نظر فقها در رابطه با محارب/تفاوت محاربه با افساد فی الارض
سایر منابع:
سایر خبرها
خویشتنداری دستگاه قضا مقابل کسانی که تشویش اذهان عمومی می کنند به پایان رسید + فیلم
...، در تعیین نحوه کیفر یا مجازات محارب است. سلاح کشیدن به قصد ترساندن مردم حکم "محاربه" دارد ستایشی ادامه داد: محاربه از نظر فقها، سلاح کشیدن به قصد ترساندن مردم و آشکار کردن و به زور و عنف مال دیگری را بردن و یا مردم را به اسارت بردن است که تمام اینها در کتب فقهی احصا شده است. محاربه در قانون ما وفق مقررات ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در این نص، از مفهوم ...
ژورنالیسم فقهی سروش محلاتی/جریانی با اسم فقه به دنبال کاهش تعبد جامعه است
زیرا نگاه حکومتی به آن نشده است. در این آیه در خصوص موضوع محارب گفته شده انما جز یعنی کسی که علیه خداوند و رسول خدا اقدام به جنگ می کند؛ در کلمات فقها آمده محارب کسی است که تجرید سلاح کند. ولی فقیه شأن حکومتی پیامبر را دارا است سؤال من این است که وقتی محارب اخافة الناس و اختلال نظام اجتماعی می کند، قید یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ در استنباط های ما کجا است؟ وقتی ولایت فقیه ...
واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی در رابطه با صدور برخی احکام اعدام / علت رفع ممنوع الخروجی حمید فرخ ...
ستایشی در خصوص واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی دررابطه با صدور برخی احکام اعدام ها گفت:دربحث مجازات ها یک محاربه داریم ویک افساد فی الارض و یک بغی داریم که مواردآن صراحتاً در قانون احصا شده است
جزئیات نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از تخلفات مسئولان تا محاربه و اعدام ها
دیگری را گرفتن است. وی ادامه داد: محاربه در قانون مجازات اسلامی، وفق مقررات ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در این نص از مفهوم فقهی هم تبعیت شده و این گونه مقرر شده که اگر به قصد جان و ناموس مردم به سوی آن ها سلاح کشیده شود و با انگیزه شخصی به روی مردم و یا اشخاص خاصی سلاح کشیده شود، اگر واجد اخافه الناس و موجب وحشت شد از مواردی است که باید در نظر گرفته شود و شرایط تحقق محاربه ...
آیت الله خاتمی در جمع مبلّغان فاطمی: قانون فصل الخطاب است/ حاکمیت بدون اقتدار، نه توسعه اقتصادی پیدا می ...
محاربه محکوم می شوند. آیت الله خاتمی قانون را فصل الخطاب دانست و گفت: قانون مجازات اسلامی که به تصویب مجلس هم رسیده، این است که محاربه به معنای ترساندن مردم با سلاح گرم یا سرد است؛ اینکه کسی خیابانی را ناامن و جنایت کند، توسط قضات مختلف در دادگاه و دیوان عالی مورد بررسی قرار گرفته و حکم صادر شده است. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اگر کسی به مسئله ای اعتراض دارد، باید از ...
اقدامات اغتشاشگران اخلال در امنیت عمومی و براندازی بود/ مبنای فقهی و قانونی مجازات محارب
مقدسات و جان و مال مردم و امنیت عمومی جامعه شدند. نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون مجازات محارب تصریح کرد: در آشوب های اخیر برخی از نیروهای انقلابی و بسیجی مظلومانه به شهادت رسیدند و عده ای به قصد ارعاب در جامعه و اختلال در امنیت جامعه، جان و مال و ناموس مردم را مورد هدف قرار دادند و فعالیت آشوبگران جنبه اخلال در امنیت و براندازانه بر علیه نظام داشت، بنابراین هم بُعد اخ ...
واکنش سخنگوی دستگاه قضا به نقدهای اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد / تعارف و رعایت هم اندازه ای دارد
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره واکنش ها بر سر اعدام محسن شکاری و مجیدرضارهنورد که از سوی برخی افراد شاخص و حتی اساتید دانشگاه حقوق مطرح شد، گفت: مقابله هدفمند با انگیزه تشویش اذهان عمومی آن هم بدون سند و مدرک منجر به تعقیب قضائی می شود و تعارف و رعایت هم اندازه ای دارد. ستایشی گفت: رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده بود که هر کسی به دنبال تشویش اذهان عمومی است و ادعایی را مطرح می کند باید سند ارائه بدهد. بدون ملاحظه و مماشات با ملاحظه قانون و توجه به حق مسلم مردم اقدام به احضار از افراد یاد شده می کنیم و اگر کسی بخواهد با روان مردم بازی کند، این موضوع را نمی پذیریم و همه باید در مقابل قانون مطیع و یکسان باشند. وی افزود: همانگونه که گفته شد نقد را می پذیریم و امری کاملاً پسندیده است ولی کسی که سعی دارد در این مقطع زمانی حساس مقابله با قانون کرده و به دنبال انحراف باشد محکوم به پیگیری است. بیشتر بخوانید: او را مقابل زندانبان های خانم، برهنه می کنند / روایت سخنگوی قوه قضائیه از شکنجه روحی حمید نوری در زندان سوئد پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره حکم محاربه خطیب جمعه اهواز: برخی هم لباس های ما هم معنی محاربه را نمی فهمند / پوشیدن این لباس بر آنان، حرام است 21220 ...
