دردی که انتها نداشت به بازار نشر افغانستان پیوست
سایر منابع:
سایر خبرها
قیصر امین پور؛ شاعری که سروده هایش انعکاس زبان توده مردم است
مجموعه شعرش را در سال 1363 با عنوان در کوچه آفتاب منتشر کرد. این کتاب دفتر رباعی ها و دوبیتی های این شاعر بود پس از آن مجموعه شعر تنفس صبح را که تعدادی غزل و حدود 20 رباعی را دربرمی گیرد،منتشر کرد. امین پور هیچ گاه به سراغ سرودن اشعار بی وزن نرفت. درعین حال که شعر های بی وزن را رد نکرد. علاوه بر سرودن اشعاری به زبان فارسی به زبان لری بختیاری که محبوبیت خاصی میان منطقه بختیاری دارد هم اشعاری سرود ...
سرودن از حماسه و ایثار
...، دایره مخاطبان شعر مقاومت، گسترش می یابد.مخاطب شعر پایداری، همه مردم جهان اند. این شعر در اندیشه دمیدن روح بیداری و آزادی خواهی در کالبد همه ملت های ستمدیده و تحت سلطه جهان است. ادبیات دفاع مقدس به نوعی زیر مجموعه ادبیات مقاومت است و در شعر نیز چنین حکمی به طبع صادق است، با این تفاوت که جهان شمولی و کلی نگری شعر مقاومت را ندارد. مفاهیم در شعر دفاع مقدس به نسبت شعر مقاومت محدودتر و دارای ...
اشعار امین پور برآمده از فطرت انسانی است
... این عضو هیات علمی با اشاره به اینکه سروده های قیصر امین پور از همان ابتدا مقبول طبع مردم صاحب نظر شده است، خاطرنشان می کند: من فکر می کنم فارغ از دسته بندی های سیاسی و جهت گیری های مغرضانه شعر او نمونه موفق و بلکه غیر قابل انکار در ادبیات معاصر است. اشراف و تسلط قیصر بر کلام، بازی های زبانی و شگردهای شاعرانه در نوع خود کم نظیر و بلکه بی نظیر است و از آنجایی که شعر او برآمده از دل، فطرت انسانی و با تاکید بر بازگشت به فطرت است، لاجرم بر دل مخاطب می نشیند. کد خبر 419867 ...
قیصر امین پور از سروش نوجوان تا ماجرای تصادف شمال + زندگینامه و اشعار
فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. قیصر در سال 1363 در کنار فعالیت های واحد شعر حوزه هنری و صفحه ی شعر هفته نامه سروش اولین مجموعه شعر خود با نام در کوچه آفتاب که دفتری از رباعی و دوبیتی بود را منتشر کرد، در همان سال کتابی با عنوان تنفس صبح که تعدادی غزل و و حدود بیست شعر نیمایی بود را منتشر کرد. وی در سال 1365 مجموعه ظهر روز دهم را منتشر کرد، در این منظومه 28 صفحه ای ظهر عاشورا ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
هنوز با همه دردم امید درمان است
تفاخر و فضل فروشی می خواهد با زبان آنان صحبت کند. زبانی ساده و صمیمی و به دور از پیچیدگی و دست انداز های زبانی. همین ویژگی او را از دیگر شاعران ممتاز و مردم را به او نزدیک تر می کند. در نگاه سعدی، شعر رسانه ای برای ترویج فضیلت های انسانی و اخلاقی است. او رسانه شعر را رسانه ای قدرتمند برای ترویج فضایل اخلاقی می داند و در قالب شعر آموزه های اخلاقی، دینی و کرامات انسانی را به تصویر می ...
بیوگرافی قیصر امین پور به بهانه روز تولدش
افتابطوفان در پرانتز (نثر ادبی، 1365)منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان، 1365)مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان، 1368)بی بال پریدن (نثر ادبی، 1370)مجموعه شعر آینه های ناگهان (1372)به قول پرستو (شعر نوجوان، 1375)گزینه اشعار (1378، مروارید)مجموعه شعر گل ها همه آفتابگردانند (1380، مروارید)مجموعه شعر دستور زبان عشق (1386، مروارید) دستور زبان عشق آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان 1386 در تهران ...
شعر سعدی چگونه به سر در سازمان ملل رسید؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سعدی شیرازی معروف به شیخ اجل ، شاعری تقدیرگرا که زندگی اش همزمان بود با حمله مغول به ایران، اما از آن جا که بخت یارش بود حکومت اتابکان فارس مانع شد که حمله مغولان به شهرش که شیراز باشد را ببیند. سعدی؛ شاعر مصلحت اندیش ابومحمّد مُشرف الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، متخلص به سعدی، شاعری که بیشترین تاثیر را در زبان فارسی امروزی ...
