سایر منابع:
سایر خبرها
ابراهیم اصغری: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد
کتاب ها وفادار بوده ام. امکان ندارد همه آن اتفاقات و واقعیات را نمایش دهیم. زرگرنژاد اظهار کرد: 200 نفر عوامل این فیلم سینمایی بودند. به نمایندگی از بازیگران این را بگویم که صرفاً برای دریافت یک دستمزد این کار را قبول نکردند. همه اینها پیشنهاد کارهای راحت و آپارتمانی هم داشتند اما این کار را قبول کردند و با جان و دل بازی کردند. درباره انتخاب مجید صالحی هم باید بگویم. من برای فیلم ...
نگاهی به فیلم شماره 10| مرد ناآرام
، بهره گیری از نماهای لانگ و استریم لانگ، تشریح وضعیت اسارتگاه از زبان شخصیت ها و غیره، مخاطب را با جزئیات نقشه و هدف و غایت اسرای در حال فرار آشنا کند. اما مشکل اصلی شماره 10 از جایی شروع می شود که چندپارگی داستان و تأکید فیلمنامه نویس بر وفاداری بر داستان واقعی و مستند قهرمان جنگ تحمیلی که بخش هایی از گفتگوی او در تیتراژ پایانی فیلم دیده می شود، به عنوان محوریت فیلم مورد توجه قرار ...
شماره 10 فیلمی قهرمان محور در راستای تقویت حس مسئولیت پذیری
فرار جزم کرده است، نکته ای که از همان سکانس های ابتدایی فیلم مخاطب خود را با آن مواجه می بیند تا دریابد با آنچه قرار است مواجه شود چیزی جز فرار و رهایی از بند سفت و سخت بعثی ها نیست. شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که پیش تر نیز در پرداخت های متعدد به سینمای ژانر دفاع مقدس بارها و بارها با اراده آزادگان برای فرار مواجه شده باشیم، اما قصه شماره 10 قصه ای شکل گرفته از واقعیت است که تمام زمان خود را ...
تصویرگری از قهرمانی واقعی در فیلم شماره 10
ابزاری تأثیرگذار برای جذب مخاطب بهره برده می شود. درباره الزام پرداختن به قهرمان باید گفت جدا از دلایل سینمایی هر جامعه ای برای الگوسازی نیاز به قهرمان دارد. بهترین قهرمان های معاصر نیز در کشورمان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند که هراندازه درباره آنها کار شود بار موضوع برای پرداختن به آنها وجود دارد. در خاتمه باید تأکید کرد فیلم شماره 10 مورد رضایت اکثر تماشاگران حاضر در سینمای رسانه ...
"شماره 10" روایتی از شکنجه های اسارت و فرار از زندان / مخفی کردن نام 42 اسیر ایرانی توسط رژیم بعث + عکس
که مخاطب در بسیاری از لحظات با شخصیت ها همذات پنداری می کند و حتی در برخی صحنه ها به صورت ناخودآگاه برای قهرمان داستان کف و سوت می زند و دقیقاً همین واکنش یعنی اثربخش بودن درام و ساختار صحیح. ساختار نیز متاثر از فیلمنامه ساختار قابل احترامی است. بازی متفاوت مجید صالحی که در سال های اخیر در مدیوم سینما تلاش قابل توجهی برای شکستن قالب طنازانه بازیگری خود به خرج داده، لوکیشن بدیع و جذاب و فیلمبرداری ای که عمدتا در مکان های بسته با نورپردازی و طراحی صحنه چشم نواز درهم آمیخته شده بخش هایی از ساختار مثبت شماره 10 هستند که در کنار ریتم مناسب فیلم، اثر را به فیلمی دیدنی مبدل ساخته اند. ...
منتقد سینما در گفت گو با حیات : شماره 10 فیلمی اکشن با مبنای دفاع مقدس
آزادگان را دیدیم، متوجه شدیم که فیلم بنیادی واقعی دارد. وی ادامه داد: در آخر نیز عوامل فیلم اعلام کردند که ساختن آن بر اساس مطالعاتی است که بر خاطرات آزادگان شده است و تنها فرار موفق دوران جنگ از اردوگاه های اسرا در عراق را به تصویر کشیده است. منتقد سینما افزود: در حقیقت فیلم نماد آزاده مسلمان ایرانی را نداشت. اگرچه عوامل، اکشن بودن آن را رد کردند، اما فیلمی نظامی بود که تنها ...
روایت تنها فرار موفق یک اسیر ایرانی / امکان به تصویر کشیدن واقعیت نبود
به گزارش ایسنا، حمید زرگرنژاد شامگاه 12 بهمن در نشست پرسش و پاسخ فیلمش شماره 10 ضمن همدردی با مردم زلزله زده خوی گفت: خوب است که از همین جا یا به صورت سفر یا هر شکل دیگر کمکی به زلزله زده ها شود. او درباره فیلم هم خاطرنشان کرد: دنبال روایت قهرمانی بودم که تلاش کردم اسمش صرفا به شماره و عدد عنوان شود چون خاطرات مشابه دیگری از اسرا وجود داشت. این فیلم درباره تنها فرار موفق اسرای ایرانی ...
