سایر منابع:
سایر خبرها
هوای نَفْس از منظر قرآن
پیروی از هوس های آن، شالوده هر رنج و سرچشمه هر گمراهی است. وی ضمن بازگو کردن پیامدهای باور به حضور خدا، تأکید کرد: وقتی آدمی به حضور خدا در نظام هستی باور داشته باشد و در همه حال خداوند را حاضر بر اعمال و نیّات خویش بداند، از نَفْس سرکش خویش متابعت نخواهد کرد و مرتکب کار ناپسندیده ای نخواهد شد. ارتباط با خدا و غلبه بر نفس امّاره در ادامه حجت الاسلام عبدالغفار غفاری ...
اسلام دارای تمدن است و در گزاره های محدود، محصور نمی شود
...: عقل مستقل در تفاسیر اعتقادی، دستور های اخلاقی و احکام از توانایی محدود برخوردار بوده و نیازمند نور وحی است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عقل مستقل آزاد برای احاطه انسان به همه مصالح و مفاسد، او را به وحی ارجاع می دهد، یادآور شد: نقش آفرینی عقل مستقل آزاد به دو صورت احاطه بر همه واقعیت مسائل یا ارجاع عقل به منبعی دیگر مورد توجه قرار می گیرد. آیت الله اعرافی با ...
انسان وظیفه دارد که خدا و صفاتش را در قلب و فکرش نهادینه کند
...: خداوند متعال کمال مطلق است و کسی غیر از او نمی تواند به کمال مطلق برسد ولی انسان ها می توانند به درجاتی از کمال دست پیدا کنند لذا باید برای رسیدن به آن تلاش نمایند. امام جمعه یزد با بیان اینکه رسیدن به کمال مقدمات و شرایطی دارد، افزود: فطرت و سرشت انسان ها الهی است و خدا مقتضیات رسیدن به کمال را در وجود ما قرار داده و راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده که بعضی مطابق با فطرت خود ...
منشأ پیدایش هستی
می توان گفت که مجسمه انسان از عدم خلق نشده است! در تمثیلی دقیق تر مسئله خلقت را می توانیم به خلقت صور ذهنی در ذهن، تشبیه کنیم(9) هنگامی که در ذهنمان تصویر انسانی را ایجاد می کنیم، آیا تصویر موردنظر قبل از ایجاد صورت ذهنی، وجود داشته یا نه؟ پاسخ این است که: وجود نداشته است؛ حال آیا این تصویر از عدم ایجاد شده، به این معنا که عدم منشأ ایجادش شده است؟ پاسخ این است که: عدم که نیستی است و وجود ...
قرائت انسانی از دین چگونه قرائتی است؟ | پاسخ محمد مجتهد شبستری
به واقعیات فرهنگی آن عصر بوده است. این تصور که می توان آن قرائت را تکرار کرد، همان مشکلاتی را به وجود می آورد که در پاسخ پرسش اول عرض کردم و در بخش اول کتاب مورد بحث به تفصیل آنها را توضیح داده ام. *شما درکتاب خویش بحران زدگی قرائت رسمی از اسلام را ناشی از سه خصیصه دانسته اید: معارضه با دموکراسی؛ خشونت گرایی؛ و نامعتبر بودن مبانی فلسفی آن. این خصایص تا چه حد در قرائت سنّتی و ارتدوکس از ...
روحیه امید، جوانان را برای دفاع از مرزها مصمم کرده است/تجلیل از امران امربه معروف و نهی از منکر پلیس
.... وی عنوان کرد: اعتقاد به کار نیز بسیار حائز اهمیت است و اگر کسی به کاری که انجام می دهد، معتقد باشد و آن را گامی در مسیر قرب الهی بداند، کار خود را به بهترین نحو انجام می دهد، زیرا سرشت همه ما خدایی است و بازگشت همه ما به سوی خداست و همه امور ما در نظام اسلامی، عقیدتی است. ناصری بیان کرد: خلقت انسان هدف دار است و مبنایی که خداوند متعال برای انسان تعیین کرده، نقطه رسیدن به ...
فلسفه و نشانه ها ستون های اصلی گفتمان دفاع مقدس
هم وطن عراقی اش را می کشد. اما با پذیرش چنین گذشته و ماجراهایی، برای حل تضاد اصلی فیلم، یعنی تضاد میان عشق و وطن صدها راه حل دراماتیک دیگر وجود دارد، بدون اینکه نیاز به حذف فیزیکی فواد باشد. اما چرا هیچکدام از راه حل ها تبدیل به راه حل فیلمساز نمی شود. چون همانگونه که بارها نوشته ام، نقطه ی اوج فیلم، سنتز تضاد اصلی فیلم است. پاسخ فیلمساز به این تضاد زاویه نگاه فیلمساز را می سازد که مربوط ...
