پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟
سایر منابع:
سایر خبرها
خلوص علمی و گسترش افق های جدید، دستاورد فارابی در حوزه اندیشه است
نسبت به ابن سینا مقدم است. فارابی، حدود 339 هجری قمری وفات می کند و 31 سال بعد از او، ابن سینا به دنیا می آید و دلیل سوم ما، از لحاظ قدمت تاریخی است. به تعبیر برخی از بزرگواران فارابی در این قلمرو موسس است و در حوزه فلسفه اسلامی بنیاد گذار محسوب می شود. دلیل چهارم هم این است که در تقویم ملی ما هیچ روزی به نام مبارک فارابی وجود نداشت و مجموعه این موارد سبب شد که ما به سراغ فارابی برویم. ...
اگر فارابی نبود ابن سینا هم نبود/بزرگترین نظریه پرداز سیاسی اسلام
و اجتماعی بیان کرده است. از منظر فارابی، فضائل اخلاقیِ فردی و اجتماعی به یک معناست و این که، انسان در مدینه فاضله است که تربیت می شود. او کتاب های زیادی درباره سیاست مدنی دارد که با نظریه های سیاسی امروز تفاوت دارد چون از دید او فضیلت، بدون خدا معنی ندارد و به ترتیب اثبات وجود خدا و مراتب عوالم می کند و سپس به این عالم می رسد و به این نکته اشاره می کند که انسان چگونه وجود دارد، اهمیت انسان و ...
پژوهش های فارابی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
قائل به تأسیس فلسفه اسلامی یا هر فلسفه دیگر شد. اگر فلسفه از خارج از جهان اسلام آمده باشد طرح تأسیس آن معنا ندارد. فلسفه اسلامی شرح بسط و تفصیل فلسفه یونان نیست، بلکه تحقق دوره ای از تاریخ فلسفه است که طی آن نسبت جدیدی با وجود، تحقق یافته و این نسبت در دیانت مسلمانان نیز تأثیر کرده است. او اظهار کرد: در کتاب الجمع بین رای الحکیمین به خوبی نشان می دهد که اندیشه فارابی در طول فلسفه ...
فارابی شناسی در قزاقستان اهمیت و ارزش بسیاری دارد
هیأت یونانی مطرح است و از مبانی مهم است، ساجد للّه تعالی می کند و این همان مسأله ای است که ما از آن به اسلامی کردن تعبیر می کنیم. این استاد عرفان و فلسفه ادامه داد: بعد نوبت به فارابی می رسد. فارابی که مستشرقین از او به عنوان پدر فلسفه اسلامی عبارت می کنند - علاوه بر اینکه پدر فلسفه اسلامی باشد یا نباشد ما شک نداریم و در کنار آن یقین داریم که یکی از برترین های فلاسفه اسلامی است که به ...
آینده فلسفه در ایران
فلسفه اسلامی در ایران سخن می گویم. برای اظهار نظر در باره آینده فلسفه در ایران، به نظر می رسد که باید نظر به گذشته بیفکنیم و از رخدادها و وقایعی که برای فلسفه، آموزش و پژوهش آن پیش آمده و فلسفه را در ایران به حرکت رو به جلو واداشته، مورد ملاحظه قرار دهیم تا بتوانیم برای آینده نتیجه بگیریم. تازه های حکمت 2 یکی از وقایعی که در گذشتۀ نه چندان دور موجب تحرک فلسفه در ایران شد ...
تفاوت طب فارابی با طب امروزی در چیست
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه، امروز، 30 آبان ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد؛ در ادامه مشروح سخنان نجفقلی حبیبی ، استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی را می خوانید؛ بحثی که می خواهم درباره فارابی مطرح کنم، مربوط به پزشکی او می شود. گرچه در کتاب عیون الأنباء فی طبقات الأطباء بیان شده است که فارابی در پزشکی بسیار ماهر و استاد بوده و علی رغم ای ...
