سایر منابع:
سایر خبرها
از شاهکارهای علمی ملاصدرا تا تعامل حکمت متعالیه با فلسفه کانت
علمیه قم با اشاره به سخنان شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری ضعف فلسفه را علت پیشی گرفتن الحاد و علوم الحادی می داند؛ گرایش به الحاد به این علت است که فلسفه به معنای متافیزیک رشدی که باید نداشته است؛ در غرب گفته می شود که در جهان اسلام پس از ابن رشد فلسفه رشد نکرده است در حالی که می توان ادعا کرد در دوران مدرنیته فلسفه مرد و فلسفه را به معنای علم گرایی کشتند. با ترمیم علوم انسانی می توانیم ...
اغتشاشات اخیر مصداق بارز جنگ شناختی است
... نویسنده کتاب جنگ شناختی، علوم عصب شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و زبان شناسی را مولفه های اصلی علوم شناختی برشمرد و گفت: این علوم برای شما شناخت مغز را در انسان ممکن می کنند و به ما می گویند چطور مغز دیگران را در اختیار بگیریم؛ البته اگر علوم شناختی در کشور ما جان بگیرد یادگیری را چند برابر سرعت می دهد و باعث دگرگونی مثبت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و اوضاع پژوهشی می شود. وی تصریح ...
روزی برای پیوند گذشته، حال و آینده
...، ارزش شناسی، منطق، زیبایی شناسی، معرفت شناسی، اخلاق و فلسفه سیاسی دسته بندی می شود که مطالعه آن ها در سطح شخصی می تواند به بهبود توانایی فرد در حل مسائل، تجزیه و تحلیل مفاهیم، درک استدلال ها و ایجاد تعاریف کمک کند. این اقدام همچنین به افراد کمک می کند تا در جامعه خود عملکرد بهتری داشته باشند زیرا انسان با مطالعه فلسفه می تواند درباره راه های ادغام ایده ها و پاسخگویی به سوالاتی در مورد آنچه ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) برگزار شد
خطراتی با خود داشته باشد، فلسفه فقه نظام ساز وصف فقه است نه وصف فلسفه؛ چنان چه منظور از فقه شریعت و احکام نیست بلکه دانش کاشف شریعت است. بنابرگزارش خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام سیدحسی میرمعزی دانشیار اقتصاد اسلام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیگر سخنران این همایش گفت: عنوان مقاله من نظام اقتصادی چیستی هستی و امکان کشف و استنباط با بحث فقه نظام ساز است در این ترکیب و در این بحث فقه ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز برگزار شد
؛ بلکه دانش کاشف شریعت است. حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی دانشیار اقتصاد اسلام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیگر سخنران این همایش گفت: عنوان مقاله من نظام اقتصادی چیستی هستی و امکان کشف و استنباط با بحث فقه نظام ساز است در این ترکیب و در این بحث فقه نظام ساز و چیستی فلسفه فقه نظام ساز را بیان می کنم در مورد فقه روشن است، اما در مورد نظام ابهام وجود دارد و در قالب نظام اقتصادی این ابهام ...
دامنه فقه وابسته به تعریف مفهوم پرستش است
فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلی ترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت. وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه اگر دامنه پرستش را اینطور تعریف کردیم که ما باید خدا را پرستش کنیم تا از عقوبت دور شویم، اظهار کرد: بنابراین باید دنبال احکامی ...
همه دان ها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند/ ماجرای فقه اموی و فقه حسینی
تراث قبل از ایشان هم بوده ولی به نام ایشان سکه خورده است ولی در اینجا خیلی از مباحث را می توان داشت گرچه اصل آن جای بحث است که آیا منظور فراغ از نص عام است یا خاص؟ و اگر عام است در کجا سراغ داریم؟ رد مبنای شهید صدر استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: دومین ورود ایشان هم به نظام اقتصادی است؛ ایشان در اینجا هم به فلسفه فقه نظام نزدیک شده گرچه آنچه ارائه کرده این است که می توان از ...
