سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم شماره 10| مرد ناآرام
) و ... قصد دارد از دل داستان های واقعی و مستند دفاع مقدس، قهرمانی را معرفی کند که در محدودیت و شرایط خاص اسارت، دست به رشادت و فداکاری می زند و با طرح نقشه فرار از زندان حزب بعث عراق، شرایط آزادی تعداد زیادی از اسرای ایرانی و معرفی آنها به صلیب سرخ را فراهم می کند. زرگرنژاد در شماره 10 نیز همانند ماهورا ، توان فیلم سازی خود را معطوف به فضاسازی و خلق اتمسفر خاص فضاهای جنگی می کند و ...
رستگاری در قفص آمن
عنوان اردوگاه اسرا و زندان قفص آمن (قفس امن) مورداستفاده هنرمندانه قرار گرفت و نقش مهمی در فضاسازی منحصربفرد فیلم داشت. محمدرضا شجاعی طراح صحنه شماره 10 با کوله باری از تجربیات درخشان در فیلم های جنگی از دیده بان و مهاجر گرفته تا اخراجی ها و تنگه ابوقریب ، اینجا هم سهم مهمی در تداعی و ترسیم فضا دارد. مکمل این فضاسازی که به باور محیط و کاراکتر ها کمک می کند و به کار شخصیت پردازی ...
فرار از زندان بعثی ها
ها در عراق، فقط همین یک مورد فرار از زندان، ثبت شده است. شاید جناب کارگردان اینطور پاسخ دهد که برای برخی وقایع مرتبط با این اسیر، از برخی وقایع دوران اسارت سایر اسرا استفاده شده است. این هم البته نمی تواند باعث شود که نام اسیر فرارکننده، برده نشود و مخاطب او را نشناسد. اما از برخی محاسن فیلم نباید گذشت. بازی حسام منظور در نقش احمد (که همراه با مجید صالحی فرار می کند)، خوب و قابل قبول ...
شماره 10 روایت ضعیف از یک حماسه
فیلم شماره 10 که به موضوع دفاع مقدس می پردازد محصول سیما فیلم است و داستان واقعی یکی از اسرای ایرانی در زندانهای مخفی عراقی به نام "قفص امن" را روایت میکند. ظاهرا عراقی های هویت و ماهیت این دسته از اسرا را از مجامعه بین المللی پنهان می کرده اند. مجید صالحی نقش اسیری را بازی می کند که هویت او برای عراقی ها آشکار نیست. او خود را جوشکار معرفی می کند و از لحظه نخست اسارت در صدد گریختن است. در نهایت ...
داستان فرار اسرای ایرانی
جنگ اسیر شدند. برخلاف رزمندگان، جنگ برای اسیرانی که سال ها در زندان های مخوف عراق سپری کرده اند همچنان ادامه داشت. علاوه بر این، شهید حسین لشکری که لقب سیدالاسراء ایرانی را دارد با 16 سال سابقه اسارت رکوردار است. در این بخش از خاطره بازی با جشنواره فجر به بهانه اکران فیلم شماره 10 در جشنواره چهل و یکم فجر به موضوع اسارت و آزادگان می پردازیم. این فیلم درباره فرارموفق یک اسیر جنگی ایرانی ...
سینما از جمشید هاشم پور فاصله گرفته؟ /قهرمانان سیمای ایران مانند انسان های عادی اند
مهسا بهادری: اگر مخاطب سینما باشید، احتمالا فیلم سینمایی نفوذی را به خاطر بیاورید، فیلمی با کارگردانی احمد کاوری که در سال 1389 ساخته شد و داستان زندگی اسیری را روایت می کند که بعد از 20 سال به وطن بازگشته است. او وقتی به ایران می رسد دستگیر و زندانی می شود و این سرآغاز ماجراهای جدیدی است. این بار احمد کاوری نه به عنوان کارگردان بلکه خود به عنوان رئیس زندان عراقی ها در فیلم شماره ده به ...