خدای محبوب و محبوب خدا
محمداحسان آزادی یکی از مهمترین پرسش های بشر این است که چگونه محبوب خدا شویم؟ از آیات قرآن بر می آید که مهم ترین راه محبوبیت آن است که خدا را در نزد مردم محبوب کنیم؟ اما پرسش این است که چگونه ما می توانیم خدا را در نزد مردم محبوب کنیم تا خودمان در نزد خدا محبوب شویم؟ نویسنده در این مطلب بر آن است تا بر اساس آموزه های اسلام به این پرسش پاسخ دهد. *** محبت دو سویه محبت دو سویه ...
عقلانیت، خردمندی و خردورزی مورد تأکید اسلام است
متناسب با ایامی است که در آن قرار داریم. وی ادامه داد: موضوع تمدن نوین اسلامی و بنا نهادن تمدن جدید و مدنیت تازه، فراگیر و پاسخ گو به نیاز های انسان معاصر، بار ها در بیانات مقام معظم رهبری با همین عنوان و با عناوین دیگر، در کلام بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، مطرح شده است. به گواهی تاریخ و اسناد خدشه ناپذیر، مسلمانان قرن ها پرچم دار تمدن عظیم بوده اند. ویل دورانت در کتاب ...
حکیمی عدالت پژوه بود نه عدالت طلب/ یک آرمانخواه سرخورده
. تعبیر عقل خودبنیاد دینی هم که اینها استفاده می کنند یعنی عقل داریم و و چون عقل خودکفاست و می تواند تکافوی سوالات را انجام دهد. براین اساس ما باید به جای فلسفه یونان سراغ خود دین و معارف بفهمیم. در ادامه این بحث غلامی توضیح داد: معرفت ناب و خالصی که مرحوم حکیمی از آن می گفتند فقط نزد معصوم است و ما را به سنت محدود می کند. قرآنی که خدا به عنوان معجزه خاتم معرفی کرده است قرآنی نیست که ...
غرب زدگی یا غرب شناسی تنها در حوزه سیاسی تعریف نمی شود
کرده باشند. رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ضمن تشریح ابعاد تمدن غربی به جنبه نرم افزاری و سخت افزاری، تصریح کرد: در فلسفه غرب همه چیز به انسان، عقل انسانی و تجربه اکتفا می کند؛ اما فلسفه در شرق تنها بر محور خدا پایه ریزی شده است.
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟
...: دکتر محمد فنایی، از اساتید مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) قم در نوشتاری به پرسشی پیرامون نماز و روزه استیجاری پاسخ داده و نوشته است: پرسش: فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را ...
نواندیشی دینی در دام ایدئولوژی
از آن رهایی یافت؟ دو پرسش مهمی است که به اجمال می توان به آن ها پرداخت. شایگان ایدئولوژی را پدیده ای التقاطی بین اسطوره و عقل می داند که منجمد و راکد است و با هر تغییر و تحولی سرناسازگاری دارد و نوعی آگاهی کاذب است. از نظر وی فلسفه و دین ، دو هماورد جدی ایدئولوژی هستند و در جامعه ای که سنت هایِ تقدیس یافته ضعیف شوند و استدلال های فلسفی نابود گردند، ایدئولوژی فرصت ظهور پیدا می کند. به اعتقاد ...
انسان در جست وجوی نسخه کامل خود: نوشتاری از مصطفی سلیمانی
یا همان عرفان، انسان کامل را همان انسان عاشق (عاشقِ ذاتِ حق) می دانند و بر این باورند که انسان با سوار شدن بر بُراقِ عشق، می تواند راه صدساله را یک شبه طی کند و به کمالِ انسانی و ایده آل ذهنی برسد. باورمندان به مکتب عشق، با دلایل علمی و تئوری های مفصل، به بیان تعارض میان عشق و عقل می پردازند و پایِ عقل را، به عنوان جزئی از وجود انسان و ابزار او، در راه کمال، لنگ و چوبین توصیف می کنند. مکتب عشق ...
آیت الله رمضانی: اخلاق پیامبر (ص) نقش اساسی در ترویج اسلام داشت/ جامعه امروز بشری نیازمند الگوپذیری از ...
...، زبان قرآن را زبان عقل و فطرت عنوان کرد و اضافه کرد: این زبان محدود به دیروز، امروز و فردا نیست، مخاطب قرآن، فطرت و عقل انسان است. قرآن برا رشد عقلانیت بر تعقل تاکید دارد و عقل را در بالاترین جایگاه می نشاند. حدود 300 آیه در قرآن درباره تفکر و تعقل وجود دارد. آیت الله رمضانی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) دو نوع معجزه داشتند، قولی و فعلی. قرآن کریم معجزه قولی ایشان است. معجزات فعلی ...