هیچ مکتب فلسفی سرقفلی فلسفه را ندارد/ زندگی را نمی توان تعریف کرد بلکه باید زیست
پایان فلسفه نیست و تا انسان هست اندیشه هست. وی اضافه کرد: آنچه از فلسفه در زندگی کاربست دارد موضوعات فلسفه نیست بلکه فلسفیدن است، ما نباید تقسیم جهان به وحدت و کثرت را به کار ببندیم، فلسفه، آزادسازی فکر و پرسشگری و عصیان نسبت به سنت ها و سبک هاست و نه اصالت وجود و ... . زندگی قابل تعریف نیست رسولی پور تصریح کرد: از مجتهد شبستری در مورد تعریف او از زندگی می پرسند و می ...
آیت الله مصباح نسبی بودن ارزش ها را قبول نداشت
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین صادق گلستانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، شامگاه 30 آبان در نشست فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: علامه مصباح همانند فلاسفه صدرایی انسان اجتماعی را مدنی بالطبع می داند، یعنی انسان طوری آفریده شده که به سمت جامعه می رود. وی این سؤال را مطرح می کند که چرا خدا ...
عبداللهی: چون در مقام اندیشه حریف علامه مصباح نمی شوند، افترا می زنند
عالم و حکیم آفریده شده و برای آفرینش انسان غایت و هدف قائل باشیم، وقتی وارد قلمرو سیاست و حقوق می شویم آن هستی شناسی الهی و آن خداشناسی و توحیدباوری و انسان شناسی خاص ما را به یک سیاست و حقوق و اخلاق خاصی می رساند که به کلی متفاوت است. در هستی شناسی غربی عمدتا نگرش ماتریالیستی حاکم است، درخداشناسی، اگر خدا را پذیرفته باشند خدایی است که در امورات تشریعی عالم دخالت نمی کند و در حوزه انسان ...
فارابی و تفکر او بنیان فکری تمدن نوین اسلامی در ایران است/ چرا فارابی مؤسس فلسفه اسلامی است؟
... از عظمت های دیگر فارابی این است که او معلم ثانی است. در تمدن ما چه کسی معلم ثانی است؟ فارابی! این بالاترین نسبت را با فلسفه در عصر جهانی پیدا می کند. به علاوه همه اینها، دیدگاه های بسیار روشن نظری و بسیار مهم عملی که فارابی در حوزه موسیقی داشت که مبنای مقاله من نیز است- در باب قدرتی که او در موسیقی عملی و نظری داشت و می دانیم که ابن سینا این را نداشت؛ اینجا نسبت این دو بزرگ را روشن می کند. عبد ...
هزار سال فلسفه داشته ایم
محقق شده است و ایشان آن را نه یک طرح، بلکه یک نظر می دانست. محسن مهدی با این نظر مخالف نبود که بعد از فارابی همه فیلسوفان دوره اسلامی در جمع میان دین و فلسفه کوشیده اند، اما رغبت و تعلق خاطری به حدود خطِ سیر در تاریخ فلسفه اسلامی نداشت. رئیس فرهنگستان علوم توضیح داد: وقتی می گفتم پیروی از طرح فارابی درجمع دین و فلسفه، اخلاف او را از ادامه بحث درباره مدینه و اهل آن، بی نیاز می کرده است، او این ...
جوانان نهضت احیای آثار فارابی راه بیندازند/ فیلسوفی که مبتکر فلسفه زبان بود
می شود. او کتاب های زیادی درباره سیاست مدنی دارد که با نظریه های سیاسی امروز تفاوت دارد؛ چون از دید او فضیلت بدون خدا معنی ندارد و به ترتیب به اثبات وجود خدا می پردازد. سپس مراتب عوالم را اثبات می کند و به این عالم می رسد و به این نکته اشاره می کند که انسان چگونه وجود دارد. دیگر اینکه به اهمیت انسان و اجتماع و نیز ویژگیهای مدینه فاضله اشاره می کند و این پرسش را مطرح می کند که آیا مدینه فاضله شهر ...