سه پیشنهاد باهنر برای حل مسائل کنونی کشور
دستگیر کردند و به تهران منتقل کردند و معلوم هم نبود که سرنوشت امام چه خواهد شد؛ از اعدام تصورمی شد تا تبعید تا زندان ابد. همه این مسائل احتمالش وجود داشت. مأموران ساواک از امام پرسیده بودند که آقای فلانی چه حسی داری؟ گفته بود هیچ؛ من دارم به وظیفه ام عمل می کنم. بعد همین امام 15 سال بعد سوار هواپیمای ایرفرانس شد، به عنوان رهبر یک انقلاب پیروز و شگرف و بی نظیر در تاریخ معاصر؛ باز هم خبرنگار از ایشان ...
حیات گزارش می دهد؛ فرار بزرگ به روایت شماره 10
به رو می شود. نقشه فرار او از زندان یکی از موضوعات مخاطب پسند و مهم این اثر است که هیجان را در مخاطب ایجاد و زمینه ساز پیوند بیشتر آنها با فیلم می شود. یقینا دوران هشت سال دفاع مقدس دارای ویژگی ها و مضامین دراماتیک بسیاری است که می تواند دست مایه ساخت آثار جذاب زیادی در حوزه سینما و تئاتر شود که اینبار شماره 10 با تکیه بر یک موضوع واقعی بعد جدیدی از دفاع مقدس را به نمایش می گذارد. ...
خلاصه داستان و نقد فیلم شماره 10+ بازیگران
... نکته مهمی که زرگر نژاد با هوشمندی از آن گریخته و داستانی جذاب را صرفا با موضوع انجام یک مأموریت بزرگ در قالب فرار از زندان قفس امن و رساندن اسامی 42 تن از اسرای امنیتی به دست صلیب سرخ درهم آمیخته است و در این راستا تعلیق و گره دراماتیک دو عنصر مهمی بوده اند که یاری رسان او شده اند و زرگر نژاد نیز حداکثر استفاده را از این دو عنصر چه در فیلمنامه و چه در ساختار خود به عمل آورده تا جایی که تا ...
/نقد فیلم های جشنواره/ شماره 10 ؛ سینمای دفاع مقدس یا سینمای جنگ؟
دولت عراق به گونه ای رقم خورده که با دوران قضاوت و موضع گیری ما در قبال حزب بعث حاکم بر کشور همسایه بسیار متفاوت شده است، ساختن فیلم های جنگی از این دست، توجیه پذیرتر یا دست کم کم دردسر تر به نظر می رسد. قصه فیلم مانند سایر فیلم های اسارت جنگی، برپایه موضوع "فرار" قرار گرفته است. از این رو می توان گفت که یک قصه جذاب برای سینمای ایران است اما در عین حال چون قابل قیاس با بسیاری مشابهان ...
ایران استوار، 44 سال افتخار | کدام نابغه نظامی راه 20 ساله را در 2 سال طی کرد؟
پیشنهاد محسن رضایی فرمانده وقت واحد اطلاعات سپاه نام حسن باقری برای او انتخاب شد. تهاجم رژیم بعث عراق به مرزهای ایران و آغاز جنگ تحمیلی، نقطه عطفی در زندگی حسن بود. با احساس تکلیف با وجود اینکه با توجه به شرایط کارش و اتفاقاتی که در تهران در حال وقوع بود و می توانست در تهران بماند ، پس از شروع جنگ در روز اول مهرماه سال 1359 راهی جبهه های جنوب شد و تا آخرین لحظه زندگی، در آنجا مانده و در ...
هدفم به تصویر کشیدن تنها فرار موفق اسرای ایرانی از زندانهای رژیم بعث عراق بود
اطلاعات بهتری تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به دلایل انتخاب سوژه این فیلم سینمایی گفت: سینمای ایران و نسل جوان به قهرمان نیاز دارد؛ من در کار قبلی و این کار سعی کردم به سمت فیلم قهرمان محور پیش بروم. داستان براساس مستنداتی شکل گرفت که به بهترین قهرمانان معاصر می پردازد. این تهیه کننده تصریح کرد: قصه شماره 10 براساس تحقیقاتی که دوست عزیزم در سال های گذشته انجام داد شکل گرفت و ...