نشست تخصصی فیلم شماره 10
کند و قهرمان داستان در پایان رنگ پهلوانی به خود می گیرد. تهیه کننده در ادامه یادآور شد: در زمان اکران مخاطبان سراغ برخی از فیلم ها نمی روند اما دلیل نمی شود که این فیلم ها تولید نشود. شرایط اکران باید درست باشد. اما در این فیلم اکر شرایط برای ورود مخاطب به سالن به ویژه مخاطب جوان فراهم باشد ناراضی بیرون نمی رود. ضروری است که از قهرمانان فیلم بسازیم. حسن حاجی ابراهیمی طراح صحنه ...
حیات گزارش می دهد؛ فرار بزرگ به روایت شماره 10
درباره اینکه چه اندازه احتمال دارد اولین زمان را برای اکران فیلمش دریافت کند، اظهار می دارد: در آخرین جلسه ای که با مدیران جشنواره و آقای خزائی- رییس سازمان سینمایی داشتم، خواهش کردم فیلم هایی که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می شوند، در زمان مناسب و اولین فرصت در سینماها اکران شوند، چرا که تمایل داریم این اتفاق برای فیلم مان بوجود بیایید. اصغری همچنین در پاسخ به این پرسش ...
شماره 10 ؛ فیلمی از ناگفته های جنگ
فجر به نمایش درآمد، اینبار نیز روایتی واقعی از جنگ تحمیلی را دستمایه قرار داده که گواه از اعتقاد فیلمساز به مستندنگاری در حوزه سینمای دفاع مقدس دارد. او به خوبی این روایت واقعی را در بستری قصه گو پرورش داده و با ساختاری منطقی و دراماتیک، مخاطب را با داستان همراه کرده است. داستان فیلم مهیج و پرقدرت آغاز می شود و این هیجان تا پایان ادامه دارد. شماره 10 به لحاظ ساختار نیز مدعی و در نوع خود ...
قهرمان محوری، همانی که می خواستیم
در روزهای اول جشنواره فیلم فجر فیلمی از سبک دفاع مقدس نمایش داده شد که بیشتر مخاطبان آن با رضایت از سالن سینما خارج شدند، رضایتی از سر این اتفاق که بالاخره سبک سینمای دفاع مقدس و جنگ ما یک پله جلوتر آمده است. دیگر نشانه هایی از بمب، آرپی جی و تانک نبود گوشه های از رنج ها و زخم هایی بود که اسارت و شکنجه به قهرمان داستان وارد کرده بود. فیلم شده بود زخمی تازه از خیانت منافقین و دشمن، زخمی ...
سینما از جمشید هاشم پور فاصله گرفته؟ /قهرمانان سیمای ایران مانند انسان های عادی اند
... چه شد که به این گروه پیوستید و در انتخاب بازیگر نقش داشتید؟ راستش را بخواهید گروه به من پیوست. (باخنده) من به عنوان دوست ابراهیم اصغری و حمید زرگرنژاد به عنوان مجری طرح و تیم انتخاب بازیگر این کار را انجام دادیم و توانستیم کار را در مدت زمان بسیار بسیار کوتاه به پایان برسانیم. من قصد نداشتم خودم بازی کنم به خاطر ارتباطی که با بچه ها داشتم انتخاب بازیگر فیلم بر عهده ام ...
/نقد فیلم های جشنواره/ شماره 10 ؛ سینمای دفاع مقدس یا سینمای جنگ؟
در تئاتر را هم سال ها قبل داشته اما با توجه به پیشینه جدی اش در آثار طنز که در ذهن مخاطب نشسته است، یک انتخاب جسورانه و ریسک آمیز بوده است؛ ریسکی که نتیجه را 50-50 کرده و البته برای انتخاب حسام منظور و سیامک صفری، با توجه به شخصیت تعریف شده در فیلمنامه، وجود نداشته است. به هر روی فیلم سینمایی شماره 10 چه در داستان و چه در پرداخت، دارای جذابیت هایی است که احتمال اینکه در فهرست نامزدهای ...
شماره 10؛ اثری تکنیک زده با ضعف های مشخص در شخصیت پردازی/ استاد؛ اثری در ارتباط با سوژه پرتکرار این ...
