آینده فلسفه در ایران| سیدمصطفی محقّق داماد
سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله مصباح نه شیفته فلسفه غرب بود و نه به آن بغض داشت
.... مباحث علوم انسانی را دور از اصطلاحات مغلق و برای عموم با زبان ساده بیان و حتی نقد مکاتب غربی و پلورالیزم و .. را در جلسات محرم مطرح می کردند. وی گفت: ایشان بین انگیزه ها و انگیخته ها تمایز قائل می شدند، در اصول اخلاقی ایشان پرهیز از تعصب، بیان نرم و مؤدبانه حتی با مخالفانی مانند لاک و کانت داشتند و متواضع بودند و نکته جالب اینکه از سرزنش دیگران نهراسیدند و در فضای سیاسی دشواری که علیه ایشان درست شده بود نظریات اومانیستی وتساهل و تسامح و حقوق بشر را نقد کردند. انتهای پیام ...
مرحوم مصباح نگاه نظام واره به علوم انسانی داشت
...، پاسخ به شبهه شیطان دکارتی و ... پرداختند. به گفته عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ویژگی دیگر مرحوم مصباح این بود که نگاه نظام واره به علوم انسانی داشتند و سراغ تک نگاه ها نمی رفتند؛ به عنوان نمونه در دیدگاه مشروعیت سیاسی مبتنی بر خواست مردم، ایشان مسئله را مستقیما از آیات و روایات تحلیل نکرده و به ارزش های اخلاقی برگرداندند و از این مسیر به اثبات نظر خود پرداختند؛ در ...
آیت الله مصباح نسبی بودن ارزش ها را قبول نداشت
مباحث اجتماعی است، تلاش کرد که همان ایده ها را در مفهومی به نام تاریخ بسط دهد. لذا در 4 جلد فلسفه تاریخ را نوشت. لبخندق با اشاره به دیدگاه فلاسفه در مورد کمیت جمعیت، بیان کرد: این مقوله در بین متفکرین غرب و جهان اسلام سابقه دارد؛ مثلاً در غرب دورکیم مقوله جمعیت و کمیت را در تحلیل اجتماعی بااهمیت دانسته و زیمن هم رابطه دو فرد را مبنای تحلیل قرار داده و گفته است که اگر نفر سومی وارد این ...
دنیای فلسفه اخلاق : نوشتاری از مصطفی سلیمانی
شفقنا- مصطفی سلیمانی نویسنده، روان شناس و دانش آموخته فلسفه اخلاق، در نوشتاری با عنوان دنیای فلسفه اخلاق آورده است: بشر در عصر حاضر، یک سره در حالِ چون و چراست. او نمی تواند برای حل و فصلِ موقعیت های به ظاهر متضاد و متفاوتی که تجربه می کند، یک نظام اخلاقیِ واحد و منسجم در نظر بگیرد و از این رو، به جای حل مسئله، موضوعاتِ محوریِ اندیشه اش را دستخوش نسبی گرایی و تشکیک کرده است. فهم وجه مشترک و نقطه ...
برای سامان دهی اخلاق زیست جهانی می توان از مباحث الهیاتی استفاده کرد
ارزیابی می کنید؟ در دانشکده حقوق دانشگاه خودمان چند رساله با راهنمایی من در باب حقوق محیط زیست نوشته شده و دفاع شده است. در نظام حقوقی ایران قوانین مختلف و ضمانت اجراهای کیفری در حیطه مسائل محیط زیست دیده می شود. البته در این قوانین بحث محیط زیست داخلی مطرح شده است، نه محیط زیست جهانی. قوانین داخلی در این حیطه کارآمد نیستند و این امر در تخصص حقوق بین الملل است. امروزه تمام زیست بشر از ...
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد: اصول ده گانه منشورِ تمدن سازی انقلاب اسلامی
سازی انقلاب اسلامی بر ده اصل اساسی استوار است و همین اصول، اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی هستند. وی در تحلیل ماهیت تمدن ها گفت: از زمانی که تمدن ازهم نشینی انحصاری تاریخ جدا شد و به عرصه جامعه شناسی و سیاست و آینده پژوهی گام نهاد، از سلطه پروسه وارگی جبر تاریخ رهید و وارد پروژه وارگی ارادی و تحت قدرت سازندگی بشر قرار گرفت. شکوه و شوکت و جلال و جبروت و فخر و تعصب تمدنی از پیشینه بشر به ...
تمایز ماهیت از وجود نمود اسلامی کردن فلسفه یونانی نزد فارابی است
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه، امروز، 30 آبان ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد در ادامه مشروح سخنان منوچهر صدوقی سها، مدرس برجسته عرفان و فلسفه اسلامی را می خوانید؛ در ساحت تاریخ فلسفه اسلامی، یک واقعیت مسلم تاریخی که متأسفانه به شدت مغفول است و مطرح نیست، این معنا است که فلسفه اسلامی از ی ...
