سایر منابع:
سایر خبرها
آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب دختر موشرابی برگزار شد
دختر مو شرابی فارغ از این مسائل و بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است. مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: حسین زاده با استفاده از ماجراهای گوهرشاد و به واسطه قدرت قلم خود که البته به عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این چنین موفقیتی را در خلق این اثر بدست آورد. تخیل ایشان در شخصیت محوری داستان، شفاف سازی ...
وقتی مواد مخدر شخصیت اصلی سریالهای شبکه نمایش خانگی می شود
در سریال قورباغه قورباغه؛ نامی که حالا با آمدنش همه را به یاد سریالی که تا همین چند وقت پیش از یکی از شبکه های نمایش خانگی به کارگردانی هومن سیدی پخش می شد می اندازد؛ نام گرد قورباغه و مواد مخدری به نام نفس شیطان اولین بار در این سریال آورده شد و پس از آن مخاطب بعد از چند قسمت دریافت که محور اصلی داستان حول تصاحب این مواد مخدر می چرخد تا اینجای کار مشکلی نیست، سریالی چند قسمتی با یک داستان ...
ایده کتاب دختر مو شرابی از نامه حضرت علی(ع) به فرزندشان نشأت گرفت
...؛ از ایشان، همسرم به عنوان یک رمان خوان قهار و سعید محسن زاده برای کمک و راهنمایی هاش در خلق این اثر تقدیر و تشکر می کنم . گفتنی است، دیگر فعالان فرهنگی حاضر در جلسه نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. در پایان جلسه علاوه بر رونمایی از پوستر کتاب دختر موشرابی و منشور عفاف و حجاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، با اهدای لوح از محمد حسین زاده، نویسنده کتاب تقدیر شد . ...
عیدی شیرین تلویزیون
.... یعنی به همه جزئیات کار اهمیت داده شده است. من معتقدم بیشترین چیزی که در یک اثر هنری در ذهن مخاطب قلاب می شود، این است که تماشاچی یک عنصر آشنا در آن ببیند. در شکرستان همین که تصویر آشنایی از معماری ببیند، با آن ارتباط برقرار می کند و به دلش می نشیند. اهمیت قصه در شکرستان من فکر می کنم اگر هر روز در شکرستان قصه بهتری داشته باشیم و به تعبیری تم قصه نیفتد و نویسنده هر روز ...
حمله شدید رسالت به اصغر فرهادی : فرهادی با فریب تماشاگر، او را در سالن سینما حبس می کند
... به مخاطب حقنه کند. در گذشته که قرار است روابط یک زن، شوهر سابق و شوهر آینده اش را واکاوی کند در میانه که به نظر می رسد فیلم دیگر نایی برای ادامه ندارد، ناگهان مسئله جدیدی مطرح می شود که علت خودکشی همسرشوهر آینده شخصیت اصلی زن فیلم است و به این ترتیب مدتی هم فیلم با این سوال که چه کسی مسئول خودکشی این زن است؟ وقت تماشاگر را تلف می کند؛ اما در هیچ فیلمی مثل پرافتخارترین فیلم فرهادی ...
پرداخت داستان در انجمن نویسندگان کانون سمنان
داستان دچار تکرار می شود، در حالی که نیازی نیست با جمله های گوناگون درباره ی یک موضوع صحبت شود. مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان با تأکید بر شناخت عنصر شخصیت پردازی و تیپ سازی در داستان از اعضا خواست در نوشتن تصاویر داستان خود راحت تر حرف بزنند و از جمله هایی استفاده کنند که در طول روز به کار می برند تا داستان شان، صمیمی تر شود و مخاطب، ارتباط نزدیکی با نویسنده و اثر خلق شده برقرار کند و از آن لذت برد. ...
رونمایی از دختر مو شرابی در مشهد
اجتماعی و یک قصه به تمام معناست؛ آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران . وی ادامه داد: با توجه به خرده ماجراها و قهرمان هایی که در انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده، شاید به جرات بشود ادعا کرد که در کل تاریخ چند هزارساله ایران، مقطعی مانند 50 سال اخیر وجود ندارد که ما این همه قهرمان داشته باشیم که در یک طیف رنگین کمانی بسیار متنوع -از نوجوان 13 ساله تا پیرزن 80 ساله، از استاد دانشگاه تا راننده ...
غنی سازی خنده در تلویزیون
. چند نیروی جوان هم دورش دارد. من تقریبا با همه بازیگران سریال از چهره تا غیرچهره بازی داشتم، اما اصل قصه با همین چند جوان پیش می رود. بقیه دوستان چهره و پیشکسوتانی که حضور داشتند، مقطعی وارد داستان می شوند و می روند. محمدرضا شهبازی، بازیگردان کمدی موقعیت ایرانی، ریسک است به گفته محمدرضا شهبازی، بازیگردان و مدیر تولید فیلمنامه، از حدود یک سال پیش، جلساتی برای تولید یک ...
