سایر منابع:
سایر خبرها
مکتب تفکیک علامه حکیمی و علامه فضل الله
نیز همین نقش را ایفا کرد. از برجسته ترین طرفداران این مکتب تفکیکی، مرجع دینی مرحوم، سید محمد حسین فضل الله (رضوان الله تعالی علیه) است. وی معتقد است که عقل در سطح عملی و نه صرفا نظری نقش دارد. عرفان در اسلام عرفان عملی است و این همان چیزی است که ما از متن دینی بهره می بریم. سید از گنجاندن فلسفه یونان یا فلسفه های متاثر از آن در اصول فقه خودداری می کند. از این رو غوطه ور شدن ...
قول به تأسیس فلسفه اسلامی به سود این گرایش فلسفی نیست
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه، امروز، 30 آبان ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان حسن سیدعرب، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام را می خوانید؛ در ابتدای سخن لازم است فرارسیدن روز جهانی فلسفه را به همه دوست داران این دانش تبریک بگویم و از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تشکر کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار داد تا مطا ...
پژوهش های فارابی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
میان فلسفه اسلامی و اندیشه های افلاطون و ارسطو روی آورد. فارابی توانست بر مبنای تلقی عقل نزد مسلمانان و با دخیل دانستن عناصری از اندیشه فلسفی یونان، به جهان شناسی فلسفی در تمدن اسلامی – ایرانی دست یابد. در طرح فلسفی او، اجزایی از حکمت یونان دیده می شود و فلسفه اسلامی چیزی بیش از این نیست. به نظر فارابی توجه مسلمانان به فلسفه با مدنیت آنان آغاز شد و نفی آن در حقیقت به اندیشه ذاتی دانستن ...
آیت الله مصباح نه شیفته فلسفه غرب بود و نه به آن بغض داشت
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شامگاه 30 آبان در نشست فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در دو سه دهه اخیر جهان اسلام با پدیده تفکر غربی و تجدد روبرو شد و در جهان اسلام واکنش های متعددی به همراه داشت؛ برخی از علما آن را نادیده گرفتند و برخی مواجهه ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
بلکه نوع تفکر فلسفه اسلامی در برخی مسائل انطباق با حکمت یونان دارد نه به طور کامل. فارابی چون نمی خواست به شناسایی اندیشه های آنها اکتفا کند، به جمع میان فلسفه اسلامی و اندیشه های افلاطون و ارسطو روی آورد. فارابی توانست بر مبنای تلقی عقل نزد مسلمانان و با دخیل دانستن عناصری از اندیشه فلسفی یونان، به جهان شناسی فلسفی در تمدن اسلامی – ایرانی دست یابد. در طرح فلسفی او، اجزایی از حکمت یونان دیده می شود ...
فارابی شناسی در قزاقستان اهمیت و ارزش بسیاری دارد
خواست به شناسایی اندیشه های آنها اکتفا کند، به جمع میان فلسفه اسلامی و اندیشه های افلاطون و ارسطو روی آورد. فارابی توانست بر مبنای تلقی عقل نزد مسلمانان و با دخیل دانستن عناصری از اندیشه فلسفی یونان، به جهان شناسی فلسفی در تمدن اسلامی – ایرانی دست یابد. در طرح فلسفی او، اجزایی از حکمت یونان دیده می شود و فلسفه اسلامی چیزی بیش از این نیست. به نظر فارابی توجه مسلمانان به فلسفه با مدنیت آنان آغاز شد ...
آیت الله مصباح نسبی بودن ارزش ها را قبول نداشت
در برابر ارزش ها حساس باشند؛ البته سکولاریسم به اخلاق و ارزش های اجتماعی حساس نیست. روش هستی شناسانه علامه مصباح همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد تحیری، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، گفت: در حوزه معرفت شناسی دو رویکرد یعنی وجودشناختی و غایت شناختی داریم. در رویکرد غایت شناحتی، استقلال عقل انکار می شود و عقل بخشی از وجود انسان است که در تعامل با محیط تحقق می یابد. روش فلاسفه ...
مرحوم مصباح نگاه نظام واره به علوم انسانی داشت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی شامگاه روز گذشته از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. رمضان علی تبار، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مبانی معرفت شناختی مستقیماً در روش علم تأثیر دارد بیان کرد: سایر مبانی مانند هستی شناسی تاثیر مستقیمی در روش ندارد. مبانی زیرساخت های نظری است که در ...
