20 پیشنهاد برای معماری جدید رسانه ملی
سایر خبرها
منتخبان سوگواره عکاسی مَحرم مُحرم تجلیل شدند
برگزار می شد که امسال با توجه به شرایط کرونایی امکان برپایی این نمایشگاه وجود نداشت. سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان با اشاره به فعالیت های معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان در زمینه تولید محتوا به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی در قالب تیزر، کلیپ، پادکست، تصریح کرد: هر سال در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) برنامه های زیادی توسط جهاد دانشگاهی در سطح شهر خرم آباد برپا می شد که متأسفانه طی دو سال اخیر کرونا باعث شد این برنامه اجرا نشود. انتهای پیام/ ...
نسبت عالمان دینی با شعر
عالمان دین بودند . حال این سؤال پیش می آید که اگر بزرگان و عالمان دینی دغدغه شعر و شاعری نداشتند، چرا شعر می سرودند؟! و راز این گرایش چیست؟ در پاسخ باید گفت که عالمان دین هیچگاه داعیه شاعری نداشته اند و بیشتر از این منظر که شعر محملی مناسب برای رمزگشایی از دقایق فلسفی و عرفانی، رسانه ای قدرتمند برای ارتباط با مردم، و هنری تأثیرگذار برای تبلیغ و ترویج معارف و آموزه های دینی و اخلاقی است، به ...
مشهدی: باید با برنامه ریزی جامع پیروز جنگ روایت ها و قرائت ها شویم
به گزارش شفاف، سعید مشهدی دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، در نوزدهمین نشست از نخستین جشنواره ملی ترجمان فتح، با اشاره به ضرورت توجه به سازوکارهای انتقال مفاهیم برای پیروزی در جنگ روایت ها و قرائت ها عنوان کرد: نبرد امروز، نیرد روایت ها و قرائت ها است و آن چه که باعث می شود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران گرامی ایشان را پیروز میدان نبرد با باطل بدانیم، این بود که فرآیند و نهضت روایتگری که پس ...
نامه جامعه اسلامی دانشجویان به رئیس سازمان صداوسیما / لزوم تحول در ساختارهای رسانه ملی
خیانت برخی مسئولان سابق جمهوری اسلامی ایران تهیه می شدند و... تا حدی اعتماد مردم از این رسانه سلب شد. حال که رهبر معظم انقلاب به جنابعالی اعتماد نمودند و مسئولیت خطیر ریاست این سازمان را بر عهده شما نهاده اند و رأی و نظر ایشان نیز فصل الخطاب این مسئله است، انتظار می رود تمام همت خود را در جهت دستیابی به اهداف والای انقلاب و ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی به کار گیرید. بدین ...
از رها کردن اکران آنلاین تا تعیین شرط برای حمایت از اکران / سازمان سینمایی در دوره جدید به چه مسائلی ...
سینمایی در رابطه با منسجم کردن نظارت بر نمایش خانگی تناقض داشت و رسما باعث شد نظارت بر پلتفرم ها به ساترا واگذارشود. از این رو سوالی اساسی برای همگان پیش می آید و آن همان سوالی است که علیرضا رئیسیان در برنامه سینما معیار مطرح کرد: در شرایطی که فیلمی اکران نمی شود، سالن ها نمایش ندارند و پلتفرم ها نیز از حیطه وظایف سازمان سینمایی خارج شده اند؛ پس عملکرد سازمان سینمایی دقیقا چه بوده است؟ حذف ...
اخبار مهم فرهنگ و هنر برنا
، تأکید کرد که رسانه ملی هرچقدر به مردم نزدیک تر بوده و مردمی تر باشد رسانه جذاب تری خواهد بود. بابک زرین: موسیقی نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی ایفا می کند/ موسیقی افرا ساختار فرا مرزی دارد بابک زرین با تاکید بر این که موسیقی افرا ساختار فرا مرزی دارد، گفت: موسیقی نقس بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی ایفا می کند. حسین سلطان محمدی: از ...
