حداد عادل: علامه طباطبایی با نقد ماتریالسیم به مدافعان حکمت الهی قدرت ...
سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت فلسفه الهی و فلسفه غربی در کلام آیت الله العظمی جوادی آملی
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حضرت آیت الله جوادی آملی در دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که چهارشنبه شب در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان کنگره علامه طباطبایی گفتند: فلسفه به دو قسم نظری و عملی تقسیم شده است و این تقسیم مرتبط به علم است نه عامل. هر دوی این حوزه مرتبط به عقل نظری است. ایشان افزودند: فهمیدن و اندیشه ورزی، کار عقل نظری است. حکمت و فلسفه را به ...
هشدار دوباره دانشگاه آزاد به دانشجویان بدهکار / دانشگاه علامه پرونده اساتید متخلف را بررسی می کند
برنامه های دانشگاه علامه که هم پتانسیل آن در دانشگاه موجود است و هم می تواند دانشگاه علامه نقش مهمی در آن داشته باشد تحول در علوم انسانی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز براساس مطالبات از دانشگاه ها مجموعه شورای تحول علوم انسانی را راه اندازی کرد قصد ما این است که در این حوزه خلا های موجود را پر کنیم و مشکلات این حوزه را حل کنیم. جزئیات تسهیلات وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
اشاره به دعای هفدهم صحیفه سجادیه اظهار داشت: امام زین العابدین به خدا می فرماید که شیاطین نمی گذارند انسان علوم ربانی را یاد بگیرد؛ علوم ربانی اگر گسترش یابند می تواند نظام ها را حفظ کند و اگر در فلسفه به خوبی کار شود از عطایا و برکات شما غرب زنده شود و این خون های پاک شهدا رسالتی دارد که ما باید کامل کنیم. وی تصریح کرد: معنای دینی شدن دانشگاه این نیست که نمازخانه ساخته شود و عکس امام و ...
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز: مبنای فلسفه، آزاد اندیشی است
مقتضی است که چه تعریفی از عقل داشته باشیم، فروید گفت شخصیت ما مانند کوه یخ است که نیم بیشتر آن زیر آب است که همین امر ضمیر ناخودآگاه ما را نشان می دهد و نیچه گفت هر کس طالب قدرت است و همه معتقدند که هرچه بیشتر باشد بهتر است پس از اعتقاداتی دفاع می کنیم که ما را ضعیف نکند بلکه قوی باشد؛ این 4 نفر به روش عقلانی ضربه وارد کردند که پیامد آن رفتن غرب به دنبال پست مدرنیسم و تکثر آراء بوده و بیانگر این امر است که عقل حاکمیت ندارد. این استاد دانشگاه گفت: دانشجویان و استاد فلسفه باید بتوانند مانند علامه طباطبایی با جلوگیری از حملات پست مدرنیسم از کیان روش عقلانی دفاع کنند. ...
فلسفۀ علم اجتماعیِ اسلامی؛ از ابن خلدون تا علامه مصباح
، قادر به ارائۀ توضیح ها و تفسیرهای موجّه نخواهند بود. بیشتر بخوانید انعطاف پذیری کلیسای کاتولیک در برابر دنیای مدرن و دوری... راز نام گذاری محله عیدگاه [3]. حسّاسیّت نسبت به امر اجتماعی ، سخنی نیست که علامه مصباح تنها در حوزۀ فلسفۀ علم اجتماعی اسلامی به آن پرداخته باشد، بلکه افزون براین، بسیاری از تبیین های اجتماعی ایشان نیز بر آن دلالت دارند. روایت جام ...
