منتقد سینما در گفت گو با حیات : شماره 10 فیلمی اکشن با مبنای دفاع مقدس
سایر منابع:
سایر خبرها
رستگاری در قفص آمن
در مختصات سینمای ایران و در فضای آثار جبهه و جنگ و دفاع مقدس جزو فیلم های قابل قبول قرار می گیرد. ناخنک فیلم به آثار شاخص سینمای جهان در این زمینه، پرداخت و اجرای درستی دارد و ضمن تلاش برای نزدیک شدن به فیلم های جهانی و روایتی جهان شمول و فرامرزی، مولفه های اینجایی و ارزش های معرفتی رزمنده های ایرانی را هم لحاظ می کند. در شماره 10 هم با وجود تعلیق، هیجان و ماجراجویی برای فرار ...
فرار از زندان بعثی ها
گیری این اثر چقدر بوده است. فیلم شمارۀ 10، از جهاتی به فیلم سال گذشتۀ جناب اصغری به نام تک تیرانداز (به کارگردانی علی غفاری) شبیه است. هر دو فیلم، بر اساس یک داستان واقعی از دوران دفاع مقدس ساخته شده اند اما هویت خاص رزمندگان ایرانی، در آنها مغفول است. فضاسازی و رنگ هر دو فیلم با الگوبرداری از فیلم های هالیوودی بوده. باید تأکید کرد که این عوامل ظاهری، باعث جهانی شدن یک فیلم نخواهند شد. به قول سید ...
حدیث نفس های مادرانه از دلیری فرزندان
برنامه نگارش این کتاب را ماحصل دوستی ها و همدلی با مادران شهداء دانست و عنوان کرد: لبخند مادرانه روایت سیره و سبک زندگی مادرانی است که عاشقانه زندگی کردند و عارفانه درس اخلاق به کودکانشان دادند. نقش مادران شهدا در دفاع مقدس کمتر از رزمندگان نیست. وی همچنین با تقدیر از برگزاری سلسله نشست های روایت مادری ، این واژه را پر مفهوم توصیف کرد و افزود: خاطرات و روایت های مادران رزمنده گنجینه ...
نگاهی به فیلم شماره 10| مرد ناآرام
فراری روی تپه و بعد از فرار از اردوگاه است و همچنین به دغدغه تبدیل نشدن مسئله مهم شخصیت های اصلی فیلم و نیز هدف نهایی رویکرد مرکزی روایت یعنی افشای اسامی اسیران پنهان شده برای مخاطب، به ایرادات اصلی فیلم آخر زرگرنژاد تبدیل شده اند. هرچند شماره 10 با ایرادات بارزی که در فیلمنامه دارد اثری مهم و قابل توجه در سینمای دفاع مقدس به حساب نمی آید اما توانسته با بهره گیری از داستانی واقعی و با کمک طرح داستان مردی که قصد فرار از زندان را دارد و با تکیه بر الگوهای فیلم های مشابه به اثری متفاوت تر در سینمای جنگ بدل شود. انتهای پیام/ ...
سینما از جمشید هاشم پور فاصله گرفته؟ /قهرمانان سینمای ایران مانند انسان های عادی اند
.... من در فیلم قبلی آقای زرگرنژاد هم بودم و نمی خواستم این نقش را تکرار کنم اما در نهایت سعی کردیم به گونه ای جلو برویم که تکراری نباشد و از سابقه ذهنی مخاطب دور شود. ایده قطع دست مثلا از جمله این موارد بود. کارکردن در حیطه دفاع مقدس چه سختی هایی دارد؟ فیلم دفاع مقدس بخاطر ویژگی هایش از جمله، لباس، گریم، بازیگرانش و این موارد با زمان حال حاضر متفاوت است به همین دلیل سختی هایی ...
کتاب زندگینامه امدادگر شهید مصطفی نبی لو منتشر شد
نیروی نظامی و حتی بسیجی نبود. یک کارمند جزء کمیته امداد بود و راه برایش بسته بود. در رفت و آمد های مداومش برای اعزام به او گفته بودند: شما نه تنها نظامی نیستی حتی عضویت بسیج هم نداری و نمی شه وقتی مصطفی از جانبازی اش در دوران دفاع مقدس گفته بود، جواب شنیده بود که: صِرف جانبازی مجوز رفتن به سوریه نیست ... گفتی است؛ شهید مصطفی نبی لو رزمنده و جانباز دفاع مقدس، از کارکنان کمیته امداد استان قم و از خادمان حرم حضرت معصومه(س) و ساکن در شهر پردیسان قم بود که پس از چهارمین اعزام به سوریه، روز شنبه 29 مهرماه 1396 در منطقه دیرالزور و در عملیات آزادسازی بوکمال به شهادت رسید. ...
