فلسفه اسلامی می تواند به حل مسائل اسلام کمک کند
سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه ای که در حاشیه واقع شد
روز جهانی فلسفه را ما هم در این جا بزرگ می داریم و از فلسفه و فیلسوف تجلیل و تمجید می کنیم زیرا بر این گمانیم که کشور ما نیز در بسط فلسفه در جهان سهمی به سزا داشته و ما از هزار سال پیش واجد تفکر فلسفی بوده ایم. اما هر چه باشد، فلسفه ما محلی است نه جهان شمول. فلسفه اسلامی به عالم و تاریخ اسلام تعلق دارد. دقیقا برخلاف همه فیلسوفان یونان و فیلسوفان تاریخ اروپا، فیلسوفان ما، جز ابن سینا، نتوانسته اند به چهره ای جهانی بدل شوند. بدیهی است که ابن سینا هم در قرون وسطای مسیحیت تاثیر گذاشته نه در دوره های ...
علم و سیاست بی مدد تفکر کارساز نیست/ فروکاست فلسفه به اطلاعات عمومی در جهان مصرفی
به گزارش ایکنا، همایش روز جهانی فلسفه، روز گذشته، 27 آبان با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه گزیده ای از سخنان رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم در این نشست را که با موضوع فلسفه و آینده آن در ایران ایراد شده است؛ می خوانیم: فلسفه در بیرون از اروپا جز در ایران و اندکی در مصر در دوران نفوذ و قدرت اسماعیلیه در آن سرزمین در هیچ کجای آسیا و آفریقا نبوده است. فلسفه مغرب اسلامی و آندلس نیز دنباله و ب ...
از دین به درآمد و دوباره با برهان آن را پذیرفت!
...، غواصی کرده و هریک به فراخور استعداد خود، بهره هایی برگرفته و برای دیگران، گوهر هایی را به ساحل آورده اند. از آن جمله است کتاب عظیم الشأن تفسیر المیزان. مرحوم علامه طباطبایی به دلیل تبحر در علوم عدیده، از جمله معقول و منقول، علوم ادبی، افکار فلاسفه شرق و غرب، فلاسفه الهی، تبحری که در روایات داشت، ریاضیات و حتی آشنایی با علوم غریبه و استفاده از محضر اساتید بزرگی که مفسر قرآن بودند، توانست تفسیر ...
سیر تحول معنای فلسفه| همایون همتی
” جایگزین آن شده است. اینجا، جای آن نیست که در مورد دیدگاه های ارسطو در باب شاخه های فلسفه به بحث مفصل بپردازیم: آنچه اینجا برای ما مهم است، آن چیزی است که فلاسفه بعدی از این آرا بدست آورده اند. در نظر فیلسوفان کاتولیک قرن سیزدهم، ارسطو یک فیلسوف بود. آنان بر اساس فهمشان از فلسفه ارسطو، فلسفه را به سه بخشی که قبلاً ذکرشد، تقسیم کردند، یعنی به بخش های فلسفه مابعدالطبیعه، فلسفه اخلاق و بخشی ...
مناظره جذاب سیدجَمال اسدآبادی و اِرنست رِنان در پاریس
به همین دلیل به سراغ مطالعه علمی تاریخ و فلسفه تاریخ رفت. او همچنین در حوزه مطالعات ملی گرایانه نیز نظریه پردازی کرد و عقایدش جنجالی و نژادپرستانه بود. با این اوصاف اما پژوهش های علمی و تاریخی او ارزش بسیاری دارند. از جمله کتاب های جنجالی او می توان به زندگانی حضرت مسیح ، آینده علم ، اصول مسیحیت و تاریخ ملت اسراییل اشاره کرد. برخی از مباحث او در کتاب ملت، حس ملی، ناسیونالیسم با ترجمه عبدالوهاب ...
علامه طباطبایی در مواجهه با اندیشه های غرب از کیان اسلامی دفاع کرد
ای آسان برای استفاده طلاب به عنوان کتاب درسی شکل گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اخلاق همواره مورد توجه بوده و متون قابل استفاده ای هم داشت اما علامه آن را روشمند کرد و فلسفه اخلاق را در حوزه جا انداخت و این علم را با رویکرد برهان و استدلال تبیین کرد. وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عین اینکه به حکمت متعالیه تعهد داشتند ولی در تفسیر قرآن و کتب فلسفی شان مدل ابن ...