چرا با گذشت چهل سال هنوز توجه به آثار ونظرات علامه اهمیت دارد؟
، بندگی حق که در فلسفه تعبیر به واجب الوجوب می کنند و البته هرجا تعبیری نسبت به کامل ترین وجود دارد، انبیا آمدند تا کامل ترین را به بشر معرفی کنند و اگر انسان ارتباط با کامل ترین را داشته باشد بلاشک مسیر کمال برای او هموار می شود و این نکته مهمی است که علامه در حوزه تربیتی و اخلاق، به آن مفصل می پردازد. وی گفت: مرحوم علامه معتقد است که همه ساحات انسانی باید تربیت شود، تربیت از منظر علامه ...
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه: نوآوری های علامه طباطبایی در حوزه فلسفه کم نظیر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سومین نشست علمی حوزه علمیه خوزستان با موضوع نوآوری های فلسفی و تفسیری علامه طباطبایی (ره) ، به بیان نوآوری های علامه در عرصه های مختلف پرداخت و اظهار داشت: علامه طباطبایی در حوزه ی فلسفه، مؤسس فلسفه نو صدرایی است، یعنی وی فلسفه ملاصدرا را با مقتضیات زمان ترکیب کرد ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: تربیت و احیای علوم کار اصلی فلسفه الهی است
، احیا و تهذیب علوم است. آنگاه در سایه این حرکت، فلسفه عملی هم سامان می پذیرد. آیت الله جوادی آملی با اشاره به وظیفه خطیر اساتید علوم عقلی در عصر حاضر بیان داشتند: رسالت اساتید علوم عقلی این است که دانش و حکمت و فلسفه در غرب را بررسی، مطالعه و به سؤالات آنان پاسخ دهند تا از برکت این مهم، علم در غرب زنده شود. در واقع شما اساتید علوم عقلی باید علوم را زنده و تربیت کنید. علم زنده، علم دینی ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
بزرگ در عرصه علم به راه انداخت؛ ایشان بزرگانی بر گرد خود جمع کرد و منظومه اندیشه ای تشکیل داد. وی ادامه داد: شخصیت علامه جاافتاده و پر طرفدار است و هر جا که نگاه کنیم سخن از علامه طباطبایی است؛ در حوزه، دانشگاه، در میان مردم، در علم کلام، تفسیر، فلسفه و همه جا سخن از علامه می شود چون شخصیتی عمیق و دقیق و آزاد اندیش بود از این رو در هر فنی که ورود کرد مثل یک متخصص ابتکار و نو آوری داشت ...
میراث بزرگ علامه طباطبایی، مَشرب عقلانی اوست
خصوص تفسیر المیزان گفت: در المیزان ببینید که ایشان چگونه بحث های اجتماعی را مطرح کرده است و المیزان جای تحقیق و برررسی بیش تر نیز دارد. علامه را باید در کشاندن علوم انسانی به حوزه و فلسفه تطبیقی پیشگام دانست. علامه را به همین دلایل باید پیشگام در وحدت حوزه و دانشگاه دانست. این نگاه علامه به مسائل و واقعیات روز و مشکلات جامعه، ایجاب می کرد که علامه با دانشگاهیان مرتبط باشد. بنده از اساتید این دانشگاه ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
فعالیت حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی شکل بگیرد. جامعه اسلامی معیارهای استانداری دارد بدین معنی که جامعه اسلامی به صرف ادعا اسلامی نمی شود و جامعه اسلامی عدالت طلب، اخلاق طلب، حق طلب، فقه محوری است. باید فرهنگ، سیاست و اخلاق اسلامی با این معیارها سنجیده شود. به گفته این استاد فلسفه، در هر جامعه ای این معیارها وجود داشته باشد علم اسلامی متولد می شود چون این علم پراید نیست که تولید شود ...
قارونی فکر نکنیم
تربیتی است که مسائل مهم حوزه انسان شناسی و عرفان نظری و عملی را به زبان امروزی و روان به شکل محققانه بیان کرده است. مقابله علامه جعفری با تهاجم فرهنگی غلامرضا اعوانی استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به آیه 76 سوره یوسف گفت: خدا به ما گفته ذوعلم یعنی هر کس بهره ای از علم دارد و هیچ کس علم مطلق ندارد و باید ببینیم هر دانشمند چه بهره ای از علم داشته و چه خدمتی کرده است ...
