سایر منابع:
سایر خبرها
ضریب نفوذ فلسفه در جامعه
شعار سال :سازمان یونسکو، سومین پنجشنبه ماه نوامبر را روز جهانی فلسفه خوانده است که این ایام، در ایران با روز بزرگداشت علامه طباطبایی، 24 آبان ماه، تقریباً مصادف شده است که به این مناسبت هم اندیشی های پرشماری با موضوع فلسفه برگزار می شود. آینده فلسفه در ایران یکی از این نشست ها بود که هفته گذشته به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار شد و با حضور استادانی چون آیت الله عبدالله جوادی آملی و دکتر رضا داوری اردکانی بسیار پر ...
علامه طباطبایی هرگز اجازه نمی داد کسی در حضورش از او تعریف کند/ برای مباحثه با هانری کربن با اتوبوس رفت ...
این کتب مراجعه کرده است: "صحاح اللغه، مصباح المنیر، قاموس اللغه، لسان العرب، المزهر فی علوم اللغه". 5.تواضع پژوهشگر باید تواضع علمی داشته باشد. وی نباید دیگران را جاهل قلمداد و آنان را با رفتار یا حرفی تحقیر کند. علامه(ره) در مجلۀ "مکتب تشیع" و "مکتب اسلام" مقاله می نوشت. 6 .ترویج علم و پاسخگویی به نیازهای روز محقق باید پاسخگوی نیازهای فطری و فکری مردم باشد. علامه ...
رونمایی مجموعه ی 13 جلدی از آثار علامه محمدتقی جعفری در مجتمع فرهنگی کتاب زیتون
رونمایی مجموعه ی 13 جلدی از آثار علامه محمدتقی جعفری در مجتمع فرهنگی کتاب زیتون با حضور محمدرضا اسدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، عبدالله نصری پژوهشگر ایرانی فلسفه و استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، علی جعفری فرزند علامه محمد تقی جعفری و محسن چینی فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد. ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: تربیت و احیای علوم کار اصلی فلسفه الهی است
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: کار اصلی فلسفه الهی، احیا، تربیت و تهذیب علوم است و بعد حکمت عملی و فلسفه عملی هم سامان می پذیرد. به گزارش شفقنا، بیست و یکمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی عصر امروز با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی از طریق فضای مجازی برگزار شد. آیت الله جوادی آملی در این نشست در سخنانی بیان داشتند ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
دیگر کار به اینکه چگونه و به چه هدف خلق شده و معاد و بازگشتش چگونه است ندارند؛ همین امر جسدی مرده از علوم و مباحث ساخته است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: کار فلسفه این است که این مثلث مثله شده را با هر سه ضلع به کار گیرد و اگر نظام فاعلی و نظام غایی شیء مطرح شود و ضلع وسط آن که نظام غایی باشد موجودی زنده می شود؛ فلسفه الهی مرده را زنده و زنده را حرکت می دهد و به برکت ...
علامه طباطبایی در مواجهه با اندیشه های غرب از کیان اسلامی دفاع کرد
ای آسان برای استفاده طلاب به عنوان کتاب درسی شکل گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اخلاق همواره مورد توجه بوده و متون قابل استفاده ای هم داشت اما علامه آن را روشمند کرد و فلسفه اخلاق را در حوزه جا انداخت و این علم را با رویکرد برهان و استدلال تبیین کرد. وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عین اینکه به حکمت متعالیه تعهد داشتند ولی در تفسیر قرآن و کتب فلسفی شان مدل ابن ...
علامه طباطبایی بخش وسیعی از علوم اش معیاربود/ فلسفه رییس علوم است
حضرت آیت الله جوادی آملی در دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که چهارشنبه شب در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان کنگره علامه طباطبایی گفتند: فلسفه به دو قسم نظری و عملی تقسیم شده است و این تقسیم مرتبط به علم است نه عامل. هر دوی این حوزه مرتبط به عقل نظری است. ایشان افزودند: فهمیدن و اندیشه ورزی، کار عقل نظری است. حکمت و فلسفه را به فلسفه عملی و نظری تقسیم کرده ...
برپایی کرسی نسبت اخلاق و عرفان عملی در اندیشه علامه مصباح یزدی
سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان : شناسه خبر : 1117254 به گزارش خبرگزاری شبستان ، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “ نسبت اخلاق و عرفان عملی در اندیشه علامه مصباح یزدی “ توسط دبیرخانه همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره) با همکاری دانشکده علوم قرآنی آمل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت مجازی برگزار می شود. در این کرسی علمی، حجت الاسلام دکتر ابوالفضل هاشمی سجزه یی به عنوان ارائه ...