تصویری توامان از رنج و آزادی
تهران (پانا) - حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی شماره 10 همزمان با اکران فیلم خود در خانه رسانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در دلنوشته ای به تصویر کشیدن توامان رنج و میل به آزادی را انگیزه ای پر رنگ و کافی برای سماجت در ساخت شماره 10 دانست به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حمید زرگر نژاد کارگردان فیلم شماره 10 همزمان با اولین اکران اثر خود در چهل و یکمین جشنواره ...
نگاهی به فیلم شماره 10 | الگوبرداری عالمانه با کمی بازگشت به تنظیمات کارخانه
زنی ، برف آخر و اینک شماره 10 از بازیگری طنز که اغلب و همواره بر پایه بازی بداهه استوار بود، به سمت بازیگری جدی و اثرگذار حرکت کند. داستان درباره ماه های آخر جنگ ایران و عراق و رنج های اسرای ایران در اردوگاه های عراق است. عمده اتفاقات فیلم، در اردوگاهی به نام قفص آمن که فارسی اش شده است قفس امن می گذرد. مجید صالحی تازه به اسارت در آمده و میل عجیبی به فرار دارد. طراحی صحنه ...
شماره 10 ؛ فیلمی از ناگفته های جنگ
فارابی است را باید نماینده ای از سینمای دفاع مقدس در جشنواره چهل و یکم دانست. روایتی مستند و داستانی واقعی از ناگفته های جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران؛ حلقه ای مفقوده که همواره در جهت احیا و رونق این گونه ی سینمایی که در جایگاهی حقیقی، سینمای ملی ایران پس از انقلاب اسلامی است مورد تاکید بوده است. شماره 10 داستان مردی است که در آخرین ماه های جنگ تحمیلی به اسارت نیرو های بعثی درآمده و به ...
روایت تنها فرار موفق یک اسیر ایرانی
عنوان شود چون خاطرات مشابه دیگری از اسرا وجود داشت. این فیلم درباره تنها فرار موفق اسرای ایرانی در طول 10 سال دوران جنگ بود که صدام 40 میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود. حمید زرگر نژاد تاکید کرد: شماره 10 از 25 کتاب اقتباس شده کارگردان فیلم شماره 10 گفت این فیلم از خاطرات 25 اسیر دوران 8 سال دفاع مقدس اقتباس شده است. زرگرنژاد با اشاره به فیلم پاپیون و تاثیرش در جمع آوری ...
شماره 10 ؛ اثری تکنیک زده همراه با ضعف در شخصیت پردازی/ استاد ؛ سوژه ای تکراری که حرفی برای گفتن ندارد
وجود می آید. اما در شماره 10 نقشه فرار از قبل مشخص شده و خبری از طراحی برای فرار نیست. با این حال فرار از زندان قفس امن نیز به خوبی پرداخته نشده است و اطلاعات دقیق و روشنی از روند فرار به مخاطب داده نمی شود و به کلی هدر می رود. پایان فیلم اما می تواند نقطه قوت اثر باشد و کنش گری قهرمانانه شخصیت داستان مخاطب را به وجد آورده و غافل گیر می کند. در سینمای منفعل و بی قهرمان این روزها، این ...
بازیگرانمان به جای ملت به میلاد رفتند/ 40 میلیون دینار جایزه صدام
ذهن مخاطبان شکل بگیرد و به الگوسازی و اسطوره سازی منجر شود. در ادامه حمید زرگرنژاد کارگردان شماره 10 مطرح کرد: جا دارد به هموطنانم در خوی تسلیت بگویم و امیدوارم بتوانیم به آنها کمک کنیم. تحقیقات این فیلم از سال 96 شروع شد. ما سعی کردیم این قهرمان اسم نداشته باشد و نامش شماره باشد چون سرگذشت او تلفیقی از سرگذشت همه آزادگان است با این حال این تنها فرار موفق در تاریخ دفاع مقدس بوده است ...