مرزبان نامه خوانی در کانون سمنان
واقع خلاصه ای از کتاب را به پارسی نقل کرده است. بشیری یادآور شد: ترجمه ی وراوینی از بدایع(تازه های) آثار پارسی و یکی از شاهکارهای نثر فارسی است که به شیوه ی مصنوع و متکلف و با سجع و صنایع دیگر لفظی و استفاده از اصطلاحات علمی و اشعار و اخبار و امثال فارسی و عربی نگاشته شده و اهمیت آن به خصوص در آن است که افکار شاعرانه چنان در نثر راه یافته که به آن اثر، تازگی، زیبایی و لطف بخشیده و آن را ...
نماد سازی در سینما/ هنر آیینه و تصویر گر انضمام و انتزاع است
ناخودآگاهی خالق، به جای نماد باید به قصه ی ماجرا باشد.فروید در این باره نظریه ای مطرح میکند و بر اساس آن میگوید: تصویر هر چیز از ضد و تضاد آن بازتاب میشود. یعنی اگر شما چیزی را به اندازه کافی از خود دور کنید به آن دست پیدا خواهید کرد. فلسفه ای همچون فلسفه ی تناسخ در عرفان های شرقی، اما به شکلی شخصی تر و عمیق تر. اگر به فیلم خاکستر ها و الماس ها، ساخته ی فیلمساز موج نو سینمای لهستان (آندری ...
آینده روشن تلویزیون تئاتر ایران در کمک به اقتصاد هنرهای نمایشی
. 125 مذاکره انجام شد و درنهایت با 50 فیلم تئاتر قرارداد منعقد گردید. در حال حاضر 25 نمایش در حال پخش است و 25 نمایش در صف دریافت مجوز قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه ما این فاز را با یک شیب ملایم ادامه می دهیم، اضافه کرد: اولین هدفی که از اجرای فاز سوم مدنظر داریم ارائه آرشیوی از نمایش ها به مخاطب است. پس ازآن در تلاش هستیم یک بازار دیجیتالی برای حمایت اقتصادی از صاحبان اثر داشته باشیم ...
ادبیات داستانی ما خیال پرداز نیست
روی نویسنده ای که می خواست جدی بنویسد، وجود نداشت؛ همان راهی که از هدایت و محمود و گلشیری به سمت نسل های بعدی باز شده بود. داستان ادبی ما قصه گو نیست و بیش از هرچیزی روی زبان، نثر و فرم متمرکز است؛ خیال پرداز نیست و سعی دارد مستقیم درباره ی مشکلات اجتماعی-سیاسی روز حرف بزند. این نوع نگاه به نوشتن، شخصا من را راضی نمی کند. من همیشه دوست داشتم قصه بگویم و قصه بخوانم و اگر هم قرار است حرفی بزنم، در ...
بررسی بازگشت تله تئاتر به تلویزیون بعد از سال ها در گفت و گو با عوامل مجموعه ضدنور
شاید شما هم یادتان باشد که روزگاری تله تئاتر که از قالب های قدیمی اما کم پیدای تلویزیون است، برای خودش برو و بیایی داشت و زمان پخش آن خیلی ها هر طور که شده خودشان را به خانه می رساندند تا از دستش ندهند. اوج این ماجرا به دهه 60 و 70 برمی گردد و بعد از آن کم کم به دلیل افت کیفیت و نگاه های مدیریتی این جریان روند نزولی پیدا کرد و آخر هم دیگر خبری از آن نشد. اتفاقی که تا مدت ها شبکه چهار باعث و بانی آن بود اما حالا بعد از گذشت بیشت ...
درباره خوب و بدِ سریال دراکولا
دیگری و تا این حد بزک شده و اغراق هایش به حدی رسیده است که مخاطب از دیدنش حیرت می کند؟ چرا دکورها، لباس ها و خیلی چیز ها دیگر به اصطلاح می خواهد چشم همه ما را دربیاورد؟ به زعم نگارنده نویسندگان و کارگردان اثر همپای اخبار روز و رخداد های تلخ چندسال گذشته جلو رفته اند و آگاهانه به این سمت قدم برداشته اند. مردم دیگر از شیادی های کامروا، شخصیت اصلی داستان، تعجب نمی کردند؛ زیرا حالا دیگر ...
اگر جلوی آثار نمایشی را بگیریم مسائل به کف خیابان و خانواده می آید/ سایکودرام مثل آرامبخش اثر می کند/ ...