فلسفۀ علم اجتماعیِ اسلامی؛ از ابن خلدون تا علامه مصباح
. مسأله های علم اجتماعی نیز همین چگونگی ها و اوصاف هستند. از نظر علامه مصباح نیز، علم اجتماعی به مطالعۀ اوصاف و احکام مترتّب بر جهان اجتماعی که موضوع آن است، می پردازد، امّا چون جهان اجتماعی، وجود حقیقی ندارد، سخن گفتن از احکام طبعی و وضعی دربارۀ آن نیز روا نیست، مگر با تسامح و به مثابه ابزار تحلیلی. علامه مصباح در آنجاکه به جامعه و سرشت آن اشاره می کند، به خصایص و اوصافِ مجموعِ افراد یک جامعه می ...
استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی: تفسیر المیزان تفسیر استدلال های عقلانی است
.... ایشان از همه علوم اسلامی مطلع بود و تنها مکتب جامعی چون اسلام می تواند چهره ای مثل ایشان را تربیت کند. وی اظهار کرد: طلاب و روحانیون سر سفره علامه نشسته و از علوم ایشان بهره مند می شود.اولین ویژگی از شخصیت علامه تلاشگری برای کسب علم بود و هرگز نسبت به تعلیم و تفکر خستگی نداشت . استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی اضافه کرد: جامعیت علمی یکی از خصوصیات علامه طباطبایی بود ...
چرا اهمیت علوم انسانی در جامعه مغفول مانده است؟/ بایسته ها و نبایسته های تحول در آن
...> لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی، تولید علم و تحول در حوزه علوم انسانی است زلفی گل نیز با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته، متأسفانه فرهنگ غالب مدارس، دانشگاه ها و حتی خانواده ها این بوده، معتقد است: نخبگان و افراد واجد استعداد برتر، بیشتر به تحصیل در رشته هایی غیر از رشته های انسانی تشویق و ترغیب شده اند. این مسئله باعث شده ما در برخی از عرصه های بسیار مهم ادارهٔ کشور (که نیازمند ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
بزرگ در عرصه علم به راه انداخت؛ ایشان بزرگانی بر گرد خود جمع کرد و منظومه اندیشه ای تشکیل داد. وی ادامه داد: شخصیت علامه جاافتاده و پر طرفدار است و هر جا که نگاه کنیم سخن از علامه طباطبایی است؛ در حوزه، دانشگاه، در میان مردم، در علم کلام، تفسیر، فلسفه و همه جا سخن از علامه می شود چون شخصیتی عمیق و دقیق و آزاد اندیش بود از این رو در هر فنی که ورود کرد مثل یک متخصص ابتکار و نو آوری داشت ...
علم با مباحثه و گفت وگو رشد می کند/ برگزاری همایش حکمت اسلامی در روز 30 آبان ماه
درگیر کردن علم با مسائل مورد نیاز جامعه اعم از شهر و منطقه و شهرستان است بیشتر بخوانید: بایسته ها و نبایسته های تحول در علوم انسانی کدامند؟ تحول در علوم انسانی مستلزم تغییر همه جانبه زیرنظام های آن است باید از مبانی حکمی برای تولید نظریه و نظریه پردازی استفاده کنیم حجت الاسلام خسروپناه با اشاره حکمی سازی علوم انسانی ادامه داد: همه نظریات علوم ...
احمدحسین شریفی "سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران" شد
، رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران قدردانی کرد. احمدحسین شریفی، استاد تمام گروه فلسفه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است. وی در کنار تدریس مباحث کلامی و فلسفی، اخلاقی (فلسفه اخلاق)، فقهی و سیاسی در حوزه و دانشگاه و ارائه سخنرانی های علمی در برخی از دانشگاه های کشور و همچنین برخی از مسؤولیت های علمی-اجرایی، از سال 1372 به تحقیق و پژوهش در زمینه فلسفه، معرفت شناسی، کلام، اخلاق، مسائل فرهنگی و اجتماعی، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، و فلسفه علوم انسانی اسلامی مشغول بوده و تاکنون مقالات و کتاب های متعددی در حوزه های یادشده منتشر کرده است. انتهای پیام/ ...
عرفانی که کارایی اش در جهان معاصر بیشتر است
شعار سال :مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر ایراد شده است؛ در عصر حاضر می بینیم که فلسفه ما بیشتر صدر ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
فعالیت حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی شکل بگیرد. جامعه اسلامی معیارهای استانداری دارد بدین معنی که جامعه اسلامی به صرف ادعا اسلامی نمی شود و جامعه اسلامی عدالت طلب، اخلاق طلب، حق طلب، فقه محوری است. باید فرهنگ، سیاست و اخلاق اسلامی با این معیارها سنجیده شود. به گفته این استاد فلسفه، در هر جامعه ای این معیارها وجود داشته باشد علم اسلامی متولد می شود چون این علم پراید نیست که تولید شود ...