آیین نکوداشت استاد حسن ترخوانه در زنجان برگزار شد
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از زنجان، آیین نکوداشت استاد حسن ترخوانه در فرهنگسرای امام خمینی (ره) با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان برگزار شد. استاد حسن ترخوانه به عنوان یکی از اساتید شناخته شده و پیشکسوت نقاشی استان زنجان، به سبب ترسیم بیشترین چهره از شهدای جنگ هشت سال دفاع مقدس و نصب در نقاط مختلف شهر و حضور در اردوگاه های فلسطین به مدت چهار ماه جهت ترسیم طرح ها و تصاویر ...
اقتباس از هالیوود با چاشنی دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ِ، مریم محمدی : فیلم شماره 10 به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری در بنیادسینمایی فارابی تهیه شده است. فیلمنامه که به گفته زرگرنژاد با تحقیقات سه ساله بر زندگی اسرای ایرانی نوشته شده است به نوعی اقتباس محسوب می شود. هرچند در پایان فیلم قسمتی از شب خاطره یکی از آزادگان دفاع مقدس نشان داده می شود تا به بیننده القا شود فیلم براساس واقعیت ...
اصغری در نشست خبری فیلم "شماره 10" : از قهرمان؛ پهلوان ساختم / 25 کتاب خاطرات اسرا مبنای تولید شماره 10 ...
شما متفاوت بوده ریش داشتن اسرا است. درحالیکه اینها نمی توانسته اند در اسارت ریش داشته باشند و هر روز صبح ریش اسرا را می زدند. اجازه بدهید چهره ای دیگر را هم نشان دهیم و البته من خیلی به خاطراتی در کتاب ها وفادار بوده ام. امکان ندارد همه آن اتفاقات و واقعیات را نمایش دهیم. ممکن بود فیلم قابل پخش نباشد وی درباره نزدیکی به واقعیات شکنجه ها گفت: تا حدودی توانستم نزدیک شویم اما ...
نشست تخصصی فیلم شماره 10
هم بخوانید. این کارگردان سینما در ادامه افزود: این فیلم از خاطرات 25 اسیر دوران 8 سال دفاع مقدس اقتباس شده است. این فیلم در دل خود مجموعه ای از خاطرات تمام اسرا را دارد و قصه تنها فرار موفق تاریخ دفاع مقدس را روایت می کند. ابراهیم اصغری تهیه کننده این فیلم هم گفت: شماره 20 بر اساس پژوهشی چند ساله و مستندات موجود شکل گرفته است. این فیلم قصه قهرمانان این آب و خاک را روایت می ...
گردهمایی فعالان و نخبگان فرهنگی پاکدشت
با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، ویژه برنامه گردهمایی فعالان و نخبگان شهرستان پاکدشت به منظور بهره مندی از سخنان و خاطرات دوران انقلاب حاج حسین یکتا، رزمنده هشت سال دفاع مقدس، با حضور محسن اردستانی فرماندار، اصغر میرقاسمی مدیر آموزش و پرورش در ساختمان شورای اسلامی پاکدشت برگزار شد.
نگاهی به فیلم های روز نخست جشنواره: شماره ده و استاد
لقمان مداین، منتقد سینما در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز به بررسی دو فیلم نمایش داده شده در روز نخست جشنواره فیلم فجر پرداخته است که در ادامه می خوانید: استاد ، صدای کمپین 800 زن شد! نخستین فیلم جشنواره فیلم فجر درد کمپین 800 زن را فریاد میزند. مظلومیت قربانیان را در مقابل افکار عمومی و در بازگو کردن آنچه متحمل شدند نشان می دهد. وقاحت استادی که اقدام ...
مروری بر نخستین قسمت برنامه نقد سینما | بررسی استاد سید عماد حسینی و شماره 10 حمید زرگرنژاد
ما ترکیبی از خاطرات مستند و واقعی چند اسیر دفاع مقدس است که قصه ای دراماتیک دارد. من فکر می کنم سینمای ایران نیاز به قهرمان دارد، اما ما سعی کردیم از قهرمان عدول و شخصیت را در نهایت به یک پهلوان تبدیل کنیم. وی یادآور شد: من معتقدم به تصویر کشیدن قصه های واقعی خود به خود برای نسل جوان جذاب است؛ به ویژه داستان شخصیت هایی که تلاش های بیشتری نسبت به هم نوعان خودشان کرده اند. شاید یکی از ...
