فلسفه اسلامی می تواند به حل مسائل اسلام کمک کند
سایر منابع:
سایر خبرها
داوری اردکانی: آثار مهم فلسفه در ایران در ترجمه و مخاطب شناسی مشکل دارند/ تاکید اعوانی بر گفت وگونکردن ...
در دنیای کنونی نباید یکی دانست. فرد در دنیای قدیم مکلف بود و با ادای تکلیف فردیت می یافت اما در جامعه جدید بشر با حقوقش فردیت پیدا می کند. فلسفه ای که در یونان ناظر به تدبیر و نظم مدینه در گفتار و رفتار اهل آن بود، وقتی به عالم اسلام آمد در تناسبی دیگر وارد شد. البته فلاسفه ما با نظر به آنچه ارسطو در تقسیم علوم گفته بود به هر علمی جایگاهی دادند. ارسطو علم نظری را مقدم بر علم عملی دانسته بود و این ...
انتظار داشتیم میان فلسفه قدیم و جدید گفت وگو صورت گیرد/ تهران شهر هزار حکیم بود
؛ بنابراین ما از فلسفه در ایران یک انتظار بالاتری داریم. همچنین خصوصیاتی دارد که امروز به درد می خورد. اما ما یک فلسفه سنتی حکمت داریم که در جهت حکمت الهی رشد کرده و در جهت حکمت زمینی تنزل یافته است و از نظر حکمت معاش ضعیف شده است اما در غرب برعکس شده است؛ یعنی هرچه دارد حکمت معاش است و از حکمت معاد خیلی خبری نیست و حکمای درجه اولی ندارند که به حکمت معاد توجه کرده باشند. علت اینکه ایران ...
فلسفه ای که در حاشیه واقع شد
روز جهانی فلسفه را ما هم در این جا بزرگ می داریم و از فلسفه و فیلسوف تجلیل و تمجید می کنیم زیرا بر این گمانیم که کشور ما نیز در بسط فلسفه در جهان سهمی به سزا داشته و ما از هزار سال پیش واجد تفکر فلسفی بوده ایم. اما هر چه باشد، فلسفه ما محلی است نه جهان شمول. فلسفه اسلامی به عالم و تاریخ اسلام تعلق دارد. دقیقا برخلاف همه فیلسوفان یونان و فیلسوفان تاریخ اروپا، فیلسوفان ما، جز ابن سینا، نتوانسته اند به چهره ای جهانی بدل شوند. بدیهی است که ابن سینا هم در قرون وسطای مسیحیت تاثیر گذاشته نه در دوره های ...
تفکر یهودی پیش از قرون وسطا تفکری فلسفی نبود/ ابن میمون به دنبال رابطه بین شریعت و عقلانیت بود
به کار می برند؛ به نوعی فلسفه ورزی را می بینیم اما اینها فلسفه نام ندارند. خاموش شدن صدای فلسفه در یهود تا شروع قرون وسطا آرش آبائی با اشاره به اینکه اولین فیلسوف دینی یهود فیلون اسکندرانی بود، عنوان کرد: او در سال صفر میلادی اولین نفر بوده و بعد او صدای فلسفه در یهود خاموش می شود تا شروع قرون وسطا؛ یعنی بعد از پدید آمدن اسلام و مسیحیت در سال نهم میلادی فلسفه ورزی و فیلسوفان ...
از دین به درآمد و دوباره با برهان آن را پذیرفت!
...، غواصی کرده و هریک به فراخور استعداد خود، بهره هایی برگرفته و برای دیگران، گوهر هایی را به ساحل آورده اند. از آن جمله است کتاب عظیم الشأن تفسیر المیزان. مرحوم علامه طباطبایی به دلیل تبحر در علوم عدیده، از جمله معقول و منقول، علوم ادبی، افکار فلاسفه شرق و غرب، فلاسفه الهی، تبحری که در روایات داشت، ریاضیات و حتی آشنایی با علوم غریبه و استفاده از محضر اساتید بزرگی که مفسر قرآن بودند، توانست تفسیر ...