سفر به مشرق زمین در اندیشه و اشعار سهراب تأثیر زیادی داشت/شعر سهراب سرشار از تصویرهای بکر و تازه است
اهل هنر و شعر بودند. دوره ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (شهید مدرّس فعلی) (1319) گذراند و در شهریور 1327 در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره دبیرستان خود را دریافت کرد. سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به استخدام شرکت نفت در تهران درآمد که پس از 8 ماه استعفا داد. سهراب سپهری در سال 1330 نخستین مجموعه شعر نیمایی خود ...
سعدی معلم اخلاق و پادشاه سخن
تهران (پانا) - در تقویم ایرانیان، اول اردیبهشت مصادف با روز بزرگداشت شاعر نامدار فارسی شیخ اجل ابو محمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف متخلص به سعدی شیرازی است. سعدی شیرازی که آن را نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر می شناسند، دارای سبک نوشتاری عراقی بوده و تاثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته به صورتی که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. ...
جراحت جدایی
...> در این مجال غزلی با مطلع خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی / چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی مورد بررسی قرار می گیرد. سعدی در این غزل اوج تغزل عاشقانه و گلایه از دوری معشوق را در کلامی زیبا که خاص خود اوست و باید به آن غزل سعدیانه گفت بیان می کند. بررسی بسامد واژه ها و ارتباط با نوع نگاه شاعر در این شعر نیز قابل ذکر است. غزل های سعدی سرشار عشق و عاطفه است. در غزلهای این شاعر خوش قریحه واژه ...
شاعری ورایِ مرزها
فارسی با تحسین تسلط بالای سعدی بر زبان گفتاری و نوشتاری افزود: شخصیت ادیبانه سعدی در گلستان و شخصیت فلسفی و آموزگاری او در بوستان قابل لمس است و مجموعه این دو اثر، به عنوان یک آیین نامه زندگی و سبک زندگی جهانی به انسانیت تقدیم شده است. از این بابت می توانیم مباهات کنیم که شعر و ادبیات فارسی نه در جغرافیای ایران فرهنگی که در تمام دنیا می تواند نمونه ای از اندیشۀ انسانی به دور از نژادپرستی باشد. ...
سعدی پرچمدار الهیات عاشقانه
سابقه ای گلستان و بوستان و آن مجموعه شعرها را می گوید. شما چگونه می توانید غزل سعدی را کاملاً عاشقانه بدانید و بگویید توجه او تنها به جسم انسانی، به معنای عشق انسانی بوده است؟ من معتقدم سعدی در این شرایط سهمگین و سخت درد را تشخیص داده و درمان این درد را سرودن اشعاری در قالب غزل، مثنوی و در نثر می داند. در مورد این نکات می توان بی شمار صحبت کرد، اما نکته کلیدی در اندیشه سعدی عبارت است از این واژه ...
1 اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری
علمی را دریافت کرد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان زندگی خواب ها منتشر کرد. در آذر 1333 در ادارهٔ کل هنرهای زیبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه ها شروع به کار کرد و در هنرستان های هنرهای زیبا نیز به تدریس می پرداخت. سهراب به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی ...
سعدی شناسی در روز بزرگداشت شیخ اجل
ار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع بند و تک بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده است. گلستان و بوستان به عنوان کتاب های اخلاقی شناخته می شوند و علاوه بر فارسی ز ...
یکم اردیبهشت ماه، روز سعدی + زندگینامه
به گزارش ایمنا اولین روز از دومین ماه سال روز بزرگداشت شاعر بزرگ و پر آوازه ایرانی، استاد سخن، سعدی شیرازی است که همه حداقل یک بار شعر مشهورش را با مضمون "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند" را شنیده و یا خوانده اند. تاریخ روز سعدی اول اردیبهشت هر سال در ایران روز بزرگداشت سعدی است. تاریخچه روز سعدی مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381 روز اول ...
سفر، سعدی و سهراب/ چرا نمی توانیم به آسانی سفر کنیم؟
تنها اندیشیده شده باشد نیکوست. با این حال، نباید فراموش کرد که سعدی در دل سنت تعریف می شود و سپهری با دنیای مدرن نسبت دارد و البته سهراب به زبانی می نوشت و می سرود که سعدی به کمال رسانده بود. جنس عرفان سعدی هم با عرفان مورد علاقۀ سهراب تفاوت دارد. در نسبت با قدرت نیز سعدی، حاکمان را نصیحت می کند و سهراب سیاست گریز است: من قطاری دیدم که سیاست می بُرد و چه خالی می رفت . ...
درباره اقبال سپهری
، صدای پای آب و حجم سبز به زبان و بیانی در شعر دست یابد که ویژه خود او بود. علاوه بر این تأثیرپذیری او از عرفان شرق دور و هند موجب شده بود جنس حرف ها و مضمون های شعری او با همه همروزگارانش متفاوت باشد، اما بدشانسی بزرگ سپهری این بود که او در دوره ای می زیست که این جنس حرف ها و دغدغه ها نه تنها خریداری نداشت بلکه شاید حتی خیانت محسوب می شد. در دورانی که سپهری بهترین شعرهایش را منتشر می کرد، ذائقه ...
