سایر خبرها
علامه طباطبایی و نیاز امروز ما !
...، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم از محضر عارف بزرگ و عظیم الشأن مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی (قدس سره) طوری بهره مند شده بود که می فرمود: ما هر چه داریم از مرحوم قاضی داریم! شاکلة علامه طباطبایی در تفسیر قرآن ...
درکشمکش نامعاصر بودگی با دنیای مدرن و ارزش های مدرنیته
های غربی تاریخ رخداده بود تفسیرکرد. البته آن جنبش و خیزش مشروطه خواهی بی ثمر هم نبود. در روزگار پهلوی ها تلاش های یک سویه در معاصرت و هم روزگار شدن با دنیای مدرن و ارزش های مدرنیته ادامه یافت. با برآمدن انقلاب بهمن 57 هم کشمکش میان ارزش ها و سنت ها و باورهای جامعه پسا انقلاب با ارزش های مدرنیته که جمعی به چشم تردید و جمعی دیگر از موضع و منظر نفی و انکار به سیاست و سیادت کفرآمیز لیبرالی ...
وظیفه حوزه پاسخ به شبهات از راه قرآن است
: بنابراین هر مشرک و کافری در ته دره هم که باید نومید نیست و دلش متوجه خدا خواهد شد؛ به امام علی(ع) فرمودند آیا عقل به این مباحث راهی دارد و ایشان فرمود اگر از اسارت نفس و هوا بیرون بیاید بله کمابیش ممکن است راه یابد چون در درون او و فطرتش وجود دارد و علامه از این قبیل شاگردان بود. وی در پایان افزود: علامه هم قرآن و هم فلسفه را در حوزه احیا کرد و هم راه های عملی را هم نشان داد. وظیفه ما به عنوان شاگرد علامه این است که به شبهات از منظر قرآن پاسخ دهیم. انتهای پیام ...
علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر
بدون تفسیر به رأی و به شیوه قرآن به قرآن که نمایی از تکامل قرآن است، انجام داد. شریعتی تبار ابراز کرد: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می شود، به طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است. حسین لطیفی مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر مهمانان این ...
نگاهی به میراث مکتوب اما رضا (ع) | گنجینه ای که با قلم خلق شد
متوجه باشیم. چون اگر خدا بخواهد، دوا و درمان ما اثر می کند. دعا و توسل در فقه و طب اهل بیت (ع) از این باب است که دارو و درمان را ابزار بدانیم و اثر را با خدا. البته این منافی با اینکه عقل و توکل باید درکنار هم باشند، نیست. آثار مکتوب امام رضا (ع) از نظر سندیت و اعتبار، چه اتقانی دارد؟ برای صحیفة الامام الرضا (ع) دوازده سیزده سند وجود دارد. انتساب طب الرضا (ع) نیز به حضرت مشهور ...
از شاهکارهای علمی ملاصدرا تا تعامل حکمت متعالیه با فلسفه کانت
کنار استدلال عقلی به کار می برد. وی اضافه کرد: برخی از همین رو گمان کرده اند که حکمت متعالیه فلسفه نیست بلکه متافیزیک است و حتی برخی نیز گفته اند که این مکتب، کلام است و ما در صدد پاسخ به این مسأله هستیم؛ ملاصدرا از ظرفیت همه گرایش هایی که در حوزه فلسفه و متافیزیک سخن گفته اند استفاده می کند از این جهت حکمت متعالیه چهارراهی است که برهان، عرفان کلام و وحی را در کنار هم آورده است. ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
به دنیا، ظواهر و مظاهر دنیوی و مادی آن نداشت . اندیشه و تفکر نوگرایانه از دیگر خصلت های علامه محسوب می شد و این اندیشمند بزرگ تلاش می کرد تا به دور از تعصب ها و برپایه عقل و عقلانیت درباره مسایل جهان بینی و فلسفی بیاندیشد، پس تمام مکتب ها و اندیشه ها را بررسی می کرد و تعصبی نسبت به هیچ کدام از فلسفه ها و مکتب ها نداشت و همواره در تلاش بود تا از میان اندیشه های مختلف، آن را که صحیح تر است ...
علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی و دینی را با هم هماهنگ کند
پایان نمی یابد و همیشه رو به جلو است. محمدرضا اسدزاده سخنران سوم در این نشست سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. او گفت: من تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از جعفری و بعد از جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این ...
آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان قم برگزار شد
...، سخنران ویژه این مراسم پیرامون جایگاه علمی علامه طباطبایی گفت: مدتی پیش در محضر آیت الله جوادی آملی بودم و ایشان گفتند که در داخل و خارج کشور، در بین عوام و خواص و دانشگاهیان و حوزویان، علامه طباطبایی جایگاه ویژه ای دارند و این در حالی است که بسیاری از هم نسلان ایشان با وجود اینکه حتی از نظر عملی، برتر بوده اند، چنین جایگاهی را پیدا نکردند. استاد فلسفه و عرفان افزود: این جایگاه ...
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. بهاءالدین نه تنها عالم دینی و مردی متکلم بود بلکه ریاضیدان، مهندس، معمار و کیمیادان بود از علوم غریبه نیز آگاهی داشت. تحصیل علوم ریاضی را از نو زنده ...
نشست فرصت ها و چالش های جهاد تبیین در ارومیه
جهاد تبیین با موضوع فرصت ها و چالش های تبلیغ با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه مدیون علامه طباطبایی هستند گفت: تفسیر، فلسفه، کلام و سایر علوم توسط علامه طباطبایی در حوزه های علمیه پایه گذاری شده و شاگردان تربیت یافته در نزد علامه تلاش های بسیاری در جهت شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند. وی با اشاره به اهمیت مطالعه تفسیر المیزان گفت: تفسیر المیزان تفسیری تربیتی و ...
کتاب تمهید القواعد به چاپ هشتم رسید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما چاپ هشتم کتاب تمهید القواعد اثر صائن الدین ابن ترکه اصفهانی و با حواشی آقامحمدرضا قمشه ای و آقامیرزا محمود قمی و با مقدمه و تصحیح و تعلیق علامه سید جلال الدین آشتیانی hc مؤسسه بوستان کتاب در 480 صفحه منتشر شد. وجود شناسی یکی از مباحث اساسی در فلسفه و نیز عرفان نظری است و فیلسوفان و عارفان هر یک بحث های مفصلی در این باره کرده اند. صائن الدین علی بن محمد ...
نقد کتاب علم النفس فلسفی در دانشگاه اصفهان
...، زیرا هم در حکمت نظری و هم در حکمت عملی، در قله پاکی و زهد بود. علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی عالم به زمان، با نوشتن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، به نقد مکتب مارکسسیم و عقاید پیروان این مکتب پرداخت. وی افزود: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی، پرورش شاگردان شاخص بود؛ از شهید مطهری گرفته تا آیت الله جوادی آملی و بزرگان دیگری که می شناسیم. انصافاً هر کدام از این بزرگان در حوزه علمیه ...
منصوری: برهان و عرفان محتاج قرآنند/ عباسی اقدم: علامه طباطبایی اقیانوسی عمیق و آرام بود
خاص علامه طباطبایی و التزام عقل به خدا گفت: کاری که علامه کرد مشرب سلوکی برای فهم معارف ایجاد کرد. عقل یک التزام الهی به خدا دارد، پس ما عقل آزاد نداریم. برخی می گویند فلسفه یعنی آزاداندیشی ولی عقل خودش به یک امر واقع مقید است و آن امر واقع عبودیت است. او ادامه داد :در مشاء ما اصالت را به وجود می دهیم یعنی ابن سینا اصالت را به وجود می دهد و شیخ اشراق نیز همینگونه است. اصالت وجود در ...
هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است
...، شهود و نقل است. وی فلاسفه پیرو حکمت متعالیه را فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن توصیف و علامه طباطبایی و علامه علامه یزدی و علامه جوادی آملی را به عنوان نمونه هایی از پیروان ملاصدرا برشمرد. گفتنی است، سخنرانی حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در این نشست بین المللی در گفت و گوی علمی با پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشکده اصول دین دانشگاه اسلامی جاکارتا ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
صورت بود؟ علامه چگونه از فلسفه برای تفسیر قرآن و از آیات بینه برای تولید معارف فلسفی استفاده کرده است. نقش دوجانبه و دیالکتیکی بین آیات و بینات قرآن و فلسفه وجود دارد. بنابراین گزارش در ادامه نشست ؛ حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
...، به نحوی که آن را دانشی روزآمد و پویا می دانست و معتقد بود فلسفه اسلامی به خصوص حکمت متعالیه با ظرفیت هایی که دارد، پاسخگوی نیاز فکری جامعه است. رویکرد فلسفی علامه طباطبایی متأثر از معرفت شناسی قرآنی است و بر همین اساس در اندیشه و منش ایشان، دین و فلسفه نه تنها در تناقض با هم نیستند، بلکه مبتنی بر نوعی هماهنگی روشمند هستند. در واقع، نگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی به دین، متأثر از فهم ...
نقد علامه طباطبایی بر حس گرایان و سوفسطائیان
به گزارش ایکنا، بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 24 آبان ماه در نشست علمی نقش فلسفه در تفسیر المیزان که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور فلسفه در اخلاق و عرفان و ... هم باید بحث شود ولی متاسفانه امروز رشته هایی که در حوزه می خوانیم در عرصه نظر و عمل مورد جفاست زیرا ...
یادی از علامه محمد تقی جعفری
او می فرمایند: علامه جعفری در اخلاق فردی کم نظیر بود. وی افزود: افراد کمی هستند که همانند علامه جعفری اینگونه رشد یافته و هم نگاه درونی و هم وجهه برونی خود را تقویت کرده باشند. اساتیدی چون میرزا فتاح شهیدی، آیت الله محسن حکیم، آیت الله خویی و غیره در حوزه علم، این علام فرزانه را پرورش داده و در حوزه معنوی نیز شیخ مرتضی طالقانی، استاد عرفان و تربیت این عالم بوده است. نظری ادامه ...
نگاهی به اندیشه قرآن بنیان علامه محمدتقی جعفری
ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در 27 مجلد اشاره کرد. این دو اثر به نوبه خود، حاوی عمده ترین تفکراتی است که او به مدت 4 دهه متناوب، به آنها پرداخت و کوشید یافته های خویش را در قلمروهایی چون انسان شناسی، جهان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، حکمت، فلسفه و عرفان، ارائه کند. اندیشه قرآنی علامه جعفری علامه جعفری گرچه فرصت نیافت تفسیر کاملی از قرآن به رشته تحریر درآورد ولی ...
علامه جعفری تفکر فلسفی را با تفکر دینی هماهنگ کرد
موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. دکتر محمدرضا اسدزاده در این نشست گفت: سخنان خود را با طرح این سوال آغاز می کنم که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. بنده تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از آقای جعفری و بعد از آقای جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این پژوهشگر ...
خدا را نباید فراموش کرد...
بر شمرد که در جامعیت علم و عمل کم نظیر بود و آثار علمی گران بهایی را به یادگار گذاشت و شاگردان بسیار برجسته ای را هم تربیت کرد. او در فقه و اصول به مدت ده سال از محضر بزرگانی چون شیخ محمدحسین نائینی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم ...
مروری بر شرح زندگی و تلاش های علمی علامه محمدتقی جعفری | نزدیک ترین دانشمند عصر جدید ایران
، به توصیه استادان بزرگوارش دوباره به ایران برگشت و پس از بررسی نیازهای موجود علمی و فکری و فرهنگی جامعه، به جای تدریس فقه و اصول و... به کار پاسخگویی به شبهات جوانان و تحقیق و تألیف پرداخت. تفسیر نهج البلاغه استاد جعفری ترجمه و تفسیر نهج البلاغه را در کنار همه پژوهش های ادبی و هستی شناسی و حقوق بشر و فلسفه و عرفان، تا پایان عمرش انجام داد و 27 جلد ترجمه و تفسیر از او منتشر شد ...