اندیشه امید در شعر حافظ با مبانی قرآنی تقویت می شود
دانشگاه در پاسخ به این پرسش که اتکا بر تفأل و پاسخ دریافت شده تا چه اندازه درست است، گفت: در این عالم هیچ حکم مطلقی وجود ندارد و امور عالم همیشه نسبی هستند، این موضوع را اینشتین با ارائه نظریه نسبیت اثبات کرده است لذا هر جزء جهان با بقیه اجزا و ابزار در ارتباط است و امر مطلقی وجود ندارد یعنی حقایق عالم بیان اطلاقی نمی شوند، لذا تفأل به حافظ به معنای نسبی می تواند از اهمیت و اعتبار ویژه ای برخوردار باشد ...
مجموعه 13 جلدی آثار علامه جعفری منتشر می شود
ایده آل زندگی و زندگی ایده آ ل ، فلسفه و هدف زندگی و حیات معقول به صورت سه کتاب مستقل در سال های 1340، 1350 و 1360 منتشر شده اند. دوازدهمین جلد با عنوان انسان شناسی است که بر پایه شش سؤال اساسی استوار است که انسان بایستی به دنبال یافتن پاسخ آن ها باشد. این سؤالات شش گانه که می توان گفت مادر همه سؤالات بشری است، عبارتند از: انسان کیست؟ از کجا آمده است؟ به کجا آمده است؟ برای چه آمده است ...
انرژی مثبت یا همان تفأل از جناب حافظ بزرگوار
بعد از قرن ها ، پیش گوئی و به تعبیر امروز ؛ دارای "انرژی مثبت" باشد؟ پاسخ: ببینید ؛ حافظ بزرگ که یک عارف بزرگ و حافظ قرآن و مفسر قرآن بوده ، جای خود دارد. آثار نیک و پَست در مورد هر انسان نیکوکار و یا بدرفتاری ادامه می یابد. این در سوره آیه 12 یس قرآن اشاره شده : نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ پس ؛ "هیچ چیزی پیش خدا گم نمیشود و بی اجر آخرت و دنیا ...
معرفت نفس؛ بزرگ ترین و اصلی ترین درس علامه حسن زاده آملی
الْعِلْمَ را خداوند این گونه بیان می کند که آنان در ارتباط با دین الهی به حقانیت رسیده اند؛ رسیدن به حقانیت الهی مقام ساده ای نیست که انسان آن را از جانب حق مطلق آمده، حق مطلق بداند. تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه نشانه های اوتوالعلم در وجود علامه حسن زاده آملی موجود بود، اظهار داشت: ایشان چون به این مرتبه رسیده بودند به راحتی می توانستند نگاه های شیطانی و الهی را تشخیص دهند؛ چنین ...
مهارت گفت وگو را از امام رضا(ع) بیاموزیم
انجام می شود ولی شیطان، رجیم می شود چون بعد از گفت وگوی خدا سجده نکرد. اجنه نیز مانند شیطان مخالف خلقت انسان بودند ولی خدا بدون گفت وگو نه رجیم و نه کریم می کند و هر اتفاقی بعد از گفت وگو رخ می دهد. حجت پناه بیان کرد: دیوید بوهم، فیزیکدان شهیر انگلیسی – آمریکایی متوجه شده فیزیکدانان، ایده اصلی خود را در گفت وگو و نه آزمایشگاه به دست می آورند و گفت وگوست که دلایل اقناعی ایجاد می کند. همچنین ...
سورن کی یرکگور؛ فیلسوف مسیحی که پدر اگزیستانسیالیسم است
ه دیگری غیر از عقل فهمیدنی است چرا که کار ابراهیم و اسماعیل با قواعد اخلاقی منافات زیادی دارد؛ به عنوان اولین اشکال می توان گفت که خدایا چگونه در راه تو اگر کسی بخواهد وصال بیابد، باید کس دیگری را بکشد و تا قاتل نشود به تو نمی رسد. اشکال بالاتر آنکه بگویند انسان در راه رسیدن به خدا باید از عزیزترین عزیزانش بگذرد. این چه راهی است که انسان باید با امیال فطری(مثل حبِ فرزند) مقابله کند. او ...
هنر خانه داری زن، تبدیل خانه به مأمن آرامش است
در عالم همه چیز بر محور زوجیت آفریده شده و حتی امام سجاد علیه السلام خطاب به سنگ بیان می کنند که خلقت سنگ به عنوان یک جامد نیز بر محور زوجیت است. وی افزود: خلقت همسر و خلقت زوج همجنس از دیگر شاخصه های قرآنی خلقت عالم است و خداوند در این آیه هدف از این خلقت بر محوریت زوجیت و هم جنس را تسکنو یعنی آرامش گرفتن در کنار هم جنس بیان می کند. استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد ...