آموزش فلسفه را به متن خوانی تنزل ندهیم
به گزارش ایکنا، همایش روز جهانی فلسفه، روز گذشته، 27 آبان از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم رضا داوری اردکانی، غلامرضا اعوانی، حمید پارسانیا، احد فرامرز قراملکی، محسن جوادی و احمد پاکتچی سخنرانی کردند. در ادامه متن سخ ...
سیر تحول معنای فلسفه| همایون همتی
... اینجا، جای آن نیست که در مورد دیدگاه های ارسطو در باب شاخه های فلسفه به بحث مفصل بپردازیم: آنچه اینجا برای ما مهم است، آن چیزی است که فلاسفه بعدی از این آرا بدست آورده اند. در نظر فیلسوفان کاتولیک قرن سیزدهم، ارسطو یک فیلسوف بود. آنان بر اساس فهمشان از فلسفه ارسطو، فلسفه را به سه بخشی که قبلاً ذکرشد، تقسیم کردند، یعنی به بخش های فلسفه مابعدالطبیعه، فلسفه اخلاق و بخشی موسوم به “فلسفه طبیعی ...
فطرت و آثار آن (2)(پرسش و پاسخ)
...: فطرت چیست و چه آثار و نتایجی بر اثبات فطرت خداشناسی انسان مترتب می شود؟ پاسخ: در بخش نخست پاسخ به این سوال به جایگاه و اهمیت فطرت، مفهوم فطرت، صبغه و حنیف پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می گیریم: آثار و نتایج بحث فطرت بحث فطرت که از اساسی ترین مباحث در معارف اسلامی و ام المسائل است از یک طرف به چیزی مربوط می شود که امروز به آن فلسفه علوم می ...
مناظره جذاب سیدجَمال اسدآبادی و اِرنست رِنان در پاریس
به همین دلیل به سراغ مطالعه علمی تاریخ و فلسفه تاریخ رفت. او همچنین در حوزه مطالعات ملی گرایانه نیز نظریه پردازی کرد و عقایدش جنجالی و نژادپرستانه بود. با این اوصاف اما پژوهش های علمی و تاریخی او ارزش بسیاری دارند. از جمله کتاب های جنجالی او می توان به زندگانی حضرت مسیح ، آینده علم ، اصول مسیحیت و تاریخ ملت اسراییل اشاره کرد. برخی از مباحث او در کتاب ملت، حس ملی، ناسیونالیسم با ترجمه عبدالوهاب ...
علامه طباطبایی در مواجهه با اندیشه های غرب از کیان اسلامی دفاع کرد
ای آسان برای استفاده طلاب به عنوان کتاب درسی شکل گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اخلاق همواره مورد توجه بوده و متون قابل استفاده ای هم داشت اما علامه آن را روشمند کرد و فلسفه اخلاق را در حوزه جا انداخت و این علم را با رویکرد برهان و استدلال تبیین کرد. وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عین اینکه به حکمت متعالیه تعهد داشتند ولی در تفسیر قرآن و کتب فلسفی شان مدل ابن ...
گرایش های امروزی کلام یهود، انسجام سابق را ندارد
گزاره ها بحث کرده اند، عنوان کرد: در اسلام فقه به عنوان یک علم در مورد شرعیات بحث کرده است؛ علم اخلاق بین مسلمانان در مورد خلقیات بحث می کند و علم کلام نیز در اسلام در مورد آن اخبار یعنی پاره ای از گزاره های خبری بحث می کند. کلام یهود تا پیش از پیدایش فلسفه وجود نداشت صادق نیا با بیان اینکه تا قبل از پیدایش فلسفه در یهودیت ما علمی به نام علم کلام در تاریخ یهودیت نداریم، بیان ...