در مدرسه علمیه کوثر علی آباد کتول مطرح شد: اسلام پرچم دار کتاب و کتابخوانی است
کتاب بوده و اولین آیات این کتاب مقدس هم با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم و علم همراه شده است. وی با توجه به آیه هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون اسلام را پرچم دار کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: واژه علم در این آیه به معنی دانستن اصطلاحات علمی و تخصصی نیست، بلکه منظور از آن معرفت خاصی است که انسان را به اطاعت و امید به پروردگار دعوت می کند و علوم تجربی و امروزی نیز اگر در خدمت چنین ...
هیچ مکتب فلسفی سرقفلی فلسفه را ندارد/ زندگی را نمی توان تعریف کرد بلکه باید زیست
که ما را به بند و قید می کشد. فکر انسان جاری است و نمی توان آن را به بند کشید و برخی باورها که منجر به عقیده ثابت می شوند ممکن است فکر را تعطیل کنند. عقل، وحشی است عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: به قول آقای دینی، عقل وحشی است و با کسی تعارف ندارد، فیلسوف در پی آزادسازی فکر و جان خود از گزاره هایی است که رسوب کرده و به او بسته شده و فلسفه تامین کننده جریان تفکر است، لذا ...
وزیر فرهنگ: فارابی به قله ای باشکوه در تمدن اسلامی تبدیل شده است
پرداز تمدن نوین اسلامی با استفاده از این ابزار مهم، در حال ایجاد بنای رفیع تمدن نوین اسلامی هستند. تمدن نوین اسلامی که بر پایه عقلانیت حاصل از تفکر فارابی وارد اندیشه اسلامی شده است، در آثار بزرگان حکمت و فلسفه و عرفان اوج پیدا کرده و امروز به نقطه تکامل خود در انقلاب اسلامی رسیده است؛ لذا ما فارابی و تفکر او را از بنیان های فکری و نظری این نظام فکری جدید در کشور و جهان اسلام می دانیم. ...
اگر فارابی نبود ابن سینا هم نبود/بزرگترین نظریه پرداز سیاسی اسلام
صدور را وارد اسلام کرد. ما در کندی یا فیلسوفان دیگر، نظریه نو افلاطونی فیض و تطبیق آن با جهان شناسی بطلمیوسی را می بینیم؛ اما مبتکر اوّلیه آن در عالم اسلامی فارابی است که از نظریه فیض استفاده کرده است. این استاد فلسفه افزود: البته جلوگیری از خرافات هم مورد توجه او بوده است. مثلاً رساله ای دارد در تنجیم ، که در آینده در دست چاپ است. این رساله در 27 فصل و بسیار خلاصه است و در هر فصل، نوعی ...
لزوم مطالعات میان رشته ای در موضوع تحول دینداری
انسان بیان می کند که با التزام به آنها به معرفت معتبر می رسد. لذا می توانیم از واقعیات دینداری تصویربرداری داشته باشیم که دانش معتبری را به ما ارائه کند. الگوی روش شناسی نیز بیانگر پیگیری محقق است و بیان می کند که آن انسان شناسی فلسفی که مرجع من قرار گرفته کدام است و چه الزاماتی را به دنبال دارد که با توجه به آن انسان می تواند به معرفت معتبر برسد. لذا امروز قصد دارم نظریه انسان شناسی مرجع و اموری را ...
تقریری بر نقاط ضعف و قوت کتاب روش های تفسیری
طور جامع هستند و تمام روش ها و گرایش های تفسیری را بررسی می کنند؛ مثلاً در میان غربی ها، گلدزیهر را داریم که کتابی در این زمینه نوشت و در جهان اسلام نیز حسین ذهبی را داشتیم. در ایران هم کتاب های ارزشمندی در این زمینه تدوین شده و از آنها استفاده کرده ایم اما همچنان می طلبد که این مسئله را موضوع پژوهش های خود قرار دهیم. محققان و استادان می دانند که رساله ها و مقالات متفاوت و زیادی در همین زمینه داشته ...