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
...، حقیقت فلسفه در دست نیافتن به حقیقت است. انسان به عنوان تنها موجود متفکر با قوه تفکر و خرد خود در تلاش است که به کشف حقایقی درباره هستی، آگاهی و این که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است، بپردازد. برای درک و یافتن پاسخ این پرسش ها، اندیشمندان از فلسفه بهره می برند. فلسفه، انسان ها را به اندیشیدن مستقل و بدون تعصب و تفاهم متقابل و صلح دوستی دعوت می کند. اهمیت فلسفه به ...
تشریح نظام واره فقهی توسط آیت الله رشاد در 152 باب
بحث های کتاب الطهاره جنبی عبادی ندارد؛ فقه اعتکاف که همیشه با فقه روزه بحث می شده است در این نظام جدا شده است؛ قسم دوم ارتباطات و معاملات انسان با خود است که ابوابی مانند فقه عقیده، فقه طب، فقه اطعمه، فقه صنایع غذایی اضافه شده است. وی با اشاره به اهمیت ورود به مباحث صنایع غذایی و غذاهای تراریخته، اظهار داشت: رابطه با خلق خدا قسم سوم کلان نظام فقهی است که رابطه انسان با خلق است و در همان ...
فلسفه به ما می آموزد چگونه ناملایمات اجتماعی را به تفکر تبدیل کنیم
به گزارش سدید ؛ سومین پنجشنبه ماه نوامبر از سوی سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی فلسفه نامگذاری شده است. از طرفی جامعه ایرانی با مشکلات و معضلاتی روبه روست که باید حل شوند و در این بین از فلسفه توقع می رود تا برای رسیدن به راهکارهای مناسب اندیشمندان و متفکرین را یاری دهد. به همین مناسبت با شهین اعوانی؛ استاد فلسفه با موضوع کارکرد فلسفه برای ساختن جهان بهتر و زندگی توام با سعادت و ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
دانش فیزیک و فلسفه را حمل کند و در جست وجوی یافتن مرز نامرئی و ناشناخته ای که میان این دو علم کشیده شده است، روزها و شب های بی شماری را با تئوری های متقدمین و متأخرین هستی شناسی قدیم و جدید درباره ذره و ماده سیر و سفر کند و آنگاه کتابی را با نام بهت انگیز ارتباط انسان و جهان را به جهان عرضه کند، به راستی کاری شبیه معجزه است، معجزه ای باور نکردنی . علامه جعفری چه تاثیری در عرفان اسلامی ...
برگ برنده متدینین در برابر سکولارها چیست؟
هزینه معرفت شناسی و فلسفی اینکه معتقد به واقعی بودن مفاهیم اخلاقی و دینی باشید زیاد است چراکه تا ثابت کنید یک مفهوم در جهان وجود دارد بلافاصله از شما پرسیده می شود در کدام لایه از وجود می گنجد و نسبت آن با سایر موجودات و جهان طبیعی چیست؟ شاخه دیگری که بدون خواندن جدی آن نمی توان وارد مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه دین شد فلسفه ذهن است. مسئله بسیار مهم در دین، جهان پس از مرگ است اما بررسی در این ...
نقد کتاب علم النفس فلسفی در دانشگاه اصفهان
اکثر نوشته ها یافت نمی شود و از این نظر قابل تقدیر است، البته باید در چنین کارهایی جانب احتیاط را رعایت کرد. وی به تفاوت مباحث روایی و فلسفی درباره نفس اشاره کرد و افزود: مجموعه ای از آیات و روایات با تأکید بر مباحث معرفت النفس و خودشناسی وجود دارد. به نظر می رسد باید نسبت این معرفت النفس و آن علم النفس فلسفی در کتاب مشخص باشد تا خواننده بتواند بفهمد مباحث فلسفی درباره نفس تا چه اندازه ...