علم، دین و فلسفه؛ سه رکن حیات معقول از دیدگاه علامه جعفری
مادی دارد و اختتام به ماده پیدا نمی کند در حوزه علم و فلسفه نیست و دین به تفصیل انسان قبل و بعد از دنیا را توضیح می دهد. به تعبیر علامه جعفری، دین اسلام مجموعه عقاید و اخلاقیات و احکامی است که از طرف خداوند برای هدایت بشر آمده تا انسان را در مسیر جاذبه ربوبی راهنمایی کند. چنین دینی در مورد قبل و بعد از دنیا و خود دنیا سخن های ناب و بکری دارد و در این میان علم و فلسفه می توانند به کمک دین بیایند؛ آن ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
، ابن سینا و ... داشتیم. اسدی گفت: دیدگاه دیگر این است که علوم انسانی اسلامی امری متمایز از سیاست، تاریخ، دین و ... نیست بلکه علوم انسانی اسلامی محصول روابط پیچیده در جامعه اسلامی است و نمی شود شما جامعه ای داشته باشید که در آن استانداردهای جامعه دینی وجود نداشته باشد اما به صرف فعالیت حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی شکل بگیرد. جامعه اسلامی معیارهای استانداری دارد بدین معنی که جامعه ...
ورود فلسفه اسلامی به معرفت شناسی یا انسان شناسی از باب لوازم هستی شناسی است/ فلسفه اسلامی فطرت بنیاد ...
به گزارش ایلنا، هم اندیشی چگونگی تحول در علوم انسانی 24 آبان ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی با محوریت موضوعی فلسفه نوصدرایی و علوم انسانیِ اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. غلامی با اشاره به موضوع بحث خود که پیرامون فلسفه نوصدرایی و علوم انسانیِ اسلامی است، عنوان کرد: این بحث را به سه بخش تقسیم می کنم: قسم اول، مقدمه ای درباره کلیت فلسفه اسلامی، قسم دوم ...
گزارش شفقنا از بزرگداشت علامه جعفری؛ نگاه ویژه علامه به نهج البلاغه/ کتاب های او پاسخ به نیازهای روز ...
وارد شویم که مورد نیاز جامعه است. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: طرح مباحثی که ایشان در حوزه عرفان دارند، برای جامعه معاصر فراتر از مباحث عرفان نظری است که در دستگاه عرفان ابن عربی مطرح می شود. علامه جعفری به فلسفه غرب توجه بسیار داشت نصری گفت: علامه در فلسفه تاریخ نیز حرف های خاص خود را دارد که با دیدگاه دیگران فرق دارد. در فسلفه حقوق بشر نکاتی را بیان می کنند ...
برخی عقل، تجربه و اجتهاد در نصوص را تعطیل می کنند/ اخباری مسلک نشویم
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی با موضوع چگونگی تحول در علوم انسانی، امروز دوشنبه 24 آبان ماه از سوی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه سخنان او را می خوانید: سال هاست درباره تحول ...
آزاد اندیشی در صورتی که توهین در آن نباشد ایرادی ندارد/ علامه طباطبایی و دفاع از فلسفه عقلانی
مواجه شدند و با توجه به فضای به وجود آمده هجمه ای علیه فلسفه عقلانی به وجود آمده بود؛ در این زمان علامه طباطبایی با اینکه می توانستند در نجف به عنوان مرجع تقلید مانده و اینگونه هم به اسلام خدمت کنند به میدان آمدند و در مقابل هجوم این گروه ایستادند. دیرباز اضافه کرد: زمان دیگری هم که علوم انسانی غربی در جامعه ما رواج بسیاری پیدا کرده بود و مبانی این علوم با مبانی اسلامی و آموزه های دینی ...