خاص تماشاگر روی آثار به ویژه آثار مستند ندارم. در برخی از فیلم ها و سریال ها شاهد به نمایش گذاشتن صحنه های خشونت عریان هستیم مانند آنچه در پخش مجموعه خط باریک قرمز رخ داد و سریال بدون هیچ گونه هشداری در زمینه رده بندی سنی پخش شد. حال آنکه نسخه سینمایی همین اثر با درج گروه سنی در سینماها در حال اکران است. نمایش این میزان از خشونت چه حاصلی برای جامعه دارد؟ زمانی که برای دریافت ...
اصغر فرهادی: من شکاف های موجود در جامعه ایران را می بینم/ دل مردگی اجتماعی پنهان شدنی نیست
... همه فیلم های من مقدمه های طولانی دارند یعنی داستان درباره الی دقیقه 40 شروع می شود، این را پذیرفتم و اگر این قصه ها دچار تعلیقی می کنند و قرار است که تماشاگر را خسته نکنند، خود این مقدمه چیزی ست که درش خیلی نشانه ها کاشته می شود که در لحظه ای که آن را می بینیم فکر می کنیم چیزهای عادی ای هستند بعد که برگردان قصه اتفاق می افتد ما مدام به مقدمه برمی گردیم و مرور می کنیم که آن اتفاق افتاد پس ...
موش ها همیشه باهوش اند
...؛ اما مترجم فارسی این مهم را نادیده گرفته است. داستان های این کتاب، با تصاویر سیاه وسفید، ساده و در عین حال جذاب همراه است و در کل مخاطب 27 قاب از تصویرسازی های اروین موزر را در متن خواهد دید که به تکنیک قلم فلزی کار شده است. گرچه برخی از این تصاویر کیفیت اسکن پایینی دارند. هم چنین در صفحه ی عنوان کتاب، یک قاب از تصویرگری دیگر درج شده که گرچه کودکانه و زیباست، اما با آثار ...
11 تیپ شخصیتی در نویسنده ها؛ سبک نوشتاری شما چیست؟
... 2- نویسنده سَرسَری نویسنده سرسری دقیقا در نقطه مقابل نویسنده کمال گرا، نویسندگان سَرسَری قرار دارند. وقتی ایده ای به ذهن این نویسندگان می رسد، آن ها دقیقا می دانند که چگونه با سرعت هر چه تمام تر به این ایده پر و بال بدهند و از آن ایده یک اثر ادبی خلق کنند. استعداد آن ها در توانایی بیان صریح و سریع ایده هایشان است (اگرچه کسی انکار نمی کند که این افراد پس از اتمام کار به یک ویرایشگر خوب ...
محاکات ؛ قصه زندگی مردم
کننده آثار نمایشی و فیلم در قالب یک مسابقه در این برنامه حضور دارند به نوعی ضمن تحقیق و پرسش از میهمان برنامه و راوی قصه، ظرفیت ها و بسترهای لازم داستان زندگی را مورد ارزیابی قرار می دهند که تا چه میزان ظرفیت های لازم را برای تبدیل شدن به یک اثر هنری و نمایشی و یا مکتوب دارد. به همین دلیل هم سوژه های متفاوتی مطرح می شوند. روایت برخی از قصه های آدم ها در محاکات می تواند تبدیل به کتاب یا آثار ...
اگر تئاتر نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
، اینترتیمنت و سرگرمی سازی را به دست گرفته و اگر تئاتر هم بتواند حیاتی داشته باشد و مخاطبی را به خود جلب کند، هم از یک سو به خاطر ویژگی های خاص آن است که مزیتی نسبی را در برابر سینما ایجاد می کند و هم اینکه به علقه و علاقه اهالی نمایش برمی گردد. اما مگر چنین مقایسه ای می تواند درست و منصفانه باشد. تئاتر و سینما در طراحی و اجرا و حتی مخاطب، همچون دو سیاره مجزا در عالم هنر هستند. وقتی یک ...
روایتی از تاریخ شفاهی دفاع مقدس در درگاه این خانه بوسیدنی است
نحوه پرداخت به روایت خطی در این اثر افزود: روایت قصه خطی نیست؛ بلکه قصه خاطرات یک مستند روایی است و برش های زمانی دارد. آغاز کتاب از میانه های داستان است؛ به عبارتی آغاز از وسط. با حفظ امانت اصول داستان و شخصیت پردازی و فضاسازی ها رعایت شده؛ به طوری که ردپای نویسنده بسیار کمرنگ است و مخاطب دست زیر چانه به روایت مادری که حالا غبار پیری بر صورتش نشسته گوش می دهد. گاهی می خندد و گاهی اشک می ریزد و گاهی ...