مدرنیته؛ نقطه عزیمت ورود به مسئله و حل مسئله در آثار فیرحی
هر کدام از اینها طبیعتاً هدف خاص خودش را دارد، در بررسی آثار مرحوم فیرحی وقتی به دانش و نظام سیاسی توجه می کنیم و نسبت آن را در مبانی می سنجیم کاملاً واضح و روشن است. عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مبانی آثار آقای فیرحی تصریح کرد: اگر منشأ معرفت بر اساس اندیشه غربی بخواهیم بحث کنیم در دهه هفتاد سیطره پوزیتیویسم است و نقطه مقابل آن رویکرد هرمونتیکی و تفسیری و امثال ذلک ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
.... دلیر با بیان اینکه علامه طباطبایی در عین مفسر بودن، فقیه و اصولی و فیلسوف هم بوده است، اظهار کرد: علامه، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر خود قرار داده است و در 20 جلد المیزان گاهی بحث فلسفی دارد؛ او مباحث فلسفی را کاملا مرتبط با آیات آورده است و وقتی بحث فلسفی دارد کاملا مباحث او فلسفی است نه مخلوط با مباحث علوم دیگر. عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه، اظهار کرد: مباحث فلسفی ...
موضوعات جدیدی در معرفت شناسی، به زودی برای فیلسوفان مسلمان جلب توجه می کند
پیدا می کنیم. البته این تعریفی بسیار عام است. نکته دیگر درباره رابطه فلسفه دین و کلام جدید است. به نظر بنده تفاوت بین فلسفه دین و کلام جدید از لحاظ محتوا و روش نیست چراکه در این زمینه هیچ تفاوتی ندارند و موضوعاتی شامل تاریخی بودن دین، نبوت، کثرت گرایی دینی، تجربه دینی و استفاده از روش های هرمنوتیک نسبت به متون اسلامی که تحت عنوان کلام جدید مطرح می شوند در فلسفه دین نیز مورد بررسی قرار می گیرند ...
تفسیر قرآن در بوته نقد | مروری بر انواع روش های تفسیری و نقد آنها از منظر علامه طباطبایی
امت هایی گونه گون و با علمای ادیان و مذاهب مختلف آشنا می شوند و این خلطه و آمیزش سبب می شود بحث های کلامی در مسلمانان شایع شود. از سوی دیگر در اواخر سلطنت امویان و اوایل عباسیان، یعنی در اواخر قرن اول هجرت، فلسفه یونان به زبان عربی ترجمه شد و بین علمای اسلام انتشار یافت و همه جا مباحث عقلی ورد زبان ها و نقل مجالس علما شد. و از سوی سوم، مقارن با انتشار بحث های فلسفی، مطالب ...
دانش فلسفه حق از مسائل زیربنایی است| بی حجابی تضییع حقوق عامه است
شوند از کجا تولید شده و به صاحبان حق اعطا شده است که بحث بسیار مهمی در دانش فلسفه حق است. در غرب در دوره مدرن بعد از قرون وسطی منشأ حق در پی اومانیسم به انسان داده شد؛ اگر در دوره مسیحیت از حق هم بحث می کردند از نظر دین و اراده خدا بحث می کردند. حقوقی که انسان ها تکوینا دارا هستند از طرف خداوند داده شده و حقوقی که تشریعی هستند نیز از نظر اسلام از طرف خداوند اعطا شده است؛ حق از عوارض وجود ...
دانشمندی حکیم و ژرف اندیش
به صورت تجربی حاصل شود، بلکه علم نیازمند و وامدار برخی اصول فلسفه و دین است و علم تجربی به تنهایی نمی تواند پاسحگوی تمام سئوالات بشر باشد، لذا یک نگاه جامع نگر لازم است تا امکان پاسخ سئوالات خارج از حیطه علوم تجربی را فراهم کنند. ایشان همواره به نیازهای فکری زمان خود و اولویت ها و ضرورت های مباحث روزانه توجه داشت و در حجره بحث های نظری عافیت طلبانه و انزواجویانه زندگی نمی کرد. آثار و ...