فارابی معرفت یقینی را در سازگاری با دین می دانست
بهتر الحروف فارابی ، واکنش یک فیلسوف به جریان مخالفت با عقل و تفکر بوده و می تواند در جهان امروز برای ما، سرشت نزاع های کلامی، فلسفی، نحوی و منطقی که به مدت دویست سال در دنیای اسلام جریان داشت را عیان کند. در اینجا باید اشاره که در ابتدای سده چهارم هجری، جریانی وجود داشت که جریان عقلی و فلسفی را در تضاد آشکار با دین تلقی کرده و فهم دین براساس بنیان های فلسفی را موجب تباه شدن دین قلمداد می ...
علامه طباطبائی به من گفت دیگر شعر نگو
...، یک روز که من خدمتشان بعد از کلاس راه می رفتم، رو به من کردند و فرمودند: شنیدم شعر میگویی. گفتم: بله گاهی مرتکب می شویم. فرمودند: حالا نمیخواهد شعر بگویی. گفتم: حاج اقا شما خودتان شعر میفرمایید. فرمودند: حالا تو فلسفه می خوانی می ترسم که ذهنت تخیلی بار بیاید. دیگر ذوق شعری من خشک شد. وی در پایان گفت: عرفان بسیار خطرناک است، فلسفه عقل است و عقل نجات دهنده ی انسان است. عقل را جدی ...
جوانان نهضت احیای آثار فارابی راه بیندازند/ فیلسوفی که مبتکر فلسفه زبان بود
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه امروز، 30 آبان، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان و به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار و استاد فلسفه را می خوانید؛ صحبت ما درباره یکی از بزرگ ترین حکما و فلاسفه اسلامی، ابونصر فارابی است. فارابی نه تنها در عالم اسلام بلکه در جهان شهرت دارد و ...
تقریظ رهبر معظم انقلاب برکتاب تنها گریه کن
...> مطالعه انسان را رشد و تعالی داده و راه درست زیستن را به او می آموزد. وی با اشاره خاطرات دفاع مقدس به تحریر درآورده این خاطرات زیبا و تاثیرگذار گفت: سنگر به سنگر 8 سال دفاع مقدس سرشار ازرشادت مردان وفرزندان این مرزوبوم است که مردانه ایستادند تا ایران اسلامی آباد و مستقل بماند. نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان با بیان اینکه مادران شهدا زینب وارپیکرهای غرق به خون فرزندانشان را به آغوش ...
چند سطری از زندگی آیت الله محمد صادقی تهرانی
به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی آیت الله محمد صادقی تهرانی اختصاص دارد. زندگینامه محمد صادقی تهرانی محمد صادقی تهرانی (1305 - 1390ش ...
فارابی و تفکر او بنیان فکری تمدن نوین اسلامی در ایران است/ چرا فارابی مؤسس فلسفه اسلامی است؟
دانند که به نظر آنها، او اساس فلسفه را گذاشته است. پس معلم را مؤسس میدانسته اند. در طی مدتی قریب به هزار و چهارصد سال هم کسی را معلم ننامیدند تا این عنوان و نام را به فارابی دادند؛ پس فارابی هم باید راه تازه ای گشوده و اساس نوینی نهاده باشد که اورا معلم ثانی نهاده اند. این ها هر چه باشد، ما هزار سال فلسفه داشته ایم، این فلسفه هر چه بوده و هر حاصلی داشته است، در جهان ایرانی ...
عضو پیوسته فرهنگستان علوم: اگر فارابی نبود مسلما ابن سینا هم نبود
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه اظهار کرد: فارابی نه تنها در عالم بلکه در جهان اسلام یک شهرت جهانی دارد، در قرون وسطای اسلامی او را به عنوان ابو نصر می شناختند و کتاب های او را مورد مطالعه قرار می دادند و به معلم ثانی می گفتند. وی افزود: فارابی دوره ای در بغداد بود که مترجمان آثار یونانی از سریانی ها و مسیحی ها بوده اند و او شاگرد دو ...
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت روز جهانی فلسفه در دبی
...> پس انسان، مسلّح به عقل است اما همین عقلی که در بخش اندیشه، بود و نبود عالم را خوب بفهمد و در بخش انگیزه، باید و نباید جهان را خوب بفهمد، معیار معرفت را در حس و تجربه خلاصه نکند، نگوید چیزی که بطلانپذیر است و بطلانپذیر نیست محور درک است، بگوید بعضی از امور با تجربه اثبات میشود و با تجربه ابطال و برخی از امور با تجرید و نه تجربه. روز جهانی فلسفه یعنی روز جهانی اندیشه و انگیزه. اگر بشر ...