گرایش های امروزی کلام یهود، انسجام سابق را ندارد
گزاره ها بحث کرده اند، عنوان کرد: در اسلام فقه به عنوان یک علم در مورد شرعیات بحث کرده است؛ علم اخلاق بین مسلمانان در مورد خلقیات بحث می کند و علم کلام نیز در اسلام در مورد آن اخبار یعنی پاره ای از گزاره های خبری بحث می کند. کلام یهود تا پیش از پیدایش فلسفه وجود نداشت صادق نیا با بیان اینکه تا قبل از پیدایش فلسفه در یهودیت ما علمی به نام علم کلام در تاریخ یهودیت نداریم، بیان ...
عضو شورای عالی حوزه های علمیه: جدایی حوزه از سیاست از رویکردهای انحرافی است که جریان هایی برای آن برنامه ...
بحث گذارده شود. آیت الله خاتمی ضمن تاکید بر اهمیت بصیرت افزایی و تقویت بنیه های دانش سیاسی طلاب، با اشاره به این که احکام تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: جدایی حوزه از سیاست از جمله رویکردهای انحرافی است که جریان هایی، برنامه های مختلفی را در این مسیر طراحی نموده اند. امام جمعه موقت تهران، با بیان این که فرمایشات و رهنمون های رهبر فرزانه انقلاب، بهترین ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
دیگر کار به اینکه چگونه و به چه هدف خلق شده و معاد و بازگشتش چگونه است ندارند؛ همین امر جسدی مرده از علوم و مباحث ساخته است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: کار فلسفه این است که این مثلث مثله شده را با هر سه ضلع به کار گیرد و اگر نظام فاعلی و نظام غایی شیء مطرح شود و ضلع وسط آن که نظام غایی باشد موجودی زنده می شود؛ فلسفه الهی مرده را زنده و زنده را حرکت می دهد و به برکت ...
تفکر یهودی پیش از قرون وسطا تفکری فلسفی نبود/ ابن میمون به دنبال رابطه بین شریعت و عقلانیت بود
بر سلب هر نقص از خدا تاکید دارد و توحید دقیق خداوند را در آموزه های یهودی بیان می کند. پژوهشگر یهودی بیان کرد: موسی ابن میمون در مورد اراده خداوند بحث می کند و می گوید انسان آزاد است اما اراده سرمدی خداوند این است که آدمی براساس اراده خودش در محدوده قدرت الهی عمل کند. وی تصریح کرد: ابن میمون در مورد نبوت عقیده دارد که اینها نوعی فیلسوف بودند و یک تخیل عظیم داشتند این را ق ...
فطرت و آثار آن (2)(پرسش و پاسخ)
...: فطرت چیست و چه آثار و نتایجی بر اثبات فطرت خداشناسی انسان مترتب می شود؟ پاسخ: در بخش نخست پاسخ به این سوال به جایگاه و اهمیت فطرت، مفهوم فطرت، صبغه و حنیف پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می گیریم: آثار و نتایج بحث فطرت بحث فطرت که از اساسی ترین مباحث در معارف اسلامی و ام المسائل است از یک طرف به چیزی مربوط می شود که امروز به آن فلسفه علوم می ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
ن آن ها گفت: حمل رقیقت بر حقیقت در کنار حمل اولی و شایع صناعی مطرح می کنند؛ هفتمین نوآوری که در نظر من آمده است برهان شبه لم در فلسفه است به این صورت که در وجود لم معنا نداشته و همچنین برهان ان نیز در فلسفه یقین آور نیست پس برهان شبه لم به معنای انتقال از یکی از متلازمین به متلازم دیگر در فلسفه یقین آور خواهد بود. این شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی گفت: خداوند در کلام علامه طباطبا ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...
دنیای فلسفه اخلاق| مصطفی سلیمانی
مطالعه مطرحند و مسائل اخلاقی، در خلال مطالعه آراء آنان، و از لابه لای نظریاتشان استخراج می شود؛ اما دومی، روشی است در آن، ستون اصلیِ مطالعه و بحث، یکی از مسائلِ مورد نظر فلسفه اخلاق است و سپس، نظریات فلاسفه مختلف پیرامون همان مسئله موردنظر، به صورت متمرکز مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. در هر صورت، چه روش مطالعه، تاریخی باشد و چه مسئله محور، آن چه که به دست می آید، آراء فیلسوفان پیرامون ...