کتاب موسیقی کبیر فارابی اعجاب آور است
به پیشنهاد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روز سی ام آبان ماه که مصادف با روز جهانی فلسفه است به عنوان روز فارابی در تقویم ملی ایران به ثبت رسید. این نامگذاری به آن دلیل است که فارابی را بنیانگذار حقیقی فلسفه در تمدن اسلامی می دانند. به همین مناسبت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم بزرگداشت فارابی حکیم و فیلسوف برجسته ایرانی را با حضور استادان برجسته ایرانی و خارجی در فضای مجازی برگزار کرد . این ...
دشواری سخن از روانشناسی اسلامی در ایران بر خلاف جهان/ روانشناسی اسلامی با قدمت 60 ساله
، مباحث در حوزه های مختلف را در چارچوب و قاعده ای تحت عنوان روانشناسی اسلامی مطرح کنند، افزود: این مکتب به رسمیت شناخته شده است زیرا مباحث برخی از حوزه های مختلف روانشناسی را با بهره گیری از متد و مکتب روانشناسی اسلامی، با استدلال و منطق می توان اثبات کرد. آذربایجانی بیان کرد: روانشناسی اسلامی ادعا دارد که انسان تنها یک بدن و جسم فیزیکی نیست بلکه روح دارد و داده های وحیانی و الهی و حتی ...
مهمترین نسبت ما با فارابی اقتدا به او در حوزه کنکاش خالص و ناب فلسفه عقلی و علمی است
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به شورای فرهنگ عمومی کشور و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سی ام آبان ماه (با مصادف با روز جهانی فلسفه) در تقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم فارابی ثبت شده است؛ حال سوال مهم و اساسی ای که در اینجا مطرح می شود، این است که چرا با وجود فیلسوفان و متفکران بزرگ ایرانی چون صدرالمتالهین شیرازی، سهروردی، میرداماد و ... حکیم فارابی در این اقدام مورد توجه قرار گرفته است ...
آینده فلسفه در ایران
از مسائل سیاسی، بسیاری از مسائل اجتماعی امروز رویاروی حکمت اسلامی است که بایست پاسخ گوید. از همه مهمتر مباحث حقوق بشر است. این جانب بر این باورم که هرچند به طور مبسوط در حکمت اسلامی مباحث حقوق بشری مطرح نشده، یعنی فصل مستقلی بدان اختصاص نیافته، ولی اصول و مبانی آن مطرح و مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. در غرب نیز کانت در سراسر آثارش یک بار هم کلمه حقوق بشر نیامده، ولی با توجه به مطرح ساختن اصل ...
مهدی محقق: فارابی از دانشمندان درجه یک مملکت ماست
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی محقق در مراسم بزرگداشت حکیم فارابی همزمان با روز جهانی فلسفه (27 آبان) بیان کرد: در حقیقت در تقسیم بندی ای که در فلسفه اسلامی می کنند از نظر مکتب فکری، مکاتبی چون مشاء، اشراق و حکمت متعالیه وجود دارد. حکمت متعالیه بیشتر با نامذکر می شود و . مکتب اشراق با ، و مکتب مشا با شناخته می شود. رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: برخی می گفتند وجه ...
هزار سال فلسفه داشته ایم
را مؤسس فلسفه اسلامی می دانستند. معلم اول، ارسطو است. ارسطو را از آن جهت معلم اول می دانند که به نظر آنها، او اساس فلسفه را گذاشته است. پس معلم را مؤسس میدانسته اند. وی افزود: طی مدتی قریب به هزار و چهارصد سال هم کسی را معلم ننامیدند تا این عنوان و نام را به فارابی دادند؛ پس فارابی هم باید راه تازه ای گشوده و اساس نوینی نهاده باشد که او را معلم ثانی نهاده اند. این ها هر چه باشد، ما هزار سال ...
حجت الاسلام جبرئیلی مطرح کرد: کلام اسلامی نیازمند ظهور و بروز در سطح اجتماع است
پژوهشگر افزود: معاضدت علوم اجتماعی مورد قبول و پذیرش است؛ همچنین می توان به برخی از مباحث مانند امر به معروف و نهی از منکر که بیشتر جنبه کلامی دارد تا فقهی نگاه دو وجهی داشت. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اظهار داشت: کلام اجتماعی دارای ویژگی هایی از جمله، تبیینی، دفاعی و ناظر به ابعاد اجتماعی می باشد. ایشان اذعان کردند مبانی کلام اجتماعی شامل: اجتماع محوری در کنار فرد محوری، جامعیت اسلام(سیاست توسعه)، تفکر سیستماتیک، کرامت انسانی، حقوق بشر و تکالیف اجتماعی می باشد. ...
