت بود ...
دفاع از توزیع کاغذ ارزان
، اشتباه است. اولا تورم خود، مادر فسادهای اقتصادی است و طبق پژوهش های برخی اقتصاددانان، غیر از آسیب های اقتصادی، حداقل 14 آسیب غیر اقتصادی به کل جامعه وارد می کند. ثانیا، چه میزان از تورم را با چه میزان از فساد باید مقایسه کرد؟ اگر در توزیع 15درصد از کاغذ وارداتی 5درصد هم فساد رخ دهد (یعنی 5 درصد از 15 درصد)، این را می توان با کل فشار تورم وارده به کاغذ و غیر کاغذ مقایسه کرد و باز هم گفت تورم بهتر از فساد است؟ پاسخ کلی وجود ندارد. ثالثا من هم با توزیع بدون کنترل (ولو اجمالی) مخالفم اما نظارت بر مصرف کاغذ، شرایط، لوازم و نتایج آن موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار داد. ...
توضیحات ایمان کریموا درباره عدم بازگشت دارایی های مادرش از سوئیس به ازبکستان
ناسازگاری دادستان ها و سرمایه هایی که با تأخیر به کشور باز می گردند نگران باشند. ایمان کریموا همچنین اظهار می دارد: این اقدامات هیچ دلیلی ندارد مگر آن که رئیس جمهور کارکنان این ساختار دولتی را مداوما تغییر می دهد. به محض این که حقوق مادر من مورد نظارت قرار بگیرد، سوئیس مشکل انتقال سرمایه های او به ازبکستان را حل می کند. همه این را می خواهند، هم مردم و هم مادر من. یادآور می شود ...
سقط مکرر؛ تجربه ای دشوار، اما درمان پذیر
بدون علت مشخص قرار می گیرند. یعنی با دانش امروز نمی توانیم علتی برای آن بیابیم. دکتر انصاری پور درباره شیوع این علل توضیح داد یکی از دلایل سقط مکرر اختلالات ایمونولوژیک است. از آنجا که سیستم ایمنی بدن مادر در همۀ مراحل لانه گزینی و تکامل جفت اولیه نقش مهمی دارد، اگر پاسخ سیستم ایمنی بدن مادر به ژن های جنین و جفت، غیرطبیعی باشد و آن ها را به عنوان عناصر مهاجم شناسایی کند، پادتن هایی تولید می کند ...
روانشناسی تربیت کودکان، نحوه صحیح نوازش
...، مشخص شد قند کودکان گروه دوم، پایین تر و دمای بدن شان نامناسب بوده است؛ همچنین بیشتر گریه کرده اند و کمتر به خوردن شیر مادر راغب بوده اند. حتی کودکان نارس نیز که در دقایق اول در روی شینه مادر قرار گرفته اند، وزن گیری بهتری داشته اند. از تولد تا شش سالگی اریک اریکسون - روان شناس - در نظریه مراحل هشتگانه رشد انسان می گوید که در یک سال اول زندگی، مشخص می شود که فرد تا آخر ...
شهادت 3 فلسطینی و بازداشت 420 نفر در ماه ژوئن
19 کودک وجود دارند. در ادامه این گزارش آمده، کوچکترین شهدا عبدالله ابو عرار (شهادت در در حی الزیتون واقع در شرق غزه) و ایمن محمود المدهون (شهادت در تاریخ در بیت لاهیا واقع در شمال غزه) هستند که در شکم مادر به شهادت رسیدند؛ بزرگترین شهدا از نظر سنی نیز شهید عبد الرحیم مصطفی المدهون 61 ساله از بیت لاهیاست ( جزئیات بیشتر ). انتهای پیام/ ...
تصاویر/اردوی جوانه ها - شیراز
پخت غذا و آشنایی با بخشی از زحمات مادر، آموزش صحیح استفاده از آتش در محیط های طبیعی و جنگل و خاموش کردن آن، تعمیق دوستی و مودت و همدلی با برگزاری برنامه هایی مثل فوتبال، دارت، تیراندازی، و آب بازی از جمله برنامه های این اردو می باشد.
دختران نینجا پخش شد، مسابقات ورزشی زنان هم پخش می شود؟
شوخی ها، این رقص ها، این سازها، این صدای ابراهیم تاتلیس، این صدا کردن مادر، دایی، زن دایی به اسم کوچک، سیگار کشیدن، خواستگاری از دختر بچه های مدرسه ای و ... است. وقتی پای این موسسه در میان است برخی از خطوط قرمز جابه جا می شود و کارگردان و نویسنده می توانند با دست باز فیلم و سریال بسازند. یادمان نرفته است که یغما گلرویی که سال ها ممنوع الکار بود، با کمک اوج، مجوز کار گرفت ...
روایت رازهای دنیای نوه و مادربزرگ در یک رمان رئالیسی کودک
بزرگسالان ایجاد کند. یکی از این نویسندگان، مژگان بابامرندی، از چهره های شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان است که آثار متعددی در این زمینه دارد و رمان من مادر مادربزرگم بودم این نویسنده نمونه موفق یک رمان کودک با مولفه های تعریف شده برای این گونه ادبی است. راوی این رمان، دختر هشت ساله ای به نام نوشین است که همراه پدر و مادر، خواهر کوچک و مادربزرگش زندگی می کنند. او اتفاق های روزمره زندگی ...
مصرف برق در استان البرز 6 درصد افزایش یافت
استفاده می کنند، مربوط می شود. تغییر ساعات کاری ادارات مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز با تاکید بر اینکه ابلاغیه ای از شرکت مادر تخصصی توانیر به شرکت توزیع برق استان ابلاغ شده است، افزود: شناسایی، کشف و قطع برق این مشترکان در دستور کار است و تعدادی از این مشترکان شناسایی شده اند. بیات با بیان اینکه گرمای هوای خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است ...