تصویرگری از قهرمانی واقعی در فیلم شماره 10
اسامی اسرا را به صلیب سرخ می رساند و سپس برای کمک به دوستانش به زندان بازمی گردد. قصه شماره 10 نشان می دهد با کاری تکراری رو به رو نیستیم چون تابه حال از فرار یک اسیر آثار متعددی ساخته شده است اما اینکه اسیر توانسته فرار کند اما در ادامه خود به اردوگاه اسرا بازگشته، موضوعی است که تا به حال بیان نشده است. آدم های قصه تماماً از جنس واقعیت هستند اما این واقع نگاری همانند برخی کارهای اجتماعی ...
روز اول| یک فیلم ارودگاهی با مجید صالحی تازه نفس و یک فیلم دانشگاهی با حسن معجونی خسته
زبان فارسی مسلط هستند! البته در تیتراژ پایانی فیلم صحیت های شخصیت اصلی را می بینیم و متوجه واقعی بودن داستان می شویم. گذشته از این ها در هر دو اثر فرار از زندان بسیار ساده انگارانه تصویر شده است که به خصوص در مورد ” شماره 10 ” که نام اردوگاه قفس امن است بسیار عجیب به نظر می رسد. اما درباره ی ویژگی های مثبت “شماره 10 ” باید به شخصیت پردازی درست مجید صالحی در فیلم اشاره کرد که ...
حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه ها فیلم را غیرقابل پخش می کرد
یک پهلوان تبدیل کنیم چرا که به نظرم ما ایرانیها به پهلوان عرق خاصی داریم و امیدوارم این به الگوسازی و اسطوره سازی برای نسل جوان کمک کند. در ادامه حمید زرگرنژاد اظهار داشت: تحقیق این فیلم را از سال 96 آغاز کردم، زندگی این قهرمان که من سعی کردم نامش مطرح نشود و تنها فرار موفق در تاریخ ده سال اسارت بوده است و تمام سیستم امنیتی این اسارتگاه ها را زیر سوال می برد. از آنجا که فیلمنامه این ...
تحریمی هایی که شانس آوردند!
چندانی نداشته است. شاید یکی از معدود مواردی از این دست که در سینمای ایران به تولید و اکران رسید، فیلم پوتین ساخته عبدالله باکیده در سال 1370 بود که البته یک ماجرای واقعی را روایت نمی کرد. اما آنچه امتیاز و نقطه قوت فیلم شماره 10 به شمار می رود ، رویداد واقعی آن بوده که می تواند به جذاب تر شدن ماجرا کمک کند، خصوصا که به نظر می آید زرگر نژاد برخلاف فیلم های قبلی اش، از حاشیه رفتن و مطول گفتن، پرهیز کرده و اثری به قول معروف شسته و رفته از کار درآورده است. ...
در نخستین روز اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟
ماهورا در خاطره سینمادوستان ثبت شده است، فیلمی که نقش آفرینی ساعد سهیلی در آن به چشم منتقدان آمد. زرگرنژاد حالا به سراغ شماره 10 در همین حوزه رفته است، فیلمی که فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی را از زندان های بعث عراق به تصویر می کشد. بازیگر نقش اولش را این سال ها بیشتر در فیلم های جدی دیده اید؛ مجید صالحی که اولین حضور جدی اش در استراحت مطلق آزموده شد او بعدها با سریال سیاوش در ...
معرفی کامل 24 فیلم سودای سیمرغ جشنواره فجر 1401
، به سراغ یک فیلم اجتماعی رفت، حالا او مجدداً با شماره 10 رجوعی به سینمای جنگ داشته است، فیلمی که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است و تهیه کنندگی اش را ابراهیم اصغری بر عهده دارد همان تهیه کننده ای که عمده آثار سینمایی او به همین سینمای دفاع مقدس معطوف می شود. ساخت فیلم های دفاع مقدسی از وظایفی بود که وزیر ارشاد سال گذشته به فارابی محول کرده بود از این ...