الحاد جهان بینی منسجمی ندارد و ناممکن است
نپذیرفتن آن، ناسازگاری های درونی است و کسانی که این ادعا را دارند، یا به لوازم سخن و ادعای خود آگاه نیستند یا اینکه لجاجت دارند. یکی از موضوعات مهم در الهیات و فلسفه، موضوعات مربوط به خدای متعال و اوصاف و عملکردش در جهان است. به قول شهید مطهری، پیوسته برای همه انسان ها در طول زندگی، قضیه خدا یک مسئله بوده است. خداناباوری یا الحاد نیز یکی از مهم ترین مسائل در مطالعات خداشناسی است. در گذشته نیز افرادی ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
بر اساس متن موسیقی کبیر فارابی، به نظر می رسد که اگر بخواهیم طبقه بندی در سازهای مختلف داشته باشیم و مبنای طبقه بندی را داشته باشیم، در آنجا فارابی قید می کند که حنجره انسان اکمل تمام سازها است و هیچ سازی بالاتر از حنجره انسان نیست. صدری ادامه داد: در مرتبه بعد سازهایی که می توانند حنجره انسان را محاکات بکنند، در ردۀ دوم قرار می گیرند. یکی از آن سازهایی که در جای جای موسیقی کبیر فارابی ...
علامه طباطبائی به من گفت دیگر شعر نگو
...، یک روز که من خدمتشان بعد از کلاس راه می رفتم، رو به من کردند و فرمودند: شنیدم شعر میگویی. گفتم: بله گاهی مرتکب می شویم. فرمودند: حالا نمیخواهد شعر بگویی. گفتم: حاج اقا شما خودتان شعر میفرمایید. فرمودند: حالا تو فلسفه می خوانی می ترسم که ذهنت تخیلی بار بیاید. دیگر ذوق شعری من خشک شد. وی در پایان گفت: عرفان بسیار خطرناک است، فلسفه عقل است و عقل نجات دهنده ی انسان است. عقل را جدی ...
عضو پیوسته فرهنگستان علوم: اگر فارابی نبود مسلما ابن سینا هم نبود
، اگر فارابی نبود مسلما ابن سینا هم نبود چون حتما آثار فارابی را خوانده و با آنها آشنا شده است. خود ابن سینا می گوید 40 بار مابعدالطبیعه ارسطو را خواندم و نفهمیدم تا اینکه اغراض مابعدالطبیعه را خواندم و تمام مسائل برایم حل شد. رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران ادامه داد: از اقدامات و آثار مهم فارابی این است که علوم زمان خود را در کتابی به نام احصاءالعلوم آورده است، به نظر او علوم، فقط علوم عقلی ...
ابن سینا وام دار فارابی بود/ تبحر مؤسس فلسفه اسلامی در نواختن ساز
ر فارابی است. بنا بر این معانی و معانی دیگری که وجود دارد، روز سی ام آبان به نام روز فارابی نام گذاری شد. یکی از مهم ترین دلایل صوری اش هم این است که در تقویم ایران، روز سعدی، حافظ، ملاصدرا، ابن سینا، خواجه نصیر، شیخ بهایی و ... را داریم اما روز فارابی را نداشتیم و نداریم. از این رو به سمت روزی رفتیم که در جهان به نام فلسفه شناخته می شود و در تمدن اسلامی هم فلسفه با فارابی آغاز می ش ...