وجوه تصوف در عصر مدرن
میلیون ها نفر رسیده است که اکثر آن ها از ایالات متحده آمریکا، چین و کره هستند. امروزه گرایش صوفیانه در محافل عربی و اسلامی شکل فزاینده ای به خود گرفته که توجهات را به بررسی دلایل این مساله جلب می کند. به نوبه خود مطالعات و مشاهدات در حوزه شکل گیری توجه به عرفان، توسط جهان عرب و اسلام را با در نظر گرفتن دو مورد زیر عنوان می کنم: 1- آنچه ذکر خواهد شد تلاشی برای محدود ...
انتظار داشتیم میان فلسفه قدیم و جدید گفتگو صورت گیرد
هزار حکیم بود، ولی وقتی دانشگاه آمد این ها به انزوا رفتند. با اینکه تنها جایی که بین حکمت جدید و فلسفه می توانست پیوند بخورد همین جا بود، اما این اتفاق نیفتاد. هیچ کجا غیر از ایران حکمت اسلامی به این معنا ندارد که ابن سینا بخوانند. در دانشگاه های اسلامی دیگر اگر هم اسلام شناسی داشته باشند سبکشان غربی است و ما تنها کشوری هستیم که این سنت را به نسل های بعد انتقال داده ایم. در دانشگاه ...
پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟
بپردازد و حتی این سوبژکتیویته را تکمیل کند. اما برای اینکه ما به سوژه زندگی برسیم و به سوبژکتیویته واقع بینانه ای دست پیدا کنیم، حتما باید تاریخ سوبژکتیویته را بخوانیم. فلسفه ما اگر بخواهد در فلسفه جهان معاصر حضور داشته باشد باید از کانال سوبژکتیویته وارد شود و زبان سوبژکتیویته و مدرنیته را یاد بگیرد. به همین دلیل است که من پروژه ام این است که از تفکر فلسفی جهان اسلام سوال کنم که سوبژکتیویته شما چه هست ...
عرفان بدون اخلاق ممکن نیست
هم او از رفتارها حرف می زند، و موضوع اصلی و اولیه اخلاق تشخیص رفتارهاست. هاشمی با بیان اینکه استاد مصباح ، رفتارهای اخلاقی را به چهار دسته فردی، اجتماعی، زیست محیطی و الهی تقسیم کرده است، اظهار کرد: موضوع عرفان عملی، منازل و مقامات سلوکی و کیفیت سپری کردن سلوک است و ریاضیت های مشروع را به انسان آموزش می دهد؛ اینکه چه ذکرهایی انسان را به مقامات می رساند و مقولاتی از این دست و اگر عرفا ...
درباره فلسفه و آینده آن در ایران
قانونگذاری شریک پیامبر دانسته بود مسکوت گذاشته و از کنار آن گذشتند. ابن سینا به جای سیاست فصلی تحت عنوان نبوت در فلسفه گشود و اخلافش در راهی که او گشوده بود رفتند البته کتاب هایی در اخلاق به سبک یونانی نوشته شد، اما مطالب آن درس زندگی برای مردم نبود و بیشتر باید آن ها را جزئی از فضل و معلومات اهل فلسفه دانست. احیاء علوم الدین غزالی به یک معنی متضمن پیام بی نیازی جهان اسلام از کتاب های اخلاق و ...
علامه جعفری می توانست مکتب فلسفی جدیدی تأسیس کند/ فقط شارح مثنوی نبود؛ منتقد آن هم بود
از ایشان وقت خواستم و خدمتشان رسیدم که شاید یکی دو ساعتی طول کشید و سؤالات و مطالبم را خدمت ایشان عرض کردم و ایشان هم جواب هایی دادند که در ادامه نکاتی را در این باره عرض می کنم. علامه جعفری، اسلام شناسی جامع در همه ابعاد آن بود ایشان به اعتقاد من یک فقیه و اسلام شناس برجسته بود و البته غیر از اینکه در زمینه فقه عملی واقعا یک مجتهد کامل بود و در نجف نزد مراجع بزرگ درس خوانده بود ...