بر بام سینمای دنیا
می شود و در پروسه نگارش و از زوایه دیدی بیرون از موقعیت فیلمنامه به پردازش درام و قصه اش می پردازد. فرهادی اغلب از یک تصویر شروع می کند و سپس برای آن قصه و آدم هایی درگیر موقعیت خلق می کند. با اینکه فیلم هایش سرشار از مفاهیم اخلاقی، اجتماعی ست اما او هیچگاه افکارش را بر شخصیتها و داستان حقنه نمی کند بلکه با مهندسی درست قصه و جاگذاری کنش مند کاراکترها در بستر درام به تاثیرگذاری شگرف فیلم ...
روایت آتش نیمه خاموش یک زندگی
عاشقانه های زرد رایج روایت کند. تعلیق، یکی از مشخصه های بارزِ شیوه روایی طاهره رفعت است که در جای جای این اثر به چشم می خورد و در فصل پایانی به اوج خود می رسد. آنجا که خواننده همراه با نیلوفر پله ها را یکی پس از دیگری پیموده، با او به نفس نفس افتاده و همراهش پر باز می کند. در انتخاب نام این کتاب، از واژه ای نیشابوری بهره گرفته شده که به معنای نرمه آتش زیر خاکستر است. خوریژ در ...
مروری بر مبانی نقد ویژه ی کارشناسان و مربی مسئولان کانون سیستان و بلوچستان
، نام نویسنده، موضوع کتاب، قیمت و... نخستین شاخص هایی است که منتقد برای آغاز کار خود نیازمند بررسی و توجه به آنها است. بیان هدف نویسنده از نوشتن کتاب، دیدگاه نویسنده، ژانر کتاب، سبک نویسنده، کیفیت نگارش، چگونگی سازمان یافتگی کتاب، تاثیر کتاب بر مخاطب، میزان تحقق هدف نویسنده، درون مایه ی کتاب، پیرنگ و عناصر آن، ویژگی های نگارش اثر(سادگی، روشنی و...) از دیگر مواردی بود که سارونی رعایت آن ...
احتمال ساخت دودکش 3 زیاد است
.... تقوایی درباره تاثیرات قطعی برق در دیده شدن دودکش 2 اذعان کرد: کنداکتور تابستان تلویزیون به علت شروع سفر های تابستانی کنداکتور شلوغی است و نظمی که باید داشته باشد را ندارد. قطعی برق هم مزید بر علت شد و کنداکتور بی برنامه تر شد و همه این ها به دیده شدن کار ضربه می زند، اما با همه این اتفاقات و مسائل؛ شکرخدا دودکش 2 دیده شد و مردم مجموعه را دنبال و پیگیری کرده اند و این نشان می دهد ...
به نام کودکان و به کام بزرگسالان
پیش در منطقه ای در شمال کرمانشاه به نام کولیایی که زمستان سختی داشت، رادیو و برق نبود، برف از پاییز شروع می شد و تا اولین ماه های بهار برف روی زمین بود، در اتاق کرسی می گذاشتند و قصه گوها که عموما خانم ها بودند، همه را جمع کرده و قصه های شیرین و جذابی تعریف می کردند، به نحوی که مخاطبان متوجه نمی شدند زمستان چطور آمد و چطور رفت. یا این مورد را هم شنیده ام؛ مثلا کسی می خواست تعدادی گوسفند را برای ...
چرا زنان در سینمای دفاع مقدس کم رنگ شدند؟
سینمایی دسته دختران بودم که این فیلم تماما در شهر خودم آبادان و خرمهشر ساخته و روایت شد. وی افزود: فیلم دسته دختران در مورد بانوانی است که در چند روز مقاومت خرمشهر در عرصه جنگی فعالیت و مبارزه می کردند. تولید، پیش تولید و پس تولید این اثر تماما در دوران کرونا ساخته شد و هنوزهم ادامه دارد. کار به خودی خود سخت بود چرا که کاری جنگی بود که روزی حدود 300 هنرور در آن حضور داشتند ...
پاسخ چگونگی و چرایی ها، در روزنامه نگاری تحلیلی پیدا می شود نه در گوشی ها
نگارش های دیگری در حال ایجاد است. تمام شش فرم پایه روزنامه نگاری، شش ادبیات دارد. ادبیات گزارش نویسی با ادبیات خبر یکی نیست. در گزارش خبری به سراغ جزییات می رویم اما در خبر اطلاعات مهم است و داستان سرایی ندارد. یا یادداشت نویسی شبیه گزارش نیست. قاعدتاً مفهوم محور است؛ ولی گزارش، توصیف است. پس فرم های روزنامه نگاری می آموزد هر فرم را به قاعده خودش بیاموزیم اما فرم ها دارد از بین می رود و فراموش می ...