شرح نقش ائمه در احیاء دین به زبان بنگالی
احیاء دین نگارش کرده است که از آن، جلد 11 را مترجمان این کتاب ترجمه کرده اند که این جلد به بررسی دیدگاه های امامت و خلافت منحصر شده و نویسنده در این جلد مسئله امامت را با دلائل و نصوص اسلامی به اثبات رسانده است. موضوع اصلی این کتاب: اثبات امامت با نصوص قرآنی و حدیثی است که برای تکمیل این بحث به موضوعات مختلف بحث استدلالی پرداخته شده است از جمله: - تاریخ حدیث از نظر ...
علامه طباطبایی (ره) بنیانگذار فلسفه نوصدرایی بود/ نظرات اجتهادی علامه را باید در "المیزان" دید
از این دو اساساً رویکردی روایی به شمار می آید؟ در تفسیر المیزان قرآن از یک طرف، روایات از یک طرف، فلسفه و عرفان هم از یک طرف دیگر مورد توجه علامه است و به نظرم می رسد که در اینجا لااقل در برخی از مباحث فکری و فلسفی و اعتقادی ایشان یک مواضع بینابینی را می گیرند و نظریات نهایی ایشان را می شود از تفسیر المیزان استخراج کرد چون دیگر نمی خواهد دیدگاه های ملاصدرا را بگوید و دارد بحث های خودش را طرح ...
نخبگی و روشنفکری مانع تفکر فلسفی است/تفکر با فلسفه ورزی فرق دارد
ه معاصر نه به غیر از معاصر ندارد. اطلاقا از وجود بحث می کند و اگر از این دایره بحث کند وصف فلسفیتش از بین می رود. شجاعی: دو روایتی که از فلسفه و ایران امروز روایت شد به خوبی نشان داد که کجا باید بیشتر متمرکز شویم. من مایلم دکتر عبدالکریمی کمی درباره موضع دکتر صدوقی سها نظرشان را بگویند که فلسفه هیچ ربطی به ایران امروز ندارد. اگر این طور باشد پس کارکرد فلسفه چیست؟ طبق آمارهایی که و ...
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز: مبنای فلسفه، آزاد اندیشی است
اشراف بیشتر بر فلسفه و حکمت داشته و در برابر مشکلات و هجوم هایی که به این رشته شده و می شود ایستادگی کنند. حجت الاسلام و المسلمین دیرباز با اشاره به مخالفت جدی علامه طباطبایی در سنگر فلسفه و حکمت با مارکسیسم عنوان کرد: روش فلسفه و مبانی علوم فلسفه باید به گونه ای تقریر شود تا بتوانیم استقلال علوم انسانی را به لحاظ مبانی دینی و انسانی و عقلی اثبات کنیم. علامه طباطبایی در المیزان توانمندی ...
عرفانی که کارایی اش در جهان معاصر بیشتر است
شعار سال :مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر ایراد شده است؛ در عصر حاضر می بینیم که فلسفه ما بیشتر صدر ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
فعالیت حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی شکل بگیرد. جامعه اسلامی معیارهای استانداری دارد بدین معنی که جامعه اسلامی به صرف ادعا اسلامی نمی شود و جامعه اسلامی عدالت طلب، اخلاق طلب، حق طلب، فقه محوری است. باید فرهنگ، سیاست و اخلاق اسلامی با این معیارها سنجیده شود. به گفته این استاد فلسفه، در هر جامعه ای این معیارها وجود داشته باشد علم اسلامی متولد می شود چون این علم پراید نیست که تولید شود ...
علامه جعفری به گذشته پرافتخار ما توجه فراوان داشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری در فضای مجازی برگزار شد. در این برنامه آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید، منوچهر صدوقی سها مدرس و پژوهشگر عرفان اسلامی، سید سلمان صفوی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران ،عبدالله نصری استاد فلسفه د ...
آثار علامه جعفری مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است
، حکایت از جامعیت ایشان است در کلیه علوم اسلامی. تفاوت استاد فلسفه با فیلسوف وی افزود: ایشان یک سال و نیم در تهران و در محضر مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و نیز میرزا مهدی مازندرانی در قم که از فلاسفه برجسته آن دوران بودند و نیز ایامی در نجف در محضر شیخ بادکوبه ای و برخی دیگر از فلاسفه به خصوص شیخ مرتضی دامغانی که حکیم تراز اول آن زمان نجف اشرف بودند، به تحصیل و دانش اندوزی در زمینه ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
چگونه می تواند متحول شود و پرسش مشخص دیگر ما این است که شکل گیری علوم انسانی اسلامی چگونه است؟ عنوان کرد: در این باره دو دیدگاه مطرح است نخست اینکه عالمان حوزوی و دانشگاهی جمع شوند و از طریق تبادل آرا علوم انسانی اسلامی تاسیس شود. شاید وقتی بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح بود از محاسنش همین تلفیق نگاه اسلامی به علوم انسانی است. البته منظور ما عنوانی مانند شیمی اسلامی نیست چون ما در گذشته ابن هیثم ...