چهارمین حضور بهاری قیصر امین پور در کتابفروشی ها
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : دفتر کامل اشعار قیصر امین پور برای چهارمین نوبت با شمایلی تازه توسط نشر مروارید، روانه بازار کتاب شد. به گزارش خبرنگار مهر ، انتشارات مروارید برای چهارمین نوبت مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور را روانه بازار کرده است. این مجموعه شامل دفاتر شعر این شاعر است که از سال 1359 تا 1385 منتشر شده اند. دستور زبان عشق ، گل ها همه آفتابگردان ...
روز بزرگداشت شیخ اجلَ سعدی؛ پنداری عصاره کتب مقدس
...، در بیت سوم غزل 290 آمده است: جز این قدر نتوان گفت بر جمال تو عیب که مهربانی از آن طبع و خو نمی آید حافظ با الهام گیری رندانه از سخن سعدی در استقبال از وی می گوید: جز این قدر نتوان گفت در جمال تو عیب که وضع مهر و وفا نیست روی زیبا را غیر از این در 11 مورد دیگر هم حافظ از شعرهمشهری خود الهام گرفته و متناسب با سخن سعدی شعر سروده ...
توجه به تعلیم و تربیت، استفاده از عناصر قابل فهم و جامع الاطراف بودن
، نزدیکی زبان شعر و نثر او به زبان قابل درک عموم مردم و نزدیک کردن شعر به نثر از مقوله های نوآوری در آثار سعدی است؛ در بین شاعران کمتر کسی را می بینید که آثارش دارای این ویژگی ها باشد. آثار سعدی آمیخته با تعلیم و تربیت وی مزیت آثار سعدی را آمیختگی با تعلیم و تربیت توصیف کرده و گفت: سعدی با به کارگیری تجارب خود در آثارش و باب بندی آن ها به ابواب گوناگون نظیر عدالت، جوانی، شور و ...
نگاهی به عناوین کتاب مهر و ادب
بندی و ارایه کرده است. در بخش غزلیات این کتاب 151 قطعه غزل از شاعر ارایه شده که بیشترین حجم سروده های کتاب را شامل می شود طبع لطیف و انتخاب واژگان مناسب از مختصات غزل های اشاره شده است. مقام مادر، معلم، دیدار با آینه عمر، پاسدار حریم ایرانم، در همه حالی گذرد، مهر علی مارا بس، رحلت پدر، نور حق، غضه بم، دانش، همسفر باد، سفره قناعت، وحدت، سنگ مزار، مرگ طبیعت از جور انسان، جامه ...
مجموعه شعر "شاعری شوفر یک وانت بود" منتشر شد
به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مجموعه ی شعر "شاعری شوفر یک وانت بود" اثر نبراس میرابیان، شاعر طنز پرداز خوزستانی توسط نشر ایجاز تهران منتشر و وارد بازار کتاب شد. این مجموعه ی طنز، شامل سی و یک شعر در قالب های مختلف کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره، مسمط و رباعی) در 104 صفحه است. نبراس میرابیان، شاعر طنز پرداز خوزستانی متولد 1/5/1354 در شهر کربلای عراق است که به گفته ی خودش تا ...
از هزار دستان تا مجردهای رادیو فرهنگ
خواننده شعر خوانی استاد شهریار و معرفی ایشان ختصاص دارد. سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده است. برنامه بهار را ورق بزن ساعت 20 تا 22 هرشب به تهیه کنندگی زهرا نصراللهی روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز و موج ای ام ردیف585 کیلوهرتز پخش می شود. ...
دو یادداشت
بخش ادب و هنر می کردم؛ یک بار از وضعیت معیشتی شکایت نکرد در حالی که متاعی قابل از دنیا نداشت، یک بار زبان به ناسزا و تهمت نگشود در حالی که از منافقین رخنه کرده به دامن ادبیات و مطبوعات شکوه داشت و بارها و بارها زخم دید، یک بار او را در پی نام و جای و جاه ندیدیم در حالی که عرصه برای خودنمایی ها و تصدی ها فراهم بود! استاد، یک بسیجی داستان نویس بود و بی آنکه خود را ادیبی همه چیز بداند و معرفی کند ...
مستند اقبال لاهوری روی آنتن می رود/ روایت زندگی متفکر هندی
هیچگاه خود را شاعر نمی دانست بلکه شعر را ابزاری برای بیان افکار و بالا بردن ضریب نفوذ مفاهیم می دانست. ساختار مجموعه مستند اقبال لاهوری با توجه به ابعاد چندوجهی شخصیت و افکار او بر سه محور اصلی شامل مراحل زندگی و تکامل شخصیت او، بررسی فلسفه و افکار علامه و پرداختن به زیبایی شناسی و حس شاعرانه اقبال در بیان مسائل روز جامعه بنا شده است. این مستند یکشنبه 31 فروردین ماه ساعت 8:30، 14:30، 21 و تکرار آن روز دوشنبه ساعت 2:30 بامداد به وقت تهران برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی وی روی آنتن می رود. منبع خبر : خبرگزاری مهر ...