چرا فلسفه بزرگ داشته می شود؟
1- گرامی داشت فلسفه با بزرگ داشت عقل و خردورزی و اندیشه و اندیشیدن ربط وثیق و لاینفک دارد. گرامی داشت فلسفه، به توجه و تفطن به تاریخ و تجربه ناب بشر نسبت به تغییر طرز تلقی و دگرگونی نوع نگرش آدمی برمی گردد؛ به یادآوریم قبل از تالس ملطی، پارمنیدس، هراکلیتوس، سقراط، افلاطون و ارسطو، چه طرز تلقی و نگرشی بر جهان و جهانیان حاکم بود؟ هر چه بود آن شیوه نگاه به جهان، انسان، خالق، طبیعت و امور اجتماعی با ...
رستمی: علوم انسانی مبتنی بر تحول باید نیازهای جامعه را پاسخ دهد/ معتمدی: برای تحول در علوم انسانی گام ...
ما نباید ابایی از نقد سایر مکاتب داشته باشیم چراکه حوزه دانش، حوزه نقد و اثبات و ابطال نظریه هاست و هیچ ادعایی در ذهن دانشمندان مادی گرا نباید امر مسلم و قطعی برای ما تلقی شود بلکه جریان علوم انسانی فاخر در کشور که دانشمندان توانمندی نیز دارد باید به صورت شجاعانه و با داشتن روحیه اجتهادی و مواجهه، نقد جدی نسبت به مکاتب مختلف را در دانشگاه ها ترویج کند. ...
نگاه علامه طباطبایی مبنی بر عدم انفکاک میان دین و فلسفه
آمده اند تا خبر از آسمان و ملکوت دهند و جهت حاکمیت آسمان و ملکوت را بر زمین تبیین نمایند. انبیاء آمده اند که در حوزه معارف واقع نمایی داشته باشند و واقع را آن طور که هست، ارائه دهند، انبیاء که نزول عقل بالفعل هستند، برای این آمده اند که انسان ها را به عقل برسانند و متحد با عقل سازند. علامه با توجه به مطالب فوق معتقد است میان دین و فلسفه جدایی و انفکاکی نیست و ایشان معتقد است که ...
نشست چگونگی تحول در علوم انسانی / چاره ای غیر از حرکت به سمت تحول در علوم انسانی نداریم
علوم مترقی و فنی در راستای منافع انسان های منفعت طلب قرار گرفته، گفت: امروزه تجارت بیماری و تجارت علم آسیب زننده را شاهد هستیم و بدترین سلاح ها بر اساس دانش های تولیدی در مراکز علمی ساخته شده است. وی اظهار داشت: امیدوارم مسئولان در دانشگاه علامه طرح مسائل برای حوزه های مختلف علمی را مد نظر داشته باشند و تلاش کنند که ادبیات نقد و تأسیس دانش های جدید را شاهد باشیم. رستمی افزود ...
نشست چگونگی تحول در علوم انسانی / چاره ای غیر از حرکت به سمت تحول در علوم انسانی نداریم
علوم مترقی و فنی در راستای منافع انسان های منفعت طلب قرار گرفته، گفت: امروزه تجارت بیماری و تجارت علم آسیب زننده را شاهد هستیم و بدترین سلاح ها بر اساس دانش های تولیدی در مراکز علمی ساخته شده است. وی اظهار داشت: امیدوارم مسئولان در دانشگاه علامه طرح مسائل برای حوزه های مختلف علمی را مد نظر داشته باشند و تلاش کنند که ادبیات نقد و تأسیس دانش های جدید را شاهد باشیم. رستمی افزود ...