قوه قضاییه نسبت به افراد شاخص مدارا کرد / تشکیل پرونده قضایی برای 4 شرکت دارویی
ارض و یک بغی داریم که موارد آن صراحتاً در قانون احصا شده است. در حوزه محاربه، یک مبانی قرآنی مطرح است که می توان به ایه شریفه 33 سوره مائده اشاره کرد که در آنجا می فرماید سزای کسانی که با خدا و پیامبر می جنگند و در زمین ظلم می کنند، سزایی نیست جز اینکه به دار آویخته شوند و یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شوند و یا نفی بلد شوند. انچه در فقه انور در رابطه با محاربه امده است موید وفاق فقها در نفس مح ...
موضع قاطع احمد خاتمی درباره عمامه و حجاب
احمد خاتمی در گردهمایی مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه برای اعزام در ایام فاطمیه با بیان اینکه معاندین اخیراً بر سر موضوع محاربه جنجال راه انداخته اند، گفت: پشتوانه قانون اساسی و دستگاه قضا در این زمینه تحریر الوسیله امام راحل است که فرموده محارب کسی که دیگران را با سلاح سرد و یا گرم بترساند و فرقی ندارد که آدم کشته باشد یا خیر. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: ما از اعدام ...
نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند
اظهارنظر می کنند درحالی که قانون محور همه اقدامات است. وی به معرفی و تبیین محارب در قانون مجازات اسلامی پرداخت و گفت: ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه در تحریرالوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است و در ماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است، در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از امور چهارگانه به اختیار قاضی است. انتهای پیام/ ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است ...
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده ی 279، کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود، محاربه است. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
حکم آتش زدن سطل زباله محاربه نیست
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی درباره برخی شنیده ها مبنی بر اینکه نظر آیت الله شاهرودی درباره محاربه بر این بود کسانی که علیه حکومت و در راه براندازی دولت تلاش می کنند مصداق محارب شناخته نمی شوند گفت: قانون مجازات اسلامی زمانی تصویب شد که خود مرحوم آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه بود اصلاح ماده 279 قانون مجازات اسلامی که محاربه را ...
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره حکم محاربه
با چگونگیِ جرم و جنایتی است که از آنها سر زده است؟ یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسان های بی گناهی زده اند، مجازات قتل برای آنها انتخاب می شود. اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده اند، انگشتان دست و پای آنها قطع می شود. اگر هم دست به آدم کشی و هم سرقت اموال زده باشند اعدام می شوند و جسد آنها برای عبرتِ مردم، مدتی به دار آویخته می شود. و اگر تنها اسلحه به روی مردم کشیده اند بدون این که ...
آغاز نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ ستایشی: بکارگیری سلاح گرم و سرد از جمله شرایط تحقق محاربه است
افکار عمومی تشویش ایجاد می کند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: محاربه، افساد فی الارض و... در موازین قانونی احصا شده است. موضوع محاربه در آیه شریفه 33 شوره مائده مبانی قرآنی دارد. آنچه در فقه برای محاربه آمده است که موید وفاق فقها در نفس محاربه است. اگر اختلافی وجود دارد درباره تعیین کیفر و یا مجازات است. فقها در تعریف محاربه سلاح دو موضوع کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و آشکار کردن مال ...
3 دلیل کیهان برای اثبات حکم محاربه محسن شکاری
اقتصاد24 - روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارنظر مخالفان صدور حکم محارب برای اغتشاشگران اخیر نوشت: در قانون آمده، محارب باید قصد مال، جان یا ناموس مردم و یا قصد ارعاب داشته باشد؛ یعنی مرتکب با کشیدن سلاح قصد جان مردم را داشته باشد (صرف نظر از اینکه آسیبی به جان مردم برساند یا خیر) یا قصد مال مردم (فارغ از اینکه مال مردم را ببرد یا نه) یا قصد ناموس مردم (چه تعرضی به ناموس مردم رخ دهد یا خیر) و یا ...
مأموریت پادوهای دشمن شبهه افکنی برای تیز کردن قمه اوباش اجاره ای
گرم یا شکاری مشمول عنوان کشیدن سلاح و تحقق عنصر مادی جرم محاربه می شود. حتی الزامی به استفاده از سلاح نیست و تنها نشان دادن و کشیدن آن برای تحقق جرم با جمع سایر شرایط کفایت می کند. 3- مردم نترسیدند، پس محاربه ای رخ نداده! در قانون آمده، محارب باید قصد مال، جان یا ناموس مردم و یا قصد ارعاب داشته باشد؛ یعنی مرتکب با کشیدن سلاح قصد جان مردم را داشته باشد (صرف نظر از اینکه آسیبی به جان ...