مخوف در عراق که با همراهی چند تن دیگر نقشه فرار از زندان را در سر می پرورانند. شخصیتی که هیچ شباهتی به قهرمان های واقعی دفاع مقدس ندارد و خالی از هر گونه وجه ایدئولوژیک یا بعد شخصیتی است که رزمنده بودن او را نشان دهد. اگر به جای زندانی در عراق، یک زندان در ناکجاآباد با شخصیت های غیر ایرانی هم تصور شود باز هم فرقی در داستان نمی کند چرا که شخصیت های محوری داستان شباهتی به قهرمانان جنگ ندارند. از طرفی ...
اقتباس از هالیوود با چاشنی دفاع مقدس
قهرمانان هر دو دارای بدن های روی فرم و خوش استایل هستند. چیزی که کارگردان و گروه تولید در انتخاب بازیگران این فیلم مدنظر قرار نداده اند. بازیگران فیلم هم با اینکه می دانسته اند صحنه های بسیار زیادی را باید به صورت نیمه برهنه بازی کنند اما با توجه به مدت زمان اندکی که برای تولید داشته اند نتوانسته اند خودشان را برای نقش روی فرم بیاورند. فیلم به لحاظ داستانی تا 80 درصد در جذب مخاطب و نگه ...
داستان فرار اسرای ایرانی
جنگ اسیر شدند. برخلاف رزمندگان، جنگ برای اسیرانی که سال ها در زندان های مخوف عراق سپری کرده اند همچنان ادامه داشت. علاوه بر این، شهید حسین لشکری که لقب سیدالاسراء ایرانی را دارد با 16 سال سابقه اسارت رکوردار است. در این بخش از خاطره بازی با جشنواره فجر به بهانه اکران فیلم شماره 10 در جشنواره چهل و یکم فجر به موضوع اسارت و آزادگان می پردازیم. این فیلم درباره فرارموفق یک اسیر جنگی ایرانی ...
سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد
انتهای فیلم قهرمان را به یک پهلوان تبدیل کنیم، امیدوارم این در ذهن مخاطب شکل بگیرد و به جذب نسل جوان و اسطوره سازی کمک کند. حمید زرگر نژاد کارگردان فیلم شماره 10 درباره ساخت فیلم توضیح داد: این فیلم از سال 96 تحقیق شده است زندگی این قهرمان که سعی کردیم اسم آن نباشد، زیرا تلفیقی از زندگی همه اسرای ماست، هیچ یکی از اسرای ما نتوانسته اند فرار کنند، دو نفر فرار می کنند که نام آن ها زاگرس ...
روز اول| یک فیلم ارودگاهی با مجید صالحی تازه نفس و یک فیلم دانشگاهی با حسن معجونی خسته
دست نه تنها در خدمت فیلم نیست بلکه به موجودی مزاحم و آزاردهنده تبدیل می شود. در تمام فیلم اصلا نمی شود درک کرد شخصیت ها واقعا به دنبال چه هستند. انتخاب حسن معجونی به عنوان بازیگر نقش استاد به شدت زیر سوال است. او مدل شل و وارفته ی بازی همیشگی اش را اجرا می کند که اصلا مناسب نقش استاد نیست. بازیگر نقش گلنوش همه آن قدری که استاد می گوید زیبا نیست که استاد به خاطر چهره اش به او علاقه مند ...
تصویری توامان از رنج و آزادی
جشنواره بین المللی فیلم فجر در یادداشتی درباره شکل گیری ایده این اثر نوشت: در تمام سال هایی که به واسطه ساخت فیلم های مستند زمزمه ای پررنگ ولی در حاشیه، بعد از مصاحبه و فیلمبرداری می شنیدم این بود که سایر افراد حاضر در جنگ کمی طعنه می زدند که: چرا اسارت!!! ما هیچ وقت خودمونو برای اسیر شدن آماده نمی کردیم... پس اسیر نشدیم !!!تا اینکه بعدها در اردبیل با آزاده ای که در نوجوانی برای خواندن سرود و روحیه ...
حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه ها فیلم را غیرقابل پخش می کرد
یک پهلوان تبدیل کنیم چرا که به نظرم ما ایرانیها به پهلوان عرق خاصی داریم و امیدوارم این به الگوسازی و اسطوره سازی برای نسل جوان کمک کند. در ادامه حمید زرگرنژاد اظهار داشت: تحقیق این فیلم را از سال 96 آغاز کردم، زندگی این قهرمان که من سعی کردم نامش مطرح نشود و تنها فرار موفق در تاریخ ده سال اسارت بوده است و تمام سیستم امنیتی این اسارتگاه ها را زیر سوال می برد. از آنجا که فیلمنامه این ...