وظیفه نخست فیلسوف آن است که درد ها و کژی های جامعه را دریابد
عرضه نمودند. دستاورد عقل جمیع بشر را نمی توان کنار زد و با بازخوانی مستمر باید از آن بهره گرفت. پورحسن در خصوص دومین بنیان گفت: اگر بخواهیم در علوم انسانی سهمی داشته باشیم باید دست به تولید تفکر بزنیم. تا زمانی که تفکر ظهور نکند سهمی در علم نداریم. به صرف ادعا هیچ جامعه ای نمی تواند شراکتی در علم داشته باشد؛ بنابراین متفکران، نخبگان و از همه مهم تر دانشگاه باید از این موضوع حمایت بکند ...
المیزان ثمره سیره علمی علامه طباطبایی(ره) است
گری بسیار کمک حال مسلمین و علمای امت اسلامی شده است. وی با اشاره به مهم ترین اقدامات علمی علامه طباطبایی(ره) بیان کرد: این شخصیت برجسته تلاش کرد فضای عقل گرایی را به حوزه تفکر مسلمین بازگرداند. حجت الاسلام حسینی کارنامی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) در جهت احیای آن تلاش کرد، بازگرداندن قرآن به حوزه استدلال های مسلمین بوده است، افزود: علامه طباطبایی(ره) فلسفه اسلامی را ...
علوم اسلامی با خلق الگوهای نو علوم انسانی را به آفاق جدید می رساند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست هم اندیشی چگونگی تحول در علوم انسانی که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: علوم اسلامی باید در روش شناسی، تحقیق و بررسی در علوم انسانی نقش داشته باشد، حوزه مبانی نیز تاثیرگذار است. نگاه علوم اسلامی به هستی، معرفت و حقایق عالم الگوهای نو خلق می کند و علوم انسانی را در بستر آن ها به آفاق جدید می رساند. در ...
فلسفه نوصدرایی لایه زیرین در ساخت علوم انسانی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، حجت الاسلام رضا غلامی در نشست هم اندیشی چگونگی تحول در علوم انسانی که ظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود، با بررسی تفاوت های فلسفه صدرایی و نوصدرایی در علوم انسانی خاطر نشان کرد: فلسفه نوصدرایی نقش ساخت لایه زیرین و مرکزی ترین نقطه علوم انسانی را بر عهده دارد و البته حضور در مرکز به منزله عدم حضور در لایه های دیگر نیست و در همه لایه حضور ...
پاسخگویی علامه طباطبایی به پرسش های دنیای معاصر با بهره گیری از قرآن
نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی با موضوع چگونگی تحول در علوم انسانی امروز دوشنبه 24 آبان از سوی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه سخنان او را می خوانید: در علوم انسانی و اسلامی، تئوری ها و نظریات متعددی وجود دارد و شاید بیش از ده نظریه وجود داشته باشد که تا پانزده نظریه ...
تولید دانش زیر چتر "فلسفه علم" میسر است
پروفسور مهدی گلشنی در مصاحبه با برنامه "صبح وگفتگو" در رابطه با روز بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی اظهار کرد: ایشان در تاریخ اندیشه ایران یک نقطه عطف هستند. وی افزود: فلسفه از قدیم بوده و توسط ملاصدرا و ابن سینا و سهروردی انتقال یافته است اما از زمان خواجه نصیر به بعد، فلسفه و علم در ایران از هم جدا شده اند. عضو دائم فرهنگستان علوم افزود: علامه طباطبایی وقتی به قم ...
عبدالله نصری: جایگاه علامه جعفری هنوز برای جامعه مشخص نشده است
تا کی باید بگوییم تجلی اول و تجلی دوم. اینها به اندازه کافی مطرح شده و باید به حوزه های جدید وارد شویم که مورد نیاز جامعه است. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: طرح مباحثی که ایشان در حوزه عرفان دارند، برای جامعه معاصر فراتر از مباحث عرفان نظری است که در دستگاه عرفان ابن عربی مطرح می شود. علامه جعفری به فلسفه غرب توجه بسیار داشت نصری گفت: علامه در فلسفه تاریخ نیز ...