علامه طباطبایی (ره) بنیانگذار فلسفه نوصدرایی بود/ نظرات اجتهادی علامه را باید در "المیزان" دید
است یک کسی بگوید این مقدار کافی نیست و باید روح به عنوان همین تشخص خارجی اش و نه به مثابه آن وجود ملوکتیش، در نظر گرفته شود و این مقدار کافی نیست اما به هر حال ایشان این مقدار را بیان کرده اند. ایشان و شاگردان ایشان بودند که فلسفه نوصداریی را بنیاد گذاشتند و البته این حرف به طور ضمنی به این معنا هم هست که ایشان در فلسفه ورزی خودش ابتکاراتی دارد که او را از سایر فیلسوفان صدرایی متمایز ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
ن آن ها گفت: حمل رقیقت بر حقیقت در کنار حمل اولی و شایع صناعی مطرح می کنند؛ هفتمین نوآوری که در نظر من آمده است برهان شبه لم در فلسفه است به این صورت که در وجود لم معنا نداشته و همچنین برهان ان نیز در فلسفه یقین آور نیست پس برهان شبه لم به معنای انتقال از یکی از متلازمین به متلازم دیگر در فلسفه یقین آور خواهد بود. این شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی گفت: خداوند در کلام علامه طباطبا ...
عضو شورای عالی حوزه های علمیه: جدایی حوزه از سیاست از رویکردهای انحرافی است که جریان هایی برای آن برنامه ...
بحث گذارده شود. آیت الله خاتمی ضمن تاکید بر اهمیت بصیرت افزایی و تقویت بنیه های دانش سیاسی طلاب، با اشاره به این که احکام تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: جدایی حوزه از سیاست از جمله رویکردهای انحرافی است که جریان هایی، برنامه های مختلفی را در این مسیر طراحی نموده اند. امام جمعه موقت تهران، با بیان این که فرمایشات و رهنمون های رهبر فرزانه انقلاب، بهترین ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
دیگر کار به اینکه چگونه و به چه هدف خلق شده و معاد و بازگشتش چگونه است ندارند؛ همین امر جسدی مرده از علوم و مباحث ساخته است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: کار فلسفه این است که این مثلث مثله شده را با هر سه ضلع به کار گیرد و اگر نظام فاعلی و نظام غایی شیء مطرح شود و ضلع وسط آن که نظام غایی باشد موجودی زنده می شود؛ فلسفه الهی مرده را زنده و زنده را حرکت می دهد و به برکت ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...
عرفانی که کارایی اش در جهان معاصر بیشتر است
شعار سال :مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر ایراد شده است؛ در عصر حاضر می بینیم که فلسفه ما بیشتر صدر ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
از غفلت نسبت به این متفکر بیرون بیایند. او با طرح این سوال که علوم انسانی که امروز از آن صحبت می شود چگونه می تواند متحول شود و پرسش مشخص دیگر ما این است که شکل گیری علوم انسانی اسلامی چگونه است؟ عنوان کرد: در این باره دو دیدگاه مطرح است نخست اینکه عالمان حوزوی و دانشگاهی جمع شوند و از طریق تبادل آرا علوم انسانی اسلامی تاسیس شود. شاید وقتی بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح بود از محاسنش همین ...
علامه جعفری به گذشته پرافتخار ما توجه فراوان داشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری در فضای مجازی برگزار شد. در این برنامه آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید، منوچهر صدوقی سها مدرس و پژوهشگر عرفان اسلامی، سید سلمان صفوی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران ،عبدالله نصری استاد فلسفه د ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
چگونه می تواند متحول شود و پرسش مشخص دیگر ما این است که شکل گیری علوم انسانی اسلامی چگونه است؟ عنوان کرد: در این باره دو دیدگاه مطرح است نخست اینکه عالمان حوزوی و دانشگاهی جمع شوند و از طریق تبادل آرا علوم انسانی اسلامی تاسیس شود. شاید وقتی بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح بود از محاسنش همین تلفیق نگاه اسلامی به علوم انسانی است. البته منظور ما عنوانی مانند شیمی اسلامی نیست چون ما در گذشته ابن هیثم ...
برگزاری دوره آموزشی طرح ولایت در البرز
حجت الاسلام مهدی ولائی برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز در گفت وگو با ایکنا از البرز از آغاز دوره های آموزشی طرح ولایت در استان خبر داد و گفت: طرح ولایت دارای شش محور اساسی و گفتمانی شامل دوره های معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست است. وی افزود: نظر به اهمیت جنگ تمام عیار اداراکی و شناخت دشمن، توجه به فرآیند تعمیق باورها و ارتقای زیرساخت های فکری اندیشه ...