فیروزآبادی: باید بسیج مردم در فضای مجازی برای جهاد تبیین شکل گیرد
مجازی در کشور وجود دارد نشان دهنده آن است که ما همه طبقات اجتماعی مان به اندازه بسیار خوبی و حتی در سطح کشورهای توسعه یافته در این فضا فعال هستند. وی درخصوص وظیفه مسئولان در خصوص انجام این جهاد افزود: وظیفه ماست تا به طرق مختلف همچون افزایش سطح سواد فضای مجازی در جامعه کمک کنیم تا مردم برای انجام تکالیفی که از سوی بزرگان در این حوزه مطرح می شود کنشگری فعال داشته باشند و تولید محتوا کرده و ...
شگرد های رسانه ای در علوم شناختی: شروع صفر
، قابلیت های ادراکی و شناختی آن جامعه و بخش بسیار مهمتر که توجه به مخاطب است برای دریافت آثار هنری، تجزیه و تحلیل براساس شناخت ادراکی و مسائل مرتبط با قواعد هنری که سه حیطه کاملا به هم پیوسته، اما مجاز از علوم شناختی هستند که در حیطه رسانه خیلی کار دارند. مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ ها“ روایتی از تکنیک های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفتگو تولید و پخش می شود. ...
محمد هاشمی: اگر به بخش خصوصی میدان داده شود، با برنامه ها و سریال های تولیدی، حتی مخاطب خارجی را هم جذب ...
...، صدا و سیما باید به گونه ای رفتار کند که مردم احساس کنند نیاز آن ها در صدا و سیما پاسخ داده می شود و برنامه ها در این راستا تولید و پخش می شوند. رییس پیشین صدا و سیما (از سال 1362 تا 1372) ادامه داد: مردم باید احساس کنند صدا و سیما برای نیاز آن ها ارزش قائل است، از سوی دیگر این سازمان باید همه جامعه را مخاطب خود بداند نه این که تنها برای مخاطب خاص خود تولید برنامه داشته باشد. ...
12 ایراد اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به رسانه ملی/ دعوت از جبلی برای پاسخگویی به دغدغه های ...
این اقبال ساخته شدند، به خوبی می توان سردرگمی بین فرم و محتوا و نداشتن رویکرد از خود را دید. اینکه اتاق فکر های طراحی برنامه صدا و سیما در طراحی مدل های برنامه سازی متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی و در عین حال موفق در جذب مخاطب، در چنین وضعیت غیرقابل قبولی باشند، نیاز تمرکز و تغییر جهت جدی برنامه ها دارد. هفتم) لزوم چابک سازی فرایند های بوروکراتیک صداوسیما ساختار عریض و طویل ...
نبرد نسل چهارم در ایران/ بلوک های امنیتی و اجتماعی چگونه شکل می گیرند؟
تحلیلگر علوم شناختی درباره نقش رسانه در این حوزه گفت: چگونگی وارد کردن قسمتی به جنگ، نگه داشتن قسمتی در حوزه نبرد و وارد کردن در حوزه صلح وضعیت های محتلفی است که انحصارا و اختصاصا حوزه نبرد از آن رسانه است، مخاطب حالت وسط و نیروهای فرارسانه ای که تحت عنوان نظامی و انتظامی از آنها یاد می شوند در وضعیت سوم قرار می گیرند. * نبردهای نسل چهارم در ایران داودی در بخش دیگری از سخنان ...
پیش نویس دستورالعمل ساترا برای تبلیغات: لزوم درج نماد تبلیغ در محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرها
سناریو بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار به مخاطب نهایی منتقل می شود معطوف به رسانه است. همچنین اعلام شده با توجه به ویژگی تبلیغات توسط افراد تاثیرگذار، رسانه هایی که از این سناریو استفاده می کنند باید سطح شناسایی ماهیت تبلیغات را افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود که با محتوای کودکان و نوجوانان این دست تبلیغات نمایش داده نمی شود. در واقع به نظر می رسد تبلیغات این افراد نباید حوزه کودکان و نوجوانان را در بر ...