فکر شیعی مدیون علامه طباطبایی است
عرفان معاصر است. شخصیت های بزرگ انقلاب ما چه شخصیت های علمی و چه شخصیت های سیاسی ما از رهبر معظم انقلاب تا مرحوم شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر و ... از شاگردان ایشان بودند. خیلی از مراجع بزرگ ما نیز جزو شاگردان ایشان هستند. در میان شخصیت های دانشگاهی افرادی چون سید حسین نصر، داریوش شایگان، هانری کربن و دکتر دینانی نزد ایشان تلمذ کرده اند. وی اظهار کرد: علامه طباطبایی 1281 ...
نگاهی به زندگی و زمانه علامه جعفری در سالروز رحلتش/ پیشگام گفت وگوی تمدنی
دریاهای معرفت در قالب یادداشت ها و مقالات با احتمال عدم توفیق در معرفی چهره نورانی آنان همراه است. آیت الله خامنه ای درباره مراتب بالای علمی و تبلیغی علامه جعفری می گویند: یکی از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری جامعیت بود، یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود و در فقه، فلسفه، تبلیغ و هنر برجسته و بسیار پر کار بود و هیچ بخشی از گستره عظیم علمی و فکری، ایشان را از بخش دیگر غافل نکرد ...
دانش فلسفه حق از مسائل زیربنایی است| بی حجابی تضییع حقوق عامه است
الهی را برای آن عالم برجسته خواستار هستم. قبل از اینکه برای ادامه تحصیل به انگلستان بروم خدمت علامه مصباح رسیدم زیرا وی تأکید داشت فلسفه حقوق احتیاج است و شایسته است تا عده ای در این زمینه تحصیل کنند؛ برای من سؤال بود وقتی عبارت فلسفه حقوق به کار می رود جمع حق است یا دانش حقوق مد نظر است که باید گفت این دانش را در فارسی فلسفه حق معرفی می کنند تا با رشته حقوق اشتباه نشود و این شباهت لفظی ...
برگ برنده متدینین در برابر سکولارها چیست؟
به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی اخوان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز چهار شنبه 25 آبان ماه در مدرسه پائیزه زمینه های فلسفی فلسفه دین که توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود با موضوع فلسفه اخلاق و فلسفه دین سخنرانی کرد. در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید: به طور کلی می توان گفت فلسفه به معنای بحث از مفاهیم و اصول بنیادی زندگی همانند دین، حقوق، هنر و ...
علوم شناختی، روح دیجیتال، الهیات کامپیوتر و چند موضوع دیگر
...> علوم انسانی به یک معنا مبتنی بر دستاوردهای علوم شناختی و نیز ذهن شناسی جدید بنیادی تر از سایر علوم است. البته نه تنها برای علوم انسانی بلکه برای علوم طبیعی همانند فیزیکِ نظری هم نقش بنیادی دارد. تفاوتی اساسی بین علوم شناختی و دیدگاه کانت وجود دارد که جریان فلسفه را تغییر داد و مباحث معرفت شناسی را در اولویت قرار داد تا ذهن را تحلیل کند، اما تفاوت این است که کانت در همان ذهن شناسی قدیم باقی مانده و ...
اسلام شهود و روایات را به منابع تولید علم افزوده است
بومی اجتناب ناپذیر است وی تأکید کرد: علوم انسانی غربی نسبت به فهم همه ابعاد وجود آدمی ناتوان است و به آن توجهی نمی کند و نمی تواند هم توجه داشته باشد، چون صرفا محصول عقل و تجربه بشری است. بنابراین باید علوم انسانی بومی و متناسب با جامعه خودمان داشته باشیم. اگر بخواهیم کاری قرآنی کنیم، باید تکلیف چند مبنا را روشن کنیم؛ اول مبانی قرآن شناختی علوم انسانی یعنی پاسخ به امکان، جواز، مطلوبیت و ...