دیگر دلتنگ فرزندم نیستم
به گزارش ایثار تهران به نقل از دفاع پرس ، محمدرضا در آخرین خداحافظی به مادرش قول داد که هر زمان از جبهه برگشت، برایش یک گردنبند طلا بخرد. محمدرضا سال 67 در تک دشمن به شهادت رسید و پیکرش در منطقه جا ماند. 31 سال بعد پیکرش در تفحص یافت و از طریق پلاک شناسایی شد. دیداری بعد مادر و فرزند، 31 سال بعد در معراج الشهدا صورت گرفت. در کنار وسایل باقی مانده از شهید، پلاک بود. مادر شهید آن پلاک را بر گردن ...
آیا سزارین باعث حفظ تناسب اندام مادران می شود؟!
... ناخوشایندی وضعیت قرارگیری در زایمان طبیعی: ناخوشایندی نسبت به وضعیت قرارگیری فرد حین زایمان طبیعی و ناخشنودی شدید از این که توسط فرد یا افراد دیگر مورد معاینه یا مشاهده قرار گیرند. توصیه بعضی از پزشکان: برخی از محققین یکی از علل در تصمیم مادر به سزارین را توصیه پزشک و اعتماد بیمار به وی دانسته اند نه شرایط زایمانی که بیمار دارد؛ برخی از پزشکان به دلایلی سزارین را حتی در صورت عدم ...
افتتاح واحد تولید مرغ مادر گوشتی در نیر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بهنام جو استاندار اردبیل در بازدید از واحد در حال احداث پرورش مرغ گوشتی در نیر گفت: واحد پرورش مرغ مادر گوشتی در نیر با سرمایه گذاری 10 میلیارد تومان و در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع در حال احداث است. وی افزود: عملیات اجرایی این واحد تولیدی از دهه فجر سال گذشته آغاز شده و اکنون با پیشرفت فیزیکی 95 درصد درحال تکمیل است. استاندار اردبیل تصریح کرد: این ...
26 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند
و عزل و روابط کاریشان در شورای روستاها تعیین می شود. سازمان ما به عنوان یک سازمان ستادی و مادر هم خوراک فکری و ذهنی را برای دهیاران آماده می کند که رفتار درست ،حرفه ای و مبتنی برقانون داشته باشند. جندقیان تصریح کرد: معاونت دهداری دو مقوله و رویکرد را مورد نظر خود قرار داده که اولین مقوله رویکردهای وظیفه ای است مثل درجه بندی دهیاری ها، نظم بخشی به توزیع منابع دهیاری ها تعیین شاخص ها و ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
لاغری بعد از زایمان، رژیم غذایی مناسب
.... باید گفت که این وزن حاصل از وزن نوزاد، جفت، آمنیوتیک فلولید و بیشتر شدن خون، بزرگ شدن رحم و اضافه شدن چربی بیشتر برای مراقبت از مادر و کودک در برابر خطرات احتمالی است. همچنین، این چربی اضافه منبع مناسب برای تغذیه نوزاد است که آن را از طریق شیر مادر بعد از زایمان و در هنگام بارداری از طریق جفت دریافت می کند. با این حال ،اضافه شدن وزن حاصل از این تجمع چربی هاست که مردم آن را به عنوان ...
شخصیت های سریال هیولا نماد چه کسانی هستند؟
...> کامران کامروا کامران کامروا با بازی مهران مدیری، همان کسی است که شرافت هوشنگ را هدف گرفته و همه آتش ها را به پا کرده است. او در این سریال نماد قدرت و ثروت است و با استفاده از این دو همه کارهایش را پیش می برد. کامروا نماینده قشر سرمایه دار و ظالمی است که قشر ضعیف و مظلوم از او دل پری دارند. همان فرد حقه بازی که مردم او را با صفت هایی مانند مال مردم خور می شناسند. شهره و مهری ...
نحوه نشستن صحیح کودکان
باید از به کار بردن وسایلی که حرکات کودک را محدود می کند خودداری ورزند. مناسب است پدر و مادر شرایطی را فراهم آورند که کودک بتواند در دمای مناسب محیط، با بدن لخت خود از تحریکات مناسب محیطی برخوردار شود. به عنوان مثال می توانید کودک را در لگن آب گذاشته و اجازه دهید بازی کند. دکتر فیروزه ساجدی متخصص کودکان در رابطه با تکامل کودکان به جام جم می گوید: کودک باید بتواند دنیای پیرامون خود را از طریق ...
جشن تولد 42 سالگی علی انصاریان در کنار مادرش
سلام بر 42 سالگی... جات خالی بود بابای نازنینم ،،سایه ات به روی سر من همیشه مادر مادرم میگه چند سالت شده ننه،،میگم 42 سال ننه جون،،میگه پیر شدیاااا مادر ..، میگم تازه یادت افتاده ممنونم ازتون برای یکسال با هم بودن دوستتون دارم و تو قلب من جا دارید.. یا حق ورق بزنید افتخار کنید به پدر و مادرتون با هر شکل و لباسی،، اونا خدای روی زمین هستند و یه دعاشون بسه برای یه قرن ،این شبهارو میشه با خیلی ها تقسیم کرد و خیلی جاها باشی ولی هیچ جایی خونه و ننه علی نمیشه به خود خدا قسم.. تو خوشحالی من برام یه دنیا و آخرته ننه، به موی سپیدت قسم. منبع: منظوم ...