تحول کیفی در تولیدمحتوا؛ لازمه حفظ و افزایش مخاطب رسانه ملی
. البته با عنایت به بیانات و رهنمودهای سکاندار حکیم انقلاب اسلامی در طول بیش از سه دهه اخیر، می توان شاخصه ها و محورهای مهم دیگری را در زمینه مأموریت ها و رسالت های کلیدی صداوسیما برشمرد و آن ها را به شکل جزئی تر و دقیق تر مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران رسانه ای و هنری، در حال حاضر رسانه ملی با دو چالش مهم مخاطب و نیز تولید محتوا ...
ساختمان شیشه ای و فرصت کوتاه تحول
این پروژه در سایر عرصه های اجتماعی-سیاسی ادامه پیدا نکرد. با توجه به دسته بندی های سیاسی-اجتماعی جامعه، تولیدات رسانه ای باید متناسب با ویژگی ها، سلایق و نیازهای گروه های متفاوت مخاطبان شکل گیرد و دیگر نگاه توده ای به مخاطب در برنامه سازی، راه حل ساده این مساله پیچیده نیست. مرکز تحقیقات صداوسیما درکنار صرف ارائه درصد تماشا و رضایت مخاطبان، در دوره جدید مدیریت رسانه ملی باید ...
صداوسیما؛ چشم انداز تحول؟
رسانه ای کشور متفاوت از 5 سال پیش می باشد. اکنون، فضای مجازی تبدیل به یکی از مهمترین و اصلی ترین منابع خبری برای مراجعه مردم شده است و حال باید با توجه به این شرایط جدید، وضعیت و افق های پیشروی رسانه ی ملی را بررسی کنیم. آقای جبلی با کلیدواژه هایی از جمله: تحول خواهی، هویت محوری، عدالت گستری و ... وارد میدان شده است، کلماتی که نمونه اش را در بین مسئولین زیاد شنیده ایم، ولی در بین رؤسای ...
داودنژاد: رییس تازه صدا و سیما، برای تاراج مخاطبان این رسانه کاری انجام دهد
کشور را به فیلم ها، سریال ها و برنامه های ترکی و اروپایی و آمریکایی و کره ای و هندی واگذار کرده و ده ها میلیون مخاطب فارسی زبان را به تاراج ماهواره ها و بازارهای سیاه رسمی و غیر رسمی سپرده است. بازسازی منظومه هنری رسانه ای ملی و موفقیت آن در فراگیری و اثرگذاری در گرو تحول نگرش مدیران به ضرورت هنر و جایگاه رسانه در زندگی و مناسبات فردی و جمعی آدمیان است. هنر ، ابزار ارتباط افراد انسانی با ...
صداوسیما در سراشیبی باختن به فضای مجازی است
به گزارش خبرانلاین، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، علاوه بر ایجاد تفریح و سرگرمی، وظیفه خبر رسانی را هم برعهده دارند. صدا و سیما، بیش از 20 شبکه سراسری دارد که در این میان، شبکه خبر، به طور تمام وقت، وظیفه خبر رسانی را برعهده دارد و دیگر شبکه های تلویزیون نیز در بازه های زمانی متعدد، اخبار پخش می کنند. با وجود رایگان بودن، فراگیری و در دسترس بودن شبکه های رادیویی و ...
فصلی جدید در صداوسیما با مدیر خاک خورده میدان
سازمان است، شجاعت او می تواند سپر این بلا باشد. اکبر نبوی: صداوسیما به دکترین رسانه ای نیاز دارد. این دکترین شامل چند استراتژی می شود: استراتژی حوزه نمایش، خبر، انواع مستند، تاک شو و مسابقه و سرگرمی. اگر صداوسیما بخواهد مطالبات رهبری و مردم را محقق کند، لاجرم باید به این سمت برود. تکه ای از گفت وگوی کوتاهم با روزنامه خراسان. سیدامیر سیاح: اینکه رئیس جدید صداوسیما از بدنه ...