برخی عقل، تجربه و اجتهاد در نصوص را تعطیل می کنند/ اخباری مسلک نشویم
ه ها و رساله ها را بر عهده داشته باشند اما اگر این ادغام صورت گیرد آموزش و پژوهش و مهارت به هم وصل می شوند و در این شرایط دانشگاه ما کارآمد خواهد بود و تحول در علوم انسانی شکل می گیرد. پیشنهاد بعدی تعطیلی برخی گروه های الهیات و فلسفه است و باید این گروه ها ذیل دانشکده های تخصصی همانند عرفان یا ادبیاتِ خانواده بروند در این صورت عرفان و فلسفه و معارف اسلامی ما کارآمد خواهد شد اما الان گر ...
از شرح مثنوی تا مکاتبه با فلاسفه غربی/ علامه ای که در 23 سالگی به درجه اجتهاد رسید
در یک مسیر یا رشته خاص تبحر پیدا می کنند اما علامه جعفری در کنار رشد و تعالی روحی بسیار بالا، تبحر ویژه ای در علم فلسفه داشته و در برخی شاخه های علوم دیگر نیز صاحب نظر بود و این امر وی را از فلاسفه غربی متمایز و ممتاز می ساخت. عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این که زندگی این فیلسوف بزرگ، تنها محدود به درس و بحث نبود، اظهار کرد: فعالیت های فرهنگی، سیاسی و روشنگرانه وی به ویژه در سال ...
حداد عادل: علامه طباطبایی با نقد ماتریالسیم به مدافعان حکمت الهی قدرت بخشید/ تاکید اعرافی بر فربه کردن ...
این عرصه جایگاه خود را از دست می دهد و بشر به خودبسندگی و توجه به دانش های غیر وحیانی روی می آورد. این دانش ها در فضای هر جامعه ای قرار بگیرد منجر به نگرانی می شود. در جواب این سؤال که چرا دنبال ایدئولوژیک کردن علم هستیم و آیا امکان تلفیق علوم انسانی با اسلام وجود دارد، باید گفت که وقتی به حوزه بررسی وارد می شویم به این نتیجه می رسیم که علم بدون پیوست فکری و ایدئولوژیک حرکت نمی کند و حتی با بررسی ...
میراث بزرگ علامه طباطبائی مشرب عقلانی او است
فلسفه تطبیقی پیشگام دانست. علامه را به همین دلایل باید پیشگام در وحدت حوزه و دانشگاه دانست. این نگاه علامه به مسائل و واقعیات روز و مشکلات جامعه، ایجاب می کرد که علامه با دانشگاهیان مرتبط باشد. بنده از اساتید این دانشگاه می خواهم که بعضی از موضوع پایان نامه ها را به این مسائل در آثار علامه طباطبائی سوق دهند. بیشتر بخوانید آسیب شناسی آثار حوزه دین و اندیشه / دغدغه م ...
رستمی: علوم انسانی مبتنی بر تحول باید نیازهای جامعه را پاسخ دهد/ معتمدی: برای تحول در علوم انسانی گام ...
بدون یک علومِ انسانی که حرکت بخش علم دنیا باشد همواره نگران دستاوردهای بشر هستیم چراکه نمی دانیم این علوم در راستای منافع کدام انسان های ثروت طلب به کار گرفته می شود. امیدوارم مسئولان در دانشگاه علامه طرح مسائل برای حوزه های مختلف علمی را مد نظر داشته باشند و تلاش کنند که ادبیات نقد و تأسیس دانش های جدید را شاهد باشیم. نکته دیگر در زمینه امتداد فقه معاصر و فقه نظام و فقه های ناظر بر قلمرو ...
شرح مثنوی علامه جعفری مهمترین اثر عرفانی به زبان هنر است
، باید به سراغ کتاب هایی برود که علامه در نجف نوشته است. فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد آمریکا به نگاه علامه جعفری در حوزه انسان شناسی اشاره کرد و گفت: علامه در کنار مولفه های برخاسته از گفتمان این جهانی پیوند انسان را با یک قلمرو استعلایی در عالم بالا معنا می کند. استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در این مراسم به جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر پرداخت و محمد ...
علامه طباطبایی (ره) به روایت دکتر احمد بهشتی
ای گام برداشت، سرآمد همه شد. در تفسیر قرآن، پدیده علمی مانند المیزان را تالیف کرد. در تدریس، شخصیتی مانند مطهری را تحویل جامعه داد، من رساله دکتری ام را در دانشگاه تهران با راهنمایی شهیدمطهری نوشتم و تسلط ایشان را در حوزه فلسفه شاهد بودم. در فلسفه وارد شد، سرآمد دیگران بود. علامه طباطبایی می خواست افرادی تربیت کند که تک بعدی نباشند که فقط در علوم عقلی تبحر داشته باشند یا علوم نقلی ...