امام جمعه یزد: تقویت تفکر و تعقل در دانش آموزان مانع محکمی در برابر نفوذ رسانه های معاند است
اندیشمندانه و اصولی انجام می دهد. وی با بیان اینکه اگر قدرت تفکر به درستی به کار گرفته شود در همه زمینه های علمی و صنعتی پیشرفت خواهیم داشت، گفت: اکنون دشمنان ما در صدد هستند قدرت عقل و تفکر را در ما کمرنگ کرده و آن را در اختیار خود بگیرند تا به اهداف خود برسند. ناصری اظهار داشت: تفکر باید در همه امور جاری و ساری باشد، تفکر، راه را برای رشد شما دانش آموزان و معلمان فرهیخته باز می ...
نگاهی به ویژگی های انسان عاقل در کلام امام رضا(ع)
امروزی از آن متفاوت دانست و گفت: فردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و پرسید عقل چیست؟ ایشان فرمودند عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی می شود و بهشت به وسیله آن کسب می شود؛ آن فرد پرسید اگر عقل این است پس آن چیزی که معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمودند آن حیله و نیرنگ بود و شبیه عقل است ولی عقل نیست. وی با بیان اینکه انبوهی از روایات وجود دارد که اصلی ترین دغدغه اش این است که به ما بفهماند ...
500 برنامه تبیین معارف مهدوی در خراسان رضوی برگزار می شود
حجت الاسلام سیدجعفر موسوی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به مناسبت سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) 100 کارشناس مذهبی به مساجد، مدارس و دانشگاه های استان اعزام می شوند که هر کدام دست کم پنج برنامه و یا بیشتر برگزار خواهند کرد. وی ادامه داد: در حاشیه برنامه های حضوری نیز دست کم 100 نمایشگاه محصولات مهدوی و جلسات پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد. مدیر بنیاد فرهنگی ...
عضویت هزار استاد دانشگاه در پژوهشکده غرب شناسی واحد تهران مرکز
.... رنسانس از اومانیسم معنا پیدا کرده است. فیلسوفان از رنسانس به بعد، در غرب حکم پیامبران را دارند و مردم را به فلسفه مدرن دعوت کرده اند. حداد عادل اضافه کرد: اوج فلسفه و نظریه اومانیسم غربی در کتب نیچه وجود دارد، نیچه فریاد مدرنیته در مقابل کلیسا و دین در غرب است. رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: در فلسفه غرب همه چیز به انسان، عقل انسانی و تجربه اکتفا می کنند ...
شاگردِ نانوایی که حافظ زمانه شد
به قرآن مجید است؛ یعنی شما در کمتر غزلی از اشعار حافظ ممکن است جای آیه ای از قرآن و حدیثی را نیابید. به نظر من اینکه حافظ را با لقب لسان الغیب می شناسند، به این دلیل است که حافظ با قرآن پیوند ذهنی و روحی داشته است؛ بنابراین به دیوانش تفأل می زنند، نام خدای تعالی را می برند و از خدا می خواهند که آن ها را به غیب وصل کند. البته نمی توان روی این مبحث که در فرهنگ ما مرسوم است، صحه گذاشت؛ اما چون مردم ...
دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمی شود
و هواهای نفسای انسان است و در مقابل بعد عالی و معنوی و الهی قرار دارد؛ اگر توجه و تمرکز انسان فقط بر روی بعد مادی و جسمش باشد و عقل و فطرت سلیم بر وجود انسان حاکم باشد، دچار اختلال و بحران هویت می شود. بحران هویت که در واقع ناشی از تعارض بین عقل و فطرت با بعد دانی وجود انسان است، بازه زمانی خاصی ندارد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگر انسان نسبت به ارزش وجودی خود، استعدادهای ذاتی و درونی خودش بی ...
محرم و صفر، تداوم هم رفتاری همدلانه
بانام و یاد خدا ؛ با پرتوافکنی بر دو ماه عشق و همکاری و دلدادگی، اولین نکته ای که پدیدار می شود این است: هرگاه یک باور به مثابه حکم عقلِ سلیمِ بخشِ بزرگی از مردم یک جامعه دربیاید، بی تردید حالتی سخت و محکم یافته و به ایمان تبدیل می شود. وضعیت تراژیک انسان امروزی این است که شوق یه زندگی جمعی و فرهنگ جمع گرایی جای خود را به انزوا و فردگرایی داده است. این در حالی است که وجود انسانی ما در ...