سایر منابع:
سایر خبرها
از شیخ اشراق تا مانی
سلسله مراتب وجود در فلسفه مشایی است که در آن عقل اول و دوم و ... به ترتیب از واجب الوجود پدیدی می آید تا به نازل ترین مرتبه وجود که عالم اجسام است، برسد. حرف تازه سهروردی این شباهت به حدی است که برخی از محققان با نگاهی سطحی پنداشته اند که نظام فلسفی سهروردی همان نظام فلسفه مشایی است و سهروردی حرف تازه ای نزده است. به خصوص فرنگیان می گفتند بعد از ابن سینا حرف تازه ای در فلسفه ...
میراث دار حکمت
سهروردی مبدع و مبتکر حکمت اشراقی در دوره اسلامی است؛ او فیلسوف نور شناخته می شود و فلسفه اش نیز بر اساس نور استوار است. او روی مسئله اعتباری بودنِ وجود، تکیه می کند و با صراحت تمام آن را ساخته ذهن و اعتبار عقل به شمار می آورد. نویسنده این کتاب که از استادان برجسته فلسفه اسلامی استT می کوشد تا در 19 فصل مواضع فکری سهروردی را بررسی و گوشه هایی از اندیشه تابناک این فیلسوف اشراقی را روشن کند. دینانی در ...
سهروردی؛ عجیب ترین شخصیت تاریخ ایران
پروفسور کاظم محمدی شامگاه دیروز (8 مردادماه) در نشست تخصصی سهروردی شناسی، اظهار کرد: درباره شیخ اشراق حرف های پارادوکسی کال زیادی وجود دارد و شاید هیچ شخصیتی به اندازه این عارف مسئله دار نبوده باشد. همچنین وقتی با فیلسوفانی همچون ابن سینا، ابن رشد و ... سر و کار داریم، تکلیف ما مشخص است، چون در یک مدار حرکت می کنند ولی وقتی به شخصی همانند سهروردی می رسیم، سردرگم می شویم که با چه کسی طرف هستیم ...
چرا حُر، حُر شد؟
به گزارش برنا؛ هر انسان آزاده ای وقتی بین دو راهی عقل و احساس می ماند اگر نسبت به ائمه(ع)محبت همراه با معرفت داشته باشد راه نجات او مهیا می شود که می توان "حر بن یزید ریاحی" را هم از این دست انسان ها برشمرد. نگاهی به زندگی حر حر در دوران جاهلیت و اسلام، در میان قومش مورد احترام و از بزرگان، اشراف و شخصیت های برجسته کوفه بود و هنگامی که از قصر ابن زیاد خارج شد تا به مقابله با ...
ماهیت و فلسفه قیام امام حسین(ع)
برابر حکومت فاسد یزید، در نظر داشتند عقل های خفته ای که هر باطل، هر سخن ناحق و هر رفتار ناشایستی را می پذیرفت و تشخیص حق از باطل را از دست داده بود، بیدار کنند. امام حسین (ع) با شهادت خود و بذل جان، بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر را در تاریخ بشریت نشان داد. در این باره در زیارت اربعین امام حسین (ع) جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد که می فرماید: "و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَة/ خداوندا، حسین بن علی، جان و خون خود را در راه تو داد تا بندگان تو را از جهل نجات دهد و آنها را از سرگردانیِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند." مریم رادان 117 ...
محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده است
کشید که در آن حماسه ای بی نظیری به تصویر کشیده شد که وجدان انسان های آگاه، صلابت آسمانی اش راستایش کرده و در برابر قداست آن سر تعظیم فرود آوردند. مهدوی کیا اظهار کرد: بشریت، باید عاشورا و قیام حسینی را زیر ذره بین عقل و منطق قرار دهد و نیازهای عقیدتی و انسانی خود را در پرتو آن جستجو کنند و هر چه بیشتر در راه بهبود حیات معنوی و مادی خویش قدم گذارد. انتهای پیام ...
بصیرت عاشورایی ، امید غلبه بر دشمنان
به گزارش سبلان ما ، حاتم رسولی فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل در یادداشت خود به بصیرت عاشورایی در جامعه اسلامی اشاره کرد و نوشت: روزهایی که در آن قرار داریم، برای محبان اهل بیت علیهم السلام و شیعیان حضرت سیدالشهدا علیه السلام، ایام حزن و اندوه است. سال 61 قمری، شقی ترین آدم ها، خون معصوم ترین انسان ها را مظلومانه بر زمین ریختند و ننگی به بلندای تاریخ را به جان خریدند. یاران اندک حضرت ...
آسایش: نظریات روانشناسی اسلامی به بلوغ نرسیده است/ رفیعی هنر: هنوز مقوله روانشناسی اسلامی را به صورت ...