/نقد فیلم های جشنواره/ شماره 10 ؛ سینمای دفاع مقدس یا سینمای جنگ؟
این فیلم بخواهیم ارایه دهیم، این فیلم بیشتر "جنگی" است تا دفاع مقدس. جز یک سکانس کوتاه مکالمه حین دعا و زیارت خوانی، رد دیگری از مفهوم های مورد توجه و تاکید در حوزه دفاع مقدس، چیز دیگری در آن در این باره دیده نمی شود. درواقع شماره 10 یک فیلم جنگی قهرمان محور است؛ قهرمانی جنگی، به نسبت تنومند و توانمند، شجاع و البته کمی مرموز. اتفاقا حالا که مناسبات سیاسی و فرهنگی - اجتماعی ما با ملت و ...
هدفم به تصویر کشیدن تنها فرار موفق اسرای ایرانی از زندانهای رژیم بعث عراق بود
اطلاعات بهتری تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به دلایل انتخاب سوژه این فیلم سینمایی گفت: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد؛ من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش بروم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. این تهیه کننده تصریح کرد: قصه شماره 10 براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و ...
حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه ها فیلم را غیرقابل پخش می کرد
خود را به درستی انجام داده اند و همه خیلی خوب جلوی دوربین ظاهر شده اند. زرگرنژاد خاطرنشان کرد: از 25 کتاب که اسرا درباره خاطرات خود در دوران اسارت نوشته اند استفاده کرده ایم و هر کدام بخش هایی از این اثر را تشکیل می دهند. اصغری در پایان گفت: من به همه قهرمانان کشور، قهرمانان ملی و تاریخی علاقه مند هستم و شاید به خاطر تجربه ام درباره دفاع مقدس به سمت ساخت اینگونه آثار رفته ام. متاسفانه به دلیل همزمانی اکران فیلم در برج میلاد برخی همکاران اشتباهی به برج میلاد رفته اند. انتهای پیام/ ...
روایت تنها فرار موفق یک اسیر ایرانی
عنوان شود چون خاطرات مشابه دیگری از اسرا وجود داشت. این فیلم درباره تنها فرار موفق اسرای ایرانی در طول 10 سال دوران جنگ بود که صدام 40 میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود. حمید زرگر نژاد تاکید کرد: شماره 10 از 25 کتاب اقتباس شده کارگردان فیلم شماره 10 گفت این فیلم از خاطرات 25 اسیر دوران 8 سال دفاع مقدس اقتباس شده است. زرگرنژاد با اشاره به فیلم پاپیون و تاثیرش در جمع آوری ...
نگاهی به فیلم شماره 10 که در نخستین روز فجر چهل و یکم اکران شد
برای فرار جزم کرده است، نکته ای که از همان سکانس های ابتدایی فیلم مخاطب خود را با آن مواجه می بیند تا دریابد با آنچه قرار است مواجه شود چیزی جز فرار و رهایی از بند سفت و سخت بعثی ها نیست. شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که پیش تر نیز در پرداخت های متعدد به سینمای ژانر دفاع مقدس بار ها و بار ها با اراده آزادگان برای فرار مواجه شده باشیم، اما قصه شماره 10 قصه ای شکل گرفته از واقعیت است که تمام زمان ...
بازیگران شماره10 به جای ملت به میلاد رفتند/ فیلمی که با حمایت کامل فارابی ساخته شد
شخصیت اصلی شبیه قهرمانان دفاع مقدس نیست گفت: تصور ما همیشه حاصل دوربینی بوده که جبهه های جنگ ایران و عراق را نشان داده است این را هم در نظر داشته باشید که دوربین من در این فیلم در ایران نیست بلکه در عراق است پس آیا مستنداتی که از شکنجه اسرا در عراق بوده دیده اید؟ باید بدانید در آنجا کسی اجازه نداشته ریش داشته باشد هر یکی دو روز مجبور بودند ریش خود را بزنند چرا فکر می کنید اردوگاه همیشه باید آن ...
نگاهی به شماره 10 تازه ترین اثر حمید زرگرنژاد
فرار به سوی پیروزی احسان مقدسیان - جدیدترین فیلم سینمایی حمیدزرگرنژاد با نام شماره 10 را می توان جهش بلند این کارگردان در عرصه فیلمسازی خواند. زرگرنژاد بعد از ساخت ماهورا در گونه اجتماعی که گریزهایی نیز به جنگ تحمیلی داشت، این بار صرفا تمرکز خود را روی ساختاثری در ژانر دفاع مقدس گذاشت، اثری قهرمان محور و در عین حال مراقبت شده برایدوری از گرفتاری در ورطه شعار. شماره 10 از همان ابتدای دا ...
تصویرگری از قهرمانی واقعی در فیلم شماره 10
ابزاری تأثیرگذار برای جذب مخاطب بهره برده می شود. درباره الزام پرداختن به قهرمان باید گفت جدا از دلایل سینمایی هر جامعه ای برای الگوسازی نیاز به قهرمان دارد. بهترین قهرمان های معاصر نیز در کشورمان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند که هراندازه درباره آنها کار شود بار موضوع برای پرداختن به آنها وجود دارد. در خاتمه باید تأکید کرد فیلم شماره 10 مورد رضایت اکثر تماشاگران حاضر در سینمای رسانه ...