موسیقی نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی ایفا می کند/ موسیقی افرا ساختار فرا مرزی دارد
هارمونی در خدمت ملودی قرار گیرد اثر خلق شده در زمره آثار موفق طبقه بندی خواهد شد و آنچه که یک ملودی را ماندگار خواهد کرد تلفیق آن ملودی با دل و احساس مردم جامعه است. این آهنگساز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: موسیقی همچون دیگر مولفه های مورد نیاز برای تولید یک اثر به نوبه خود سهم بسزایی در القای محتوا و مفاهیم گنجانده شده در آثار نمایشی به مخاطب را از آن خود ...
پلتفرم ها سدهای جدی برای جلوگیری از جنگ ها هستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ دکتر علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با حضور در برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه در مورد علوم شناختی، مدیریت محتوا در پلتفرم های مجازی گفت: در چرایی مدیریت محتوا در پلتفرم ها باید به مفاهیمی چون خاصیت شکل گیری ارتباطات انتزاعی در پلتفرم های اجتماعی و فضای نبرد بین اجتماعات به واسطه مهندسی این ارتباطات دست ورزی کنیم. وی با ...
شبکه نمایش خانگی و یک تغییر بزرگ؛ خداحافظ ساترا؟!
ناظر بر محصولات شبکه نمایش خانگی به یکی از موضوعات مهم رسانه ای این حوزه تبدیل شود. موضوعی که در حدود دو سال اخیر تنش ها و کشمکش های زیادی بین وزارت ارشاد و ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به وجود آورده و نارضایتی و نگرانی و سردرگمی دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی را به بار آورده است. البته در یک سال و چند ماه اخیر ساترا که زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت می ...
سرنوشت مجوز نمایش های خانگی در دولت سیزدهم
بر تولید فیلم سازمان سینمایی، از توقف صدور مجوز تولید سریال های نمایش خانگی خبر داد و درنهایت در پاییز سال 99 مجوز ساخت و نمایش سریال ها از عهده سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شد و این وظیفه بر عهده ساترا قرار داده شد. با تأکید قوه قضاییه بر این موضوع، نقش ساترا بیش از همیشه پررنگ و جدی گرفته شد و در واقع اعلام شد از این پس همه رسانه ها زیرمجموعه صداوسیما محسوب می شوند و با ...
مهم ترین مطالبه از رسانه ملی، تقویت اعتماد مخاطبان و تولید محتوای قوی
از افراد جوان و پویا برای ساخت برنامه ها استفاده شود. مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در مدیریت های مختلف سازمان صدا و سیما گفت: در سال های اخیر متأسفانه ذهن های کلیشه ای و بسته در برنامه سازی ها وجود داشته و همین هم باعث شده که سریال ها و برنامه ها نتواند آن طور که باید و شاید نظر مخاطب را جلب کند و گاهی برنامه هایی تولید و ارایه شده که به نظر می رسد ...
چند پرسش محمدرضا جلایی پور از رئیس جدید صداوسیما
گفتگوهایش صرفا نمایشگر سبک زندگی مختار 15 الی 30 درصد از ایرانیان است. برای شمولگرا و ملی تر شدن رسانهٔ ملی و رفع این آسیب چه برنامه ای دارید؟ حدود 85 درصد از دانش آموزان ایران که در مدارس دولتی درس می خوانند از بازندگان و قربانیان افزایش نابرابری آموزشی، کیفیت پایین آموزش عمومی و سوداگریِ مافیا و صنعت کنکور در ایران اند و صداوسیما از مهم ترین ابزارهای تقویت مافیای کنکور و بازتولید نظم ...