اسلامی هستند. او ادامه داد: مرکز دیگر در ایالات متحده در غرب این کشور و در کالیفرنیاست. در آنجا مرکز اسلامی خلیل وجود دارد که مجموعه ای را با عنوان روا ن شناسیاسلامی راه اندازی کرد و دوره هایی را نیز در این زمینه برگزار می کند. مؤسسه روانشناسی اسلامی الکرم نیز در شرق ایالات متحده آمریکا در ویرجینیا فعالیت می کند. این مؤسسه با همکاری دانشگاه جرج واشنگتن، دوره روانشناسی اسلامی را به صورت ...
یادی از حکمت سهروردی
جایی که در حکمه الاشراق از او به عنوان کیخسرو المبارک یاد می کند. سهروردی ادامه راه ابن سینا سهروردی می گوید محیی و زنده کنندۀ این حکمت است که سالهاست زیر گرد و غبار فراموشی پنهان شده بود. او در قرن ششم خود را محیی حکمت خسروانی می داند و در کتابش می گوید: من این کار را از جایی شروع کردم که ابن سینا در آنجا به پایان برده است. او ابن سینا را پیشکسوت خود می داند. ابن ...
از سهروردی چه می دانیم؟! فیلسوف عشق و حقیقت
با فردوسی در شعر و ابن سینا در فلسفه آغاز شد و شیخ اشراق این مسیر را در آثار خود بیشتر بروز داد. وی ادامه داد: شیخ اشراق به حکمت پیش از اسلام یعنی حکمت خسروانی که فلسفه ایرانیان باستان است، توجه کرد که برخی این توجه را ناشی از مخالفت با اسلام یا فرهنگ عربی تلقی کردند و بحث را به سمت تعصبات قومی و نژادی بردند؛ اما لازم به ذکر است که شیخ اشراق در فلسفه خود معتقد است که حقیقت مانند که نور فراگیر ...
صدوقی: فلاسفه در طول هم هستند نه در عرض یکدیگر/ محمدی: سهروردی انسان را از اسارت خود می رهاند
...> پورحسن فیلسوفان اسلامی را انتزاعی ندانست و ادامه داد: سهروردی در عقل سرخ سیر انسان -انسان قبل از دنیا، حین دنیا و بعد از دنیا- را مطرح می کند و و می گوید اگر بخواهیم به چشمه زندگانی دست یابیم راهش این دنیایی است. سعید انواری دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه این مراسم مفهوم خرِه کیانی را از نگاه سهروردی شرح داد و بیان کرد: فر موهبتی الهی است که هرچند فرد باید ...
سهروردی بنیانگذار نگاه تأویلی به قرآن است
سوی دیگر شاید این نگاه مورد پذیرش قرار نگیرد و برخی مطالب سهروردی قابل قبول نباشد اما چون وی یک متفکر است و می خواهد تفکر را بازیابی کند لذا توجه به چنین مواردی در فلسفه سهروردی جای تأمل دارد. تأویل در لغت به معنای بازگشت به اول و در اصطلاح به معنای تفسیری برخلاف ظاهر متن است. سهروردی در آثار متعدد، از رمز و تمثیل و تأویل استفاده می کند که از جمله آنها عقل سرخ و روزی با جماعت صوفیان است اما خودِ ...
عاشورا حقیقتی سرمدی است
همه بسته و در فطرت همه مستقر است که همه حق را دیدند و قالوا بلی گفتند. حادثه عاشورا در روایات وقتی به عمل انسان ها می رسد لایه عمیقی دارد که با اسما و صفات الهی پیوند دارد و فلسفه ای در ذیل آن نهفته است که با همه عالم پیوند می خورد. یک بخش از توجه به واقعه عاشورا تبیین این واقعه است که در ظرف علوم اسلامی و دانش هایی که در تاریخ اسلام شکل گرفتند، مطرح می شود. البته در این مسئله رویکردهای ...
محرم یادآور بزرگترین حماسه ظلم ستیزی در طول تاریخ است
به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سرهنگ پاسدار صمدمحمد علیزاده فرمانده سپاه بوکان 9 مرداد در جلسه هماهنگی برنامه های دهه نخست ماه محرم، اظهار کرد: محرم یادآور بزرگترین حماسه ظلم ستیزی بشریت در طول تاریخ است، پس از جهات مختلف به ویژه سیاسی این ایام مورد توجه است. وی ادامه داد: حماسه سرخ عاشورا، حماسه انسان های پاکدل و راست قامتی است، که عاشقانه به وصل الهی لبیک گفتند، در راه دین و عقیده ...