گزارش شفقنا از بزرگداشت علامه جعفری؛ نگاه ویژه علامه به نهج البلاغه/ کتاب های او پاسخ به نیازهای روز ...
. علامه جعفری ایشان را به جامعه شناساند. وی افزود: علامه با خارج ارتباط داشته است. اما برخی علماء امروز در خودشان هستند. جهان امروز به حکمت و حتی فقه ما نیاز دارد. اما کاری در این زمینه نشده است. سعی علامه در آن زمان برای برقراری ارتباط با دانشمندان غربی قابل تقدیر است. استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: ما باید علوم را با زبان امروز و به صورت آکادمیک به جهان عرضه ...
علم، دین و فلسفه؛ سه رکن حیات معقول از دیدگاه علامه جعفری
به گزارش ایکنا، مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان محمدرضا اسدی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه دین، علم و فلسفه در حیات معقول در مقایسه با جایگاه دین، علم و فلسفه در ...
المیزان تفسیر شیعه را ارتقا داد/ آیا علامه تفسیر قرآن با روایات را جایز نمی داند؟
به گزارش ایکنا، محمدعلی لسانی فشارکی، استاد پیشکسوت علوم و معارف قرآنی، شامگاه 24 آبان در نشست علمی المیزان و علامه طباطبایی گفت: یک سال قبل از رحلت علامه طباطبایی خدمت ایشان رسیدیم و فرمودند که ما کار خودمان را در تفسیر انجام داده ایم و بقیه اش با شماست؛ یعنی صادقانه و بدون ادعا بودند و کار خود را در کنار کار بقیه قرار می دادند. البته المیزان در کنار شخصیت خاص علامه طباطبایی که سرفصل بزرگی در ...
عبدالله نصری: جایگاه علامه جعفری هنوز برای جامعه مشخص نشده است
تا کی باید بگوییم تجلی اول و تجلی دوم. اینها به اندازه کافی مطرح شده و باید به حوزه های جدید وارد شویم که مورد نیاز جامعه است. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: طرح مباحثی که ایشان در حوزه عرفان دارند، برای جامعه معاصر فراتر از مباحث عرفان نظری است که در دستگاه عرفان ابن عربی مطرح می شود. علامه جعفری به فلسفه غرب توجه بسیار داشت نصری گفت: علامه در فلسفه تاریخ نیز ...
مهدی گلشنی: غربی ها افکار الحادی مورد نظرشان را وارد کشور ما کرده اند
در دوره هایی رشد علوم را شاهد بوده ایم که تسامح و مدارا نیز وجود داشته است اما وقتی اشعریون حاکم شدند و تنگ نظری وجود داشت دیگر رشد علمی را شاهد نبودیم لذا علوم انسانی زمینه رشد فرهنگی را فراهم می کند و غربی ها در چند دهه اخیر اهمیت علوم انسانی را به خوبی فهمیده اند. زمانی چند تن از اساتید دانشگاه ام آی تی در آمریکا، مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشتند که دانش آموزان ما در جامعه ...
اگر المیزان نبود، المنار جهان را فراگرفته بود
با اشاره به اینکه علامه نسل جوان را از خطرات احتمالی مصون نگه داشت، بیان کرد: این دارالقرآن در تلاش برای ادامه راه علامه طباطبایی برای گسترش فرهنگ قرآن و عترت در جهان است. وی با اشاره به برگزاری همایش حکیم الهی در روز پنج شنبه، 27 آبان ماه در قم، گفت: این همایش ویژه بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و سیدمحمدحسن الهی و شاگرد گرانقدرشان علامه حسن زاده با سخنرانی آیت الله تحریری و حجت الاسلام والمسلمین عبداللهیان و جمعی از علما و اساتید حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی از ساعت 18 برگزار خواهد شد. انتهای پیام ...
غلامرضا اعوانی: زمانی علامه جعفری به شرح نهج البلاغه پرداخت که کمتر کسی به این کتاب توجه داشت
او پاسخ به نیازهایی بوده که در قبل و بعد از انقلاب وجود داشت. آثار علامه بازکننده مسیر برای سایر محققان بود استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: کتابهای زیادی ممکن است امروز در این حوزه ها نوشته شده باشد اما اولین گام را ایشان برداشتند. کتاب های اول اگر ایراد هم داشته باشد، ولی باز کننده مسیر است. اول انقلاب خیلی از اساتید به ایران می آمدند تا قصه انقلاب را بررسی ...