مسعود فراستی؛ من فحش می دهم، پس هستم
انتظار توسط مسعود فراستی فشار داده شد. مجتبی دهدار نوشت: نقد یک رفتار علمی ست و می تواند در چارچوب شناخته شده ی خودش که محصول برخورد فلسفی و روش مند انسان با جهان اطرافش و حتی خودش هست، هر ابژه ای را به سوژه ی مطالعه خود بدل کند. از این روی مسعود فراستی و یا حرفهایش هم می تواند سوژه ی مطالعاتی یک نقد باشد؛ چرا که نه! ما می خواهیم در این مجال اندک ذره بین نقد را بیاندازیم روی همین حرفهایی که ...
قول به تأسیس فلسفه اسلامی به سود این گرایش فلسفی نیست
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه، امروز، 30 آبان ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان حسن سیدعرب، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام را می خوانید؛ در ابتدای سخن لازم است فرارسیدن روز جهانی فلسفه را به همه دوست داران این دانش تبریک بگویم و از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تشکر کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار داد تا مطا ...
آینده فلسفه در ایران| سیدمصطفی محقّق داماد
1 مقدمتاً باید تأکید کنم که کلمه فلسفه در عنوان این وبینار را اگر هم نظر برگزارکنندگان معنی عام آن بوده، من به فلسفه اسلامی تفسیر می کنم و در باره آینده فلسفه اسلامی در ایران سخن می گویم. برای اظهار نظر در باره آینده فلسفه در ایران، به نظر می رسد که باید نظر به گذشته بیفکنیم و از رخدادها و وقایعی که برای فلسفه، آموزش و پژوهش آن پیش آمده و فلسفه را در ایران به حرکت رو به جلو واداشته، مورد ملاحظه ...
ماجرای قهر سیدحسین نصر با هانری کُربن
کنفرانس علمی از کشور خارج شده بود، همانجا بماند. پس از مدتی سختی به عنوان عضو هیات علمی و استاد صاحب کرسی دانشگاه جرج واشنگتن انتخاب شد. نصر از پیش از انقلاب با بسیاری از شخصیت های علمی معاصر ایران از جمله علامه طباطبایی، شهید مرتضی مطهری، غلامرضا اعوانی، غلامعلی حدادعادل و... ارتباط داشت. او در اشاعه فرهنگ و فلسفه اسلامی نقش مهمی را در ایران و جهان ایفا کرد و حتی نام خیابان هایی، چون ...
استاد یثربی: نقل قول دیگران در فلسفه انسان را دانا نمی کند/ کفر و کافری به اسلام به این آسانی نیست
اصول عقلانی و فروع سازگار با وجدان و زندگی انسان، من چنین دینی را در نظر دارم و با آن دو مقایسه می کنم. منظور من از عرفان و فلسفه دو راه و دو ابزار شناخت و تحصیل معرفت است، اما تفاوت در این است که عقل ابزار رسیدن به معرفت معمولی است، به قول عرفا معرفت رسمی است، و به قول معروف، معرفتی مطابق با علم حصولی است و اما معرفتی که به وسیله عرفان به دست می آید، معرفت شهودی است که محصول بصیرت باطنی و ...
علوم انسانی طوری طرح شده که از زندگی دوران مدرن حفاظت کند
...، باید در مبانی اندیشه خودمان مجدداً بررسی کنیم و سعی کنیم با قرائت سند، بتوانیم از این انسداد خارج شویم. طالب زاده در پایان این جلسه که به پرسش و پاسخ دانشجویان گذشت با پاسخ به پرسشی که به نسبت علوم انسانیِ دینی با علم کلام مربوط می شد، گفت: علم کلام به دفاع از اعتقادات دینی به وسیله فراهم کردن و استفاده از تجهیزات گوناگونی نظیر خطابه، برهان، جدل و... می پردازد. علوم انسانی نیز به ...
داوری اردکانی: آثار مهم فلسفه در ایران در ترجمه و مخاطب شناسی مشکل دارند/ تاکید اعوانی بر گفت وگونکردن ...