بازیگران شماره10 به جای ملت به میلاد رفتند/ فیلمی که با حمایت کامل فارابی ساخته شد
الگوسازی و اسطوره سازی منجر شود. در ادامه حمید زرگرنژاد کارگردان شماره 10 مطرح کرد: جا دارد به هموطنانم در خوی تسلیت بگویم و امیدوارم بتوانیم به آنها کمک کنیم. تحقیقات این فیلم از سال 96 شروع شد. ما سعی کردیم این قهرمان اسم نداشته باشد و نامش شماره باشد چون سرگذشت او تلفیقی از سرگذشت همه آزادگان است با این حال این تنها فرار موفق در تاریخ دفاع مقدس بوده است صدام هم چهل میلیون دینار بر سر ...
هدفم به تصویر کشیدن تنها فرار موفق اسرای ایرانی از زندانهای رژیم بعث عراق بود
اطلاعات بهتری تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به دلایل انتخاب سوژه این فیلم سینمایی گفت: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد؛ من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش بروم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. این تهیه کننده تصریح کرد: قصه شماره 10 براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و ...
نگاهی به شماره 10 تازه ترین اثر حمید زرگرنژاد
...،به ارائه نشانه های متعددی درباره شخصیت اصلی قصه خود و اراده اش به فرار نشان می دهدتا مخاطب از همان ابتدای داستان به هدف رضا زاگرس، بازیگر نقش اصلی فیلم پی ببرد؛ نشانه هایی که بار بخشی از آن به دوش نقشه های عمل گرایانه بازیگر نقش شماره 10 است و بخشی دیگر به بازی خوب مجید صالحی باز می گردد. زرگرنژاد با گذر از القای حس تعلیق به مخاطب،سعی دارد تا صرفا ذهن تماشاگر را معطوف به چرایی ...
نگاهی به فیلم شماره 10 | الگوبرداری عالمانه با کمی بازگشت به تنظیمات کارخانه
به گزارش شهرآرانیوز ، اما جوانانی در عرصه فیلمسازی توانسته اند که ساختارهای مرسوم و معیوب را بشکنند و هوای تازه ای به سینمای جنگ بدمانند. حمید زرگرنژاد یکی از آنهاست. او امسال در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با شماره 10 توانست سویه های امید را در فصلی تازه از سینمای جنگ، نمایان سازد. دومین فیلم از نخستین روز جشنواره، فیلمی بود درباره یکی از پرچالش ترین و البته کم دیده شده ترین بخش های ...
آغاز جشنواره با فیلمی با مضمون می تو / بهروز افخمی: استخاره کردم، فیلم ساختم!
یل انتخاب مهدی زمین پرداز تصریح کرد: من سه بار قرار بود با مهدی زمین پرداز بازی کنم و فکر می کنم اینجا خیلی خوب بازی کرده است. او از دوربین فرار می کند و خروجی برایش خیلی مهمتر است تا اینکه خودش دیده شود.کاوری در ادامه در این باره اظهار کرد: زمین پرداز تا وقتی این نقش را نفهمید پای کار نیامد. بارها با او قرار گذاشتیم فیلمنامه را خواند. زرگرنژاد فیلمنامه را اجرایی می نویسد. زمین پرداز هم اگر نقش را نمی فهمید بعید می دانم اصلا وارد این کار می شد. تهیه کننده در بخش پایانی گفت: هر قهرمان ایرانی این لیاقت را دارد که بتوان درباره او فیلم ساخت. علاقمندم درباره دیگر قه ...
ویدیو / یک فیلم، یک منتقد: شماره 10 حالمان را خوب کرد
خبرنگار: سمیه ایمانیان / تصویربردار: یزدان قربانی / تدوینگر: امید ابراهیمی
فرازو فرودهای فرار از اردوگاه |
بیشتری دارد تا منتقدین. شما به عنوان تهیه کننده برایتان کدام یک مهم تر هستند؟ به نظر من نقطه مطلوب این است که هم تماشاگران و هم منتقدان از فیلم راضی باشند. هر دو گروه مخاطب فیلم هستند و بهتر است که هر دو فیلم را بپسندند. به نظر من در مورد این فیلم این اتفاق خواهد افتاد. چون همه عوامل فیلم سعی کردند به بهترین شکل کارشان را انجام دهند. اشرف حکیمی، مدافع راست مراکشی فاتح جایزه ورزشکار مرد سال 2023 جهان عرب لقب گرفت. ...
عدم اعلام بودجه از ترس همکاران/ مجید صالحی را به کمدی و غیر کمدی تقسیم نکنید
به گزارش ایسنا،ابراهیم اصغری در نشست پرسش و پاسخ فیلم شماره 10 به کارگردانی حمید زرگرنژاد که شامگاه 12 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، درباره پرداختن به قهرمان های زمان جنگ گفت: سینمای ایران و به ویژه نسل جوان به قهرمان نیاز دارد و من در کارهای اخیرم تلاش کردم به سمت فیلم های قهرمان پرور بروم. وی خاطرنشان کرد: قصه فیلم شماره 10 براساس تحقیقات مفصل آقای زرگرنژاد آماده شد و می ...