دلایل لافتس برای حذف فلسفه دین از ساحت آکادمی
فلسفه دین مستلزم پذیرش هویت هایی همانند خدایگان باستان، ارواح حیوانات و .... برای بحث است که پذیرش آنها دون شأن فلسفه است. اینجا باید بررسی کنیم که بحث کردن درباره چه چیزی در شأن فلسفه دین است و چه موضوعاتی باید موضوع دانش قرار بگیرند. در این زمینه باید به صورت مفصل درباره هنجارها و ضوابط حرف بزنیم و مباحث ما جامع باشد و جلوی برخی از خلاقیت ها را نگیرد. استدلال دیگر وی این است که می گوید ...
علامه طباطبایی فلسفه را به استخدام تفسیر درآورد
...، حاشیه دقیق اصولی می نویسد. آنان به خاطر وظیفه فقهی، وارد عرصه فلسفه یا تفسیر شده اند. وی حضور فلسفه را در همه علوم اسلامی تاثیر گذار و تعیین کننده عنوان کرد و گفت: فلسفه در همه دانش ها و مباحث خصوصا علوم انسانی حضور فعال دارد و علامه طباطبایی(ره) فلسفه را برای تفسیر قرآن استخدام و خالص سازی کرد و از علوم دیگر برای فهم آیات استفاده کرد. گفتنی است نشست علمی نقش تفسیری فلسفه در المیزان توسط گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه برگزار شد. ...
نقد علامه طباطبایی بر حس گرایان و سوفسطائیان
از سقراط بودند تعریض زده و آنهایی را که به واقعیت تن نمی دهند مورد نقد جدی قرار داده است. جالب اینکه بحث سوفسطائیان را در فلسفه بحث کرده است. دلیر بیان کرد: علامه گفته است که انسان ساده ای که هنوز پشت و روی دوست خودش را نشناخته است، این معنا را در خود می یابد که از هر چیزی عین خارجی آن را درک کند بدون اینکه توجه داشته باشد علم واسطه میان او و آن موجود است و این واسطه را سوفسطائیان همواره منکر هستند. وی افزود: یک پروژه تحقیقی و پژوهشی برای استخراج مباحث فلسفی از تفسیر المیزان لازم است و نتایج مفیدی در کمک فلسفه به تفسیر خواهد داشت. انتهای پیام ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
آن شرایط، بودند متفکران و جریان هایی که تمایل داشتند مبانی معرفت شناختی اسلام و اندیشه دینی را بر مبنای آموزه های سوسیالیستی و مارکسیستی تبیین و تفسیر کنند که نمونه بارز آن، دکتر علی شریعتی بود. یکی دیگر از ویژگی های برجسته و قابل توجه علامه طباطبایی، اهتمام او درباره شناخت فلسفه غرب و گفت وگو با نمایندگان این فلسفه بود، زیرا ایشان قائل به شناخت آفاق و جهان های مختلف فکری بود، چنانکه ...
شماره 104 فصلنامه علمی قبسات منتشر شد
، یهودی، مسیحی، سکولار و الحادی است. این مسئله درباره تمامی علوم از فلسفه مطلق به مثابه انتزاعی ترین آن تا فلسفه های مضاف، علوم انضمامی و کاربردی صادق است. فلسفه دین به عنوان یکی از فلسفه های مضاف نیز از این قاعده مستثنا نبوده و می تواند جهت دار و هویت مند باشد. عوامل مختلفی به مثابه شاخص در هویت بخشی و جهت داری فلسفه دین نقش دارند. برخی از عوامل از سنخ نظری و معرفتی اند و برخی نیز از سنخ غیر معرفتی ...