تقدم صرفا شرفی نبود. درست است که او گفته بود الهیات اشرف علوم است؛ زیراکه بی سودترین آنهاست اما فیلسوف با این سخن می خواست بگوید که طالبان علم الهی این علم را بی سودای سود می طلبند و این خود یک فضیلت به شرف اخلاقی است اما مقصود اصلی ارسطو از تقدم نظر که آن را از استاد خود افلاطون آموخته بود، وابسته بودن عمل به نظر بود. به گفته این استاد فلسفه، ارسطو در این باب نظر افلاطون را تا حدودی ...
انتظار داشتیم میان فلسفه قدیم و جدید گفتگو صورت گیرد
برای جهان بدهیم، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت. این دید حکمت نزد ما بود، اما کاری نکردیم. یکی از دستاورد های حکمت ما که مورد نیاز جهان امروز است ارتباط حکمت و دین است؛ یعنی همان مسئله عقل و وحی. در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است. در غرب هم می شود در این زمینه کار هایی کرد. در فلسفه غرب اخیرا این مسئله مطرح شده و، چون مبتنی بر حکمت نیستند در آن گیر کرده اند. همچنین شاید دویست ...
فعالیت 2300 کتابخانه عمومی در سراسر کشور
فلسفی اشاره به تفکر انسان دارد. در این باب 14 رساله وجود دارد که جمله اول اولین رساله آن ارسطو می گوید:" انسان موجودی است که ذاتا میل به دانستن دارد" و تلاش می کند به ما نشان دهد که فلسفه چیست. ما علوم مختلف داریم اما فلسفه بالاترین علم است چون علم کلی است و دیگر علوم حوزه خاصی را بررسی می کند اما فلسفه اوصاف کلی علوم را بررسی می کند. وی درباره جایگاه فلسفه در ایران تصریح کرد: منظور از ...
درباره فلسفه و آینده آن در ایران
قانونگذاری شریک پیامبر دانسته بود مسکوت گذاشته و از کنار آن گذشتند. ابن سینا به جای سیاست فصلی تحت عنوان نبوت در فلسفه گشود و اخلافش در راهی که او گشوده بود رفتند البته کتاب هایی در اخلاق به سبک یونانی نوشته شد، اما مطالب آن درس زندگی برای مردم نبود و بیشتر باید آن ها را جزئی از فضل و معلومات اهل فلسفه دانست. احیاء علوم الدین غزالی به یک معنی متضمن پیام بی نیازی جهان اسلام از کتاب های اخلاق و ...
فلسفه در خدمت هیچ دیسیپلینی نیست/ رهایی؛ مهم ترین سخن فلسفه
فلسفه یا Philosophia، واژه ای با ریشه یونانی و به معنای دانش دوستی است. گفته می شود اولین بار، فیثاغورس، ریاضی دان یونانی این واژه را به کار برد و خود را دوستدار دانش نامید. فلسفه به طرح پرسش های بنیادین درباره انسان، جهان و مسئله وجود می پردازد و جست وجویی آزاد برای پاسخ به این پرسش ها را دنبال می کند. مابعدالطبیعه، معرفت شناسی، اخلاق، زیبایی شناسی و منطق، شاخه های اصلی فلسفه را تشکیل می دهند و ...
فلسفه حقوق بشر؛ مقاله ای ازحضرت آیت الله جوادی آملی
، حتماً آزادی انسان، مطلق و نامتناهی نبوده، بلکه مقید و مشروط و محدود است. بعد از اثبات ضرورت تناهی وصف آزادی انسان، نوبت به این مطلب می رسد که عامل تعیین کننده محدوده آزادی انسان در شئون هستی خود، اعمّ از اعتقاد، اخلاق، حقوق، اعمال، احوال و خلاصه سنّت و سیرت چیست؟ آنچه می تواند پاسخگوی منطقی سؤال مزبور باشد، این است که تنها عامل تحدید آزادی او همان مبدأ تحدید اصل هستی اوست؛ یعنی آن مبدأ ...