ارائه 37 راهکار و اخذ سوال از وزرای سابق در موضوع آلودگی هوا
شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است. ستایشی گفت: فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال دیگری را گرفتن، است. ستایشی تصریح کرد: محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در این نص از مفهوم فقهی هم تبعیت شده و اینگونه مقرر شده که به قصد جان و ...
ارائه 37 راهکار و اخذ سوال از وزرای سابق در موضوع آلودگی هوا
شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است. ستایشی گفت: فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال دیگری را گرفتن، است. ستایشی تصریح کرد: محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در این نص از مفهوم فقهی هم تبعیت شده و اینگونه مقرر شده که به قصد جان و ...
سخنان میرسلیم درباره اعدام سریع متهمان القای خشونت و مغایر قانون است
را در جامعه جریحه دار و نگران می کند اما این جریحه دار شدن جامعه به معنای جرم بودن آن فعل نیست.البته بعضا پیش آمده که افرادی در جامعه سخنانی گفته اند که باب میل عده ای نبوده آن را بهانه ای برای مجازات و تعقیب قضایی قرار داده اند. سخن میرسلیم جرم نیست که دادستان یا مدعی العموم بخواهد وارد شود اما مروج بی قانونی و عدم اطلاع از قانون است. به نظر شما در پرونده محسن شکاری محاربه اتفاق ...
بیانیه مجمع وعاظ جهادی علیه معترضان / اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران، تنها راه بازگشت امنیت به جامعه است
تشکلی به نام مجمع وعاظ جهادی و انقلابی در بیانیه ای به حمایت از قوه قضائیه در ماجرای صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان ماه های پرداخته و در بیانیه خود مدعی شده اند: اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران تنها راه بازگشت امنیت و آرامش به جامعه است. این تشکل حوزوی در بیانیه خود اعتراض ها به عوامل خارجی نسبت داده اند. بنابر گزارش دیده بان ایران؛ متن این بیانیه به نقل از ارگان رسانه ای حوزه های علمیه(رسا) بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُو ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
اسلحه ببرد، جرم محاربه محقق می شود و نیاز به نتیجه ای نیست و از سمتی برخی از فقها مطرح می کنند شرط ترس مردم نیست و تنها هدف شخص برای تحقق جرم کافی است. وی ادامه داد: البته ارکان جرم باید به طور دقیق احراز و پس از آن تصمیم گیری شود ولی از نظر تعریف و مصداق تردیدی در موضوع وجود ندارد. خسروشاهی پیرامون شبهه مطرح در اختلاف نظر برای تعیینی یا تخییری بودن مجازات محاربه توضیح داد ...
حجت االاسلام اسلامی: محاربه از مصادیق بارز افساد فی الارض است/ عواملی که جرم محاربه را تشدید می کند
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
مجازات محارب خاطرنشان کرد: اگر قاضی حکم اجرای عدالت را در جامعه به وجود نیاورد بازدارندگی نخواهد داشت، اما به هر حال چند نظریه وجود دارد ولی در نهایت مورد پذیرش نظر فقهی ولایت فقیه است. در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمدی جورکویه استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تحقق یک جرم سه رکن قانونی، مالی و روانی باید وجود داشته باشد و در جرم محاربه علاوه بر علم و عمد باید قصد جان، مال، ناموس و ارعاب ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
مردم کلیت مردم فارغ از شغل و یونیفرم و است. صنف خاص مردم نیستند. اسلحه کشیدن برای مامون اسلحه کشیدن برای کلیت مردم محسوب نمیشود و بنابراین محاربه نیست اساساً اشکال چهارم کشیدن سلاح برای مأمور به دلیل اینکه تقابل با حکومت محسوب میشود و نه مردم سوی بغی میرود و نه محاربه آنچه در جرم محاربه مورد هدف قرار میگیرد مردم و امنیت آن ها است و آنچه در جرم بغی مورد هدف قرار میگیرد حکومت است. رفتار محسن ...
فقاهت انقلابی یک عضو خبرگان
آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسات اخیر درس خارج فقه خود به بررسی و تبیین حکم محاربه در شرع پرداخت. او ضمن بررسی فقهی حکم، ملاک برای قاضی را قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 دانست. آیت الله کعبی در این جلسه درس خود گرچه مبانی فقهی حکم محاربه را بیان کرده، و بر اهتمام ویژه اسلام به امنیت و آرامش جامعه تأکید کرده، اما اضافه کرده که محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی ...
تطهیر اغتشاشگران به سبک مدعیان اصلاحات مردم نترسیدند؛ پس محاربه رخ نداده است!
محقق می شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی اعلام می کند محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. مردم در این قانون معنای افرادی است که در حال ...