کمیسیون آموزش کانون وکلای دادگستری استان اصفهان برگزار می کند: کارگاه مجازی آموزش جامع قراردادنویسی در ...
مقصودی افزود: مدرس این دوره، سرکار خانم بهار نجف پور،، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر دکتری حقوق خصوصی است و سرفصل مباحث دوره عبارتست از: -مذاکرات پیشاقراردادی -تنظیم قرارداد -امضا و مبادله قرارداد -اسناد قرارداد -مکاتبات قراردادی -اجرای قرارداد -اختلافات قراردادی -تغییر و تبدیل قرارداد -واگذاری قرارداد -تفسیر قرارداد ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امروز یکشنبه 30 آبان ماه در آیین بزرگداشت حکیم فارابی که همزمان با روز جهانی فلسفه برگزار شد، با اشاره به آثار باقی مانده از فارابی، گفت: این فیلسوف مسلمان بر عکس فیلسوفان دیگر اسلامی، علاقۀ بسیار به مباحث سیاست مُدُن زیر مجموعه حکمت عملی نظر داشته و در این زمینه، کتبی چند از او به دست است و از همۀ آنها معروف تر کتاب آراءاهل المدینۀ الفاضلۀ او است و باید به این ...
وزیر فرهنگ: فارابی به قله ای باشکوه در تمدن اسلامی تبدیل شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، روز یکشنبه همزمان با روزجهانی فلسفه (27 آبان) و آیین بزرگداشت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: فارابی در تاریخ اندیشه اسلامی دارای جایگاه رفیع و اوج قله حکمت و فلسفه در اندیشه اسلامی است. وی در این نشست برخط با اشاره به نظر بزرگان حکمت و فلسفه درباره فارابی و اندیشه فارابی، گفت: فارابی موسس حکمت و فلسفه اسلامی و پیونددهنده میراثی است که از یونان ...
30 هزار طلبه برای تألیف فلسفه مضاف نیاز است/ سوم آذر؛ اختتامیه همایش علامه مصباح
ارتحال علامه بحث فلسفه علوم اجتماعی اسلامی انتخاب شده است. وی با طرح این پرسش که چرا به فلسفه مضاف می پردازیم، بیان کرد: مرتبا گلایه می کنند که چرا فلسفه اسلامی در متن زندگی پیاده نمی شود و علامه مصباح کسی بود که فلسفه را به متن زندگی و علوم انسانی آورد. در غرب بلافاصله وقتی فیلسوفی نظر بدهد وارد زندگی مردم می شود ولی در کشور ما متاسفانه این مسئله کمتر دیده می شود و اهمیت کار آیت الله ...
عضو پیوسته فرهنگستان علوم: اگر فارابی نبود مسلما ابن سینا هم نبود
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه اظهار کرد: فارابی نه تنها در عالم بلکه در جهان اسلام یک شهرت جهانی دارد، در قرون وسطای اسلامی او را به عنوان ابو نصر می شناختند و کتاب های او را مورد مطالعه قرار می دادند و به معلم ثانی می گفتند. وی افزود: فارابی دوره ای در بغداد بود که مترجمان آثار یونانی از سریانی ها و مسیحی ها بوده اند و او شاگرد دو ...
الحاد جهان بینی منسجمی ندارد و ناممکن است
... ناسازگاری درونی دیگر در ادعای الحاد این است که الحاد خداساز است و به محض اینکه انسان ادعا کند خدا را قبول ندارم، خدایگان دیگری جای آن را می گیرند که برخی از آنها خدایان کنترل ناپذیری همانند علم هستند که منجر به تخریب محیط زیست یا بسیاری از جنایات همانند جنگ جهانی اول و دوم شدند، لذا تاریخ بشر نشان داده که انسان نمی تواند بدون خدا یا وجود مطلق زندگی کند. همچنین محمد لگنهاوزن، استاد ...
فارابی و تفکر او بنیان فکری تمدن نوین اسلامی در ایران است/ چرا فارابی مؤسس فلسفه اسلامی است؟
.... همه اهالی فلسفه می دانند که ایشان البته فاضل و بزرگوار است. ولی ایشان بیشتر به عنوان یک مترجم مطرح است تا موسس. موسس کسی است که البته از آراء گذشتگان بهره مند می شود ولی ساختاری نو و جدید را بنیاد گذاری می کند؛ لذا فارابی کسی است که به حق این کار را کرد. رضا داوری اردکانی؛ رئیس فرهنگستان علوم ایران روز جهانی فلسفه از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است مارا به وضعی که فلسفه در ...