شماره 10؛ اثری تکنیک زده با ضعف های مشخص در شخصیت پردازی/ استاد؛ اثری در ارتباط با سوژه پرتکرار این ...
مخوف در عراق که با همراهی چند تن دیگر نقشه فرار از زندان را در سر می پرورانند. شخصیتی که هیچ شباهتی به قهرمان های واقعی دفاع مقدس ندارد و خالی از هر گونه وجه ایدئولوژیک یا بعد شخصیتی است که رزمنده بودن او را نشان دهد. اگر به جای زندانی در عراق، یک زندان در ناکجاآباد با شخصیت های غیر ایرانی هم تصور شود باز هم فرقی در داستان نمی کند چرا که شخصیت های محوری داستان شباهتی به قهرمانان جنگ ندارند. از طرفی ...
سلامی درخور به ابراهیم در نمایشگاه شهر خانواده
گروه زندگی- امیرارسلان فاضلی: حوالی باغ موزه دفاع مقدس، کوشک باغ هنر و همان جایی که نمایشگر آسانسور عدد 2- را نشان می دهد، نمایشگاهی برپاست به نام شهر خانواده .غرفه هایی که می کوشند کودکان و خانواده هایشان را با فرهنگ و شخصیت های ایرانی آشنا کنند. در همان بدو ورود، یکی از غرفه ها، توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند. صحنه پویانمایی اکشنی درحال پخش است؛ تصویر، پس از تکاپو روی چهره رزمنده ای که سربند یا حسینش در هوا موج برمی دارد، می ایستد. حس می کنم این شمایل را قبلاً دیده ام؛ چند سال قبل هم در جشن تولد این رزمنده در بهشت زهرا حضور داشته ام.خوب به خاطر دارم تولد ش ...
ابراهیم اصغری: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد
عراق را به اصطلاح در یک زیست بسیجی نمایش داده است. من حدود 300 مستند ساخته ام. دوربین من در این فیلم در عراق است نه ایران. آیا شما از شکنجه های اسرای ایرانی در عراق چیزی دیده اید؟ اولین مسئله ای که شاید برای شما متفاوت بوده ریش داشتن اسراست. در حالی که اینها نمی توانسته اند در اسارت ریش داشته باشند و هر روز صبح ریش اسرا را می زدند. اجازه بدهید چهره ای دیگر را هم نشان دهیم. البته من خیلی به خاطرات در ...
شماره 10 ؛ فیلمی از ناگفته های جنگ
نقد فیلم/ رسول شادمانی زرگرنژاد همانند فیلم قبلی اش ماهورا ، اینبار نیز روایتی واقعی از جنگ تحمیلی را دستمایه قرار داده که گواه از اعتقاد فیلمساز به مستندنگاری در حوزه سینمای دفاع مقدس دارد. رسول شادمانی؛ فیلم سینمایی شماره 10 به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری در نخستین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. شماره 10 که محصول بنیاد سینمایی ...
ویدیو / یک فیلم، یک منتقد: شماره 10 حالمان را خوب کرد
خبرنگار: سمیه ایمانیان / تصویربردار: یزدان قربانی / تدوینگر: امید ابراهیمی
سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد
میانی و محمد عبادی است، که از سرنوشت یکی از آن ها خبری نیست. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وی ادامه داد: انگیزه زیادی بود برای اینکه این فیلم ساخت شود، تصور ما همیشه دوربینی بوده است که جبهه های جنگ ایران و عراق را نشان می دهد. خواهش می کنم که کتاب های آن دوران را هم بخوانید. زرگر نژاد با اشاره به اینکه این فیلم بر اساس تحقیقات زیادی به نتیجه رسیده است ...
ویدیو / روایتی از تنها فرار موفق اردوگاه های عراق
تصویربردار: اسماعیل گلرخ، یزدان قربانی / تدوینگر: امید ابراهیمی
با جشنواره چهل و یکم/ 1 شماره 10 فیلم ویژه شب اول
شب اول جشنواره است که نگاهی زیبا و حرفه ای به موضوع دفاع مقدسی دارد. در این کار بر خلاف بسیاری از تولیدات سینمای جنگ، رویکردی شعاری و سطحی را شاهد نیستیم بلکه آنچه وجود دارد واقعیاتی است که کارگردان در کارش لحاظ کرده است. البته پرواضح است بخشی از داشته های فیلم برگرفته از اقتباس هایی است که کارگردان از کتاب های مختلف خاطرات رزمندگان به دست آورده است. نکته جالب اینجاست شماره 10 برگرفته ...