عاشورا بخشی از هویت شیعیان در تاریخ است/ مقاومت های اجتماعی که از کربلا الهام گرفته شد
محیط علوم اجتماعی ما کاملا این عبارت ها رسوب کرده و این تقابل بین فلسفه و علم از زمان کانت به بعد به وجود آمده است. او گفت: علم یک معرفت عینی است و فلسفه یک امر ذهنی است که با اینکه نوعی ساحت عقلی دارد اما علم نیست. وقتی می گوییم نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان، علم و عمل اجتماعی به سطحی از علوم توجه دارد که در قبال علوم نظری است. او درباره اینکه تاثیر عاشورا در حوزه ...
دل بی حسین هر چه شود دل نمی شود | بخشی از ترجیع بند منتشرنشده یاقوت سرخ سروده مجید افشاری
به چشم یک واقعه حماسی، عبرت آموز و بصیرت افزا که مقدمه قیامت و رستاخیز است نگاه می کند؛ واقعه سترگ و شگفتی که پیش و بیش از گریستن، باید بر آن نگریست ، از آن عبرت گرفت و از درک و دریافت و بازخوانی پیام های انسان ساز آن بصیرت پیدا کرد. نکته دیگر اینکه شعر عاشورایی بیشتر موضع مند است تا موضوع مند . به این معنا که ممکن است در ظاهر و صورت هیچ نشانه صریح و مستقیمی از عاشورا نداشته باشد، ولی در باطن و ...
آنچه در نکوداشت سهروردی گذشت
شیخ اشاره کرد. در ادامه، پریسا سیمین مهر، هنرمند نقال به اجرای بخش هایی از عقل سرخ پرداخت و بهرنگ گودرزی هم با نوای تار، او را همراهی کرد. رونمایی از فیلم انیمیشن محمدعلی سجادی با نام تمثیل که روایتی آزاد از داستانکی از لغت موران شیخ الاشراق است، از دیگر برنامه های این مجلس نکوداشت بود. در بخش پایانی هم محمدعلی سجادی به جلوه هایی از داستان گویی و شیوه ی قصه پردازی در آثار سهروردی پرداخت. شکرخدا گودرزی، رئیس خانه موزه با خوانش بخش هایی از رساله العشق سهروردی در طول برنامه اجرای این برنامه را بر عهده داشت. انتهای پیام ...
روز اول محرم و پیوند آن با شعر و ادبیات آیینی
دربردارنده اصول عقاید اوست: تلویحات ، مقاومات ، مطارحات و حکمه الاشراق . سهروردی آنچه از طریق کشف و شهود دریافته و به زبان فلسفی صورت بندی کرده بود را در کتاب حکمه الاشراق ثبت کرد. سهروردی شخصی است که مکتب فلسفی اشراق را به وجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن 6 و اوایل قرن 7 ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده اند. او خود فلسفه اش را ...
شیخ اشراق، فیلسوف و ادیب فرزانه ای است که هنوز او را نشناخته ایم
جمله رساله مونس العشاق یا فی حقیقت العشق که در موضوع عشق است. مونس العشاق در دوازده فصل تدوین شده و شرح داستانی درباره ی سه فرزندِ عقل به نام های عشق، حُسن و حُزن و سرگذشت آنها و رابطه آنها با انسان است. داستان این سه برادر و سخنانی که هر یک به زبان حال درباره خود می گویند، برجسته ترین بخش از مونس العشاق است. در فصول بعدی سهروردی باز درباره ماهیت حُسن و محبت و عشق و نَفْس مطالبی می گوید که بیرون از ...
گره گشایی عرفانی به سبک فلسفه اشراق
نکته وجود دارد و آن این است که فلسفه اشراق را به نوعی در حکمت متعالیه می بینیم و اشراق راهی را آغاز کرده که ادامه دار است. وی با بیان اینکه با این وجود شاید با عنوان شخص شیخ اشراق، این فلسفه به صورت شخصی کمتر در کتب حوزوی و دانشگاهی دیده شود، افزود: درست است که تفکر فلاسفه دیگر نیز اشراقی بوده، اما اینکه به شکل یک فلسفه مدون شود کاری بود که شیخ اشراق انجام داده و نباید از چنین فردی که ...
اوج تنازع بین حق و باطل در صحرای کربلا رخ داد
. ابراهیمی دینانی سخنان خود را درباره دو مفهوم عقل و عشق که در کتاب خود تحت عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا آمده آغاز کرد و بیان کرد: عقل و عشق هر دو از ویژگی های انسان هستند و تنها انسان است که در این عالم عقل دارد و تنها انسان است که عشق نیز دارد. در بین حیوانات محبت وجود دارد اما در حد عشق نیست و عشق از ویژگی های خاص انسان است. البته در قرآن سخن از عشق نیامده و خداوند عاشق نمی شود اما ...