دنیای فلسفه اخلاق| مصطفی سلیمانی
نتیجه رسید که این صفات، هم می توانند به صورت پایدار، و هم به صورت ناپایدار و زودگذر، در نفس موجود باشند (گرچه برخی فقط حالات و ملکات خوب و پسندیده را به عنوان اخلاق در نظر می گیرند). در خصوص اخلاق، سه علم وجود دارد که فلسفه اخلاق یکی از آن هاست (دو علم دیگر، یکی علم اخلاق است، که به شمارش رذائل و فضائل می پردازد و راه کسب و دفع آن ها را شرح می دهد، و دومی فلسفه علم اخلاق است، که به تاریخچه و روش ...
قارونی فکر نکنیم
با طرح این سوال که آیا علامه جعفری نیز در همان فلسفه صدرایی تنفس فکری داشت؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم بنیادین سخن بگوییم، پاسخ منفی است. اگر فلسفه ملاصدرا با اصالت وجود آغاز می شود، مباحثی که علامه مطرح می کرد بر اساس این مبنا نیست. وی مباحث خود را از انسان شناسی آغاز کرد. از جهت دیگر بنای وی بر این نبود که حرف های تکراری بزند. وی افزود: علامه جعفری مباحث جدیدی مانند وجدان و معنای زندگی ...
استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی: تفسیر المیزان تفسیر استدلال های عقلانی است
...، را خریده و حفظ کردند. علامه در عین حال که فیلسوف است بیشترین تعبد را دارد و اخلاقش کم نظیر بود و نقش بسزایی در شناساندن شعیه به جهان دارد. استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی، بیان کرد: معرفت شناسی در دنیای اسلام با علامه طباطبایی شروع شد و شاگردان در همه جا با تفکرات انحرافی و شبهات مقابله می کنند و از جمله تالیفات ایشان در حوزه فلسفه می توان به کتاب بدایه و نهایه که کاملترین کتب فلسفی حوزه هستند، اشاره کرد. انتهای پیام ...
نخبگی و روشنفکری مانع تفکر فلسفی است/تفکر با فلسفه ورزی فرق دارد
ه معاصر نه به غیر از معاصر ندارد. اطلاقا از وجود بحث می کند و اگر از این دایره بحث کند وصف فلسفیتش از بین می رود. شجاعی: دو روایتی که از فلسفه و ایران امروز روایت شد به خوبی نشان داد که کجا باید بیشتر متمرکز شویم. من مایلم دکتر عبدالکریمی کمی درباره موضع دکتر صدوقی سها نظرشان را بگویند که فلسفه هیچ ربطی به ایران امروز ندارد. اگر این طور باشد پس کارکرد فلسفه چیست؟ طبق آمارهایی که و ...
بررسی جایگاه علامه طباطبایی در تولید علوم انسانی اسلامی
.... اما باید توجه داشت که در همان حد عرفی نمی مانند بلکه آن را عمق می بخشند. با وجود دشواری های بسیار در بیان فلسفیِ واقعیت ولی از حد یک فهم مشترک (اصطلاحاً common sense) شروع می کنند و از همان حد سیر می کنند تا اینکه به الهیت می رسند و ضرورت ازلی را اثبات می کنند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بحث معاد مثلاً وقتی به بحث نفخ صور می رسند؛ ابتدائاً با همین شیپورهای دنیایی شروع می ...
علامه جعفری؛ از ملاقات با امیرالمومنین(ع) تا مکاتبه با راسل
ارزشمند است. مهمترین اثر او ترجمه و تفسیر نهج البلاغه است که نگارش آن تا واپسین روزهای حیات علامه ادامه داشت و در قالب بیست و هفت جلد منتشر شد. او در این مجموعه بیست و هفت جلدی با نگاهی نو و پویا به توضیح مسائل اساسی و بنیادی انسانی و اسلامی نهج البلاغه پرداخته است. این کتاب سطح وسیعی از مباحث علوم انسانی از جمله فلسفه، عرفان، سیاست، اخلاق پژوهی، شعر و ادبیات را دربرمی گیرد و خوانندگان را با ...