چرایی تغییر و تحول در صدا و سیما به روایتِ مدیر یک شبکه/ رسانه ملی دیگر نیازی به شعار ندارد
تولید محتوا و برنامه برای مخاطب ایرانی، مرزهای مخاطبین را فراتر از مخاطبین ایرانی تعریف کنیم. اردشیر زابلی زاده که زمانی مسئولیت شبکه خبر و دانشگاه صداوسیما را برعهده داشت و این روزها به عنوان مدیر شبکه ایران کالا شناخته می شود درباره چرایی تغییر و تحول در صداوسیما نوشت: "چرا سازمان رسانه ملی نیاز به تغییر و تحول پیدا کرد؟ برای اینکه ما در عصر گسستگی ها بسر می بریم. امروز مانند گذشته ...
چگونه حرکت رسانه ای از پدافندی به آفندی سوق پیدا می کند؟
در رسانه های خارجی شکل می گیرد باید آن را شناخت و پاسخ داد و این همان حالت پدافندی است؛ اما در مواردی هم باید حالت آفندی داشت، مثلا رسانه در آموزش به مردم اگر از ” آموزش اطاعت جو” به “آموزش هوشیارساز” تغییر جهت دهد، مخاطب را آماده می سازد تا در برابر محتواهای رسانه های رقیب، آن ها را سبک و سنگین و ارزیابی کند، در واقع سیاستی آفندی است که باعث می شود مخاطب شما هرچه را که از جریان رسانه ای مقابل ...
صداوسیما و مسأله روایت
مورد توجه رسانه های جریان استحاله گر و رسانه های ضدانقلاب بوده است به این معنا که تضعیف پایه های هویت ملی و انقلابی مردم ایران یکی از اولویت های اصلی آنان بوده و است. یک خط محتوایی در جریان رسانه ای داخل کشور در امتداد جریان رسانه ای خارج کشور در تضعیف هویت ملی و انقلابی مردم ایران ایفای نقش می کند و حتی برخی از برنامه های صداوسیما در تقویت این خط تولید برنامه می کردند! با این حال صداوسیما در ...
علیرضا رئیسیان: انحلال موسسه رسانه های تصویری نتیجه یکی از مشاوره های غلط بود/متاسفانه سینما اصلا مساله ...
به گزارش روزپلاس ؛ علیرضا رئیسیان در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو درباره سیاست های دولت سیزدهم در حوزه سینما گفت: اگر قرار است تحولی در سینمای ایران رخ دهد باید در ساختار حاکم بر سازمان سینمایی تغییرات اساسی رخ دهد. بنیاد فارابی با تعاریف 40 سال پیش امروز دیگر هیچ کارایی ندارد و در خدمت اهداف کلان سینما نیست. کارگردان "ایستگاه متروک” ادامه داد: در برنامه چهارم ...
داستان گویی بی واسطه برای مردم
، اما امیدواری را همیشه در بطن خود دارند. سعی کردیم ساختار برنامه را به شکلی متفاوت بچینیم و این نوع روایت هم، تاکنون در برنامه ای اجرا نشده بود. این تهیه کننده در پایان توضیح داد: شناخت ذائقه مخاطب برای یک برنامه ساز بسیار مهم است و این تجربه در این مسیر بسیار برای من کارگشا بوده است. مردم ایران همیشه نگاهی کمک کننده به یکدیگر دارند و البته خصیصه دیگرشان نیز امیدواری در هنگامه های ...
الزامات راهبری و بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه
عین حالی که تحت تأثیر عوامل متعدد خود متحول می شوند، خاستگاه، منشأ و سرچشمه تحول و بازسازی و نوسازی نیز هستند و برای بقا و پویایی خود ناگزیر به نوآوری و تغییرات مستمر و دائمی اند. یکی از عوامل مهمی که تغییر و تحول پیوسته و گسترده در رسانه ها را اجتناب ناپذیرکرده، تکنولوژی های ارتباطی و دسترسی همه به آن هاست؛ تحول در تکنولوژی های ارتباطی با تحول و بازسازی در سازمان ها به ویژه سازمان رسانه ...