ورود فلسفه اسلامی به معرفت شناسی یا انسان شناسی از باب لوازم هستی شناسی است/ فلسفه اسلامی فطرت بنیاد ...
(ره) فلسفه متکفل اثبات مبادی تصدیقی سایر علوم است و این یکی از وجوه نیاز سایر علوم به فلسفه است و حتی از همین جهت است که به فلسفه به مادر علوم تعبیر می شود. البته آنچه امروز تحت عنوان فلسفه های مضاف مطرح شده است، فلسفه فراتر از اثبات مبادی تصدیقی علوم، متکفل بحث حول موضوع، هدف، گستره، غایت، احکام کلییک علم معرفی شده است که گرچه بیشتر این مباحث تحت عنوان رئوس ثمانیه در مقدمه هر علمی بحث می شود اما ...
استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی: تفسیر المیزان تفسیر استدلال های عقلانی است
...، را خریده و حفظ کردند. علامه در عین حال که فیلسوف است بیشترین تعبد را دارد و اخلاقش کم نظیر بود و نقش بسزایی در شناساندن شعیه به جهان دارد. استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی، بیان کرد: معرفت شناسی در دنیای اسلام با علامه طباطبایی شروع شد و شاگردان در همه جا با تفکرات انحرافی و شبهات مقابله می کنند و از جمله تالیفات ایشان در حوزه فلسفه می توان به کتاب بدایه و نهایه که کاملترین کتب فلسفی حوزه هستند، اشاره کرد. انتهای پیام ...
بررسی جایگاه علامه طباطبایی در تولید علوم انسانی اسلامی
.... اما باید توجه داشت که در همان حد عرفی نمی مانند بلکه آن را عمق می بخشند. با وجود دشواری های بسیار در بیان فلسفیِ واقعیت ولی از حد یک فهم مشترک (اصطلاحاً common sense) شروع می کنند و از همان حد سیر می کنند تا اینکه به الهیت می رسند و ضرورت ازلی را اثبات می کنند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بحث معاد مثلاً وقتی به بحث نفخ صور می رسند؛ ابتدائاً با همین شیپورهای دنیایی شروع می ...
کاربردی شدن فلسفه ربطی به نان شب مردم ندارد
کارآمدی و کاربردی شدن وابسته به دغدغه های ما اهل فلسفه است، گفت: مثلاً اگر انسان بخواهد فلسفه را در سطح بین المللی به کار گیرد، ابتدا باید دغدغه های جهانی و تاریخی و افکار بشری جهان شمول داشته باشد. من دغدغه و فعالیت جهانی را سالیانی به عنوان یک هنرمند داشته ام و در کشورهای متعددی نمایشگاه نقاشی برپا کردم و نیز در فستیوال های فیلم حضور داشته ام که شروعش به سال 1383 شمسی و نمایشگاه پاریس برمی گردد. به ...
بوعلی سینا مقولۀ معنا را با معنویت عرفانی گره می زند
.... در نگاه این فراطبیعت گرایان وجود خداوند و جاودانگی نفس انسانی شروط ضروری معناداری زندگی هستند. بدین معنا که در صورت نفی دو پیشفرض خدا و جاودانگی، زندگی انسانی هیچ معنای دیگری نمی تواند داشته باشد. ابن سینا نیز علاوه بر باور به عوالم مافوق و وجود خداوند، جاودانگی نفس را نیز به مثابه غایت نهایی زندگی در نظر می گیرد. در ادامۀ سخن به شرح بیشتر این موضوع بازخواهیم گشت. 3. نگاه کشف ...
از ملاقات با امیرالمومنین(ع) تا مکاتبه با راسل
جلدی با نگاهی نو و پویا به توضیح مسائل اساسی و بنیادی انسانی و اسلامی نهج البلاغه پرداخته است. این کتاب سطح وسیعی از مباحث علوم انسانی از جمله فلسفه، عرفان، سیاست، اخلاق پژوهی، شعر و ادبیات را دربرمی گیرد و خوانندگان را با واقعیت های انسان شناسی و هستی شناختی جدیدی آشنا می کند. استاد در مواجهه با متن نهج البلاغه می کوشد که با در نظر گرفتن شرایط زمانی، مکانی، قرینه های لفظی و غیرلفظی، درک مخاطبان ...