وضعیت فلسفه اخلاق در دانشگاه ها رضایت بخش نیست
سروش و دیگران ترجمه کردند واکنش هایی را داشت که به عنوان نقطه های جدی در فلسفه اخلاق دیده شد. رویکرد این آثار، فلسفه تحلیلی است و کمتر شاهد هستیم که فلسفه اخلاق قاره ای در سیستم آموزشی و پژوهشی ما شکل بگیرد. البته آثار فلاسفه قاره ای هم زیاد ترجمه شده است؛ مثلا کار های نیچه بسیار ترجمه می شود و مورد استقبال واقع می شود و حتی در فرهنگ عمومی گاهی مورد توجه قرار می گیرد و به شکل یک جریان ...
انتظار داشتیم میان فلسفه قدیم و جدید گفتگو صورت گیرد
برای جهان بدهیم، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت. این دید حکمت نزد ما بود، اما کاری نکردیم. یکی از دستاورد های حکمت ما که مورد نیاز جهان امروز است ارتباط حکمت و دین است؛ یعنی همان مسئله عقل و وحی. در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است. در غرب هم می شود در این زمینه کار هایی کرد. در فلسفه غرب اخیرا این مسئله مطرح شده و، چون مبتنی بر حکمت نیستند در آن گیر کرده اند. همچنین شاید دویست ...
عمل به قرآن؛ عامل شکل گیری تمدن اسلامی/ فقط زشتی های غرب را فرا گرفتیم
صرفا از غرب ترجمه کردیم. غرب در جهات مثبتی تحول داشته است ولی آن تحولات به ما منتقل نشده است. مثلا یک تحول مهم این است؛ در غرب فیزیکدان ها با فلاسفه به هم نزدیک شدند و فلسفه نزد سرآمدان علم مطرح شده است ولی دانشکده های علوم ما با مباحث فلسفی خصومت می ورزند. بنابراین ما مسیر درست را در تولید علم طی نکردیم. ما خیلی استعداد داریم و هیچ کمبودی نسبت به غربی ها داریم ولی متاسفانه در داخل کشور ...
اقدام رئیس دستگاه قضا در ایجاد گفتمان دیپلماسی قضایی رسواکننده چهره دروغین استکبار جهانی است
فریبنده آمریکایی ها، استکبار جهانی و غرب برای غارت کشور ها تکیه بر مفهوم حقوق بشر دارد، بیان داست: از این رو مستکبرین می کوشند تا پشت دیوار حقوق بشر خودشان را مخفی کرده و بالاترین آسیب ها را نسبت به بشر مرتکب شوند. وی بیان داشت: به واقع این اقدام رئیس دستگاه قضا در ایجاد و بیان گفتمان دیپلماسی قضایی در حقیقت رسوا کننده چهره دروغین آمریکایی ها و استکبار جهانی است. ذوالنور ادامه داد ...
دو علّامه و تبیین مفهوم آزادی
کردند بحث از آزادی بود. نگاه انسان محورانه مدرن، آزادی از بسیاری قیود را طرح می کرد که در مقابل، نگاه اسلام نسبت به این موضع می باید مشخص می شد. این دو علامه به این بحث وارد شده و برخی دیدگاه های رقیب را به نقد گذاشتند. علامه طباطبایی عنوان کرد که نوع آزادی که اسلام مطرح می کند متفاوت از آن است که جهان غرب به دنبال آن است. او گفت آزادی که اسلام به بشر ارزانی داشته، آزادی از هر قید و بند ...
عرفان بدون اخلاق ممکن نیست
حاضر با اخلاق کاملاً پیشرفته روبرو هستیم که همان اخلاق اسلامی است و در سطوح مختلفی وجود دارد. تبیین زهد همچنین جواد فرامرزی به عنوان دیگر ناقد گفت: در محدوده عرفان اسلامی چه عملی و چه نظری مفهوم دیگری به نام زهد و اخلاق هم داریم و انتظار بود که در بحث شما روشن شود. وی افزود: آنچه به عنوان تصوف و عرفان اسلامی مطرح است، از زهد بیرون آمده است؛ مثلاً در قرن 5 ب ...
درباره فلسفه و آینده آن در ایران
تکلیف فردیت پیدا می کرد، اما در جامعه جدید بشر با حقوقش فردیت پیدا می کند. فلسفه ای که در یونان ناظر به تدبیر و نظم مدینه در گفتار و رفتار اهل آن بود وقتی به عالم اسلام آمد در تناسبی دیگر وارد شد. البته فیلسوفان ما با نظر به آنچه ارسطو در تقسیم علوم گفته بود به هر علمی جایگاهی دادند. ارسطو علم نظری را مقدم بر علم عملی دانسته بود و این تقدم صرفاً تقدم شرفی نبود. درست است که او گفته بود ...