نشست تخصصی بررسی وضعیت کتب علمی و دانشگاهی در جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد
ی ربات و هوش مصنوعی کار می کنند . وی متذکر شد: کتاب صرفا جهت مطالعه ی مباحث علمی نیست بسیاری از کشورها از کتاب در راستای تسخیر اذهان استفاده می کنند . اسکندری، اظهار کرد: تولیدات علمی در دانشگاه ها و کتاب ها افکار و ذهن انسان را نشان می دهد متاسفانه امروزه چالش هایی که در حوزه ی تولیدات علمی وجود دارد یکی مباحث کتاب است که فقط گزارش و آمار می دهد . وی افزود: چالش ...
علامه طباطبایی عدالت را لازمه اقامه دین در جامعه می دانست
واقعیتی وجود دارد و هرگز لا واقعیت نمی شود. بیدهندی ادامه داد: علامه طباطبایی در بحث حرکت و بسیاری موارد دیگر نیز نوآوری هایی داشته که در آن تردیدی نیست، ولی به نظر من مهم ترین نوآوری علامه طباطبایی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است که بی تردید مباحث اعتباریات و ادراکات اعتباریِ مطرح شده در آن منشأ تحولات زیادی است؛ ضمن اینکه ده ها مقاله و کتاب و پایان نامه و رساله دکتری درباره ...
شماره 38 دو فصلنامه علمی فلسفه منتشر شد
بررسی مخمصه های ایدئولوژیکی مطرح شده از سوی منتقدان، استدلال می کند که ضرورت دارد هم مخمصۀ مورد بحث و هم راه حل های احتمالی خروج از آن به نحوی در هم تنیده و در ربط درونی با سطوح سه گانه نظریۀ هونت پیش رود. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دو فصلنامه علمی فلسفه می توانند به نشانی تهران-خیابان انقلاب اسلامی-خیابان قدس- کوچه آذین - ساختمان شماره 2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران- پلاک 10-طبقه سوم-دفتر مجله فلسفه تلفن: 66971170 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس jop.ut.ac.ir مراجعه کنند یا تماس بگیرند. ...
نگاهی به زندگی و زمانه علامه جعفری در سالروز رحلتش/ پیشگام گفت وگوی تمدنی
متفکران معاصر شیعه است که بررسی های مفصلی درباره حقوق بشر به انجام رسانده است. در حالی که دنیای غرب مدعی رهبری و اداره حقوق انسان ها بدون توجه به خصلت های فردی و گرایش های مذهبی آن هاست و حقوق بشر را می توان دینِ تمدن غرب نامید، علامه جعفری با تحقیقات خود ارزیابی های خواندنی و قابل توجهی را در این عرصه مطرح می کند. در حالی که سنت فلسفه اسلامی، نفس شناسی و مباحث مربوط به آن رواج دارد، علامه ...
انسان در فلسفه اسلامی کمتر مورد بحث است/تقدم در مباحث اخلاقی و فقهی با کدام است؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محسن جوادی عصر روز گذشته در نشست امتداد حکمت اسلامی در اخلاق که در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، طی سخنانی گفت: در دوره فارابی تاملات فلسفی خوبی درباره اخلاق رخ می دهد با این وجود ما نسبت به اینکه درباره انسان و توانش حرف بزنیم بدبین شدیم. ما توان انسان را با پایین آوردن الهیات یکی دانستیم و انسان را مقابل خدا قرار دادیم گویی اگر انسان خودش درک ...
فیرحی سکولار نبود/ برای نقد باید اندیشه افراد را درست فهمید
بقیه هم نسبت می دهی؟ استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تفکر وی به اندیشه مخاطب ضربه می زند، تصریح کرد: او بر این باور بود که اول باید نظریه انتخاب شود و بعد سراغ متن برویم، ولی نظریه بر چه مبنایی استوار است؟ من در بحث تحزب بر ایشان نقد داشتم، زیرا کارشناس علوم سیاسی که تفکر او مشحون از مسئله مدرنیته و مبانی آن است، قرار است در خدمت فقیه قرار بگیرد و موضوع شناسی کند ...