کربلا آوردگاه جبهه حق و باطل در سایه پیوند عقل و عشق است
به گزارش ایکنا، نخستین نشست از سلسله نشست های حسینیه حکمت ظهر امروز هشتم مردادماه با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی با موضوع عشق و عقل در مکتب عاشورا در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. گزیده مباحث این جلسه را در ادامه می خوانید؛ عقل و عشق هر دو از ویژگی های انسان هستند یعنی در این عالم فقط انسان است که عاقل است و در این عالم تنها انسان است که عاشق می شود. حیوان ها محبت ...
جنینی، خون آشامی و جهان تقابلیِ آدم ها
از زندگی است. در نه ماه حیات جنینی، انسان صرف خامِ محصور در یک دنیای خاص در نهایت “تعصب” به آن “سخت” چسبیده است و جز بقاء و لذائذ خود چیزی نمی بیند. این آدم سخت متعصب وقتی به دنیای دیگر پا می نهد نیز در دو مسیر تقابلی (یا خام یا پختگی) ادامه حیات می دهد: عقل با عقل دگر دوتا شود// نور افزون گشت و ره پیدا شود (پختگی: جامعه، صلح و جهان تعاملی) نفس با نفس دگر خندان شود// ظلمت افزون گشت و ره ...
قیام حسینی برای برپایی حکمرانی توحیدی
ک حکمرانی جاهلی و مبتنی بر جاهلیت داریم که مجموعه نابسامانی های مادی و معنوی در آن هست و یک حکمرانی مبتنی بر عقل و عقلانیت داریم. در حکمرانی مبتنی بر معنویت و ایمان که مجموعه دستاوردها و بسامانی مادی و معنوی در آن هست تلاش می شود تا جامعه هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی به سامان شود. اگر از قرآن کریم استفاده کنیم، فلسفه قیام امام حسین(ع) در این جمله ای که برای فلسفه ارسال رسل ذکر شده، نهفته ...
بهترین زمان برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ماه محرم است
حضرت سیدالشهدا بزرگترین امر به معروف کننده در اسلام و همچنین قیام حسینی سر منشأ امر به معروف بوده که امام حسین (ع) از حاکمان زمان خود مطالبه گری کردند و بهترین زمان برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ماه محرم است . نهضت عاشورا یک مکتب فکری است که در هر مقطع زمانی دریچه هایی از نور معارف دینی را به روی انسان تشنه درک حقایق می گشاید و در آن ماهیت و اهداف جهان شمول و پویا وجود دارد. با این حال آسیب شناسی برای پیروان این مکتب عشق و حماسه حسینی ضرورتی انکارناپذیر است . ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر اداره کل صمت ...
ارباب صدای قدمت می آید
مناسک ذهن افراد را آماده می کند که معارف را بهتر متوجه شویم در واقع مسجد و حسینیه واحدهایی هستند که مارا تعلیم داده و برای کل جامعه نیرو تربیت می کند. محمدی گفت: افراد وقتی در این مناسک از خود گذشتگی را بیاموزند، خیلی چیزهای دیگر هم با خود به ارمغان می آورند، به عنوان مثال در مراحل بعدی سعی می کند این از خود گذشتگی را عملی کند. این استاد دانشگاه ادامه داد: آینده مناسک عاشورایی ...
عواقب خطرناک فقدان بصیرت در جامعه/ رمز عبور از حادثه عاشورا تشخیص حق از باطل بود
...> در ماجرای دفاع از دین، بیشتر از همه چیز برای انسان بصیرت لازم است. بی بصیرتها در واقعه کربلا فریب خوردند و در جبهه باطل قرار گرفتند، بدون این که خود بدانند. همچنان که در جبهه ی ابن زیاد کسانی بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، بلکه از بی بصیرتها بودند. امروزه با بصیرت و بینش صحیح و همگام با رهبر جامعه می توان بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی کرد؛ پیروی از رهبری و ولایت فقیه در تمام ...
فلسفه سیدالشهدا(ع)، آزادی مردم است
آیند این سنگینی بار را از دوش توی انسان برمی دارند. سنگینی که جامعه و اطرافیانمان به ما تحمیل می کنند. ما در میان خوب و بد های دیگران و تعاملات آن ها گم شده ایم و خود حقیقی خودمان را فراموش کرده ایم و نمی دانیم چی بناست ما را آرام کند. آقا سیدالشهدا مرکز توجه به این معرفت هستند که فرمود هر کسی به حسین بن علی ع پناهنده شود، این پناهندگی باعث نجات او در عالم خواهد بود. حسین (ع) نوری درتاریکی ...